eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
344 دنبال‌کننده
975 عکس
197 ویدیو
255 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
پله پله تا اجتهاد جامع
چرا بچه ها زیاد حرف می زنند؟/ از کنجکاوی تا جلب توجه و ترس | خبرگزاری فارس https://www.farsnews.ir/n
🌺-بچه‌ها فکرهای‌شان را بلند بلند می‌گویند فرایند گفت وگوی درونی هنوز برای بچه ها ایجاد نشده تا زمانی که به سن و سال بالاتری برسند و در درونشان بتوانند فکر کنند و به نوعی با خود گفت وگوی خاموش داشته باشند به خاطر همین فکرهایشان را بلند بلند می گویند و شاید شما بگویید که از دست صحبت هایشان کلافه شده اید اما آنها در واقع با خود صحبت می کنند مثل دختر بچه ای که در خاله بازی اش بلند بلند حرف می زند. 🌹-بچه ها صبر ندارند بچه ها به طور کلی هنوز صبور بودن را یاد نگرفته اند به خاطر همین شاید گاهی میان کلام شما با دیگران بپرند و از شما سوال بپرسند که ممکن است باعث آشفتگی والدین شود در حالیکه باید بزرگترها بدانند که بچه ها هنوز صبر را یاد نگرفته اند، بنابراین هرچه می بینند و می شوندند را به زودی می خواهند به شما بگویند یا از شما بپرسند. @ejtehadjame
🖌 🔹نمی‌گذاریم قفقاز را بحرانی کنند یادداشت قبلی این قلم به بحث تحولات مرزهای شمالی ایران اختصاص داشت. به دلیل اهمیت موضوع و وجود پاره‌ای ناگفته‌ها، مطالب را در این یادداشت نیز پی می‌گیریم. یادداشت قبلی با واکنش‌های همدلانه زیادی همراه شد؛ در عین حال بعضی از مخاطبان به این نکته ‌اشاره داشتند که زمان در طرح این موضوع سپری و فرصت‌ها از دست رفته‌اند. اما واقعیت این است که اگر زمان برای ممانعت از شکل‌گیری یک توطئه سپری شده باشد، زمان برای به هم زدن توطئه‌ای که شکل گرفته باقی است. درخصوص این موضوع نکاتی وجود دارد: 1- آنچه آمریکا، رژیم صهیونیستی، دولت‌های ترکیه و آذربایجان و به طور کلی غرب در مناطق شمالی ایران دنبال می‌کند، اولاً واکنش به توفیقات بزرگ جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت می‌باشد. وقتی رژیم جنایتکار صهیونیستی از جمهوری آذربایجان به «لبنان اسرائیل» یاد می‌کند، به این معناست که «لبنان مقاومت» وجود دارد که در طول نزدیک به چهل سال گذشته هر توطئه اسرائیلی را از بین برده و به بحران بزرگ این رژیم تبدیل گردیده است. چرا در اینجا جبهه‌ای با محوریت آمریکا، رژیم صهیونیستی، ترکیه و آذربایجان صحبت از راه‌اندازی یک جنبش پان تورانی می‌کنند؟ چون بیش از چهل سال است یک جنبش دینی پرقدرت بساط استعماگران و جنایتکاران را برهم زده و طومار آنان را درهم پیچیده است. بنابراین کاملاً واضح است که دشمن اگرچه بسیار پرتلاش است، در شرایط «انفعال» قرار دارد. در اینجا یک سؤال مهم دیگر وجود دارد؛ آیا این توطئه خبیثانه به نتیجه می‌رسد؟ پاسخ آن این است که پادزهر جدی برای ممانعت از تحقق این طرح آشوب‌گرایانه وجود دارد و اگر به صحنه آید قطعاً این طرح را بر هم می‌زند. کما اینکه تاکنون این‌گونه شده است.... ادامه مطلب👇 https://kayhan.ir/fa/news/227017 🔻نشانی ما در پیام‌رسان‌های سروش، آی‌گپ @kayhannewspaper
🖌 🔹جهاد «تبیین» و ابزارهای لازم رهبر معظم انقلاب در سخنان روز اربعین امسال در تشریح مأموریت مهم «تبیین» خطاب به جوانان دانشجو فرمودند: «شما جوانان عزیز و دانشجویان عزیز که به معنای واقعی کلمه میوه‌ دل ملت و امید آینده‌ این کشورید، به مسئله‌ «تبیین» اهمیت بدهید. خیلی از حقایق هست که باید تبیین بشود. در قبال این حرکت گمراه‌کننده‌ای که از صد طرف به سمت ملّت ایران سرازیر است و تأثیرگذاری بر افکار عمومی که یکی از هدف‌های بزرگ دشمنان ایران و اسلام و انقلاب اسلامی است و دچار ابهام نگه‌داشتنِ افکار و رها کردن اذهان مردم و بخصوص جوان‌ها، «حرکت تبیین» خنثی‌کننده‌ این توطئه‌ دشمن و این حرکت دشمن است.»... ادامه مطلب👇 https://kayhan.ir/fa/news/226936 🔻نشانی ما در پیام‌رسان‌های سروش، آی‌گپ @kayhannewspaper
🌹در محضر آن وجود عرشی🌹 چند روز قبل از خروج شاه از کشور (26 دی 1357) ارگان‌های حکومتی شهر آمل از جمله شهربانی و ژاندارمری و.... سقوط کرده و شهر تسلیم انقلاب اسلامی شد. از آن روز تاریخی آمل یا فردای آن، آموزه‌ای از برایم فراموش ناشدنی است؛  بعدازظهر آن روز طبق معمول جلسه درس ایشان در مسجد برگزار شد و پس از آن با یکی دو نفر دیگر، آقا را تا منزلشان همراهی کردیم، ولی در کوچه فرعی باریک منتهی به منزل، که من با علامه تنها بودم، ایشان در حال باز کردن درب بودند که کسی آقا را صدا زد و خود را به ایشان رساند. جلو آمد و گفت: من فلانی و افسر شهربانی‌ام، (در همین حال با نگاهی به اطراف و با احتیاط سلاح کمری خود را از زیر کاپشن بیرون آورد، در این لحظه من به‌شدت نگران شدم که نکند می‌خواهد ایشان را ترور کند) و ادامه داد: حاج آقا‌، من در جریان تظاهرات و درگیری‌های شهر به سوی کسی تیراندازی نکردم، و الان هم آمدم که این اسلحه را به‌شما تحویل دهم. علامه حسن‌زاده با کمال خونسردی و آرامش‌، قبل از اینکه سلاح را از ایشان بگیرد، گفت: «آقاجان‌، ما هم چند سالی است که دیدیم اوضاع و احوال طوری است که باید مسلح باشیم. (آنگاه دست خود را به جیب بغل قبایش برد و خودنویس خود را بیرون آورد) و گفت: لذا ما هم مدت‌هاست که مسلح به این سلاح شدیم و...»  و بعد از توصیه‌ای برایش دعا کرد. در دفعات مکرر که پس از جلسات مسجد همراه ایشان بودم، می‌دیدم که به رفتگران شهرداری و مأموران راهنمایی در چهارراه‌ها و... سلام می‌کنند. در موردی عرض کردم آقا، این جوان به‌شما سلام نکرده، اما شما ...؟ می‌فرمود: اینها در سرما و گرما‌، به مردم خدمت می‌کنند، ما به اینها مدیونیم. با همه عظمت و بزرگی‌شان آنچنان متواضع بود، که هر فردی ایشان را مشاهده می‌کرد مجذوبش می‌شد، بلکه انسان از همان تواضع و فروتنی شخصیت خود‌ساخته‌اش متنبه می‌شد. آری، آدمی از مشاهده او و رفتارش، بارقه‌های هدایت دریافت می‌کرد. دائماً توصیه می‌کرد که؛ «آقاجان، ما برای ساختن ابدیت خود، در این دنیاییم.» بارها در موضوع انقلاب اسلامی و حوادث پس از آن، با جدیت و اخلاص از رهبر کبیر انقلاب و اهداف متعالی آن دفاع می‌کرد و پس از رحلت آن یگانه دوران‌، از خلف صالح او نیز جانانه حمایت کرده و برای شاگردان و همه ارادتمندانش عیان بود که ایشان وقوع انقلاب و جمهوری اسلامی و زعامت آن را، چه در زمان امام خمینی(ره) و چه در زمان رهبر معظم انقلاب‌، از عنایات الهی به این کشور علوی و مهدوی و مردم شیفته اسلام و دلداده اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) می‌داند.  در مجالس بزرگداشت شهدا‌، چنان با شور خاصی از عظمت توفیق آنان یاد می‌کرد که حسرت را برجان و دل شیفتگان شهادت می‌نشاند.
درباره جنبه‌های علمی اعم از حکمت و فلسفه و ادبیات و ریاضیات و نجوم و... و عرفان نظری و عملی و عبودیت و سیر و سلوک آن و... باید بزرگان این عرصه‌ها و شاگردان پرورش‌یافته محضر ایشان، اظهار نظر فرمایند که هر یک از آنان، خود در این مباحث حجّیت دارند. اما آنچه که برای حقیر درس‌آموز بود، اینکه اساتید خود را بسیار با احترام و ادب نام می‌برد، بلکه از همه بزرگان رشته‌های مختلف به نیکویی و تجلیل یاد می‌کرد. وقتی از حضرات علامه شعرانی یا رفیعی قزوینی و یا فاضل تونی و یا الهی‌قمشه‌ای و دیگران می‌گفت؛ با کمال ادب و اخلاص و بزرگی و القاب و عناوین خاص و با اعتقاد، عظمت کار و آثارشان را شرح می‌داد. می‌فرمود: «اینها زحمت کشیدند، سال‌ها نزد بزرگان زانو زدند، خون دل خوردند تا این علوم و معارف را به‌ما رساندند.» چنانکه در کتاب‌های مختلف ایشان هم‌ این قدرشناسی و ادب، نسبت به بزرگان و معاریف علم و دین فراوان مشهود است. رعایت بیان و کلام درست‌، نقل مطالب دیگران با حفظ امانت و احترام‌، عبارت‌پردازی‌های وزین و موزون، اخلاص و خاکساری نسبت به اهل‌بیت عصمت وطهارت(ع) و علمای بزرگ و شهدا، و در همه حال رعایت کمال تواضع و ادب و...