eitaa logo
مدرسه علم و دین
2.1هزار دنبال‌کننده
266 عکس
112 ویدیو
56 فایل
نقد نئوآتئیسم وابسته به موسسه فرق و ادیان حق پژوهی مشهد «مرکز تخصّصی نقد فرق و ادیان» 📩 ارتباط: @Admin_elhad 🔰لینک گروه مدرسه علم و دین https://eitaa.com/joinchat/188809439Cf9c4db02ee
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰در حاشیه نشست علمی «فیزیک مدرن و الهیات» توسط آیت‌الله اشرفی شاهرودی مطرح شد: ✔️ لزوم استمرار طرح شبهات الحاد جدید به صورت مسئله به مسئله و شفاف 🔸استاد درس خارج حوزه‌های علمیه ضمن تشکر از ارائه این بحث مهم و کاربردی خواستار تداوم ارائه بحث‌های کاربردی و شفاف به صورت مسئله به مسئله در نقد الحاد جدید شدند. 🔸در این جلسه دکتر رکنی‌زاده (استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه اصفهان) به ارائه مباحثی درباره چگونگی ایجاد کیهان پرداختند. 🔸لازم به ذکر است این جلسه به همت هسته نقد نئوآتئیسم موسسه راهبردی حق پژوهی و مرکز تحقیقات اسلامی آیت‌الله اشرفی شاهرودی در این مرکز برگزار شده و جمعی از طلاب و دانشجویان علاقمند از بحث‌های ارائه شده استفاده کردند. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| فیزیک مدرن و الهیات 🔸نشست علمی «فیزیک مدرن و الهیات» در روز چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ در مرکز تحقیقات اسلامی آیت‌الله اشرفی شاهرودی برگزار شد. 🔹در این نشست، دکتر رسول رکنی‌زاده به تبیین عظمت عالم از حیث ماکروسکوپیک(کلان) و میکروسکوپیک(خرد) پرداخت. وی اذعان کرد که دانش ما در برابر این پیچیدگی و عظمت کلان و خرد عالم بقدری ناچیز است که شخصیت برجسته ای مثل آلبرت اینشتین می‌گوید: "در طول زندگی‌ام یک نکته آموخته‌ام؛ اینکه همه دانش ما در برابر واقعیت، مقدماتی بچگانه است و البته این نکته هنوز هم با ارزش‌ترین چیزی است که داریم". 🔹استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه اصفهان در باب عظمت ماکروسکوپیک عالم به گوشه‌ای از تنظیم دقیق کیهان بدین صورت پرداختند: میلیاردها کهکشان در کیهان مرئی وجود دارد که هر کدام دارای میلیاردها ستاره هستند. زمین دارای شعاع ۶۴۰۰ کیلومتری بوده و یک جت تجاری ظرف مدت ۴۰ ساعت می‌تواند زمین را دور بزند. نزدیک‌ترین جرم سماوی به زمین ماه است که فاصله‌ی آن ۴۰۰ هزار کیلومتر است که اگر کمتر یا بیشتر می‌بود حیات در زمین از بین می رفت. فاصله زمین تا خورشید ۱۵۰ میلیون کیلومتر است که فاصله کمتر یا بیشتر از این مقدار، زندگی را در زمین معدوم می‌کرد. منظومه شمسی (خورشید و ۹ سیاره اطراف آن) قطری در حدود ۱۲ میلیارد کیلومتر دارند و نور ۱۱ ساعت طول می‌کشد تا منظومه را طی کند. 🔹دکتر رکنی زاده افزود: وجود انبساط عالم و آثار گرانشی غیر قابل توضیح به اجرام سماوی، منجر به فرضیه ماده تاریک حدود ۲۶ درصد، انرژی تاریک حدود ۷۰ درصد شده است. این در حالی است که ماده مرئی حدود ۴ درصد عالم را تشکیل می‌دهد؛ دانشمندان علوم تجربی اعتراف دارند که ما تنها حدود ۴درصد از عالم ماده را می‌بینیم. و این فرضیه، یکی از مهم‌ترین موضوع تحقیقات کیهان‌شناسی است. 🔹ایشان پس از بیان ظرافت‌های کلان عالم هستی، به تبیین اجزای میکروسکوپیک (زیر اتمی) پرداختند: از زمان‌های دور پرسش ما در مورد سنگ بنای جهان بوده و از زمان‌های دور به این پرسش پاسخ‌های گوناگون متناسب با رشد علم بشری داده شده و تا زمان نیوتون تصور ما این بود که قوانین حرکت حاکم بر اجسام مادی (مکانیک کلاسیک) بر ذرات تشکیل دهنده‌ی آنها هم حاکم است و نیوتون این قوانین را کشف کرد. 🔹دکتر رکنی زاده پیرامون مشخصات جهان کوانتومی بیان داشتند: سنگ بنای جهان ما از ذرات کوانتومی (نه ذرات کلاسیک) تشکیل شده، البته قوانین حاکم بر این ذرات از قوانین مکانیک کلاسیک پیروی نمی‌کند. لذا در جهان کوانتومی قوانین دیگری حاکم است. نکته دیگر این است که امکان تعیین خصوصیات این ذرات همزمان وجود ندارد لذا تعیین شرایط اولیه با دقت نامحدود ممکن نیست. لذا پیش بینی دقیق رفتار ذرات کوانتومی میسر نیست؛ ذرات کوانتومی مکان مند به معنی ذرات کلاسیک نیستند. به بیان دیگر خاصیت موجی و ذره‌ای را با هم داشته و شناخت ما صرفا حاصل اندازه‌گیری است و بدون اندازه‌گیری در مورد وجود و دیگر ویژگی‌های یک سامانه نمی‌توان اظهار نظر کرد و اینکه ما فقط به واقعیت فیزیکی دسترسی داریم نه واقعیت فی‌نفسه. 🔹در ادامه این نشست، حاضران سوالاتی را پیرامون الحادجدید و آفرینش پرسیدند و استاد به آن‌ها پاسخ دادند. 🔹در پایان این نشست، که با حضور حضرت آیت‌الله اشرفی شاهرودی برگزار شد، ایشان باتوجه به سابقه برگزاری چنین مجالس علمی در مرکز تحقیقات اسلامی، ضمن استقبال از این‌گونه نشست‌های متناسب با نیاز جامعه و جوانان، توصیه به استمرار و حضور فضلای حوزه علمیه در این‌گونه جلسات فرمودند و تاکید داشتند مسائل چالش برانگیز خداناباوری جدید، مسأله به مسأله مورد نقد و بررسی قرار گیرد. 🔹لازم به ذکر است در ابتدای این نشست علمی که به همت هسته نقد نئوآتئیسم موسسه راهبردی حق پژوهی، مرکز تحقیقات اسلامی آیت‌الله اشرفی شاهرودی (حفظه‌الله) و اتاق اندیشه ورز تبلیغ خراسان برگزار شد، حجت‌الاسلام دکتر احمد منصوری"دبیر هسته نقدنئوآتئیسم" به تبیین ماهیت خداناباوری جدید پرداخته و سوء کاربردها و قرائت الحادی برخی دانشمندان علوم تجربی از تعابیر و مفروضات علوم تجربی (سائنس) را به عنوان وجه ممیزه الحادجدید (علمی) با الحاد قدیم اشاره کرد. 🔹وی گزارشی از فعالیت‌های هسته نقد نئوآتئیسم و فلسفه شکل گیری آن را بیان نموده و ضرورت جریان‌سازی مواجهه علمی با این پدیده و جریان انحرافی نوظهور را گوشزد کردند. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
نشست علمی فیزیک مدرن و الاهیات -مرکز تحقیقات اسلامی آیت الله اشرفی شاهرودی14020817..mp3
24.06M
| نشست علمی «فیزیک مدرن و الهیات» 🔹نگاه ماکروسکوپیک و میکروسکوپیک به کیهان و عظمت خالق هستی 🔸تفکیک بین داروین و داروینیسم، فروید و فرویدیسم و... 🔹تاثیر گذاری عوامل سیاسی و غیر علمی در مسائل علمی 🔸تفاوت و تمایز بین فیزیک و فلسفه عوامل خداناباوری و بی اعتنایی جوانان به دین ❓جهان چرا هست، به جای آنکه نباشد؟ 🎙استاد: دکتر رسول رکنی‌زاده (استاد گروه فیزیک دانشگاه اصفهان) دبیر علمی: حجت الاسلام احمد منصوری 🔸مرکز تحقیقات اسلامی آیت الله اشرفی شاهرودی(مشهدمقدس) 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
