استاد معظم آیت الله حسنعلی رحیقی
فایلهای بدایه و نهایه و اسفار و شرح منظومه استاد رحیقی
https://t.me/ostadrahighi
تذکره ای کوتاه به مناسبت ارتحال حکیم متأله حضرت آیت الله رحیقی(رضوان الله تعالی علیه)، استادی که خیلی به علامه طباطبایی(رحمةالله علیه) شبیه بود.
یادم هست در نوجوانی که تازه هوای دانشگاه به سرم زده بود روزی کتابی درباره زندگی نامه علامه طباطبایی(رضوان الله علیه) از پیرمردی که در حاشیه نماز جمعه مسجد ملااسماعیل یزد بساط دست فروشی و کتاب فروشی پهن کرده بود خریدم وقتی کتاب را خواندم دو نکته در کتاب چشم مرا گرفت فضایل علامه و فیلسوف بودن و حقیقت گرایی علامه. آن موقع نمی دانستم فلسفه چیست ولی از جمع این دو در وجود علامه، خود به خود به فلسفه علاقه مند شدم شبی در سحر از خواب بیدار شدم حس نماز خواندن و دعا داشتم بعد نماز به سجده رفتم و از خدا خواستم استادی فیلسوف و در فضایل شبیه علامه سر راهم قرار دهد. بعد مدتی میل و کشش درونی ام به حوزه علمیه زیاد شد تا جایی که آرام و قرار از کف رفته بود و دائم لحظه شماری می کردم تا ثبت نام حوزه شروع شود و خیلی اشتیاق به شهر مقدس قم پیدا کردم الحمدلله بعد مدتی انتظار به سر آمد و بعد قبولی در امتحان کتبی ورودی، برای مصاحبه راهی قم شدم. در یزد از دوستان خصوصا بچه های هیأت انصار ولایت وصف مدرسه معصومیه قم را در کنار موسسه علامه مصباح یزدی شنیده بودم خیلی مشتاق بودم در این مدرسه ثبت نام کنم ولی توفیقی حاصل نشد چون مدرسه فقط دانشجویان را می پذیرفت و من تازه پیش دانشگاهی را تمام کرده بودم. در قم وصف بعضی مدارس دیگر را شنیدم ولی هر چه تلاش کردم تا در آن مدارس ثبت نام کنم با مشکلی مواجه می شدم تا در نهایت در مدرسه علمیه شهید صدوقی با کمال بی میلی و ناچاری ثبت نام کردم با این نیت که بعد از تثبیت حضور در قم، در طول سال تحصیلی مدرسه را عوض کنم.هر چند بعدا فهمیدم تقدیرم در همین مدرسه رقم خورده بوده. با شروع سال تحصیلی روزی در نمازخانه مدرسه منتظر دیدار استاد عقاید پایه اول حوزه نشسته بودیم که ناگهان استاد رحیقی وارد شد همه جلوی ایشان به احترام ایستادیم تا نگاهم برای اولین بار به ایشان افتاد در دلم الهام شد این همان استادی است که در سجده سحری از خدا طلب کرده بودم.(هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یُمن دعای شب و وِرد سحری بود!) کم کم باب رفاقت با ایشان باز شد و با روحیه طلبه پروری ایشان روز به روز عمیق تر شد در بین اساتید بزرگواری که از محضرشان استفاده می کردم بیشترین تأثیر از ناحیه ایشان بود. شخصیتی به شدت برهانی، آرام، بی ادعا،زاهد، با دقت نظر در مباحث علمی و با ترسیم یک چشم انداز بلند مدت برای تربیت طلابی در علوم عقلی حوزه او را در نظرم از بقیه ممتاز کرده بود.سرکشی و بازدیدهای متعدد ایشان از حجره طلاب و همنشینی با انها که تا سال ها ادامه داشت اثرات خوبی داشت.امری که بنده به صورت محدودتر از بعضی اساتید دیگر هم شاهد بودم.بعدها فهمیدم ایشان از اساتید بزرگ فلسفه و عرفان قم بوده و کتب فلسفی مثل منظومه،اسفار ملاصدرا و کتب عرفانی مثل فصوص الحکم و مصباح الانس را در مراکز حِکمی و فلسفی قم تدریس کرده و در کنار آن به تدریس دروس سطوح عالی حوزه مثل کفایه الاصول و... هم مشغول بوده ولی تجربه بلند مدت در تدریس، ایشان را به نکته دقیقی واقف می کند طلبه ها غالباً در سطح یک و مقدمات کتب درسی را با عجله و سریع و بدون ارتباط دادن معلومات به یکدیگر و پیوستگی می خوانند و بدون اینکه در مبانی زیر بنایی خصوصاً در منطق و عقاید قوی باشند با ذهنی سردرگم و پر از تردید وارد دروس سطوح عالی مثل فلسفه،... می شوند و در این مرحله استاد نمی تواند مشکل را حل کند مگر با زحمت فراوان. لذا استاد رحیقی علیرغم دارا بودن سمت تدریس سطوح عالی در اصول، فلسفه و عرفان تصمیم گرفته بود برای رضای الهی و علیرغم سختی هایی که داشت(چون تدریس اساتید بزرگ برای طلاب مبتدی مثل تدریس یک پروفسور در مقطع اول ابتدایی بسیار سخت است) تدریس در پایه یک را انتخاب کند و در یک چشم انداز بلندمدت سرپرستی علمی گروهی از طلاب را به عهده گرفته و طی چند سال با تعلیم و تربیت آنها و جهت دهی به سمت مباحث عمیق فلسفی و عرفانی آنها را آماده ورود به مباحث فلسفه و عرفان کند و الحمدلله در این کار خود موفق هم بود. این طرح بلندمدت از مدرسه ما و کلاس ما آغاز شد و تا پایان عمر مبارک استاد یعنی قریب 18 سال ادامه یافت. استاد در هر سال چند درس با این گروه داشتند و کاملا جهت دهی صحیح انجام می شد. طرح جامعی بود سال اول با ایشان کتب عقاید و منطق خوانده شد ارجاعات فلسفی، عرفانی و قرآنی ایشان به صورت کد وار و اشاره خیلی زیاد بود و حس کنجکاوی فلسفی و عرفانی و ارتباط آن با قرآن و روایات را در طلبه شکوفا می کرد.
#استاد_رحیقی
#قسمت_اول
ادامه دارد...
@ejtehadjame
استاد رحیقی از پایه دوم و در راستای طرح تفصیلی و بلندمدت خویش دو برنامه آزاد و فراتر از برنامه درسی حوزه به مجموعه فعالیت خود اضافه کرد یکی طرح آموزش کلیاتی از علم رجال به صورت تطبیقی و کاربردی و دیگری طرح آموزش مباحث اخلاقی در یک نظام جامع که علامه حسن زاده آملی پیشنهاد آنرا داده بودند. طرح اول با محوریت جزوه ای جامع در رجال از استاد محمد جواد شبیری زنجانی فرزند آیت الله شبیری به معرفی کتب رجال پرداخته و آموزش مباحث رجال به صورت نظری و عملی و تطبیقی در طول یکسال انجام شد بنده و عده ای از طلاب در همان جلسات با کتب منبع و اصلی رجال و حدیث آشنا شدیم و در همان پایه دوم آنها را تهیه کردیم. در طرح دوم که همان طرح پیشنهادی علامه حسن زاده بود و برای اخلاق علمی در کنار اخلاق عملی یک سیر تعیین کرده بودند که از کتاب روایی ارشادالقلوب دیلمی شروع می شد و بعد از گذر از کتب مفتاح الفلاح شیخ بهایی، عدةالداعی ابن فهد حلی، طهارةالاعراق ابن مسکویه، قوت القلوب ابوطالب مکی و آشنایی با مبانی عمیق روایی و عقلی به دریای بیکران کتاب صحیفه مبارکه سجادیه ختم می شد. استاد رحیقی در این طرح،ابتدا پیشنهاد کردند که کتاب ارشاد القلوب تهیه و به شکل مطالعه شخصی خوانده شود و مشروط به اتمام این کار، تدریس مفتاح الفلاح را شروع خواهند کرد و با تشویق های ایشان عده ای از طلاب این کار را عملی کردند لذا بعد مدتی تدریس مفتاح الفلاح را شروع کردند. استاد برای اجرای این دو طرح سختی های زیادی را متحمل شدند و اخلاص عجیبی برای این کار داشتند با اینکه منزل ساده و قدیمی ایشان که تا آخر عمر تغییری هم نکرد در خیابان امامزاده ابراهیم قم بود و از آنجا تا مدرسه در زنبیل آباد خیلی راه بود و خود ایشان هم وسیله ای نداشتند ولی با همه این مشکلات ایشان بعد نماز صبح و در بین الطلوعین هر روز از منزل بیرون آمده و با هزینه شخصی دوبار تاکسی عوض می کردن تا به مدرسه برسند و ساعت 6 تا 7 صبح در حجره ای درس را به صورت نوبتی برگزار می کردند یعنی یک روز رجال و روز بعد مفتاح الفلاح . این برنامه تا آخر سال به صورت منظم ادامه داشت چه در سرمای زمستان و برف و باران و چه در غیر آن.بدون اینکه در قبال این زحمت،به ایشان هزینه ای پرداخت شود.
در سال چهارم هم با همان مجموعه از طلاب تدریس لمعه باب طهارت و صلات و.. را شروع کردند اینقدر دقیق و عمیق بحث می کردند که ذوق فقهی طلاب مستعد باز می شد. خدا شاهد است بنده علاقه ی اصلی ام به علوم عقلی بود و به علوم نقلی و فقه و اصول علاقه نداشتم اما چنان درس را موشکافی می کردند و بدون عجله و با دقت و تعمیق می خواندند که کم کم ذوق فقهی امثال بنده آشکار شد و تا سالیان سال ما را به تحقیق در مباحث منقول مثل فقه و اصول کشانید. یادم هست بعضی از طلاب کم حوصله بارها به دفتر مدرسه مراجعه کرده و از اینکه استاد درس را به کندی پیش می برد و محدوده درسی به اتمام نرسید شکایت کردند که با مخالفت عده ای از طلاب مواجه شد.
#استاد_رحیقی
#قسمت_دوم
ادامه دارد...
@ejtehadjame
هر سال ایشان گام به گام با طلاب پیش می رفتند، لذا در سال های بعد کتاب منطق آیت الله مظفر، منیةالمرید شهید ثانی، شیعه در اسلام علامه طباطبایی را تدریس کردند. با ارجاعات فراوان و هدفمند به مباحث سطح عالی و نهایی.سعی می کردند ارتباط مباحث فصل های مختلف یک کتاب را با یکدیگر و ارتباط کتب و علوم مختلف را با یکدیگر نشان دهند یعنی مباحث حالت رفت و برگشت داشت طوری که اطلاعات پراکنده علمی به مثابه دانه های تسبیح با نخی به هم پیوند می خورد و به یک نظام منسجم ختم می شد. بنده با اینکه تابستان سال اول کتاب شیعه در اسلام علامه را به صورت ارتقایی در مشهد مقدس درس گرفته بودم و امتحان داده بودم ولی از باب علاقه و کنجکاوی، در درس ایشان در طول سال شرکت کردم آنقدر عمیق و جذاب و فنی بحث می کرد که لذت حضور در آن کلاس هنوز بعد از سال ها در کامم هست. می فرمود در این کتاب عالی ترین حرف های علامه به زبان ساده بیان شده و گاهی عبارات یک درس را چندین جلسه تحلیل می کرد و عمق مطالب را آشکار می کرد به طوریکه در طول ترم درسی نزدیک دو سوم کتاب تدریس شد در حالیکه استاد مشهدی ما در طرح تابستانه نصف کتاب را در دو هفته درس داد و می گفت این کتاب خیلی ساده است و مطلب چندانی ندارد.
سرانجام استاد با آماده کردن مجموعه ای از طلاب بعد از چند سال، تدریس فلسفه را با کتاب بدایة الحکمة علامه طباطبایی در مدرسه علمیه خان(آیت الله بروجردی) شروع کردند و در یک سیر منظم به ترتیب کتب بدایة الحکمة، نهایةالحکمة، منظومه، اسفار در فلسفه و کتب تمهیدالقواعد ابن ترکه اصفهانی، فصوص الحکم ابن عربی با تقریر قیصری در عرفان را تدریس کردند. با قاطعیت تمام می گویم با این سبک بدیع ایشان، طلاب با همت و پرتلاش ره چند ده ساله علوم عقلی فلسفه،کلام و عرفان را در طی کمتر از یک دهه با موفقیت به پایان می رساندند.خاطره جالبی در تأیید این حرف نقل میکنم بنده بعد از یکسال شرکت در کلاس بدایةالحکمة ایشان آنقدر فلسفه را خوب و نظامند فهمیده بودم که در سال دوم که کتاب نهایةالحکمة را شروع کردیم همزمان درس اشارات استاد بزرگوار آقای حشمت پور(از اساتید برجسته علوم عقلی حوزه) را هم شرکت می کردم در اولین جلسه بحثی از بوعلی سینا و خواجه طوسی مطرح شد و اواخر کلاس به پرسش هایی کشانده شد استاد حشمت پور فرمودند درباره این مطلب تا فردا فکر کنید ببینید چیزی به ذهنتون می رسه اینجا یک نظرات بدیعی بعد از بوعلی و خواجه مطرح شده که خیلی بعید می دانم به ذهن شما خطور کند ولی سعی کنید فکر کنید تا فردا توضیحات مفصل بدهم بنده به محض طرح سوال ایشان با مراجعه ذهنی به نظام فکری جامعی که استاد رحیقی در طول این یکسال تدریس بدایةالحکمةبا مقدمه چینی های چند سال قبل برای ما ترسیم کرده بود خیلی زود جواب را یافتم و بعد کلاس به محضر استاد حشمت پور عرضه کردم ایشان تصدیق کردند و متعجب بودن که من این جواب را از کجا فهمیده ام. و این همه حاصل زحمات استاد رحیقی بزرگوار بود.
استاد در طول این سال ها با مشکلات متعدد و ابتلائات سنگینی مواجه بودند قریب 12 سال هم در دانشگاه امام صادق علیه السلام به تدریس مشغول بودند و با همان سبک تفسیر کتاب به کتاب و ارجاع مطالب کتاب به یکدیگر و ارجاع کتب مختلف به یکدیگر تأثیرات خوبی در نظام فکری و علمی اساتید و دانشجویان آنجا داشتند و استعدادهای خوبی را پرورش دادند.جوشش های درونی ایشان خیلی زیاد شده بود به طوریکه گاه یک ترم کامل طرح بحث بدیع و نوی می کردند و بدون مراجعه به هیچ کتاب و منبعی مباحث جدید و جالبی را مطرح می کردند.
#استاد_رحیقی
#قسمت_سوم
ادامه دارد...
