eitaa logo
الی الحبیب
3هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
31 فایل
👇 «إلی‌الحبیب» 💠 اخبار 💠 بایدها و نبایدهای مداحی 💠 آداب و سلوکِ ستایشگری‌اهلبیت 🔻 خادم کانال: @setayeshgary
مشاهده در ایتا
دانلود
23.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ⁉️ به نظر شما قرآن در مورد ایام غدیر چند آیه دارد؟! 🔸 «پیامبر هم موظف بود نسبت به امیرالمومنین علیه‌السلام، یک کارهایی انجام بدهد» 💠 حجت الاسلام والمسلمین | | 🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 💠 صحبت‌های درباره اهمیت تبلیغ غدیر؛ 🌸 "امسال عید غدیر تا می‌تونیم سنگ تموم می‌ذاریم، فقط حیدر امیرالمومنین است." | | 🆔 @elalhabib_ir
9.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 💠 صحبت‌های مهم درباره اهمیت تبلیغ غدیر؛ 🌸 "ان‌شاءالله بزودی صاحب اصلی پرچم غدیر تشریف بیارند و هممون سربازیشون رو بکنیم." | | 🆔 @elalhabib_ir
28.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 غدیر باسابقه‌ترین جشن آفرینش 🔸 «تمام ۱۲۴ هزار پیامبر مأمور بودند روز ۱۸ ذی‌الحجه را جشن بگیرند» 💠 حجت الاسلام والمسلمین | | 🆔 @elalhabib_ir
🔆 امام صادق(ع) ‌فرمود: ▫️ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ فِي النَّاسِ مَنْ يَفِدُ إِلَيْنَا وَ يَمْدَحُنَا وَ يَرْثِي لَنَا. ⬅️ سپاس خداوندى را كه در ميان مردم کسانی را قرار داد كه به‌سوى شرف حضور مى‌یابند و ما را ستایش می‌نمایند و براى ما مرثيه مى‌سرایند. 📚 كامل الزيارات، ص ۳۲۶ ✅ این کلام امام‌صادق(ع)‌ نشان می‌دهد که وجود ستایشگران و مرثیه‌خوانان اهل‌بیت علیهم‌السلام در بین مردم، یک نعمت الهی و موجب حمد و سپاس اوست. 💠 همچنین اهمیت و نقش سازنده ستایشگری و مرثیه‌سرایی را بیان می‌نماید که قدم در مسیر احیای امر اهل‌بیت علیهم‌السلام و بیان مناقب و ذکر مراثی ایشان گذارده‌اند. 💢 ان‌شاءالله از امشب برای شب‌های دهه اول با عنوان: «گزیده‌ای از مراثی عاشورا» در کانال برای شما ستایشگران بارگزاری می‌شود. ⚠️ نکاتی که ارائه می‌گردد سعی دارد با استفاده از متن منابع معتبر به ذکر گوشه‌هایی از حادثه عاشورا پرداخته و در ادامه برداشت‌هایی در جهت تحلیل و تشریح مختصر آن ارائه دهد تا از این طریق گامی کوچک در برپایی مجالس حسینی برداشته باشد. ❇️ همراه ما باشید.... 🆔 @elalhabib_ir
آهنگ سفر کرد به فرمان حسین در کوچۀ کوفه شد غزل‌خوان حسین وقتی که حماسه را به خون امضا کرد می‌گفت: که جان من به قربان حسین 📝 🆔 @elalhabib_ir
▫️ 🚩 گزیده‌ای از مراثی عاشورا سلامِ ایزد منان، سلامِ جبرائیل سلامِ شاه شهیدان به مسلم بن عقیل 🔻 اشک جریان‌ساز و اشک جریان‌سوز؛ 🔸 «كُلَّمَا اجْتَمَعَ إِلَيْهِ مِنْهُمْ جَمَاعَةٌ قَرَأَ عَلَيْهِمْ كِتَابَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ(ع) وَ هُمْ يَبْكُونَ» 🔹 هربار که جماعتی از مردم کوفه گرد او حلقه می‌زدند، حضرت مسلم(ع)، نامه امام حسین(ع)را برای آن‌ها می‌خواند و آن‌ها گریه می‌کردند... 🔻 سعد بن عبیده می‌گوید: 🔸 «إنَّ أشْياخَنا مِنْ أَهْلِ الْكُوفَةِ لَوُقُوفٌ عَلَى تَلٍّ يَبْكُونَ» 🔹 شیوخ و بزرگان کوفه در بالای تپه‌ای ایستاده بودند و [بر مظلومیت حسین] گریه می‌کردند و می‌گفتند: «اَللّهُمَّ أنْزِلْ عَلَیْهِ نَصْرَکَ»؛ 💢 سعد بن عبیده که خود در سپاه عمر سعد بود برآشفت و به آنها گفت: «يا أعداءَ اللهِ ألا تَنزِلُونَ فَتَنصُرُونَهُ»! ای دشمنان خدا چرا فرود نمی‌آیید و او را یاری نمی‌کنید؟ ✅ بنابراین اگر صرف گریه کارساز بود که خودِ دشمن هم در روز عاشورا گاهی گریست! 🔳 «وَ هُمْ يَبْكُونَ»! گریه کردند ولی یاری نکردند. 📢 جنس اشک در روضه‌ها و جلسات ما باید اشکی باشد که حرکت و تحول ایجاد کند. 🔰گریز: «فَقَالَ لَهُ مُحَمَّدُ بْنُ الْأَشْعَثِ لَكَ الْأَمَانُ... إِنَّكَ لَا تُكْذَبُ وَ لَا تُغَر فَاجْتَمَعُوا حَوْلَهُ وَ انْتَزَعُوا سَيْفَهُ فَكَأَنَّهُ عِنْدَ ذَلِكَ أَيِسَ مِنْ نَفْسِهِ وَ دَمَعَتْ عَيْنَاهُ ثُمَّ قَالَ هَذَا أَوَّلُ الْغَدْرِ» 🔻 محمد بن اشعث به حضرت‌مسلم(علیه‎السلام)گفت: 🔘 تو در امان هستی و آن‌ها دور حضرت‌مسلم(علیه‎السلام) جمع شدند و شمشیرش را از او گرفتند. گویا در همین هنگام بود که از نجات خویش ناامید شد و چشمانش پر از اشک گردید. سپس فرمود: این آغاز نیرنگ [شما] بود. 🔰 برداشت: فَاجْتَمَعُوا حَوْلَهُ؛ 🔳 این شیوه کوفیان است که شخص بی‌پناه و مجروحی که دیگر توانی در بدنش نمانده را محاصره کنند و با کنایه و طعنه به او زخم‌زبان بزنند. ☑️ «در هنگام مبارزه هم همین روش را پیش گرفتند. «سربازان بر پشت‌بام خانه رفتند و از آنجا او را سنگ باران کردند و دسته‌های نی را آتش زده و بر سر و رویش پرتاب می‌کردند.» ◾️ با حضرت‌سیدالشهدا(علیه‎السلام) هم با همین شیوه مبارزه کردند او را نیز محاصره کردند «وَ حَمَلُوا عَلَيْهِ مِنْ كُلِّ جَانِبٍ‏ ؛ و از همه جهت به او حمله کردند.» ◾️ آن‌ها حتی با کودکان و بانوان هم همین‌گونه برخورد می‌کردند. وقتی حضرت سکینه (س) در قتلگاه بدن پدر را در آغوش کشید تاریخ می‌نویسد باز هم دسته‌جمعی آمدند: 🔳 «فَاجْتَمَعَتْ عِدَّةٌ مِنَ الْأَعْرَابِ حَتَّى جَرُّوهَا عَنْه ‏؛ عده‌ای از اعراب جمع شدند و او را از بدن پدر جدا کردند.» 📚 منابع: 📖 أنساب الأشراف للبلاذری، ج ۳ 📖 الإرشاد، ج ۲ 📖 اللهوف على قتلى الطفوف | | 🆔 @elalhabib_ir
🔰سی و پنج سال مبارزه سی و پنج سال مبارزه، مجاهدت، زندان رفتن، بارها تبعید شدن، در یک محیط رعب زندگی کردن، دوستان زیادی را با زحمت جمع کردن، احکام الهی را در زیر فشار اختناق دستگاه حاکم آن روز منتشر کردن و عمری را با این شیوه گذراندن. این یک خصوصیت از خصوصیات زندگی موسی‌بن‌جعفر علیه‌السلام است. ۱۳۶۴/۱/۲۳ رهبرانقلاب ✅ @elalhabib_ir
الی الحبیب
🔰 ▫️ نقاره‌زنی در هیئت ▫️ مرور نو‌تجربه هنری ⬅️ هیئت مانند حرم اهل بیت است. 💠 این همانندی، جهات مختلفی دارد؛‌ از آداب حضور گرفته تا حس و حال حاکم بر آن. یکــی از احوال مشترک همــه ما در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، برمی‌گردد به نقاره‌زنی‌ها. کافیست جایی و آنی، صدای نقاره‌زنی به گوشمان بخورد تا همه خاطرات خوب حرم، جلوی چشممان زنده شود. 📢 محمود کـــریمی در مراسم ولادت امـام رضــــا (علیـــه‌السلام)، سرودی می‌خواند که بخش عمده ابیاتش به توصیف و فضاسازی زیارت حرم می‌گذرد و گوشواره این سرود را از غزل سیدحمیدرضا برقعی به امانت گرفته است: ای راهب کلیسا! دیگر مزن به ناقوس خاموش کن صدا را، نقاره می‌زند طوس 👈🏻 بعد از خواندن این بیت که بعد از هر بند تکرار می‌شود، دمِ «رضـا جانـــم» می‌گیرد که اوج شور و شعفِ هر بند است. 🔺 بلافاصله بعد از بیتِ نقاره و هم‌زمان با این ذکــر، صدای نقاره‌زنی به گوش می‌رسد و مستمعیـــن را پَرمی‌دهد به صحن و سرای حرم امـــــام رضا (علیه‌السلام). سریع‌ترین و خاطره‌انگیز‌ترین نمادی که می‌توانست حال و هوای حرم را به ارمغان بیاورد، همین نقاره‌‌زنی بود که جاماندگان زیارت را هم زائر کند: ما قلبمان شکست، حرم را بیاورید... ✅ درست است که وارد کردن موسیقی به هیئت، از شأن هیئت به دور است، اما نقاره‌زنی از موسیقی‌هایی است که برای امام رضا (علیه‌السلام) تعیّن یافته و جنبه معنوی و الهام‌بخشی آن در حدی است که شأن موسیقیایی آن در ذهن مخاطب غلبه پیدا نمی‌کند و جنبـــه تلمیحی به عنوان پس‌زمینه دارد تا یک اثر موسیقیاییِ صرف. 💢 البته در نحوه اجرا، ریتم نقاره‌زنی با ریتم دست زدن و ذکر «رضا جانم»، نامأنوس و ناهماهنگ است که در ادامه با تکرار در بندهای انتهاییِ مداحی، کمی هماهنگ‌تر می‌شود. 🔹 این تجربـــه‌‌ها و خلاقیّت‌های هنــری محمود کریمی، هم جرأت و ریسک‌پذیری می‌خواهنـــد، هم نحوی از پختگی که به سمت ابتذال نروند و هم از پسِ اجرای آن‌ها برآمدن، که حاج محمود نشان داده این‌کاره است؛ گرچه برخی از این تجربه‌ها، خیلی موفق و ماندگار هم نباشند؛ مانندِ فتخ‌خون‌خوانی به‌ سبک سینه‌زنیِ زمینه، سپیدخوانیِ «در سایه‌سار نخل ولایت» در سرود و دست‌زدن ریتمیک با آن و حتی همین تجربه اخیر نقاره‌زنی. 🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
9.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 📢 نقاره‌زنی در هیئت؛ 🌷 شام میلاد امام رضا (ع) 🚩 هیئت رایة العباس 🎤 🆔 @elalhabib_ir