eitaa logo
حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان ✅
1.2هزار دنبال‌کننده
15.3هزار عکس
9.9هزار ویدیو
588 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان 🔹سایت : 🔹www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین 🔹@hamidam
مشاهده در ایتا
دانلود
📜 قلمرو تفقّه در دین تا کجاست؟ ➖ امام خمینی(ره): «حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفه عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است، حکومت نشان دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است. فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تاگور است. هدف اساسی این است که ما چگونه می‌خواهیم اصول محکم فقه را در عمل فرد و جامعه پیاده کنیم و بتوانیم برای معضلات جواب داشته باشیم و همه ترس استکبار از همین مسئله است که فقه و اجتهاد جنبه عینی و عملی پیدا کند و قدرت برخورد در مسلمانان به وجود آورد. https://B2n.ir/p91746 ➖ امام خامنه‌ای: «اشتغال و چالش اصلی روحانیت - که در ادوار مختلف، حوزه‌های علمیه و علمای ما با آن مواجه بودند - تبیین و تعلیم دین به معنای واسع کلمه بوده است؛ تعلیم فقه‌اللَّه، فقه‌الدین. فقه فقط فروع نیست؛ فقه اکبر، توحید و معارف است.» https://khl.ink/f/3240 «اگر اجتهاد با همان شیوۀ درست و صحیح خود که تکیۀ به کتاب و سنت است، و با آن متد معقولِ صحیحِ منطقىِ حساب‌شدۀ پخته انجام بگیرد، بسیار خوب است... . اجتهاد مخصوص فقه هم نیست؛ در علوم عقلی، در فلسفه، در کلام، اجتهاد کسانی که فنان این فنون هستند، امر لازمی است. اگر این اجتهاد نباشد، خواهیم شد آب راکد.» https://khl.ink/f/10357 ➖شهید مطهری(ره): «ما در اسلام غیر از مسئله علم و آموزش، دستور فقاهت در تمام شئون دینی داریم. این فقاهتی که در دین و در احادیث وارد شده است - همان طور که علما گفته‌اند - اختصاص به فقهِ در احکام ندارد، در تمام مسائل دینی ما موظفیم فقیه باشیم. ما باید در توحید فقیه باشیم، در نبوت فقیه باشیم، در امامت فقیه باشیم، در معاد فقیه باشیم، در سیستم اخلاقی اسلام فقیه باشیم، در سیستم اجتماعی اسلام فقیه باشیم، در سیستم اقتصادی اسلام فقیه باشیم؛ در همه چیز مربوط به اسلام باید فقیه باشیم و از آن جمله در احکام اسلام هم باید فقیه باشیم. (منبع: انتشارات صدرا، کتاب حق عقل در اجتهاد، ص۹۲) 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از کسی که تو کانادا صاحب یه رستورانه و اوضاع مالیشم خوبه میپرسه اگر برگردی عقب، با دانش الانت بازم مهاجرت می‌کنی؟ از ته دل و با منطق میگه هیچ وقت! 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️فرامرز دادرس، از اعضای گارد شاهنشاهی: 🟡"ربع پهلوی برای دفن مادربزرگ خود در نیویورک حاضر نشد پولی خرج کند، چگونه انتظار دارید برای کمک به هوادران خود پولی خرج کند؟" 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
📚 | «تاریخ تحولات سیاسی ایران» 🔹کتاب «تاریخ تحولات سیاسی ایران»، یکی از مهم‌ترین کتاب‌هایی است که به صورت تحلیلی و نه صرفا نَقلی، برهه‌های حساس تاریخ معاصر کشور را مورد واکاوی قرار داده است. نویسندگان کتاب علاوه بر آنکه به جزئیات نام‌ها و مکان‌ها و زمان‌ها توجه داشته‌اند، به چرایی و چگونگی و علت هر حادثه نیز پرداخته و آنها را مورد بررسی قرار داده‌اند. 🔹دسته‌بندی موضوعی و همچنین سیر تطور وقایع تاریخی، از دیگر نقاط قوت کتاب است که باعث میشود مخاطب، با یک مجموعه نظام‌مند طرف باشد و بتواند سیر حوادث را به خوبی درک و پیگیری کند. 🔍 ادامه را بخوانید: khl.ink/f/56861 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ۵۰ سال قبل و پیش‌بینی برگزاری کنگرۀ عظیم اربعین در سرزمین کربلا 💥 اربعین یعنى میعاد شیعیان در یک کنگرۀ بین‌المللى، جهانى، در یک سرزمینى که خود آن سرزمین خاطره‌انگیز است؛ سرزمین خاطره‌ها است؛ خاطره‌هاى باشکوه، خاطره‌هاى عظیم؛ سرزمین شهدا، مزار کشته‌شدگان راه خدا. اینجا جمع بشوند پیروان تشیّع، و دست برادرى و پیمان وفادارىِ هرچه بیشتر ببندند. این اربعین است. ۱۳‌۵۲/۱۲/۲۴ 📜 لینک متن: https://khl.ink/f/40753 https://khl.ink/f/43508 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔻 حکومت دینی، حکومتی است مبتنی بر «عرفان حكومتی، حکمت حكومتی و فقه حكومتی»، نه صرفاً مبتنی بر فقه مناسک. 🔰 آیت‌الله میرباقری: ⚡️ اگر می‌‏خواهیم برای حکومت، دستورالعمل بدهیم، نمی‌توانیم تفقه را فقط در فقه احکام منحصر كنیم. در ارائه احکام تناسبات اجتماعی، حتماً باید «عرفان حكومتی، حکمت حكومتی و فقه حكومتی» با هم باشند كه واحد مطالعه همه آنها سرپرستی جامعه است. این تفقه، درواقع تفقه در دین و نظام استنباط است. ⚡️ ما نمی‌توانیم حکومت را فقط با فقه احکام، دینی کنیم. دینی شدن حکومت قبل از اینکه با فقه احکام باشد، با عرفان و حکمتِ مستنبط از دین است. تا عرفان اجتماعیِ دینی و حکمت اجتماعی دینی ارتقاء پیدا نکند، حکومت دینی واقع نخواهد شد. حکومت دینی حکومتی است مبتنی بر «عرفان، حکمت و فقه». به تعبیر دیگر، مبتنی است بر فقه دین، نه صرفاً مبتنی بر فقه مناسک. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
D1737264T17116002(Web)-mc.mp3
1.66M
●━━━━━━─────── ⇆ㅤ ◁ ㅤ❚❚ ㅤ▷ㅤ ↻ |⇦• ایمان واقعی 👤 حجةالإسلام 🆔 https://eitaa.com/emamsadegh_ir
چرا سید محمد خاتمی‌ مورد نفرت جامعه ولایی است؟ ۱. غربزدگی مرحوم آیت الله خزعلی، عضو مجلس خبرگان رهبری در شب های هشتم، نهم و دهم محرم در سال ۸۸ در جمع دانشجویان در مسجد امام رضا علیه السلام دانشگاه فردوسی به سخنرانی پرداختند در یکی از این شبها ؛ ایشان به نقل خاطره ای تامل برانگیز درباره سید محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات، پرداختند. ایشان فرمودند: در زمانی که سید محمد خاتمی به سمت وزارت ارشاد منصوب شد برای عرض تبریک به خدمت حضرت آیت‌الله خاتمی (پدر محمد خاتمی) رفتیم که با ناراحتی ایشان مواجه شدیم و ایشان گفت که “خطرناک است، پسر من غربزده است” خاتمی در جایی می گوید:شما برای این که بتوانید پیشرفت بکنید ، راهی جز راه غرب ندارین… و راه غرب یعنی پذیرش خرد غربی . [روزنامه آریا ۲۸ / ۶ / ۷۸ ] محمد خاتمی در مصاحبه با  لوموند در  ۲۴/۹/۱۹۹۸ می گوید: واقعاً به طور بسیار جدی مایلم یک ماه را در این شهر “نیویورک” بگذرانم تا معماری آن را بررسی کرده، با امریکایی ها صحبت کنم… امریکا و امریکایی ها برایم فوق العاده جالبند. او در سخنرانی در دانشگاه علامه می گوید:  گذشته را باید رها کرد و امروزی شد، راه امروزی شدن هم تمسک به “بنیاد زندگی غربی ” و “خرد غربی” است. [۱۱/۳/۷۰] ۲. دین ستیزی محمد خاتمی در اولین سالگرد دوم خرداد در دانشگاه تهران گفت : اگر دین هم در برابر آزادی قرار بگیرد این دین است که باید محدود شود نه آزادی !  همچنین او در دیدار با زنان حزب مشارکت در بررسی جایگاه زن در قرآن : این سخن عبدالکریم سروش و مجتهد شبستری که وحی الهام بر پیامبر بوده و ماهیت قرآن بر ما آشکار نیست و نمی‌توان به آن استناد کرد درست است… در حال حاضر مطالب قرآن با برخی دریافت‌های بشری سازگار نیست! [۱۲/۶/۸۷، ص۲، یادداشت روز : کیهان] محمد خاتمی اعتقاد داشت: مشکل این نیست که زنان چگونه لباس بپوشند مشکل این است که زنان بتوانند در عرصه های مختلف حضور داشته باشند.  [همبستگی ۱۶/۸/ ۷۹] ۳. زیر سوال بردن ولایت حضرت علی علیه السلام   خاتمی در معرفی اول خود درسال ۱۳۸۰ که دو مرتبه از صدا و سیما پخش شد گفت: ” و باز به نظر من انتخاب کلمه مولا در داستان غدیر که هرکس من مولای او هستم علی مولای اوست یک انتخاب تصادفی نبود، قطعاً پیامبراکرم می توانست عناوین و کلمات دیگری رو به کار بگیرد. بگوید هرکس من قائد او هستم، هرکس من سلطان او هستم، هرکس من امیر او هستم، علی امیر و سلطان اوست. ولی پیامبرکلمه مولا را انتخاب کرد، به طوری که امروز همه آحاد مسلمانان درطول تاریخ، این نکته را قبول دارند که باید امیرالمؤمنین علی را دوست داشت؛ ما هم ازکلمه مولا محبّت و دوستی می فهمیم، گرچه شیعه معتقد است که معنای سرپرستی و ولایت امر جامعه اسلامی با این جریان به عهده علی ابن ابیطالب گذاشته شده است. [در واقع خاتمی با انکار ضمنی ولایت امیرالمومنین علیه‌السلام، درصدد زمینه‌چینی برای انکار ولایت فقیه بود] 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیکتاتورها چطور جامعه را آرام می کنند؟! حجت الاسلام قنبریان طی یک بررسی تاریخی مطرح کرد: 🔹امویان برای اینکه سلطه سیاسی و استثمار اقتصادی و غلبه خود را بر مردم گسترش بدهند فحشا و آزادی های فرهنگی را ترویج دادند! 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
⭕️ تشویق قضایی براندازان 🔹توماج صالحی که پس از تلاش فراوان برای تحریک،تشویق و فرماندهی آشوبگران پائیز ۱۴۰۱ در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده بود در دادگاه تجدیدنظر تبرئه!! شد و جهت رسیدگی به اتهامات نشر اکاذیب و اخلال در نظم، به دادگاه کیفری ۲ معرفی گردید. 🔹نیلوفر حامدی(خبرنگار روزنامه شرق) که در شروع آشوبهای پائیز ۱۴۰۱ نقشی اساسی داشت و در اطلاعیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه به همکاری با دولت آمریکا متهم شده بود با رای دادگاه تجدید نظر تبرئه شد. دادگاه فوق، نامبرده را در اتهامات«اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» هم مشمول عفو دانست و حکم آزادی او را صادر کرد!(قوه قضائیه در دی ماه ۱۴۰۲ از تشکیل پرونده برای نیلوفر حامدی به علت کشف حجاب هم خبر داده بود که از عاقبت پرونده مذکور اطلاعی در دست نیست.) ▪️بدون تردید اگر این دو نفر در پنچر کردن خودروی قضات دادگستری همکاری داشته و یا اسب عدلیه را یابو خطاب کرده بودند به مجازاتهایی بسیار جدی تر محکوم می شدند ! ▪️پیشنهاد می شود قوه قضائیه این روش ابتکاری در رسیدگی به پروندهای براندازان و آشوبگران پائیز ۱۴۰۱(موسوم به تشویق قضایی براندازان)را به نام خود ثبت و به سازمان عفو بین الملل و جامعه جهانی ارائه دهد. ▪️شایسته است با وجود چنین عدلیه ای،ایران را بهشت براندازان و آشوبگران بنامیم! اگر در سال ۱۳۶۰ با همین روش با مجاهدین خلق برخورد می شد، سالها پیش،مسعود رجوی ایران را به پادگان اشرف تبدیل کرده بود! ✍️دکتر محمد صادق کوشکی 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
📌 📚نهضت‌های اسلامی در صد سال اخیر ✍استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری به تعبیر امام خمینی "متفکر و فیلسوف و فقیه عالی مقام" بود، استاد برجسته حوزه علمیه قم و دانشگاه تهران بود و در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی مامور به تشکیل شورای انقلاب از سوی امام خمینی شد. این کتاب در دو بخش تنظیم شده است. در بخش اول ضمن مروری گذرا بر جنبش های اصلاح‌طلبانه صدساله اخیر، واژه «اصلاح» در فرهنگ اسلامی و مفهوم درست اصلاح‌طلبی در این فرهنگ انسان‌ساز مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش دوم کتاب، نهضت اسلامی ایران به طور مشخص هدف تحقیق و تتبع قرار گرفته، ماهیت، هدف، رهبری و بالاخره آفات این نهضت به تفصیل بررسی گردیده است. از جمله آفات نهضت به این عوامل اشاره شده است: نفوذ اندیشه‌های بیگانه، تجددگرایی افراطی، ناتمام گذاشتن نهضت، رخنه فرصت‌طلبان، ابهام طرحهای آینده، کم شدن خلوص. این کتاب مقارن با آغاز دوره آخر نهضت اسلامی در سال ۱۳۵۶نگارش یافته که برای استاد خطرات زیادی دربر داشت. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
1623651354-.pdf
1.89M
📚فایل کتاب نهضت های صد ساله اخیر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
📍جنایات پانزده ساله انگلستان؛ از مشروطه تا کودتای رضاخانی 🔹مقام معظم رهبری:‌ من حالا یک نگاهی می‌کنم به حرکت مشروطیت؛ یعنی از سال ۱۲۸۵ شمسی تا ۱۲۹۹؛ چهارده سال است... 🔸این حرکت انگلیسی که فعال مایشاء در قضیه مشروطیت و مابعد مشروطیت بودند، در چه دوره‌ای از تاریخ غرب و تاریخ انگلیس واقع می‌شود؟ از وقتی که غربی‌ها و اروپایی‌ها در اوج نشاط تمدن و پیشرفت علمی و سیاسی‌اند؛ یعنی یک حرکت پُرنشاط امیدوارِ مهاجمی به همه دنیا دارند، که شما ببینید دوران استعمار در این‌جا به اوج رسیده؛ یعنی همه‌جا، در واقع همه جای مناطق زرخیزِ عالم، تحت استعمار است و یکی از جاهایی که باید تحت استعمار قرار بگیرد، این منطقه نفت‌خیز است. در آن زمان، نقش نفت تازه به‌مرور داشت برای غربی‌ها واضح می‌شد و شاید در آن روز مهم‌تر از نفت برای آن‌ها مسئله ایجاد یک حائلی برای هندوستان بود؛ چون هندوستان برای انگلیس‌ها خیلی مهم بود و مناطق ایران و عراق حائلی بودند که نگذارند روس تزاری به هندوستان دست پیدا کند. بنابراین، ایران یکی از آماج‌ها و اهداف حتمی انگلیس‌ها بود. 🔹در آن چهارده سال [از مشروطه تا کودتا] این‌ها چه کار کردند؟ اول، فرصت‌طلبی کردند و تا این حرکت را در ایران به‌وسیله عوامل‌شان از نزدیک حس کردند، خیلی ماهرانه روی این حرکت دست گذاشتند و آن را در اختیار گرفتند. جزو اولین کارهایی هم که کردند، این بود که ارکان اصلىِ جنبه دیگرِ این حرکت را که جنبه دینی و ملی باشد، از صحنه حذف کردند، بعد هم با استفاده از هرج و مرجی که در ایران به وجود آمد - می‌توان احتمال داد که خیلی از این موارد هرج و مرج (حوادث آذربایجان، حوادث شمال غربی کشور و مسئله‌ی ارومیه) با تحریک خود این‌ها بوده، که قرائنی هم دارد. اتفاقاً «کسروی» حوادث شمال غربی کشور را خیلی خوب تشریح می‌کند و انسان می‌بیند چه اتفاقی آن‌جا افتاده - زمینه را برای یک حکومت استبدادی مطلق، یعنی همان چیزی که مشروطه ضد او آمده بود، فراهم کردند و بعد هم در ۱۲۹۹ این مستبد را آوردند سر کار؛ یعنی چهارده سال طول می‌کشد تا جامعه استبدادی‌ای را که به‌وسیله‌ی و اسلامی مردم داشت مضمحل می‌شد، با مقدماتی که خودشان انجام دادند، به یک جامعه استبدادىِ غیر قابل اضمحلال تبدیل کنند. 🔸در این اثنا، جنگ جهانی اول هم اتفاق می‌افتد که با پیروزىِ جبهه‌ای که انگلیس‌ها در آن هستند، به انگلیس‌ها یک قدرت جدیدی می‌دهد و این‌ها می‌توانند آزادانه هر کاری بکنند. می‌دانید که این‌ها در همین سال‌ها عراق را هم فتح کردند؛ یعنی ما بین سال‌های ۱۹۱۴ و ۱۹۲۰؛ در واقع ۱۳۳۳ قمری تا ۱۳۳۸ قمری. این‌ها درباره عراق یک سلسله اقداماتی را شروع کردند که انسان می‌فهمد که این اقدامات، اولاً با پشتگرمی این‌ها به پیروزی در جنگ بوده، ثانیاً به دلیل تسلط بر ایران بوده است. این‌ها در ۱۹۲۰ توانستند عراق را قبضه کنند که «ثورةالعشرینِ» - انقلاب ۱۹۲۰ - عراقی‌ها کاملاً سرکوب شد و این‌ها حکومت را به وجود آوردند. در همان سال - یعنی تقریباً در یک سال؛ حالا شاید از لحاظ ماه‌های میلادی یک مقداری این‌ور و آن‌ور باشد - رضاخان سر کار آمده؛ در ۱۲۹۹ و در ۱۹۲۰ یا ۲۱، ملک فیصل اول در عراق سرکار آمده است و پادشاهی، کاملاً در مشت انگلیس‌ها بود و به وسیله خودِ آن‌ها در آن‌جا به وجود آمده؛ یعنی یک حرکت کاملاً حساب‌شده دقیقِ خوبی را انگلیس‌ها انجام دادند.(۱۳۸۵.۲.۹) 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥انفجار شدیدی در تل آویو ♦️ رادیو ارتش اسرائیل: یک مرد پنجاه ساله در انفجار خودرو اش در تل‌آویو کشته شد‌‌ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔰مسئله: مبارزه ی سیاسی ائمه ی اطهار علیهم السلام، یا مبارزه ی حاد سیاسی و یا مبارزه با یک هدف سیاسی ایشان به چه صورت بود؟ 📌زمان تقریبی مطالعه ′′1:10 🔹پاسخ: مبارزات ائمه معصومین فقط مبارزه ی علمی و اعتقادی و کلامی نبود. مقصود ائمه از این حلقات درس و بیان حدیث و نقل معارف و بیان احکام، فقط این نبود که یک مکتب کلامی یا فقهی را که به آن ها وابسته بود، صددرصد ثابت کنند و خصوم خودشان را مُفحَم کنند. چیزی بیش از این بود. 🔹 آن مبارزه ی مسلحانه از قبیل آن چیزی که در زندگی جناب زید و بنی الحسن و بعضی از آل جعفر می بیند، را هم ائمه نداشتند. (البته ائمه، آنها را به طور مطلق تخطئه نمی کردند، بعضی را تخطئه می کردند به دلایل غیر از نفس مبارزه ی مسلحانه. بعضی را هم تأیید کامل می کردند. در بعضی هم شرکت می کردند به نحو پشت جبهه.) 🔹مبارزه ی سیاسی عبارت است از تشکیل حکومت اسلامی و به تعبیر ما حکومت علوی. ائمه از لحظه ی وفات رسول الله تا سال 260 درصدد بودند که حکومت الهی را در جامعه ی اسلامی به وجود بیاورند. این، اصل مدّعا است. 📖خلاصه ای از صفحات 146 و 147 کتاب انقلابی بمانید 🔸سوال: منِ طلبه ی معارفِ مذهب جعفری، هدفی غیر از هدف ائمه صلوات الله علیهم باید داشته باشم؟ اکنون که آن حکومتِ مد نظر ائمه تشکیل شده، برای استکمال آن چه برنامه و رویه ای را باید در پیش بگیرم؟ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
4⃣5⃣2⃣📌اگر امام حسین علیه‌السلام احاطه ی وجودی بر عالم دارد، و صدای ما را از راه دور هم می‌شنود، چه نیازی به زیارت رفتن و درخواست حاجت در آن‌جا است؟ ✍ پاسخ 1⃣رفتن به حرم امام حسین علیه‌السلام و سایر حرم‌ها برای شخص زائر دست کم دو فایده دارد: 1⃣از آن‌جا که روح انسان به بدن تعلق دارد، وقتی بدن در مکان خاصی حضور دارد، روح نیز با آن مکان و صاحب آن ارتباط قوی‌تری می‌گیرد. چنانکه به روشنی می‌یابیم که وقتی از در حرم به گفتگو با امام علیه‌السلام می‌پردازیم، احساس نزدیکی بیشتری با امام علیه‌السلام پیدا می‌کنیم و وقتی که از زیارت برمی‌گردیم گاه تا مدتی، حال معنوی خوشی داریم. 3⃣دوم آنکه، وقتی رنج سفر را بر خود هموار میکنیم و به زیارت می‌رویم، استحقاق بیشتری برای دریافت عنایت امام علیه‌السلام پیدا می‌کنیم؛ چنانکه بسیار فرق می‌کند که به طور تلفنی با والدین صحبت کرده و صله رحم انجام دهیم یا آنکه به منزلشان رفته و حضوری صله رحم انجام دهیم. 4⃣بنابراین، آنگاه که با حضور در حرم، رابطه‌ی نزدیک‌تر و قوی‌تری با امام علیه‌السلام پیدا می‌کنیم و از سوی دیگر استحقاق بیشتری نیز برای دریافت رحمت و لطف امام علیه‌السلام به دست می‌آوریم، در این صورت، حاجات و دعاهای ما به اجابت نزدیک‌تر می‌شود. 5⃣افزون بر آن، رفتن به زیارت، صرفاً برای گرفتن حاجت نیست، بلکه به نوعی، اظهار ادب و قدردانی نسبت به کسی است که دینداری خود را مدیون او هستیم. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔆زنگ عبرت ⁉️دلیل اعتراض پرستاران چیست دبیرکل خانه پرستار: نظام سلامت ما ۷۰۰ هزار میلیارد تومان گردش دارد ♦️اختلاف درآمد و پرداختی در میان کادر درمان است که مشکل ایجاد کرده. دولت اگر مبتنی بر شعارهایش عمل کند و مشکلات را حل کند، اعتماد جامعه پرستاری برمی‌گردد. ♦️محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار:یک پرستار رسمی با ۱۰ سال سابقه کار، حدود ۱۴ میلیون تومان حقوق ثابت دریافت می‌کند. اگر تعرفه‌گذاری و پرداخت کارانه‌ها درست انجام می‌شد یک پرستار می‌توانست حداقل رقمی برابر با حقوقش را در قالب کارانه و تعرفه خدمات دریافت کند. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
. آدم شدن ما در تحمّل جمع است! آدم شدن ما در تحمّل جمع است! «عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ» که حضرت فرمود، یعنی تجمع ما باید قلبی باشد. نه اینکه در تشکیلات، از همدیگر نفرت پیدا کنیم! چرا در یک کار جمعی از کوره در برویم، و جمع را به‌هم بزنیم؟ چرا تحمل ما در برابر رفیق‌مان کم است؟ تحملت را بالا ببر و بگذار این جمع درست بماند و تو در این جمع رشد کنی. حجه الاسلام علیرضا پناهیان 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌‌‌✨🌙بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد اللهم عجل لولیک الفرج اگر پرده ڪنار برود و به حقایق واقف شویم بیش از آنڪه خدا را برای دعـــــاهایی ڪه اجابت ڪرده شـــــاڪر باشــــیم برای دعاهایی ڪه  نڪرده شـــــاڪریم! 🤲 .✨ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
سلام دوستان گلم 🌹صبحتـــــون سرشار از الطـــــاف الهی و برکات خداوندی.. 📕امروز در مورد شرح می دهیم که معمولاًهمه ی ما آنرا ازحفظیم .. ( صفحه ۴۲) در روایات شیعه و سنى آمده است كه این آیه به منزله ‏ى قلّه قرآن است و بزرگترین مقام را در میان آیات دارد. همچنین نسبت به تلاوت این آیه سفارش بسیار شده است.. ♦️در این آیه، شانزده مرتبه نام خداوند و صفات او مطرح شده است. به همین سبب آیةالكرسى را شعار و پیام توحیدمی دانند. ابتدا از ذات اقدس الهى و اسماحسنى و صفات اوشروع مى كند مى فرمايد: 👈🏻اللّه لا اله الا هو👉🏻 🔺اللّه نـام مـخـصوص خداوند و به معنى ذاتى است كه جامع همه صفات كمال و جلال و جمال است. سپس مى افزايد: خداوندى كه زنده و قائم به ذات خويش است وموجودات ديگر عالم ، قائم به او هستند 👈🏻هو الحی القیوم👉🏻 ❣️حيات حقیقی يعنى آن حياتى كه آميخته با مرگ نيست چنانكه در آيه 58 سوره فرقان مى خوانيم : (توكل بر ذات زنده اى كن كه هرگز نمیمیرد) و لازمه ی ان این است که صاحب آن به ذات خود عالم و قادر باشد. در حقيقت حى ، تمام صفات ذات الهى را شامل مى شود مثل علم ، قدرت ، ...و تنها و تنها خاص خدا است 📍قيوم صيغه مبالغه از ماده قيام است ، به همين دليل به وجودى گفته مى شود كه قيام او به ذات او است ، و قيام همه موجودات به او مى باشد و در واقع ، ريشه و اساس تمام صفات فعل الهى است . تنها اوست كه روزى مى دهد، زنده مى كند ، مى ميراند، هدايت مى كندو لحظه ای غافل نیست و موجودات همواره به او نیاز دارند و لذا گفته اند اين دو با هم اسم اعظم الهى است . سپس در ادامه آيه مى افزايد: هيچ گاه خواب سبك و سنگين او را فرانمى گيردو لحظه اى از تدبير جهان غافل نمى شودو تاكيدى است بر حى و قيوم بودن خداوند 👈🏻لا تاخذه سنة ولا نوم👉🏻 🔻«سنة» معناى سست شدن بدن جانداران در ابتداى خواب است ، و كلمه« نوم » به معناى راكد شدن بدن و خود خواب است. ♦️سـپـس بـه مالكيت مطلقه خداوند، که نتیجه قیمومیت است ، اشاره كرده مى فرمايد:👈🏻 له ما فى السموات وما فى الا رض👉🏻. و اين پنجمين وصف از اوصاف الهى است كه در اين آيه آمده و نـاگفته پيداست توجه به اين صفت كه همه چيز مال خداست اثرتربيتى مهمى در انسانها دارد زيرا هـنـگـامـى كـه بـدانـنـد آنـچـه دارنـد از خـودشـان نـيـسـت وچـنـد روزى بـه عـنـوان عـاريـت يـاامانت به دست آنهاسپرده شده، بطور مسلم انسان رااز تجاوزبه حقوق ديگران و استثمار و استعمار و احتكار و حرص و بخل و طمع باز مى دارد. ادامه در پست بعدی ..👇🏻👇🏻 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
ادامه از پست قبل ( نکات آیه الکرسی صفحه ۴۲) 🎈در شـشـمين توصيف، در واقع با يك استفهام انكارى مى فرماید : هيچ كس بدون فرمان خدا نمى توانددر پيشگاه او شفاعت كند.👈🏻من ذاالذى يشفع عنده الا باذنه👉🏻. و مساله شفاعت بعد از مساله قيوميت خدا و مالكيت مطلقه او آمده ، كه اطلاق آن ملكيت ، هم شامل تكوين مى شود، و هم تشريع ، حتى مى توان گفت قيوميت و مالكيت بر حسب ظاهر، با تكوين ارتباط دارند پس حد شفاعت هم با شفاعت زبانى منطبق است و هم با سببیت تكوينى.. که ان شاءلله این بحث را در زیر آیات دیگر خواهیم گشود .. 📍در هفتمين توصيف مى فرمايد: آنچه را پيش روى آنها (بندگان) و پشت سرآنهاست مى داند و از گذشته و آينده آنان آگاه است 👈🏻يعلم ما بين ايديهم وما خلفهم👉🏻 و بـه اين ترتيب پهنه زمان و مكان ، همه در پيشگاه علم او روشن است پس هركار ، حتى شفاعت بايد به اذن او باشد. ♦️در هـشـتـمين توصيف ، مى فرمايد: آنها جز به مقدارى كه او بخواهد احاطه به علم او ندارند و تـنـها بخش كوچكى از علوم را كه مصلحت دانسته در اختيارديگران گذارده است 👈🏻ولا يحيطون بشى من علمه الا بما شاء👉🏻. و به اين ترتيب علم و دانش محدود ديگران ، پرتوى از علم بى پايان اوست. 💢از جمله فوق دو نكته ديگر نيز استفاده مى شود: 🔅۱- هيچ كس ازخود علمى ندارد و تمام علوم و دانشهاى بشرى از ناحيه خداست. 🔅۲- خـداونـد مـمـكن است بعضى از علوم پنهان و اسرار غيب را دراختيار كسانى كه مى خواهد قرار دهد. ♦️در نـهـمين و دهمين توصيف مى فرمايد: كرسى (حكومت) او آسمانها وزمين را دربر گرفته و حفظ و نگاهدارى آسمان و زمين براى او گران نيست 👈🏻وسـع كرسيه السموات والا رض ولا يؤده حفظهما👉🏻 به اين ترتيب حكومت و قدرت پروردگار همه آسمانها و زمين را فراگرفته وكرسى علم و دانش او به همه اين عوالم احاطه دارد و چيزى از 👈🏻قلمرو حكومت ونفوذ علم او بيرون نيست. ( در مورد عرش و کرسی ان شاءلله در آیات دیگر توضیح خواهیم داد.) 🔺يؤ ده در اصل از ريشه «اود بر وزن قول » به معنى ثقل و سنگينى مى باشد 👈🏻و لا يوده حفظهما يعنى حفظ آسمانها و زمين براى خداوند هيچگونه سنگينى و مشقتى ندارد. زيرا که قدرتش محدود نیست که از نگهدارى چيزى خسته و ناتوان شود ! 🔺و در يـازدهـمـين و دوازدهمين ، توصيف مى گويد:👈🏻 وهو العلى العظيم 👉🏻 كه مى خواهد علو و عظمت را منحصر در خدا كند 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
با اجازه شما تفسیر امروز هم از صفحه ی ۴۲ قران ، آیه بعد از آیه الکرسی است : آیه ۲۵۶ لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لَا انْفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ در دين هيچ اجبارى نيست و راه از بيراهه بخوبى آشكار شده است پس هر كس به طاغوت كفر ورزد و به خدا ايمان آورد به يقين به دستاويزى استوار كه آن را گسستن نيست چنگ زده است و خداوند شنواى داناست 🔹«اكراه »به معناى آن است كه كسى را به اجبار وادار به كارى كنند(معنای اکراه بسیار وسیع‌تر از اجبار است. واژه‌ی «اکراه» یعنی چیزی که نزد انسان ناخوشایند باشد و شاید از آن جهت در مورد اجبار نیز به کار می‌رود که انسان از «اجبار» و کار اجباری که قبولش ندارد، خوشش نمی‌آید). 🔸«رشد»از نظر لغت عبارت است از راهيابى و رسيدن به واقع ، در برابر «غى »كه به معنى انحراف از حقيقت و دور شدن از راه با نسيان و فراموشى هدف است ، و «غوى » به كسى مى گويند كه اصلا نمى داند چه مى خواهد و مقصدش چيست 🔹 «طَاغُوت»: هر معبودی جز خدا. شیطان. هر کس و هر چیزی که اطاعت از آن، مایه طغیان و دوری از راه حق شود، چه آفریده‌ای که پرستیده شود، و چه فرماندهی که در شرّ و بدی از او فرمانبرداری گردد، و چه اهریمنی باشد که انسان را از راه به در برد. مفرد و جمع و مذکّر و مؤنّث در آن یکسان است. 🔸 «عُرْوَةِ»: دستاویز. 🔹«وُثْقَی»: مؤنّث (أَوْثَق) بس محکم و استوار. 🔸«إِنفِصَام»: گسستن. 🔵علامه در المیزان میفرمایند در جمله : (لا اكراه فى الدين )، دين اجبارى نفى شده است ، چون 👈🏻دين عبارت است از يك سلسله معارف علمى كه معارفى عملى به دنبال دارد، و جامع همه آن معارف ، يك كلمه است و آن عبارت است از 👈🏻اعتقادات ، و اعتقاد و ايمان هم از 👈🏻امور قلبى است كه اكراه و اجبار در آن راه ندارد.. 🟠 اصولا اسلام و هر مذهب حق از دو جهت نمى تواند جنبه تحميلى داشته باشد: ☀️۱- بعد از آن همه دلائل روشن و استدلال منطقى و معجزات آشكار، نيازى به زور و اجبار نیست، آنهائی متوسل به زور و تحميل مى شوند كه فاقد منطق باشند، نه اسلام با آن منطق روشن و استدلالهاى نيرومندکه در آن معنى رشد و غى روشن شده ، و معلوم مى گردد كه رشد در پيروى دين و غى در ترك دين و روگردانى از آن است ، بنابراين ديگر علت ندارد كه كسى را بر دين اكراه كنند. ☀️۲ - اصولا دين كه از يك سلسله اعتقادات قلبى ريشه و مايه مى گيرد ممكن نيست تحميلى باشد زور و شمشير و قدرت نظامى در اعمال و حركات جسمانى ما مى تواند اثر بگذارد نه در افكار و اعتقادات ما. ادامه در پست بعدی👇🏻👇🏻 🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir