پله پله تا اجتهاد جامع
آراء و رفتارهای «سید کمال حیدری» در بوته نقد عضو جامعه مدرسین قرار گرفت  حوزه/ جناب آقای حیدری! ط
نقدی بر دیدگاه های سید کمال حیدری
💥 واکنشهای رهبر انقلاب به تعابیر مبالغه آمیز نسبت به ایشان چیست❓
👈 نسبت به تعبیر: ناخدای کشتی ولایت و نوح ما
🎙 «به همه این را میگویم و گفتهام و تکرار میکنم: مبادا آن صفاتی، خصالی، مناقبی که متناسب با وجود ولی عصر ارواحنافداه هست، اینها را تنزل بدهیم در سطح انسانهای کوچک و ناقصی مثل این حقیر و امثال این حقیر... این نوح، امام زمان است... وجود مقدس خاتمالانبیاء نوحِ کشتیبان این امت است.»۸ شهریور ۹۱:
👈نسبت به تعبیر: جانم فدای رهبر
🎙 «نه خدا راضی است، نه احکام اسلام اجازه میدهد که ما بگوییم ارتش ما، یا نیروهای مسلح ما، یا عناصر ما، برای خاطر فلان آدم بمیرند؛ نه. بله، برای خاطر اسلام همه بمیرند؛ فلان آدم هم برای خاطر اسلام بمیرد.» پس از این بیانات و در دیگر مراسم رسمی نظامی بعدی، این شعار حذف شد. ۷اردیبهشت ۹۱
👈نسبت به: علی زمان
🎙 «وقتی کسانی اسم مبارک امیرالمؤمنین علیهالسلام یا اسم مبارک ولی عصر روحیفداه را میآورند، بعد اسم ما را هم دنبالش میآورند، بنده تنم می لرزد... ما گیاه همین فضای آلوده دنیای امروزیم؛ ما کجا، کمترین و کوچک ترین شاگردان آنها کجا؟ ما کجا و قنبرِ آنها کجا؟ ما کجا و آن غلام حبشیِ فداشده در کربلای امام حسین علیهالسلام کجا؟ ما خاک پای آن غلام هم محسوب نمی شویم...» ۲ آبان ۸۰.
👈 جشن تولد برای رهبری
🎙«این کار غلط است، این تولد و امثال آن هیچ جشنی ندارد، برگزارکنندگان مسئول وقت و عمر و اموالی هستند که در این کار صرف و ضایع میشود. من از کسی که برای تولد من جشن میگیرد به هیچ وجه متشکر نمیشوم و او را مسئول زیانهای این کار هم میشناسم.»4 تیر ۸۶.
👈نسبت به: ذوب در ولایت
🎙واکنش نسبت به تعبیر ذوب در رهبری: «بنده این حرف را از آدمهای حسابی کمتر شنیدهام. ذوب در ولایت یعنی چه؟ باید ذوب در اسلام شد. خود ولایت هم ذوب در اسلام است... ذوب در رهبری، ذوب در شخص است؛ این اصلاً معنا ندارد. رهبری مگر کیست؟ رهبری هم باید ذوب در اسلام باشد تا احترام داشته باشد.»3 خرداد ۸۳.
👈نسبت به: نصب بنر در سفر کرمانشاه
🎙 «چند روز است منتظر فرصتی بودم که این گلایه را هم عرض بکنم. من وقتی توی خیابانهای کرمانشاه رفتم، دیدم به شکل غیر متعارفی عکسهای بزرگی از چهره این حقیر در مسیر نصب شده... این کار چند تا اشکال دارد: یکی اینکه کاری است کاملاً غیر لازم، با هزینه سنگین؛ این توجیهی ندارد. ثانیاً این تبلیغهای اینجوری، مناسب وضع ما و شأن نظام جمهوری اسلامی و شأن طلبگی ما نیست؛ کار ما بایستی با بساطت و سادگی پیش برود.»۶مهر ۹۰:
👈نسبت به: سرور ما #خامنهای
🎙«من خواهش می کنم که الفاظ این اشعار و سرودها را از کلمات مبالغهآمیز خالی کنید. بنده افتخارم به این است که بتوانم خدمت گزار شما و مردم باشم. «سَروَر» فقط خدای متعال است... ما بندگانی ناقص، نارسا و ضعیف هستیم.»1شهریور ۷۷.
#رهبرانقلاب
#ولایت_فقیه
# مدرسه انقلاب
🔴شکلگيري دانش دراية الحديث در سايه هدايتهاي ائمه(ع)
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از دانشهايي که در ساية تأکيدات ويژة ائمة اطهار عليهم السلام در عالم تشيع شکلگرفت، دانش #دراية_الحديث بود. معناي حقيقي دراية الحديث يعني فهم عميق و دقيق حديث و سخن معصومان(ع). دانش دراية الحديث هم به دانشي گفته ميشود که ابزارها و شرايط لازم براي چنين فهمي را در اختيار محققان و حديثشناسان قرار ميدهد.
🔸شيخ #صدوق در نخستين باب کتاب معاني الاخبار سه روايت در اين زمينه نقل ميکند که آنها را ميخوانيم:
1️⃣ #امام_صادق(ع): شما داناترين مردمان هستيد، زماني که معاني و مرادات و مقاصد سخنان ما را بشناسيد. به درستي که يک سخن، ابعاد و حيثيتهاي مختلفي دارد؛ اگر کسي بخواهد ميتواند هر گونه که بخواهد سخنش را جهت دهد و در عين حال، دروغ نگويد.
2️⃣ #امام_باقر عليه السلام خطاب به فرزندش امام صادق(ع) فرمود: فرزندم، منزلت و جايگاه شيعيان در نزد ما را بر اساس ميزان رواياتي که از ما نقل ميکنند و بر اساس ميزان معرفتشناس بشناس؛ زيرا معرفت عبارت است از فهم عميق (درايت) و با فهم عميق روايات است که مؤمن به بالاترين درجاتت ايمان بالا ميرود.
3️⃣ امام صادق(ع): فهم عميق يک حديث بهتر و ارزشمندتر از نقل هزار حديث است.