، نه فقط در نوشتار بلکه در گفتار، حتی در بیان مباحث درسی و فرمایشات عادی به‌خوبی مشهود و آموزنده بود. از حُسن خلق آن بزرگ موارد بسیاری می‌توان گفت، اما همیشه با افرادی که در کنارشان بودند خودمانی و صمیمی بودند و لحن رفیقانه‌ای با شاگردان و علاقمندانش داشتند.  نکته‌ای که از ایشان، بیش‌ از دیگر جلوه‌ها‌، قابل فهم بود، اینکه، حاصل زحمات و یافته‌های علمی خود را، به راحتی به دیگران بذل می‌کردند. و لذا از سوء‌برداشت‌های احتمالی افراد ضعیف، پرهیز نداشته و بسیاری از اسرار اذکار و اعمال و یافته‌های علمی خود را، که شاید حاصل سال‌ها تهذیب و مراقبت و کسب فیض از محضر علمای بزرگ بود، عرضه می‌داشتند. در همین رابطه بدون اینکه اشاره‌ای به توفیقات و مراتب خود داشته باشد، مکرر از نتایج مراقبت‌ها و سیر و سلوک و آثار تهذیب نفس و احتیاطات بیان می‌کرد و گاهی که بعضی از پرده‌های کنار رفته برای دیگران را نقل می‌کرد، با حالت خاصی می‌فرمود: «آقاجان‌، ما انسان‌ها موجودات عرشی هستیم، ولی قدر خود را نمی‌دانیم.» خوشا به حالش که واقعا «‌عاش سعیداً و مات سعیداً»‌، آری‌، در فراق آن وجود عرشی، این شعرحافظ که بیت اول آن بیان حال حقیر‌، و بیت بعد در شأن اوست، مناسبت دارد: اوقات خوش آن بود که با دوست به‌سر شد باقی همه بی‌حاصلی و بی‌خبری بود هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یمن دعای شب و ورد سحری بود غروب این آفتاب درخشان علم و معرفت و حکمت و طاعت و تقوا و اخلاق محمدی(ص)را باید به ساحت مقدس حضرت ولی عصر‌(عج) عرض تسلیت گفت و نیز به پرچمدار انقلاب اسلامی،  رهبر فرزانه‌مان‌ و به حوزه‌های علمیه‌ و به همه خوشه‌چینان از خرمن علم و معرفتش‌، که در فقدان او سوگوارند. دکتر علی خلسه @avaymarefat
💢 مردم دو‌طرف ارس هزاران سال است هویت ایرانی دارند نه این که به ایران سنجاق شده باشند. 🔹 تا کنون حاکمان را محترم و‌به رسمیت شناخته ایم، اما باید توجه داشته باشند با نمی توانند برای ملت آبدیده ای که قدرتهای بزرگ فکر جنگ با آن را از سر بیرون کرده اند شاخ و شانه بکشند. ✍ عبدالله گنجی 🆔 @rasanewsagency
💢 علامه حسن زاده چگونه از امام خمینی حمایت کرد؟ ✅ حجت الاسلام حسین زاده از شاگردان مرحوم علامه: 🔹 از خود علامه شنیدم که در طول زندگی تحصیلی همان زمانی که در خانه مشترک زندگی می کرد در توصیف فقر و بی پولی خود می گوید که نمی توانست برای همسرش یک پیراهن خریداری کند که در همان دوران از طرف مدارس آیت الله شریعتمداری پیشنهاد تدریس فلسفه به ایشان می شود که در ازای هر درس هزار تومان به علامه هدیه و دستمزد بدهند؛ این مبلغ در پیش از انقلاب می توانست زندگی را به شدت متحول کند. 🔹 علامه این پیشنهاد را قبول نمی کند که من از علامه پرسیدم چرا؟ علامه گفت: اگر در مدارس آقای شریعتمداری تدریس فلسفه می کردم حاج آقا روح الله تضعیف می شد؛ چقدر مرید امام بود که فقر و نداری را تحمل کرد تا انقلاب و امام تضعیف نشود؛ علاقه زیاد ایشان به نظام و رهبری را شاهد بودم. 🆔 @rasanewsagency
❤️امام عليه السلام مردم را از بيزارى جستن از افراد پيش از پايان عمرشان بر حذر مى داردمی فرماید: 🌟فإِذَا کَانَتْ لَکُمْ بَرَاءَةٌ مِنْ أَحَد فَقِفُوهُ حَتَّى يَحْضُرَهُ الْمَوْتُ، فَعِنْدَ ذلِکَ يَقَعُ حَدُّ الْبَرَاءَةِ 💠«هر گاه خواستيد از کسى بيزارى بجوييد مهلت دهيد تا زمان مرگش فرا رسد که آن هنگام (اگر از گناهانش توبه نکرد و تزلزل ايمان يافت آن زمان) بيزارى جستن است» 🖋به اين ترتيب درباره هيچ کس حکم قطعى نمى توان کرد; نه افراد با ايمان و نه افراد بى ايمان، زيرا ممکن است در پايان راه بر اثر عوامل مختلفى برگردد و اگر حکمى بشود حکم موقت و مرحله اى است." 📘 @nahjol_balagheh
26.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 | از جهاد فانتزی با طالبان تا جهاد تبیینی در فضای مجازی 🔹 در پنجاه و نهمین شماره رادیان رسا اخباری از افراط و تفریط درباره علامه حسن زاده، افاضات آقازاده حائری شیرازی، کج روی تیپ اصلاحات، خط خبری سایت شفقنا، منش سیاسی زعیم حوزه عراق و سوداهای دوره ای را به سمع مخاطبان می‌رسانیم. 🆔 @rasanewsagency
