روزی دانشمندى آزمايش جالبى انجام داد. او يك آكواريوم ساخت و با قرار دادن يک ديوار شيشهاى در وسط آكواريوم آن را به دو بخش تقسيم کرد.
در يک بخش، ماهى بزرگى قرار داد و در بخش ديگر ماهى کوچکى که غذاى مورد علاقه ماهى بزرگتر بود.
ماهى کوچک، تنها غذاى ماهى بزرگ بود و دانشمند به او غذاى ديگرى نمىداد.
او براى شکار ماهى کوچک، بارها و بارها به سويش حمله برد ولى هر بار با ديوار نامرئی كه وجود داشت برخورد مىکرد، همان ديوار شيشهاى که او را از غذاى مورد علاقهاش جدا مىکرد…
پس از مدتى، ماهى بزرگ ازحمله و يورش به ماهى کوچک دست برداشت. او باور کرده بود که رفتن به آن سوى آکواريوم و شکار ماهى کوچک، امرى محال و غير ممکن است!
در پايان، دانشمند شيشهی وسط آکواريوم را برداشت و راه ماهی بزرگ را باز گذاشت.
ولى ديگر هيچگاه ماهى بزرگ به ماهى کوچک حمله نکرد و به آن سوى آکواريوم نيز نرفت !!!
میدانيد چـــــرا ؟
ديوار شيشهاى ديگر وجود نداشت، اما ماهى بزرگ در ذهنش ديوارى ساخته بود که از ديوار واقعى سختتر و بلندتر مىنمود و آن ديوار، ديوار بلند باور خود بود !
باوری از جنس محدوديت !
باوری به وجود ديواری بلند و غير قابل عبور ! باوری از ناتوانی خويش
🌱اگر ما در ميان اعتقادات و باورهاى خويش جستجو کنيم، بىترديد ديوارهاى شيشهاى بلند و سختى را پيدا خواهيم کرد که نتيجه مشاهدات وتجربيات ماست و خيلى از آنها وجود خارجى نداشته بلکه زائيده باور ما بوده و فقط در ذهن ما جاى دارند.
#داستان_آموزنده
#علمی
🔷@elmi_shiraz
📗 #لغتنامه
📌 تفاوت #تاب_علیه و #تاب_الیه
💠 «فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِماتٍ فَتابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحيمُ» (البقرة: 37)
🔸 «تابَ عَلَیه»: رو کرد به او، توبه کرد بر او، توبه اش را پذیرفت.
🔹 «تابَ» با حرف «إلی»، فعل عبد است؛ چون او با توبه فاصلۀ خود را از خدا کم می کند؛
🔸 و با حرف «علی»، فعل ربّ است که از بالا بر عبد مسلّط است.
📚 لغتنامۀ تفسیری، ص 6
🌟@elmi_shiraz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ترفند
🍳روشی راحت برای وا نرفتن تخم مرغ آبپز و جدا سازی سه سوته پوست تخم مرغ.
🔷@elmi_shiraz
🔴خطر واگویه
🔰ﺁﻫﺴﺘﻪ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﺻﺤﺒﺖ ﮐﺮﺩﻥ ﺭﺍ "ﻭﺍﮔﻮیه" ﻣﯽگویند.
✔️ﻭﺍﮔﻮیه ﻫﺎ ﺍﺛﺮﺍﺕ عمیقی ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﻓﺮﺩ ﮔﻮینده ﺩﺍﺭﻧﺪ.
🔸️طبق پژوهش های انجام شده،دانشمندان ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﺪﻧﺪ، ﺍﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﻪﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻓﻘﻂ یک ﺑﺎﺭ ﺑﮕﻮیید:
"ﻓﻼﻥ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍنم ﺍﻧﺠﺎﻡ دهم"
ﺑﺎید یک ﻧﻔﺮ ﺩیگر ۱۷ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﮕﻮید ﮐﻪ:
" ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮﺍنید ﺁﻥ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩهید "
ﺗﺎ ﺍﺛﺮ ﻫﻤﺎﻥ یک بار ﺭﺍ ﺧﻨﺜﯽ ﮐﻨﺪ😱
🔹️خیلی ﻣﺮﺍﻗﺐ ﻭﺍﮔﻮیهﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺑﺎشید!
ﻗﺪﺭﺕ ﻧﻔﻮﺫ ﮐﻼﻡ ﺷﻤﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻫﻔﺪﻩ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺍﺯ ﻗﺪﺭﺕ ﮐﻼﻡ ﺩیگرﺍﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ قویتر است.
#نکته
#مفید
🌟@elmi_shiraz
☜یا کریمَ الصَّفحِ
شش ویژگی مؤمن‼
✧امیرالمؤمنین (ع)فرمودند:
الْمُؤْمِنُ... يَكْرَهُ الرِّفْعَةَ وَ يَشْنَأُ السُّمْعَةَ، طَوِيلٌ غَمُّهُ، بَعِيدٌ هَمُّهُ، كَثِيرٌ صَمْتُهُ، مَشْغُولٌ وَقْتُهُ،
🔹انسان باايمان:
◻️از برترى جويى بيزار و
◻️از رياكارى متنفر است،
◻️اندوهش طولانى
◻️همتش بلند،
◻️سكوتش بسيار و
◻️تمام وقتش مشغول است
#نهج_البلاغه حکمت ۳۳۳📚
🔷@elmi_shiraz
ادامه مبحث مهارت مدیریت زمان
مخصوصِ شبِ امتحان ✍🏽!
ـ
💡راهنمای درسی
و موارد امتحانی را دنبال کنید؛
به یادداشتها، جزوات، کتابها و
آزمونهای قبلی که احتمال میدهید
در امتحان مورد توجه باشد،
مراجعه کنید. اساتید معمولا سوالها را
از درسهایی که در کلاس ارائه شده،
طرح میکنند📝. یادداشتها را هرگز
برای مطالعه در شب قبل از آزمون
فراموش نکنید. به سوالاتی که آخر هر
فصل وجود دارد توجه کنید و خود را
با بررسی این سوالات بیازمایید.
علاوه بر آن به دو صفحه اول هر بخش
که خلاصهای از مطالب فصل مربوطه
است توجه کنید تا اطلاعات اساسی
و اولیه را درباره هرفصل یاد بگیرید👌🏼.
💡نکات کلیدی را شناسایی کنید:
نخستین صفحه از هر فصل اغلب
نکات کلیدی که هدف اصلی درس است
شامل میشود،
این صفحات را حتماً نگاه کنید🔎.
💡تهیه یک لیست برای بررسی سریع:
همه نکات درسی، مطالب حفظی،
تاریخهای مهم و معادلات پیچیده را
روی یک ورق کاغذ بنویسید.
این لیست را قبل از آزمون
و صبح روز بعد مطالعه کنید📚.
💡مطالعه را با مهمترین
مطالب درسی شروع کنید:
ابتدا مفاهیم کلی را یاد بگیرید
و درباره یادگیری جزییات نگران نباشید
زیرا هدف ،یادگیری ایدههای اصلی
در زمان کوتاه است⌛️.
💡فلش کارت درست کنید:
تهیه فلش کارت روش خوبی است
تا خود را بیازمایید. فلش کارت کمک
میکند تا اطلاعات را پردازش کنید📩.
مفاهیم، تعاریف و معادلات مهم را در
کارتهای سه در پنج سانتیمتری
بنویسید و مجموعهای مفید از
فلش کارتهای دستی تهیه کنید🔖.
عمل بازنویسی به یادگیری و حفظ
مطالب کمک میکند.
اگر یادگیری بصری شما خوب است
پس این عمل قطعاً کمک خواهد کرد.😍
#روشهایمطالعاتی
🌟@elmi_shiraz
✨کم فروشی هر صنفی متناسب با خودش می باشد: معلم، کارگر، نویسنده، فروشنده، مهندس، دکتر و دیگر مشاغل...
♦️هر کدام در انجام وظیفه خود کوتاهی کنند، کم فروشند. کم فروشی از گناهان کبیره است.
✨زیرا وعده عذاب برای آن آمده است. در روایات می خوانیم هرگاه مردم گرفتار کم فروشی شوند، زمین روئیدنی های خود را از مردم باز می دارد و مردم به قحطی تهدید می شوند.
#تفسیر
🔷@elmi_shiraz