💥احترام به جسد به سبک رضاخان💥
به دستور رضاخان سردار سپه ؛ سر بریده ی میرزا کوچک خان جنگلی را چندین ماه در محل انبار نفت برادران نوبل ؛ برای تماشای عموم به نمایش گذاشتند تا درس عبرتی باشد برای کسانی که در مقابل استعمار انگلستان می ایستد
#خیانت_پهلوی #رضاخان_خائن #25_شهریور_سیاه
🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃
@ejtehadjame
🔆توصیه علمی اخلاقی به طلاب
🔅طلبه ی فاسق از نظر میرزای شیرازی
🔅آیتالله شبزندهدار: در مراسم آغاز سال جدید تحصیلی آیتالله شبزندهدار با اشاره به نظام آموزشی و سنتهای رایج در حوزه، بیان داشتند:
پیش مطالعه، مباحثه و تقریرنویسی جزو سنتهایی است که نباید کمرنگ شده و یا به دست فراموشی سپرده شود؛ چراکه اهمیت بسیار زیادی دارد.
🔅تا جایی که مرحوم میرزا کاظم قاروبی با یک واسطه از میرزای شیرازی نقل می کردند که ایشان میفرمود: من طلبهای که قبل از درس مطالعه نکند را فاسق میدانم چراکه هم وقت خودش و هم وقت استاد را ضایع میکند.
@ejtehadjame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹موشه شارون (متولد ۱۸ دسامبر ۱۹۳۷)، مورخ و محقق اسلام شناس اسرائیلی است. برخی از مراکز علمی او را به عنوان «بزرگترین محقق خاورمیانه اسرائیلی» میشناسند.
وی در حال حاضر استاد برجسته مطالعات اسلامی و خاورمیانه در دانشگاه عبری اورشلیم است.
🔹کلیپ کوتاه بالا نشان دهنده عمق مطالعات وی درباره اسلام است.
البته ویرایش کننده های کلیپ گمان کرده اند که وی اسلام را حق و بقیه ادیان را باطل میداند. در حالی که چنین نیست. وی یک یهودی متعصب است، در حال توصیف اسلام بر اساس متون و منابع اسلامی است.
🔹برخی از آثار او:
۱. یهودیت و مسیحیت و اسلام در تعامل و تعارض، ۱۹۸۹
۲. شورش جنبههای اجتماعی و نظامی انقلاب عباسی پرچمهای سیاه از شرق، ۱۹۹۰
۳. یهودیت در متن تمدنهای متنوع، ۱۹۹۳
🗓 سهشنبه ١ آذر ماه ١٣٩٩
#اینگونه_بود ...
🔻 خاطراتی کوتاه از سیره و سبک زندگی آیتالله بهجت قدسسره:
▫️ آمده بودند و از او «استاد» میخواستند.
▫️ میگفتند: «طی این مرحله بیهمرهیِ خضر نمیشود؛ استادی به ما معرفی کنید.»
▫️ گفت: «استاد شما، معلومات شماست. به آنچه یقین دارید، عمل کنید؛ هرجا یقین ندارید، توقف کنید تا برایتان روشن شود.»
▫️ بعد هم حدیث رسول الله صلیاللهعلیهوآله را گواه آورد که: «مَنْ عَمِلَ بِمٰا عَلِمَ، وَرَّثَهُ اللهُ عِلْمَ مَا لَمْیَعْلَمْ.»[١]
🔻 پینوشت:
١. «هر کس به دانستههای خود عمل کند، خداوند علم به آنچه را که نمیداند، به او عنایت خواهد فرمود.» [الخرائج و الجرائح، ج٣، ص١٠۵٨.]
📚 به شیوه باران، ص۴١
🔸جدیدترین استفتاء رهبر انقلاب درباره خرید و فروش سهام در بورس
🔻سؤال: خرید و فروش سهام در #بورس جمهوری اسلامی ایران یا خارج از کشور چه حکمی دارد؟
🔹به طور کلی فعالیت در بورس جمهوری اسلامی ایران با رعایت قوانین مربوطه، اشکال ندارد و در بورسهای خارج از ایران، اگر با رعایت مقررات مربوطه و طبق موازین شرعی باشد (مثلاً ربوی نباشد، #سهام شرکتهای دارای فعالیت حرام، مانند شراب و خوک نباشد)، اشکال ندارد.
