eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
363 دنبال‌کننده
1هزار عکس
232 ویدیو
271 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
33.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روایت زندگی روحانی معروف یزدی حاج آقا راشد یزدی
✅نقش و جایگاه مجلس خبرگان رهبری از نگاه استاد حسینی نسب گزیده ای از سخنان استاد (کاندیدای مجلس رهبری در استان یزد) درباره نقش و جایگاه مجلس خبرگان رهبری: "فعالیت، پویایی و مطالبه گری" ۱-ثمره انقلاب ملت ایران و حضرت امام در سال 57 تشکیل نظام جمهوری اسلامی بود. ۲-مهمترین ثمره جمهوری اسلامی این بود که جامعه را از زیر ولایت طاغوت و شیطان، تحت ولایت الله و اهلبیت علیهم السلام برد از طریق حاکمیت ولایت فقیه که استمرار ولایت انبیاء و اهلبیت علیهم السلام بود. ۳-ثمرات مادی و دنیوی جمهوری اسلامی هم استقلال و پیشرفت همه جانبه در عرصه های مختلف اجتماع بود. ۴-در جمهوری اسلامی هر جا و هر نهادی که ولایت فقیه را جدی پذیرفته و عمل کرده پیشرفت کرده مثل نهادهای نظامی، اتمی، صنعت، هوافضا، نانو، موسسه رویان، و هزاران مورد دیگر. هر جا و هر نهادی که زیر بار ولایت نرفته نارضایتی مردم را به وجود آورده. ۵-وظیفه خبرگان نظارت بر اِعمال ولایت رهبر جامعه بر نهادهای مختلف است. خبرگان باید عملکرد نهادهایی مثل خودروسازی را رصد کند و هر جا احساس می کند ولایت رهبری اِعمال نشده و به نارضایتی عمومی کشیده و حرف رهبری در حد توصیه به آن نهادها روی زمین مانده، خبرگان بعد رصد باید هم از رهبری مطالبه اِعمال ولایت بیشتر کند و هم آن نهاد مربوطه را مستمرا مورد بازخواست قرار دهد و تا حصول نتیجه دست از رصد، نظارت و پیگیری برندارد و مدام مطالبه گری کند تا به نتیجه برسد. ۶-در این راستا باید برای رصد نهادها تشکیلات قویتری ایجاد کند و مدام با نهادهای مهم جلسه بگیرد بازخواست کند و طوری عمل کند که رهبری بتواند به پشتوانه حمایت و مطالبه خبرگان، بعضی نهادهای متخلف را تحت فشار قرار دهد تا به وظایف خود عمل کنند. ۷-از طرف دیگر خبرگان باید در راستای اِعمال ولایت رهبری جلسات جهادتبیین برای عموم مردم را جدی بگیرد و مطالبه گری را به سمت و سوی عموم مردم بکشاند. و سعی در تبیین حرف های رهبر داشته باشد. ۸-خبرگان باید نتیجه رصدها، پیگیری ها و مطالبات و اقدامات انجام شده را به اطلاع مردم برساند. حتی اگر این مطالبه و پیگیری به نتیجه نرسید علت آنرا شفاف با مردم در میان بگذارد. تا تصویری چابک، پویا، فعال، پیگیر و دلسوز و مؤثر از مجلس خبرگان و رهبری در اذهان مردم شکل بگیرد. 🔺سخنرانی در مدرسه علمیه خان یزد/ چهارشنبه ۰۲ اسفند ┄┄┄┄┄┄❅✾❅┄┄┄┄┄┄
در فرازهای قرآن کریم به صورت مکرر، از وجود تمثیل در ضمن آیات، خبر داده شده است چنانچه فرموده است:«و لقد ضربنا للناس فی هذا القرآن من کل مثل لعلهم یتذکرون» (۲۷/زمر) فارابی در این زمینه می گوید: «هر علمی که در فلسفه به صورت واقعی آن و به طور معقول ارائه می شود، دین همان را به صورت تخییلی و تمثیلی اعطا می کند».( فارابی، ابو نصر، تحصیل السعاده، ص 89) در کلمات علامه طباطبایی نیز مشاهده می شود که ایشان قرآن را مشتمل بر تمثیل می دانند و فرموده اند: «بیانات لفظی قرآن مثل هایی است برای معارف حقه الهیه و خدای تعالی برای اینکه آن معارف را بیان کند آنها را تا سطح افکار عامه مردم تنزل داده است»( طباطبایی، سید محمد حسین، ترجمه تفسیر المیزان، ج 3، ص 96)
از جمله آیاتی که می توان در این زمینه مطرح کرد این است: «ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ» که شیخ طوسى در تفسیر تبیان، بر تمثیلی و نمادین بودن آن تاکید می کند. ایشان بر این منظور، دو دلیل ارائه کرده است: ۱- خداى متعال، چیز معدومی که هنوز خلق نشده را مخاطب نمى سازد ۲- خداوند با جماد به گفتگو نمى نشیند زیرا او حکیم است و این کارها از ساحت او منزّه است.‏ (طوسى، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، ج9 صص 110-111)
در این زمینه روایتی به این شرح بیان می گردد: عَنْ صَفْوَانَ الْجَمَّالِ قَالَ قَالَ لِی أَبُوعَبْدِ اللَّه عَلَیهِ السَلام هَلْ لَکَ فِی قَبْرِ الْحُسَیْنِ عَلَیهِ السَلام قُلْتُ وَ تَزُورُهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ قَالَ وَ کَیْفَ لَا أَزُورُهُ وَ اللَّهُ یَزُورُهُ کُلَّ لَیْلَةِ جُمُعَةٍ یَهْبِطُ مَعَ الْمَلَائِکَةِ إِلَیْهِ وَ الْأَنْبِیَاءُ وَ الْأَوْصِیَاءُ وَ مُحَمَّدٌ أَفْضَلُ الْأَنْبِیَاءِ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ فَنَزُورُهُ فِی کُلِّ جُمُعَةٍ نُدْرِکُ زِیَارَةَ الرَّبِّ قَالَ نَعَمْ یَا صَفْوَانُ الْزَمْ ذَلِکَ یُکْتَبْ لَکَ زِیَارَةُ قَبْرِ الْحُسَیْنِ ع وَ ذَلِکَ تَفْضِیلٌ وَ ذَلِکَ تَفْضِیلٌ کامل الزیارات ، ص247 وسائل الشیعه , جلد 14 , صفحه 480 صفوان جمال می گوید: حضرت صادق علیه السلام به من فرمود: آیا قبر امام حسین علیه السلام را در می یابی؟ عرض کردم: آیا شما زیارتش می کنید؟ فرمود: چگونه نکنم در حالی که خدا در هر شب جمعه زیارتش می کند و با فرشتگان و پیامبران و جانشینان آنها و با محمد (ص) که برترین پیامبران است جهت زیارتش فرود می آیند. گفتم : فدایت شوم پس با زیارت او زیارت پرورگار را درک می کنیم؟ فرمود: بله ای صفوان بر این امر ملزم باش که برایت زیارت قبر امام حسین علیه السلام نوشته می شود و این برتری است و این برتری است.» دراین روایت، بیان تمثیلی و غیر واقعی را به سهولت می توان یافت که در آن، خدا به صورت جسم هبوط کننده معرفی شده است.
الکافي , ج 1 , ص 23 كِتَابُ اَلْعَقْلِ وَ اَلْجَهْلِ : جَمَاعَةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «مَا كَلَّمَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَلْعِبَادَ بِكُنْهِ عَقْلِهِ قَطُّ وَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّا مَعَاشِرَ اَلْأَنْبِيَاءِ أُمِرْنَا أَنْ نُكَلِّمَ اَلنَّاسَ عَلَى قَدْرِ عُقُولِهِمْ .» حضرت صادق عليه السّلام فرمود: هيچ گاه پيغمبر با مردم از عمق عقل خويش سخن نگفت بلكه ميفرمود: ما گروه پيغمبران مأموريم كه با مردم باندازه عقل خودشان سخن گوئيم.
با توجه به مجموع این آیات و روایات و آنچه علما و محققان راجع آن بیان فرمودند نتیجه گرفته می شود که به خاطر مخاطب قرار گرفتن مردم و از آن جهت که فهم معانی معقول برای مردم مشکل است، اصل در آیات و روایاتی که مربوط به امور متافیزیکی از جمله خدا، عقل و ... می باشد، تمثیلی بودن آن است و آیات و روایات در این زمینه به قدر عقل مردم سخن گفته، نه از کنه واقعیت. بنابراین نمی شود هر لازمه ای را از آن استنتاج کرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم کامل بیانات صبح امروز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از انداختن رای به صندوق ،،،_____________________،،،
9.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 قطعاتی کوتاه از حواشی درس خارج یک مرجع تقلید ۹۸ ساله! حضرت آیت الله نوری همدانی در مهرماه ۱۴۰۰ در دیدار با وزیر ورزش و جوانان: ▫️بنده ۹۶ سال سن دارم و از ۷۰ سال قبل ورزش را ترک نکرده ام و امروز هرچیزی که دارم از استمرار در ورزش است. 🔹بنده به دلیل پایبندی و استمرار بر ورزش هم اکنون از نظر فشار‌های قلبی و عروقی، نشاط یک جوان ۴۰ ساله را در خود احساس می‌کنم و پزشکان نیز اخیرا بر این مسئله صحه گذاشته اند.
ادب توحیدی انبیاء در قرآن. انسان از مرتبه نفس فَعولی تا مرتبه روح ملکوتی. معیار طلبه آرمانی.mp3
3.89M
✅ ادب توحیدی انبیاء در قرآن ✅ انسان از مرتبه نفس فَعولی تا مرتبه روح ملکوتی ✅ معیار طلبه آرمانی
مباحثی مهم درباره جایگاه قواعد فقهیه در منظومه فکری اجتهاد.mp3
11.84M
مباحثی مهم درباره جایگاه قواعد فقهیه در منظومه فکری اجتهاد تعریف قاعده فقهی تفاوت قاعده فقهی، مسأله فقهی، قاعده اصولی مهمترین کتب قواعد فقهی(موجز، متوسط، مبسوط) روش شناسی استنباط فقه با توجه به جایگاه قواعد فقهی در روایات معرفی مهمترین کتاب قواعد فقهی که می تواند جایگزین مکاسب شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ تصویری:«اگر مبلغان در برابر نواقص دینی مردم ساکت باشند؛ مسئولند.» 💥بیانات حضرت ‌آیت‌الله بهجت در باب ضرورت اصلاح انحرافات دینی جامعه توسط اهل علم! 🔹 خدا توفیق بدهد که ایشان(مبلغان) بتوانند، خرابی‌های مردم را اصلاح کنند، آباد کنند به نحوی که محذوری نداشته باشد، اشکالی نداشته باشد. 🔸و اگر بخواهند اهل علم از نواقص دینیه مردم چشم پوشی بکنند، گرگ‌ها می‌آیند و به بهترین وجه رفع می‌کنند نقائص را، [و] با رشوه‌ها و با آن کارهایی که بلدند مردم را بالکلیه منحرف می‌کنند. ⚠️ آن وقت مسئولیتش برای ما می‌ماند!! 🔻 ما نباید ساکت باشیم؛ در جایی که می‌توانستیم ساکت نباشیم، می‌توانستیم راه احتیاط را به مردم القاء بکنیم و حال آنکه می‌دانیم صحبت احتیاط نیست؛ صحبت یقین است...🍂 🛑 و علی هذا اگر ما غافل شدیم و تغافل کردیم از میل مردم به دنیای دانیه فانیه‌ای که هیچ معلوم نیست، آن وقت مسئولیتش برای ما می‌ماند. 📌 ما نباید ساکت باشیم در جایی که می‌توانستیم ساکت نباشیم.⚠️ ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir