#در_محضر_حضرت_زهرا_سلاماللهعلیها۸
💠 *«همۀ هستی پدر»*
🍃 در روایتی پیامبر اکرم میفرماید:
🟩 «دخترم! تو پس از من مظلوم خواهی بود و جور و ستم میبینی؛ پس هر که تو را بیازارد، مرا آزرده و هر که تو را خشمگین سازد، مرا خشمگین ساخته و هر که تو را خوشحال کند، مرا شاد کرده و هر کس نسبت به تو نیکی کند، به من نیکی کرده و هر که بر تو جفا کند، بر من جفا کرده است. هر که به تو بپیوندد، به من پیوسته و هر که از تو جدا شود از من جدا شده است و هر که انصاف را در حق تو رعایت کند، در حق من روا داشته است و هر که بر تو ستم روا دارد، بر من ستم کرده است. چرا که تو از من و من از تو هستم. تو پارۀ تن من و جان و روحم هستی.»
سپس فرمود:
«به خدا شکایت میبرم از ظلمکنندگان به تو.»
📙 عوالم العلوم، ج۱۱، ص۵۵۰
✨ *شد خدا راضى به آنچه فاطمه راضى به آن شد متفق شد در رضا و در غضب با حق تعالى*
فاطمه سلاماللهعلیها همۀ هست پدر و سرمایۀ حیات پیامبر اکرم است.
❇️ ظالم کسی است که فاطمه سلاماللهعلیها را نشناسد و او را فرد عادی بداند. قطعا چنین فردی از رحمت خداوند دور است.
✅ امثال این فرمودههای حکمتآمیز در شأن فاطمه سلاماللهعلیها که بسی هم فراوان است از زبان پاک وجودی صادر شده است که طبق صریح آیات قرآن، هرگز رفتاری از روی خواستههای نفسانی یا گفتاری برخاسته از احساسات غیرعقلانی از وی صادر نمیشود.
❇️ *چنین تعابیر والائی* نه برخاسته از فوران احساسات پدرانه، بلکه *نشأت گرفته از نگاهی خدابینانه است.*
زبان مقدسی به چنین عبارات روح افزایی مزیّن شده است که جز به کلام وحیانی و خدایی سخن نمیگوید.
✅ این بیان نورانی پیامبر، این واقعیت را بیان میکند که فاطمه سلامالله علیها جان رسول خداست؛ پارهای از وجود او و در یک کلام، *مایۀ قوام و استمرار وجود رسول خداست.*
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#مناجات_المعتصمین ۹
🔆 *«یا مُغیثَ المَکروبین»*
🔆 *«ای خدایی که به همۀ غصهدارها سرمایه میدهی.»*
🔷 *بزرگترین سرمایه، خود خداست* که به هر غصهدار و سرمایه از دستدادهای، داده میشود.
✍🏼 شارحین در معنای دیگر گفتهاند: «ای خدایی که به داد غصهدارها میرسی!»
⬅️ *غصهدارها هیچ فریادرسی جز خدا ندارند.*
گاه خدای سبحان غصه را میدهد تا صدای استغاثۀ بنده را بشنود و دعای او را به اجابت برساند.
⬅️ باید یاد بگیریم گرفتاریهای خود را نزد دیگران مطرح نکنیم و غصهها را فقط به خداوند ارجاع دهیم.
🔆 *«یا حِصنَ اللّاجِین»*
🔆 *«ای خدایی که قلعۀ پناهندگانی»*
🔷 اگر کسی به حضرت حق پناهنده شود، گویا در قلعهای قرار گرفته و خطری او را تهدید نمیکند و شیطنتها به او آسیب نمیرساند.
🍃 خدای سبحان میفرماید:
🔆 *«شیطان نمیتواند به بندههای من مسلط شود.»*
🔷 *اصل پناهندگی،* انسان را در حصنی قرار میدهد که از آسیب جن و انس در امان میماند.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
[سایت](http://emamraoof.com)
| [بله](https://ble.ir/Emamraoof_com) | [ایتا](https://eitaa.com/emamraoof_com) | [تلگرام](https://t.me/emamraoofcom)
📣📣📣📣📣📣
https://survey.porsline.ir/s/ZoAVeQP
لینک پرس لاین کلاس تفسیر سوره فتح👆
https://survey.porsline.ir/s/90TJmJP
لینک پرس لاین کلاس عوامل شادکامی👆
#حدیث_روز
💠 *«بزرگداشت مقام معلم»* ۱
🍃🔹 تعلیم و تعلم، از شئون الهی است. معلم ایمان را به بشر میآموزد و آن را بر لوح جان و ضمیرهای پاک، حک میکند و سیاهی جهل را از دلها میزداید.
✅ *دغدغۀ معلم، همیشه این است که حیات بشر بر مدار ارزشها و کرامتهای انسانی بچرخد.*
✅ والاترین رابطۀ انسانی، رابطۀ بین معلم و شاگرد است و *بهترین نوع این رابطه، بر مبنای ادب و حرمت استوار است.*
🍃🔹 *معلم به شاگرد خویش، با چشم مهر و رحمت و حرمت مینگرد و در کمال صداقت، از بهرۀ فراوان علم خویش، او را بهرهمند میسازد*
🍃🔹 *و شاگرد، با همۀ فروتنی و احترام، میکوشد تا تمام آموزههای مکتب معلم را به بهترین شیوه، فرا گیرد و مطیع و فرمانبردار باشد.*
🍃🔹 پیامآوران الهی نیز وظیفۀ خطیر تعلیم و تربیت انسانها را بر دوش داشتهاند و معلمان رنجدیدۀ تاریخاند.
🍃🔹 در فرهنگ اسلام، با تعابیر زیبایی از مقام معلم و مربی، تمجید شده است.
📚 «حوزه.نت»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#شکر_از_دیدگاه_قرآن ۶۴
💠 *«شکر حضور در جمع سالم»*
🔆 *«ثُمَّ أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفَاضَ النَّاسُ وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ»*
🔆 *«سپس از همانجا كه مردم كوچ مىكنند، كوچ كنيد و از خداوند طلب آمرزش نماييد كه خداوند آمرزندهى مهربان است.»*
📗 سوره بقره، آیه ۱۹۹
✅ یکی از نعمتهای بسیار اساسی خدای سبحانبه بندگان، *توفیق حضور* در جمعهای سالم است.
🔷 ما با حضور در جمع سالم، ناخودآگاه اصلاح میشویم. در شرایط معمولی یا تنهایی برای برطرف کردن یک عیب از رذائل اخلاقی خویشباید ریاضات فراوانی متحمل شویم؛ اما با حضور در جمع سالم، رنج رفع عیوب را متوجه نمیشویم ،گویا جراحی بدون درد انجام میشود.
💢 متاسفانه گروهی خود را برتر از دیگران و تافتۀ جدا بافته میبینندو حضور در مجامع سالم را بهعنوان یک نعمت باور ندارند!و خود را از این نعمت وبرکاتش محروم می کننددر حالیکه روایت می گوید :دست خدا همراه جماعت است
🔆 «یَداللّه مَعَ الجَماعة»
📙 نهج الفصاحه، ص۴۵
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#پندارهای_نادرست ۹
💢 *«پندار خدشهدار شدن ساحت مؤمنان»*
🔆 *«قَالَتْ فَذَٰلِكُنَّ الَّذِي لُمْتُنَّنِي فِيهِ ۖ وَلَقَدْ رَاوَدْتُهُ عَنْ نَفْسِهِ فَاسْتَعْصَمَ ۖ وَلَئِنْ لَمْ يَفْعَلْ مَا آمُرُهُ لَيُسْجَنَنَّ وَلَيَكُونًا مِنَ الصَّاغِرِينَ»*
🔆 *«(همسر عزیز) گفت: این همان کسی است که بخاطر (عشق) او مرا سرزنش کردید! من او را به خویشتن دعوت کردم؛ و او خودداری کرد! و اگر آنچه را دستور میدهم انجام ندهد، به زندان خواهد افتاد؛ و مسلّماً خوار و ذلیل خواهد شد!»*
📗 سورۀ یوسف، آیه ۳۲
🔷 زلیخا بعد از حضور در مجلسی که ترتیب داده بود گفت: «اگر یوسف به خواست من بهایی ندهد، حتماً و قطعاً زندانی، ذلیل و بیچاره خواهد شد!» پندار نادرست این است که تصور کنیم، ولیِّ خدا از طریق ما ذلیل میشود یا ما میتوانیم یک مؤمن را خوار کنیم! درحالیکه:
🔆 *«وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ»*
🔆 *«عزت مخصوص خدا و رسول او و مؤمنان است.»*
📗 سورۀ منافقون، آیه ۸
🔷 حتی اگر همۀ رسانههای بیگانه پشت سر یک ولیِّ خدا حرف بزنند، بهاندازۀ سر سوزنی از عزت وی کاسته نمیشود.
🔷 *علیرغم اینکه حضرت یوسف وارد زندان و در واقع یک تنگنا شد، آن جا را آباد کرد،* طوری که زندانیان احساس میکردند در قصر زندگی میکنند. ظاهراً حضرت در تنگنا قرار گرفت؛ اما باطناً ذلیل نشد.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#زیارت_امین_الله ۲۷۵
🔆 *«جَوَائِزَ السَّائِلِينَ عِنْدَكَ مَوَفَّرَه»*
🔆 «جایزهها برای فردی که به تو اعلام نیاز کند، فراوان است.»
🔷🔹 سائلین به دو گروه تقسیم میشوند:
🔹 ۱. سائل تکوینی؛ یعنی وجود انسان از لحظۀ خلقت، فقیر الیالله است و فقر و نیاز به خداوند در وجود او نهفته شده است.
🔹 ۲. فردی که در اوج دارایی و توانایی خودش را سائل میداند.
🔰 حضرت اباعبدالله در بخش پایانی دعای عرفه به نیاز فطری انسان اشاره می کند:
🔆 *«أَوْقِفْنِي عَلَى مَرَاكِزِ اضْطِرَارِی»*
🔆 * «خدایا! مرا را به قسمتهای اضطرارم مطلع کن»*
⬅️ یعنی از این جهت که گام به هستی نهادم، همواره اضطرارم به نمایش گذاشته میشود، نه اینکه فقط در گرفتاریها نیاز خود را اعلام کنم.
🔶 ما ممکن الوجودیم است و در برابر واجب الوجود، نیاز مطلق که برای لحظهبهلحظۀ بودن، به او احتیاج داریم.
⬅️ *بیشک هر انسانی برای استفادۀ صحیح از موجودی به او محتاج است.*
🔶 در سائل تکوینی همواره محتاج بودن بنده، به ظهور میرسد؛ در نتیجه او را در معرض جایزۀ الهی قرار میدهد.
💢 برخی افراد از فقر و نیاز دائمی خود غافلاند؛ در نتیجه از کسب جوائز خداوند خود را محروم میکنند.
🔶 چقدر تفاوت است بین افرادی که دائماً فقر و نیاز خود را اعلام میکنند و افرادی که فقط در اوقات گرفتاری خود را نیازمند به خداوند میدانند؟!
⬅️ *تمام گرفتاریهای انسان به این علت است که خیالراحتی بر او حاکم میشود و از فقر و نیاز خود غافل میشود.*
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام