eitaa logo
مدرسه علم و دین
2.1هزار دنبال‌کننده
266 عکس
112 ویدیو
56 فایل
نقد نئوآتئیسم وابسته به موسسه فرق و ادیان حق پژوهی مشهد «مرکز تخصّصی نقد فرق و ادیان» 📩 ارتباط: @Admin_elhad 🔰لینک گروه مدرسه علم و دین https://eitaa.com/joinchat/188809439Cf9c4db02ee
مشاهده در ایتا
دانلود
پاور جلسه هفتم دکتر هادی رستگار مقدم موضوع پیامدهای نظریه نسبیت خاص.pdf
34.62M
🔸 استفاده شده در جلسه هفتم توسط استاد دکتر رستگار مقدم 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
جلسه8 دکتر ضیاء توحیدی اصول موضوعه و معرفی نمادهای ریاضیاتی به کار رفته در مکانیک کوانتومی.mp3
24.27M
🎧 | دوره آموزشی (پیش‌نیاز) مدرسه تخصصی «از علم تا خدا» 🔎جلسه هشتم موضوع: اصول موضوعه مکانیک کوانتومی و معرفی نمادهای ریاضیاتی به کار رفته در فیزیک کوانتوم 🎙 دکتر رضا ضیاء توحیدی 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
پاورجلسه هشتم دکتر ضیاء توحیدی.pptx
993K
🔸 استفاده شده در جلسه هشتم توسط استاد دکتر ضیاء توحیدی 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
دکتر شبگرد- تلخیص مقاله تعین ناقص و رئالیسم علمی.pdf
405.1K
/ خلاصه مقاله 🔹تعین ناقص در فیزیک ✍ دکتر حجت شبگرد 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ❗️وای به حال روزی که بگردی و یک علامه طباطبایی پیدا نکنی! 🔹سخنان شنیدنی استاد مطهری درباره فقدان معنویت در عصر فناوری! 🗓 به مناسبت روز بزرگداشت علامه سید محمد حسین طباطبایی (۱۳۶۰ ه ش) 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
📢 علامه طباطبائی انصافاً فیلسوف‌سازی کرد ✏️ رهبر انقلاب: شاگردپروریِ مرحوم آقای طباطبائی چیز عجیبی است. این یکی از هنرهای هر عالِمی است؛ در بین علما داریم کسانی که شاگردپرورند و شاگردهای زیادی دارند؛ مرحوم آقای طباطبائی از این قبیل آدمها است... ✏️ تربیتِ شاگردِ فیلسوف مثل شهید مطهّری، مثل شهید بهشتی، مثل مرحوم آقای مصباح و دیگران، و مثل بعضی از بزرگانی که امروز هستند، تربیت امثال اینها را به تعدادی که از درس مرحوم آقای طباطبائی استفاده کردند، بنده هیچ سراغ ندارم در هیچ کس دیگری... ایشان زنده کرد فلسفه را و انصافاً فیلسوف‌سازی کرد. ✏️ بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت علامه طباطبائی. ۱۴۰۲/۸/۱۷ 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
مدرسه علم و دین
#خبر | برگزاری تریبون آزاد دانشجویی با موضوع الحاد جدید 🔸به همّت گروه علمی رهاورد بسیج دانشگاه فردو
تریبون آزاد بخش اول شبهه هاوکینگ و پاسخ ها، مفهوم زمان در فیزیک و حکمت متعالیه. مفهوم عقل تجربی و تجریدی. علیت در فیزیک کوانتوم . تبیین واقعیت مستور.mp3
41.13M
| تریبون آزاد دانشجویی با عنوان «بررسی چالش‌های علم فیزیک جدید و انکار خدا توسط فیزیک‌دانان » 🔻بخش اول 🔹مباحث: شبهه هاوکینگ و پاسخ مفهوم زمان در فیزیک و حکمت متعالیه مفهوم عقل تجربی و عقل تجریدی علیت در فیزیک کوانتوم تبیین واقعیت مستور 👤آقای دکتر رسول رکنی‌زاده (استاد گروه فیزیک دانشگاه اصفهان) 👤آقای دکتر محمدعلی وطن‌دوست (استادیار گروه فلسفه دانشگاه فردوسی) 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
🔹گروه اطلاع رسانی مدرسه علم و دین 🔸این گروه، فعالیت هسته نقدنئوآتئیسم را برای علاقمندان اطلاع رسانی می‌نماید. هسته مزبور می‌کوشد مواجهه و مبارزه علمی با جریان الحادی نئوآتئیسم را جریان سازی و به گفتمان غالب تبدیل نماید. 🔰لینک گروه https://eitaa.com/joinchat/188809439Cf9c4db02ee 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
هدایت شده از حق پژوهی
📱موسسه راهبردی حق پژوهی مشهد در فضای مجازی: 🔰کانال‌های «موسسه حق پژوهی» eitaa.com/haghpajohi t.me/HaghPajohi www.aparat.com/haghpajohi rubika.ir/haghpajohi 🔰کانال «نقد تحجّر و اسلام آمریکایی» eitaa.com/moghadasnama 🔰کانال «نقد الحاد جدید» eitaa.com/elmvadin 🔰کانال «نقد شبه معنویت‌های نوپدید» eitaa.com/erfannama 🔰کانال «نقد بهائیت» eitaa.com/naghdebahaiat 🔰کانال «نقد زرتشت و باستان‌گرایی» eitaa.com/hoviatmelli 🔰کانال «نقد مسیحیت صهیونیستی» eitaa.com/bmasih 💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی 🔆 @Haghpajohi
مدرسه علم و دین
#صوت | تریبون آزاد دانشجویی با عنوان «بررسی چالش‌های علم فیزیک جدید و انکار خدا توسط فیزیک‌دانان #آت
تریبون آزاد بخش دوم 14020817 .mp3
37.22M
| تریبون آزاد دانشجویی با عنوان «بررسی چالش‌های علم فیزیک جدید و انکار خدا توسط فیزیک‌دانان » 🔻بخش دوم 🔹مباحث: امروز هیچ مسأله ای در علم و دین ساده نیست. مفهوم آفرینش از هیچ از منظر فیزیک کوانتوم هستی در فلسفه و فیزیک چالشها و انتقادات دانشجویی و... 👤آقای دکتر رسول رکنی‌زاده (استاد گروه فیزیک دانشگاه اصفهان) 👤آقای دکتر محمدعلی وطن‌دوست (استادیار گروه فلسفه دانشگاه فردوسی) دانشگاه فردوسی مشهد-دانشکده علوم 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
جلسه نهم دکتر ضیاء توحیدی.مراحل تاریخی و سیر تولد مکانیک کوانتومی. ..mp3
40.39M
🎧 | دوره آموزشی (پیش‌نیاز) مدرسه تخصصی «از علم تا خدا» 🔎جلسه نهم مراحل تاریخی و سیر تولد مکانیک کوانتومی: 1⃣ مرحله۱ اِتر 2⃣ مرحله۲ الکتریسیته ساکن و مغناطیس 3⃣ مرحله۳ اتم 4⃣ مرحله۴ سال1900 5⃣ مرحله۵ سال1913بور(بوهر) پدر مکتب کپنهاگی 🎙 دکتر رضا ضیاء توحیدی 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
جلسه دهم دکتر ضیاء توحیدی.مراحل تاریخی و سیر تولد مکانیک کوانتومی .mp3
35.17M
🎧 | دوره آموزشی (پیش‌نیاز) مدرسه تخصصی «از علم تا خدا» 🔎جلسه دهم مراحل تاریخی و سیر تولد مکانیک کوانتومی: 6⃣ مرحله۶ شبهات علیه مدل بور 7⃣ مرحله۷ جدی گرفتن ایده پلانک 8⃣ مرحله۸ 1926 9⃣ مرحله۹ گفتگوی کپنهاگ 0⃣1⃣ مرحله۱۰ اصل مکملیت 1⃣1⃣ مرحله۱۱ 1927 ارائه تعبیر کپنهاگی 2⃣1⃣ مرحله ۱۲ از 1927 تاکنون چرا تعبیر کپنهاگی رسمیت یافت؟ 🎙 دکتر رضا ضیاء توحیدی 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
پاور جلسه9و10 دکتر ضیاء توحیدی. تاریخچه تولد مکانیک کوانتومی.pptx
1.33M
🔸 استفاده شده در جلسه نهم و دهم توسط استاد دکتر ضیاء توحیدی 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
پاور جلسه9و10 دکتر ضیاء توحیدی. تاریخچه تولد مکانیک کوانتومی.pdf
693.4K
🔸 استفاده شده در جلسه نهم و دهم توسط استاد دکتر ضیاء توحیدی 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
✅ دانشگاه آکسفورد بهتر از ما به شبهات خداناباوران پاسخ می‌دهد! 💠 پروفسور مهدی گلشنی، استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف، در نشست علمی «احیای دین و فلسفه در جهان غرب در دهه‌های اخیر» گفت: تغییراتی که در دو سه دهه اخیر حاصل شده است در داخل منعکس نمی‌شود؛ فیزیک‌دانان و فلاسفه در غرب فهمیده‌اند که باید با هم کار کنند؛ 🔸 انیشتین چند دهه قبل این سخن را گفت و الان برخی دانشگاه‌های غربی مانند کلمبیا به این نتیجه رسیده‌اند. در سال ۲۰۱۲ آکسفورد و کمبریج این کار را کردند تا فلاسفه و فیزیکدانان با هم کار کنند. ما غافلیم و متأسفانه فلاسفه، فیزیکدانان را تحمل نمی‌کنند و برعکس. 🔹 دانشجوی ما خداباور وارد دانشگاه می‌شود ولی بی‌خدا بیرون می‌رود، در حالی که در ۵ سال اخیر بخش فلسفه فیزیک در برخی دانشگاه‌های غربی راه‌اندازی شده است و باید جلوی ضرر کنونی را بگیریم و تحولات مثبت را تقلید کنیم. 📝متن کامل : B2n.ir/philoscience-506 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
🔹پرسش‌هایی از جنس خداناباورانه ۱: ❓ آیا تعارضی بین علم و دین وجود دارد؟ در مواقع مواجهه با تعارضات، حق را به کدام طرف بدهیم؟ ✅ این پرسش، کوتاه است اما جوابش، کوتاه نیست. قدم به قدم پیش می‌رویم، تا نهایتا بتوانیم به یک پاسخ خوب برسیم. 🖇 قبل از ورود به اصل بحث، می‌خواهم نکته‌ای را درباره انواع و اقسام تعارضات شرح بدهم تا مخاطبان ارجمند چنین گمان نکنند که تعارض، فقط در خصوص دین و علم رخ می‌دهد. تعارض، یک امر خیلی عادی و نرمال و متداول است که در بین دو منبع می‌تواند رخ دهد: 1️⃣.تعارض نظریه علمی با نظریه‌های علمی دیگر. 2️⃣.تعارض نظریه علمی با احکام ریاضیات. 3️⃣.تعارض دو برداشت متفاوت از یک نظریه علمی. 4️⃣.تعارض دو برداشت متفاوت از یک قضیه‌ی ریاضیاتی. 5️⃣. تعارض برداشت شخصی از دین با نظریه علمی 6️⃣.تعارض برداشت موجه از دین با برداشت شخصی از نظریه علمی. 7️⃣. تعارض برداشت موجه از دین با برداشت موجه از نظریه علمی. تعارض‌ها در صورتی که به خوبی مدیریت شوند، موجبات پیشرفت را فراهم می‌آورند؛ اما باید بدانیم که در هنگام تعارض، نباید عجولانه قضاوت کنیم و به نفع یکی و به ضرر دیگری حکم صادر کنیم. 🔹مغالطه‌ای که غالبا توسط افراد ضد دین به کار می‌رود این است که صرف وجود تعارض بین علم و دین را برای محکوم کردن دین کافی می‌دانند زیرا یک پیشفرض در پسِ ذهن آنان وجود دارد که در هر صورت، حق را باید به علم داد؛ حتی خودِ علم هم اینگونه به خودش حق نمی‌دهد که این علمگرایان افراطی به او حق می‌دهند. علم بسیار موجود متواضعی است. ✍️ دکتر رضا ضیاء توحیدی 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
هدایت شده از مدرسه علم و دین
✅ کانال مدرسه علم و دین در تلگرام راه اندازی شد. 🔸 لینک ورود به کانال در تلگرام👇 https://t.me/elmvadin 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
🔹پرسش‌هایی از جنس خداناباورانه ۲: ❓چرا آتئیسم با روح کلی حاکم بر علم و ساینس سازگاری ندارد؟ ✅ آتئیست ها تنها منبع معرفتی را ساینس می دانند؛ روح کلی حاکم بر ساینس این است که: در هیچ موردی نمی‌توانم به نحو قطعی نظر بدهم و همواره جایی را برای تردید باقی می‌گذارم. تفاوت آتئیست با آگنوستیک همین است که آتئیست به نحو قطعی ادعایش را مطرح می کند ولی آگنوستیک ها خود را مردد می بینند. ادعاهای تند و قطعی آتئیست های علمگرا برای افرادی که ویژگی غیرقطعی بودنِ علم را می شناسند و ادعای علمی بودن را از این آتئیست‌ها می شنوند، بسیار شگفت انگیز است! 🔹منصفانه بخواهیم بگوییم: آتئیسم یک فرقه دگم شبه مذهبی است که برعلیه مذهب های دیگر اظهارنظرهای دگماتیک و انحصارگرایانه را با سوء استفاده از برچسب های علمی، مطرح می کند، اما آگنوستیک فردی است که نمی‌داند برای دستیابی به باورهای فراطبیعی از چه راهی باید برود. بین این دو آدم، تفاوتِ فراوانی وجود دارد. آتئیسم، ولو فریاد می زند که دین باید محو شود، ولی خودش شاخصه های ادیان و فرقه ها را دارد. 🔹یک آتئیست در صورتی که ساینس را مبنای جدی برای خودش انتخاب کند و سپس به ( مجموعه ی اظهارنظرهای تندو تیز و دگم خودش) بیاندیشد، خود را با یک دوراهی مواجه خواهد دید: یا باید ساینس را جدی نگیرد، یا باید از آتئیسم به آگنوستیسیزم تغییر مسیر بدهد. 🔹از این منظر می‌بینیم آتئیست‌ها نه خود را پایبند استدلال‌های فلسفی محض معرفی می کنند و نه اهمیتی برای استدلال های عقلی قائل می شوند و هنگامی که به آنان می گوییم این دگم بودن شما، با روح علم و ساینس سازگار نیست، جواب هایی می دهند که از پیروان فرقه های دگم و غیرعقلانی و تعصباتی می شنویم. به مثال زیر دقت فرمایید: یک دستگاه فوق پیشرفته از محصولات یک شرکت مهم خارجی به دست ما افتاده است. آن را به متخصصان خودمان می دهیم تا با مهندسی معکوس، آن را بفهمند. 🔹از آنجا که دستگاه فوق، بنا به فرض، فوق العاده پیچیده است، مهندسان اظهارنظرهای خود را به صورت غیرقطعی (توجه کنید) اعلام می کنند زیرا هنوز از تمامی زوایای این سیستم پیچیده آگاه نشده اند. جمله مهم این است که: اظهارنظرهای غیرقطعی از این افراد در این مورد، پذیرفتنی است. 🔹اما حال فرض کنید توانسته باشید با شرکت مهم خارجی فوق الذکر و شخصی که سازنده همین دستگاه پیچیده است، مرتبط شوید. اگر از او اظهارنظر غیرقطعی بشنوید، برای شما پذیرفتنی نخواهد بود. انتظار معقول و موجه ما این است که آن را به نحو قطعی بیان کند نه با شک و شاید و اگر و مگر! زیرا او خودش آن را ساخته است. او که دیگر نباید غیرقطعی نظر بدهد. سازنده اگر اظهارنظر غیرقطعی بکند، مذموم و ناپسند است اما غیرسازنده ها اگر به نحو غیرقطعی اظهارنظر کنند، کاملا موجه و پسندیده است. ✍️ دکتر رضا ضیاء توحیدی 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
جلسه یازدهم دکتر رستگار مقدم ادامه مباحث نسبیت خاص.mp3
27.46M
🎧 | دوره آموزشی (پیش‌نیاز) مدرسه تخصصی «از علم تا خدا» 🔎جلسه یازدهم ادامه مباحث نسبیت خاص 🔹نسبیت همزمانی ❓آیا علیت (فرم ساده علیت) به وسیله نسبیت دچار مشکل می شود؟ 🔹اتساع زمان 🎙 دکتر رستگار مقدم 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
جلسه دوازدهم دکتر رستگارمقدم موضوع ادامه مباحث. پارادوکس دوقلوها.mp3
26.26M
🎧 | دوره آموزشی (پیش‌نیاز) مدرسه تخصصی «از علم تا خدا» 🔎جلسه دوازدهم ادامه مباحث نسبیت خاص 🔹پارادوکس دوقلوها 🔸پرسش‌ها 🎙 دکتر رستگار مقدم 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
برنامه نشست‌های موسسه راهبردی حق پژوهی در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی 🔸جمعه ۱۰ آذرماه: 🕥ساعت ۱۰:۳۰: آشنایی با کلیات فرقه‌شناسی، حجت‌الاسلام استاد امیرحسین کامل نواب 🕕ساعت ۱۸: رونمایی «مستند انجمن معتادین گمنام NA» در غرفه رویدادها و کارگاه‌های آموزشی 🔸شنبه ۱۱ آذرماه: 🕡ساعت ۱۸:۱۵: آشنایی با انجمن حجتیّه و نقد باورها و عملکرد انجمن حجتیّه، حجت‌الاسلام استاد مرتضی امین‌نیا 🔸یکشنبه ۱۲ آذرماه: 🕒ساعت ۱۵: آشنایی با الحاد نوین، حجت‌الاسلام استاد احمد منصوری 📍آدرس: نمایشگاه بین‌المللی مشهد، سالن عطار، بخش داخلی غرفه‌های حوزه علمیه خراسان، مؤسسه راهبردی حق پژوهی 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
پاور درس۱۱ و۱۲ دکتر رستگارمقدم.pdf
35.35M
🔸 استفاده شده در جلسه یازدهم و دوازدهم توسط استاد دکتر رستگار مقدم 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| حضور فعال موسسه حق پژوهی در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی 🔹بیست و چهارمین نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی با حضور بیش از ۱۰۰ شرکت دانش ‎بنیان در نمایشگاه بین‌المللی مشهد شروع به فعالیت کرده و موسسه راهبردی حق پژوهی نیز نقش فعالی در این نمایشگاه دارد. 🔸جلسه «آشنایی با کلیات فرقه‌شناسی» با ارائه حجت‌الاسلام استاد امیرحسین کامل نواب و رونمایی از «مستند انجمن معتادین گمنام NA» از برنامه‌های روز دوم حضور موسسه حق پژوهی در این نمایشگاه بود. 🔹روز سوم نیز جلسه‌ای با ارائه حجت‌الاسلام استاد مرتضی امین‌نیا پیرامون «آشنایی با انجمن حجتیّه و نقد باورها و عملکرد انجمن حجتیّه» ارائه خواهد شد. «آشنایی با الحاد نوین» جلسه دیگری است که توسط حجت‌الاسلام استاد احمد منصوری در روز چهارم حضور موسسه ارائه خواهد شد. 🔸لازم به ذکر است در این نمایشگاه ضمن پاسخگویی به سوالات فرقه‌ای بازدیدکنندگان توسط کارشناسان موسسه حق پژوهی، بخشی از تولیدات این موسسه شامل برش‌هایی از نشست‌های تخصصی، کتاب‌ها و تولیدات متنوع رسانه‌ای در معرض دید عموم قرار گرفته است. 🔹این نمایشگاه از ۹ تا ۱۲ آذرماه، همه‌روزه از ساعت ۱۰ الی ۱۹ پذیرای بازدیدکنندگان است. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
❓آیا علم می‌تواند خدا را اثبات یا انکار کند؟ 🔹علم تجربی، برخلاف فلسفه و متافیزیک نمی‌تواند به صورت قیاسی آفرینش یا خدا را اثبات کند؛ زیرا علم‌تجربی با جهان فیزیکی و «قوانین‌طبیعت» سروکار دارد به‌گونه‌ای که پدیده‌های درون جهان‌فیزیکی از آن قوانین پیروی می‌کنند، اما خداوند یک پدیده در درون جهان‌فیزیکی نیست که علم بتواند آن را بررسی نماید. 🔸به‌علاوه علم، رشته‌ای تجربی و استقرائی است؛ یعنی علم نمی‌تواند یقین پیدا کند که همه داده‌های ممکن برای تبیین پدیده‌های‌جهان یا خود جهان را در نظر گرفته است. 🔹علم، تنها می‌تواند شواهد دال بر تناهی‌زمان‌گذشته در جهان را آنگونه که امروزه می‌دانیم هست، یا آنگونه که فکر می‌کنیم باشد را، شناسایی و تبیین می‌کند. همچنین علم می‌تواند احتمال بسیار اندک رخ‌دادن تصادفی شرایط لازم برای حفظ حیات در جهان را آنگونه که امروز می‌دانیم هست، یا آنگونه که فکر می‌کنیم می‌تواند باشد را، شناسایی کند... 📚منبع: نگاهی نو به اثبات وجود خداوند در فیزیک و فلسفه معاصر، رابرت اشپیتزر، ترجمه میثم توکلی بینا، تهران، انتشارات پارسیک، چاپ دوم، بهار 1402، ص 43 (با تلخیص) 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
IMG_۲۰۲۳۱۲۱۱_۱۳۰۸۴۷.jpg
296.2K
| جدول برنامه اجرایی مدرسه تخصصی «از علم تا خدا؛ چالش‌های الاهیاتی فیزیک کوانتوم و کیهان‌شناسیِ الحاد جدید» 📌جزئیات ثبت نام متعاقبا اعلام می شود 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin