eitaa logo
امام رئوف (ع)
305 دنبال‌کننده
12.4هزار عکس
6هزار ویدیو
104 فایل
اطلاع رسانی ومعرفی برنامه های کانون تخصصی قرآن وعترت خدمت رضوی به این شرح می باشد.۱.قرآن وتفسیر۲.حدیث۳.صحیفه سجادیه۴.نهج البلاغه۵.تدبردر قرآن۶.چهارشنبه امام رضایی۷.و.. ارتباط با ادمین @Esf456..........................‌.‌‌‌..‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.................
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدیه‌ای از طرف امام رضا(ع) 🖋 یا امام الرئوف؛ نظر لطف شما دلگرمی این روزهای مردم مظلوم لبنان است و این یعنی پناهگاه امن این‌ مردم تنها نگاه شماست. 🔹حضور خدام امام رضا(ع) و اهدای هدایای آستان قدس رضوی در بین خانواده‌های شهداء، مجروحین و مردم مقاوم لبنان در سوریه @aqr_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موشن گرافیک به سوی قدس 🔹به یاد پدر موشکی ایران و آن زمانی که نغمه‌ی «وَمَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ» بر زبانش برای نابودی دشمن جاری شد… 🔹️۲۱ آبان‌ماه، سالروز شهادت شهید حسن طهرانی مقدم کانال خبری گلستان شهدا👇 https://eitaa.com/joinchat/2860187648C196c18fab1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💖 عظمت عجیب حضرت زینب سلام الله علیها 🎙 استاد مسعود عالی 🆔 @SedayeVahy 🕊️🤍
هدایت شده از خبر فوری سراسری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ♨️مسئله اصلی مردم فضای مجازی و... نیست. مسئله اصلی مردم معیشت است. 📌 بزرگترین کانال خبری تحلیلی در ایتا @fori_sarasari
❇️جزء سیزدهم، صفحه ۲۵۴ سوره مبارکه رعدآیات ۳۵تا۴۲ @emameraouf
❇️ترجمه ،جزء سیزدهم، صفحه ۲۵۴ سوره مبارکه رعدآیات ۳۵تا۴۲ @emameraouf
تفسیر سوره مبارکه رعد ،آیه ۳۹ جزء سیزدهم تفسیر نور @emameraouf
امام رئوف (ع)
#هر_روز_با_قرآن_کریم تفسیر سوره مبارکه رعد ،آیه ۳۹ جزء سیزدهم تفسیر نور @emameraouf
سوره رعد (آیه ۳۹) يَمْحُو اللَّهُ مَا يَشَآءُ وَيُثْبِتُ وَعِنْدَهُٓ أُمُّ الْكِتَابِ (٣٩) ترجمه استاد حسین انصاریان خدا هر چه را بخواهد محو می‌كند و هر چه را بخواهد پابرجا می‌نماید، و" امّ الكتاب" نزد اوست‌ (۳۹) تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی نكته‌ها: بحثی پیرامون مقدّرات الهی‌ مطابق آنچه از آیات و روایات به دست می‌آید مقدرات الهی بر دو نوع است: 1. اموری كه مصلحت دائمی دارد و لذا قانونش هم دائمی است. مثل آیاتِ؛ «ما یُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَیَّ» ‌# ق، 29.$ در كلام ما تبدّل راه ندارد. «كُلُّ شَیْ‌ءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدارٍ» ‌# بقره، 162.$ هر چیزی در نزد پروردگار دارای حساب و كتاب دقیقی است. اینگونه مقدرات در لوح محفوظ ثبت است‌ «فِی لَوْحٍ مَحْفُوظٍ» ‌# بقره، 162.$ و فقط مقربان الهی با اذن خداوند می‌توانند بر آن آگاه شوند. «كِتابٌ مَرْقُومٌ یَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ» ‌# مطفّفین، 20- 21.