🔻 طلبگی یعنی پیروی مسیر انبیاء. انبیاء غالباً این‌طور بودند که وقتی مشکلی پیش می‌آمد دست خود را بالا می‌کردند و با خدای خود مناجات می‌نمودند و همان وقت مطلب به آن‌ها الهام و وحی می‌شد؛ 🔸 ما باید به این حد از تقوا برسیم تا بتوانیم برای جامعه‌ی خود مفید باشیم؛ حتی در زمان حوزه‌های علمیه در زمان سید بن طاووس، ایشان به فرزند خود سید محمد می‌گوید که «سید محمد من هر وقت مشکلی و حاجتی دارم حاجت خود را در کاغذی می‌نویسم و زیر سجاده می‌گذارم و دو رکعت نماز می‌خوانم، توسلی به امام زمان علیه السلام پیدا می‌کنم و جواب را نوشته زیر سؤال خود می‌بینم.» 🔹 این همان الهام و القائی است که به انبیاء می‌شده است که برخی از مراتب آن برای غیر انبیاء هم ممکن است منتهی با شرایط و ضوابط خاص.‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹 تلگرام و ایتا: @Nasery_ir 🔸 واتساپ: www.al-hady.ir ‌ ‌@ejtehadjame
🔻 حضرت زهرا سلام الله علیها دعای نور را برای بیماری تب به سلمان فارسی سفارش کردند؛ چون تب شراره ای از آتش جهنم است و آتش جهنم از ظلمت است و ظلمت ضد نور است؛ لذا قرائت دعای نور در موقع تب روی حکمت است. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔹 تلگرام و ایتا: @Nasery_ir 🔸 واتساپ: www.al-hady.ir ‌ ‌ @ejtehadjame
5.18M
: امسال پایه ده تمام هستم برای درس خارج راهنمایی می خواستم چه جوری بخونم؟ چه کلاسی برم؟ چه کتاب هایی بخونم؟ مدرسان شریف😉 تا اونجایی که بنده از محضرتون استفاده کردم خیلی به این درس خارج های موجود دل خوش نیستید و راهکارهای بهتری دارید استاد قصد داشتم یه درس خارج روش مند بگذرونم که خیلی مفید باشه یعنی اتلاف عمر نباشه, شسته رفته باشه, استاد ان شاءالله قصد دارم وارد عرصه استادی بشم ,با درس دادن دانش و علم خیلی تثبیت میشه از کجا باید شروع کنم ؟ با تشکر در صوت☝️ ؟ @ejtehadjame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
* 🎞 موضوع: بهترین وقف 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ زمان: ۲ دقیقه 📥 حجم: ۱۳ مگابایت 🔺 @nasery_ir ‌ ‌@ejtehadjame
هشدار درباره خطر «تکفیریان تفکیکی» | پایگاه اطلاع رسانی رجا https://www.rajanews.com/news/130418 @ejtehadjame
پیشنهاد به تفکیکیان و مخالفان فلسفه و عرفان اگر تفکیکیان و دیگر مخالفان از این پس احتیاط نموده و به جای آنکه بگویند که کلام محیی‌الدین و ملاصدرا مخالف با قرآن و روایات است زحمت کشیده و بگویند: «آنچه ما از کلام ایشان می‌فهمیم مخالف قرآن و روایات است» تمام اختلافات بر طرف می‌‌شود و همه حکما و عرفا نیز ایشان را تایید می‌‌کنند، چون برای همه معلوم است آنچه مخالفان از کلام این بزرگان می‌‌فهمند مخالف قرآن و روایات و بلکه مخالف با نظر خود محیی‌الدین و ملاصدرا و همه عرفا و حکمای بزرگ است. ولی اگر می‌‌خواهند کماکان ادعا کنند که آراء حکما و عرفا با قرآن و روایات نمی‌‌سازد باید اولاً زحمت کشیده و لااقل در حد فهمیدن صحیح مراد آنها حکمت و عرفان بخوانند و سپس در صورت مجتهد بودن در علوم نقلی آن مسأله را از منظر نقل نیز به شکل اجتهادی بررسی نمایند که اگر چنین کنند خواهند دید که آنچه درباره حکما و عرفا می‌‌گفته‌‌اند سوء تفاهمی بیش نبوده است. @ejtehadjame
در دعای بعد از زیارت رسول الله صلی الله علیه وآله آمده: « فلقد اسر الحسرة و اخفی الزفرة و تجرع الغصة و لم یتخطّ ما مثل له وحیک»: او(رسول اکرم ص) تمامی سوز و حسرتش را در دل نگه داشت و اشک گرم خود را پنهان کرد و رنج‌ها را جرعه جرعه نوشید و از آن‌چه تو و وحی تو برای او مقرر کرده بود گامی فراتر نگذاشت. جانم به فدای آن جان گرامی که حق تعالی در وصف او فرمود: عزیز علیه ماعنتّم حریص علیکم... همو که مظهر مهر و رحمت الهی است و دوست داشتن او شوینده همه رذائل و گناهان و پلیدی‌هاست. اللهم صل علی محمد و آل محمد
🗓۸ ماه ربیع الاول سال ۲۶۰ 🏴شهادت امام حسن عسکری 🏳آغاز امامت حضرت حجت 🏳وآعاز غیبت‌صغری حضرت‌/۱ 💠استادخامنه‌ای ‼️در جامعه اگر بخواهد همۀ نیروها به کار بیفتد و همه در یک جهت به کار بیفتد و جامعه بتواند مثل مشت واحدی باشد، درمقابل جناحها و صفها و قدرتهای مخاصم؛ اگر اینها را بخواهد داشته باشد، احتیاج دارد به یک قدرت متمرکز. اسلام. البته شرایطی هم دارد. باید خیلی آگاه باشد، بایستی از هیچ چیزی در راه خدا نهراسد، بایستی وقتی لازم شد خودش را هم فدا کند؛ ما اسم یک چنین موجودی را چه میگذاریم؟ "امام. امام يعنى آن حاكم و پيشوايى كه از‌طرف پروردگار در جامعه معين مى‌‌شود. اينی‌كه مى‌‌گويم از‌طرف خدا يعنى چه؟ يعنى يا خدا به نام و نشان معين مى‌‌كند، مثل اینکه اميرالمؤمنين را، امام حسن را، امام حسين را، بقيۀ ائمه را معين كرده؛ خود پيغمبر هم يك امام است؛ خود پيغمبر هم يك امام است؛ امام يعنى آن پيشوا و حاكم و رهبر در يك جامعه. يكوقت اين امام را خدا با نام و نشان معين مى‌‌كند، مى‌‌گويد بعد از پيغمبر بايد على‌‌بن‌‌ابي‌طالب مثلاً باشد. يكوقت امام را خداى متعال به نام معين نمى‌كند، به نشان معين مى‌كند. مثل چه؟ مثل فرمايش امام (عسکری): «فَاَمّا مَن كانَ مِنَ الفُقَهاءِ صائِناً لِنَفسِهِ حافِظاً لِدينِهِ مُخالِفاً عَلَى هَواهُ مُطيعاً لِاَمرِ مَولاهُ فَلِلعَوامِّ اَن يُقَلِّدوهُ»؛ امام معين كرد ديگر، اين‌هم امام است. آن فقيهى كه جانشين امامِ منصوص است، خود امامى‌ست، منتها امامى كه با نام معين نشده، با نشان معين شده، هر‌كه اين نشان بر او تطبيق كرد، او میشود امام. ۵۳/۷/۲۰ @Jahade_tabeini
🗓۸ ماه ربیع الاول سال ۲۶۰ 🏳امامت‌وغیبت‌حضرت‌حجت/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️دشمنان درباره اعتقاد به مهدی موعود خیلی کار کرده‌اند. این عقیده که همه مسلمانان هم به آن معتقدند، مخصوص شیعه نیست. این عقیده از آن عقاید بسیار کارگشاست لذا دشمنان از یک طرف و البته دوستان نادان هم از طرف دیگر بر آن میتازند. گاهی دوستان نادان، از روی نادانی، کاری میکنند که هیچ دشمن دانایی به آن خوبی نمیتواند ضربه بزند! من سندی را دیدم که مربوط به دهها سال قبل؛ یعنی اوایل ورود استعمار به شمال آفریقاست. کشورهای شمال آفریقا، گرایش بسیاری به اهل بیت دارند. مذهبشان هر مذهبی از مذاهب اسلامی که هست باشد؛ اما محبِ‌ اهل بیتند. در کشورهای سودان و مغرب و غیره عقیده به مهدویّت خیلی پُررنگ است. آن زمان که استعمار وارد مناطقِ مذکور شد یکی از مسائلی که مزاحم استعمار شد، عقیده به مهدویّت بود! در سندی که من دیدم، بزرگان استعمار توصیه میکنند که ما باید کاری کنیم که عقیده به مهدویّت، بتدریج از بین مردم زایل شود! آن روز استعمارگران فرانسوی و انگلیسی در بعضی کشورهای آن مناطق افریقایی، قضاوتشان این بود که تا وقتی عقیده به مهدویّت در بین این مردم رایج است، ما نمیتوانیم کشورهایشان را درست در اختیار گیریم! ببینید، عقیده به مهدویّت چقدر مهمّ است! چقدر خطا میکنند کسانی که به اسم روشنفکری و به عنوان تجدّدطلبی میآیند و عقاید اسلامی را بدون مطالعه، بدون اطلاع و بدون این‌که بدانند چه‌کار میکنند، مورد تردید و تشکیک قرار میدهند! اینها همان کاری را که دشمن میخواهد، راحت انجام میدهند! ۷۶/۹/۲۵ @Jahade_tabeini
9-اسرار مقتل سیدالشهداء علیه السلام(مقام نورانیت.mp3
24.01M
9-(علیه السلام)، تبیین مقام نورانیت و جسمانیت اهلبیت و انبیاء(علیهم السلام) *مصیبت های اهلبیت(علیهم السلام)مربوط به مقام جسمانیت است و معجزات و کرامات مربوط به مقام نورانیت و ولایت است. @avaymarefat
⚠️ برگزاری مراسم جشن در بیت آیت‌الله بهجت قدس‌سره ❓: اخیرا در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی فیلمی با عنوان «مراسم جشن نهم ربیع‌الاول و توسط حضرت آیت‌الله بهجت» منتشر گردیده است که در آن اشعاری به همین مناسبت توسط مداح خوانده می‌شود و حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت هم در مراسم حضور دارند. لذا خواهشمند است باتوجه به اینکه این فیلم سوالات زیادی را در ذهن مخاطبان ایجاد کرده است، جهت روشن شدن افکار عمومی در خصوص این مراسم توضیح فرمایید. 🔸 بیت حضرت آیت الله بهجت اعلی الله مقامه: ⭕️ «عنوان‌ آن مراسم به جشن عیدالزهرا است.» .... حضرت آقا به شدت از این مجالس پرهیز داشتند. حتی سال‌هایی که جلسات درس و روضه در منزل معظم‌له اقامه می‌شد، یک‌بار که بعد از روضه افرادی مبادرت به رفتار و اعمال مضحکه آمیز نمودند معظم‌له سال‌های بعد ایام مقارن آن روز، مجلس ذکر اهل‌بیت علیهم‌السلام در منزل را تعطیل و از پذیرفتن افراد در منزل و اقامه مجلس پرهیز می‌نمودند. همچنین بعد از انتقال مجلس روضه و درس به مسجد، همان‌ها یک بار با صحنه‌سازی چنین‌کاری را در چند دقیقه برای ترویج خود حادث نمودند و البته درزمان حیات معظم‌له نتوانستند اشاعه دهند. ضمنا نکته‌ای که باتوجه به همین فیلم منتشر شده لازم به ذکر است، همچنان که از تصاویر آن و فضای مسجد مشخص است، مجلس مراسم روضه هفتگی حضرت آیت‌الله بهجت هست که از سالیان گذشته هرهفته صبح جمعه در مسجد فاطمیه و با حضور معظم‌له و شاگردان و اقشار مختلف مردم برگزار می‌گردیده است و باتوجه به وصیت ایشان همچنان برگزار می‌گردد. لیکن با توجه به تقارن روضه جمعه آن هفته با ایام نهم ربیع( جمعه مورخ ٢٣/اسفندماه/١٣٨٧ مصادف با ١۵ ربیع‌الاول)، مداح مجلس در مسجد و بالحن مداحی و روضه مشابه نظرات آقا چند دقیقه‌ای اشعاری را از جامی که از دانشمندان و شاعران اهل سنت است در مدح امیرالمؤمنین علیه السلام قرائت نموده است. ولو اگر بیتی هم مخالف نظر آقا خوانده است، حضرت آقا فردای آن روز در جلسه درس خارج فقه خود به تاریخ شنبه ٢۴/اسفندماه/١٣٨٧ باشدت نسبت به برگزاری جلسات غیر از ذکر فضائل، صریحا موضع گرفتند که عین مطالب و فیلم و صوت فرمایشات معظم‌له موجود می‌باشد. والسلام علیکم و رحمت‌الله بیت حضرت آیت‌الله بهجت ☑️ @ejtehadjame
⚠️ بیانات حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره در درس خارج فقه روز شنبه ٢۴ اسفند ۸۷ (فردای روز مراسم) ⭕️معظم‌له روز فردای مراسم مذکور و در درس خارج فقه، به‌جهت جلوگیری از ایجاد انحراف و سوء‌استفاده برخی جریان‌ها، نسبت به برگزاری چنین مراسم‌هایی شدیدا تذکر داده و بر لزوم تقیه و مناسب نبودن لعن و فحاشی نسبت به بزرگان سایر مذاهب تأکید می‌نمایند: از همین تقیه چه[برکاتی نتیجه] شد؟ «ارتد الناس الا ثلاثة …» ([بعد از پیامبر صلّی‌ا‌الله‌علیه‌وآله‌] مردم جز سه نفر … مرتد شدند)[امروز] آن ثلاثه (سه نفر) یا اربعه (چهار نفر) یا خمسه (پنج نفر) -هر چه هست- از چهارصد میلیون هم بیشتر شد. با همین تقیه، نه با اجبار. [پیروان دیگر مذاهب] با اجبار، [در مخالفت‌شان] شدیدتر می‌شوند. با لعن بزرگانشان، شدیدتر می‌شوند. خدا آقاشیخ محمدرضا آل‌یاسین را رحمت کند، [که] از مراجع عرب بود، و ظاهراً داماد آقاسید اسماعیل صدر هم بود. ایشان یک‌بار می‌گفت: گمان نمی‌کنم هیچ منصفی فصول المهمه سید شرف الدین را ببیند و مستبصر نشود. ملاحظه فرمودید؟! این‌قدر در کلماتش تقیه می‌کند! هیچ‌جا به آن‌ها فحش نمی‌دهد، به آنهایی که فحش می‌دهند. او فحش داده، اما ایشان در جواب می‌گوید: استاد اگر مقصودش این است، جوابش این است! به آن [فرد] فحاش [چنین] می‌گوید هان! اگر استاد مقصودش آن است، جوابش آن است. عجائب و غرائب است. همگی سفارش کنید، همه منصفین و [افرادی که] قابل هدایت‌اند را به کتاب‌های [علامه] شرف الدین، بأسرها (یعنی همه کتاب‌های ایشان). آهان؟ [اگر چه] در مراجعات همه خوب نوشته‌اند، اما او خوبتر از همه نوشته است. ☑️ @ejtehadjame
⚡️نقدی بر شیعه‌سازیِ اهل‌سنت(بخش اول) روحانیون و مبلغین شیعه در تعامل با اهل‌سنت نباید به دنبال شیعه‌سازی یا به قول معروف مستبصرکردن آنها باشند، زیرا این رویکرد بیش از آن که برای شیعه دوست و همراه اضافه کند، بر حساسیت و دشمنی اهل‌سنت نسبت به شیعه می‌افزاید و در حجاب تقابل مذهبی، آنها را از تعالیم و آموزه‌های عمومی اهل‌بیت(ع) دور می‌کند. افزون بر آن‌که چنین رویکردی در غالب موارد با مجادله و گفتگوهای مخاصمه‌آمیز همراه خواهد بود و مبلغین شیعه را به جای هدایت‌گری مردم، به ورطه دشمنی با آنها می‌کشاند. بر این اساس، در روایات فراوانی ائمه، شیعیان را از دعوت کردن دیگرمسلمانان به مذهبِ خویش نهی کرده‌اند. شیخ کلینی در کتاب کافی این روایات را در بابی با عنوان «بَابٌ فِي تَرْكِ دُعَاءِ النَّاس؛ باب دعوت نكردن مردم[به تشیع]» جمع کرده است.( كافی، چاپ دار الحديث، ج3، ص537) در تعدادی از این روایات، ائمه(ع) برای متقاعد کردن شیعیان به ترک چنین رویه‌ای، متمسک به استدلال‌هایی شده‌اند ازجمله این‌که هدایت، دست خداست و اگر خدا نخواهد کسی با مجادله و مخاصمه مذهبی، شیعه نمی‌شود. در ادامه چند نمونه از این روایات ذکر می‌شود: 1. كُلَيْب بن معاويه می‌گويد: امام صادق(ع) به من فرمود: «إِيَّاكُمْ وَ النَّاسَ؛ إِنَّ اللَّهَ- عَزَّ وَ جَلَّ- إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً، نَكَتَ فِي قَلْبِهِ نُكْتَةً ، فَتَرَكَهُ وَ هُوَ يَجُولُ لِذلِكَ وَ يَطْلُبُهُ؛ از مردم بپرهیزید(آنها را به مذهب خود دعوت نکنید) همانا خداى عزوجل چون خير بنده‌اى را بخواهد، در دلش نقطه و اثرى گذارد (نور هدايت در دلش افكند) و او را رها كند، او خود به دنبال این مذهب می‌آید و آن را می‌جويد.»(كافی، چاپ دار الحديث، ج3، ص 538) 2. ثابت ابی سعيد می‌گوید: امام صادق(ع) به من فرمود: «يَا ثَابِتُ، مَا لَكُمْ وَ لِلنَّاسِ؟ كُفُّوا عَنِ النَّاسِ، وَ لَاتَدْعُوا أَحَداً إِلى أَمْرِكُمْ؛ فَوَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ أَهْلَ السَّمَاءِ وَ أَهْلَ  الْأَرْضِ اجْتَمَعُوا عَلى أَنْ يُضِلُّوا عَبْداً يُرِيدُ اللَّهُ هُدَاهُ، مَا اسْتَطَاعُوا؛ كُفُّوا عَنِ النَّاسِ، وَ لَا يَقُولُ أَحَدُكُمْ:أَخِي  وَ ابْنُ عَمِّي وَ جَارِي؛ فَإِنَّ اللَّهَ- عَزَّ وَ جَلَّ- إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً طَيَّبَ رُوحَهُ، فَلَا يَسْمَعُ بِمَعْرُوفٍ إِلَّا عَرَفَهُ، وَ لَا بِمُنْكَرٍ إِلَّا أَنْكَرَهُ، ثُمَّ يَقْذِفُ اللَّهُ فِي قَلْبِهِ كَلِمَةً يَجْمَعُ بِهَا أَمْرَهُ؛ ای ثابت، شما را با مردم چكار؟ از مردم دست برداريد و هيچ كس را به مذهب خود دعوت نکنید، به خدا كه اگر اهل آسمان و اهل زمين تصميم گيرند كه بنده‌اى را كه خدا هدايتش را خواسته گمراه كنند نتوانند. از مردم دست برداريد، و هيچ‌كس از شما (از سر دل‌سوزى) نگويد: اين برادر من است، این پسر عموى من است، این همسايه من است، زيرا هرگاه خداى عزوجل خير بنده‌اى را خواهد، روحش را پاكيزه كند، آن‌گاه هر خوبى را بشنود بشناسد و بپذيرد و هر بدی به گوشش رسد انكار كند، سپس خدا در دلش كلمه‌اى افكند كه به سبب آن كارش را فراهم سازد.» (كافی، ج3، ص39) 3. در روایت دیگری امام صادق(ع) می‌فرماید: «اجْعَلُوا أَمْرَكُمْ لِلَّهِ، وَ لَا تَجْعَلُوهُ لِلنَّاسِ؛ فَإِنَّهُ مَا كَانَ لِلَّهِ، فَهُوَ لِلَّهِ؛ وَ مَا كَانَ لِلنَّاسِ، فَلَا يَصْعَدُ إِلَى اللَّهِ، وَ لَا تُخَاصِمُوا النَّاسَ لِدِينِكُمْ؛ فَإِنَّ الْمُخَاصَمَةَ مَمْرَضَةٌ لِلْقَلْبِ؛ تبلیغ دین را به منظور جلب رضاى خدا انجام دهيد نه براى جلب رضاى مردم. آنچه براى مردم باشد به پيشگاه او بالا نمی‌رود. به خاطر مذهب خودتان و گسترش آن، با مردم جدل نكنيد كه مجادله دل را مريض می‌كند.»( این روایت با چند سند دیگر نیز نقل شده و در آنها آمده است:«وَ لَا تُخَاصِمُوا بِدِينِكُمُ النَّاسَ؛ در مسائل مذهبی با مردم جدل نكنيد».كافی، ج3، ص404 و 540 ) 4. از بعضی روایات مشخص می‌شود که علتِ نهی ائمه(ع) از دعوت به تشیع آثار ضد تبلیغی این عمل برای مذهب است. چنانچه در روایتی ابی‌بصير از امام صادق(ع) سؤال می‌کند:« أَدْعُو النَّاسَ إِلَى مَا فِي يَدِي؛ مردم را به آنچه در دستم [از ولايت] دارم دعوت كنم؟» امام در پاسخ می‌فرماید: نه. او می‌گوید: «إِنِ اسْتَرْشَدَنِي أَحَدٌ أُرْشِدُهُ؛ اگر كسى از من راهنمايى خواست راهنمايى كنم؟» امام می‌فرماید: «نَعَمْ إِنِ اسْتَرْشَدَكَ فَأَرْشِدْهُ فَإِنِ اسْتَزَادَكَ فَزِدْهُ فَإِنْ جَاحَدَكَ فَجَاحِدْهُ؛ بله راهنمای‌اش کن، و اگر بيشتر از شما راهنمايى خواست بيشتر راهنمايى‌اش كن و اگر با تو از سر انکار در آمد تو نیز او را انکار کن.»( توضیح علامه مجلسی: اینکه فرمود: «تو نیز او را انکار کن» یعنی عقیده‌ات را آشكار مكن) ............ @ejtehadjame
⚡️نقدی بر شیعه‌سازیِ اهل‌سنت(بخش دوم) 5. در بعضی از روایات، امام با صراحت و جدیت بیشتری آثار مخرب مجادله‌های مذهبی را گوشزد می‌کند. عبدالله سِنان می‌گويد: روزى قصد دیدار امام صادق(ع) را داشتم، مؤمن طاق گفت: براى من نيز اجازه ورود بگير، قبول نمودم. چون به حضور امام رسیدم جريان را به عرض امام رساندم. امام فرمود: نه، به او را اجازه ورود مَده.  عرض كردم: جانم فدايت، اتصال و دوستى او به شما، مناظره‌هاى او درباره شما، و اينكه در مناظره احدى از خلق خدا بر او غالب نشود،[بر شما معلوم است]. امام فرمود: چنين نیست، بلكه یک طفلِ مکتبی او را محكوم می‌کند و بر او غالب آيد.  گفتم: فدايت شوم، او در مجادله قوی‌تر از این است،چگونه چنين باشد و حال اين‌كه با تمام اهل اديان مناظره نموده و همه را محكوم كرده و بر آنان غالب شده است؟! امام فرمود: اگر طفلى دبستانى به او بگويد: آيا به امر امام خود با مردم مناظره می‌کنی يا بدون امر او اقدام به اين کار می‌کنى؟ چون نمی‌تواند دروغ بگويد، در جواب خواهد گفت: به امر امام نيست. پس[طفل مکتبی] خواهد گفت: چون بی‌اجازه امام خود اقدام به اين كار نموده‌ای پس مخالفت امامت کرده، و در پيشگاه او عاصى و گنه‌كارى، و با اين كلام بر او غالب آيد و او را محكوم می‌کند.   سپس امام فرمود: «يَا ابْنَ سِنَانٍ لَا تَأْذَنْ لَهُ عَلَيَّ فَإِنَّ الْكَلَامَ وَ الْخُصُومَاتِ تُفْسِدُ النِّيَّةَ وَ تَمْحَقُ الدِّين؛ اى پسر سنان او را اذن ورود بر من مَده، زيرا كه مجادله و خصومات نیت را فاسد نموده، و دين را نابود می‌کند.» (سید بن طاووس، كشف المحجة لثمرة المهجة، ص62) البته در انتهای این یاداشت، باید این نکته را متذکر شوم که: مقصود این نیست که شیعه نباید آموزه‌های مذهبی و گفتمان مکتبیِ خویش را ترویج کند، بلکه با توجه به روایات، باید دو نکته مهم را در نظر گرفت: اول؛ این‌که خطابِ تبلیغی شیعه نسبت به اهل‌سنت، نباید با هدف شیعه کردن آنها باشد، بلکه هدف را باید هدایت و  راهنمایی آنها قرار داد. دوم؛ در گفتگوهای دینی با اهل سنت باید از مجادله‌های مذهبی پرهیز نمود، و روش تبلیغِ مذهب را باید به وسیله عمل و رفتار و گفتارهای صادقانه و زدودن نگرش‌های سوء آنها به شیعه پیگیری نمود. چنانچه امام صادق(ع) در روایتی می‌فرماید: «كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ؛ لِيَرَوْا مِنْكُمُ الْوَرَعَ وَ الِاجْتِهَادَ وَ الصَّلَاةَ وَ الْخَيْرَ؛ فَإِنَّ ذلِكَ دَاعِيَة؛ با غير زبان خويش مردم را [به كيش و مذهب خود] دعوت كنيد، مردم بايد ورع و كوشش و نماز و خير شما را ببينند، اينها خود دعوت‌كننده هستند.( كافی، ج3، ص 202) در روایتی امام‌موسی‌کاظم(ع) به علی‌بن‌یَقْطین این‌گونه دستور داد: مُرْ أَصْحَابَکَ أَنْ یَکُفُّوا مِنْ أَلْسِنَتِهِمْ وَ یَدَعُوا الْخُصُومَةَ فِی الدِّینِ وَ یَجْتَهِدُوا فِی عِبَادَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.( شیخ صدوق،التوحید، ص۴۶۰. ) به یارانت امر کن که زبان‌هایشان را نگاه دارند و دشمنى در دین را ترک کنند و برای عبادت خداوند بکوشند. *حاشیه:در هر زمینه ای(اختلاف نظرهای سیاسی،علمی،مذهبی،درون دینی و برون دینی) باید ظرفیت و میزان درک و فهم و طلب مخاطب را لحاظ کرد.اگر طرف مقابل طالب درک حقیقت بود و استعداد و ظرفیت آنرا هم داشت با او وارد گفتگو و تبادل نظر می شویم.و اگر طالب نبود و اهل عناد و انکار بود بحث و جدال با او را ترک می کنیم.اابته اگر طرف مقابل اهل توطئه و فعالیت براندازانه علیه جبهه حق و اهل حق باشد باید با اقدامات قانونی و تنبیهی جلوی او گرفته شود تا در جامعه فتنه انگیزی نکند.در این موارد هم مناظره و گفتگوی علنی برای نشان دادن فتنه گری او لازم است. ............... @ejtehadjame