@ejtehadjame
در آغوش آقا امیرالمؤمنین(علیه السلام)
به لطف الهی مجموعه جامعی از صوت های دروس استاد خصوصا در فلسفه و عرفان در مراکز علمی مختلف به جای مانده و اگر صاحبدلی با همت همه را یک جا جمع کند و در معرض استفاده اهل علم و فضیلت قرار دهد خدمت بزرگی به ساحت علم و دانش کرده، یادمان باشد اگر همت و پشتکار شاگردان و عالمان بعد از مرحوم ملاصدرا(رضوان الله تعالی علیه)در نشر، تفسیر،تلخیص،تبیین و تحریر مباحث متعالی حکمت صدرایی نبود امروز با تبلیغات پر طمطراق دنیای شک گرا و سفسطه آمیز غرب چیزی به نام حکمت و فلسفه اسلامی نداشتیم و باید سراغ آنرا در موزه های تاریخ می گرفتیم.(کَم ترک الاولون للآخرین) و همانطور که خود استاد سال ها پیش در رؤیایی شیرین حضرت علامه طباطبایی را دیده بودند که با حال بیماری و کسالت نزد استاد رحیقی آمده و سر خود را در دامان استاد گذاشته و با لبخندی حاکی از آرامش و رضایت جان به جان آفرین تسلیم کردند انشاالله بعضی از ارادتمندان بتوانند با تلاشی خالصانه لبخند رضایت آمیز استاد را فراهم کنند.
عمر مبارک استاد یکسره در حوزه علمیه قم و دانشگاه امام صادق(علیه السلام) وقف طالبان علم و فضیلت شد. یادم هست روزی در سال های دهه 80 فرمودند تابستان امسال از نهاد رهبری در دانشگاه دعوت شدم تا برای تدریس فلسفه و عرفان به دانشگاه ژاپن بروم ولی من ترجیح دادم در همین قم بمانم و به تربیت طلاب بپردازم.
سرانجام در آخرین جلسه درسی که در ماه مبارک رمضان سال 1399 شمسی در قم برقرار بود احساس سردرد کردند و با مراجعه به بیمارستان متوجه بیماری سرطان شدند و یکسال با سختی و مظلومیت و غربت در منزل بستری بودند و همسر گرامی و خانواده و عده ای از شاگردان و ارادتمندان ایشان در حوزه و دانشگاه امام صادق علیه السلام تلاش زیادی برای بهبودی ایشان کردند ولی تقدیر الهی بر این بود که روح مطهر این حکیم متأله در آستانه پایان چله کلیمیه ماه ذی القعده 1400 شمسی از این محنت سرای عالم دنیا به سوی ملکوت عالم اعلا پر کشد و به ملاقات معبود برسد.علاقه عجیبی به اهلبیت علیهم السلام داشتند سال قبل که برای عمل جراحی جهت خارج کردن تومور مغزی در بیمارستانی در تهران بستری بودند فرمودند:به محض اینکه برای عمل، بی هوش شدم آقا امیرالمؤمنین(علیه السلام)با چند مأمور جوان تشریف آوردن و مرا روی تختی گذاشتند به حرم سامرا بردند احساسم این بود که این حرم خانه پدری ام است.حضرت پارچه سفیدی شبیه قنداقه بچه همراه داشتند و منتظر بودند به محض اینکه متولد شدم مرا در آن بپیچند و با خود به عالم ملکوت ببرند.آنجا فهمیدم مرگ،تولد دوم و جدید است.و اینکه پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله)فرمودند(انا و علی ابوا هذه الأمّة).مطالب زیادی از این دیدار معنوی داشتند اما تمایلی برای بازگویی آن نداشتند.
والسلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیّاً.
#استاد_رحیقی
#قسمت_چهارم
ادامه دارد...
@ejtehadjame
مداحی آنلاین - قاتل تو زخم غصه های کربلا شد - محمود کریمی.mp3
8.22M
🔳 #شهادت_امام_محمد_باقر(ع)
🌴قاتل تو زخم غصه های کربلا شد
🌴قاتل تو آتیشی که تو حرم بپا شد
🎤 #محمود_کریمی
⏯ #زمینه
بسم الله الرحمن الرحیم
یا ایتها النفس المطمئنة ارجعی الی ربّک راضیةمرضیة
با عرض تسلیت سالگرد شهادت حضرت امام باقر (علیه السلام)
به اطلاع میرساند به مناسبت رحلت حکیم متأله، برادر شهید، حضرت آیت الله حسنعلی رحیقی (رحمة الله علیه) مجلس ختمی برگزار میشود.
زمان: دوشنبه. ۲۸ تیر. پس از نماز ظهر و عصر
مکان: مسجد مدرسه مبارکه حجتیه
از عموم اساتید، فرهیختگان، طلاب، دانشجویان و آشنایان گرامی دعوت میشود با حضور خود و قرائت فاتحه، روح آن فقید سعید را قرین سرور فرمایند.