👆اين روزها با اين قبيل پست‌ها و استوری‌ها در فضای مجازی برخورد می‌کنيم... 🔸واقع آن است که اين نوع پيام‌ها از سوی است که تلاش می‌کنند از فرصت جنگ غزه مانند هر زمان ديگر، کلاهی از این نمد، برای خود فراهم نمايند. اما آيا جنگ غزه، جنگ بين است؟ 🔸به هيچ وجه اين گونه نيست. جنگ غزه، ستيز ميان و نيست بلکه جنگ ميان انسانيت و حيوانيت است! جنگ ميان بشر دوستی و حقوق بشر با مجامع مدعی حقوق بشر و البته ضد بشريت است. نه اسرائيل خونخوار و نه آمريکای سکولار، شيطنت و سبعيت خود را از آموزه‌های الهی صحيح دريافت نکرده‌اند. 🔸اتفاقا همه سخن همين است که دوری از تعاليم مترقی اديان و تکيه بر و ، اين حوادث را رقم زده است. قصه، قصه پر غصه اشغال و نسل کشی است که هر انسان آزاده‌ای با هر دين و آيين آن را محکوم می‌نمايد اما آتئيست‌های دلداده غرب به شدت آن را روا می‌دارند و افرادی در هيات انديشمند هم آن را تئوريزه کرده و زمينه اين جنايات را فراهم کرده‌اند. 🔸آری نمونه آن کارل پوپر است که تئوريسين ليبراليسم بود و حدود ۶۰ سال قبل، جنگ ويتنام را که دل همه جهانيان را به درد آورده بود، برای توسعه ليبراليسم غربی، امری کاملا موجه می‌دانست و امروز هم سياستمدارانی که دين و انسانيت برای آن‌ها کمترين اهميت را دارد، جنايات اسرائيل را به اسم دفاع از خود موجه می‌دانند! ✏️محمد جعفری 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
جلسه هفتم دکتر هادی رستگار مقدم موضوع پیامدهای نظریه نسبیت خاص.mp3
34.69M
🎧 | دوره آموزشی (پیش‌نیاز) مدرسه تخصصی «از علم تا خدا» 🔎جلسه هفتم پیامدهای نظریه نسبیت خاص 🎙 دکتر هادی رستگار مقدم 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
پاور جلسه هفتم دکتر هادی رستگار مقدم موضوع پیامدهای نظریه نسبیت خاص.pdf
34.62M
🔸 استفاده شده در جلسه هفتم توسط استاد دکتر رستگار مقدم 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
جلسه8 دکتر ضیاء توحیدی اصول موضوعه و معرفی نمادهای ریاضیاتی به کار رفته در مکانیک کوانتومی.mp3
24.27M
🎧 | دوره آموزشی (پیش‌نیاز) مدرسه تخصصی «از علم تا خدا» 🔎جلسه هشتم موضوع: اصول موضوعه مکانیک کوانتومی و معرفی نمادهای ریاضیاتی به کار رفته در فیزیک کوانتوم 🎙 دکتر رضا ضیاء توحیدی 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
پاورجلسه هشتم دکتر ضیاء توحیدی.pptx
993K
🔸 استفاده شده در جلسه هشتم توسط استاد دکتر ضیاء توحیدی 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
دکتر شبگرد- تلخیص مقاله تعین ناقص و رئالیسم علمی.pdf
405.1K
/ خلاصه مقاله 🔹تعین ناقص در فیزیک ✍ دکتر حجت شبگرد 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ❗️وای به حال روزی که بگردی و یک علامه طباطبایی پیدا نکنی! 🔹سخنان شنیدنی استاد مطهری درباره فقدان معنویت در عصر فناوری! 🗓 به مناسبت روز بزرگداشت علامه سید محمد حسین طباطبایی (۱۳۶۰ ه ش) 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
📢 علامه طباطبائی انصافاً فیلسوف‌سازی کرد ✏️ رهبر انقلاب: شاگردپروریِ مرحوم آقای طباطبائی چیز عجیبی است. این یکی از هنرهای هر عالِمی است؛ در بین علما داریم کسانی که شاگردپرورند و شاگردهای زیادی دارند؛ مرحوم آقای طباطبائی از این قبیل آدمها است... ✏️ تربیتِ شاگردِ فیلسوف مثل شهید مطهّری، مثل شهید بهشتی، مثل مرحوم آقای مصباح و دیگران، و مثل بعضی از بزرگانی که امروز هستند، تربیت امثال اینها را به تعدادی که از درس مرحوم آقای طباطبائی استفاده کردند، بنده هیچ سراغ ندارم در هیچ کس دیگری... ایشان زنده کرد فلسفه را و انصافاً فیلسوف‌سازی کرد. ✏️ بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت علامه طباطبائی. ۱۴۰۲/۸/۱۷ 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
