حضرت آیتالله خامنهای در پیامی درگذشت مرحوم مغفور آیتالله حاج شیخ یوسف صانعی را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسماللهالرحمن الرحیم
درگذشت مرحوم مغفور آیتالله آقای حاج شیخ یوسف صانعی رضواناللهعلیه را به فرزندان و خاندان مکرّم و به برادر معززّ و محترم ایشان و نیز به شاگردان و علاقمندان و دوستان آن عالم بزرگوار تسلیت عرض میکنم. آن مرحوم از شاگردان پر تلاش درسهای فقه و اصول و از نزدیکان حضرت امام خمینی اعلیاللهمقامه بودند و پساز پیروزی انقلاب در مسئولیتهای مهمّ قضائی و غیره به خدمت اشتغال داشتند و امید است این همه مقبول درگاه احدیّت و موجب اعتلای مقامات اخروی ایشان باشد. رحمت و مغفرت حضرت حق را برای آن مرحوم مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۲۲ شهریور ۱۳۹۹
🔸 شمشیری که بارها اندوه از چهره پیامبر (ص) زدود!
❗️ تحلیل پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درباره آیتالله صانعی
کانال مناهج نوشت:
🔹 برخی انتظار نداشتند امام خامنهای در پیام تسلیت خود درباره آیتالله صانعی اینچنین با ملاطفت و بزرگواری برخورد کنند و برخی هم این پیام تسلیت را حمل بر «تطهیر کامل عمر سیاسی» هشتاد و اندی سالهی این فقیه کردند و بدان وسیله افرادی که نقدی بر سیره و رفتار سیاسی سالهای اواخر عمر ایشان دارند را «منکوب» کردند.
عدهای اما طبق معمول این روزها، پیام رهبری را حمل بر «تقیه» میکنند و عدهای دیگر حمل بر «اخلاق شخصی»! لذا منتقدان را سفارش به فروبستن دهانها و رعایت اخلاق فردی میکنند!
🔹 حال آنکه اگر از زاویهی درستی به این موضوع نگاه کنیم، گرفتار تحلیلهای غلط و آلوده به افراط و تفریط نخواهیم شد.
یک.
🔸 خوشحالی از مرگ دیگران بخصوص اگر دارای سوابق انقلابی باشند، مذموم و ناپسند است تا حدی که ممکن است انسان را به همان عاقبت دچار نماید. لذا درخواست مغفرت برای چنین افرادی ممدوح و حتی لازم است. در پیام تسلیت حضرت آقا مطابق معمول پیامهای تسلیت علمای أعلام، خبری از درخواست «علو درجات» و یا تسلیت به عموم مؤمنین نبود، و صرفا تسلیت به شاگردان و ارادتمندان و درخواست «رحمت و مغفرت» برای آیت الله صانعی بود. برای نمونه پیام تسلیت حضرت آقا درباره مرحوم آیتالله مجتبی تهرانی (دیگر شاگرد امام راحل) را مراجعه کنید.
دو.
🔹 همهی آنچه در پیام امام خامنهای مورد مدح و تمجید قرار گرفته است؛ تماما سوابق مبارزاتی و خدماتی است که آیتالله صانعی در زمان حیات امام خمینی (ره) به انقلاب داشته است. بد نیست پیام امام خامنهای درباره آیتالله منتظری را با پیام ایشان درباره آیتالله صانعی مقایسه کنیم؛ در پیام آیتالله منتظری به امتحانی که وی شد و مردود شد اشاره کردند و ابراز امیدواری کردند که ابتلائات دنیوی وی کفارهی آن شود؛ چرا که وی در زمان حیات حضرت امام(ره) گرفتار لغزش سیاسی-اجتماعی شد. ولی از آنجا که آیتالله صانعی تا پایان عمر امام راحل (ره) بر صراط مستقیم بود، رهبری هیچ اشارهای به لغزشهای بعدی وی خصوصا «فتنه ۸۸» نداشتند؛ فتنهای که بارها آن را «خط قرمز» خود معرفی کردهاند.
