#فاطمیه
#مقتل
🔖معرفی مقتل حضرت زهرا سلاماللهعلیها
🏴گوشههای مراثی فاطمیه را در بخشهایی از این کتب میبینید:
📚کتاب «مَأساة الزهرا(س)» اثر علامه سید جعفرمرتضی که به نام رنجهای حضرت زهرا(س) ترجمه شده است.
📚کتاب «کامل الزیارات» اثر ابن قولویه؛ باب نوادر، حدیث یازدهم
📚کتاب «بحارالأنوار» اثر علامه مجلسی؛ جلد چهل و سوم
📚کتاب «بیتالأحزان» اثر محدث قمی که مقتل تخصصی حضرت زهرا(س) محسوب میشود.
📚کتاب «الهُجوم علی بِیت فاطمة(س)» اثر عبدالزهرا مهدی که به نام هجوم به خانه صدیقه طاهره(س) ترجمه شده است؛ این کتاب، اسنادی معرفی کرده که از منابع فریقین است.
📚کتاب «امالی» اثر شیخ صدوق؛ مجلس بیست و چهارم
#کتاب
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#مداحی
#علم
🔖علمِ مَداحی
💠برشی از یادداشت آموزشی حاج سیدمهدی #میرداماد
🔸مداحی یک علم است. علمی مملو از مهارت ها و فنون کاربردی.
🔹از منظر تکنیک و فنون مداحی، یک مداح باید به این مهارت ها مسلط و عالم باشد:
✔️موسیقی
✔️ ادبیات
✔️بیان
✔️روانشناسی
✔️صداسازی و...
♻️در مداحی سه لحن مادر وجود دارد که بیش از همه کاربرد خواهند داشت:
⬅️لحن مرثیه
⬅️ لحن مدیحه
⬅️ لحن مناجات
💢مرثیه، یکی از عمومی ترین الحان مداحی است و در نظر عموم، کسی که قالب مرثیه را نشناسد و به قول ما روضه خوان نباشد، در مداحی جایگاهی ندارد.
#فنون_مداحی
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
📝 #تحلیل_شعر «۴»
#فاطمیه
#حضرت_فاطمه علیهاالسلام
#غزل
🔹ارث دریا🔹
جرعه جرعه غم چشید و ذره ذره آب شد
آسمان شرمنده از قدّ خم مهتاب شد
گریهها میکرد تا اُمّت شود بیدار... حیف
از صدای گریهاش اُمّت فقط بیخواب شد
پشت در آمد بگوید، گوش عالم بشنود:
«ارث دریا بود آنچه قسمت مرداب شد»...
بشکند دستی که پای شعله را اینجا کشاند
باب را آتش کشید، آتش کشیدن باب شد
حضرت صدّیقه از گستاخی مسمار نه
از طناب دور دستان علی بیتاب شد
ما نمیدانیم، «نَعلُ السیف» میداند چرا
«مرتضایم را نبر...»، «فضه مرا دریاب» شد...
📝 #مرضیه_نعیم_امینی
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
📝 #تحلیل_شعر «۴» #فاطمیه #حضرت_فاطمه علیهاالسلام #غزل 🔹ارث دریا🔹 جرعه جرعه غم چشید و ذره ذره آب
💠بیان مضمونمحور
🔹اصولاً شاعران واکنشهای عاطفی خود را به دو شکل انتقال میدهند:
الف) بیان شاعرانه و هنری
ب) بیان غیرمستقیم
در حالت نخست، نحوه بیان مهم است نه موضوع و در حالت دوم، اندیشه شاعرانه (چه گفتن) بیشتر تجلی دارد تا بیان شاعرانه (چگونه گفتن).
این نوع بیان - که در ادب سنتی و معاصر رواج بسیار دارد- اگر بهدرستی بهکار گرفته شود، بهراحتی میتواند مخاطب را اقناع کند. با نگاهی واقعگرایانه میتوان گفت: تعهد شاعرانه و دغدغه تعامل شاعر با مخاطب عام، در انتخاب این شیوه بیان تأثیرگذار است. این نوع شیوه شعری را میتوان بیان «مضمونمحور» دانست.
🔸«مضمون» همان مقصود و مفاد سخن است که در لایه درونی کلام پنهان است و به شکل تفسیر یا تأویل، ارائه میشود. در سلوک ادبی، شاعر سعی دارد با بلاغت کلام و استفاده از شگردهای بیانی (که معمولاً تخیل در آن نقشی ندارد) محتوایی را با بیانی جذاب و نکتهسنجانه مطرح ساخته، خلأ خیال و اغراق شاعرانه را به نوعی جبران کند.
اگر اساس شعر «مضمونمحور» را گرهخوردگی احساس با ادراک بدانیم، مهمترین نشانه آن «ادراک شاعرانه» خواهد بود که بر پایه واکنش عاطفی شاعر در شعر برجستگی یافته است. به عبارت دیگر، ادراک شاعرانه، حاصل شعور شاعر است که در قالب «واکنش عاطفی» شاعر نمایان میشود.
🔹بیان «مضمونمحور» از دیرباز در شعر بسیاری از شاعران گذشته تا امروز پرکاربرد بوده است؛ به ویژه شاعرانی که به مخاطب عام گرایش داشتهاند و مفاهیم و مضامین اجتماعی در شعرشان پربسامد بوده است.
درباره این نوع گرایش، شواهد بسیاری در شعر شاعران از گذشته تا امروز میتوانیم بیابیم و مثال بزنیم. به این نمونهها در شعر حافظ بنگرید:
تا نگردی آشنا زین پرده رمزی نشنوی
گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش
لطف خدا بیشتر از جرم ماست
نکته سربسته چه دانی خموش!
خواهی که سخت و سست جهان بر تو بگذرد
بگذر ز عهد سست و سخنهای سخت خویش
تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن
که خواجه خود روش بندهپروری داند!
ارباب حاجتیم و زبان سؤال نیست
در حضرت کریم تمنا چه حاجت است؟
وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم
که در طریقت ما کافریست رنجیدن
و...
ابیات فوق، هرچند برجستگی «خیال» ندارد؛ اما از شعریت بیبهره نیست. بهراستی چه رازی در ابیات فوق وجود دارد که با وجود کمرنگ بودن عنصر خیال، آن را شعر میدانیم؟
میتوان گفت تمام آن ابیات «مضمونمحور» بر پایه نکتهسنجیهای ذوقی و محوریت ادراک و شعور شاعرانه سروده شده است.
🔸در شعر ولایی نیز یکی از پرکاربردترین شیوههای بیان، همین بیان مضمونمحور است. انتخاب این نوع شیوه بیان در شعر ولایی و استقبال بیش از حد معمول از آن، احتمالاً به یکی از جهات زیر بستگی دارد:
۱. گرایش شعر ولایی به هیأت و تأثیرگذاری بر مخاطبان عام
۲. کمتجربگی برخی شاعران و عدم انس با تجربههای شاعرانه شاعران برتر
۳. موضوع ادب ولایی، مدح و رثای اهلبیت است و گرایش به این موضوع، به طور طبیعی شاعر را به سمت تفسیر و تحلیل تاریخ، به جای گزارش یا وصف شاعرانه و نیز بازسازیهای تاریخی سوق میدهد.
در برخی از ابیات این غزل نیز، گرایش شاعر به دو نوع بیان «شاعرانه» و «مضمونمحور» مشهود است؛ مقایسه این دو بیت با دیگر بیتها تفاوت این دو نوع شیوه بیان را آشکار میسازد:
جرعه جرعه غم چشید و ذره ذره آب شد
آسمان شرمنده از قدّ خم مهتاب شد
پشت در آمد بگوید، گوش عالم بشنود:
«ارث دریا بود آنچه قسمت مرداب شد»...
و:
گریهها میکرد تا اُمّت شود بیدار... حیف
از صدای گریهاش اُمّت فقط بیخواب شد
بشکند دستی که پای شعله را اینجا کشاند
باب را آتش کشید، آتش کشیدن باب شد
حضرت صدّیقه از گستاخی مسمار نه
از طناب دور دستان علی بیتاب شد
ما نمیدانیم، «نَعلُ السیف» میداند چرا
«مرتضایم را نبر...»، «فضه مرا دریاب» شد...
🔹بنابراین حضور شعر «مضمونمحور» را باید جدی گرفت و اگر قرار است این شیوه بیان را بهکار بریم، بهتر است بر اساس شیوه قدما در آن مسیر، سلوک شعری داشته باشیم.
حاصل سخن اینکه، شاعران میتوانند با محوریت لطف طبع و سحر کلام آثاری بیافرینند که با وجود عدم کاربرد خیال، باز هم نشانههای قوی و تأثیرگذار از شعریت داشته باشد.
نکته ناگفته اینکه، مرز بین «نظم» و شعر «مضمونمحور» بسیار باریک است! اگر شاعر پیوند سه عنصر «احساس شاعرانه»، «ادراک و نکتهسنجیهای شاعرانه» و «بلاغت سخن» را نادیده بگیرد، اثر خود را به ورطه نظم کشانده است.
📗 #آینه_بیغبار (دفتر سوم، ص۷۰)
#تحلیل
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#نکات_آموزشی
#حُسن_ابتدا
🔖مطلع عشق!
💠 چند نکته درباره آموزش #مداحی،
در بیان ستایشگر اهلبیت علیهمالسلام
دکتر حاج محمد #فراهانی:
🎗شايد شروع مؤثر و زيبا را بتوان حُسن ابتدا ناميد كه بسيار مهم است.
💢از رئيس يك دانشگاه پرسيدند: بعنوان يك گوينده مهمترين حقيقتي را كه فرا گرفته ايد چيست؟
پس از يك دقيقه تفكر جواب داد: «پيدا كردن يك مطلب جالب تا بتوانم توجه شنوندگان را به خود جلب كنم».
⬅️لذا بايد توجه كنيد در ابتداي خواندن از مطالب و اشعاري استفاده نماييد كه:
🔺بسيار زيبا
🔺 مؤثر
🔺نو و تكان دهنده باشد!
💬 چرا كه حوصله مخاطبان عادي تا حدي كم است که گويي از شما اين سؤال را می پرسند:
📍آيا حرفي براي گفتن داري يا نه؟
⚠️بايد بدانيد در همان لحظه اي كه با مخاطبان روبرو می شويد، خواه ناخواه توجهشان را به خود جلب مينماييد. جلب توجه شنوندگان براي 5 دقيقه اول كار آساني است، ولي مجذوب نگاه داشتن آنها بعد از 5 دقيقه دشوار ميگردد.
🌀 اگر توجه آنها را در اين موقع از دست بدهيد دوباره به دست آوردن آن دو برابر مشكل خواهد شد. بنابراين در همان جمله اول مطلب جالبي بگوييد و از توجه مخاطب خود استفاده نماييد.
♻️من باب مثال حاج منصور ارضی در مراسم شام غریبان حضرت زهرا سلام الله علیها، روضه خود را با قرائت سوره الرحمن توسط یکی از قاریان قرآن آغاز کردند، که علاوه بر ابتکاری که در این کار بود، نوعی توجه و اهتمام توام به قرآن و عترت بود که خیلی اهمیت دارد، و هم اینکه تأثیر کلام ایشان را بسیار بالا برد.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
33.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#خدمات_اجتماعی
🔰 دیدار با خانوادهای سانحۀ آتشسوزی کمپ ترک اعتیاد #لنگرود
👤 #حاج_ابوذر_بیوکافی :
خبر بهتآور بود، سانحۀ تلخ #آتش_سوزی و فوت ۳۶ نفر از عزیزانمون، که برای آیندهای بهتر به اونجا #پناه برده بودن. خونوادههای کمبضاعت و بزرگواری که میگفتن "امیدمون ناامید شد"
انشاءالله خدا به حق #حضرت_فاطمه_س دل داغدارشون رو آروم کنه.
در واقع اینطور باید به موضوع نگاه کرد که ما هم ممکنه راهی رو #اشتباه بریم، ولی فرصت #جبران همیشه هست، فرد معتاد #انسانی هست که راهی رو اشتباه رفته. پدر مرحوم نوروزی میگفت پسرم به من گفت "دیگه خسته شدم" و خودش برای ترک اقدام کرد، اما امیدمون ناامید شد. خدا لعنت کنه کسی رو که #مواد_مخدر عرضه میکنه.
الحمدللّه که خدا بهمون #توفیق داد؛ تونستیم بهشون سر بزنیم و دردودلشون رو بشنویم.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#احکام_عزاداری
🔸ایام عزاداری حضرت زهرا سلام الله علیها
-چه روزهایی مناسب است به عنوان ایام فاطمیه (سلام الله علیها) رعایت شود؟
مناسب است علاوه بر روز شهادت (۱۳ جمادی الاول و ۳ جمادی الثانی) چند روز از ایام متصل به آن را به حسب عرف منطقه به عنوان ایام حزن و عزای صدیقه کبری (سلام الله علیها) مراعات کنند.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#فاطمیه
#زمزمه
🔹آهسته آهسته🔹
بریز آب روان اسما، ولی آهسته آهسته
به جسم اطهر زهرا، ولی آهسته آهسته...
همه خواب و علی بیدار، سرش بنهاده بر دیوار
بگرید از فراق یار، ولی آهسته آهسته
حسن ای نورچشمانم! حسین ای راحت جانم!
بنالید ای عزیزانم، ولی آهسته آهسته
بیا ای دخترم زینب به پیش مادرت امشب
بخوان او را به تاب و تب، ولی آهسته آهسته
روم شبها سراغ او، به قبر بیچراغ او
کنم زاری ز داغ او، ولی آهسته آهسته
📝 #غلامرضا_سازگار
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی_کانال
💠 حجتالاسلام #میرزامحمدی(۹):
🔖 هجوم وحشیانه به بیت وحی؛
تئوریای که عملیاتی شد!
|#فاطمیه #روضه
|#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#روضه
#روضه_خانگی
🔖آثار تعطیل شدن روضه خانگی
💠سخنان روضهخوان اهلبیت(ع)
مرحوم حاج سیدحسین #عرب
💬برکت از خونشون رفت..
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مدح
#شعر_خوانی
🔖مور تا حور نان خورت هستند..
💠شعرخوانی شاعر اهلبیت(ع)
آقای مصطفی #صابر_خراسانی
☘ای تو آئینه، ای صداقت محض
ای تَجَّلی دهنده آفاق
☘مور تا حور نان خورت هستند
اَلسَّلامُ عَلَیکِ یا رزاق
☘بی تو اصلا چگونه باید مُرد
بی تو اصلا چگونه باید زیست
☘فاطمه فاطمه است، بی کم و کاست
فاطمه زُهره است ظلمت را..
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فاطمیه
#مدح
🔖مدح و منقبتخوانیِ عبدالباسط ایران
💠 مدحخوانی #عربی #فارسی مرحوم
حاج سلیم #موذن_زاده اردبیلی
در محضر رهبر معظم انقلاب
🎗هر دم زنم ولای علی(ع)جستجو کنم
هر جا روم ز حُبِّ علی(ع) گفتگو کنم..
🔗اردبیل_دیدار با مادحین و فرهیختگان استان
🗓مرداد 1374
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مداحی حاج محمدرضا بذری در ابتدای دیدار امروز بسیجیان با رهبر انقلاب
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#فنون_مداحی
#فرهنگ_اصطلاحات_مداحی
📍بحر طویل
📝طویل در لغت به معنی دراز است و «بحرطویل» در اصطلاح علم عروض(وزن شعر)، وزنی است که هر بیت آن از تکرار چهار «فَعولُن مَفاعیلُن» ساخته میشود.
🔸همچنین بحرطویل نوعی قالب شعری است با شکل خارج شده تعداد ارکان عروضی شعر از حدودی که در سنت عروضی رعایت میشده است. به بیان دیگر، بحرطویل قالبی است که به خلاف قالبهای سنتی(غزل و قصیده و...) مصراعهای آن مساوی نیست و نظم خاصی در کاربرد تعداد ارکان(اَفاعیل) و نیز در تعداد مصراعهای آن وجود ندارد.
🔖برخی علمای علوم ادبی بحرطویل را جزو قالبهای شعری نشمردهاند و از قالبهای متداول نیست؛ بلکه بیشتر به ادبیات عامیانه مربوط میشده است. اما در حوزه ادبیات دینی، این قالب همواره کانون توجه و عنایت شاعران، بهخصوص شاعران عاشوراییسُرا بوده است.
🍃مرحوم صامت بروجردی و مرحوم صغیر اصفهانی از شاعران معروف و پرکار آیینی در عرصه سرودن بحرطویلسرایی هستند.
🔹ویژگی عمده بحرطویلها، حالت رَجَزی و روایی و تاریخی آنهاست و شنیدن آنها از زبان یکی از شخصیتهای عاشورایی، آن هم با لحن دامنهدار در شبیهخوانیها و عزاداریهای نمایشی و سنتی، همواره با تأثیر دوچندانی همراه بوده است.
📚منبع:
فرهنگ اصطلاحات و کنایات مداحی
#فنون
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#با_پیرغلامان
#اختصاصی_کانال
🔖توصیه «حاج #رضا_عاصی»
از پیرغلامان آستان حسینی
به مداحان جوان
🎗جوانان عزیز نباید
در رابطه با مجالسشان
احساسی برخورد کنند..
|#ستایشگران_خورشید
|#پیرغلام
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#تحلیل
#نقدوبررسی
⚠️ اشک گرفتن به چه قیمت؟
📝یادداشت آقای عباس همتی شاعر و ستایشگر اهلبیت علیهمالسلام در خصوص مرثیههای غیرمعصومانه
🔹مرثیهسرایی در عزای معصومین(علیهمالسلام) امری پسندیده است و کثرت روایات از اهمیت آن حکایت دارد. این دسته از روایات همواره دغدغهای مقدس برای شعرای آیینی ایجاد کرده تا با پرداختن به این مهم، به ثواب اخروی و برکات دنیوی آن دست یابند. اما در مرثیهپردازی باید توجه داشت اصول و ملاکهای شعر ارزشی مراعات شود و شاعر از هنجارهای آن تخطی نکند. اصولی مانند:
ـ رعایت شأن معصومین(علیهمالسلام)
ـ معرفتافزا بودن مرثیه
ـ بیان مستند
ـ بیان هنری
و سایر اصولی که سهلانگاری در رعایت آنها، شعری به ظاهر آیینی را در واقع به شعری مخالف با آموزههای دینی تبدیل میکند.
🔸پرداختن به مراثی غیرواقعی، همواره یکی از لغزشگاههای اساسی این عرصه است. هنرنمایی شاعر در مرثیهپردازی باید جلوهای از درک صحیح واقعه و پردازش زوایای پنهان آن باشد. ارائۀ تصویر غیرمستند، خلاف موازین مرثیهسرایی است. به عبارت دیگر، مرثیه باید با خیال همراه باشد نه اینکه از اساس خیالی باشد.
جای تعجب و تأسف است که برخی شاعران آگاهانه یا غیرآگاهانه، روضه را به نحوی بیان میکنند که صرفا مستمع را تحت تأثیر قرار دهد اما با گزارههای تاریخی همخوانی ندارد. گویا «اَحسَنُ الشّعر اَکذَبُها» را حقیقتاً به معنای دروغپردازی پنداشتهاند.
🔹تأسف بیشتر زمانی است که شاعر در مضمونیابیهای افسارگسیخته خود، به مضمونی روی آورد که نه تنها از لحاظ تاریخی غیرمستند است، بلکه از لحاظ اعتقادی نیز دارای ایراد جدی است؛ مانند اشعاری که شأنیت عصمت در آنها نادیده گرفته شده است. این «مرثیههای غیرمعصومانه» که مدتی است در اشعار فاطمی ورود پیدا کرده است، تصویری غیرقابل قبول از معصوم ارائه میدهد. به این نمونهها توجه فرمایید:
چادرش را تکاند و راه افتاد
مثل کوه از کنار کاه گذشت
ولی از درب خانه ناغافل
دو سه باری به اشتباه گذشت!
و:
از صدای شکستنِ بغضش
چشم دیوارها سیاهی رفت
مادرم راه خانه را آن روز
تار میدید! اشتباهی رفت!
و:
بازم نمیگی که چی شد تو اون کوچه
بازم نمیگی آخه رو چرا میگیری
بازم نمیگی چی اومد به روز چشمات
که بچههاتو با هم اشتبا(ه) میگیری!
چهقدر باید حواس شاعر (و مداح) به گریاندن مستمع پرت شده باشد که برای رسیدن به آن، حاضر شود معصوم را -العیاذ بالله- حواسپرت نشان دهد. اشک گرفتن به چه قیمت؟ به قیمت زیر سؤال بردن عصمت!
🔸اشک باید زمینه تفکر، تحول و تعالی را در شنونده ایجاد کند، برای همین روایات تا این حد بر آن تأکید دارند؛ در حالیکه نتیجه مضامین اینچنینی، چیزی جز سقوط اعتقادی نیست. باید بر غربت و مظلومیت صدیقه طاهره(علیهاالسلام) گریست اگر قرار باشد ما با چنین مضامینی در مصیبت ایشان اشک بریزیم.
قدرت تعقل و تشخیص معصوم حتی در بزرگترین مصیبتها ذرهای کمرنگ نمیشود و موردی نمیتوان یافت که معصوم ناخواسته دچار اشتباه در تشخیص شده یا کلامی به اشتباه از ایشان صادر شده باشد؛ این خاصیت عصمت است. بزرگان دین فرمودهاند که گناه، نسیان و سهو از جانب شیطان است و القائات شیطانی به وجود معصوم راه ندارد «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا» (احزاب/۳۳).
🔹اگر قرار باشد کسی که دارای مقام عصمت است، در حالات مختلف دچار این اشتباهات شود، چگونه میتوان به قول و فعل او اعتماد کرد؟ تنها حکمت است که حتی در سختترین شرایط همواره در حرکات، سکنات و کلمات معصوم جاری است.
تصور کنید در لحظات آخر عمر شریف نبی مکرم اسلام(صلّاللهعلیهوآلهوسلم) که حضرت در نامساعدترین شرایط جسمی قرار دارند، در همان حال به آوردن قلم و کاغذ برای نوشتن وصیت امر کنند؛ اگر کسی بگوید «درد بر پیامبر غلبه کرده، نمیداند چه میگوید. حرفش را جدی نگیرید!» آیا به این فرد نمیگویید: مگر تو مسلمان نیستی! مگر قرآن نمیخوانی! خداوند متعال در آیه ۳ و ۴ سوره نجم فرموده است: «وَ مَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَی إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى؛ و پیامبر از روی هوا و هوس چیزی نمیگوید، هرآنچه میگوید وحیی است که به او الهام شده است». حواسمان باشد که شعرمان ناخواسته رنگ و بوی حرف این افراد را نگیرد که مقام عصمت را نادیده گرفته و به معصوم نسبت هذیان و اشتباه دادند.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
🔸این یادداشت را با سخنان حکیمانه رهبر معظم انقلاب در باب مرثیهسرایی به اتمام میرسانیم:
«یک قسم منبر هم مربوط به مدایح و مراثی اهلبیت است. البته ما در باب مرثیهخوانی حرفهای زیادی داریم. بارها هم ما توی همین جلسه به شما مداحهای عزیز عرض کردیم، جاهای دیگر هم گفتیم که در مرثیهخوانی بایستی به «صدق واقعه» پایبند بود. درست است که شما میخواهید مستمع خودتان را بگریانید، اما این گریاندن را به وسیلۀ «هنرنمایی در کیفیت بیان واقعه» تأمین کنید، نه در ذکر واقعهای که اصل ندارد. ما در گذشتهها سراغ داشتیم -انشاءالله حالا آن جور نیست- که بعضیها فیالمجلس یک چیزی را جعل میکردند؛ نکتهای همانجا به ذهنش میآمد، میدید خوب است، موقعیت خوب است، همانجا میگفت و از مردم اشک میگرفت! این درست نیست. اشک گرفتن از مردم که هدف نیست؛ هدف، آمیختن این دلِ اشکآلود -که اشک را به چشم میرساند و چشم را اشکبار میکند- به معارف زلال است؛ البته با هنرنمایی.» (۱۳۸۹/۳/۱۳)
✍🏻 #عباس_همتی
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
49.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚#معرفی_کتاب
🔖بیتالاحزان
🔖کشتی پهلو گرفته
💠توسط ستایشگر اهلبیت (ع)
حاج #حنیف_طاهری
❇️تهیه کتاب "بیتالاحزان"
از طریق وبگاه:
▫️heyat.co/p/2537
❇️تهیه کتاب "کشتی پهلو گرفته"
از طریق وبگاه:
▫️www.iranketab.ir/book/6587-keshtiye-pahlou-gerefte
|#فاطمیه
|#حضرت_فاطمه_س
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir