eitaa logo
امام رئوف (ع)
305 دنبال‌کننده
12.4هزار عکس
6هزار ویدیو
104 فایل
اطلاع رسانی ومعرفی برنامه های کانون تخصصی قرآن وعترت خدمت رضوی به این شرح می باشد.۱.قرآن وتفسیر۲.حدیث۳.صحیفه سجادیه۴.نهج البلاغه۵.تدبردر قرآن۶.چهارشنبه امام رضایی۷.و.. ارتباط با ادمین @Esf456..........................‌.‌‌‌..‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.................
مشاهده در ایتا
دانلود
امام رئوف (ع)
#هر_روز_با_قرآن_کریم تفسیر سوره مبارکه رعد ،آیه ۲۹ جزء سیزدهم تفسیر نور @emameraouf
سوره رعد (آیه ۲۹) الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَىٰ لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ (٢٩) ترجمه استاد حسین انصاریان كسانی كه ایمان آوردند، و كارهای شایسته انجام دادند، برای آنان زندگی با سعادت و بازگشتی نیك است. (۲۹) تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی نكته‌ها: مردم چهار دسته‌اند: الف: مؤمن، كسانی‌كه هم ایمان دارند و هم اعمالشان صالح است. ب: كافر، كسانی‌كه ایمان ندارند و در ظاهر نیز اظهار ایمان نمی‌كنند. ج: فاسق، كسانی‌كه ایمان دارند، ولی اعمالشان صالح نیست. د: منافق، كسانی‌كه ایمان ندارند، ولی به ظاهر اظهار ایمان می‌كنند. «طُوبی‌» یا مصدر است مثل‌ «بُشْری‌» و یا مؤنث «اطیب» به معنای بهترین است. در آیه مصداق خاصی برای (بهترین) بیان نشده تا شامل همه بهترین‌ها شود. و شاید روایاتی كه می‌گوید: طوبی‌ درختی است كه ریشه آن در خانه پیامبر صلی الله علیه و آله وعلی علیه السلام وشاخه‌های آن بر سر مؤمنان سایه افكنده، ‌# بحار، ج 8، ص 117 و 120.$ مثال و تجسمی باشد از اینكه همه پاكی‌ها و خیرات در گرو اتصال به رهبران آسمانی است. وقتی كوته‌فكران به پیامبر صلی الله علیه و آله انتقاد كردند كه چرا این همه فاطمه زهرا علیها السلام را می‌بوسی؟ حضرت فرمود: زمانی كه در شب معراج مرا به بهشت بردند، من از میوه درخت طوبی خوردم و وجود فاطمه از آن نشأت گرفت و پدید آمد ومن هرگاه مشتاق بوی بهشت می‌شوم دخترم فاطمه را بو می‌كنم. ‌# بحار، ج 8، ص 188$ كامیابی افراد بی‌ایمان و بدور از عمل صالح، عمق و تداوم ندارد. چنانكه حضرت علی علیه السلام می‌فرماید: «لا خیر فی لذة من بعدها النار» ‌# بحار، ج 41، ص 104$ در لذّتی كه بعد از آن آتش باشد، خیری نیست. پیام‌ها: 1- زندگی شیرین دنیوی و عاقبت نیكوی اخروی در سایه ایمان و عمل صالح است. الَّذِینَ آمَنُوا ... طُوبی‌ لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ‌ 2- كامیابی‌های دنیوی در صورتی ارزش دارد كه همراه عاقبت اخروی باشد نه آنكه مانع آن گردد. «طُوبی‌ لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ» @emameraouf
013029.mp3
867.4K
سوره رعد آیه ۲۹ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَىٰ لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ(۲۹) @emameraouf
❇️مفاهیم قرآن، جزء سیزدهم، صفحه ۲۵۳ سوره مبارکه رعدآیات ۲۹تا۳۴ @emameraouf
❇️احادیث حضرت فاطمه زهرا (س) حدیث(۱) قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء سلام اللّه علیها: نَحْنُ وَسیلَتُهُ فى خَلْقِهِ، وَ نَحْنُ خاصَّتُهُ وَ مَحَلُّ قُدْسِهِ، وَ نَحْنُ حُجَّتُهُ فى غَیْبِهِ، وَ نَحْنُ وَرَثَةُ اءنْبیائِهِ.(شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید: ج 16، ص 211.) حضرت فاطمه زهرا (س): ما اهل بیت پیامبر وسیله ارتباط خداوند با خلق او هستیم، ما برگزیدگان پاك و مقدّس پروردگار مى باشیم، ما حجّت و راهنما خواهیم بود؛ و ما وارثان پیامبران الهى هستیم. 🕊🕊🕊 سخنان حضرت فاطمه زهرا(س) حدیث(۲) قالَتْ علیها السلام : مَنْ اصْعَدَ إ لىَ اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، اهْبَطَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ افْضَلَ مَصْلَحَتِهِ.(بحار: ج 67، ص 249، ح 25) حضرت فاطمه زهرا (س): هر كس عبادات و كارهاى خود را خالصانه براى خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت ها و بركات خود را براى او تقدیر مى نماید. 💚🍃 @emameraouf