✅البته «دراية الحديث» در اصطلاحات حديثشناسان به دو معناي گستردة و محدود به کار ميرود:
✔️دراية الحديث در معناي گسترده خود به تعبير پارهاي از محققان معاصر به معناي «منطق فهم حديث» يا «فقه الحديث» است که خود مشتمل بر علوم مختلفي مثل «غريب الحديث»، «دانش فهم اسباب ورود حديث»، «اختلاف الحديث»، «علل الحديث»، «نقد الحديث»، «تاريخ الحديث» و امثال آن است؛
✔️اما در معناي خاص و محدود خود به معناي دانش آشنايي با اصطلاحات حديثي است: اصطلاحات ناظر به سند (مثل صحيح، ضعيف، مرسل ...)، متن (مثل نص، ظاهر، مؤول ..)، کتاب (مثل مسند، مستدرک، صحيح و ...)، راوي (مثل صحابي، مخضرم، حافظ، مولي و ...)، و امثال آن.
🔴جامعيت اسلام و مسألة ولايت فقيه از منظر آيتالله بروجردي(رض)
🖊احمدحسين شريفي
🔸آيتالله حسين #بروجردي (1292-1380ق) هم در کتاب #تبيان_الصلاة (ج1، ص91-103) و هم در کتاب #البدر_الزاهر في صلاة الجمعة و المسافر، به مناسبتي بحث #جامعيت_اسلام و مسأله #ولايت_فقيه را مطرح ميکند. در کتاب البدر الزاهر (ص72- 81) با استفاده از مقدمات عقلي و جامعهشناختي و همچنين دلايل نقلي اثبات ميکند که با توجه به روح حاکم بر اسلام و به ويژه مکتب تشيع، هيچ گريز و گزيري از پذيرش ولايت فقيه و حکومت اسلامي نيست.
🔸دوست عزيز و دانشمندم جناب #دکتر_حسن_يوسفيان در کتاب بسيار ارزشمند #کلام_جديد، ص336 خلاصة استدلال آيتالله بروجردي را ذکر کردهاند که بنده هم عيناً از همانجا نقل ميکنم:
1️⃣در هر جامعهاي به مسائلي برميخوريم که از وظايف فردي اشخاص به شمار نميآيند؛ بلکه اموري عمومي و اجتماعياند و بقاي جامعه در گرو اجراي آنهاست
2️⃣با نگاهي گذرا به قوانين اسلام روشن ميگردد که اين دين به عبادات محض بسنده نکرده، بلکه به اجتماع و سياست نيز پرداخته است. حدود شرعي، قصاص و ديات، احکام قضاوت و دادرسي، و قوانين مالي همچون خمس و زکات، همگي بيانگر توجه دين اسلام به مسائل سياسي و حکومتي است.
3️⃣بخش سياسي اسلام از مسائل روحاني و معنوي آن جدا نيست؛ چنانکه #رسول_خدا(ص) خود به تدبير امور مسلمين ميپرداخت و پس از وي نيز همواره پيشواي مسلمانان، امامت جماعت آنان را نيز برعهده داشت.
4️⃣به اعتقاد شيعيان، رسول خدا(ص) مسألة خلافت و رهبري سياسي مسلمانان را ناگفته نگذاشته و پس از خود، امامان دوازدهگانه را شايستة رهبري و زعامت مسلمانان دانسته است.
5️⃣از يک سو امامان معصوم، شيعيان را از مراجعه به خلفاي جور و قاضيان ناحق- و به عبارت ديگر، طاغوتها- بازداشتهاند و از سوي ديگر، اين نکته نيز ترديدناپذير است که در بيشتر دورانها شيعيان دسترسي چنداني به پيشوايان معصوم نداشتهاند.
✅با توجه به اين مقدمات، طبيعي است که معصومان- حتي در زمان حضور خود- کساني را براي رسيدگي به امور اجتماعي مردم منصوب کنند. اين گروه همان فقيهان اسلامشناساند که در زمان غيبت امام معصوم نيز تا آنجا که بتوانند مسؤوليت رهبري سياسي مسلمانان را برعهده ميگيرند.
🔴معيار عقلانيت در کلام امام رضا(ع)
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از شاخصههاي مکتب اهل بيت(ع)، تأکيد بر #عقلانيت و #عقلگرايي در همة عرصههاي زيست انساني است.
🔸به همين دليل، اکثر علماي شيعه، عقل را در کنار قرآن و سنت، به عنوان منبعي از منابع دين به شمار ميآورند و در همه مجامع روايي ما، روايات مربوط به عقل را در بحثي با عنوان «کتاب العقل» گردآوري کردهاند.
🔸تأمل در مجموعة روايات ناظر به خردورزي، نشان ميدهد که ائمه اطهار(ع) به تأسي از آيات قرآن، بيشتر بر بيان شاخصههاي عيني و زيستي خرد و خردورزي تأکيد داشتند؛ تا تعريف مفهومي و انتزاعي محض.
🔸به تعبير ديگر، در کنار توجه به عقل فلسفي و برهاني، بيشترين تأکيد را بر عقل اجتماعي، آموزشي، اقتصادي، سياسي و اخلاقي داشتند.
🔸#امام_رضا(ع)، به عنوان عالم آلمحمد(ص)، در حديثي نوراني ده شاخصه براي شناخت انسانهاي خردورز در تراز اسلامي و شيعي ذکر کرده است. آن حضرت ميفرمايد، عقل انسان مسلمان به کمال نميرسد مگر آنکه ده ويژگي در آن باشد:
1.مردم از او انتظار خير دارند؛
2.مردم از شر او در امانانند؛
3.کار خير اندک از ديگران را زياد شمارد؛
4.خيررسانيهاي زياد خود را، اندک شمارد؛
5.هر چه حاجت از او خواهند، دلتنگ نميشود؛
6.در طول عمر خود از طلب دانش خسته نميشود؛
7.فقر در راه خدا براي او از توانگري محبوبتر باشد؛
8.خوار شدن در راه خدا را از عزت در پيش دشمنان خدا بيشتر دوست دارد؛
9.گمنامي را از شهرت خوشتر دارد؛
10.همگان را بهتر و باتقواتر از خود ميداند؛ (تحف العقول، ص443)
🔸اکنون مناسب است هرکدام از ما، اولاً، خود را با اين ده شاخصه بسنجيم و ميزان و سطح عقلانيت خود را به دست آوريم و ثانياً، تلاش کنيم بهرة وجودي خود را از اين شاخصهها افزايش دهيم.
