eitaa logo
الی الحبیب
3هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
31 فایل
👇 «إلی‌الحبیب» 💠 اخبار 💠 بایدها و نبایدهای مداحی 💠 آداب و سلوکِ ستایشگری‌اهلبیت 🔻 خادم کانال: @setayeshgary
مشاهده در ایتا
دانلود
الی الحبیب
🔖مهم‌ترین چالش مداحی، «انفعال» 💠ستایشگر اهل‌بیت(ع) حاج در ضمن گفت‌وگویی، درباره‌ی برخی چالش‌های پیش روی مداحی گفتند: 🔰و على الله في كل الأمور توکلی و بالخمس اصحاب الكساء توسلی، السلام على المهدی و علی آبائه.. 💢در رابطه با این گروه و مخاطب جامعه (قشر جوان) باید چند نکته عرض کنم: اول اینکه شعر معروفی هست که گوید: چونکه با کودک سر و کارت فتاد، پس زبان کودکی باید گشاد... همین در مورد قشر جامعه هم صدق می‌کند. 🌀ما اگر قرار است با جوان ارتباط برقرار کنیم و آنها را پای کار هیئت و مسجد بیاوریم، باید زبان گفتگو و صحبت با این نسل را پیدا کنیم. نسل جوان امروز به شدت باهوش و است. نمی شود به سبک دهه‌های قبل و اوایل انقلاب با او برخورد و برایش برنامه‌ریزی کرد ♻️نسل جوان امروز با انواع مواجه است و اخبار را به سهولت دریافت می‌کند و متعاقباً در معرض خطرات جدی هست. آنها خودشان را از رسانه ها دریافت می‌کنند 💯در این میان باید گفت همیشه منطق پر قدرتی بوده است؛ ما باید فقط زبان درستی برای ارتباط پیدا کنیم. پیامبر خدا(ص) اسامةبن‌زيد که جوانی حدوداً ۲۰ ساله بود را به سپاه خود منصوب می‌کند! این کردن به جوان باعث هویت بخشی می‌شود و به نظرم اولین گام برای همراهی با جوانان همین اعتماد کردن و دادن مسئولیت به آنان است 🔆باید نقش پدرانه و برایشان داشته باشیم نه نقش تحکمی و چالشــی. مورد دیگر اینکه ما باید از بیشــتر اســتفاده کنیــم. در حال حاضر جوانــان ما نگاه امروزی دارند و از بســیاری از ســختگیریها گریزانند. ماباید روی اشتراکاتی که با جوانان داریم سرمایه‌گذاری کنیم تا موفق شویم. رفتارهای سلیقه‌ای همراه تحکم کاربردی ندارد 💎 چــون هنری تأثیرگذار اســت و مقــام معظم رهبــری هم در طی این سالها و دیدارهایشــان با مداحان روی هنری‌بودن این مقولــه تأکیــد کردند؛ طبیعتــاً به‌خاطــر اثرگــذاری بالایی کــه دارد، مورد اســت. به نظر بنــده مهمتریــن چالش پیش روی مداحــی این اســت که مداحان مــا تحت تأثیر سـلـایق جامعه به بیفتنــد. ما نباید از خطــوط قرمزمان عقب‌نشــینی کنیم یا خدای نکرده ســطح مداحی را بــه لحاظ تنزل دهیم ↙️ما نبایــد مداحی و شــکل و ســاختار آن را ســطحی کنیم. مــا باید در ساختار و قالب امروزی و جوان‌پسند، مفاهیم را به مخاطب منتقــل کنیم. محتوا بســیار مهم اســت؛ محتــوای غنــی، اثرگذار و محرک به ســمت جهــاد و تکلیــف. الآن الحمــدلله خوبی داریم که مداحان می‌توانند از آنان برای ســرودن اشــعار استفاده کنند ⚠️مهمترین چالش پیــش روی مداحــی را مداحی کــردن می‌دانــم! اینکــه ما مداحــی فاخــر را به مداحــی کلیشــه و ســطحی تبدیــل کنیــم که از دلِ آن مداحی، مجاهده و مقاتله فی ســبیل الله بیرون نیاید. اگر اینطور نشــود ما تقریبــاً وارد مداحی و شــده‌ایم. مــن به خدا پنــاه میبرم و امیــدوارم همگــی ما مداحان در مســیر اصلــی انجام وظیفه کنیم 🔮در وصیتنامــه‌ام نوشــته‌ام که این بیــت را روی کفن و ســنگ قبرم بنویســند: یک قطـــره‌ی اشــک در عـزای آن تشنه شــهیـد صد نامـــه‌ی سِیَه‌ شده را می‌کند سفید 🆔 @elalhabib_ir
🔰« تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ» 🎗پیشنهاد اول 🗳کاش برای یک پویش کشوری در بین راه می‌افتاد! 🔸مثلاً پویشی تحت عنوان «..» 📱هر کدوم از مداحان ۲۰ ثانیه از کلیپ رو بگیرن! ♻️به عنوان مثال: من رأی میدهم👇🏻 💬 به‌خاطرِ دل شهدا.. 💬 به‌خاطرِ خراب کردن خیال باطل دشمن.. 💬به‌خاطرِ رضایت قاسم سلیمانی.. 🔖به نظرم منظور آقا از اینکه به مداح‌ها سپرد، هزینه کردن از و وجهه خودشون برا نظام بود و الا همه ما که نیستیم که بخواهیم کلی تحلیل ارایه بدیم! 🎗پیشنهاد دوم 💠چند تا در سطح استان بگیریم با حضور شخصیت‌ها، مداحان عزیز و برجسته استان؛ در چند شهر/ با موضوع: چرا انتخابات⁉️ 🎗پیشنهاد سوم 💢هر از الآن بیانیه و عکس نوشته منتشر کنه و در مورد ضرورت با مخاطبش حرف بزنه.. 🆔 @elalhabib_ir
🔰 سلام فرمانده ۳، نیمهٔ شعبان می‌آید 🔹قرارگاه منتظران مهدی اعلام کرد سومین نسخه از سرود سلام فرمانده با نام «فرمانده مهدی» ۱۹ بهمن در قم اجرا و ضبط می‌شود و نیمهٔ شعبان رونمایی خواهد شد. 🆔 @elalhabib_ir
🔖فرزندِ زمانه‌ی خود! 💠مداح پیشکسوت اهل‌بیت(ع) حاج محمد درباره اهمیت سطح علمی مداحان، گفتند: 🔰در حال حاضر ده‌ها در تهران به دانشجویان اهتمام دارند که از بین این تعداد، تنها چند دانشگاه انگشت شمار اعتبار دارد؛ معلوم است برای این نوع دانشگاه‌ها انتخاب اساتید و هدایت دانشجویان به سختی و با دقت فراوان انجام می‌شود ⚠️گاهی برخی تصور می‌کنند تنها با شش ماه آموزش و تمرین می‌توانند در عرصه مداحی و ذاکری اهل‌بیت(ع) گام بردارند! در حالی که نمی‌دانند به هر میزان اساتید با تقوا، اهل دل و صاحب فن را داشته باشند بیشتر می‌توانند بر دل‌ها تأثیر بگذارند 💢 و باید بدانند به هر مرحله‌ای از ذاکری توفیق یافتند، کامل نیستند و هر لحظه به کسب علم و تجربه دارند 🌀[در حدیثی به این مضمون] از امیرالمومنین امام علی(ع) داریم که انسان فرزند زمانه‌ی خود است؛ این فرمایش بسیار مهم است. ذائقه و سلیقه مستمعان نسبت به چهل سال پیش متفاوت شده است. بنابراین مداحان نباید اثر گذاری بر مستمعان را در هیچ زمانی از دست بدهند 🔆برای مثال در گذشته الفاظی که ذاکران استفاده می‌کردند هرگز آن روزگار دلیل استفاده آن را درخواست نمی‌کردند اما مخاطبان امروز چنین نیستند. مداح باید بداند که سطح علمی بسیار یافته است و اگر نتواند سطح علمی آنان را ارتقا ببخشد کم کم از این صحنه کنار گذاشته می‌شود. [از طرفی] مداح اگر خوبی داشته باشد و نیاز مستمع را درک کند، هرگز از این صحنه کنار نمی‌رود ✳️هر چه انسان صاحب نفس و اهل طریق باشد به همان مقدار بر مداح اثر می‌گذارد. در حال حاضر ما ذاکرانی داریم که اهل مبارزه با نفس، تهجد و ذکر هستند و در گذشته نیز ما افرادی داشتیم که در تقوا ضعیف بودند 📌یعنی نمی‌توان یک حرف کلی گفت که «ذاکران در گذشته همه اهل تقوا بودند و امروز چنین نیست». بنابراین در هیچ زمانی و کامل را نمی‌توانید داشته باشید اما این مساله دارای و است ↙️ از این رو بنده بیایم و بگویم در گذشته ذاکران اهل بودند و امروز نیستند و یا بر عکس، یک تطبیق ناموزون است چرا که همیشه سلوک بوده اما شدت و ضعف داشته است 🔗[نکته دیگر اینکه] زمان برای کوتاه است، اما برای کسب زمان همیشه هست. آسیبی که یک خواننده را می‌تواند ذلیل کند شهرت کاذب است. شهرت کاذب بسیاری از توفیقات را از انسان می‌گیرد اما شهرتی که (ع) روزی آدمی کند هرگز تمام شدنی نیست و فقط باید قدردان باشیم.. 📚منبع: 📖آدرس حدیث (عنه عليه السلام : المَرءُ ابنُ ساعَتِهِ): غرر الحكم : 447 🆔 @elalhabib_ir
12.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آفتاب‌چشم‌خورشید‌ولایت‌کیست‌تو آسمان‌جود‌و‌دریای‌‌عنایت‌کیست‌تو 🔶 تقدیم به حضرت جواد (ع) 🎙 گروه همخوانی بشیر 🔹جمعی از پیرغلامان سیدالشهداء ❇️ یزد، حسینیه ایران 🆔 @elalhabib_ir
🔖حاج مهدی سلحشور؛ حلقه واسط چهار نسل! 💠آقای علی ، شاعر و منتقد ادبی در برنامه‌ای پژوهشی درباره مداحی و تحلیل اختصاصی از شخصیت و فضای مداحی حاج مهدی ، گفتند: 🔸یکی از جایگاه‌های مهم و ممتاز در هیئت است. همین نسبت جایگاه مداح در هیئت از عوامل تعیین‌کننده‌ای است که بخشی از آن را تشکیل می‌دهد ⁉️سوال این است که آیا انتظار ما از مداح این است که مداح شاعر باشد؟ سیاست‌مدار یا سخنران باشد؟ متفکر یا نماینده اجتماع باشد؟ درواقع توقع ما از مداح چیست؟ ❇️حالا در نظر بگیریم نسبت همه این عوامل با یکدیگر و نسبت آن‌ها با شعر چگونه است؟ آن وقت درمی‌یابیم که شعر در چه و بندی قرار دارد ⚠️و متوجه می‌شویم که ما هم با شعر محض روبرو نیستیم؛ لذا نباید بحث شعر در مداحی و هیئت را با معیارهای عمومی بسنجیم 🌀شعری که در ارائه می شود طبعاً باید بتواند توقع مختلف را تا حدی برآورده کند، مداحی درواقع هنری است که معجونی از چند رشته را در دل خود دارد 📚و در شکل کلی خود نیازمند توانایی ، ، تاریخی، تسلط بر و و است 🚩این مسئله که مداحی در خود انقلاب اسلامی چه قدر دخیل بوده است موضوع مهمی است. پس پیروزی انقلاب اسلامی بلافاصله جنگ تحمیلی شروع می‌شود که مداحی در این برهه جایگاه و نقش ویژه‌ای داشت. آقای خودش بود و در جنگ هم حضور داشت 🟢دقیقاً بعد از انقلاب و به‌ویژه بعد از شکل‌گیری دوره حجم قابل‌توجهی از آثار مداحی داریم و پیوند عجیبی که دوره مداحی در دفاع مقدس دارد با سلوک زیستی رزمندگان دفاع مقدس اساساً فصل تازه‌ای در مداحی و هیئت باز کرد ⚜️آقای سلحشور با یک قدمی نوع خاصی از مداحی و نوحه را ارائه می‌دهد و در این‌که آثار ایشان اصول و استحکام دارد شکی نیست 🎙 [درباره بحث شعر] می‌توان گفت آقای سلحشور در یک دهه حدود ۷۰ یا ۸۰ شعر خوانده و در واقع یک کتاب مفصل شعر در یک خوانده است. می‌توان گفت هر مداح در یک دهه یک منتشر می‌کند 🔮حاج مهدی سلحشور به خاطر فاصله گرفتن از وجه شدن مداحی و مداح که در برخی از مداحان الِمان‌های آن مشهود است تلاش کرده را توسعه بدهد و به جهت دارا بودن تقریباً همه وجوه ذاتی مداحی یک کم‌نظیر است ⬅️دوری از و پرداختن به ذات و مداحی سبب شده سه دهه در اوج بماند. آن چیزی که توانسته در این مسیر به او کمک کند این مداح است که ریشه در چند مسئله دارد 🔺ابتدا اینکه او جزو مداحانی است که از فضای معنوی و تحت تمشیت و تربیت بوده است و ازجمله طلبه‌هایی بودند که به رفتند و تجربه معنویت و جنگ را داشتند 🔺نکته دیگر این است که آقای سلحشور مداح نیست و مداح است. می توان گفت او اولین مداح جدی ما است که در پایگاه ایجاد کرده و با مداحان جوان شهرستانی و مجالس شهرستانی ارتباط ایجاد کرده است 💬و در مسیر تعالی آن‌ها تلاش کرده و این همان مسئله است. با اینکه اصالتاً تهرانی است اما ایشان مداح تهران یا قم نیست و مداح پیرامون و مداح همه است ♻️حاج مهدی سلحشور توانسته حداقل چهار نسل باشد؛ یعنی او هم دهه ۵۰ را درک کرده هم دهه در دهه ۶۰ یک فعال مذهبی و رزمنده بوده است هم در ادامه تا دهه ۹۰ فعال بوده است 🔗او در این چهار دهه توانسته حلقه واسط باشد و یک ارتباط بین نسلی را در فضای آفرینش‌های مذهبی ایجاد کند. به عنوان یک مداح توانسته ذات آئین مداحی را در بخش‌های مختلف توسعه دهد 🆔 @elalhabib_ir
اگر رای دادن بی فایده بود، رای ندادن را تبلیغ نمی‌کردند :) 🆔 @elalhabib_ir
|| حاج‌رحیم از دیدار ستایش‌گران اهل‌بیت(ع) با رهبرمعظم‌انقلاب؛ ۱۴۰۲ 🔸(قسمت هشتم.دو) «یک‌دوره فشرده ولایت فقیه در بیت رهبری» در ادامه انگار خطابش را به آقا متوجه می‌کند و یک‌دوره فشرده ولایت فقیه را در چند بیت خلاصه می‌کند و ارائه می‌دهد: «طابَتْ بهِ الشّامُ للقُدسِ الشَّریفِ کَما طابَتْ بِنورِ مُحَیّاکُم خُراسانُ وأنتمُ الأصلُ، یا ظلَّ الإمامِ وما لِلشَّمْسِ ظِلّانِ، لی فی ذاکَ بُرهانُ مَن لیلةَ القدرِ یَدعو فی الختامِ لَکُمْ یا لیتَ عُمری لِذاکَ الشّیبِ قُربانُ هذا الدُّعاءُ کتابٌ فیه علّمَنا کلَّ الولایةِ والمکتوبُ عُنوانُ یا وارثَ الشَّمسِ یا بنَ الطُّهرِ یابن علی أَفرِد لنا الظِّلَّ، إن الظِّلَّ أوطانُ» و تک‌بیت آخر این شعر را هم تقدیم حضرت زهراء(س) می‌کند: «فی مولِدِ النّورِ شَطرٌ واحدٌ وکَفى «وإنّ فاطمةَ الزهراءَ قرآنُ» آن‌جا که می‌خواند: «یا وارث الشمس! یا بن الطُّهر! یا بن علی!» احساس می‌کنی جنس کلمات به سیاق است! ناخودآگاه یاد تعابیر می‌افتی، پس از دیدار آقا: «عزیز ما، ای وصی امام عشق! آنان که معنای «ولایت» را نمی‌دانند در کار ما سخت درمانده‌اند، اما شما خوب می‌دانید که سرچشمه این تسلیم و اطاعت و محبت در کجاست... ما طلعت آن عنایت ازلی را در نگاه شما بازیافتیم، لبخند شما شفقت صبح را داشت و شب انزوای ما را شکست، سر ما و قدمتان که وصی امام عشق هستید و نایب امام زمان(ع).» 💠💠💠 در امتداد شعر قبل با خطاب قراردادن حضرت زهراء(س)، شعر دیگری را آغاز می‌کند: «کم انتظرتکِ... غیماً یرشحُ المطرا فهل تردّینَ مَنْ «کمْ کانَ مُنتظِرا»...! و کم أتیتکِ و الظلماءُ تخنقُنی فکنتِ -قبلَ السما- تُدْنینَ لیْ قمرا و کنتُ أهتفُ «یا زهراءُ» فی ظمَأی فتعبُرینَ کطیفٍ یُشبهُ النهَرا...! مددتَ کفیکَ... آلامُ الورى صغُرَتْ و ما سوى قلبکِ الحانی بهمْ کبُرا هُنا رحاکِ أحالتْ قمحهَا وطنا فکنتِ أشهى طعامٍ فی فمِ الفُقرا أفی سواکِ یصوغُ الشعرُ أشطُرَهُ و‌ أنتِ مَن فیکِ جاءتْ سُورةُ الشُعَرا...! أراکِ فی کلِّ شیءٍ وجـهَ عاطفةٍ و غیرَ وجهِکِ فی الأشیاءِ لستُ أرى أتیتُ زهراءُ و الأکدارُ تجرفُنی و ما سواکِ یزیحُ الهمّ و الکدرا أنا الذی... کلّما أُهدیکِ «فاتِحةً» تفتّحتْ مُدنٌ فی داخلی و قُرى فما «توضأتُ» إلا کنتِ «نافِلتی» و ما «توسّلتُ» إلا کنتِ لی «قدَرا»» در ادامه، جریان و شهیدان راه مقاومت را در سراسر جهان، امتداد راه حضرت زهراء(س) می‌داند: «أنتِ التی تمـلأ الدنیا مُقاوَمةً ما من شهیدٍ و إلا من دماکِ جرى» بعد هم را در امتداد همین مسیر یاد می‌کند: «و لم یکُن «قاسمٌ» إلا امتدادَ فِداً من بأسِ کفیکِ نالَ المجدَ و الظفَرا» مجدداً خطابش را مستقیماً به سوی آقا می‌کند و این منظومه فاطمی را کامل می‌کند: «و أنتَ یا سیدی من نسلِ فاطمةٍ أمرتَ للحُبَّ أن یسری بنا.. فسرى طریقُکَ الحقُّ قَـلَّ العابـرونَ بـهِ و لم یخب من بدرب الحقِّ قد عبرا فلمْ یخضوکَ إلا خیـبةً رجعـوا و لم تخضْ أنـتَ إلا عدتَ منتصرا کلٌ لهُ فی الهوى یا سیدی قـدرٌ و أحمدُ اللهَ إذ سـوّاکَ لی قـدَرا» عرض ارادت عاشقانه‌اش به آقا، رشک‌برانگیز است... به گمانم بیت آخر را نمی‌خواند: «آتیکَ من أرضِ نَصرِالله «عاملةٍ» بالحُبِّ مِن أهلِها و الحُبُّ سُلْطانُ» ادامه دارد... 🆔 @elalhabib_ir