$ 2. اموری كه غیرحتمی و مصالح آنها تابع اعمال و رفتار مردم است، مثل توبه كردن مردم از گناه كه مصلحت عفو را درپی دارد، و یا دادن صدقه كه مصلحت دفع بلا را به همراه می‌آورد و یا ظلم و ستم كه به خاطر مفسده‌اش قهر الهی را به دنبال دارد، یعنی خداوند متعال در اداره‌ی نظام آفرینش دست بسته نیست و با حكمت و علم بی‌نهایتی كه دارد، می‌تواند با تغییر شرایط، تغییراتی در آفرینش و قوانین آن بدهد. بدیهی است كه این تغییرات، نشانه‌ی جهل خداوند متعال و یا تجدید نظر و پشیمانی او نیست، بلكه این تغییرات بر اساس حكمت و تغییر شرایط و یا پایان دوره‌ی آن امر است. قرآن مجید در این زمینه نمونه‌های زیادی دارد كه به چند نمونه اشاره می‌كنیم: الف: «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَكُمْ» ‌# غافر، 60.$ دعا كنید تا من برای شما مستجاب كنم. انسان با تضرع ودعا می‌تواند مصالح خود را بدست آورد و سرنوشت خود را تغییر دهد. ب: «لَعَلَّ اللَّهَ یُحْدِثُ بَعْدَ ذلِكَ أَمْراً» ‌# طلاق، 1.$ قانون الهی در همه جا ثابت نیست، شاید خداوند با پدید آمدن شرایط لازم، برنامه جدیدی را بوجود آورد. ج: «كُلَّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ» ‌# الرحمن، 29.$ خداوند، هر روز در شأن مخصوص همان روز است. د: «فَلَمَّا زاغُوا، أَزاغَ اللَّهُ» ‌# صفّ، 5.$ چون راه‌انحرافی را انتخاب كردند، خدا هم منحرفشان ساخت. ه: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری‌ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَكاتٍ» ‌# اعراف، 69.$ با ایمان و تقوا، مسیر قهر الهی به لطف و بركت تغییر مییابد. و: «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» ‌# رعد، 11.$ خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد، مگر آنكه آنها خودشان را تغییر دهند. ز: «إِلَّا مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلًا صالِحاً فَأُوْلئِكَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ» ‌# فرقان، 70.$ كسانی‌كه توبه كنند، ایمان آورند و عمل نیكو انجام دهند، خداوند بدی‌های آنان را به خوبی و حسنه تبدیل می‌كند. ح: «إِنْ عُدْتُمْ عُدْنا» ‌# اسراء، 8.$ اگر شما برگردید، ما هم برمی‌گردیم. سؤال: اگر علم خدا عین ذات اوست و قابل تغییر نیست، پس هر چه در علم او گذشته باید به مرحله عمل برسد وگرنه جهل خواهد بود. پاسخ: علم خدا بر اساس نظام علل واسباب است، بدین صورت كه او علم دارد كه اگر از این وسیله استفاده شود، این نتیجه و اگر از وسیله‌ای دیگر بهره‌برداری شود، سرانجام دیگری را درپی خواهد داشت و علم او جدای از علم بر اسباب و علل نیست. بداء چیست؟ یكی از ایراداتی كه اهل سنّت بر شیعه وارد می‌كنند این است كه می‌گویند: شیعه برای خداوند «بداء» قائل می‌شوند و به گمان آنها «بداء» یعنی تغییر در علم الهی و كشف خلاف‌برای خداوند، در حالی‌كه منظور شیعه از بداء ظاهر شدن چیزی است كه ما انسان‌ها خلاف آن را گمان می‌كردیم. «بداء» در آفرینش، نظیر نسخ در قانون است، مثل آنكه از ظاهر قانون و یا حكمی تصوّر كنیم كه دائمی است، ولی بعد مدّتی ببینیم كه عوض شده است؛ البتّه این به معنای پشیمانی و یا جهل قانونگذار نیست، بلكه شرایط باعث بوجود آمدن این تغییر در قانون شده‌ است، درست مانند نسخه‌ای كه پزشك با توجّه به شرایط فعلی بیمار آن را می‌نویسد، امّا به محض تغییر حال او، نسخه جدیدی تجویز می‌كند، لذا همان‌گونه كه نسخ در آیات را كه در واقع یك نوع بداء است، همه فرق اسلامی از شیعه و سنی قبول كرده‌اند، می‌بایست «بداء» را با همین معنا و بیانی كه آمد پذیرا باشند. پس بداء به معنای جهل ماست نه جهل خداوند. @emameraouf
امام رئوف (ع)
#هر_روز_با_قرآن_کریم سوره رعد (آیه ۳۹) يَمْحُو اللَّهُ مَا يَشَآءُ وَيُثْبِتُ وَعِنْدَهُٓ أُمُّ الْ
سوره رعد آیه ۳۹ نمونه‌های از بداء 1. ما گمان می‌كردیم خداوند كه به حضرت ابراهیم علیه السلام فرمان ذبح فرزندش را داده است، می‌خواسته اسماعیل علیه السلام كشته و خونش بر زمین ریخته شود، امّا بعداً ظاهر شد كه اراده‌ی الهی از این امر، آزمایش پدر بوده است نه كشته شدن پسر. 2. ما از وعده خداوند با حضرت موسی علیه السلام تصوّر می‌كردیم كه دوره‌ی مناجات سی شب است، «وَ واعَدْنا مُوسی‌ ثَلاثِینَ لَیْلَةً» ‌# اعراف، 142.$ امّا بعداً ظاهر شد كه از اول برنامه چهل شب بوده است، ولی خداوند به جهت آزمایش، آن را در دو مرحله اعلام فرموده است، ابتدا سی شب و سپس ده شب. 3. ما فكر می‌كردیم كه قبله‌ی مسلمانان برای همیشه بیت‌المقدس است، ولی آیات تغییر قبله برای ما ظاهر كرد كه قبله‌ی دائمی، كعبه بوده است. 4. وقتی نشانه‌های قهر خدا پدید آمد، حتّی حضرت یونس علیه السلام هم مطمئن شد كه عذاب الهی نازل و قوم كافرش نابود خواهند شد، لذا از میان مردم بیرون رفت، امّا مردم ایمان آوردند و قهر الهی برطرف گردید. «إِلَّا قَوْمَ یُونُسَ لَمَّا آمَنُوا كَشَفْنا عَنْهُمْ» ‌# یونس، 98.$ به هر صورت معنای بداء جهل خداوند و عوض شدن علم او نیست، زیرا خداوند از ابتدا می‌دانست كه خون اسماعیل ریخته نخواهد شد، مدّت مناجات موسی‌ چهل شب است، قبله دائمی مسلمانان، كعبه خواهد بود و قوم یونس اهل نجات هستند، ولی ظاهر دستورات و حوادث به نحوی بود كه انسان تصوّر دیگری داشت. پس تغییری در علم خداوند پیدانشده و این ما هستیم كه دارای دید تازه‌ای شده‌ایم. بداء به این معنا دارای اثرات تربیتی بسیاری است، از جمله اینكه انسان تا آخرین لحظه‌ی عمر، به تغییر شرایط امیدوار می‌ماند، روحیّه‌ی توكّل در او زنده می‌گردد، اسیر ظواهر نمی‌شود، ایمان انسان به غیب و قدرت خداوند متعال بیشتر می‌شود. با توبه، صدقه، مناجات و دعا تلاش می‌كند تا مسیر حوادث و قهر الهی را تغییر دهد. امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند از همه انبیا همراه با توحید، ایمان به بداء را نیز پیمان گرفته است. در حدیث دیگر می‌خوانیم: هر كس گمان كند برای خداوند مسئله جدیدی روشن شده كه قبلًا آن را نمی‌دانسته، از او تبرّی بجویید. ‌# تفسیر نمونه.$ پیام‌ها: 1- دست خدا برای تغییر در نظام تكوین یا تشریع باز است. «یَمْحُوا اللَّهُ ما یَشاءُ» 2- خداوند، آفرینش را به حال خود رها نكرده است. «یَمْحُوا اللَّهُ ما یَشاءُ وَ یُثْبِتُ» 3- محو یا اثبات قوانین حاكم بر جهان هستی، به دست خداست. یَمْحُوا اللَّهُ‌ ... 4- محو و اثبات الهی بر اساس، حكمت و علم است. «وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْكِتابِ» 5- جهان آفرینش دفتری دارد كه تمام حوادث در آن ثبت است. «الْكِتابِ» @emameraouf
013039.mp3
1.01M
سوره رعد آیه ۳۹ يَمْحُو اللَّهُ مَا يَشَآءُ وَيُثْبِتُ وَعِنْدَهُٓ أُمُّ الْكِتَابِ(۳۹ @emameraouf
❇️مفاهیم قرآن ،جزء سیزدهم، صفحه ۲۵۴ سوره مبارکه رعدآیات ۳۵تا۴۲ @emameraouf
🔻زیرک ترین، احمق ترین و گرامی ترین اشخاص را بشناسیم 🟢امام حسن مجتبی(ع) فرمود: «أکیسُ الْکیسِ التُّقی، وَ أحْمَقُ الْحُمْقِ الْفُجُورَ، الْکریمُ هُوَ التَّبَرُّعُ قَبْلَ السُّؤالِ؛ زیرک ترین و هوشیارترین افراد، پرهیزکار ترین فرد است. احمق و نادان ترین افراد، کسی است که تبه کار و اهل معصیت باشد. گرامی ترین و باشخصیت ترین افراد، کسی است که به نیازمندان پیش از اظهار نیازشان، کمک کند».1 إحقاق الحقّ، ج11، ص20، س1؛ بحارالانوار، ج44، ص30. ❇️❇️❇️❇️❇️ https://eitaa.com/joinchat/1140981855Cfc44be4b2b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
أَلسَّلٰامُ عَلَیکَ یٰا عَلی بنِ موسَی أَلرّضٰا أَلمُرتَضٰی تا که کارمون گره میخوره ذکرمون یا امام رضا میشه غیر تو هیشکی آشنامون نیست ، گره با دست تو باز میشه... 💚🍃 @emameraouf
🏴همزمان با شهادت بانوی دوعالم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ◾️قافله عزاداری فرزندان فاطمی علیها السلام 🔹جمعه ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۳ ازساعت ۱۵:۳٠ 🔹از میدان انقلاب به سمت میدان امام حسین علیه السلام 🔹ویژه کودکان و نوجوانان به همراه خانواده
🔥🤩 مژده مژده 🤩🔥 هفتمین دوره رقابت های قرآنی شوق تلاوت آغاز شد 💎 ویژه قرآن آموزان و نخبگان طرح ملی تلاوت شباب الرضا (ع) 🧕🏻 دختران و 👦🏻 پسران ⏰ زمان برگزاری: 1️⃣ مرحله مقدماتی 📍موسسات مجری 🎞 ارسال فایل تصویری تلاوت 📆 30 آبان تا 5 آذرماه 1403 2️⃣ مرحله نیمه نهایی 📍 جزیره زیبای کیش 📆 آذر ماه 1403 3️⃣ مرحله نهایی 📍 کربلای معلی 📆 بهمن ماه 1403 📝 جهت ثبت نام به سایت www.melitelavat.ir مراجعه فرمائید. 📣 کانال اطلاع رسانی مسابقات در پیام رسان ایتا • @shoghe_telavat7 •-------- @melitelavat --------•
❇️جزء سیزدهم، صفحه ۲۵۵ سوره مبارکه رعد آیه ۴۳ سوره مبارکه ابراهیم آیات ۱تا۵ @emameraouf
❇️ترجمه، سیزدهم، صفحه ۲۵۵ سوره مبارکه رعد آیه ۴۳ سوره مبارکه ابراهیم آیات ۱تا۵ @emameraouf
تفسیر سوره مبارکه ابراهیم آیه ۱ جزء سیزدهم تفسیر نور @emameraouf
امام رئوف (ع)
#هر_روز_با_قرآن_کریم تفسیر سوره مبارکه ابراهیم آیه ۱ جزء سیزدهم تفسیر نور @emameraouf
سوره ابراهیم (آیه ۱) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ الٓر كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَىٰ صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ (١) به نام خدا كه رحمتش بی‌اندازه است و مهربانی‌اش همیشگی‌. الر- [این‌] كتابی است كه آن را بر تو نازل كردیم تا مردم را به اجازه پروردگارشان از تاریكی‌ها [یِ جهل، گمراهی و طغیان‌] به سوی روشناییِ [معرفت، عدالت و ایمان و در حقیقت‌] به سوی راه [خدایِ‌] توانای شكست‌ناپذیر و ستوده بیرون آوری. (۱) تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی سیمای سوره ابراهیم‌ این سوره پنجاه و دو آیه دارد و در مكّه نازل شده است، البتّه آیه‌های 28 و 29، در مورد كشته‌شدگان بدر، در مدینه نازل شده است. در این سوره مطالبی درباره‌ی رسالت انبیا و موعظه‌ها وبشارت‌ها ودعاهای حضرت ابراهیم علیه السلام مطرح شده است. به فرموده‌ی روایات تلاوت این سوره بركاتی دارد كه از جمله‌ی آنها در امان بودن از بلا و فقر و جنون است. این سوره به دلیل بیان مطالبی درباره‌ی حضرت ابراهیم علیه السلام سوره «ابراهیم» نامیده شده و مانند سوره‌های قبلش یونس، هود، یوسف با «الر» آغاز شده است. اوّلین آیه‌ی این سوره‌ها درباره اوصاف قرآن است. نكته‌ها: خارج كردن مردم از ظلمات به نور، در قرآن بارها تكرار شده است؛ گاهی به خدانسبت داده شده. «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ» ‌# بقره، 257$ گاهی به پیامبران نسبت داده شده. «أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ» ‌# ابراهیم، 5.$ وگاهی به كتاب نسبت داده شده است. «كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ» تشبیه كفر و تفرقه و جهل و شرك و شك به «ظلمات» بخاطر آن است كه انسان در آن حالت‌ها متحیّر است، مثل زمانی كه در تاریكی به سر می‌برد. نور وسیله بینایی، بیداری، حركت ورشد است همانگونه كه همه‌ی اینها در كتاب آسمانی و راه خدا موجود است. كِتابٌ‌ ... إِلَی النُّورِ ... إِلی‌ صِراطِ الْعَزِیزِ پیام‌ها: 1- قرآن به تنهایی كافی نیست، برای هدایت مردم رهبر الهی نیز لازم است. «كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْكَ لِتُخْرِجَ» 2- فلسفه‌ی نزول كتاب‌های آسمانی و بعثت انبیا، نجات بشر از ظلمت‌هاست. لِتُخْرِجَ النَّاسَ‌ ... از ظلمت جهل به نور علم، از ظلمت كفر به نور ایمان، از ظلمت تفرقه به نور وحدت و از ظلمت گناه به نور تقوا. 3- مایه‌ی تبلیغ و ارشاد باید قرآن باشد. كِتابٌ‌ ... لِتُخْرِجَ‌ 4- ظلمت‌ها بسیارند، امّا نور یكی است. حقّ یكی، ولی باطل زیاد است. الظُّلُماتِ‌ ... النُّورِ (نور مفرد و ظلمات جمع آمده است.) 5- پیامبران وكتاب‌های آسمانی وسیله‌ی هدایتند، اصل هدایت با اذن خداست. «بِإِذْنِ رَبِّهِمْ» 6- راه خدا، راه عزّت و سربلندی و كمال است. «إِلی‌ صِراطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ» @emameraouf