🔴هنر و موسيقي متعالي
🖊احمدحسين شريفي
🔸#موسيقي از هنرهاي شريف و بسيار ارزشمند و از جلوههاي جمال الهي است؛ اما همواره در طول تاريخ و به طور ويژه در دوران ما گرفتار افراد حقير و بيبنيان و افکار منحط و روحهايي حيواني شده است. کساني که اين #هنر_الهي را در خدمت هواهاي نفساني و اميال شيطاني خود و ديگران به کار گرفتهاند.
🔸به همين دليل بر دلسوزان فکر و فرهنگ و انسانيت لازم است اين هنر الهي و ارجمند را از چنگ انسانهاي حيوانصفت و مدعيان دروغين و بيبنيان نجات دهند و آن را به مسير اصلي خود باز گردانند.
موسيقي درست يعني يک موسيقي متناسب. اين تناسب و تقارن نه تنها بايد در اجزاء خود موسيقي و ضرب و آهنگ و زمان آن نمايان باشد؛ بلکه بايد:
اولاً، با کليت روح انساني نيز تناسب داشته باشد؛ در خدمت تعادل قواي انساني باشد؛ و معلوم است که چنين تناسبي تنها ميتواند از موسيقيداني صادر شود که خود داراي روحي متناسب باشد؛ کسي که روح نامتناسبي دارد و زنداني شهوت يا غضب است، هرگز نميتواند مولِد يک امر متناسب و موزون و پيشبرنده باشد. «ذات نايافته از هستيبخش/ کي تواند که شود هستيبخش» کسي که داراي «روحي حيواني» است آيا ميتواند در خدمت تعالي «روح انساني» باشد؟
و ثانياً، با کليت جريان هستي هم تناسب داشته باشد؛ کل جهان هستي، در مسير حق است؛ به تعبير قرآن کريم: «وَ إِلَى اللَّهِ الْمَصير» (نور، 42). همه چيز در حال ذکر حضرت حق است: «تُسَبِّحُ لَهُ السَّماواتُ السَّبْعُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فيهِنَّ وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبيحَهُمْ إِنَّهُ كانَ حَليماً غَفُورا» (اسراء، 44) يک موسيقي زماني رسالت خود را انجام ميدهد و ميتواند ماندگار باشد که در خدمت چنين حرکتي باشد.
🔸و #خميني کبير چه زيبا هنر مطلوب قرآني و اسلامي و انساني را ترسيم ميکردند:
«تنها هنرى مورد قبول قرآن است كه صيقل دهنده اسلام ناب محمدى- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- اسلام ائمه هدى- عليهم السلام- اسلام فقراى دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازيانه خوردگانِ تاريخِ تلخ و شرمآور محروميتها باشد. هنرى زيبا و پاك است كه كوبنده سرمايهدارى مدرن و كمونيسم خونآشام و نابودكننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومايگى، اسلام مرفهين بىدرد، و در يك كلمه «#اسلام_امريكايى » باشد. #هنر در مدرسه عشق نشان دهنده نقاط كور و مبهم معضلات اجتماعى، اقتصادى، سياسى، نظامى است. هنر در #عرفان_اسلامى ترسيمِ روشن عدالت و شرافت و انصاف، و تجسيم تلخكامى گرسنگانِ مغضوبِ قدرت و پول است. هنر در جايگاه واقعى خود تصوير زالوصفتانى است كه از مكيدن خون فرهنگ اصيل اسلامى، فرهنگ عدالت و صفا، لذت مىبرند. تنها به هنرى بايد پرداخت كه راه ستيز با جهانخواران شرق و غرب، و در رأس آنان امريكا و شوروى، را بياموزد. هنرمندان ما تنها زمانى مىتوانند بىدغدغه كوله بار مسئوليت و امانتشان را زمين بگذارند كه مطمئن باشند مردمشان بدون اتكا به غير، تنها و تنها در چهارچوب مكتبشان، به حيات جاويدان رسيدهاند. و هنرمندان ما در جبهه هاى دفاع مقدسمان اين گونه بودند، تا به ملأ اعلا شتافتند. و براى خدا و عزت و سعادت مردمشان جنگيدند؛ و در راه پيروزى اسلام عزيز تمام مدعيان هنر بىدرد را رسوا نمودند.» (صحيفه امام، ج21، ص145// 30/ 6/ 1367)
🆔 @ejtehadjame
🌀 نظام مدارک علمی حوزه، معقول نیست
📝 ذبح هویت علمی اساتید و طلاب
👤 حجتالاسلام رفیعی، مدیر مدرسه علمیه صدوقی فاز پنج
🔹 مشکلی که در نظام مدرکی و آموزشی حوزه در حال اتفاق است، این است که شما اگر بخواهید بین مدرک حوزوی با دانشگاهی مقایسهای داشته باشید، به این نتیجه میرسید که حتی ما بر اساس مبنای دانشگاه، به حوزویان و طلاب مدرک نمیدهیم.
🔹 طلبه ما در سطح یک بالای چهار هزار ساعت درس میگذراند و ۹۰ درصد آن حضوری است؛ اما دکتری دانشگاه نصف این چهار هزار ساعت است؛ ما در اینجا مدرک سطح یک معادل فوق دیپلم به طلبه میدهیم؛ در حالی که در دانشگاه با نصف این ساعت، مدرک دکتری داده میشود.
حال به دانشجویی که با لیسانس یا کارشناسی ارشد به حوزه آمده، چه مدرکی خواهیم داد؟
🔹 نکته دوم این است که ما در حوزه یک مقدمات داریم، یک سطح داریم.
ما میگوییم طلبه ما در بخش ادبیات دروسی را میخواند که لیسانس ادبیات دانشگاه و بلکه بالاتر است؛ مدرکی که در بخش ادبیات باید به طلبه بدهیم، این است که آقای طلبه، شما حداقل کارشناس ادبیات هستید؛ طلبه ما پنج دوره کلام عمیق کار میکند که از کلام نقلی شروع شده و به کلام عقلی و فلسفی رسیده است؛ در اینجا طلبه ما باید مدرک کارشناسی کلام دریافت کند.
🔹 طلبه ما دو دور اصول می خواند که در رشته حقوق بخشی از این اصول خوانده میشود؛ ما باید کارشناسی اصول به طلبه خود بدهیم؛ این طلبه ما یک دوره فقه میخواند و بماند که طلبه ما در سطح عالی حوزه کفایه، رسائل، مکاسب، بدایه، نهایه و ... را میگذارند؛
مشکل اول این است که نگاه داخلی و برنامهای حوزه مشکل دارد.
🔹 کجای نظام آکادمیک جهان اینجور است که بعد از هشت سال یا نه سال به طلبه خود مدرک سطح دو بدهیم و بگوییم این لیسانس است؛ کجا بعد از ۱۲ سال فوق لیسانس با پایاننامه میدهند؛ نظام مدرکگرایی حوزه معقول نیست؛ حتی اگر جدلی بخواهیم بحث کنیم و از اشکال مبنایی مدرک بگذریم، باز این مدرکی که میدهیم، متناسب با مدرک دانشگاهی نیست.
دوما اینکه حوزه در این فضا منفعلانه رفتار میکند؛ وقتی به مقام معظم رهبری مدرک دکترای افتخاری دادند، ایشان به صراحت این مدرک را قبول نکردند؛ این کار یک مبناست؛
حوزه چرا به این سمت نرفته است؟
❓این یک اشکال است که برخورد انفعالی انجام می دهیم؛ چرا حوزه ساختاری برای مدرک خود تعریف نکرده است.
اشکال ما این است که به آزمونهای خود اعتماد نداریم؛ استاد حکم خود را از مرکز مدیریت حوزههای علمیه میگیرد و هیأت علمی حوزه است؛ چرا به او نگاه هیأت علمی حوزه نمیکنیم؟ ما حرمت خودمان را هم رعایت نمیکنیم. استاد حکمدار باتجربه و باسابقه گواهی میدهد که طلبه من فلان مدارج را طی کرده است؛ اما توجهی به آن نمیشود و اعتباری ندارد.
🔹 حوزه جایگاه اجتماعی و شخصیت اجتماعی برای طلاب و اساتید خود نمیسازد؛ لذا استاد ما دچار این آفت می شود که باید به دنبال عنوان دکتری برود؛ ما در درون حوزه هویتسازی نکردیم؛ آنوقت انتظار داریم طلبههای ما به سمت دانشگاه هم نروند.
🔹 متأسفانه در حوزه برخورد با معلول می شود؛ نه برخورد با علت.
حوزه باید موانع قانونی در کشور و موانع ساختاری در درون خود را حل کند تا بتوان مشکل مدرک حوزه را حل کرد.
ما باید از لحاظ قانونی مطالبه کنیم که اگر حوزه به عنوان یک نهاد دینی برای شخصی گواهی صادر کرد، مطابق با همان گواهی رفتار شود.
〰〰〰〰〰〰
📌 پ.ن:
آنچه ملاحظه فرمودید بخشی از گفتگوهای نشست بررسی تحول در حوزه است که اخیرا در خبرگزاری رسمی حوزه بدان پرداخته شده است.
#مدرک_حوزوی
•┈┈••✾••┈┈•
@ejtehadjame
🚨پیام رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسه در پی اقدام توهینآمیز رئیسجمهور فرانسه درباره پیامبر اعظم(ص)
🔻اظهارات امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در تأیید کاریکاتور توهینآمیز به پیامبر اسلام صلواتاللهعلیهوآله، باعث خشم مسلمانان در سرتاسر جهان شده است. به همین علت حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسوی پیامی کوتاه صادر کردند. متن این پیام که به زبان فرانسوی در شبکههای اجتماعی منتشر شد، به شرح زیر است:
🏳بسمه تعالی
🔰جوانان فرانسه !
🔹️از رئیس جمهور خود بپرسید: چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت میکند و آن را آزادی بیان میشمارد؟ آیا معنی آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهرههای درخشان و مقدس؟ آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟
🔹️سوال بعدی این است که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در اینباره نوشت باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر آزاد است؟
سیدعلی خامنهای
۷ آبان ۱۳۹۹
@Khamenei_ir
🌹هوالعلیم
#اصول_فقه
آیة الله شبیری زنجانی:
🔹به غير از تعبير شهرت، معمولا، سه نوع تعبير در كتب، براى نقل آرا فقها وجود دارد.
1⃣ تعبير اول: اجماع
در اجماع علاوه بر اينكه معمول فقها متعرض مساله شده و نظر خودشان را بيان كردهاند، اتفاق نظر هم وجود دارد.
2⃣تعبير دوم: بلا خلاف
«بلاخلاف» عبارت است از اين كه آنهايى كه مساله را عنوان كردهاند، نسبت به حكم آن، اختلافى ندارند. بنابراين ممكن است اكثر فقها متعرض مساله نشده باشند اما آن كسانى كه مساله را مطرح نمودهاند، نسبت به حكم آن اتفاق نظر دارند.
«بلاخلاف» نسبت به «اجماع» ضعيفتر است.
3⃣تعبير سوم: بلا خلاف اجده يا لا نعلم فيه خلافا
معناى اين تعبير اين است كه فرد به مقدارى كه تتبع نموده، مخالفى در مساله نيافته است.
اين تعبير از «بلاخلاف» ضعيفتر است زيرا «بلاخلاف» شهادت به عدم الخلاف است اما اين تعبير شهادت به عدم خلاف نيست.
@taamolat_darsi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ تصویری به مناسبت #هفته_وحدت
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔹 و علیهذا ما با سنیها هیچ مخالفتی نداریم، مگر عوامل خارجیه جدا بکنند.
میگوید: هر سال خارجیها میآمدند بغداد، در محلۀ شیعه، صبحها صدا میزدند برای نماز که «الصَلاةُ خَیرٌ مِنَ النُّوم».
در محله سنیها هم یک کسی را وادار میکردند که در اذان بگوید «حَیَّ عَلی خَیرِ الْعَمَل».
[آنها هم] میگفتند یقیناً شیعهاند که آمدهاند و دارند بر [ضد] اهلسنت افساد میکنند.
اینها هم میگفتند یقیناً سنیها هستند که دارند افساد میکنند،[خلاصه]اینها را به جنگ هم میانداختند تا خودشان مالُالمصالحه را بگیرند.
🔹 وعلیهذا، بهحسب ظاهر ما راه واضحی داریم با صَفح[وترک اختلاف] با اهل سنت.
غلط است و ترویج از خارجیهاست که ماها را به جنگ [هم انداختند] و همچنین میتوانند حنفی را بر علیه مالکی بجنگانند.
و همچنین هم واقع شده در بغداد نزاعی شده است، نوشتهاند که بین خود همین مذاهب اربعه، اصلاً بعضی با بعضی جنگ شده است. کما اینکه همین را هم «ابن اثیر» نوشته که در حله و اطراف، بین دو طایفه از شیعه جنگ شد.
او میگوید: تعجب این است که کِلتَا الطائِفَتَین [هردو گروه]شیعهاند.
⚠️ [لذا]جنگ انداختن یک عوامل دیگری دارد...
💻 مشاهده این مطلب و مطالب مشابه از طریق لینک زیر در سایت رسمی مؤسسه نشر آثار حضرت آیتالله بهجت(ره):
http://bahjat.ir/fa/content/5698
☑️ @ejtehadjame
✅ حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
▫️ روایت دارد که در آخرالزمان همه هلاک میشوند، بهجز کسی که برای فرج دعا میکند. گویا همین دعا برای فرج، یک امیدواری است و یک ارتباط روحی با صاحب دعاست. همین، مرتبهای از فرج است.
📚 گوهرهای حکیمانه، ص١١٥
🔻@ejtehadjame
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
ما را از هم جدا میسازند و برای هر جمعیت مرز و گذرنامهی جداگانه قرار میدهند و از هم جدا و بیگانه میسازند و بدین وسیله امت واحده اسلامی را تضعیف مینمایند و بعد از ضعف همه، دانهبهدانه به سراغ آنها میروند! آیا ما نباید در فکر این باشیم که با هم متحد باشیم و با تفرقه و نزاع و اختلاف، وحدت اسلامیه و برادری خود را از دست ندهیم؟!
📚 در محضر بهجت، ج٣، ص١۶۶
@ejtehadjame
👓 ⁉️ چطور دلت میآید؟
یکی از طلبهها در دیداری از شهید صدر میپرسد: «خیلی وقتها دچار بیحوصلگی میشوم و درس و مطالعه و تألیف را کلاً رها میکنم. چه کنم [که از این حالت رها شوم]؟!»
و #شهید_صدر پاسخ میدهد:
«کسی که توطئهها و دسیسهها و تبانیها بر ضد اسلام و تهمتها و دروغپردازیهایی که نسبت به مبانی اسلامی میشود را میبیند چگونه دلش میآید که مطالعه و کار جدی و بیوقفه را رها کند؟!»
📗 السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق، ج٢، ص٢٨٩
#انتقاد_به_بعضی_طلاب_از_جمله_خودم
‼️یک روزِ مجاهدت ائمه علیهم السلام به قدر سالها اثر میگذاشت؛ یک روز از زندگی مبارک اینها مثل جماعتی که سالها کار کنند، در جامعه اثر میگذاشت. این بزرگواران دین را همینطور حفظ کردند، والّا دینی که در رأسش متوکل و معتز و معتصم و مأمون باشد و علمایش اشخاصی باشند مثل یحیی بن اکثم که با آنکه عالم دستگاه بودند، خودشان از فساق و فجار درجه یکِ علنی بودند، اصلاً نباید بماند؛ باید همان روزها بکل کلکِ آن کنده میشد! ۸۳/۵/۳۰
@ejtehadjame
32-#المختصر_فی_الفقه، امربه معروف(مهم) .mp3
11.46M
32-#المختصر_فی_الفقه، امربه معروف(مهم)
🌺امربه معروف و نهی از منکر یک امر تخصصی است.🌸
@ejtehadjame
🗓سالروز ولادت پیامبراعظم
💠رهبرانقلاب
‼️بنده بسیار از این برنامه رادیویی "از سرزمین نور" راضی و خرسند هستم، عقیده من این است که اگر این برنامه به زبانهای دیگر، مثلاً به زبان عربی، به زبان انگلیسی، به زبان اردو یا حتی به زبان ترکی ترجمه بشود و اجرا بشود و به این کشورها بفرستیم، یکی از بزرگترین تبلیغها برای جمهوری اسلامی خواهد بود؛ یعنی این برنامه اینقدر قوی و نافذ و جذاب است، من به برادرها گفتهام که یک هدیهی کوچکی که از لحاظ ارزش، اصلاً مورد نظر من نیست و فقط به عنوان عرض ارادت من به این کار شما خدمت شما تقدیم کنند! ۷۳/۱۲/۲۷
⚠️توجه؛
📔رمان "آنک آن یتیم نظر کرده" حاصل ۲۰سال پژوهش تاریخ زندگی پیامبر توسط مولف متعهد محمدرضا سرشار میباشد که پیش از این متن آن در قالب برنامه رادیویی از سرزمین نور پخش شد و با تجلیل رهبری همراه شد، این رمان توسط نشر سوره مهر منتشر و به ۴زبان عربی، انگلیسی، ترکی و اردو ترجمه و امسال به چاپ نهم رسیده است!
#ازکانال جهاد تبیینی
@ejtehadjame
🗓سالروز رحلت مرجع مجاهد
🏳آیةاللهشیخالشریعهاصفهانی
💠رهبرانقلاب
‼️متاسفانه مردم ایران نمیدانند که مرحوم شیخ الشریعه اصفهانی، مرجع تقلید بزرگ ساکن نجف، فتوا داد که استعمال اجناس داخل کشور لازم است و مردم باید از استفاده از مصنوعات خارجی اجتناب کنند، تا به این ترتیب دیگران در داخل کشور نفوذ نکنند. همه میدانند که در ژاپن، حدود صد سال پیش از این گفتند که مردم حق ندارند از مصنوعات خارجی استفاده کنند، تا در داخل آن کشور چرخ اقتصاد به کار بیفتد؛ اما نمیدانند که در همان زمان، بلکه زودتر از آن، عین همین پیشنهاد و همین فتوا، از طرف مراجع صادر شد؛ منتها متأسفانه در داخل کشور، هیچکس از سرجنبانها و اهل قلم و اهل سیاست و روشنفکران کمکشان نکرد! آن روز مرحوم شریعت اصفهانی فتوا داد که شرکت در انتخابات قلابی انگلیسیها حرام است؛ کار سیاسی از این روشنتر، از این قویتر؟ امروز مسأله آن انتخابات یواش یواش دارد از لابلای کتابها خارج میشود! این است معنای آن مطلبی که امام مکرر میفرمود که علما پیشوایان نهضت مردم علیه ظلم و استبداد در طول سالیان متمادی بودهاند! ۱۳۷۰/۱۲/۱۴
#ازکانال جهاد تبیینی
@ejtehadjame
🔴نقش قرائن، در فهم احاديث
🖊احمدحسين شريفي
🔸به صرف فهم معناي لغوي و اصطلاحي الفاظ و ترکيبهاي به کار رفته در احاديث هرگز نميتوان مدعي فهم درست آن شد. در برخي از موارد براي فهم درست معناي احاديث، بايد اسباب ورود #حديث را دانست. يعني علت و زمينه و بافت صدور آن سخن از معصوم را بايد دانست. چرا که شرايط زمينهاي در فهم مراد معصومان(ع) حتماً نقشآفرين است. به تعبير ديگر بايد قراين مقامي (شرايط اجتماعي و تاريخي و فرهنگي و حالات مخاطب و گوينده و ... ) را در نظر گرفت.
🔸متأسفانه بسياري از ناقلان اوليه احاديث و جامعان کتابهاي حديثي، از نقشآفريني قراين مقامي در فهم مراد معصومان غافل بودند و به همين دليل آنها را ذکر نکردهاند. بر اين اساس براي فهم مراد واقعي معصومان، يک حديثشناس محقق بايد تلاش بيشتري کند و حتيالامکان قرائن را در منابع موجود به دست آورد. مراجعه به منابع حديثي ساير فرق و مذاهب اسلامي يا مراجعه به منابع تاريخي و فهم درست تاريخ صدر اسلام و اوضاع فرهنگي و اجتماعي حاکم بر قبايل و اقوام آن زمان و امثال آن ميتواند پارهاي از گرهها را بگشايد.
🔸فيالمثل در پارهاي از منابع اهل سنت حديثي از #رسول_خدا(ص) نقل کردهاند که فرموده باشد: «مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّةُ» در عين حال، حتي پارهاي از اهل حديث مثل #احمدبن_حنبل نتوانستهاند با مضمون اين حديث کنار بيايند و آن را تأييد کنند؛ به همين دليل گفتهاند که اين حديث هيچ اصل و اساسي ندارد.
🔸اما اگر، احمدبن حنبل، قرائن مقامي صدور چنين سخني را ميدانست، قطعا چنين حکمي نميکرد. #شيخ_صدوق از ابنعباس علت صدور چنين سخني را به اين صورت نقل ميکند که
🌹«پيامبر روزي با اصحاب خود در مسجد قبا نشسته بود و به آنان گفت: نخستين فردي که اکنون بر شما وارد ميشود از بهشتيان است. برخي از اين افراد چون اين سخن را شنيدند بيرون رفتند تا شتابان باز گردند و به سبب اين خبر از بهشتيان شوند. پيامبر اين را فهميد و به آنان که مانده بودند فرمود: اکنون چند نفر بر شما در ميآيند که هر يک از ديگري سبقت ميجويد؛ از ميان آنان هر کس به من بشارت دهد که ماه آزار [از ماههاي رومي و مصادف با خرداد شمسي] تمام ميشود اهل بهشت است. پس آن گروه بازگشتند و وارد شدند و ابوذر نيز با آنان بود. پيامبر به آنان فرمود: ما در کدام ماه رومي هستيم؟ #ابوذر پاسخ داد: اي پيامبر خدا آذار تمام شد. پيامبر گفت: اي ابوذر اين را ميدانستم اما دوست داشتم که امت من بدانند تو بهشتي هستي و چسان بهشتي نباشي در حالي که تو را پس از من، از حرمم «مدينه» ميرانند؛ چون به اهل بيت من محبت داري؛ پس تنها زندگي ميکني و تنها ميميري و گروهي سعادت کفن و دفن تو را مييابند که همراهان من در بهشت جاودان هستند؛ بهشتي که به متقيان وعده داده شده است.»
@ejtehadjame
🌹
🔴اهميت روش تحقيق در فهم معارف ديني
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از آفتهاي تحقيقي و پژوهشي، خلط روشهاي تحقيق و تحليل در علوم مختلف است. في المثل، در تراث اسلامي فراوان شاهد هستيم که عدهاي از محققان و انديشمندان اسلامي دقتهاي فلسفي را در مباحث فقهي يا اصولي به کار گرفتهاند و يا کوشيدهاند با روش فقهي و فهم عرفي، معارف عميق باطني و عرفاني و فلسفي را تحليل کنند؛ و يا در پاسخ به مسائل عقلي و فلسفي از روش نقلي استفاده کردهاند.
🔸در اين ميان عدهاي از محققان دقيقالنظر مواظب بودهاند که چنين خلط و خطايي در اين زمينه صورت نگيرد. فيالمثل علامه #وحيد_بهبهاني، تصريح ميکند که هرگز نبايد روش رياضي و فلسفي را در مسائل فقهي و اصولي به کار گرفت؛ يا #علامه_طباطبائي هرگز در مباحث فلسفي، روش نقلي و شهودي را به کار نگرفت و يا براي حل مسائل قرآني و تفسيري و حديثي، هرگز با روش شهودي و فلسفي محض اقدام نکرد. و به همين ترتيب در مسائل شهودي و عرفاني، مراعات روش خاص آنها را داشت.
🔸انديشمند ديگري که ميتوان گفت، در اين زمينه الگوي علامه طباطبائي بوده است و ايشان به شدت متأثر از او و شيفتة شخصيت او بود، #فيض_کاشاني است. علامه طباطبائي دربارة اين مرد بزرگ ميگويد:
🌷«اين مرد جامع علوم است و به جامعيت او در عالم اسلام کمتر کسي سراغ داريم و ملاحظه ميشود که در علوم مستقلا وارد شده و علوم را با هم خلط و مزج نکرده است. در تفسير صافي و اصفي و مصفّي وارد مسائل فلسفي و عرفاني و شهودي نميگردد. در اخبار، کسي که الوافي او را مطالعه کند ميبيند يک اخباري صرف است و گويي اصلاً فلسفه نخوانده است. در کتابهاي عرفاني و ذوقي نيز از همان روش تجاوز نميکند و از موضوعات خارج نميشود با اينکه در فلسفه استاد و از مبرزان شاگردان صدرالمتألهين بوده است.»
#پژوهش
#روش_تحقيق
@ejtehadjame
🌹
🏴 امام حسن عسكرى-علیه السلام:
🏴 ... سخت تر از يتيم بودن كسى كه پدر از دست داده، يتيمى كسى است كه از امامش جدا افتاده و قدرت دسترسى به او را ندارد و نمى داند در مشكلات دينى، حكم امامش چيست؟
🏴 آگاه باشيد كه هر يك از شيعيان ما كه عالم به علوم ماست، چنين فرد جاهل به شريعت را كه از ديدار ما جدا افتاده، به عنوان يتيمى تحت حمايت و سرپرستى بگيرد، رشد دهد و هدايت كند و دين ما را به او بياموزد، او در جوار خداوند بزرگ با ماست.»📖 بحار الانوار، ج 2، ص 2، الرواية 1
📚 برگرفته از کتاب سرالاسراء (شرح حدیث معراج) تالیف آیة الله سعادت پرور ره🌱
@ejtehadjame
بسمه تعالی
" يادداشت جدید #حسن رحیم پور ازغدی، ناظر است به #انتخابات آمریکا و بت هایی که میشکند و یازده توهم صد ساله که پیش چشم جهان دود می شود:
twitter.com/rahimpourazqadi
🔹ترامپ نجاستی بود که #آمریکا را با خودش به روی آب آورد. بدون زرورق، ظاهر همان باطن است. در سراسر قرن، به ویژه پس از غرق شدن امپراتوری سوسیالیزم در #فقر و سرکوب و خشونت، بوق های سرمایه داری کوشيدند هژمونی آمریکا را به مثابه نماد #دموکراسی و جامعه مدنی، پدر قانون اساسی نویسی، الگوی جمهوریت و حقوق شهروندی، مظهر #مدیریت علمی، ارتش سوپرمن های شکست ناپذیر، تجسم مدرنیته و پایان تاریخ تا ابد تثبیت کنند. پس از #کمونیست_ها، نوبت ليبرالیستها بود که از کلاهشان خرگوش درآورند! از رویاهای دیزنی در دوره کودکی تا متون علوم اجتماعی در دانشگاه، پروژه بت پرستی مدرن تعقيب شد. بت بزرگ، باید نشکن به نظر می آمد. هنوز عصر #مقاومت و شرافت نرسیده بود. انتقاد از سرزمین مقدس ممنوع بود. در مدرسه باید زندگینامه کندی و #نیکسون را حفظ می کردیم. به نسل ما چون میت در قبر، تلقین می شد که ارباب خوبی دارید، تعظیم کنید، اربابی که
1. پلیسش قانونمند و مودب است. در فیلم ها از متهم می خواهد چیزی نگوید که علیه خودش استفاده شود.
2. مدینه فاضله «برابری شهروندی» است و نمی دانند #تبعیض چیست؛ به ویژه تبعیض نژادی!
3. سیستم انتخابات ليبرال، حساب شده و پاسخگو است و دموکراسی اش، تقلب ناپذیر
4. مقر نهادهای بین الملل و سازمان های جهانی است و پای تعهدات بین المللی اش می ایستد.
5. کشور رویاها و مهد رفاه عمومی است. شهروند فقیر و غنی ندارد.
6. قانون اساسی اش، الگوی حقوق بشر و در منازعات سیاسی، دقيق، شفاف و حساب شده است.
7. در نظام دموکراتیک #ليبرال، خشونتها و شکاف های اجتماعی مهار شده اند. جامعه مدنی و رفتار متمدنانه، نهادینه شده و در عقلانیت سرمایه داری، معضلات به بحران تبدیل نمی شود.
8. رسانه های آزاد و بی طرف، بدون سانسور و مستقل از مافیاهای سرمایه داری، هیچ نقطه کور سیاسی و اجتماعی باقی نمی گذارند.
9. مدیریت علمی و #دموکراتیک در یک نظام سکولار، مثل اسید، چالشها و نابرابری ها را در خود حل می کند.
10. چیز پنهان و ناگفته ای در امور پابلیک ندارند و همه چیز شفاف است.
11. نظام پزشکی و بهداشت و سلامت بی نقص و پیشرفته که برای جان انسان، بی توجه به پول، ارزش قائل است...
اما در این چهل سال و در این چهل روز، چه چیزها که ندیدیم! و در چله
دوم انقلاب خمینی، چه چیزها که نخواهیم دید. درگیری های خیابانی در اکثر ایالتها، به جان هم افتادن مردم مسلح، دو مدعی همزمان ریاست جمهوری و هر دو مدعی تقلب و شهروندی که پرچم آمریکا را آتش می زد و می گفت: بدتراز
آمریکا، آمریکاست به هر که می گوید خبری نیست، بگویید: آری، یک خبر نیست، خبرهاست ...
حسن رحیم پور ازغدی
#ازغدی #توییت #تويتر #جوبایدن #بایدن
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
@rahimpoor_azghadi
@ejtehadjame
🔴🔴 پیام مهم 🔴🔴
سلام علیکم
این از اون پیامهایی است که باید در گوشی تلفن ذخیره کرد و در مواقع مختلف به فیض رسید من ثواب این انتشار (بازنشر این پیام) رو به حضرت نرجس خاتون سلام الله علیها هدیه مینمایم .
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
یک سایت روایی ؛
Alvahy.com
روی هر سوره اي از قران که کلیک کنید،
ذیل هر آیه روایات را همراه با ترجمه میاورد.
اين سایت در واقع همان
"کتاب ۱۸ جلدی تفسیر اهلبیت علیهم السلام"
تالیف ؛ آقای علی رضا برازش
چاپ انتشارات امیرکبیر است که بعلت کمبود کاغذ دیگر تجدید چاپ نشد و به منظور استفاده عموم به شکل رایگان در فضای مجازی قرار گرفته است.
لازم به ذکر است این کتاب در زمان انتشار خود یعنی در سال ۱۳۹۴ به مبلغ ششصد هزار تومان قیمت خورده است و شما می توانید با مراجعه به آدرس فوق به شکل رایگان و بسیار ساده تر وکاملتر از نسخه چاپی از آن استفاده کنید و فیش برداری فرمایید و فیش های تحقیقاتی خود را در کامپیوتر و یا تلفن همراه خود ذخیره کنید.
دوست پژوهشگرمان جناب آقای برازش تلاش کرده اند در ذیل هر آیه تمام روایات مربوط به آن آیه را گردآوری کنند و نکته جالب توجه در این تلاش این است که فقط به روایاتی که به طور صریح در آن آیه مورد بحث ذکر شده اکتفا نکرده اند و روایاتی که مفهوما آن آیه را مورد بحث قرار داده را نیز در ذیل آیه آورده اند.
ان شاءالله این کتاب مورد استفاده دوستان قرار بگیرد.
به نیت تعجیل در امر فرج و سلامت امام زمان عجل الله فرجه الشریف و وفقنا الله لخدمته صلواتی هدیه بفرمایید
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم واحشرنا معهم و فی زمرتهم و العن اعدائهم اجمعین
اللهم العن الجبت والطاغوت
@ejtehadjame
به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله خامنه ای نظر خود را پیرامون «انجام بازی های قماری رایانه ای» اعلام کردند که تقدیم حضور علاقمندان می گردد.
* انجام بازی های قماری رایانه ای
سؤال: آیا انجام بازی هایی که حکم قمار را دارند (مانند پاسور) به وسیله کامپیوتر یا مانند آن در نت نیز حرام می باشد؟
جواب: بازی هایی که به دلیل قمار بین دو طرف، حرام بوده اگر از طریق رایانه و به تنهایی باشد و برد و باختی در آن نباشد، فی نفسه جایز است
@gharar_a
نقد حیدری01 - آنگونه که شناختم از آغاز تا امروز.mp3
3.41M
سید کمال حیدری؛ انگونه که شناختمش؛ از آغاز تاکنون
بخش اول 9.5 دقیقه صوت خودمانی
ادامه دارد
پیشنهاد میکنم بخشهای بعدی را هم بشنوید
#سید_کمال_حیدری #تکفیر #آزاداندیشی
@ejtehadjame
نقد حیدری02 -تفسیر برأی قرآن و ارزیابی تالیفات و روند فعالیت ها در گذشته حال حاضر.mp3
2.56M
رویکرد سید کمال حیدری در تفسیر قرآن + ارزیابی تالیفات و روند فعالیت های سيد كمال حيدري در گذشته و حال
بخش دوم: 7.5 دقیقه صوت خودمانی
ادامه دارد
پیشنهاد میکنم بخشهای بعدی را هم بشنوید
#سید_کمال_حیدری #تکفیر #آزاداندیشی
@ejtehadjame
سید کمال حیدری 3.mp3
3.11M
صوت خودمانی درباره بیانات استاد کمال حیدری درباره تکفیری بودن علمای شیعه
بخش سوم 9 دقیقه صوت
آیا استاد حیدری ادعای اعلمیت دارد؟
پشت پرده های ماجرای تابلوی دفتر آقای حیدری در قم چه بود؟
ادامه دارد
پیشنهاد میکنم بخشهای بعدی را هم بشنوید
#سید_کمال_حیدری #تکفیر #آزاداندیشی
@ejtehadjame
درباره آقای حیدری 4.mp3
2.94M
ادبیات استاد حیدری در برهههای زمانی مختلف درباره آیت الله سیستانی، شهید سید محمد صدر و مرحوم استاد بهبودی چگونه بوده است؟
موضع سید کمال حیدری در زمان تخریب یا حصر مرحوم شریعتمداری، آیت الله منتظری، مرحوم صالحی نجف آبادی و مرحوم فضل الله چه بود؟
بخش چهارم 8.5 دقیقه صوت
ادامه دارد
آیا #سید_کمال_حیدری دچار بیمبالاتی در اظهارنظرهایش است؟
آیا سخنان حیدری تقطیع شده است؟
ادامه دارد
پیشنهاد میکنم بخشهای بعدی را هم بشنوید
#تکفیر #آزاداندیشی
@ejtehadjame
جناب حیدری 5.mp3
3.38M
منصفانه درباره استاد سید کمال حیدری
بخش پنجم : 10 دقیقه صوت خودمانی
نکتهای درباره مصاحبه استاد حیدری با حسین #دهباشی و موضوع تحریف قرآن
+
تکملهای بر مباحث قبلی درباره تکفیری نامیدن همه علمای شیعه از سوی آقای حیدری
+
ادعای سید یاسین موسوی درباره میلیون دلار خمس که از امارات فرستاده شده
+
واکنش آیت الله سیستانی به ادعای بزرگ آقای حیدری درباره کفر باطنی اهل سنت
ادامه دارد
#سید_کمال_حیدری #السيد_كمال_الحيدري #تکفیر
@ejtehadjame
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت حجتالاسلام جواد اژهئی
▫️ بسمه تعالی
با اندوه و تأسف فراوان خبر درگذشت عالم مجاهد جناب حجةالاسلام آقای دکتر جواد اژهئی را دریافت کردم؛ شخصیت برجسته و ممتازی که سالهای متمادی مجاهدتهای بزرگ و مبارک را بااخلاص و بدون اندک تظاهری عهدهدار شد. یادگارهای فراموشنشدنی برای کشور و انقلاب برجای گذاشت.
تشکیل انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا، تشکیل مدارس استعدادهای درخشان کشور، مدیریت پدرانه بر مجموعههای نخبگانی جوان، و سازنده در دوران طلائی مدالآوریهای علمی بینالمللی از جملهی این یادگارهای بیهمانند است.
این مجاهد خاموش که خود برادر شهیدی عزیز و داماد شهید عالیقدر آیتالله بهشتی بود بنای نخبگی و نخبهپروری را بر شالودههای محکم ایمان وانقلاب استوار ساخت و سپیدروی و سرافراز به ملاقات خداوند رحیم شتافت. اینجانب با تأسف عمیق به همسر گرامی و صبور و فرزندان عزیز و دیگر منسوبان و بازماندگان ایشان و نیز عموم جامعهی نخبگانی کشور تسلیت عرض میکنم. رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۹۹/۸/۲۴