سه.
❓اینکه چرا امام خامنهای جفاهایی که برخی مبارزین انقلابی به ایشان کردند را مورد اشاره قرار نمیدهند، جهات مختلفی دارد:
🔺 اولا این «رأفت امام امت» است که از حق خود سخنی به میان نمیآورد و بیشترین عنایتش به خدمات سابق مجاهدین انقلابی در زمان حیات امام است.
🔺 ثانیا «الگوگیری» از سیره حضرت امیرالمومنین (ع) در رأفت با سابقین مجاهد صدر اسلام، چراغ راه این سیره رهبر معظم و گواه صدق کلام فرزند امیرمؤمنان است؛
«آنگاه که امیرالمومنین علیهالسلام شمشیر زبیر را پس از مرگش دید، با یادآوری دلیریهای وی در جنگهای صدر اسلام فرمود: این شمشیر بارها اندوه را از چهره رسول خدا زدوده است.» (طبقات الکبری، ج۳، ص۷۸)
❓مگر نه این است که همین شمشیر زبیر در آوردگاه جمل، به «مقابله» و فتنهانگیزی علیه امیرالمؤمنین علیهالسلام برخاسته بود؟ آری اما نه آن رفتار امام علی علیهالسلام و نه این رفتار امروز فرزندش، هیچیک به معنای تقیه و یا حتی «ندیدن و چشم بستن بر واقعیت» نیست.
بر عاقبت هر دو مجاهد مبارز با سوابق انقلابی سخت باید گریست، همانطور که امیرالمؤمنین با شنیدن خبر قتل او گریستند.
🔺 ثالثا رهبر نظام اسلامی هیچگاه عکسالعملی نشان نمیدهند که دشمنان جمهوری اسلامی را به «طمع» اندازد تا دست به ایجاد تفرقههای بیشتر بزنند و «مانور رسانهای» راه بیندازند و حتی از مرگ یاران قدیمی انقلاب، برای تضعیف انقلاب اسلامی «بهره برداری سیاسی» کنند.
چهار.
❓آیا اگر امام جامعه مسلمین از حق خود سخنی به میان نیاوردند، ما نیز مأمور به سکوتیم تا نامردمان جای حق و ناحق، «ولایتمداری و ولایتگریزی» را در رسانههایشان عوض کنند؟
🔹 قطعا و بیهیچ تردیدی، وظیفه ما «تبیین» است؛ جهاد تبیینی امروز ما، روشنگری در خط مستقیم صراط ولایت است و این امکانپذیر نیست مگر با عبرتآموزی از سیره و خط مشی سلمانها و زبیرها؛ همانقدر که سلمانهای اسلام و انقلاب برای ما «درسآموز» اند؛ زبیرها هم برای ما «عبرتآموز» هستند.
لذا بیان حقایق امور و تبیین خط مشی اجتماعی و سیاسی افراد با رعایت انصاف و ادب، امری لازم و ضروری است.
گاهی سکوت ما در عدم تبیین صراط مستقیم، امر را بر عموم جامعه نیز «مشتبه» میسازد و «خواص تردید افکن» را به «پاشیدن بذر نفاق» امیدوار میسازد.
✅ شاید بهترین تحلیل برای این پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب این باشد که:
«آقای صانعی رفت، اما کرامت آقای ما سید علی ماند.»
غفرالله لنا و له
#آیت_الله_صانعی
#امام_حسین
🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام:
👉🏻 Instagram.com/nasery_ir
💥احترام به جسد به سبک رضاخان💥
به دستور رضاخان سردار سپه ؛ سر بریده ی میرزا کوچک خان جنگلی را چندین ماه در محل انبار نفت برادران نوبل ؛ برای تماشای عموم به نمایش گذاشتند تا درس عبرتی باشد برای کسانی که در مقابل استعمار انگلستان می ایستد
#خیانت_پهلوی #رضاخان_خائن #25_شهریور_سیاه
🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃
@ejtehadjame
🔆توصیه علمی اخلاقی به طلاب
🔅طلبه ی فاسق از نظر میرزای شیرازی
🔅آیتالله شبزندهدار: در مراسم آغاز سال جدید تحصیلی آیتالله شبزندهدار با اشاره به نظام آموزشی و سنتهای رایج در حوزه، بیان داشتند:
پیش مطالعه، مباحثه و تقریرنویسی جزو سنتهایی است که نباید کمرنگ شده و یا به دست فراموشی سپرده شود؛ چراکه اهمیت بسیار زیادی دارد.
🔅تا جایی که مرحوم میرزا کاظم قاروبی با یک واسطه از میرزای شیرازی نقل می کردند که ایشان میفرمود: من طلبهای که قبل از درس مطالعه نکند را فاسق میدانم چراکه هم وقت خودش و هم وقت استاد را ضایع میکند.
@ejtehadjame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹موشه شارون (متولد ۱۸ دسامبر ۱۹۳۷)، مورخ و محقق اسلام شناس اسرائیلی است. برخی از مراکز علمی او را به عنوان «بزرگترین محقق خاورمیانه اسرائیلی» میشناسند.
وی در حال حاضر استاد برجسته مطالعات اسلامی و خاورمیانه در دانشگاه عبری اورشلیم است.
🔹کلیپ کوتاه بالا نشان دهنده عمق مطالعات وی درباره اسلام است.
البته ویرایش کننده های کلیپ گمان کرده اند که وی اسلام را حق و بقیه ادیان را باطل میداند. در حالی که چنین نیست. وی یک یهودی متعصب است، در حال توصیف اسلام بر اساس متون و منابع اسلامی است.
🔹برخی از آثار او:
۱. یهودیت و مسیحیت و اسلام در تعامل و تعارض، ۱۹۸۹
۲. شورش جنبههای اجتماعی و نظامی انقلاب عباسی پرچمهای سیاه از شرق، ۱۹۹۰
۳. یهودیت در متن تمدنهای متنوع، ۱۹۹۳
🗓 سهشنبه ١ آذر ماه ١٣٩٩
#اینگونه_بود ...
🔻 خاطراتی کوتاه از سیره و سبک زندگی آیتالله بهجت قدسسره:
▫️ آمده بودند و از او «استاد» میخواستند.
▫️ میگفتند: «طی این مرحله بیهمرهیِ خضر نمیشود؛ استادی به ما معرفی کنید.»
▫️ گفت: «استاد شما، معلومات شماست. به آنچه یقین دارید، عمل کنید؛ هرجا یقین ندارید، توقف کنید تا برایتان روشن شود.»
▫️ بعد هم حدیث رسول الله صلیاللهعلیهوآله را گواه آورد که: «مَنْ عَمِلَ بِمٰا عَلِمَ، وَرَّثَهُ اللهُ عِلْمَ مَا لَمْیَعْلَمْ.»[١]
🔻 پینوشت:
١. «هر کس به دانستههای خود عمل کند، خداوند علم به آنچه را که نمیداند، به او عنایت خواهد فرمود.» [الخرائج و الجرائح، ج٣، ص١٠۵٨.]
📚 به شیوه باران، ص۴١
🔸جدیدترین استفتاء رهبر انقلاب درباره خرید و فروش سهام در بورس
🔻سؤال: خرید و فروش سهام در #بورس جمهوری اسلامی ایران یا خارج از کشور چه حکمی دارد؟
🔹به طور کلی فعالیت در بورس جمهوری اسلامی ایران با رعایت قوانین مربوطه، اشکال ندارد و در بورسهای خارج از ایران، اگر با رعایت مقررات مربوطه و طبق موازین شرعی باشد (مثلاً ربوی نباشد، #سهام شرکتهای دارای فعالیت حرام، مانند شراب و خوک نباشد)، اشکال ندارد.
🔵استعمار فرانو؛ استعمار قلب و ذهن و زبان
🖊احمدحسين شريفي
🔸«#استعمار» از يک جهت به سه نوع تقسيم ميشود:
1.#استعمار_کهن؛ که با ابزار نظامي و ادوات سخت به دنبال تسخير و تصرف زمينها و سرزمينها بود؛
2.#استعمار_نو، که با ابزار سياسي و اقتصادي و امثال آن به دنبال تسخير حکومتها و گماشتن دستنشاندهها بر ملتها بود؛
3.و #استعمار_فرانو، که با ابزارهاي هنري و رسانهاي و فضاي مجازي و ديپلماسي عمومي،به دنبال تسخير دلها و ذهنها و ارادهها و عزمهاست؛ دنبال حکومت کردن بر ذهن و زبان و انديشه ملتهاست. دنبال شکلدهي به ارادهها و خواستها و حتي احساسات و عواطف و هيجانات است.
🔸اگر ذهن و زبان و انديشه ملتي به تسخير درآمد، در آن صورت، اقتصاد و سياست و تاريخ و همه داشتههاي مادي و معنوي خودش را بدون هيچ مقاومتي، تقديم بيگانگان خواهد کرد. اگر احساسات و عواطف و هيجانات ملتي تحت کنترل درآمدند در آن صورت نوکري بيگانگان و ذلت در برابر آنها را نه تنها بد نميداند که به آن افتخار هم ميکند!
«از نظر تاريخي جنگهاي سخت، دکترينهاي حاکم در دوران استعمار کهنه (که تقريباً از قرن پانزدهم ميلادي آغاز شد) بودند؛ جنگهاي نيمهسخت (کودتاها و شورشها و ...) رويههاي حاکم در دوران استعمار نو؛ و جنگهاي نرم وجهة غالب استعمار در دوران استعمار فرانو هستند. در دوران استعمار کهنه، استعمارگران از طريق لشکرکشيهاي نظامي و با تکيه بر قدرت نظامي خود به تسخير سرزمينهاي ديگر ميپرداختند. در استعمار نو، استعمارگران از طريق حکومتهاي دستنشانده و مزدوران داخلي و قوانين و مقررات بينالمللي اهداف استعماري خود را دنبال ميکردند. در استعمار فرانو از طريق تهاجم فرهنگي، شبيخون فرهنگي، ناتوي فرهنگي و يا به اصطلاح جديدتر و کاملتر، از طريق جنگ نرم به فعاليت ميپردازند.» (کتاب #جنگ_نرم، احمدحسين شريفي)
🆔 @ejtehadjame
🔴ضرورت اولويتبندي در فراگيري دانشها
🖊احمدحسين شريفي
🔸انسان با توجه به عمر کوتاهي که دارد، حتي امکان آموختن همة علوم لازم و شايسته را ندارد، بنابراين بايد اولويتبندي کند و لازمترين و ضروريترين مسائل را بياموزد. به تعبير #امام_علي(ع):
العُمْرُ اقْصَرُ مِن انْ تَعلّمَ كُلَّ ما يحسُنُ بِك عِلمُهُ فَتَعَلَّم الاهَمَّ فالاهَمّ؛
عمر کوتاهتر از آن است که همة اموري که دانستنشان براي تو خوب است را بياموزي؛ پس اولويتبندي کن.
#اخلاق
#اخلاق_علم
🆔 @ejtehadjame
🔴نگرش جامعبين و بينشهاي تکبعدي
🖊احمدحسين شريفي
🔸دريا يا جنگلي را در نظر بگيرد، وقتي شاعري به چنان محيط و مکاني ميرود، چيزي ميبيند که يک نقاش نميبيند و در عوض نقاش هم چيزهايي ميبيند که لزوماً يک شاعر نميبيند، همانطور که يک زيستشناس هم نگاهي کاملاً متفاوت به اينها دارد؛ و يک هيزمشکن و يا شناگر نيز در چنين محيطهايي دنبال اموري ديگري است. يک هيزمشکن به هنگام ورود به جنگل دنبال آن است که کدام درختها و چوبها مناسب قطع کردن و فروشاند. او هرگز توجهي به زيبايي و فرحبخشي جنگل ندارند.
🔸ما براي آنکه بتوانيم ابعاد مختلف واقعيت را بيابيم، بايد بکوشيم از پنجرههاي متعدد و مناسب، به آن نظر کنيم؛ نگاه از يک پنجره به واقعيت، نگاهي تکبعدي است و موجب محروميت و حرمان از ساير ابعاد واقعيت خواهد شد و بلکه ممکن است موجب انحراف و گمراهي هم بشود.
🔸في المثل کسي که فقط چهره و جلوة «رحمانيت» و «رحيميت» حضرت حق را ميبيند ممکن است دچار رجاء افراطي شود و کسي هم که فقط چهرة «اشد المعاقبين» حضرت حق را ميبيند نيز ممکن است دچار خوف مفرِط شود. نگاه واقعبينانه و درست نگاهي است که خوف و رجاء را به نحوي متعادل در انسان ايجاد کند، سنگيني کفة هر کدام از آنها موجب بيتعادلي انديشه و زندگي انسان خواهد شد.
🔸خداي متعالي بينهايت است؛ همه اسماء و صفات حسني و زيبا مربوط به اوست: «وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى» (اعراف، 180) براي شناخت او بايد ظرفيت وجودي خود را تقويت کرده و توسعه داد و الا ممکن است از دريچة تلقيها و خواستههاي محدود خود خدا را فهم کنيم. به تعبير برخي از روايات يک مورچه شايد چنين ميپندارد که خداوند دو شاخک دارد! زيرا شاخک داشتن را کمال ميداند و فقدان آنها را نقص.
🔴اخلاق فهم: لزوم تلاش براي فهم آهنگ احاديث
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از موانع فهم متون تاریخی به ویژه معناي احاديث و سخنان معصومان(ع) اين است که آهنگ متن و حديث را ندانيم. يعني ندانيم که حديث آيا به صورت جمله خبري است يا استفهامي يا تعجبي یا ... و البته فهم اين مسأله نيازمند تحقيق و تفحص فراوان و بعضاً تشکيل خانوادة حديثي و جمعآوري احاديث مشابه و ناظر به آن موضوع است.
🔸به عنوان مثال از امام صادق(ع) سؤال شد: «آيا کسي که مُحْرِم است ميتواند گواه ازدواج ميان دو نفر غير محرم شود؟» امام(ع) فرمود «خير نميتواند». اما در ادامه فرمود «يَجُوزُ لِلْمُحْرِمِ أَنْ يُشِيرَ بِصَيْدٍ عَلَى مُحِلٍّ» ؛ محرم ميتواند آدرس و نشاني صيد را به مُحِلّ بدهد». اگر اين جمله را به صورت خبري معنا کنيم، بدان معناست که شخص محرم ميتواند صيد را به محل نشان دهد. در حالي که چنين حکمي با احاديث ديگري که ميگويد محرم نميتواند چنين کاري کند، در تعارض خواهد بود. اما اگر آن را به صورت استفهام انکاري معنا کنيم، هيچ تعارضي رخ نخواهد داد و به اين معناست که «آيا جايز است که محرم، صيد را به صياد نشان دهد؟!» يعني همانطور که عدم جواز چنين چيزي مسلم است، عدم جواز شاهد عقد دو محل بودن نيز از مسلمات است.
#اخلاق
#اخلاق_فهم
🆔 @ejtehadjame
⁉️شرط لازم برای استفاده از کلمات عرفا و فلاسفه
✅اين دو طريقه (عرفا و فلاسفه) در غايت اتقان و متانت و شموخ است، ولى به واسطه آنكه در كمال دقت است و مبتنى بر اصول كثيره است، از فلسفه و اصطلاحات اهل الله و اصحاب قلوب، تا آن مقدمات حاصل نباشد و انس تام و تمام و مزاولت بسيار و #حسن_ظن كامل به علماء بالله نباشد، از اين بيانات چيزى حاصل نيايد و تحير بر تحير افزايد.
📚امام خمینی (ره)، شرح چهل حدیث ص۶۷۸
#در_مدرسه_امام_خمینی #فلسفه #عرفان