♦️‌ 🔹‌️ای صاحب ما ، مهدی جان ️ 🔹‌در ابعاد این دلواپسی ها ، دلخوشیم که شما بر بی کسی های ما ناظرید ، برایمان دعا می کنید و در پناه امن حضورتان ، حفظمان می نمایید ... 🔹‌شکر خدا که شما را داریم ... السلام علیک یاولی الله 💚🍃 @emameraouf
عطر حریم شاه خراسان چه جانفزاست آن جنتی که گفته خدا مشهد الرضاست 💚🍃 @emameraouf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدیه‌ای از طرف امام رضا(ع) 🖋 یا امام الرئوف؛ نظر لطف شما دلگرمی این روزهای مردم مظلوم لبنان است و این یعنی پناهگاه امن این‌ مردم تنها نگاه شماست. 🔹حضور خدام امام رضا(ع) و اهدای هدایای آستان قدس رضوی در بین خانواده‌های شهداء، مجروحین و مردم مقاوم لبنان در سوریه @aqr_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موشن گرافیک به سوی قدس 🔹به یاد پدر موشکی ایران و آن زمانی که نغمه‌ی «وَمَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ» بر زبانش برای نابودی دشمن جاری شد… 🔹️۲۱ آبان‌ماه، سالروز شهادت شهید حسن طهرانی مقدم کانال خبری گلستان شهدا👇 https://eitaa.com/joinchat/2860187648C196c18fab1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💖 عظمت عجیب حضرت زینب سلام الله علیها 🎙 استاد مسعود عالی 🆔 @SedayeVahy 🕊️🤍
هدایت شده از خبر فوری سراسری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ♨️مسئله اصلی مردم فضای مجازی و... نیست. مسئله اصلی مردم معیشت است. 📌 بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا @fori_sarasari
❇️جزء سیزدهم، صفحه ۲۵۴ سوره مبارکه رعدآیات ۳۵تا۴۲ @emameraouf
❇️ترجمه ،جزء سیزدهم، صفحه ۲۵۴ سوره مبارکه رعدآیات ۳۵تا۴۲ @emameraouf
تفسیر سوره مبارکه رعد ،آیه ۳۹ جزء سیزدهم تفسیر نور @emameraouf
امام رئوف (ع)
#هر_روز_با_قرآن_کریم تفسیر سوره مبارکه رعد ،آیه ۳۹ جزء سیزدهم تفسیر نور @emameraouf
سوره رعد (آیه ۳۹) يَمْحُو اللَّهُ مَا يَشَآءُ وَيُثْبِتُ وَعِنْدَهُٓ أُمُّ الْكِتَابِ (٣٩) ترجمه استاد حسین انصاریان خدا هر چه را بخواهد محو می‌كند و هر چه را بخواهد پابرجا می‌نماید، و" امّ الكتاب" نزد اوست‌ (۳۹) تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی نكته‌ها: بحثی پیرامون مقدّرات الهی‌ مطابق آنچه از آیات و روایات به دست می‌آید مقدرات الهی بر دو نوع است: 1. اموری كه مصلحت دائمی دارد و لذا قانونش هم دائمی است. مثل آیاتِ؛ «ما یُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَیَّ» ‌# ق، 29.$ در كلام ما تبدّل راه ندارد. «كُلُّ شَیْ‌ءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدارٍ» ‌# بقره، 162.$ هر چیزی در نزد پروردگار دارای حساب و كتاب دقیقی است. اینگونه مقدرات در لوح محفوظ ثبت است‌ «فِی لَوْحٍ مَحْفُوظٍ» ‌# بقره، 162.$ و فقط مقربان الهی با اذن خداوند می‌توانند بر آن آگاه شوند. «كِتابٌ مَرْقُومٌ یَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ» ‌# مطفّفین، 20- 21.$ 2. اموری كه غیرحتمی و مصالح آنها تابع اعمال و رفتار مردم است، مثل توبه كردن مردم از گناه كه مصلحت عفو را درپی دارد، و یا دادن صدقه كه مصلحت دفع بلا را به همراه می‌آورد و یا ظلم و ستم كه به خاطر مفسده‌اش قهر الهی را به دنبال دارد، یعنی خداوند متعال در اداره‌ی نظام آفرینش دست بسته نیست و با حكمت و علم بی‌نهایتی كه دارد، می‌تواند با تغییر شرایط، تغییراتی در آفرینش و قوانین آن بدهد. بدیهی است كه این تغییرات، نشانه‌ی جهل خداوند متعال و یا تجدید نظر و پشیمانی او نیست، بلكه این تغییرات بر اساس حكمت و تغییر شرایط و یا پایان دوره‌ی آن امر است. قرآن مجید در این زمینه نمونه‌های زیادی دارد كه به چند نمونه اشاره می‌كنیم: الف: «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَكُمْ» ‌# غافر، 60.$ دعا كنید تا من برای شما مستجاب كنم. انسان با تضرع ودعا می‌تواند مصالح خود را بدست آورد و سرنوشت خود را تغییر دهد. ب: «لَعَلَّ اللَّهَ یُحْدِثُ بَعْدَ ذلِكَ أَمْراً» ‌# طلاق، 1.$ قانون الهی در همه جا ثابت نیست، شاید خداوند با پدید آمدن شرایط لازم، برنامه جدیدی را بوجود آورد. ج: «كُلَّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ» ‌# الرحمن، 29.$ خداوند، هر روز در شأن مخصوص همان روز است. د: «فَلَمَّا زاغُوا، أَزاغَ اللَّهُ» ‌# صفّ، 5.$ چون راه‌انحرافی را انتخاب كردند، خدا هم منحرفشان ساخت. ه: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری‌ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَكاتٍ» ‌# اعراف، 69.$ با ایمان و تقوا، مسیر قهر الهی به لطف و بركت تغییر مییابد. و: «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» ‌# رعد، 11.$ خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد، مگر آنكه آنها خودشان را تغییر دهند. ز: «إِلَّا مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلًا صالِحاً فَأُوْلئِكَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ» ‌# فرقان، 70.$ كسانی‌كه توبه كنند، ایمان آورند و عمل نیكو انجام دهند، خداوند بدی‌های آنان را به خوبی و حسنه تبدیل می‌كند. ح: «إِنْ عُدْتُمْ عُدْنا» ‌# اسراء، 8.$ اگر شما برگردید، ما هم برمی‌گردیم. سؤال: اگر علم خدا عین ذات اوست و قابل تغییر نیست، پس هر چه در علم او گذشته باید به مرحله عمل برسد وگرنه جهل خواهد بود. پاسخ: علم خدا بر اساس نظام علل واسباب است، بدین صورت كه او علم دارد كه اگر از این وسیله استفاده شود، این نتیجه و اگر از وسیله‌ای دیگر بهره‌برداری شود، سرانجام دیگری را درپی خواهد داشت و علم او جدای از علم بر اسباب و علل نیست. بداء چیست؟ یكی از ایراداتی كه اهل سنّت بر شیعه وارد می‌كنند این است كه می‌گویند: شیعه برای خداوند «بداء» قائل می‌شوند و به گمان آنها «بداء» یعنی تغییر در علم الهی و كشف خلاف‌برای خداوند، در حالی‌كه منظور شیعه از بداء ظاهر شدن چیزی است كه ما انسان‌ها خلاف آن را گمان می‌كردیم. «بداء» در آفرینش، نظیر نسخ در قانون است، مثل آنكه از ظاهر قانون و یا حكمی تصوّر كنیم كه دائمی است، ولی بعد مدّتی ببینیم كه عوض شده است؛ البتّه این به معنای پشیمانی و یا جهل قانونگذار نیست، بلكه شرایط باعث بوجود آمدن این تغییر در قانون شده‌ است، درست مانند نسخه‌ای كه پزشك با توجّه به شرایط فعلی بیمار آن را می‌نویسد، امّا به محض تغییر حال او، نسخه جدیدی تجویز می‌كند، لذا همان‌گونه كه نسخ در آیات را كه در واقع یك نوع بداء است، همه فرق اسلامی از شیعه و سنی قبول كرده‌اند، می‌بایست «بداء» را با همین معنا و بیانی كه آمد پذیرا باشند. پس بداء به معنای جهل ماست نه جهل خداوند. @emameraouf
امام رئوف (ع)
#هر_روز_با_قرآن_کریم سوره رعد (آیه ۳۹) يَمْحُو اللَّهُ مَا يَشَآءُ وَيُثْبِتُ وَعِنْدَهُٓ أُمُّ الْ
سوره رعد آیه ۳۹ نمونه‌های از بداء 1. ما گمان می‌كردیم خداوند كه به حضرت ابراهیم علیه السلام فرمان ذبح فرزندش را داده است، می‌خواسته اسماعیل علیه السلام كشته و خونش بر زمین ریخته شود، امّا بعداً ظاهر شد كه اراده‌ی الهی از این امر، آزمایش پدر بوده است نه كشته شدن پسر. 2. ما از وعده خداوند با حضرت موسی علیه السلام تصوّر می‌كردیم كه دوره‌ی مناجات سی شب است، «وَ واعَدْنا مُوسی‌ ثَلاثِینَ لَیْلَةً» ‌# اعراف، 142.$ امّا بعداً ظاهر شد كه از اول برنامه چهل شب بوده است، ولی خداوند به جهت آزمایش، آن را در دو مرحله اعلام فرموده است، ابتدا سی شب و سپس ده شب. 3. ما فكر می‌كردیم كه قبله‌ی مسلمانان برای همیشه بیت‌المقدس است، ولی آیات تغییر قبله برای ما ظاهر كرد كه قبله‌ی دائمی، كعبه بوده است. 4. وقتی نشانه‌های قهر خدا پدید آمد، حتّی حضرت یونس علیه السلام هم مطمئن شد كه عذاب الهی نازل و قوم كافرش نابود خواهند شد، لذا از میان مردم بیرون رفت، امّا مردم ایمان آوردند و قهر الهی برطرف گردید. «إِلَّا قَوْمَ یُونُسَ لَمَّا آمَنُوا كَشَفْنا عَنْهُمْ» ‌# یونس، 98.$ به هر صورت معنای بداء جهل خداوند و عوض شدن علم او نیست، زیرا خداوند از ابتدا می‌دانست كه خون اسماعیل ریخته نخواهد شد، مدّت مناجات موسی‌ چهل شب است، قبله دائمی مسلمانان، كعبه خواهد بود و قوم یونس اهل نجات هستند، ولی ظاهر دستورات و حوادث به نحوی بود كه انسان تصوّر دیگری داشت. پس تغییری در علم خداوند پیدانشده و این ما هستیم كه دارای دید تازه‌ای شده‌ایم. بداء به این معنا دارای اثرات تربیتی بسیاری است، از جمله اینكه انسان تا آخرین لحظه‌ی عمر، به تغییر شرایط امیدوار می‌ماند، روحیّه‌ی توكّل در او زنده می‌گردد، اسیر ظواهر نمی‌شود، ایمان انسان به غیب و قدرت خداوند متعال بیشتر می‌شود. با توبه، صدقه، مناجات و دعا تلاش می‌كند تا مسیر حوادث و قهر الهی را تغییر دهد. امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند از همه انبیا همراه با توحید، ایمان به بداء را نیز پیمان گرفته است. در حدیث دیگر می‌خوانیم: هر كس گمان كند برای خداوند مسئله جدیدی روشن شده كه قبلًا آن را نمی‌دانسته، از او تبرّی بجویید. ‌# تفسیر نمونه.$ پیام‌ها: 1- دست خدا برای تغییر در نظام تكوین یا تشریع باز است. «یَمْحُوا اللَّهُ ما یَشاءُ» 2- خداوند، آفرینش را به حال خود رها نكرده است. «یَمْحُوا اللَّهُ ما یَشاءُ وَ یُثْبِتُ» 3- محو یا اثبات قوانین حاكم بر جهان هستی، به دست خداست. یَمْحُوا اللَّهُ‌ ... 4- محو و اثبات الهی بر اساس، حكمت و علم است. «وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْكِتابِ» 5- جهان آفرینش دفتری دارد كه تمام حوادث در آن ثبت است. «الْكِتابِ» @emameraouf
013039.mp3
1.01M
سوره رعد آیه ۳۹ يَمْحُو اللَّهُ مَا يَشَآءُ وَيُثْبِتُ وَعِنْدَهُٓ أُمُّ الْكِتَابِ(۳۹ @emameraouf
❇️مفاهیم قرآن ،جزء سیزدهم، صفحه ۲۵۴ سوره مبارکه رعدآیات ۳۵تا۴۲ @emameraouf
🔻زیرک ترین، احمق ترین و گرامی ترین اشخاص را بشناسیم 🟢امام حسن مجتبی(ع) فرمود: «أکیسُ الْکیسِ التُّقی، وَ أحْمَقُ الْحُمْقِ الْفُجُورَ، الْکریمُ هُوَ التَّبَرُّعُ قَبْلَ السُّؤالِ؛ زیرک ترین و هوشیارترین افراد، پرهیزکار ترین فرد است. احمق و نادان ترین افراد، کسی است که تبه کار و اهل معصیت باشد. گرامی ترین و باشخصیت ترین افراد، کسی است که به نیازمندان پیش از اظهار نیازشان، کمک کند».1 إحقاق الحقّ، ج11، ص20، س1؛ بحارالانوار، ج44، ص30. ❇️❇️❇️❇️❇️ https://eitaa.com/joinchat/1140981855Cfc44be4b2b