eitaa logo
الی الحبیب
3هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
31 فایل
👇 «إلی‌الحبیب» 💠 اخبار 💠 بایدها و نبایدهای مداحی 💠 آداب و سلوکِ ستایشگری‌اهلبیت 🔻 خادم کانال: @setayeshgary
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️ 🚩 گزیده‌ای از مراثی عاشورا سلامِ ایزد منان، سلامِ جبرائیل سلامِ شاه شهیدان به مسلم بن عقیل 🔻 اشک جریان‌ساز و اشک جریان‌سوز؛ 🔸 «كُلَّمَا اجْتَمَعَ إِلَيْهِ مِنْهُمْ جَمَاعَةٌ قَرَأَ عَلَيْهِمْ كِتَابَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ(ع) وَ هُمْ يَبْكُونَ» 🔹 هربار که جماعتی از مردم کوفه گرد او حلقه می‌زدند، حضرت مسلم(ع)، نامه امام حسین(ع)را برای آن‌ها می‌خواند و آن‌ها گریه می‌کردند... 🔻 سعد بن عبیده می‌گوید: 🔸 «إنَّ أشْياخَنا مِنْ أَهْلِ الْكُوفَةِ لَوُقُوفٌ عَلَى تَلٍّ يَبْكُونَ» 🔹 شیوخ و بزرگان کوفه در بالای تپه‌ای ایستاده بودند و [بر مظلومیت حسین] گریه می‌کردند و می‌گفتند: «اَللّهُمَّ أنْزِلْ عَلَیْهِ نَصْرَکَ»؛ 💢 سعد بن عبیده که خود در سپاه عمر سعد بود برآشفت و به آنها گفت: «يا أعداءَ اللهِ ألا تَنزِلُونَ فَتَنصُرُونَهُ»! ای دشمنان خدا چرا فرود نمی‌آیید و او را یاری نمی‌کنید؟ ✅ بنابراین اگر صرف گریه کارساز بود که خودِ دشمن هم در روز عاشورا گاهی گریست! 🔳 «وَ هُمْ يَبْكُونَ»! گریه کردند ولی یاری نکردند. 📢 جنس اشک در روضه‌ها و جلسات ما باید اشکی باشد که حرکت و تحول ایجاد کند. 🔰گریز: «فَقَالَ لَهُ مُحَمَّدُ بْنُ الْأَشْعَثِ لَكَ الْأَمَانُ... إِنَّكَ لَا تُكْذَبُ وَ لَا تُغَر فَاجْتَمَعُوا حَوْلَهُ وَ انْتَزَعُوا سَيْفَهُ فَكَأَنَّهُ عِنْدَ ذَلِكَ أَيِسَ مِنْ نَفْسِهِ وَ دَمَعَتْ عَيْنَاهُ ثُمَّ قَالَ هَذَا أَوَّلُ الْغَدْرِ» 🔻 محمد بن اشعث به حضرت‌مسلم(علیه‎السلام)گفت: 🔘 تو در امان هستی و آن‌ها دور حضرت‌مسلم(علیه‎السلام) جمع شدند و شمشیرش را از او گرفتند. گویا در همین هنگام بود که از نجات خویش ناامید شد و چشمانش پر از اشک گردید. سپس فرمود: این آغاز نیرنگ [شما] بود. 🔰 برداشت: فَاجْتَمَعُوا حَوْلَهُ؛ 🔳 این شیوه کوفیان است که شخص بی‌پناه و مجروحی که دیگر توانی در بدنش نمانده را محاصره کنند و با کنایه و طعنه به او زخم‌زبان بزنند. ☑️ «در هنگام مبارزه هم همین روش را پیش گرفتند. «سربازان بر پشت‌بام خانه رفتند و از آنجا او را سنگ باران کردند و دسته‌های نی را آتش زده و بر سر و رویش پرتاب می‌کردند.» ◾️ با حضرت‌سیدالشهدا(علیه‎السلام) هم با همین شیوه مبارزه کردند او را نیز محاصره کردند «وَ حَمَلُوا عَلَيْهِ مِنْ كُلِّ جَانِبٍ‏ ؛ و از همه جهت به او حمله کردند.» ◾️ آن‌ها حتی با کودکان و بانوان هم همین‌گونه برخورد می‌کردند. وقتی حضرت سکینه (س) در قتلگاه بدن پدر را در آغوش کشید تاریخ می‌نویسد باز هم دسته‌جمعی آمدند: 🔳 «فَاجْتَمَعَتْ عِدَّةٌ مِنَ الْأَعْرَابِ حَتَّى جَرُّوهَا عَنْه ‏؛ عده‌ای از اعراب جمع شدند و او را از بدن پدر جدا کردند.» 📚 منابع: 📖 أنساب الأشراف للبلاذری، ج ۳ 📖 الإرشاد، ج ۲ 📖 اللهوف على قتلى الطفوف | | 🆔 @elalhabib_ir
🔰سی و پنج سال مبارزه سی و پنج سال مبارزه، مجاهدت، زندان رفتن، بارها تبعید شدن، در یک محیط رعب زندگی کردن، دوستان زیادی را با زحمت جمع کردن، احکام الهی را در زیر فشار اختناق دستگاه حاکم آن روز منتشر کردن و عمری را با این شیوه گذراندن. این یک خصوصیت از خصوصیات زندگی موسی‌بن‌جعفر علیه‌السلام است. ۱۳۶۴/۱/۲۳ رهبرانقلاب ✅ @elalhabib_ir
الی الحبیب
🔰 ▫️ نقاره‌زنی در هیئت ▫️ مرور نو‌تجربه هنری ⬅️ هیئت مانند حرم اهل بیت است. 💠 این همانندی، جهات مختلفی دارد؛‌ از آداب حضور گرفته تا حس و حال حاکم بر آن. یکــی از احوال مشترک همــه ما در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، برمی‌گردد به نقاره‌زنی‌ها. کافیست جایی و آنی، صدای نقاره‌زنی به گوشمان بخورد تا همه خاطرات خوب حرم، جلوی چشممان زنده شود. 📢 محمود کـــریمی در مراسم ولادت امـام رضــــا (علیـــه‌السلام)، سرودی می‌خواند که بخش عمده ابیاتش به توصیف و فضاسازی زیارت حرم می‌گذرد و گوشواره این سرود را از غزل سیدحمیدرضا برقعی به امانت گرفته است: ای راهب کلیسا! دیگر مزن به ناقوس خاموش کن صدا را، نقاره می‌زند طوس 👈🏻 بعد از خواندن این بیت که بعد از هر بند تکرار می‌شود، دمِ «رضـا جانـــم» می‌گیرد که اوج شور و شعفِ هر بند است. 🔺 بلافاصله بعد از بیتِ نقاره و هم‌زمان با این ذکــر، صدای نقاره‌زنی به گوش می‌رسد و مستمعیـــن را پَرمی‌دهد به صحن و سرای حرم امـــــام رضا (علیه‌السلام). سریع‌ترین و خاطره‌انگیز‌ترین نمادی که می‌توانست حال و هوای حرم را به ارمغان بیاورد، همین نقاره‌‌زنی بود که جاماندگان زیارت را هم زائر کند: ما قلبمان شکست، حرم را بیاورید... ✅ درست است که وارد کردن موسیقی به هیئت، از شأن هیئت به دور است، اما نقاره‌زنی از موسیقی‌هایی است که برای امام رضا (علیه‌السلام) تعیّن یافته و جنبه معنوی و الهام‌بخشی آن در حدی است که شأن موسیقیایی آن در ذهن مخاطب غلبه پیدا نمی‌کند و جنبـــه تلمیحی به عنوان پس‌زمینه دارد تا یک اثر موسیقیاییِ صرف. 💢 البته در نحوه اجرا، ریتم نقاره‌زنی با ریتم دست زدن و ذکر «رضا جانم»، نامأنوس و ناهماهنگ است که در ادامه با تکرار در بندهای انتهاییِ مداحی، کمی هماهنگ‌تر می‌شود. 🔹 این تجربـــه‌‌ها و خلاقیّت‌های هنــری محمود کریمی، هم جرأت و ریسک‌پذیری می‌خواهنـــد، هم نحوی از پختگی که به سمت ابتذال نروند و هم از پسِ اجرای آن‌ها برآمدن، که حاج محمود نشان داده این‌کاره است؛ گرچه برخی از این تجربه‌ها، خیلی موفق و ماندگار هم نباشند؛ مانندِ فتخ‌خون‌خوانی به‌ سبک سینه‌زنیِ زمینه، سپیدخوانیِ «در سایه‌سار نخل ولایت» در سرود و دست‌زدن ریتمیک با آن و حتی همین تجربه اخیر نقاره‌زنی. 🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
9.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 📢 نقاره‌زنی در هیئت؛ 🌷 شام میلاد امام رضا (ع) 🚩 هیئت رایة العباس 🎤 🆔 @elalhabib_ir
💠 آغاز رویداد مقام مجنون در سراسر کشور ⬅️ بنا به اعلام روابط‌عمومی بنیاد دعبل خزاعی، رویدادِ "مقام مجنون" با محوریت پاسداشت پیرغلامانِ میاندارِ حسینی در سراسر کشور آغاز شد. 🍃 در این رویداد ۱۰ روزه، بالغ بر ۲۰۰ نفر از پیشکسوتان عرصه ی هیئت و روضه‌ی اهل‌‌بیت علیهم السلام، مورد تکریم و تعظیم قرار خواهند گرفت. 💢 در استان‌های مختلف، میانداران پیشکسوت، از طرف نمایندگی بنیاد دعبل خزاعی در استان و بهمراه مسئولین مرتبط با حضور در منازل این عزیزان تکریم و " نشان حبیب" به پاسِ یک عُمر خدمت خالصانه به دستگاه سیدالشهدا علیه السلام، به ایشان اهداء خواهد شد. 🔹در تهران، مراسم تکریم بصورت جمعی و طی مراسمی در روز سه‌شنبه ۲۰ تیرماه از ساعت ۱۶/۳۰ در مجتمع امام رضا علیه‌السلام واقع در خیابان انقلاب اسلامی، حد فاصل میدان امام حسین علیه‌السلام و پل چوبی، نبش نامجو برگزار خواهد شد. ❇️ شایان ذکر است در این مراسم علاوه بر مسئولین سازمان تبلیغات اسلامی، چهره‌های شاخص جریان اهل‌بیت عليهم السلام نیز حضور خواهند داشت. http://www.deabel.ir http://Beyraghkhadamat.ir | | 🆔 @elalhabib_ir
12.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 🎤 روضه‌خوانی استاد 🚩 در مراسم تشییع پیکر مطهر شهید علیرضا کیخا 🌹 شهید کیخا طی حمله تروریستی شنبه ۱۷ تیر ماه ۱۴۰۲ به کلانتری ۱۶ زاهدان به درجه رفیع شهادت نایل آمدند. 🥀 پیکر این شهید بزرگوار در گلزار شهدای زاهدان تشییع و به خاک سپرده شد. 🆔 @elalhabib_ir
از خاکِ حسین، عشق مالامال است تُربت، حجرالاسودِ اهل حال است عیسی که مسیح‌دم شد از تربت اوست این خاک عجب «مُحَوِّلُ الاَحوال» است 📝 🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
از خاکِ حسین، عشق مالامال است تُربت، حجرالاسودِ اهل حال است عیسی که مسیح‌دم شد از تربت اوست این خاک
▫️ 🚩 گزیده‌ای از مراثی عاشورا این خانواده پراکنده نمی‌شوند! 🔸 «لَنْ تَشُذَّ عَنْ رَسُولِ الله لُحْمَتُهُ وَ هِيَ مَجْمُوعَةٌ لَهُ فِي حَظِيرَةِ الْقُدْسِ تَقَرُّ بِهِمْ عَيْنُهُ وَ يُنْجَزُ بِهِمْ وَعْدُهُ». 🔹 [سیدالشهدا ضمن خطبه‌ای در راه کربلا فرمودند] پاره‌های تن رسول خدا از هم جدا نمی‌شوند و در حظیرة القدس (درجات عالی بهشت) همه جمع می‌شوند و به وسیله‌ی آنها چشمش روشن می‌شود و وعده‌اش قطعی می‌گردد. 🔰 برداشت‌ها: 🥀 روز عاشورا هر کس از این خانواده روی زمین می‌افتاد، پیامبر اکرم (ص) می‌آمد و به او دلداری می‌داد و او را از آب کوثر سیراب می‌کرد. 🍁 گوشت و پوست و خون این خانواده آمیخته با هم است. 🔻 بعد از اینکه پیامبر اکرم(ص) پنج تن را زیر کساء جمع کردند، درباره آنها فرمودند: 🔸 «اللَّهُمَّ إِنَّ هَؤُلَاءِ أَهْلُ بَيْتِي وَ لُحْمَتِي يُؤْلِمُنِي مَا يُؤْلِمُهُمْ وَ يَجْرَحُنِي مَا يَجْرَحُهُم‏»؛ 🔹 پروردگارا! ایشان اهل‌بیت من و پاره‌های تن من هستند، آنچه که آن‌ها را غمگین و مجروح کند، مرا غمگین و مجروح می‌کند. 🔺 با توجه به این مطلب باید بگوییم: ▪️ پیامبر اکرم (ص) چه مصیبتی کشیدند؛ وقتی پاره‌های جگرش را در بیابان کربلا غرق در خون دید؛ یکی ارباً اربا و یکی بی‌سر روی خاک... . 🏴 امام حسین (ع) در آستانه ورود به کربلا یک مجلس روضه‌ی صمیمی گرفتند که روضه‌خوان آن چشم‌های اشک‌آلود حسین فاطمه (س) بود و مستمعان این مجلس نیز عزیزان دل او بودند 🔳 بعد از این روز نیز این مجالس روضه ادامه پیدا کرد؛ گاهی زینب کبری (س) مرثیه‌خوانی می‌کرد و گاهی امام زین العابدین (ع)؛ چنین مجالسی در محضر و حتی در منزل امام صادق (ع) و امام رضا (ع) و دیگر ائمه نیز نقل شده است. ☑️ ما نیز سنّت برپایی مجالس سوگواری در منازل را از اهل‌بیت (ع) آموخته‌ایم و خوب است که آن را ادامه دهیم. ◾️ چقدر زود این جمع صمیمی از هم جدا شدند؛ عده‌ای با بدن‌های تکه‌تکه در این صحرای سوزان رها گشتند و عده‌ای با قلب‌های داغ‌دیده راهی اسارت گردیدند؛ ⬅️ دشمن از تجمع حسینی‌ها بسیار هراسان می‌شود و در صدد تفرق آن‌ها بر می‌آید؛ ولی هیچ‌گاه موفق نخواهد شد. تجمع حسینی‌ها همیشه پرشورتر خواهد بود؛ نمود آن را در زیارت اربعین سیدالشهداء (ع) به وضوح می‌توان مشاهده کرد. 💢 پس آنگاه که سحر شد امام حسین (ع) (از مکه به‌سمت عراق) حرکت کرد. این خبر که به ابن حنفیه رسید، آمد و زمام شتری را که امام سوار آن بود گرفت و گفت: 🔅 برادر! مگر به من وعده ندادید که دربارۀ آنچه از شما خواستم (پیشنهاد رفتن به یمن)، فکر کنید؟ 🔅 فرمود: چرا؛ گفت: پس چه چیزی سبب شد که با عجله خارج شوید؟ فرمود: بعد از آنکه از تو جدا شدم رسول الله نزد من آمد و گفت: ای حسین! حرکت کن! خدا خواسته ‏‏‌‏‏است تو را کشته ببیند. 🔻 محمد حنفیه گفت: 🔸 «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ»؛ 🔹 پس مقصود تو از به همراه بردن این بانوان چیست در حالی که با این وضع خارج می‌شوی؟ 🔅 فرمود: رسول خدا (ص) به من گفت: خدا خواسته است آنان را اسیر ببیند. این را گفت و با محمد بن حنفیه خداحافظی کرد و رفت. ⬅️ در اینجا سیدالشهداء (ع) از طریق جدش رسول الله (ص) پی برده که «إِنَّ اللهَ قَدْ شَاءَ أَنْ يَرَاكَ قَتِيلًا؛ خداوند می‌خواهد تو را کشته ببیند». 📍 بنابراین دنبال هدف خود (احیای دین جدش) می‌رود؛ حتی اگر اراده الهی در این راه، شهادت او باشد. | | 🆔 @elalhabib_ir
bayestemadahi.pdf
1.53M
📚 💠 بایسته‌های هنر مداحی در کلام امام خامنه‌ای 🔰 برخی از عناوین: 🎙انتخاب اشعار از مهمترین الزامات مداحی 🎙بایسته های مداحی؛ پالایش درونی و آموختن 🎙ضرورت شباهت به محبوب برای محب 🎙سه خصوصیت ممتاز لازم برای مداح 🎙محبت همراه با گناه درست نیست 🎙انحرافات در مداحی 🎙لزوم پرهیز از اختلاف افکنی میان مسلمین 🎙خدایی‌کردن نیت‌ها با تفکر و آموزش 🎙هیئت سکولار نداریم 🎙مسئولیت سنگین مداحان در برابر تخریب اعتقادی دشمن 📌دسترسی به متن بیانات | | 🆔 @elalhabib_ir