eitaa logo
امام حسین ع
21.5هزار دنبال‌کننده
413 عکس
2.1هزار ویدیو
2هزار فایل
کانال مداحی و شعر و سبک https://eitaa.com/emame3vom
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه⤴️⤴️ چون نصرانی این حالت را بدید و این سخن را بشنید صیحه ای بزد و بی هوش گردید و به حالت بی هوشی بماند تا آنکه شیخ قبیله با اعراب به سوی او برگشتند. چون او را مدهوش و بی خود دیدند آب بر روی او پاشیدند تا آنکه به خود آمد. پس سبب بی خودی از او پرسیدند. نصرانی گفت: اول مرا کلمه شهادت و اسلام تلقین نمایید [و] بعد از آن جواب خواهید. پس او را کلمه شهادتین تلقین کرده اقرار نموده و بعد از آن واقعه صورت را ذکر کرده [و] بر حسن اعتقاد سایرین افزود». 📚 دارالسلام، شیخ محمود میثمی عراقی، ص۶۶۷-۶۶۳ .
Roze_Shab_jome_Shahitat_1.mp3
25.66M
🔉 هر کس یه بین الحرمین باشه جا داره همه عمرش،دلتنگ حسین باشه... 🔹 و شب جمعه حضرت سیدالشهدا علیه السلام 🎤حجت الاسلام
امام حسین ع
#کارگاه_مجازی_نوحه اثر منتخب هفته دوم کارگاه نوحه (به‌صورت ویرایش‌شده) #نوحه #پیش_زمینه #روضه_خانگی
. ◾️خلاصه بحث جلسه سوم کارگاه مجازی نوحه ✔️ساخت نوحه یا سرودن شعر؟ کدام سخت‌تر، حساس‌تر و موثرتر است؟ ✔️توضیحاتی درباره قالب زمینه و شور ۱. نوحه، علاوه بر شعریّت، مبتنی بر موسیقی نیز هست و این مساله کار یک نوحه‌سرا را به مراتب سخت‌تر از کار یک شاعر می‌کند. ۲. نوحه یک قالب شعری است و اصلاً گمان نکنید که نوحه، محدودیت‌های شعری کمتری دارد. ۳. اینکه می‌بینید در نوحه‌ها اشکال زبانی و ضعف تألیف پیش می‌آید، چون نوحه‌سرا در عین حال که در حصار تنگ موسیقی از قبیل ریتم، ضرب، نت‌ها و... قرار می‌گیرد، در حصار شعریت نیز هست و باید شعریت اثر خود را نیز حفظ کند. ۴. نوحه‌سرا اول باید یک شاعر خوب باشد ۵. نوحه حساس‌تر از شعر است؛ چون بسیار بیشتر از شعر با اجتماع و مردم سروکار دارد؛ فراگیری نوحه در میان مردم قابل قیاس با شعر نیست؛ حتی می‌بینید در ورزشگاه‌ها هم تماشاگران از ملودی نوحه‌ها برای شعارهای خود استفاده می‌کنند. ۶. از میان قالب‌های سینه‌زنی، قالب «زمینه» پرظرفیت‌ترین، منعطف‌ترین و موردتوجه‌ترین قالب سینه‌زنی به‌شمار می‌رود. ۷. تمام مضامین و درون‌مایه‌ها در قالب زمینه جای می‌گیرد؛ (عاطفی، مرثیه، حماسه، عرفانی و...) به‌شرط آنکه با ملودی خود متناسب باشد. ۸. زمینه معمولاً به زبان محاوره گفته می‌شود؛ اما وقتی پای مضمون حماسی و عرفانی به میان می‌آید برخی بخاطر مقتضیات مضمون به سراغ زبان معیار می‌روند؛ آنچه مهم است وحدت و تناسب زبانی است. ۹. زمینه از 2 تا 4 بند ساخته می‌شود که هر بند باید از نظر ساختار، نت‌ها، هجاها، فرم قرارگرفتن قافیه و هرآنچه از عناصر تشکیل‌دهندۀ هر بند محسوب می‌شود، با بندهای دیگر کاملاً متناسب باشد. ۱۰. زمینه یک تصنیف مذهبی است و به بخش‌های آن، صنف یا همان فراز می‌گویند. صنف به آن بخش از نوحه می‌گویند که دارای آهنگ و قافیه و نت‌ موسیقایی و هجای شعری مستقل باشد. زمینه‌ای که بیش از 3 یا 4 صنف باشد، برای مخاطب خسته‌کننده و سرگردان‌کننده می‌شود. ۱۱. هر زمینه یک گوشواره دارد؛ گوشواره عبارت یا عباراتی است که ساده و روان و زیباست و قابلیت تکرار و همراهی توسط مستمع را دارد که معمولاً انتهای هر بند می‌آید؛ البته گاهی هم گوشواره ممکن است ابتدای نوحه قرار بگیرد؛ مهم رعایت ویژگی‌های گوشواره است. ۱۲. شور آخرین قالب سینه‌زنی است که از نظر ریتم هم تندتر از سایر قالب‌هاست. ۱۳. شور از قدیم در مجالس برای ایجاد هیجان و تخلیه احساسات مخاطب به کار رفته؛ هرچند امروزه کارکرد‌های گسترده‌تری يافته و فرم آن نیز تغییراتی داشته است. ۱۴. وفور مضامین احساسی محض و تُوخالی و دور از محتوا و معرفت باعث شد برخی از این قالب روی‌گردان شوند؛ همان‌طور که ریتمیک‌بودنِ آن برخی را به خود جذب کرد. ۱۵. در سال‌های اخیر اتفاقات بسیار خوبی همچون ورود مضامین معرفتی، حماسی، عاطفی زیبا و بامحتوا، همراه با زاویه نگاه‌های نو و اثرگذار، پرداختن به مسائل اجتماعی روز در قالب شور افتاده است. اما همچنان شورهای بی‌محتوا و تُوخالی با الحان و اجراهای زننده نیز رواج دارد. بهرحال یکی از مهم‌ترین رسالت‌های ما پرداختن و گسترش‌دادنِ مضامین خوب در قالب شور است. ۱۶. گاهی در قالب شور به مرثیه هم پرداخته می‌شود که بهتر است مختص ایام خاصی همچون روز عاشورا یا روز شهادت حضرت زهرا و ... باشد. نباید روضه مکشوف امام معصوم که فجیع‌ترین حالت شهادت را داشته، یا روضه مربوط به نوامیس اهل‌بیت عصمت، انقدر راحت روی زبان‌ها جاری شود و برای مخاطب، عادی جلوه کند. .
◾️خلاصه بحث جلسه سوم کارگاه مجازی نوحه ✔️روش‌های ساخت ملودی حماسی ۱. برای ساخت ملودی حماسی اولین فاکتور که باید رعایت بشود انتخاب آهنگ مناسب فضای حماسی است. ۲. دومین فاکتور، کشش‌ها در ملودی حماسی است که نسبت به ملودی‌های دیگر نقش کمتری دارد و باید به میزان قابل توجهی از کشش‌ها کمتر استفاده شود؛ مثلاً در یک مصراع که چند واژه وجود دارد، تنها یکی از واژه‌ها در ملودی کشیده شود. ۳. یک شگرد کاربردی که می‌تواند در ساخت ملودی حماسی کمک کند، "ردشدن از روی کلمات" یا سرعت دادن به کلمات‌ در یک فراز یا یک بیت است که با این روش به سرعت و چابکی ملودی افزوده می‌شود. ۴. شگرد بعد، تقطیع یعنی مکث‌کردن بین دو کلمه یا استفاده از کلمات کوتاه است. ۵. این موارد زمانی موثرند که انتخاب آهنگ، درست و متناسب با فضای حماسی باشد. * نشر مطالب، بدون ذکر نام صاحب اثر و لینک کانال، به هیچ وجه مورد رضایت نیست. *صاحب اثر"حمید رمی"
اعتیاد.mp3
17.17M
۲۲۲ سوال کننده محترم با سه شماره آخر: ۴۱۳ موضوع پرسش و پاسخ : سوال: سلام علیکم وقت بخیر من حس می‌کنم‌ پیدا کردم به 😭 خب من همش عادت کردم برم توی گروه البته از این دوست یابی ها ن گروهای مذهبی یا چت ساده اینا ولی میان پی وی و اینکه کلا عادت کردم ب چت بخدا انگشت شستمم میاد ب درد از بس چت می کنم من همش دلیت اکانت می‌زنم ولی باز وارد مجازی می شم چون اعتیادپیدا کردم
ShahadatHazratRoghayyeh1390[03].mp3
8.43M
🎙 🌷 گشته ویرانه امشب چراغان با نوای حاج امیر عباسی علیه السلام سلام الله علیها @emame3vom
. . علیه‌السلام 🔹روزه یعنی...🔹 ای که از سوز تو پیداست تمنای حسین «روزه یعنی عطش و روضۀ لب‌های حسین» روزه یعنی که به تکبیرة الاحرام سحر قصد قربت کنی از مسجد الاقصای حسین... روزه چون «حر» به کنار آمدن از راه خطاست چشم پوشیدنِ از غیر و تماشای حسین... این «حبیب» است که یک روزه به دست آورده‌ست سندِ دیدن محبوب به امضای حسین روزه یعنی که بخواهی به دعای شب قدر شوق پیوستنِ یک قطره به دریای حسین @emame3vom روزه یعنی که به صحرای بلا، جام به دست آب بردن به سوی خیمۀ گل‌های حسین روزه یعنی که توقف به لب شط فرات اقتدا کردنِ سی روز به سقای حسین وقت افطار شد ای سوخته در آتش دل «روزه یعنی عطش و روضۀ لب‌های حسین» .
. تقدیم به کریم اهل البیت حضرت مجتبی علیه السلام خانه ی فاطمه از عشق منور شده است عرش در گوشه ی این خانه مصور شده است امد از سمت خدا انچه مقدر شده است به علی گفت ملک فاطمه مادر شده است جبرئيل امده از شوق خبردار شده حضرت حیدر کرار پسردار شده رمضان ماه رخت دید و پریشان گردید علی افطار به لبخند تو مهمان گردید حُسن تو رونق بازار کریمان گردید شمه ای از کرمت سوره ی انسان گردید حاصل جمع دو دریای کرم امده است نسخه ی اصلی اقای کرم امده است دشمن و دوست پریشان شده را می بخشید همه زندگی اش را به گدا می بخشید بهترین نعمت خود را به خدا می بخشید مهربانی دلش را به جذامی بخشید حالتش وقت کرم چون جبل الرحمت بود سفره اش ناب ترین بخشش بی منت بود لحظه ای از تو دل فاطمه دل کند نبود نقطه ضعفی به سراپای تو سوگند نبود کرم هیچ کسی با تو همانند نبود بر لبت حرف برو نیست نوشتند نبود نیمه ی ماه، خدا میل تغزل دارد چشم هر ذره به دست تو توسل دارد ذولفقار است و یا تیغ دو ابروی حسن شب قدر است و یا سلسله موی حسن قبله مایل شده در ماه خدا سوی حسن هر چه حسن است فراهم شده در روی حسن سائلت وقط کرم حال تماشایی داشت نوکر خانه تو منصب اقایی داشت تا ابد دست به دامان حسن دارم و بس نوکرم چشم به احسان حسن دارم و بس پیشکش جان به قربان حسن دارم و بس زنده ام تا به کفم نان حسن دارم و بس من و دل کندن از شغل گدایی سخت است هر که از عشق تو دیوانه نشد بدبخت است جوهر مدحیه ام در شُرُف زر شدن است با تو هر لحظه مرا روی به بهتر شدن است بنویسید مرا قابل نوکر شدن است بنویسید که اماده ي قنبر شدن است سکه ی مهر حسن نقش دل و خاطر ماست یا الهی به حسن حرف دم اخر ماست نمک سفره تو طعنه به دنیا میزد خنده هایت به گدا زود بفرما میزد دل جبرییل به نام تو به دریا میزد بر سر خوان تو خود جای گدا جا میزد دل سائل به سر خوان تو جا می اید چقدر لفظ کریمی به شما می اید پسر شیر خدا مثل علی کرار است مجتبی امده و دشمن او فرار است کربلا دید که عبدلله او سردار است قاسمش روح اشداءُ علی الکفار است طرز جنگ اوری ات به که به حیدر رفته بنویسید که سقا به برادر رفته زیر پاهای تو میدان جمل میلرزید جنگ در قبضه شمشیر شما می چرخید افرین های علی جان به تنت می بخشید یاد زهرا شتر فتنه گران پی گردید شتر سرخ که سر بر قدم خاک نهاد همه ی ارزوی اهل جمل رفت به باد وقت معراج حسن دوش نبی را دارد مادری طاهره چون حضرت زهرا دارد یوسف هاشمیان بس که تماشا دارد کوچه از حُسن حسن بند شود جا دارد نور پیشانی او روشنی افاق است غم به پابوسی چشمان حسن مشتاق است صبر حیرت زده ی صبر تماشایی تو زخم خورده است غرور دل دریایی تو اسمان مرد ندیده است به تنهایی تو دشمن و دوست گذشتند ز اقایی تو غم اگر هست در عالم غم تنهایی توست کوچه و اشک فقط محرم تنهایی توست لحظه لحظه همه ی زندگی ات ماتم بود محرم خانه ات افسوس که نا محرم بود غالبأ قوت دلت سفره به سفره غم بود چشم های تو پذیرای غم عالم بود اخر این خاطره ها کشت تو را اقا جان کوچه و مادر و طوفان خدا نشناسان @emame3vom
🌺 سرود ولادت امام حسن(ع)،،سبک 🌺 👏👏 بند اول 👏👏 اهل عالم اهل عالم شام هجران شد سحر حضرت زهرا گرفته در بغل قرص قمر میوه ی قلب رسول الله به دنیا آمده شیعیان امشب امیرالمومنین گشته پدر یوسف آل عبا ماه تابان آمده پاره ی جان علی یار قرآن آمده «سرور و مولای ما یا امام مجتبی» 👏👏 بند دوم 👏👏 آسمون از مقدم این گُل چراغانی شده بر زمین خیل ملائک جمله مهمانی شده باب حاجات آمده اُوج کرامت آمده بر گدایان جهان این شاه ارزانی شده ای کریم عالمین قبله گاه عاشقان نور چشم فاطمه ای امام مهربان «سرور و مولای ما یا امام مجتبی» 👏👏 بند سوم 👏👏 خنده کن شادی نما در جشن میلاد حسن غصه و غم را زسینه امشبی کن ریشه کن هر کی شاده شاد بشه هر کی نشاده شاد بشه کِل بِکش از عمق دل تا می توانی کف بزن ای گل زیبا حسن ای بهار فاطمه دلربای مصطفی ای قرار فاطمه «سرور و مولای ما یا امام مجتبی» 🌺
. صبح جمعه از دل و جان از فراقت ناله دارم گل نرجس تا غروب روز جمعه سوزو اشک و گریه کارم گل نرجس برسرراهت نشستم تا بیایی تا بیایی روی سر باشد دو دستم تا بیایی تا بیایی بردو عالم دیده بستم تا بیایی تا بیایی دیگر از دنیا گسستم تا بیایی تا بیایی   یاابا صالح کجایی  یا ابا صالح کجایی   ندبه ها یک یک گذشت و مهدی دوران نیامد او نیامد صاحب عصر و زمانم دارو و درمان نیامد او نیامد ای مه پرده نشینم اباصالح اباصالح کن نظر دل آتشینم اباصالح اباصالح ازغم هجرت غمینم اباصالح اباصالح کی شود رویت ببینم اباصالح اباصالح   یاابا صالح کجایی  یا ابا صالح کجایی @emame3vom (مجیدطاهری) .
. عج 🌺🍃 شرح حالِ پریشانی 🍃🌺 این غربتِ حیران شده را دوست ندارم دلشورۂ پنهان شده را دوست ندارم بر دردِ فراق تو بدعادت شده ام! چون- بیماری درمان شده را دوست ندارم شاید گله داری و بگویی که گدایِ- مشغول به عصیان شده را دوست ندارم بستند چرا مسجد فیروزه نشان را؟! این مشکل آسان شده را دوست ندارم محرابِ تو یک عمر شفاخانۂ ما بود تقوایِ هراسان شده را دوست ندارم برگرد فدایت بشوم! از تو چه پنهان... این آدم ِ شیطان شده را دوست ندارم هر هفته تو را ضجّه زدم تا که بیایی این هفتۂ زندان شده را دوست ندارم دلتنگم و بیتابم و بیتابم و دلتنگ این حالِ پریشان شده را دوست ندارم! .