▪مجمع نمایندگان طلاب استان آذربایجان شرقی
▪مجمع عالی حکمت اسلامی
▪مجمع نخبگان و فرهیختگان استان آذربایجان شرقی
▪مجمع عالی تفسیر
▪تشکل اساتید حوزه علمیه قم
▪دانشگاه امام صادق (ع)
@ejtehadjame
#پیام_تسلیت
#استاد_حسنعلی_رحیقی
#هادوی_تهرانی
◼️◼️◼️ پیام تسلیت آیت الله هادوی تهرانی در پی ارتحال حضرت حجة الاسلام و المسلمین شیخ حسنعلی رحیقی ـ رضوان الله علیه ـ
بسم الله الرحمن الرحیم
الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ ﴿156 البقرة﴾
خبر ارتحال عالمی متخلق و متواضع حضرت حجة الاسلام و المسلمین شیخ حسنعلی رحیقی ـ رضوان الله علیه ـ آنچنان موجب تأسف و تأثر و اندوهی غیر قابل وصف شد که حتی نوشتن چند سطر در مورد ایشان را بسیار دشوار و دیر هنگام ساخت.
ایشان سال های متمادی به تحقیق در زمینه فلسفه و کلام اسلامی و تدریس و تالیف در این باب مشغول بود و ظاهرا شاگردان شایسته ای از محضرش بهره برده بودند.
این جانب این حادثه دردناک را به حضور مقدس ولی عصر ـ عجل الله فرجه الشریف و مراجع معظم تقلید ـ دامت برکاتهم ـ و تمام فضلا و علمای حوزه علمیه به ویژه طلاب و فضلای آذر بایجان و شاگردان و خانوادۀ محترم آن مرحوم ، تسلیت عرض می کنم و برای آن عزیز سفرکرده همراهی با خاندان عصمت و طهارت ـ علیهم السلام ـ در تمام مراحل حیات اخروی و برای تمام بازماندگان و دوستداران آن عزیز سفر کرده، اجر جزیل و صبر جمیل از درگاه ایزد بی بدیل خواستارم.
مهدی هادوی تهرانی
قم آشیانه آل محمد علیهم السلام
27 مرداد 1400
7 ذی الحجة 1442
هدایت شده از آوای معرفت
ارتباط عرفه و کربلا
دعای عرفه، دعای معرفت و شناخت خداست. یک گفتگوی عاشقانه بین خالص ترین و عاشق ترین و عارف ترین بنده ی خدا در عالم هستی(حضرت سیدالشهداء) با زیباترین و بهترین معشوق هستی با همه اسماء و صفات و کمالات (خدای متعال) با بهترین بیان عاشقانه ی ممکن(متن دعای عرفه) برای آمادگی جهت ورود به بزرگترین محفل عشق و فدارکاری و ایثار عاشق برای معشوق و فنای عاشق در معشوق(مقتل عشاق، کربلا و عاشورا) است. گزاف نیست اگر بگوییم راه کربلا از عرفه می گذرد. امام با تمام وجود و به تعبیر خودش(با ذره ذره سلول های بدنش) در عرفه خدا را دید، شناخت و حمد و ثنا کرد و با توبه ای اساسی،آماده بازگشت به معشوق از طریق شهادت شد و از همانجا کربلای ایشان امضا شد تا توانست در کربلا تمام هستی اش با تمام ذرات وجودش را خرج عشق بازی با معشوق حقیقی اش کند و به بقای ابدی برسد. پس عرفه را با معرفت بخوان و امضای کربلا را با عرفه بگیر.
#ترجمه_صوتی بسیار زیبای #دعای_عرفه را از سایت #شراب_بهشتی دانلود کنید و گوش کنید.(لینک دانلود https://dl.anibeen.com/sharabebeheshti/4/Arafe_[sharabebeheshti.ir].mp3)
@avaymarefat
4_556979832915755757.mp3
1.79M
🚩 روضه حضرت مسلم علیه السلام
#حضرت_مسلم علیه السلام
#استاد_میرزا_محمدی
مناجات و روضه
┈••✾•🍃⚫️🌿•✾••┈┈
🚩 @ejtehadjame
🚨 عرفهای در کنار مادرم
رهبرانقلاب: یادم است هنوز بالغ نبودم که اعمال #روز_عرفه را بجا آوردم. مادرم خیلی اهل دعا و توجّه و اعمال مستحبّی بود. میرفتیم یک گوشه حیاط منزل و ساعتهای متمادی، اعمال روز عرفه را انجام میدادیم. مادرم میخواند، من و بعضی از برادر و خواهرها هم بودند، میخواندیم. دوره جوانی و نوجوانی من اینگونه بود؛ دوره اُنس با معنویات و با دعا و نیایش.
🆔 @sireh_agha
🌸اعمال روز عید قربان
① غسل کردن
② نماز عید قربان
③ خواندن دعای چهل و هشتم صحیفه سجادیه
④ خواندن دعای چهل و ششم صحیفه سجادیه
⑤ خواندن دعای ندبه
⑥ قربانی کردن
⑦ تکبیرات مشهور را پس از نماز ظهر روز عید تا پس از ده نماز (نماز صبح روز دوازدهم) بخواند
🔷 اللّهُ اَکْبَرُ اللّهُ اَکْبَرُ لا اِلهَ اِلا اللّهُ وَ اللّهُ اَکْبَرُ اَللّهُ اَکْبَرُ اَللّهُ اَکْبَرُ و لِلّهِ الْحَمْدُ اَللّهُ اَکْبَرُ عَلی ما هَدانا اَللّهُ اَکْبَرُ عَلی ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَةِ الاْنْعامِ وَالْحَمْدُلِلّهِ عَلی ما اَبْلانا
🔸خداى بزرگتر است خدا بزرگ است نيست معبود حقى جز پروردگار و خداى بزرگ است خدا بزرگتر است و ستايش مخصوص خداست خدا بزرگ است بر آنچه ما را راه نموده خداى بزرگتر است بر آنچه به ما روزى كرده از چهار پايان بى زبان و ستايش خدا راست بر اين آزمايش
مفاتیح الجنان🎀
🌤الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـ الْفَــرَج🌤
تشییع پیکر مطهر استاد انقلابی، محمدحسين فرجنژاد
▫️ساعت ۱۹:۳۰ امروز (۳۰ تیرماه ۱۴۰۰)
از مسجد امام حسن عسکری(علیه السلام) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(علیها سلام)
▫️اقامه نماز بر پیکر در حرم مطهر انجام خواهد شد.
◾️نخستین مراسم بزرگداشت:
امشب(۳۰ تیرماه ۱۴۰۰)
بعد از نماز مغرب و عشا
مسجد مدرسه معصومیه
#فرج_نژاد
#سواد_رسانه
#فضای_مجازی
🆔 @rasanewsagency
طلبه فاضل و روحانی پای کار انقلاب مرحوم محمدحسین فرج نژاد
بین دوستان به سادهزیستی و روحيهٔ جهادی شناخته میشد. اما میتوان ویژگی شاخص او را ایستادن در خط مقدم نبرد، دانست. هر نقطهای که تشخیص میداد، جبهه آنجاست اما عرصه خالیست. از یک رو ریشهها و ساز و کارهای صهیونیزم جهانی را مطالعه میکرد و در روی دیگر ترفندها و نفوذهای بهائیت را برملا میساخت. راه که در این عرصهها هموارتر میشد، با نگاه مولدش و هبهٔ داشتههای خود، مجموعههایی را به جریان میانداخت و روحیهٔ جهادیاش را در آنها اشراب میکرد. اما خودش را محدود و راکد نمیدید. بار دیگر با نگاهی جریانشناسانه به معنویتهای انحرافی و کاذب در سینما میپرداخت که دو کتاب «اسطورههای صهیونیستی در سینما» و « فرقهها، عرفان وارهها و مکاتب صهیونیستی» نتیجه این بعد از زندگی جهادیاش بود.
همیشه به رسانه و فهم دقیق از آن توجه داشت چرا که رسانه را سلاح بهروز دشمن میدانست. از مطالعات دین و رسانه در مرکز پژوهشهای صدا و سیما گرفته تا دبیری کارگروه فقه و رسانه در برخی از موسسات مطالعاتی فقهی در قم و از عضویت در هیأت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی و تا مشارکت در تاسیس و عضویت در انجمن سواد رسانه حوزه همه از همین نگاه نشأت میگرفت. میراثش در این ساحت نیز ستودنیست؛ برگزاری دورههای مستمر نخبگانی در موضوع سواد رسانه با مخاطب طلاب و دانشجویان، سالها تدریس رسانه به طلاب حوزهای علمیه خواهران و طلاب غیر ایرانی در جامعهالمصطفی با رویکرد تربیت کنشگر فعال از جمله میراث ماندگار اوست.
در روزهایی که کرونا خیلیها را خانهنشین کرده بود، باز هم او منشاء اثر بود. در گوشهای با عدهای اهل رسانه، طرح آنچه باید کرد را مینوشت، در قرارگاهی تلاش میکرد عملیات رسانهای دشمن و روش خنثیسازی آن را تبیین کند و در گوشهای با جهادیهای دل میدان در مانور مواسات شرکت میکرد.
با اینکه در چندین دانشگاه تدریس میکرد و مولف و پژوهشگر شناخته شدهای در حوزهٔ خود بود، در کنار اینکه معاونت پژوهشی قرارگاهی راهبردی -وابسته یکی از نهادهای انقلابی- را برعهده داشت و فرصتهای مادی بسیاری داشت اما زندگی بسیار سادهاش درون خانهای اجارهای در محلهٔ پردیسان قم در جریان بود و همپای همیشهگیاش یک موتور CDI قدیمی بود و به معنای واقعی خود را وقف انقلاب و حوزه کرده بود.
استاد جهادی، مرحوم محمدحسین فرجنژاد اهل ابرقوی یزد بود، اشتیاق دین و علم دینی به قم کشاندش و دغدغهٔ محرومین و مستبصرین راهی سیستان و بلوچستانش میکرد.
اشارات مقام معظم رهبری او را به دل میدان جهاد اقتصاد مقاوتی کشاند و فهم دقیق جنگ شناختی را کار ویژههای اصلی او ساخت.
#فرج_نژاد
#سواد_رسانه
#فضای_مجازی
🆔 @rasanewsagency
🔸 مدیر حوزه های علمیه درگذشت مرحوم فرج نژاد را تسلیت گفت
🏴 انا لله و انا الیه راجعون
▪️ خبر تلخ و غم انگیز درگذشت فاضل گرانقدر، پژوهشگر ارجمند و فرهیخته جناب مستطاب آقای محمدحسین فرج نژاد(طاب ثراه) به همراه اعضای خانواده(ره) در سانحه رانندگی موجب تاسف گردید.
▪️ فعالیت علمی و رسانه ای اثرگذار و هدفمند در حوزه انقلاب اسلامی و اهداف آن از جمله یادگارهای آن دانشور متعهد است که عند الله ماجور خواهد بود.
▪️ اینجانب ضمن عرض تسلیت به بازماندگان، دوستان و همکاران آن فقید سعید، از درگاه خداوند متعال برای ایشان و اعضای خانواده شان، غفران و روح و رضوان ربوبی و برای بازماندگان، سلامتی و شکیبایی مسئلت می نمایم.
علیرضا اعرافی
مدیر حوزه های علمیه
#اعرافی
#فرج_نژاد
#سواد_رسانه
🆔 @rasanewsagency
هوالشاهد...
مراسم استقبال از پیکر طلبه فاضل و مجاهد
استاد دکتر محمدحسین #فرج_نژاد و خانواده
همراه با اقامه نماز توسط آیتالله ناصری
سخنرانی برادر سیداحمد عبودتیان
و مداحی مداحان اهل بیت
پنجشنبه ۳۱ تیرماه
ساعت ۶:۳۰ صبح
چهارراه شهدا (میرچخماق)
لطفا رسانه باشید....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خواب عجیب پدر مرحوم استاد محمد حسین فرج نژاد در آستانه عید قربان
@ejtehadjame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در رثای استاد محمد حسین فرج نژاد (رضوان الله تعالی علیه)
@ejtehadjame
پيام تسلیت جناب آقای عبدالحسین خسروپناه به مناسبت ارتحال مرحوم فرجنژاد
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
◼️ خبر دلخراش ارتحال محقق ارجمند و فعال فرهنگی در عرضه رسانه و فضای مجازی و منتقد ایدئولوژی صهیونیستی مرحوم مغفور محمد حسین فرج نژاد و خانواده اش در قربانگاه عید قربان، همه دوستان و دغدغه مندان عرصه فرهنگ را غمناک و عزادار کرد.
این پژوهشگر دانشمند، انسانی خلیق، فهیم، ولایی و متواضع بود که با زندگی زاهدانه اش، عمرش را وقف دفاع از فرهنگ اسلامی ساخت و خانواده و فرزندانش را در این راه قربانی کرد.
پژوهشگران فرهنگی راه این مجاهد علمی را ادامه دهند و مسئولان امنیتی، پیگیر علل این حادثه ناگوار و مشکوک باشند.
علو درجات این جهادگر بهشتی و خانواده و فرزندان مغفور و مرحومشان را از خداوند سبحان خواستاریم.
رضوان و جنت الهی و ضیافت علوی و فاطمی نصیبشان باد.
طوبی لهم و حسن مآب
عبدالحسین خسروپناه دزفولی
طلبه حوزه علمیه قم
۳۰ تیر ۱۴۰۰
افسوس که قدرش دانسته نشد
محمدباقر پورامینی
درگذشت غم بار استاد فرج نژاد همراه همسر و سه فرزند معصوم اش دل دوستان او را افسرود .
از سال ۸۸ با او آشنا شدم.
از زمانی که عضو شورای علمی گروه ادب و هنر مرکز پژوهش های جوان بود.
بی تکلف و بی ادعا در جلسات حضور می یافت و گاه رنج سفر برای حضور در جلسات در تهران را می خرید.
ناظر ورود زیبا و کارشناسانه او در مباحث رسانه بخصوص سینما بودم ؛ آن هم در جمعی که هریک مدعی مطرح در نقد فیلم و سینما بودند و از دلیری و جسارت علمی این طلبه جوان اما آگاه و آشنا به جدیدترین موضوعات رسانه احساس غرور می کردم.
او رشد کرد و تلاش زیادی برای تکثیر فکر خود در میان دانش آموختگانش را داشت ؛ موضوعاتی چون نقد کابالایسم ، یهود و صهیونیسم و روشنگری دقیق او از حضور رسانه آنان.
حیف که رفت؛
و افسوس که قدرش دانسته نشد.
#محمد_حسین_فرج_نژاد
در ستایش ویژگیهای انقلابی و تشکیلاتی مرحوم استاد فرجنژاد
محمد بهرامی
🔹 مرحوم فرج نژاد یک انقلابی واقعی و به تمام معنا بود. اگر از من بپرسند یک معیار و تراز و الگو برای انقلابی بودن بگو می گویم محمد حسین فرج نژاد.
🔹 شناخت میدان های اصلی انقلاب و حضور علمی و محققانه در آنها ویژگی شاخص او بود.
🔹 در خط مقدم نیازهای انقلاب بود و همیشه هم لبه درگیری و هم عمق آن را می شناخت و در هر دو فعال بود.
🔹 دلسوز عمیق انقلاب و دین بود، شور و حرارت همیشگی برای کارهای انقلاب داشت و در کارها با غیرت و جدی بود.
🔹 دغدغه های دینی و انقلابی او تقدم دائم و کامل داشت بر مظاهر و منافع دنیایش و مگر انقلابی بودن غیر از اینها چه چیز دیگری نیاز دارد؟
🔻 ویژگی های تشکیلاتی
🔹 یکی از دغدغه های جدی او تربیت شاگرد بود و بسیار قوی و موثر عامل به این اصل و دغدغه بود. بسیار علاقه داشت که طلاب و دانشجویان و دانش آموزان و اطرافیانش را از آنچه می داند و به دست آورده برخوردار کند. یا دست آنها را در دست اساتید و کتاب ها و منابعی که حاصلش ارتقای علمی و افزایش آگاهی و روشنگری است بگذارد.
🔹 کار جمعی خصوصیت ثابت او بود و دوستان را دور هم جمع می کرد تا کار به اتفاق پیش رود و هم قوی تر به نتیجه برسد و هم در این میان رشد و هم افزایی اتفاق بیفتد. تیم درست می کرد، طرح بحث می کرد، تقسیم کار علمی می کرد و حلقه مطالعاتی می گذاشت.
به هر کسی ارائه جلسه بعد را می سپرد، موقع ارائه کمک می کرد و بحث ها را عمیق تر می کرد. ده ها رفرنس و منبع معرفی می کرد و تشویق به رجوع به آنها و تقویت مطالب می کرد. مرتبا انگیزه های روحی و علمی را تقویت می کرد. بعد از ارائه ها بحث ها را منظم می کرد و جمع بندی می کرد و مباحث را با جمع تبدیل به جزوه میکرد و با هم منتشر و توزیع می کردند و...
🔹 دوستان و شاگردان و اساتید فراوان انقلابی داشت و ارتباطات بسیار گسترده ای با ایشان و مجموعه های انقلابی و فعال داشت. خودش هم در این میانه همیشه منشاء اثر بود و سازنده.
🔹 این چنین بود که یکی از ویژگی های متمایز او تربیت صدها شاگرد بود. یک مربی واقعی بود و نیروهای اندیشمند و خوشفکر و انقلابی بسیاری را پرورش داد.
🔹 هم اخلاقش تشکیلاتی بود و هم شخصیتش انگیزه بخش اطرافیان و حلقه وصل جمع بود و هم روش و مدل کارش تشکیلات ساز بود. هر جا که می رفت حلقات متعدد علمی ایجاد می کرد.
🔹 یک نفر خودش را تکثیر می کرد در ده نفر و پانزده نفر و سپس دستاورد جمع را در نشست و همایش و جزوه و کتاب و... به صدها و هزاران نفر عرضه می کرد.
🔶 محمد حسین فرج نژاد عالَمی بود نه بنشسته که ایستاده در میدان ها، در جریان بود و فعال، در خط مقدم نبرد.
بدون تعارف بگویم، رفتنش یک شکست است برای حوزه و انقلاب. روشن است که راهش ادامه دارد و فعالیت هایش و شاگردانش خیرات جاریه او در دنیا هستند اما نمی توان کتمان کرد که فرصتی بسیار بزرگ و شگرف بود که از دست رفت و صدها برابر می شد از او بهره گرفت. خیلی لازمش داشتیم، خیلی...
رحلتش را به تمام دوستان و بستگان، پدر و مادر ایشان و همسرش و خصوصا دوست و برادر عزیزم؛ محمدحسن فرج نژاد تسلیت می گویم.
راهش پر رهرو باد و یادش همیشه جاری
پنج شنبه، ۳۱ تیر ۱۴۰۰
⭕️ نماز لیلةالدفن برای فاضل ارجمند مرحوم استاد فرجنژاد و خانوادهاش یادمان نرود.
دو رکعت
رکعت اول حمد و یک بار آیت الکرسی
رکعت دوم حمد و ده بار سوره قدر
بعد از سلام نماز :
اللهم صل علی محمد وآل محمد وابعث ثوابها الی قبر:
محمدحسین ابن علی
خدیجه بنت محمدرضا
علیرضا ابن محمدحسین
محمدرضا ابن محمدحسین
مطهره بنت محمدحسین
⭕️انشاالله با سیدالشهدا(ع) محشور شوند.
#مراسم بزرگداشت حجت الاسلام محمد حسین فرج نژاد-استاد برجسته رسانه و پژوهشگر در موضوع صهیونیسم بین الملل-
⏳ جمعه ۱ مرداد ماه ۱۴۰۰ بعد از نماز عشاء
🕌آستان مقدس امام زادگان سید کمال الدین و سید صدر الدین قنبر میبد