🔵استعمار فرانو؛ استعمار قلب و ذهن و زبان
🖊احمدحسين شريفي
🔸«#استعمار» از يک جهت به سه نوع تقسيم ميشود:
1.#استعمار_کهن؛ که با ابزار نظامي و ادوات سخت به دنبال تسخير و تصرف زمينها و سرزمينها بود؛
2.#استعمار_نو، که با ابزار سياسي و اقتصادي و امثال آن به دنبال تسخير حکومتها و گماشتن دستنشاندهها بر ملتها بود؛
3.و #استعمار_فرانو، که با ابزارهاي هنري و رسانهاي و فضاي مجازي و ديپلماسي عمومي،به دنبال تسخير دلها و ذهنها و ارادهها و عزمهاست؛ دنبال حکومت کردن بر ذهن و زبان و انديشه ملتهاست. دنبال شکلدهي به ارادهها و خواستها و حتي احساسات و عواطف و هيجانات است.
🔸اگر ذهن و زبان و انديشه ملتي به تسخير درآمد، در آن صورت، اقتصاد و سياست و تاريخ و همه داشتههاي مادي و معنوي خودش را بدون هيچ مقاومتي، تقديم بيگانگان خواهد کرد. اگر احساسات و عواطف و هيجانات ملتي تحت کنترل درآمدند در آن صورت نوکري بيگانگان و ذلت در برابر آنها را نه تنها بد نميداند که به آن افتخار هم ميکند!
«از نظر تاريخي جنگهاي سخت، دکترينهاي حاکم در دوران استعمار کهنه (که تقريباً از قرن پانزدهم ميلادي آغاز شد) بودند؛ جنگهاي نيمهسخت (کودتاها و شورشها و ...) رويههاي حاکم در دوران استعمار نو؛ و جنگهاي نرم وجهة غالب استعمار در دوران استعمار فرانو هستند. در دوران استعمار کهنه، استعمارگران از طريق لشکرکشيهاي نظامي و با تکيه بر قدرت نظامي خود به تسخير سرزمينهاي ديگر ميپرداختند. در استعمار نو، استعمارگران از طريق حکومتهاي دستنشانده و مزدوران داخلي و قوانين و مقررات بينالمللي اهداف استعماري خود را دنبال ميکردند. در استعمار فرانو از طريق تهاجم فرهنگي، شبيخون فرهنگي، ناتوي فرهنگي و يا به اصطلاح جديدتر و کاملتر، از طريق جنگ نرم به فعاليت ميپردازند.» (کتاب #جنگ_نرم، احمدحسين شريفي)
🆔 @ejtehadjame
🔴ضرورت اولويتبندي در فراگيري دانشها
🖊احمدحسين شريفي
🔸انسان با توجه به عمر کوتاهي که دارد، حتي امکان آموختن همة علوم لازم و شايسته را ندارد، بنابراين بايد اولويتبندي کند و لازمترين و ضروريترين مسائل را بياموزد. به تعبير #امام_علي(ع):
العُمْرُ اقْصَرُ مِن انْ تَعلّمَ كُلَّ ما يحسُنُ بِك عِلمُهُ فَتَعَلَّم الاهَمَّ فالاهَمّ؛
عمر کوتاهتر از آن است که همة اموري که دانستنشان براي تو خوب است را بياموزي؛ پس اولويتبندي کن.
#اخلاق
#اخلاق_علم
🆔 @ejtehadjame
🔴نگرش جامعبين و بينشهاي تکبعدي
🖊احمدحسين شريفي
🔸دريا يا جنگلي را در نظر بگيرد، وقتي شاعري به چنان محيط و مکاني ميرود، چيزي ميبيند که يک نقاش نميبيند و در عوض نقاش هم چيزهايي ميبيند که لزوماً يک شاعر نميبيند، همانطور که يک زيستشناس هم نگاهي کاملاً متفاوت به اينها دارد؛ و يک هيزمشکن و يا شناگر نيز در چنين محيطهايي دنبال اموري ديگري است. يک هيزمشکن به هنگام ورود به جنگل دنبال آن است که کدام درختها و چوبها مناسب قطع کردن و فروشاند. او هرگز توجهي به زيبايي و فرحبخشي جنگل ندارند.
🔸ما براي آنکه بتوانيم ابعاد مختلف واقعيت را بيابيم، بايد بکوشيم از پنجرههاي متعدد و مناسب، به آن نظر کنيم؛ نگاه از يک پنجره به واقعيت، نگاهي تکبعدي است و موجب محروميت و حرمان از ساير ابعاد واقعيت خواهد شد و بلکه ممکن است موجب انحراف و گمراهي هم بشود.
🔸في المثل کسي که فقط چهره و جلوة «رحمانيت» و «رحيميت» حضرت حق را ميبيند ممکن است دچار رجاء افراطي شود و کسي هم که فقط چهرة «اشد المعاقبين» حضرت حق را ميبيند نيز ممکن است دچار خوف مفرِط شود. نگاه واقعبينانه و درست نگاهي است که خوف و رجاء را به نحوي متعادل در انسان ايجاد کند، سنگيني کفة هر کدام از آنها موجب بيتعادلي انديشه و زندگي انسان خواهد شد.
🔸خداي متعالي بينهايت است؛ همه اسماء و صفات حسني و زيبا مربوط به اوست: «وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى» (اعراف، 180) براي شناخت او بايد ظرفيت وجودي خود را تقويت کرده و توسعه داد و الا ممکن است از دريچة تلقيها و خواستههاي محدود خود خدا را فهم کنيم. به تعبير برخي از روايات يک مورچه شايد چنين ميپندارد که خداوند دو شاخک دارد! زيرا شاخک داشتن را کمال ميداند و فقدان آنها را نقص.
🔴اخلاق فهم: لزوم تلاش براي فهم آهنگ احاديث
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از موانع فهم متون تاریخی به ویژه معناي احاديث و سخنان معصومان(ع) اين است که آهنگ متن و حديث را ندانيم. يعني ندانيم که حديث آيا به صورت جمله خبري است يا استفهامي يا تعجبي یا ... و البته فهم اين مسأله نيازمند تحقيق و تفحص فراوان و بعضاً تشکيل خانوادة حديثي و جمعآوري احاديث مشابه و ناظر به آن موضوع است.
🔸به عنوان مثال از امام صادق(ع) سؤال شد: «آيا کسي که مُحْرِم است ميتواند گواه ازدواج ميان دو نفر غير محرم شود؟» امام(ع) فرمود «خير نميتواند». اما در ادامه فرمود «يَجُوزُ لِلْمُحْرِمِ أَنْ يُشِيرَ بِصَيْدٍ عَلَى مُحِلٍّ» ؛ محرم ميتواند آدرس و نشاني صيد را به مُحِلّ بدهد». اگر اين جمله را به صورت خبري معنا کنيم، بدان معناست که شخص محرم ميتواند صيد را به محل نشان دهد. در حالي که چنين حکمي با احاديث ديگري که ميگويد محرم نميتواند چنين کاري کند، در تعارض خواهد بود. اما اگر آن را به صورت استفهام انکاري معنا کنيم، هيچ تعارضي رخ نخواهد داد و به اين معناست که «آيا جايز است که محرم، صيد را به صياد نشان دهد؟!» يعني همانطور که عدم جواز چنين چيزي مسلم است، عدم جواز شاهد عقد دو محل بودن نيز از مسلمات است.
#اخلاق
#اخلاق_فهم
🆔 @ejtehadjame
⁉️شرط لازم برای استفاده از کلمات عرفا و فلاسفه
✅اين دو طريقه (عرفا و فلاسفه) در غايت اتقان و متانت و شموخ است، ولى به واسطه آنكه در كمال دقت است و مبتنى بر اصول كثيره است، از فلسفه و اصطلاحات اهل الله و اصحاب قلوب، تا آن مقدمات حاصل نباشد و انس تام و تمام و مزاولت بسيار و #حسن_ظن كامل به علماء بالله نباشد، از اين بيانات چيزى حاصل نيايد و تحير بر تحير افزايد.
📚امام خمینی (ره)، شرح چهل حدیث ص۶۷۸
#در_مدرسه_امام_خمینی #فلسفه #عرفان
🔸محبت ویژه اهل سنت ایران به اهل بیت
حجتالاسلام والمسلمین #زمانی پیش از ظهر امروز در وبینار تخصصی «اربعین، تجلی محبت مسلمانان به امام حسین»:
🔹من با صراحت میگویم که امروز #اهل_سنت ایران 100 درصد و در کل دنیا بیش از 90 درصد محب #اهل_بیت(ع) هستند؛ کمتر از 1 درصد ناصبی اند و دشمنی دارند؛ البته میزان محبت هم فرق میکند.
🔹 #ماموستایی را در کردستان دیدم که با شنیدن نام امام حسین(ع) اشک میریخت و آن زمانی که راه کربلا باز نبود او بارها با پای پیاده به زیارت #اباعبدالله مشرف شده بود.
🗓سالروزسقوطدلخراشهواپیماC130
🏳شهادت۵تن ازفرماندهاندفاعمقدس
🏳و روزپاسداشت مقامشهدایفرمانده
💠رهبرانقلاب
‼️از مطالعه شرح حال سرداران غفلت نکنید! ۸۴/۲/۱۴
‼️چقدر اين كتاب فرمانده من عالی است و چقدر من را متأثر و منقلب كرد. ۷۱/۴/۲۲
‼️من كتابهايی را كه ميخوانم که ميتواند انسانها را تكان بدهد، پشتش یادداشتی مينويســم؛ وقتی اين كتاب فرمانده من را كه خواندم، بياختيار پشــتش بخشــی از زيارت نامه را نوشتم: «الســلام عليكم يا اولياء الله و احبائه» واقعا من وقتی اين شكوه و عظمت فرماندهان را در اين كتاب ديدم، در نفس خودم حقيقتا احساس حقارت كردم. ۷۶/۱۱/۱۴
‼️تقريبا همه اين كتب دفتر ادبيات و هنر مقاومت را خوانده ام و بعضی از آنها را بسيار فوق العاده يافتهام. همين کتاب فرمانده من، از کتابهای بسيار برجســته اســت. من وقتی اين کتابهــا را ميخواندم، بــه اين فكــر افتادم كه اگر ما برای صــدور مفاهيم انقلاب، همین كتابها را منتشــر بكنيم، كار كمی نكرده ايم؛ كار زيادی انجام گرفته اســت. اينها کتابهای بســيار باارزشی هستند. ۷۰/۴/۲۵
#از کانال جهادتبیینی
🔸 از معرفی نخستین شهید روحانی دفاع مقدس تا خاطرات روحانیون رزمنده
🔻سردار #ملکی، مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های #دفاع_مقدس مازندران در گفت و گو با رسا:
🔹 آمار چهار هزار #شهید_روحانی در تاریخ دفاع مقدس ثبت شد که نسبت به جمعیت، این قشر بیشترین تعداد شهدا را به خود اختصاص داده است.
🔹شهید روحانی دفاع مقدس #شهید_سلیمانی_فرد از شمال کشور بوده و همچنین نخستین شهید روحانی جبهه مقاومت، #شهید_مالمیری بودند.
⚡بعضی از روحانیت مزیت تقوا را از دست داده و جامعه به این دسته روحانیت به عنوان نماد تقوا نگاه نمیکند
✔ احمد رهدار در میزگرد «حوزه از آنچه هست تا آنچه باید»🔻
🔹بعضی از ما از دین یک موجود ناکارآمد، تشریفاتی و مقدس به معنای اینکه به درد هیچ چیزی نمیخورد ارائه کردیم. اگر الآن شما به سازمان فرهنگ و ارتباطات بروید و برای تبلیغ در اروپا امتحان بدهید، از شما کفایه، مکاسب و رسائل میپرسند؛ یعنی این درک نیست که ما در اروپا با آدمهایی روبرو هستیم که بایسته است با منطق اسلام مکی روبرو شوند، نه اسلام مدنی. اسلام مکی یعنی اسلام اعتقادات، کلیات و اصل دین. درکها آن قدر حداقلی و ضعیف است که فایدهای ندارد.
🔹حوزه نظام ارزش خود را بیشتر به فقه منحصر کرده است، چه بسا نتیجه ابتنای بر فقه اصغر موجب شده چهره دین در ذهنیت مسلمانان و غیرمسلمانان یک چهره ناکارآمد جلوه کند. دو چیز اشتباه است؛ یکی اینکه تمام دین را در فقه خلاصه کنیم و اشتباه دیگر این است که فقه را به حوزه فقه فردی منحصر کنیم. از نظر بعضی اگر یک فقیهی در همان دایره فقه، کلانتر از ابواب فقهی متعلق به چند قرن قبل حرف بزند فقیه تلقی نمیشود.
🔹مسئله بعدی در بحث تغییرات کلان حوزه در بحث کنشی است و آن ضرورت گذر از قم به جامعه شیعه و از جامعه شیعه به دارالاسلام و از دارالاسلام به جهان است. الزامات کنش در جامعه غیر از الزامات کنش در قم است. الزامات کنش در جهان غیر از الزامات کنش در دارالاسلام است. بعضا فقط یک دست فرمان تولید کردیم و آن دست فرمانی است که به ما قدرت حرکت در کوچه و پسکوچههای قم را میدهد، آن هم کوچههایی که به مراکز حوزوی منتهی میشود. نتیجه اینکه ما کمترروحانی داریم که توان ارتباط با جامعه را داشته باشد.
🔹واقعیت این است که بعضی از روحانیت ما مزیت تقوا را از دست داده و جامعه به این دسته روحانیت به عنوان نماد تقوا نگاه نمیکند. الآن بعضی از ما این مزیت را نداریم و به همین علت بعضا حتی الگوهای اخلاقی جامعه هم از روحانیت به غیر روحانیت تغییر پیدا میکند. از این امر ناراحت نیستیم که غیر روحانیون الگوی اخلاقی شوند، ولی از این ناراحتیم که چرا روحانیت از این امر باز بماند که بر قله تقوا حضور داشته باشد.
🔹بر این اساس حوزه به نظر می رسد باید نظام ارزش و سنجش خود را تغییر دهد و منطق توزیع مأموریتهایی که دارد را بر مدار تقوا ببیند و برنامهها را تقوایی تنظیم کند؛ چراکه ما داریم مزیت نسبتی تاریخمان را از دست میدهیم. پیشنهاد من در این زمینه اولویت تربیت بر آموزش است. ما دیگر تحت تربیت نیستیم، نه خودمان تربیت دیدیم و نه کار ویژه تربیت کردن داریم. ما فقط آموزش دیدیم و کار ویژه آموزش دادن داریم. این تقدم تربیت بر آموزش از اموری است که حوزه باید دنبالش برود/شفقنا/
@ejtehadjame
🔴زنگ خطر سکولاريسم در حوزههاي علميه: تا دير نشده است کاري کنيد!
🖊احمدحسين شريفي
🔸مصاحبه جناب آقاي #علوي_بروجردي، نوة دختري آيتالله بروجردي(ره)، با سايت اکوايران، بازتابهاي فراواني در ميان حوزويان و همچنين در رسانههاي داخلي و خارجي داشت. نقدهاي عالمانه و دقيقي نيز از سوي #طلاب_انقلابي و انديشمند نسبت به آن مصاحبه صورت گرفت.
🔸ضمن تشکر از همه طلاب بصير و انقلابي و شجاعي که هر کدام به سهم خود بخشهاي مختلف آن مصاحبة سراسر ايراد و نقص و ناداني را نقد کردند، نکتهاي را متذکر ميشوم که به نظر اين بنده هر گونه غفلت از آن يا ناديده گرفتن آن خسارتهاي جبرانناپذيري براي #حوزههاي_علميه، انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي خواهد داشت.
🔸و آن اينکه به اعتقاد اين بنده، هر چند شخص جناب آقاي علوي بروجردي از جايگاه علمي چنداني برخوردار نيست؛ اما به دليل انتساب به بيت مرجعيت و توانايي در جذب مريداني از ميان طلاب و عوام مردم، تأمل در سخنان ايشان لازم و مهم است.
مصاحبة جناب آقاي علوي بروجردي #زنگ_خطر_نفوذ_سکولاريسم در حوزههاي علميه را به صدا درآورد. اين مصاحبه نشان داد که ايدههاي روشنفکرنمايان سکولار و غربزده و ضد اسلام تا کجا در ميان پارهاي از حوزويان نفوذ کرده است!
🔸به اعتقاد اين بنده، مهمترين نکتة انحرافي در آن مصاحبه يک ساعتة ايشان، اين بود که به تبعيت از مهندس #مهدي_بازرگان و دکتر #عبدالکريم_سروش، دين را به #اخلاق تقليل دادند و همچون پارهاي از خانقاهنشينان و معنويتگرايان اسلامستيز، نقش پيامبر خدا را در قد و قوارة يک مربي اخلاقي متعارف و #مرشد_معنوي فروکاستند. و اين عين #سکولاريسم است. با پذيرش چنين ايدهاي است که نه تنها چيزي به نام #اقتصاد_اسلامي نخواهيم داشت که اساساً سياست اسلامي، مديريت اسلامي، حقوق اسلامي هم بيمعنا خواهند بوند؛ چه رسد به جامعهشناسي اسلامي و روانشناسي اسلامي و امثال آن.
🔸طرح مسأله اقتصاد کاپياليستي و سوسياليستي و امثال آن در اين مصاحبه به اعتقاد بنده، صرفاً پوششي براي طرح چنان ايدة به شدت مخرب و انحرافي بود. اين پوشش را بدان جهت انتخاب کردند که در حال حاضر به سبب ولنگاريهاي اقتصاديِ دولت غربزدهاي که با حمايتهاي خود آنان به قدرت رسيده است، چنين سخناني مطابق با ذائقه عامه و حتي پارهاي از متخصصان ناآگاه يا غرضورز هم هست.
🔸به هر حال، شايد طرح اين سخن قدري تند و گزنده جلوه کند؛ اما با تمام وجود معتقدم که مديران حوزه تا دير نشده است، بايد يک بازنگري اساسي در سيستم آموزشي و تربيتي و تعليمي حوزههاي علميه داشته باشند.
🔸اين امري بديهي است که بدون تحکيم و تعميق بنيانهاي معرفتي، جهاننگري، انسانشناسي، دينشناسي و ارزششناسي طلاب علوم ديني، و با تمرکز مستقيم و اصلي بر مسائل #فقه و #اصول به شيوة مرسوم، در دوران طلائي آموزش (ده سال ابتدايي تحصيل در حوزههاي علميه)، نه تنها هرگز نميتوان حوزهاي در تراز انقلاب اسلامي و متناسب با آرمانهاي #خميني کبير و #خامنهاي بزرگ داشت؛ بلکه بايد منتظر روزي بود که پارهاي از تربيت شدگان همين حوزهها با برافراشتن پرچم سکولاريسم و ليبراليسم، در مقابل انقلاب و اسلام و آرمانهاي خميني کبير بياستند.
✅ «مقام حضرت سلمان علیهالسلام»
📹 حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔸 چه بکنیم از بی علمی؟!
چه بکنیم از ضعف در ایمان؟!
از ضعف در تدین! ... چه بکنیم از این ضعفها؟!
🔸چه بکنیم از این ضعفهای اختیاری؟! نمیرویم دنبال تحصیلات علمیه! نمیرویم که بفهمیم که خب عمل چطور بر ما آسان بشود؟
اختیارا نمیرویم!
اگر غیراختیاری باشد حالا، خدا میبخشد ما را؛ اما اختیاری را چه بکنیم؟!
🔸 چهکار بکنیم از ضعف ما در علم و عمل؟!
چه کار بکنیم که این ضعف ما به اختیار ماست؟! خودمان نمیرویم دنبال تقویت!
🔹 تقویت علمیه، همین است که عرض کردم؛ درس خواندن و درس گفتن، که هیچکس از آن مستغنی نیست؛ مگر انبیا و اوصیا، که صحبت درس در آنها نیست، ما هیچ ربطی به آنها نداریم!
✅ ماهنوز، شاگردان آنها، سلمان و ابوذر و اینها، بالای سرما قرار دارند و ما مقامات آنها را هنوز خبرنداریم ونمیدانیم چیست![چه رسد به مقام انبیاء و اوصیاء]
⭕️ مبادا در خودمان یک خیالهای شیطانی بکنیم!
ما رعیت هستیم و در رعیت هم، رعیتِ رعیت هستیم.
ما اگر اعتراف به مقام سلمان و ابوذر و مقداد و عمار نداشته باشیم، اعتراف به مافوق آنها (بالاترازآنها که انبیاء و اولیاء هستند) داریم؟
نه! دروغ است!
[ اینکه فکر کنیم بدون اعتراف وشناخت به مقام امثال سلمان، ابوذر، مقداد و عمار، توانستهایم شناختی از مقامات انبیاء و اولیاء داشته باشیم دروغ است!]
🔻 ما از سلمان و ابوذر و مقداد، یقینا! عقبتر هستیم،
[مثلا یکی] دلیلش این است که سلمان به زهیر گفت: «إذا أدرکتُم سید شباب أهلالجنة فکونوا أشُدُّ فَرحا» .. از این غنیمتی که تحصیل کردی...
حالا تا زمان قیام سیدالشهدا چقدر طول دارد؟! زمان سلمان تا آن زمان؟!
حالا از کجا او(زهیر) موفق بشود به این کار؟ هفتاد و دو تن [اصحاب سیدالشهدا علیهالسلام] بیشتر نبودند! چطور [سلمان] از بین همه مردم او (زهیر) را جزو هفتاد و دوتن حساب کرده بود و دید (متوجه شد)؟
🚫 آنها کجا و ما کجا ؟!
ما خیلی دوریم از آنها !!
🚫 ما کجا میرسیم به سلمان و ابوذر و مقدادشون ، ما خاک پای اونها نمیشویم ..
📚 بخشی از فرمایشات حضرت آیتاللهالعظمی بهجت اعلیالله مقامه در دیدار جمعی از طلاب مشهد با معظمله - تابستان ۱۳۷۶