eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
355 دنبال‌کننده
1هزار عکس
209 ویدیو
255 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺بسیاری از دروس حوزه کاربردی نیستند و پاسخگوی نیاز جامعه نمی باشند! 🔲حجت الاسلام قرائتی : 🔸امروز حوزه و دانشگاه جوابگوی نیازهای جامعه نیست، حتی بسیاری از دروسی که در حوزه می‌خوانیم، پاسخگوی نیازهای جامعه و کاربردی نیستند. 🔸حوزه‌های علمیه برای تعطیلات عید باید برنامه‌ای داشته باشد؛ ما صد هزار طلبه داریم که ۲۰ روز نوروز تعطیل هستند و باید از تعطیلات نوروز نهایت استفاده را ببرند.دنیای مسیحیت حتی برای بیماران خارجی خود برنامه تبلیغی جذاب دارد. 🔸ما ۲۰ روز در ایام عید به خوشی می‌گذرانیم و هیچ برنامه تبلیغی در روزهای تعطیلات عید نداریم. 🔸ما در ارائه برخی مسائل، واجبات و مستحبات باید بازنگری داشته باشیم و مسائل غیرنیاز را از کتب درسی و پراستفاده جوانان حذف کنیم، به عنوان مثال شک بین دو و پنج در نماز به ندرت اتفاق می‌افتد و یا شاید اصلا اتفاق نیفتد که می‌توان این شک را از شک‌های نماز حذف کرد. 🔸ما با فراگرفتن درس‌های رسمی پاسخگو نیستیم، ما باید به درستی پیام اسلام را به گوش جهانیان برسانیم. 🔸ما ۳۵۰ «أعوذ» داریم، اما پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم هر روز می‌فرمودند: «اَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لاَ يَنْفَعُ»؛ ما باید علمی را فرابگیریم که واجب و یا مستحب باشد و یا اینکه مشکل فرد و یا جامعه را حل کند. 20اسفند97 🆔 @ejtehad_jame
🔶در حاشیه سخنان یکی از مراجع بزرگوار ▪️به این بیانات دقت کنید: «قبل از صفویه در ایران شیعه نبود و صفویه اولین طایفه بود که توانستند مکتب شیعه را در ایران ترویج دهد و بعدها با عظمت شد، اما به مرور زمان دشمنان برای مقابله، اخباریین را علم کردند و توانستند حوزه را به تسخیر در بیاورند. همین مسئله باعث بدعت هایی در حوزه شد و در پی این همه مسئله توانستند اصولین و مراجع را مورد تسلط بگیرند. تا این که وحید بهبهانی در برابر اخباریین قیام کرد و این قوم را سرکوب کرد و در ادامه سایر علما در قرنهای دیگر حمایت کرد و به ترویج اصول و فقه و تربیت مجتهد پرداختند.» 🔹بگذریم از خطاهای تاریخی که در این بیان وجود دارد از قبیل اینکه؛ "قبل از صفویه تشیع در ایران نبود!" در حالی که تشیع از صدر اسلام در ایران و به طور خاص توسط اشعریون در قم وجود داشت و بعدها در قرن چهارم و پنجم با حمایت حکومت های شیعی آل بویه مصر و حمدانیان سوریه، در ایران نیز گسترش پیدا کرد و بعدها نیز تشیّع سلطان محمد خدابنده پادشاه مغول به دست علّامه حلی(ره) تأثیر زیادی در گرایش ایرانیان به اهل بیت (علیهم السلام) داشت. پس از آن نیز حکومت شیعی قراقویونلوها در ایران نیز بی تأثیر نبود و زمینه را برای تشیع صفوی فراهم آورد. 🔹 از این‌ها که بگذریم، مطلب اصلی بنده چیزی است که در ادامه آمده است؛ "دشمن برای مقابله با عظمت تشیع اخباری گری را علم کرد و توانست حوزه را تسخیر و مراجع را تحت تسلط درآورد!" این مطلب از چند منظر قابل بحث است؛ 1⃣آیا ایشان مستند روشن و متقنی بر این ادعای بزرگ دارند؟ بلکه اتهام عظیم به بسیاری از بزرگان شیعه از قبیل علّامه ملّا امین استرآبادی و اتباع ایشان از قبیل مجلسیین، فیض کاشانی و شیخ حرّ و بحرانی(رحمة الله علیهم) می باشد و اینکه آن‌ها خواسته یا ناخواسته بازیچه دشمن بوده اند، این چیزی نیست که بتوان از کنار آن به راحتی گذشت. به ویژه اگر مرجع بزرگوار دارای تریبون آن را مطرح سازد. 2⃣ آیا مواجهه با یک جریان علمی -ولو ناصواب- با این روش درست است؟ اینکه جریان رقیب را بدون هیچ مدرک موجه به دشمن نسبت بدهیم، کار درستی است؟ 🔹ملّا امین استرآبادی گرچه رویه غلط علمی را پایه گذاری کرد اما کسی در تقوا و مناعت طبع و حرّیّت علمی ایشان تردید ندارد. اینکه ایشان قلبشان برای اسلام و اهل بیت می‌تپید محل تردید نیست. اما آیا رواست که بزرگان شیعه را به این راحتی متهم کنیم و به دشمن نسبت دهیم. 🔹 در آن دوره کدام دشمن خارجی از آن ظرفیت و توان برخوردار بود که بتواند برای تضعیف تشیع در حکومت مقتدر شیعی صفوی رخنه کند و کنترل حوزه علمیه شیعه را 180 سال در اختیار بگیرد و بر آن حکم براند و به تعبیر ایشان بر مراجع تقلید تسلط یابد! 🔹اگر بزرگان بخواهند در برخورد با نظریات علمی این چنین مقابله کنند، طبیعتا اشخاصی هم جرأت می کنند تا منتقدین به اصول فقه را دست استکبار بخوانند. 🔹به گمانم اگر بنا باشد چیزی را به دشمن نسبت دهیم، رخوت دویست ساله حوزه را باید به آن نسبت بدهیم! اینکه به تعبیر امام راحل، تحت تاثیر تبلیغات آن‌ها باور جدایی دین از سیاست پیش از مجامع روشنفکری، در خود حوزه جا افتاد و حوزه جامعه را به حال خود رها ساخت و به لاطائلات مشغول شد. 🔹 اگر قرار باشد اخباریون را به دشمن نسبت دهیم پس عملکرد سیاسی اجتماعی شیخ انصاری را چه طور باید قضاوت کنیم چرا که ایشان در حساس‌ترین مقطع تاریخی؛ یعنی درست زمانی که علوم انسانی در غرب نضج می‌گرفت و زمانی که کشورهای شیعی ایران و عراق در دست بیگانگانی از جمله انگلیس و روس دست به دست می‌شدند، در زمانی که باب و بهاء ترویج می‌شد و در زمانی که افغانستان از ایران جدا شد، فارغ از هر دغدغه سیاسی به گسترش بی رویه مسائلی پرداخت که بعضاً خود اذعان به بی ثمر بودن آن داشت! 🔹هیچ عین و اثری از مسائل جاری دنیای اسلام در آثار علمی شیخ یافت نمی‌شود. نه بیانیه‌ای در برخورد با بابیّت و نه حرکتی در صیانت از کشور. بزرگ‌ترین ضربه رویه اجتهادی شیخ این بود که حوزه را چنان درگیر مسائل بی ثمر و کم ثمر از یکسو و قیل و قال‌های خسته کننده از سوی دیگر نمود که بالکل حوزه از دنیای پیرامونیش منفک گردید. 🔹گاه با خود می‌اندیشم اگر در آن مقطع شیخ پای مسائل جاری دنیای اسلام را به حوزه می‌گشود و دست کم در حوزه نظری به آن‌ها می‌پرداخت، ما کجا بودیم؟! 3⃣ اگر اخباری گری مکتب دست ساز توسط دشمن است اما در عوض بزرگانش به رقبای خود با گشاده رویی میدان دادند و سه روز درس خود را در اختیار مخالفین خود قرار دادند، کاری که مکتب اصولی با هر ترفندی از آن فراری است. ▪️ادامه دارد... ▪️محمد تقی اکبرنژاد 🆔 @feghahat 🆔 @ejtehad_jame
در حاشیه بیانات یکی از مراجع بزرگوار 🔶بخش دوم از یادداشت اختصاصی استاد اکبرنژاد 🔹اخباری و اخباری گری برای ما نماد ظاهرگرایی، جمود و تحجر است. 🔹 اخباری کسی است که در مواجهه با دین برای عقل و خرد سهمی نمی بخشد. جمله معروف «اسماعیل یَشهد أن لااله الا الله» بر کفن پیرزنان مهر ننگی شده بر تارک اخباریان تا نشان دهد که تا چه اندازه نسبت به متون جمود داشتند. از قرآن بهره نمی‌برد و تنها به روایت بسنده می‌کند. اصول را به معنای متعارف آن نمی‌پذیرد و آن را از بدعت‌های اهل سنت می‌شمارد. 🔹بالطبع اصولی گری نماد روشنفکری به معنای درست آن است. اصولی در متن جمود ندارد و می‌تواند از آن عبور کند و عقل را حجت می‌شمارد و قرآن را ارج می‌دهد و ظواهر آن را از أقوی الحجج می‌شمارد. 🔹خدا رحمت کند شهید مطهری که می‌گفت: "ما خیال می‌کنیم خوارج از بین رفتند. خوارجی گری گرچه به عنوان یک فرقه با نام مشخص در تاریخ محو شد، اما حقیقت آن از در قالب‌های جدید رخنه کرد و به حیات خود ادامه داد و امروزه در قالب وهابیت خودش را نشان می‌دهد." 🔹او می‌گفت: "خیال نکنید اخباری گری از بین رفته است. اسم اخباری رفت اما رسم آن در قالب اصولی استمرار یافت." از نظر شهید مطهری بسیاری از کسانی که به نام اصولی گری نان می‌خورند، از نظر بینادهای فکری پشت سر اخباری گری نماز می‌خوانند! مثلاً: اخباری‌ها به ضدیّت با عقل رمی می‌شوند در حالی که آنان نیز عقل را در حد قریب من الحِسّ-همانندملا امین استرآبادی- یا فطریات العقول-همچون علامه بحرانی- قبول داشتند. 🔹 در مقابل شهید ثانی(ره) و آیة الله خویی(ره) از بزرگان اصولی تصریح می‌کنند که عقل کارکردی در فقه ندارد. همین طور مرحوم محقق اصفهانی(ره) و مرحوم مظفر(ره) تصریح دارند که عقل جز در آراء محموده حجیت ندارد و این عبارت أخرای قریب من الحس یا فطریات العقول است. 🔹یادم نمی‌رود که در گفتگو با استادی اصولی! در اثبات اینکه حلیّت بیع یک مسأله عقلی است، ناتوان ماندم! کجای اصول ما عقلی است که به عقل گرایی می‌نازیم و اخباریان را به ضدیت عقل رمی می‌کنیم. 🔹اخباری‌ها ظواهر کتاب را حجت نمی‌شمردند و متعرض آن نمی‌شدند. آقایان اصولی بفرمایند که از حجیت ظواهر کتاب چه چیزی نصیب فقهشان شده است! به تعبیر مفسّر بزرگ معاصر علامه طباطبایی(ره) در سازوکار موجود اجتهاد ممکن است که کسی از روز اول طلبگی تا وقتی مرجع تقلید می‌شود، خطی از قرآن را نخواند ولی اختلالی در فقاهت او ایجاد نشود! 🔹اخباری‌ها متهم به ظاهرگرایی هستند، آقایان اصولی بفرمایند کدام برداشت‌های لطیف و فراتر از ظواهر اولیه را داشته اند که اخباری‌ها از آن عاجز بوده اند. کیست که برداشت‌های علامه مجلسی(ره) از روایات را ببیند و در برابر آن خضوع نکند؟ کیست که تحلیل‌های فیض کاشانی(ره) را در روایات فقهی ملاحظه نماید و اذعان نکند که بسیار دقیق تر از اغلب علمای اصول با روایات مواجه می‌شود. کیست که نپذیرد شیخ انصاری(ره) بارها متعرض برداشت‌های صاحب حدایق(ره) می‌شود و با دقت به مناقشه در آن می‌پردازد. 🔹من هنوز نفهمیده‌ام علمای اصول به چه چیز اصولی گری خود می‌نازند و کدام ویژگی خود را برتری روشنی بر اخباری گری می‌شمارند؟ 🔺 به شهادت تاریخ، جمود و رکودی که بعد از شیخ انصاری (ره) بر حوزه شیعی سایه انداخته در هیچ مقطع تاریخی نظیر نداشته است. 🔺 خود باختگی در برابر آثار قدماء، تحقیر اندیشمندان معاصر و بی اعتنایی به نظریه پردازان نو اندیش، اصرار بر گذشته و پروای از پذیرش اقتضائیات زمان و مکان این‌ها چیزهایی است که از سر و روی حوزه می‌بارد. 🔺اینکه بنده مکرر گفته ام آنچه به غلط از آن به اصولی گری یاد می‌شود، تنه به تنه اخباری گری می‌زند و فاصله زیادی با آن ندارد نه از سر کین که از مقایسه واقعیت عینی اصولی گری مصطلح با اخباری گری به دست آمده است. 🔺 اصول فقه موجود حتی نتوانسته از اصول اهل سنت فاصله بگیرد و چارچوب‌هایی را که شیخ طوسی بر اساس ضرورت زمانه خودش از اهل سنت اقتباس کرد را در هم بشکند و طرحی نو در اندازد. 🔺 به باور نگارنده، اجتهاد اصولی به قرائت شیخ انصاری نسخه پیچیده‌تر اخباری گری به قرائت ملا امین استرآبادی است و برای همین نیز در دویست سال گذشته فقه را نه تنها پیش نبرده که گرفتار یک خود درگیری خسته کننده نموده است. 🔺 باز برای همین است که به اذعان امثال شهید مطهری در دو صده اخیر فقه متوقف شده و درجا می‌زند و صد البته این فهم نمی‌شود مگر با مطالعه دقیق هر پنج جلد بسته جامع اجتهادی. در این مجال سخن بسیار است و تفصیل آن را به کتاب«تاریخ تحول مکاتب فقهی اصولی» حواله می‌دهم. ▪️محمد تقی اکبرنژاد 🆔 @feghahat 🆔 @ejtehad_jame
🎭 🔹 پاسخ به سؤالاتی درباره ولایت فقیه در یک کتاب 🔸 کتاب «خودکامه یا قانونمدار» روایتی جدید از نظریه و اصل ولایت فقیه، وارد بازار کتاب شد. این کتاب که توسط گروه تحقیق موسسه فرهنگی هنری قدرولایت تهیه شده، به سؤالات رایج مردم و خواص درباره رهبر انقلاب و اصل ولایت فقیه پاسخ داده است. تحلیل کتاب، مبتنی بر اسناد و مصادیقی از رهبری امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب است. کتاب «خودکامه یا قانونمدار» ابتدا در سه فصل، به طور فشرده به مبانی حکومت اسلامی، احکام اولیه و ثانویه، مفهوم درست ولایت مطلقه فقیه و کارکردهای آن در نظام اسلامی، منظومه فکری رهبریت نظام و ملاک‌ها و معیارهای شناخت این منظومه می‌پردازد. در 10 فصل بعدی کتاب، در هر فصل یکی از ملاک‌ها و شاخص‌های رفتاری و تأثیرگذار در تصمیم گیری‌ها و اقدامات ولی فقیه و رهبری نظام، بررسی شده و مصداق‌های هر کدام از آنها از تاریخ انقلاب، مطرح شده است. انتشارات قدر ولایت، منتشر‌کننده این کتاب است. 🆔 @ejtehad_jame
📚 🔹 بهترین کتاب‌های مشرق زمین کجا هستند؟ 🔸 یادم هست که استاد بزرگوار ما حکیم عالیقدر مرحوم آقا میرزا مهدی آشتیانی(اعلی‌الله مقامه) که واقعا مرد حکیم و فیلسوفی بود و در حدود بیست و پنج سال قبل به قم آمده بودند و تدریس می‌کردند، قضیه‌ای نقل کردند، ایشان گفتند: رفته بودم به یکی از کتابفروشی‌ها و کتابی می‌خواستم. کتابفروش یک نسخه خطی از کتابی که من نمی‌شناختم و در ریاضیات بود، به من ارائه داد و گفت: آقا میرزا این کتاب شاید به درد شما بخورد، شما از من بخرید، گفتم: قیمتش چقدر است؟ گفت: ده تومان. با پول آن موقع ده تومان خیلی زیاد بود و من هم نداشتم که بدهم ولی وقتی که کتاب را نگاه کردم، اجمالا فهمیدم که از کتاب‌هایی است که ریاضیون اسلامی نوشته‌اند و ممکن است ارزش‌های زیادی داشته باشد. گفتم: من می‌خرم، به شرط آنکه در قیمتش تخفیف بدهی. کتابفروش حاضر نشد تخفیف بدهد. اما هنوز آن کتاب روی ویترین بود و ما داشتیم چانه می‌زدیم که یک مرد خارجی وارد شد، و چشمش به کتاب افتاد، پرسید: قیمت این کتاب چقدر است؟ کتابفروش گفت: ده تومان. او فورا ده تومان را داد و مثل برق بیرون رفت. بعدها فهمیدم این کتاب دست به دست شده و در همین تهران میان نسخه‌شناس‌ها به مبالغ هنگفتی تقویم شده که برای ما قابل تصور نبود. معلوم شد اولا خود کتاب از نظر محتوا بسیار نفیس بوده و ثانیا نسخه منحصر به فرد بوده و کتاب را برده‌اند برای کتابخانه‌های اروپا. معلوم شد که این آدم از اروپا، از یکی از کتابخانه‌های اروپا ماموریت داشته که این کتاب را و شاید بعضی کتاب‌های دیگر نظیر این کتاب را از کتابخانه‌های مشرق زمین پیدا کند و ببرد. این تفاوت یک ملت رشید و لایق است که حتی ارزش سرمایه‌های دیگران را هم درک می‌کنند... شما الان اگر بخواهید بهترین کتاب‌های مشرق زمین و نسخه‌های بسیار عالی اسلامی را پیدا کنید، در کجا می‌توانید پیدا کنید؟ در تهران می‌توانید پیدا کنید؟ در اصفهان می‌توانید پیدا کنید؟ خیر در کتابخانه‌های اروپا یا آمریکا یا شوروی می‌توانید پیدا کنید، یا لااقل در آنجا بهتر می‌توانید پیدا کنید. (1) _______________________ 1- انسان و سرنوشت، شهید مرتضی مطهری(ره)، ص 162 🆔 @ejtehad_jame
🔸شرط انقلابی ماندن حوزه توجه به مبانی و احادیث اهل‌بیت است حضرت آیت‌الله در درس اخلاق : 🔹حوزه وقتی انقلابی می ماند که کتب ارزشمندی همچون صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه جزء کتب درسی آن قرار گیرد. 🔹فقر طبیعی لازمه عالم هستی است، و وجود پیرمردان، پیرزنان، کودکان و بیماران لازمه این دنیا است، اما فقر اقتصادی نباید در عالم وجود داشته باشد و هر انسانی در هرکجای عالم باید نانی برای خوردن داشته باشد. 🆔 @ejtehad_jame
🔸 اشتغال علمی، بهترین اشتغال برای خانم ها رهبر انقلاب: 🔹خانمها هم باید اشتغالات داشته باشند؛ بهترین اشتغال هم اشتغال علمی است. شنیدم که بعضی از خانمها، دختران، در مجموعه‌های طلبگی بانوان شرکت دارند. 🔹خوب است که بالاخره مشغول کار و علم و بحث و مانند اینها باشند؛ خیلی خوب است. ۹۷/۱۲/۱۳ 🆔 @ejtehad_jame
🔸محبت به همسر؛ عالمان شیعه 🔹با دقت در روایات اهل بیت(ع) درمی‌یابیم که یکی از اسباب بسیار مهم برای داشتن عمر طولانی، خوشرفتاری با خانواده است. 🔹همسر حضرت آیت اللّه مرعشی نجفی نقل کرده است که مدت شصت سال با آیت اللّه مرعشی زندگی کردم و در این مدت هیچ گاه نسبت به من با تحکم سخن نگفت و با من رفتاری تند و خشونت آمیز نداشت و با تندی با من صحبت و رفتار نکرد. 🔹مرحوم حاج سید احمد خمینی (ره) می‌گوید: «مادر ما اگر سر سفره نمی‌نشستند، امام غذا نمی‌خوردند و منتظر می‌ماندند؛ ولو این که همه سرسفره حاضر باشند. اما وقتی مادرمان می‌آمد، آقا شروع به خوردن غذا می‌کردند». 🔹میرزا جواد آقا تهرانی شبی، دیروقت به منزل می‌آیند؛ در منزل که می‌رسند، متوجه می‌شوند کلید منزل همراهشان نیست، به خاطر رعایت حال خانواده شان که در خواب بودند، از در زدن خودداری کرده و با توجه به این که هوا هم قدری سرد بوده است، در کوچه می‌مانند و تا اذان صبح همانجا قدم می‌زنند. 🆔 @ejtehad_jame
#سیرمطالعاتی 💎 بیاناتی از علامه #جوادی_آملی راجع به کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم علامه #طباطبایی 🔸 آن کس می تواند به روز حرف بزند و با سخن روز هماهنگ باشد و به مقتضای زمان سخن بگوید که شاگرد اصول فلسفه باشد. 🔸 متاسفانه! مرحوم علامه در اصول فلسفه، نه در قم، نه در جاهای دیگر، شناخته شده و این کتاب تدریس و پژوهش نشده است؛ از همین رو شاگردانی چون شهید #مطهری کمتر تربیت می شود ... 🔸 اصول فلسفه که تقریبا ۶۰ سال از نوشتن آن گذشته، هنوز در پرده حجاب است و باید رسمی تدریس و تحقیق شود. 🔸 کتابی که علنی با مسایل روز درگیر شد، اصول فلسفه بود. پ ن: با مطالعه روزی ۶ صفحه از این کتاب (که حدود ۴۰ دقیقه طول می کشد)، ۵ ماهه می توان این کتاب ( هر ۵ جلدش) را به پایان رساند ... البته شاید ابتدا جلد ۳و۴و۵ اش و سپس ۱و۲ اش خوانده شود بهتر باشد؛ چون ج۱و۲ بحث #معرفت_شناسی است و قدری سنگین ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 چرا با وجود روایات ائمّه علیهم السلام نیاز به علوم عقلی هست؟ علامه : فهميدن روايات ائمّه عليهم السّلام هم چون داراى مرتبۀ واحدى نيستند و بسيارى از آنها بر علوم دقيقۀ عقليّه استناد دارند، اگر علوم عقليّه راهگشاى آن دقائق و معارف عظيم نباشد، نتيجه اش جمود بر ظواهر، نظير تشبيه و تعطيل و تجسيم و جبر و تفويض، و يا مانند شيخيّه و اخباری ها دريافت معانى سخيفه و دنيّه از كتاب الله و مفاهيم سطحى و بدون ارزش از روايات می گردد. 📚 «نور ملکوت قرآن» ج۲، ص ۲۳۳ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
پله پله تا اجتهاد جامع
کاپیتان امیر اسداللهی خلبان هواپیمای ایرباس شرکت هواپیمایی ماهان به ذکر خاطره ای درباره شهید سردار س
💎 تدریس اسفار لازم، و ترک آن در حکم کفر سلوکی است. علامه : 🔸 من‌ وقتی‌ از تبریز به‌ قم‌ آمدم‌ و درس‌ «أسفار» را شروع‌ کردم‌، و طلاّب‌ بر درس‌ گرد آمدند و قریب‌ به‌ یکصد نفر در مجلس‌ درس‌ حضور پیدا می‌کردند؛ حضرت‌ آیت‌الله‌ رحمت‌الله‌ علیه‌ اوّلاً دستور دادند که‌ شهریّۀ طلاّبی‌ را که‌ به‌ درس‌ «أسفار» می‌آیند قطع‌ کنند. و بر همین‌ اساس‌ چون‌ خبر آن‌ به من‌ رسید، من‌ متحیّر شدم‌ که‌ خدایا چه‌ کنم‌؟ اگر شهریّۀ طلاّب‌ قطع‌ شود، این‌ افراد بدون‌ بضاعت‌ که‌ از شهرهای‌ دور آمده‌اند و فقط‌ ممرّ معاش‌ آنها شهریّه‌ است‌ چه‌ کنند؟ و اگر من‌ بخاطر شهریّۀ طلاّب‌، تدریس‌ «أسفار» را ترک‌ کنم‌ لطمه‌ به سطح‌ علمی‌ و عقیدتی‌ طلاّب‌ وارد می‌آید!؟ من‌ همینطور در تحیّر به سر می‌بردم‌، تا بالاخره‌ یک روز که‌ بحال‌ تحیّر بودم‌ و در اطاق‌ منزل‌ از دور کرسی‌ می‌خواستم‌ برگردم‌ چشمم‌ به دیوان‌ حافظ‌ افتاد که‌ روی‌ کرسی‌ اطاق‌ بود؛ آن‌ را برداشتم‌ و تفأّل‌ زدم‌ که‌ چه‌ کنم‌؟ آیا تدریس‌ «أسفار» را ترک‌ کنم‌، یا نه‌؟ این‌ غزل‌ آمد: من‌ نه‌ آن‌ رِندم‌ که‌ ترک‌ شاهد و ساغر کنم محتسب‌ داند که‌ من‌ این‌ کارها کمتر کنم‌ من‌ که‌ عیب‌ توبه‌ کاران‌ کرده‌ باشم‌ بارها توبه‌ از مِی‌ وقت‌ گل‌ دیوانه‌ باشم‌ گر کنم‌ ... باری‌، دیدم‌ عجیب‌ غزلی‌ است‌؛ 🔸 این‌ غزل‌ می‌فهماند که‌ تدریس‌ «أسفار» لازم‌، و ترک‌ آن‌ در حکم‌ کفر سلوکی‌ است‌. و ثانیاً یا همان‌ روز یا روز بعد، آقای‌ حاج‌ أحمد خادم‌ خود را به‌ منزل‌ ما فرستادند، و بدینگونه‌ پیغام‌ کرده‌ بودند: ما در زمان‌ جوانی‌ در حوزۀ علمیّۀ اصفهان‌ نزد مرحوم‌ جهانگیر خان‌ «أسفار» می‌خواندیم‌ ولی‌ مخفیانه‌؛ چند نفر بودیم‌، و خُفیةً بدرس‌ ایشان‌ می‌رفتیم‌، و امّا درس‌ «أسفار» علنی‌ در حوزۀ رسمی‌ به هیچ وجه‌ صلاح‌ نیست‌ و باید ترک‌ شود! 🔸 من‌ در جواب‌ گفتم‌: به‌ آقای‌ بروجردی‌ از طرف‌ من‌ پیغام‌ ببرید که‌ این‌ درس‌های‌ متعارف‌ و رسمی‌ را مانند و ، ما هم‌ خوانده‌ایم‌؛ و از عهدۀ تدریس‌ و تشکیل‌ حوزه‌های‌ درسی‌ آن‌ برخواهیم‌ آمد و از دیگران‌ کمبودی‌ نداریم‌. 🔸 من‌ که‌ از تبریز به قم‌ آمده‌ام‌ فقط‌ و فقط‌ برای‌ تصحیح‌ عقائد طلاّب‌ بر اساس‌ حقّ، و مبارزۀ با عقائد باطلۀ مادّیّین‌ و غیرهم‌. در آن‌ زمان‌ که‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ با چند نفر خُفیةً به‌ درس‌ مرحوم‌ جهانگیرخان‌ می‌رفتند، طلاّب‌ و قاطبۀ مردم‌ بحمدالله‌ مؤمن‌ و دارای‌ عقیدۀ پاک‌ بودند؛ و نیازی‌ به‌ تشکیل‌ حوزه‌های‌ علنی‌ «أسفار» نبود؛ 🔸 ولی‌ امروزه‌ هر طلبه‌ای‌ که‌ وارد دروازۀ قم‌ می‌شود با چند چمدان‌ (جامه‌دان‌) پر از شبهات‌ و اشکالات‌ وارد می‌شود! 🔸 و امروزه‌ باید به درد طلاّب‌ رسید؛ و آنها را برای‌ مبارزۀ با ماتریالیست‌ها و مادّیّین‌ بر اساس‌ صحیح‌ آماده‌ کرد، و فلسفۀ حقّۀ اسلامیّه‌ را بدانها آموخت‌؛ و ما تدریس‌ «» را ترک‌ نمی‌کنیم‌. ولی‌ در عین‌ حال‌ من‌ آیت‌الله‌ را حاکم‌ شرع‌ می‌دانم‌؛ اگر حکم‌ کنند بر ترک‌ «أسفار» مسأله‌ صورت‌ دیگری‌ به خود خواهد گرفت‌. پس‌ از این‌ پیام‌؛ آیت‌الله‌ بروجردی‌ دیگر به هیچ وجه‌ متعرّض‌ ما نشدند، و ما سال های‌ سال‌ به تدریس‌ فلسفه‌ از «شفاء» و «أسفار» و غیرهما مشغول‌ بودیم‌. و هر وقت‌ آیت‌ الله‌ ‌برخوردی با ما داشتند بسیار احترام‌ می‌گذاردند، و یک‌ روز یک‌ جلد قرآن‌ کریم‌ که‌ از بهترین‌ و صحیح‌ترین‌ طبع‌ها بود بعنوان‌ هدیّه‌ برای‌ ما فرستادند.  📗 بیان فوق به نقل از علامه می باشد (مهرتابان، ص ۱۰۴ - ۱۰۶ ) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
‼️ کمک به متکدیان 🔷 س 1301: آیا کمک کردن به متکدیان جایز است؟ ✅ج: فی نفسه اشکال ندارد، ولی نباید بگونه ای باشد که ترویج دروغ، بیکاری، #تکدیگری و تخلف از قانون باشد. سزاوار است برای #کمک_به_نیازمندان_واقعی، به مؤسسات مورد اطمینان که در این زمینه فعال هستند کمک کنید و البته بهتر است خویشاوندان نیازمند را در اولویت قرار دهید. #انفاق_و_صدقه #دادن_صدقه_به_متکدی 🆔 @resale_ahkam
🗓بمناسبت سالروز مبارک 🏳تاسیس حوزه علمیه قم 🏳توسط آیةالله حائری(ره) 🏳و امر مکرر و موکدرهبری 🏳بر اصلاح اشکالات حوزه 👇۶پست ویژه قرارمیگیرد! (نقل از کانال جهاد تبیینی) @gharar_at
🗓سالروز تاسیس حوزه‌علمیه‌قم 🏳توسط آیةالله حائرى يزدى/۶ 💠رهبرانقلاب: ‼️پیشنهادهائی که بنده در طول این سالها درباره‌ی حوزه‌ی علمیه کردم، چه در مجامع عام که با طلاب و فضلا و مدرسین جلسه داشتیم و چه در جلسات کوچک و خصوصیتر که با بعضی از مسئولین حوزه یا بزرگان حوزه یا مراجع یا فضلا داشتیم و پیشنهادهائی دائم مطرح شده و گفته شده، خیلیهایش تا حالا تحقق پیدا نکرده، یا به صورت نیمه‌کاره و نیمه‌راهه تحقق پیدا کرده است! ۸۶/۹/۸ ‼️ما برای حوزه‌های علمیه‌ی خود چقدر برنامه ریزی میکنیم؟ چه کسی این برنامه ریزی را میکند؟ چند درصد وقت بزرگان روحانیت، صرف برنامه‌ریزی برای حوزه میشود؟ آیا برای حوزه، به قدر یک دانشگاه کوچک، برنامه ریزی منظم انجام میگیرد؟ ما الان در کشور چقدر حوزه‌ی علمیه داریم؟ در دوران تاریخ شیعه، آیا هرگز حوزه‌ی علمیه‌ای چون حوزه‌ی علمیه قم وجود داشته است؟ در مقابل این ارزش عظمی، آن کاری که ما میکنیم، تقریباً در حکم صفر است! ۷۰/۶/۳۱ 📌نکته؛ 🏳جالب آنکه رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب ۵بار از نقش دانشگاه یاد کردند اما ۱بار هم از نقش حوزه اسمی نیاوردند! #نقل از جهاد تبیینی @gharar_at
🗓سالروزتاسیس حوزه‌علمیه‌قم 🏳توسط آیةالله حائری یزدی/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️حوزه‌های علمیه باید خود را سربازان نظام بدانند، برای نظام كار كنند، برای نظام دل بسوزاند، در خدمت تقویت نظام حركت كنند! ۹۱/۷/۱۹ ‼️اگر بخواهیم نظام اسلامی همچنان اسلامی و انقلابی بماند، باید حوزه‌ی علمیه، انقلابی بماند؛ زیرا اگر حوزه‌ی علمیه انقلابی نماند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت! ۹۴/۱۲/۲۵ ‼️امروز تمام علمای اسلامی از یک طلبه کوچک تا علمای بزرگ يک وظیفه دارند و آن حمایت از حکومت اسلامی در این کشور ولیعصر(عج) است! ۷۰/۱۲/۱۴ #نقل از جهاد تبیینی @gharar_at
🗓سالروزتاسیس حوزه‌علمیه‌قم 🏳توسط آیةالله حائری یزدی/۵ 💠رهبرانقلاب ‼️وظیفه تبلیغ، فقط مربوط به ماه محرم و رمضان نیست، باید اساس کار ما تبلیغ باشد! ۷۷/۲/۲ ‼️چقدر از کشورهای مختلف، از داخل شهرهای ایران میآیند و از ما مبلّغ و امام جمعه میخواهند؛ اما نداریم؛ این در حالی است که ما حوزه‌ی به این عظمت را داریم! مگر ما گفتیم به جنگلهای آمازون بروید و تبلیغ کنید!؟ آقایان نمیروند؛ میگوییم چرا نمیروید، میگویند میخواهیم درس بخوانیم! برادران! من این روش را قبول ندارم؛ حالا شما هرچه میخواهید بگویید، بگویید؛ من واللَّه این را الهی نمیدانم! چند نفرتان بیایید از مرجعیت و از ریاست و از مدرّسی و از فضل و سوادِ در آن حد بگذرید؛ حوزه را طوری راه بیندازید که بعداً هزار نفر مثل خودتان را به‌وجود بیاورید. تبلیغ اولیترین کار ماست، اما حوزه‌ی علمیه‌ی قم این کار را نمیکند! ۷۰/۱۱/۳۰ #نقل از جهاد تبیینی @gharar_at
🗓سالروزتاسیس حوزه‌علمیه‌قم 🏳توسط آیةالله حائری یزدی/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️یک وقتی به مناسبتی خدمت امام رسیدیم؛ صحبت راجع به یک روحانی بود که یک تخلفی کرده بود و امام با ما مشورت می‌کردند که با او چگونه رفتار شود. من به ایشان مفصل گفتم که این پیروزی شما در انقلاب، محصول هزار سال آبروی روحانیت شیعه است - والّا چرا باید وقتی یک مرجع به میدان آمد، مردم این‌طور به دنبالش بیایند و جانشان را فدا کنند، که در نهضت امام بزرگوار ما کردند. هزار سال آبروی شیعه متراکم شد تا به اینجا رسید که یک مرجعی مثل امام بزرگوار ما که جرئت داشت، شجاعت داشت، قابلیت داشت، روح فداکاری و آگاهی به زمان داشت، پا بگذارد وسط میدان، و مردم هم به دنبالش بیایند - حالا بعضی از این هم‌لباسهای ما مثل موریانه‌ای که در یک بنایی بیفتد، دارند این آبروی هزارساله را ذره ذره می‌خورند و از بین می‌برند؛ باید مراقب باشیم ما جزو آن موریانه‌ها نباشیم ۸۵/۸/۱۷ #نقل از جهاد تبیینی @gharar_at
🗓سالروزتاسیس حوزه‌علمیه‌قم 🏳توسط آیةالله حائری یزدی/۴ 💠رهبرانقلاب: ‼️تبلیغ اسلام یعنی تحکیم نظام اسلامی! ۷۰/۲/۵ ‼️چقدر در قرآن با عباراتى همچون «لتبین للنّاس»، «هذا بیانٌ للنّاس»، بر بیان و تبیین تکیه شده است! این، شأن علماى دین است که باید تبیین و بیان کنند. خیال نشود که منظور فقط بیان و تبیین احکامى همچون حکم خمس و زکات است. لعنت خدا بر کسانى که کوشش کردند تا دین را از اساسى‌ترین اصول آن، یعنى صحنه‌هاى واقعى زندگى و صحنه‌ى سیاست و حکومت جدا و مخصوص به همین کارهاى فردى کنند. البته نماز و روزه مهمّ است؛ اما عاملِ برپا داشتنِ همین نماز و روزه، حکومت است! ۱۳۷۴/۷/۲۲ #نقل از جهاد تبیینی @gharar_at
🗓سالروزتاسیس حوزه‌علمیه‌قم 🏳توسط آیةالله حائری یزدی/۱ 💠امام خمینی ‼️حوزه علمیه اگر درست بشود، ایران درست می‌شود. و اگر خدای نخواسته در حوزه علمیه فسادی به وجود آید ولو در دراز مدت، در سرتاسر ایران آن فساد پیدا میشود! ۶۵/۱۱/۵ ‼️روحانیون وابسته و مقدس نما و تحجرگرا در حوزه‌ها کم نیستند، امروز عده ای با ژست تقدس مابی چنان تیشه به ریشه دین و انقلاب و نظام می زنند که گویی وظیفه ای غیر از این ندارند.خطر تحجرگرایان و مقدس نمایان احمق در حوزه های علمیه کم نیست. طلاب عزیز لحظه ای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند، اینها مروج اسلام آمریکایی اند و دشمن رسول الله هستند! ۶۷/۱۲/۳ #نقل از جهاد تبیینی @gharar_at
💐 درباره / بخش دوم2⃣ 🌹 بیانات رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله امام خامنه‌ای حفظه‌اللّٰه، در دیدار زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی 🗓 ۱۳۷۷/۰۱/۰۱ "نوروز برای ملت ما، امروز عبارت است از اوّلاً : توجّه مردم به خدا. اوّلِ تحویلِ سال که میشود، مردم دعا میخوانند، «یا محوّل الحول والاحوال» میگویند، آغاز سال را با یاد خدا شروع میکنند، توجّه خود را به خدا زیاد میکنند. این، ارزش است. ثانیاً نوروز را بهانه‌‌‌ای برای دید و بازدید و رفع کدورتها و کینه‌‌‌ها و محبّت به یکدیگر قرار میدهند. این همان برادری و عطوفت اسلامی و همان صله رحم اسلام است؛ بسیار خوب است. ضمناً نوروز را بهانه‌‌‌ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار میدهند؛ به مشهد مسافرت میکنند - که همیشه یکی از پرجمعیت‌‌‌ترین اوقات سال در مشهد مقدّس، اوقات عید نوروز بوده است - این بسیار خوب است. پس میبینید که نوروز را نگه داشتند، محتوای آن را که غلط بود، به محتوای صحیح و درست تبدیل کردند. این هنر ملت ایران و ذوق و سلیقه ایرانی مسلمان است. ما عید نوروز را از دیدگاه کسانی که با اسلام سر و کار دارند، تأیید میکنیم. عید نوروز، چیز خوبی است. وسیله‌‌‌ای است که با آن دلها شاد میشود، انسانها با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند، صله رحم و صله احباب میکنند؛ چون دوستان و رفقا هم مثل ارحام، احتیاج به صله دارند. انسان باید با ارحام صله کند، باید با دوستان و رفقا هم صله کند؛ یعنی ارتباط برقرار کند. این، ارتباط عید نوروز است که بسیار خوب است. یک نکته اساسی در نوروز هست که در روایات ما به آن توجّه شده است. من مایلم شما عزیزانی که امروز در این صحن و در صحنهای دیگر و مراکز آستان قدس رضوی هستید - اجتماع عظیم مردم - و این سخن را میشنوید، به آن توجّه کنید. هر یک از آحاد ملت ایران هم که میشنود، به آن توجّه کند.." http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2879 ..ادامه (بخش سوم3⃣) در پست بعدی 🔻 👈 بازتاب برخی‌از مهم‌ترین‌های جاری در کانال واکاوی ↙️ 🆔🔎 @vakavi
💐 درباره / بخش اول1⃣ 🌹 بیانات رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله امام خامنه‌ای حفظه‌اللّٰه، در دیدار زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی 🗓 ۱۳۷۷/۰۱/۰۱ "..به نظر من آنچه که ملت ایران در باب عید نوروز انجام داده است، یکی از زیباترین و شایسته‌‌‌ترین کارهایی است که میشود با یک مراسم تاریخی و سنّتی انجام داد. اوّلِ سال شمسی ما ایرانیها، یعنی اوّل بهار - عید نوروز است. اوّلاً ملت ایران افتخار دارد که سال شمسی او هم سال هجری است؛ یعنی همچنان که سال قمری ما - که سال ۱۴۱۸ است - از مبدأ هجرت خاتم الانبیاء علیه و علی آله الصّلاة والسّلام است، سال شمسی ما هم از مبدأ هجرت است. بقیه ملتهای مسلمان برای سال شمسی خود، از سال میلادی استفاده میکنند؛ ولی ما ایرانیها، هجرت نبىّ اکرم را، هم مبدأ سال قمری قرار دادیم، هم مبدأ سال شمسی. این، مطلبِ اوّل که به نظر من نشانگر هنر و عشق و علاقه ایرانی به تعالیم مقدّس اسلام و به آثار مطهّر و مقدّس نبوی است. در ضمن، اوّلِ سال را اوّلِ فصل بهار انتخاب کرده‌‌‌ایم، در حالی که مسیحیان، اوّلِ زمستان را اوّلِ سال قرار میدهند! البته فرق آنها با ما این است که ولادت حضرت مسیح، تاریخ مشخّصی ندارد و یک مطلب حدسی است؛ در حالی که هجرت نبىّ مکرّم اسلام، از نظر تاریخی کاملاً دقیق و مشخّص است. به هر حال ما اوّلِ بهار را اوّلِ سال خودمان قرار داده‌‌‌ایم که این هم یک ذوق و سلیقه ایرانی است. اوّلِ بهار، اوّلِ رویش طبیعت، اوّلِ بیداری باغ و راغ و بوستان و اوّلِ بالندگی همه موجودات زنده است. این بهتر از زمستان است که وقت مردن و انجماد طبیعت و گیاه و نباتات است. در تعالیم اسلام نکته‌‌‌ای وجود دارد که خوب است برادران و خواهران به آن توجّه کنند. اسلام با سنّتهایی که از قبل از اسلام باقی مانده است، دو نوع رفتار میکند. اوّلاً بعضی سنّتهای غلط را به‌‌‌کلّی از بین می‌برد و نابود میکند؛ چون سنّتهای درستی نیست. مثل این که عربها قبل از اسلام، دختران خودشان را نگه نمیداشتند، یا بیشترِ ملتهای غیرمسلمان، جنس زن را تحقیر و اهانت میکردند! اسلام این سنّت را به‌‌‌کلّی از بین برد؛ چون به‌‌‌کلّی غلط بود. ثانیاً اسلام بعضی از سنّتها را از بین نبرده است. کالبد سنّت را نگه داشته و محتوا و روح آن را عوض کرده است؛ مثل بسیاری از اعمال و مراسم حج. این طوافی را که ملاحظه میکنید، قبل از اسلام هم بود؛ منتها محتوای طواف، محتوای شرک بود! اسلام آمد و این عمل را از محتوای شرک آلود، خالی و از محتوای توحید پُر کرد. طواف در آن زمان، مظهر گرایش انسان به آلهه و اربابِ ادّعایی و پنداری بود؛ آن را تغییر داد و مظهر ارادت انسان به مرکز عالم وجود - یعنی حضرت حق متعال و وجود مقدّس پروردگار - قرار داد. ظاهر را نگه داشت و باطن را عوض کرد. اسلام در بسیاری از مواقع، با سنّتها این کار را میکند. مردم ما عینِ همین کار را با نوروز کردند؛ نوروز را نگه داشتند و محتوای آن را عوض کردند. نوروز در ایران، جشنی در خدمت حکومتهای استبدادىِ قبل از اسلام بود! به همین خاطر است که «نوروز باستانی»، «نوروز باستانی» میگویند! «نوروز» اش خوب است، ولی «باستانی» اش بد است! «باستانی» یعنی این که همه این جشنهای دوره سال - مثل جشن «نوروز»، یا جشن «مهرگان»، یا جشنهای دیگری نظیر «خردادگان»، «مردادگان» و جشنهای گوناگونی که قبل از اسلام بوده است - در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند. این محتوای امروز نوروز ایرانی، غیر از محتوای باستانی است.." http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2879 ..ادامه (بخش دوم2⃣) در پست بعدی 🔻 👈 بازتاب برخی‌از مهم‌ترین‌های جاری در کانال واکاوی ↙️ 🆔🔎 @vakavi
💐 درباره / بخش سوم3⃣ 🌹 بیانات رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله امام خامنه‌ای حفظه‌اللّٰه، در دیدار زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی 🗓 ۱۳۷۷/۰۱/۰۱ "نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما - بخصوص همان روایت معروفِ «معلّیبن‌‌‌خنیس(۱)» - به این نکته توجّه شده است. معلّیبن‌‌‌خنیس که یکی از رُوات برجسته اصحاب است و به نظر ما «ثقه» است، جزو شخصیتهای برجسته و صاحب راز خاندان پیغمبر محسوب میشود. او در کنار امام صادق علیه الصّلاة والسّلام زندگی خود را گذرانده و بعد هم به شهادت رسیده است. معلّیبن‌‌‌خنیس - با این خصوصیات - خدمت حضرت میرود؛ اتفاقاً روز «نوروز» بوده است - در تعبیرات عربی، «نوروز» را تعریب میکنند و «نیروز» میگویند حضرت به او میفرمایند : «أتدری ماالنیروز؟» آیا میدانی نوروز چیست؟ بعضی خیال میکنند که حضرت در این روایت، تاریخ بیان کرده است! که در این روز، هبوط آدم اتّفاق افتاد، قضیه نوح اتّفاق افتاد، ولایت امیرالمؤمنین علیه السّلام اتّفاق افتاد و چه و چه. برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، «روز نو» را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، «نوروز» گذاشته‌‌‌اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند «نو» باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروز است. بعد، خود حضرت مثال میزنند و میفرمایند: آن روزی که جناب آدم و حوّا، پا بر روی زمین گذاشتند، نوروز بود؛ برای بنی آدم و نوع بشر، روز نویی بود. روزی که حضرت نوح - بعد از توفان عالمگیر - کشتی خود را به ساحل نجات رساند، «نوروز» است؛ روز نویی است و داستان تازه‌‌‌ای در زندگی بشر آغاز شده است. روزی که قرآن بر پیغمبر نازل شد، روز نویی برای بشریت است - حقیقت قضیه همین است؛ روزی که قرآن برای بشر نازل میشود، مقطعی در تاریخ است که برای انسانها روز نو است - روزی هم که امیرالمؤمنین علیه‌‌‌السّلام به ولایت انتخاب شد، روز نو است. اینها همه، «نوروز» است؛ چه از لحاظ تاریخ شمسی، با اوّلِ ماه «حَمَل» مطابق باشد یا نباشد. این نیست که حضرت بخواهند بفرمایند که این قضایا، روز اوّلِ «حَمَل» - روز اوّلِ فروردین - اتّفاق افتاده است؛ نخیر. بحث این است که هر روزی که این طور خصوصیاتی در آن اتّفاق بیفتد، روز نو و «نوروز» است؛ چه اوّل فروردین، چه هر روز دیگری از اوقات سال باشد. خوب؛ من حالا به شما عرض میکنم. روزی که انقلاب پیروز شد «نوروز» است، روز نویی بود. روزی که امام وارد این کشور شد، برای ما نوروز بود. روز فتوحات عظیم این جوانان مؤمن و این ایثارگران ما در جبهه نبرد - علیه نظامیانی که از «ناتو» و «ورشو» و امریکا و شوروی و خیلی از مراکز دیگرِ قدرت تغذیه میشدند - روز پیروزی جوانان ما - با ایمانشان - بر آنها «نوروز» است؛ روز نو است. حال اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز «نو» و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه‌‌‌ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! «یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال».(۲) اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما «نوروز» است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را - که در این راه ریخته شده است - به دل خودتان منتقل کنید، برای شما «نوروز» است. عزیزان من! سعی کنید روز اوّل فروردین را برای خودتان «نوروز» کنید. بعضی کسان روز اوّلِ فروردینشان «نوروز» نیست. ممکن است اوّل فروردین برای آنها از هر روز نحسی هم نحستر باشد! اوّل فروردین - «نوروز» - برای آنهایی که در درون خود، به فساد و انحطاط گرایش پیدا میکنند، آنهایی که خود را از خدا دور میکنند، آنهایی که خود را از هدفهای بلند این ملت و این انقلاب جدا میکنند، نوروز نیست، روز عید نیست، روز جشن و روز شادی نیست؛ شوم است! این، آن حقیقت مسأله در باب نوروز است. پس «نوروز» به طور خلاصه خوب است. اوّلِ سال هجری شمسی است، روز نو، اوّلِ بهار، اوّلِ رویش و جوشش طبیعت و اوّلِ شروع زیباییها در عالم طبیعت است. این را برای خودتان هم اوّلِ بالندگی و جوشش و اوّلِ بروز زیباییها قرار دهید و برای خودتان «روز نو» کنید.." http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2879 👈 بازتاب برخی‌از مهم‌ترین‌های جاری در کانال واکاوی ↙️ 🆔🔎 @vakavi
🗓سالروزشهادت‌آمرمعروف‌وناهی‌منکر 🏳طلبه‌مجاهد، شهیدمظلوم‌علی‌خلیلی 💠رهبرانقلاب ‼️در زمینه مسائل اجتماعی شاید هیچ خطابی به مردم شدیدتر و غلیظ‌تر از خطاب امر به معروف و نهی از منکر نیست. این یک وظیفه عمومی است، باید امر به معروف و نهی از منکر را میان خودتان اقامه کنید، رواج دهید و به آن پایبند باشید. البته امر به معروف و نهی از منکر حوزه‌های گوناگونی دارد که مهمترینش حوزه مسؤولان است یعنی شما باید ما مسئولان را به معروف امر و از منکر نهی کنید. مردم باید از مسؤولان، کارِ خوب را بخواهند؛ آن هم نه به صورت خواهش و تقاضا بلکه باید از آنها بخواهند. اگر امر بمعروف و نهی از منکر نکردید، خدا اشرار و فاسدها و وابسته‌ها را بر شما مسلط میکند و زمام امور سیاست کشور بدست حَجاج بن یوسف‌ها خواهد افتاد! ۷۹/۹/۲۵ ‼️به من میگویند ما نهی منکر میکنیم. اما مامورین رسمی طرف ما را نمیگیرند. طرف مقابل را میگیرند، من عرض میکنم مامورین رسمی چه مامورین انتظامی چه مامورین قضائی حق ندارند از مجرم دفاع کنند. همه دستگاه حکومت باید از آمر معروف و ناهی منکر دفاع کنید. این وظیفه است! ۷۱/۴/۲۲ #نقل از جهاد تبیینی @gharar_at