مدرسه علم و دین
#خبر | برگزاری تریبون آزاد دانشجویی با موضوع الحاد جدید 🔸به همّت گروه علمی رهاورد بسیج دانشگاه فردو
تریبون آزاد بخش اول شبهه هاوکینگ و پاسخ ها، مفهوم زمان در فیزیک و حکمت متعالیه. مفهوم عقل تجربی و تجریدی. علیت در فیزیک کوانتوم . تبیین واقعیت مستور.mp3
41.13M
| تریبون آزاد دانشجویی با عنوان «بررسی چالش‌های علم فیزیک جدید و انکار خدا توسط فیزیک‌دانان » 🔻بخش اول 🔹مباحث: شبهه هاوکینگ و پاسخ مفهوم زمان در فیزیک و حکمت متعالیه مفهوم عقل تجربی و عقل تجریدی علیت در فیزیک کوانتوم تبیین واقعیت مستور 👤آقای دکتر رسول رکنی‌زاده (استاد گروه فیزیک دانشگاه اصفهان) 👤آقای دکتر محمدعلی وطن‌دوست (استادیار گروه فلسفه دانشگاه فردوسی) 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
🔹گروه اطلاع رسانی مدرسه علم و دین 🔸این گروه، فعالیت هسته نقدنئوآتئیسم را برای علاقمندان اطلاع رسانی می‌نماید. هسته مزبور می‌کوشد مواجهه و مبارزه علمی با جریان الحادی نئوآتئیسم را جریان سازی و به گفتمان غالب تبدیل نماید. 🔰لینک گروه https://eitaa.com/joinchat/188809439Cf9c4db02ee 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
هدایت شده از حق پژوهی
📱موسسه راهبردی حق پژوهی مشهد در فضای مجازی: 🔰کانال‌های «موسسه حق پژوهی» eitaa.com/haghpajohi t.me/HaghPajohi www.aparat.com/haghpajohi rubika.ir/haghpajohi 🔰کانال «نقد تحجّر و اسلام آمریکایی» eitaa.com/moghadasnama 🔰کانال «نقد الحاد جدید» eitaa.com/elmvadin 🔰کانال «نقد شبه معنویت‌های نوپدید» eitaa.com/erfannama 🔰کانال «نقد بهائیت» eitaa.com/naghdebahaiat 🔰کانال «نقد زرتشت و باستان‌گرایی» eitaa.com/hoviatmelli 🔰کانال «نقد مسیحیت صهیونیستی» eitaa.com/bmasih 💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی 🔆 @Haghpajohi
مدرسه علم و دین
#صوت | تریبون آزاد دانشجویی با عنوان «بررسی چالش‌های علم فیزیک جدید و انکار خدا توسط فیزیک‌دانان #آت
تریبون آزاد بخش دوم 14020817 .mp3
37.22M
| تریبون آزاد دانشجویی با عنوان «بررسی چالش‌های علم فیزیک جدید و انکار خدا توسط فیزیک‌دانان » 🔻بخش دوم 🔹مباحث: امروز هیچ مسأله ای در علم و دین ساده نیست. مفهوم آفرینش از هیچ از منظر فیزیک کوانتوم هستی در فلسفه و فیزیک چالشها و انتقادات دانشجویی و... 👤آقای دکتر رسول رکنی‌زاده (استاد گروه فیزیک دانشگاه اصفهان) 👤آقای دکتر محمدعلی وطن‌دوست (استادیار گروه فلسفه دانشگاه فردوسی) دانشگاه فردوسی مشهد-دانشکده علوم 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
جلسه نهم دکتر ضیاء توحیدی.مراحل تاریخی و سیر تولد مکانیک کوانتومی. ..mp3
40.39M
🎧 | دوره آموزشی (پیش‌نیاز) مدرسه تخصصی «از علم تا خدا» 🔎جلسه نهم مراحل تاریخی و سیر تولد مکانیک کوانتومی: 1⃣ مرحله۱ اِتر 2⃣ مرحله۲ الکتریسیته ساکن و مغناطیس 3⃣ مرحله۳ اتم 4⃣ مرحله۴ سال1900 5⃣ مرحله۵ سال1913بور(بوهر) پدر مکتب کپنهاگی 🎙 دکتر رضا ضیاء توحیدی 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
جلسه دهم دکتر ضیاء توحیدی.مراحل تاریخی و سیر تولد مکانیک کوانتومی .mp3
35.17M
🎧 | دوره آموزشی (پیش‌نیاز) مدرسه تخصصی «از علم تا خدا» 🔎جلسه دهم مراحل تاریخی و سیر تولد مکانیک کوانتومی: 6⃣ مرحله۶ شبهات علیه مدل بور 7⃣ مرحله۷ جدی گرفتن ایده پلانک 8⃣ مرحله۸ 1926 9⃣ مرحله۹ گفتگوی کپنهاگ 0⃣1⃣ مرحله۱۰ اصل مکملیت 1⃣1⃣ مرحله۱۱ 1927 ارائه تعبیر کپنهاگی 2⃣1⃣ مرحله ۱۲ از 1927 تاکنون چرا تعبیر کپنهاگی رسمیت یافت؟ 🎙 دکتر رضا ضیاء توحیدی 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
پاور جلسه9و10 دکتر ضیاء توحیدی. تاریخچه تولد مکانیک کوانتومی.pptx
1.33M
🔸 استفاده شده در جلسه نهم و دهم توسط استاد دکتر ضیاء توحیدی 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
پاور جلسه9و10 دکتر ضیاء توحیدی. تاریخچه تولد مکانیک کوانتومی.pdf
693.4K
🔸 استفاده شده در جلسه نهم و دهم توسط استاد دکتر ضیاء توحیدی 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
✅ دانشگاه آکسفورد بهتر از ما به شبهات خداناباوران پاسخ می‌دهد! 💠 پروفسور مهدی گلشنی، استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف، در نشست علمی «احیای دین و فلسفه در جهان غرب در دهه‌های اخیر» گفت: تغییراتی که در دو سه دهه اخیر حاصل شده است در داخل منعکس نمی‌شود؛ فیزیک‌دانان و فلاسفه در غرب فهمیده‌اند که باید با هم کار کنند؛ 🔸 انیشتین چند دهه قبل این سخن را گفت و الان برخی دانشگاه‌های غربی مانند کلمبیا به این نتیجه رسیده‌اند. در سال ۲۰۱۲ آکسفورد و کمبریج این کار را کردند تا فلاسفه و فیزیکدانان با هم کار کنند. ما غافلیم و متأسفانه فلاسفه، فیزیکدانان را تحمل نمی‌کنند و برعکس. 🔹 دانشجوی ما خداباور وارد دانشگاه می‌شود ولی بی‌خدا بیرون می‌رود، در حالی که در ۵ سال اخیر بخش فلسفه فیزیک در برخی دانشگاه‌های غربی راه‌اندازی شده است و باید جلوی ضرر کنونی را بگیریم و تحولات مثبت را تقلید کنیم. 📝متن کامل : B2n.ir/philoscience-506 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
🔹پرسش‌هایی از جنس خداناباورانه ۱: ❓ آیا تعارضی بین علم و دین وجود دارد؟ در مواقع مواجهه با تعارضات، حق را به کدام طرف بدهیم؟ ✅ این پرسش، کوتاه است اما جوابش، کوتاه نیست. قدم به قدم پیش می‌رویم، تا نهایتا بتوانیم به یک پاسخ خوب برسیم. 🖇 قبل از ورود به اصل بحث، می‌خواهم نکته‌ای را درباره انواع و اقسام تعارضات شرح بدهم تا مخاطبان ارجمند چنین گمان نکنند که تعارض، فقط در خصوص دین و علم رخ می‌دهد. تعارض، یک امر خیلی عادی و نرمال و متداول است که در بین دو منبع می‌تواند رخ دهد: 1️⃣.تعارض نظریه علمی با نظریه‌های علمی دیگر. 2️⃣.تعارض نظریه علمی با احکام ریاضیات. 3️⃣.تعارض دو برداشت متفاوت از یک نظریه علمی. 4️⃣.تعارض دو برداشت متفاوت از یک قضیه‌ی ریاضیاتی. 5️⃣. تعارض برداشت شخصی از دین با نظریه علمی 6️⃣.تعارض برداشت موجه از دین با برداشت شخصی از نظریه علمی. 7️⃣. تعارض برداشت موجه از دین با برداشت موجه از نظریه علمی. تعارض‌ها در صورتی که به خوبی مدیریت شوند، موجبات پیشرفت را فراهم می‌آورند؛ اما باید بدانیم که در هنگام تعارض، نباید عجولانه قضاوت کنیم و به نفع یکی و به ضرر دیگری حکم صادر کنیم. 🔹مغالطه‌ای که غالبا توسط افراد ضد دین به کار می‌رود این است که صرف وجود تعارض بین علم و دین را برای محکوم کردن دین کافی می‌دانند زیرا یک پیشفرض در پسِ ذهن آنان وجود دارد که در هر صورت، حق را باید به علم داد؛ حتی خودِ علم هم اینگونه به خودش حق نمی‌دهد که این علمگرایان افراطی به او حق می‌دهند. علم بسیار موجود متواضعی است. ✍️ دکتر رضا ضیاء توحیدی 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
هدایت شده از مدرسه علم و دین
✅ کانال مدرسه علم و دین در تلگرام راه اندازی شد. 🔸 لینک ورود به کانال در تلگرام👇 https://t.me/elmvadin 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
🔹پرسش‌هایی از جنس خداناباورانه ۲: ❓چرا آتئیسم با روح کلی حاکم بر علم و ساینس سازگاری ندارد؟ ✅ آتئیست ها تنها منبع معرفتی را ساینس می دانند؛ روح کلی حاکم بر ساینس این است که: در هیچ موردی نمی‌توانم به نحو قطعی نظر بدهم و همواره جایی را برای تردید باقی می‌گذارم. تفاوت آتئیست با آگنوستیک همین است که آتئیست به نحو قطعی ادعایش را مطرح می کند ولی آگنوستیک ها خود را مردد می بینند. ادعاهای تند و قطعی آتئیست های علمگرا برای افرادی که ویژگی غیرقطعی بودنِ علم را می شناسند و ادعای علمی بودن را از این آتئیست‌ها می شنوند، بسیار شگفت انگیز است! 🔹منصفانه بخواهیم بگوییم: آتئیسم یک فرقه دگم شبه مذهبی است که برعلیه مذهب های دیگر اظهارنظرهای دگماتیک و انحصارگرایانه را با سوء استفاده از برچسب های علمی، مطرح می کند، اما آگنوستیک فردی است که نمی‌داند برای دستیابی به باورهای فراطبیعی از چه راهی باید برود. بین این دو آدم، تفاوتِ فراوانی وجود دارد. آتئیسم، ولو فریاد می زند که دین باید محو شود، ولی خودش شاخصه های ادیان و فرقه ها را دارد. 🔹یک آتئیست در صورتی که ساینس را مبنای جدی برای خودش انتخاب کند و سپس به ( مجموعه ی اظهارنظرهای تندو تیز و دگم خودش) بیاندیشد، خود را با یک دوراهی مواجه خواهد دید: یا باید ساینس را جدی نگیرد، یا باید از آتئیسم به آگنوستیسیزم تغییر مسیر بدهد. 🔹از این منظر می‌بینیم آتئیست‌ها نه خود را پایبند استدلال‌های فلسفی محض معرفی می کنند و نه اهمیتی برای استدلال های عقلی قائل می شوند و هنگامی که به آنان می گوییم این دگم بودن شما، با روح علم و ساینس سازگار نیست، جواب هایی می دهند که از پیروان فرقه های دگم و غیرعقلانی و تعصباتی می شنویم. به مثال زیر دقت فرمایید: یک دستگاه فوق پیشرفته از محصولات یک شرکت مهم خارجی به دست ما افتاده است. آن را به متخصصان خودمان می دهیم تا با مهندسی معکوس، آن را بفهمند. 🔹از آنجا که دستگاه فوق، بنا به فرض، فوق العاده پیچیده است، مهندسان اظهارنظرهای خود را به صورت غیرقطعی (توجه کنید) اعلام می کنند زیرا هنوز از تمامی زوایای این سیستم پیچیده آگاه نشده اند. جمله مهم این است که: اظهارنظرهای غیرقطعی از این افراد در این مورد، پذیرفتنی است. 🔹اما حال فرض کنید توانسته باشید با شرکت مهم خارجی فوق الذکر و شخصی که سازنده همین دستگاه پیچیده است، مرتبط شوید. اگر از او اظهارنظر غیرقطعی بشنوید، برای شما پذیرفتنی نخواهد بود. انتظار معقول و موجه ما این است که آن را به نحو قطعی بیان کند نه با شک و شاید و اگر و مگر! زیرا او خودش آن را ساخته است. او که دیگر نباید غیرقطعی نظر بدهد. سازنده اگر اظهارنظر غیرقطعی بکند، مذموم و ناپسند است اما غیرسازنده ها اگر به نحو غیرقطعی اظهارنظر کنند، کاملا موجه و پسندیده است. ✍️ دکتر رضا ضیاء توحیدی 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin