eitaa logo
الی الحبیب
3هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
31 فایل
👇 «إلی‌الحبیب» 💠 اخبار 💠 بایدها و نبایدهای مداحی 💠 آداب و سلوکِ ستایشگری‌اهلبیت 🔻 خادم کانال: @setayeshgary
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖آثار تعطیل شدن روضه خانگی 💠سخنان روضه‌خوان اهل‌بیت(ع) مرحوم حاج سیدحسین 💬برکت از خونشون رفت.. 🆔 @elalhabib_ir
15.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔖مور تا حور نان خورت هستند.. 💠شعرخوانی شاعر اهل‌بیت(ع) آقای مصطفی ☘ای تو آئینه، ای صداقت محض ای تَجَّلی دهنده آفاق ☘مور تا حور نان خورت هستند اَلسَّلامُ عَلَیکِ یا رزاق ☘بی تو اصلا چگونه باید مُرد بی تو اصلا چگونه باید زیست ☘فاطمه فاطمه است، بی کم و کاست فاطمه زُهره است ظلمت را.. 🆔 @elalhabib_ir
19.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔖مدح و منقبت‌خوانیِ عبدالباسط ایران 💠 مدح‌خوانی مرحوم حاج سلیم اردبیلی در محضر رهبر معظم انقلاب 🎗هر دم زنم ولای علی(ع)جستجو کنم هر جا روم ز حُبِّ علی(ع) گفتگو کنم.. 🔗اردبیل_دیدار با مادحین و فرهیختگان استان 🗓مرداد 1374 🆔 @elalhabib_ir
21.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مداحی حاج محمدرضا بذری در ابتدای دیدار امروز بسیجیان با رهبر انقلاب 🆔 @elalhabib_ir
📍بحر طویل 📝طویل در لغت به معنی دراز است و «بحرطویل» در اصطلاح علم عروض(وزن شعر)، وزنی است که هر بیت آن از تکرار چهار «فَعولُن مَفاعیلُن» ساخته می‌شود. 🔸همچنین بحرطویل نوعی قالب شعری است با شکل خارج شده‌ تعداد ارکان عروضی شعر از حدودی که در سنت عروضی رعایت می‌شده است. به بیان دیگر، بحرطویل قالبی است که به خلاف قالب‌های سنتی(غزل و قصیده و...) مصراع‌های آن مساوی نیست و نظم خاصی در کاربرد تعداد ارکان(اَفاعیل) و نیز در تعداد مصراع‌های آن وجود ندارد. 🔖برخی علمای علوم ادبی بحرطویل را جزو قالب‌‎های شعری نشمرده‌اند و از قالب‌های متداول نیست؛ بلکه بیشتر به ادبیات عامیانه مربوط می‌شده است. اما در حوزه ادبیات دینی، این قالب همواره کانون توجه و عنایت شاعران، به‌‎خصوص شاعران عاشورایی‌سُرا بوده است. 🍃مرحوم صامت بروجردی و مرحوم صغیر اصفهانی از شاعران معروف و پرکار آیینی در عرصه سرودن بحرطویل‌سرایی هستند. 🔹ویژگی عمده بحرطویل‌ها، حالت رَجَزی و روایی و تاریخی آن‌هاست و شنیدن آن‌ها از زبان یکی از شخصیت‌های عاشورایی، آن هم با لحن دامنه‌دار در شبیه‌خوانی‌ها و عزاداری‌های نمایشی و سنتی، همواره با تأثیر دوچندانی همراه بوده است. 📚منبع: فرهنگ اصطلاحات و کنایات مداحی 🆔 @elalhabib_ir
14.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔖توصیه «حاج » از پیرغلامان آستان حسینی به مداحان جوان 🎗جوانان عزیز نباید در رابطه با مجالسشان احساسی برخورد کنند.. | | 🆔 @elalhabib_ir
⚠️ اشک گرفتن به چه قیمت؟ 🆔 @elalhabib_ir
⚠️ اشک گرفتن به چه قیمت؟ 📝یادداشت آقای عباس همتی شاعر و ستایشگر اهلبیت علیهم‌السلام در خصوص مرثیه‌های غیرمعصومانه 🔹مرثیه‌سرایی در عزای معصومین(علیهم‌السلام) امری پسندیده است و کثرت روایات از اهمیت آن حکایت دارد. این دسته از روایات همواره دغدغه‌ای مقدس برای شعرای آیینی ایجاد کرده‌ تا با پرداختن به این مهم، به ثواب اخروی و برکات دنیوی آن دست یابند. اما در مرثیه‌پردازی باید توجه داشت اصول و ملاک‌های شعر ارزشی مراعات شود و شاعر از هنجارهای آن تخطی نکند. اصولی مانند: ـ رعایت شأن معصومین(علیهم‌السلام) ـ معرفت‌افزا بودن مرثیه ـ بیان مستند ـ بیان هنری و سایر اصولی که سهل‌انگاری در رعایت آن‌ها، شعری به ظاهر آیینی را در واقع به شعری مخالف با آموزه‌های دینی تبدیل می‌کند. 🔸پرداختن به مراثی غیرواقعی، همواره یکی از لغزشگاه‌های اساسی این عرصه است. هنرنمایی شاعر در مرثیه‌پردازی باید جلوه‌ای از درک صحیح واقعه و پردازش زوایای پنهان آن باشد. ارائۀ تصویر غیرمستند، خلاف موازین مرثیه‌سرایی است. به عبارت دیگر، مرثیه باید با خیال همراه باشد نه این‌که از اساس خیالی باشد. جای تعجب و تأسف است که برخی شاعران آگاهانه یا غیرآگاهانه، روضه را به نحوی بیان می‌کنند که صرفا مستمع را تحت تأثیر قرار دهد اما با گزاره‌های تاریخی هم‌خوانی ندارد. گویا «اَحسَنُ الشّعر اَکذَبُها» را حقیقتاً به معنای دروغ‌پردازی پنداشته‌اند. 🔹تأسف بیشتر زمانی است که شاعر در مضمون‌یابی‌های افسارگسیخته خود، به مضمونی روی آورد که نه تنها از لحاظ تاریخی غیرمستند است، بلکه از لحاظ اعتقادی نیز دارای ایراد جدی است؛ مانند اشعاری که شأنیت عصمت در آن‌ها نادیده گرفته شده است. این «مرثیه‌های غیرمعصومانه» که مدتی است در اشعار فاطمی ورود پیدا کرده است،‌ تصویری غیرقابل قبول از معصوم ارائه می‌دهد. به این نمونه‌ها توجه فرمایید: چادرش را تکاند و راه افتاد مثل کوه از کنار کاه گذشت ولی از درب خانه ناغافل دو سه باری به اشتباه گذشت! و: از صدای شکستنِ بغضش چشم‌ دیوارها سیاهی رفت مادرم راه خانه را آن روز تار می‌دید! اشتباهی رفت! و: بازم نمی‌گی که چی شد تو اون کوچه بازم نمی‌گی آخه رو چرا می‌گیری بازم نمی‌گی چی اومد به روز چشمات که بچه‌هاتو با هم اشتبا(ه) می‌گیری! چه‌قدر باید حواس شاعر (و مداح) به گریاندن مستمع پرت شده باشد که برای رسیدن به آن، حاضر شود معصوم را -العیاذ بالله- حواس‌پرت نشان دهد. اشک گرفتن به چه قیمت؟ به قیمت زیر سؤال بردن عصمت! 🔸اشک باید زمینه تفکر، تحول و تعالی را در شنونده ایجاد کند، برای همین روایات تا این حد بر آن تأکید دارند؛ در حالی‌که نتیجه مضامین این‌چنینی، چیزی جز سقوط اعتقادی نیست. باید بر غربت و مظلومیت صدیقه طاهره(علیهاالسلام) گریست اگر قرار باشد ما با چنین مضامینی در مصیبت ایشان اشک بریزیم. قدرت تعقل و تشخیص معصوم حتی در بزرگ‌ترین مصیبت‌ها ذره‌ای کمرنگ نمی‌شود و موردی نمی‌توان یافت که معصوم ناخواسته دچار اشتباه در تشخیص شده یا کلامی به اشتباه از ایشان صادر شده باشد؛ این خاصیت عصمت است. بزرگان دین فرموده‌اند که گناه،‌ نسیان و سهو از جانب شیطان است و القائات شیطانی به وجود معصوم راه ندارد «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا» (احزاب/۳۳). 🔹اگر قرار باشد کسی که دارای مقام عصمت است، در حالات مختلف دچار این اشتباهات شود، چگونه می‌توان به قول و فعل او اعتماد کرد؟ تنها حکمت است که حتی در سخت‌ترین شرایط همواره در حرکات، سکنات و کلمات معصوم جاری است. تصور کنید در لحظات آخر عمر شریف نبی مکرم اسلام(صلّ‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) که حضرت در نامساعدترین شرایط جسمی قرار دارند، در همان حال به آوردن قلم و کاغذ برای نوشتن وصیت امر کنند؛ اگر کسی بگوید «درد بر پیامبر غلبه کرده، نمی‌داند چه می‌گوید. حرفش را جدی نگیرید!» آیا به این فرد نمی‌گویید: مگر تو مسلمان نیستی! مگر قرآن نمی‌خوانی! خداوند متعال در آیه ۳ و ۴ سوره نجم فرموده است: «وَ مَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَی إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى؛ و پیامبر از روی هوا و هوس چیزی نمی‌گوید،‌ هرآنچه می‌گوید وحیی است که به او الهام شده است». حواسمان باشد که شعرمان ناخواسته رنگ و بوی حرف این افراد را نگیرد که مقام عصمت را نادیده گرفته‌ و به معصوم نسبت هذیان و اشتباه دادند. 🆔 @elalhabib_ir
🔸این یادداشت را با سخنان حکیمانه رهبر معظم انقلاب در باب مرثیه‌سرایی به اتمام می‌رسانیم: «یک قسم منبر هم مربوط به مدایح و مراثی اهل‌بیت است. البته ما در باب مرثیه‌خوانی حرف‌های زیادی داریم. بارها هم ما توی همین جلسه به شما مداح‌های عزیز عرض کردیم، جاهای دیگر هم گفتیم که در مرثیه‌خوانی بایستی به «صدق واقعه» پایبند بود. درست است که شما می‌خواهید مستمع خودتان را بگریانید، اما این گریاندن را به وسیلۀ «هنرنمایی در کیفیت بیان واقعه» تأمین کنید، نه در ذکر واقعه‌ای که اصل ندارد. ما در گذشته‌ها سراغ داشتیم -ان‌شاءالله حالا آن جور نیست- که بعضی‌ها فی‌المجلس یک چیزی را جعل می‌کردند؛ نکته‌ای همان‌جا به ذهنش می‌آمد، می‌دید خوب است، موقعیت خوب است، همان‌جا می‌گفت و از مردم اشک می‌گرفت! این درست نیست. اشک گرفتن از مردم که هدف نیست؛ هدف، آمیختن این دلِ اشک‌آلود -که اشک را به چشم می‌رساند و چشم را اشکبار می‌کند- به معارف زلال است؛ البته با هنرنمایی.» (۱۳۸۹/۳/۱۳) ✍🏻 🆔 @elalhabib_ir
49.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚 🔖بیت‌الاحزان 🔖کشتی پهلو گرفته 💠توسط ستایشگر اهل‌بیت (ع) حاج ❇️تهیه کتاب "بیت‌الاحزان" از طریق وب‌گاه: ▫️heyat.co/p/2537 ❇️تهیه کتاب "کشتی پهلو گرفته" از طریق وب‌گاه: ▫️www.iranketab.ir/book/6587-keshtiye-pahlou-gerefte | | 🆔 @elalhabib_ir
9.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔖رسالتِ روضه‌خوانی 💠 روضه خوانی حاج محمود برای حاج سعید حدادیان 🚩روضه دو نفره‌ی دو مداح اهل‌بیت علیهم‌السلام.. 📿کای جان پناه زینب(س)و اطفال بی پناه..😭❤️ 🆔 @elalhabib_ir
30.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 حجت‌الاسلام (۱۰): 🔖قالت فاطمه سلام‌الله‌علیها: «فَجَمَعُوا الحَطَبَ الجَزلَ عَلی بابِنا...» 📝بر درب خانه ی ما، هیزم زیادی جمع کردند.. | | 🆔 @elalhabib_ir