eitaa logo
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام
1.1هزار دنبال‌کننده
17.5هزار عکس
11.5هزار ویدیو
649 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان مدرسهٔ علمیهٔ امام صادق علیه‌السلام گرگان (محمدتقی خان سابق) در سال ۱۳۵۴ه.ش توسط مرحوم آیت‌الله حاج سید حبیب‌الله طاهری گرگانی تجدید بنا شد 🔹سایت : www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین @hamidam
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴‏سالها از نزدیک و شانه به شانه ‎ فعالیت سیاسی کرده ام،آنها هیچ علاقه ای به حمایت از گروه های جهادی در منطقه و سراسر جهان از جمله ‎ لبنان نداشته و ندارند. به تسلیت گفتن ها و ابراز همدردی این ‎ در پی شهادت ‎ خیلی توجه نکنید. ‎ 🗣هنگامه شهیدی 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴 بزرگترین سرمایه اسرائیل در ایران هستند.... این سخن شریعتمداری را تا الان هیچ اصلاح طلبی تکذیب نکرده و پیگیر هم نشده 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴 نظرات یکی از میهمانان ویژه آقای پزشکیان در سفر نیویورک در باره شهید مقاومت سید حسن نصرالله. 🔸حتما آقای عراقچی برای مسائلی از جمله دعوت از ضد انقلابیون پناهنده به آمریکا باید به سؤالات ما در مجلس پاسخ دهد. حمید رسایی✍ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌‌‌✨🌙بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد اللهم عجل لولیک الفرج اگر پرده ڪنار برود و به حقایق واقف شویم بیش از آنڪه خدا را برای دعـــــاهایی ڪه اجابت ڪرده شـــــاڪر باشــــیم برای دعاهایی ڪه  نڪرده شـــــاڪریم! 🤲 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۱۰۱ (صفحه ۲۰۳) وَمِمَّنْ حَوْلَكُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ مُنَافِقُونَ وَمِنْ أَهْلِ الْمَدِينَةِ مَرَدُوا عَلَى النِّفَاقِ لَا تَعْلَمُهُمْ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ سَنُعَذِّبُهُمْ مَرَّتَيْنِ ثُمَّ يُرَدُّونَ إِلَى عَذَابٍ عَظِيمٍ و برخى از باديه‏ نشينانى كه پيرامون شما هستند منافقند و از ساكنان مدينه [نيز عده‏ اى] بر نفاق خو گرفته‏ اند تو آنان را نمى ‏شناسى ما آنان را مى ‏شناسيم به زودى آنان را دو بار عذاب مى ‏كنيم سپس به عذابى بزرگ بازگردانيده مى ‏شوند 🔶منافقان در عصر پيامبر اسلام دو گروه بودند بعضى از آنان از اعراب باديه نشين بودند كه در اطراف مدينه زندگى مى كردند و اينان در كفر و نفاق شديدتر بودند و بعضى ديگر از خود شهر بودند و در مدينه سكونت داشتند و در كنار پيامبر و مسلمانان زندگى مى كردند. 🔸در اين آيه هر دو گروه را ذكر مى كند و اظهار مى دارد كه اينان بر نفاق خو گرفته اند و نفاق در رگ و ريشه آنها جا كرده است و خطاب به پيامبر مى فرمايد: تو آنها را نمى شناسى ما آنها را مى شناسيم. پيامبر از مجارى طبيعى آنان را نمى شناخت چون آنها تظاهر به اسلام مى كردند و پيش پيامبر، خود را مسلمان واقعى و نمونه جلوه مى دادند. ولى گاهى خداوند اينها را به پيامبر خود معرفى مى كرد و از طريق وحى آنان را مى شناخت چنانچه در آیه ۳۰ سوره محمد می فرماید: «ولونشاء لاريناكهم فلعرفتهم بسيماهم و لتعرفنّهم فى لحن القول » و اگر بخواهيم آنان را به تو نشان مى دهيم پس تو آنان را با سيمايشان مى شناسى و آنان را در طرز سخن گفتن مى شناسى. 🔸سپس اضافه مى كند كه ما آن را دوبار عذاب خواهيم كرد، يك بار با بردن آبروى آنها و يك بار باقطع رابطه مسلمانان با آنها يا با عذابى كه در دنيا برايشان نازل خواهد شد يا با مسايلى چون بيمارى و گرسنگى. مى توان گفت كه كلمه «مرتين» در اينجا براى تكثير است يعنى بيش از يك بار كه شامل دو يا سه يا چند بار مى شود. و به هر حال پس از چندين بار معذب شدن در دنيا، آنان به عذابى بزرگ برگردانيده خواهند شد و آن عذاب جهنم است كه در آخرت به سراغ آنان خواهد آمد. 🔶مفسرين در اينكه مقصود از عذاب در دو نوبت چيست اختلاف كرده اند؛ بعضى گفته اند معنايش اين است كه يك مرتبه در دنيا به اسير شدن و كشته شدن و بار ديگر در قبر عذابشان مى كنيم . ولى بيشتر چنين بنظر مى رسد كه يكى از اين دو عذاب همان مجازات اجتماعى آنها بخاطر رسوائيشان و كشف اسرار درونيشان مى باشد كه به دنبال آن تمام حيثيت اجتماعى خود را از دست مى دهند، و در بعضى از احاديث نيز آمده كه وقتى كار اين گروه به مراحل خطرناك مى رسيد پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) آنها را با نام و نشان معرفى مى كرد، و حتى از مسجد بيرون مى کرد!. و مجازات دوم آنان همان است كه در آيه ۵۰سوره انفال اشاره شده ، آنجا كه مى فرمايد: و لو ترى اذ يتوفى الذين كفروا الملائكة يضربون وجوههم و ادبارهم ... (هر گاه كافران را بهنگامى كه فرشتگان مرگ جان آنها را مى گيرند ببينى كه چگونه به صورت و پشت آنها مى كوبند، و مجازات مى كنند، به حال آنها تاءسف خواهى خورد). 🔸اين احتمال نيز وجود دارد كه مجازات دوم اشاره به ناراحتيهاى درونى و شكنجه هاى روانى بوده باشد كه بر اثر پيروزى همه جانبه مسلمانان ، دامن اين گروه را گرفت ..الله اعلم 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
(صفحه ۲۰۴) وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مَسْجِدًا ضِرَارًا وَكُفْرًا وَتَفْرِيقًا بَيْنَ الْمُؤْمِنِينَ وَإِرْصَادًا لِمَنْ حَارَبَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ مِنْ قَبْلُ وَلَيَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا الْحُسْنَى وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ ﴿۱۰۷ ﴾ و آنهايى كه مسجدى اختيار كردند كه مايه زيان و كفر و پراكندگى ميان مؤمنان است و [نيز] كمينگاهى است براى كسى كه قبلا با خدا و پيامبر او به جنگ برخاسته بود و سخت‏ سوگند ياد مى كنند كه جز نيكى قصدى نداشتيم و[لى] خدا گواهى مى‏ دهد كه آنان قطعا دروغگو هستند (۱۰۷) ✅ آيه فوق درباره گروهى ديگر از منافقان است كه براى تحقق بخشيدن به نقشه هاى شوم خود، اقدام به ساختن مسجدى در مدينه كردند كه بعدا بنام معروف شد. ♻️«ضرار» ضرر رساندن، مصدر از باب مفاعله فرق ضرار با ضرر در اين است كه به معناى ضرر رساندن به ديگران است ولى اعم از آن است و گفته شده كه ضرار زيان رساندنى است كه به حال شخص نفعى ندارد ولى ضرر ، زيان رساندنى است كه به حال شخصى منفعت دارد. ♻️«ارصاد» كمين كردن ، مراقبت. ✅ در اين آيات اظهار مى دارد كه منافقان، از ساختن آن مسجد چهار هدف داشتند: 🌵۱- زيان رساندن به مسلمانان 🌵۲- كفر به خدا و رسول او، در اين مسجد مبانى كفر تقويت مى شد. 🌵۳- تفرقه انداختن ميان مسلمانان، مسلمانان در يك مسجد حاضر مى شدند و ميانشان وحدت بود و اگر اين مسجد پا مى گرفت مسلمانان پراكنده مى شدند. 👈🏻 هر مسجدى كه عامل تفرقه میان مسلمانان باشد، مسجد ضرار است! 🌵۴- آخرين هدف آنها اين بود كه مركز و كانونى براى كسى كه با خدا و پيامبرش از پيش مبارزه كرده بود و سوابق سوئش بر همگان روشن بود، بسازند تا از اين پايگاه نفاق ، برنامه هاى خود را عملى سازند (و ارصادا لمن حارب الله و رسوله من قبل ). ولى عجب اين است كه تمام اين اغراض سوء و اهداف شوم را در يك لباس زيبا و ظاهر فريب پيچيده بودند، و حتى سوگند ياد مى كردند كه ما جز نيكى قصد و نظر ديگرى نداشتيم👈🏻 (و ليحلفن ان اردنا الا الحسنى ). ♻️پس نتیجه می گیریم که نباید فریب ادّعاها و تبلیغاتِ حقّ به جانب دشمن را خورد! ✅ و اين است آئين منافقان در هر عصر و زمان كه علاوه بر استتار در پرده هاى ظاهرا زيبا، متوسل به انواع سوگندهاى دروغين براى منحرف ساختن افكار عمومى مى شوند. ✅ ولى در پایان آیه اضافه مى كند خداوندى كه از اسرار درون همه آگاه است و غيب و شهود برايش يكسان مى باشد گواهى مى دهد كه بطور مسلم آنها دروغگو هستند👈🏻 (و الله يشهد انهم لكاذبون ). ✅ درس بزرگى كه داستان مسجد ضرار به همه مسلمانان براى همه اعصار و قرون داد، اینستکه : 🌱مسلمان كسى نيست كه هر ندائى از هر حلقومى برخاست همين اندازه كه ظاهرا حق بجانب باشد بپذيرد و به آن لبيك گويد، مسلمان كسى نيست كه هر دستى به سويش دراز شد آنرا بفشارد، و هر حركت ظاهرا دينى را مشاهده كرد با آن همگام شود، و هر كسى پرچمى بنام مذهب برافراشت پاى آن سينه زند، و هر بنائى بنام مذهب ساخته شد به سوى آن جذب گردد. 🌴مسلمان بايد هوشيار، آگاه ، واقع بين ، آينده نگر و اهل تجزيه و تحليل در همه مسائل اجتماعى باشد. ديوان را در لباس فرشته بشناسد، گرگها را در لباس چوپان تشخيص دهد و خود را براى مبارزه با اين دشمنان ظاهرا دوست آماده سازد. ♻️مسجد ضرار مسجد نبود در واقع بتخانه بود، مكان مقدس نبود كانون تفرقه و نفاق بود، خانه خدا نبود بلكه خانه شيطان بود، و هرگز اسم و عنوان ظاهرى و ماسك ها، واقعيت چيزى را دگرگون نمى سازد. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
(صفحه۲۰۵) التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ ﴿۱۱۲ ﴾ [آن مؤمنان] همان توبه‏ كنندگان پرستندگان سپاسگزاران روزه‏ داران ركوع ‏كنندگان سجده‏ كنندگان وادارندگان به كارهاى پسنديده بازدارندگان از كارهاى ناپسند و پاسداران مقررات خدايند و مؤمنان را بشارت ده (۱۱۲) ◀️ در این آیه، نُه صفت براى مؤمنانِ بیان شده است: 1️⃣اَلتَّائِبُونَ: آنان توبه كاران و بازگشت كنندگان به بارگاه خدايند. مردمى هستند كه از غير خدا بريده و به او روى آورده و از گناه و زشتى رسته و دست شسته، و به فرمانبردارى خدا، روى مى آورند. كلمه‏ى «التائبون»، نشانه‏ ى آن است كه مؤمنانى كه جان و مال خود را به خدا مى‏ فروشند، مى‏توانند با یك انقلاب و بازسازى درونى و اعراض از كردارهاى نارواى گذشته، وارد این میدان معامله با خدا شوند. 2️⃣العابدون: عبادت كردن بر خدا نشانه بالا بودن درجه ايمان است و عبادت روح انسان را پرورش مى دهد و به دل و جان انسان صفا و درخشندگى مى بخشد. 3️⃣الْحامِدُونَ و ستايش كنندگان خدايند. 4️⃣السَّائِحُونَ مقصود از (سياحت ) - كه در لغت به معناى سير و گردش در زمين است - در اينجا آن معنائى كه با سياق ترتيب مناسب تر است سير و رفت و آمد در جايگاههاى عبادت و مساجد است 5️⃣الرَّاكِعُونَ 6️⃣السَّاجِدُونَ و ركوع كنندگان و سجده آورندگانند. به باور برخى، آنان كسانى هستند كه نمازهاى واجب را كه در آنها ركوع و سجده است، شايسته به جامى آورند. اينكه از افعال نماز فقط اين دو فعل را آورده براى آن است كه مشخص ترين حركت در نماز ، همان ركوع و سجود است.. 7️⃣الْامِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ آنان فراخوان به ارزش ها و كارهاى شايسته ، و هشدار دهنده و بازدارنده از كارهاى ناروا هستند. در اين فراز، قرآن با آوردن «و» (بین دو جمله )روشنگرى مى كند كه امر به معروف، در گرو نهى از منكر است، به گونه اى كه گويى هردو يك واقعيت هستند. از اين رو ايمان آوردگان راستين نيز بايد به هردو ويژگى آراسته باشند و هردو كار شايسته را انجام دهند. 9️⃣ الْحافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ آنان همواره در تلاشند كه حدود و مرزهاى احكام خدا را حفظ كنند و از آن تجاوز ننمايند. اين صفت يكى از صفات مهم مؤمن است كه در زندگى خود مواظب اعمال و رفتار خود باشد تا از موازين شرع بيرون نرود و مرزهاى دين شكسته نشود. ◀️ توجه به اين نكته نيز لازم است كه قسمتى از اين صفات نه گانه (شش صفت اول ) مربوط به جنبه هاى خودسازى و تربيتى افراد است ، و قسمت ديگرى (دو صفت هفتم و هشتم ) به وظائف حساس اجتماعى و پاكسازى محيط جامعه اشاره مى كند، و آخرين صفت حكايت از مسؤوليتهاى همگانى در مورد تشكيل حكومت صالح و شركت فعالانه در مسائل مثبت سياسى دارد. ⏺ اين صفات شريفه ، صفاتى است كه من با آنها تمام و كامل مى شود و مؤ من با داشتن آنها مستوجب وعده قطعى خدا به بهشت و آن بشارت كه خدا و رسول (ص ) دادند مى گردد. و بدين جهت مستوجب ميشود كه داشتن اين صفات ، ملازم با قيام به حق خدا باشد، و قيام به حق خدا هم باعث مى شود كه خداى تعالى درباره چنين مؤ منى ، حقى را كه بر خود واجب كرده و به وعده هائى كه به او داده وفا كند. سعی کنیم با مجاهده ی نفس ، این صفات نه گانه را در خود پرورش دهیم و همواره از خود خدا استمداد بطلبیم ..🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
(صفحه۲۰۶) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ ﴿۱۱۹ ﴾ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد از خدا پروا كنيد و با راستان باشيد (۱۱۹ # توبه) 🔷كلمه « » در اصل به معناى اين است كه گفتار و يا خبرى كه داده مى شود با خارج مطابق باشد، و آدمى را كه خبرش مطابق با واقع باشد « » میگويند. و ليكن از آنجائى كه بطور استعاره و مجاز اعتقاد و عزم و اراده را هم قول ناميده اند در نتيجه صدق را در آنها نيز استعمال كرده ، انسانى را هم كه عملش مطابق با اعتقادش باشد و يا كارى كه مى كند با اراده و تصميمش مطابق باشد، و شوخى نباشد، 👈🏻صادق ناميده اند. 🔹آيه شريفه مؤ منين را دستور مى دهد به اينكه تقوا پيشه نموده ، را در گفتار و كردارشان پيروى كنند. 🔹همراهى و همدلى با راستگويان در تعالى و ترقى روحى انسان نقش مهمى دارد و او را با ارزشهاى معنوى و اخلاقى آشنا مى كند، تا جايى كه او خود نيز از راستگويان مى شود. 🔹برخى مى گويند: منظور از راستگويان كسانى هستند كه قرآن در آيه ۲۳ به وصف آنان پرداخته و مى فرمايد: 👈🏻«من المؤمنين رجال صدقوا ماعاهدواالله عليه فمنهم من قضى نحبه و منهم من ينتظر و مابدلوا تبديلا.» و یا با كسانى كه خدا در قرآن راستى و درستى و شايسته كرداريشان را در ایه ۱۷۷ بقره ، اين گونه وصف مى كند: 👈🏻«ليس البر أن تولّوا وجوهكم قبل المشرق والمغرب و لكن البرّ من ءَامَن باللّه واليوم الأَخر.... اولئك الّذين صدقوا واولئك هم المتّقون.» که اهل ایمان، انفاق، نماز، وفاى به عهد و صبر در برابر مشكلات را صادق مى‏شمارد و همچنین در آیه 8 سوره حشر، مهاجرانِ رنج كشیده و جان بركف را «صادق» شمرده است👈🏻«لِلْفُقَرَآءِ الْمُهَاجِرِينَ الَّذِينَ أُخْرِجُواْ مِن دِيَارِهِمْ وَأَمْوَ الِهِمْ يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّنَ اللَّهِ وَ رِضْوَاناً وَ يَنصُرُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُوْلَئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ» 🔷از مجموع اين آيات نتيجه مى گيريم كه آنهائى هستند كه 👈🏻تعهدات خود را در برابر ايمان به پروردگار به خوبى انجام مى دهند، نه ترديدى به خود راه مى دهند، نه عقب نشينى مى كنند، نه از انبوه مشكلات مى هراسند بلكه با انواع فداكاريها، صدقِ ايمان خود را ثابت مى كنند. 🔹شك نيست كه اين صفات مراتبى دارد، بعضى ممكن است در قله آن قرار گرفته باشند كه ما نام آنها را مى گذاريم ، و بعضى در مراحل پائينتر. 🔹در بعضى از روايات ما آمده كه منظور از راستگويان محمد و آل محمد و ائمه معصومين (ع) هستند. مسلم است كه آنان در رأس راستگويان بودند و امت اسلامى وظيفه دارند كه از آنان پيروى كنند. 💙خداوند به ما توفیق دهد که از شیعیان واقعی آنها باشیم .. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
(صفحه۲۰۷) لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ ﴿۱۲۸ ﴾ قطعا براى شما پيامبرى از خودتان آمد كه بر او دشوار است‏ شما در رنج بيفتيد به [هدايت] شما حريص و نسبت به مؤمنان دلسوز مهربان است 🌐گفته شده كه دو آيه ی آخر سوره توبه ، آخرين آيه هايى است كه بر پيامبر نازل شده است. اين آيات بيان كننده چندين ويژگى مهم براى پيامبر بزرگوار اسلام است و بار عاطفى فراوانى دارد. در آيه ۱۲۸ كه خطاب به همه مسلمانان است، از چهار صفتِ احساس برانگيز پيامبر اسلام ياد مى كند: 💧۱ـ اين پیامبر از خودتان است، او از جنس فرشتگان نيست بلكه از جنس خود شماست و مانند شما مى خورد و مى خوابد و زندگى مى كند. او شاهزاده و اشرافزاده نيست كه رنجها و دردهاى شما را درك نكند او از خود شماست و بزرگ شده همين كوچه ها و محله هايى است كه شما در آن رفت و آمد داريد. 💧۲ـ آنچه شما را مى آزارد بر او گران و دشوار است، يعنى هر سختى و گرفتارى كه شما پيدا مى كنيد او آن را بر خود مى گيرد و غم شما را غم خود مى داند و از رنجهاى شما آزرده خاطر مى شود. زيرا كه شما را از خود و خود را از شما مى داند. 💧۳ـ او به شما علاقه دارد و دلسوز شماست، او مى خواهد شما به سعادت دنيا و آخرت برسيد و هرچه خوبى است از آن شما باشد و خواهان موفقيت و كامروايى شماست. « »در لغت به معنى شدت علاقه به چيزى است ، و جالب اينكه در آيه مورد بحث به طور مطلق مى گويد: 👈🏻 بر شما است. اشاره به اينكه به هر گونه خير و سعادت شما، و به هر گونه پيشرفت و ترقى و خوشبختی شما عشق مى ورزد ، بنابراين اگر شما را به ميدانهاى پر مرارت جهاد، اعزام مى دارد، و اگر منافقان را تحت فشار شديد، مى گذارد، همه اينها به خاطر عشق به آزادى ، به شرف ، به عزت و به هدايت شما و پاكسازى جامعه شماست . 💧۴ـ به مؤمنان، سخت مهربان و رحيم است و مؤمنان را كه به دين او گرويده اند، به شدت دوست دارد. ❄️در اينكه ف و با هم چه تفاوتى دارد، در ميان مفسران گفتگو است ولى به نظر مى رسد بهترين تفسير آن است كه رؤ ف 👈🏻اشاره به محبت و لطف مخصوص در مورد فرمانبرداران است ، در حالى كه رحيم 👈🏻اشاره به رحمت در مقابل گناهكاران مى باشد. 🌐 توجه كنيم كه در اين آيه از پيامبر به عنوان «رؤف و رحيم» ياد كرده و اين دو صفت از صفات كريمه خداوند است با اين تفاوت كه پيامبر بر مؤمنان رؤف و رحيم است ولى خداوند بر همه مردم رؤف و رحيم است:👈🏻انّ الله بالناس لرؤف رحيم (بقره/143) 🌐 همانگونه كه گفتيم اين اوصاف همگى احساس برانگيز و است و از پيوندهاى عميق و دلبستگيهاى فراوان پيامبر اسلام نسبت به امت خود خبر مى دهد و چون در قرآن آمده است كه پيامبر بهترين سرمشق شماست، بايد مسلمانان نيز نسبت به يكديگر همين پيوندها و دلبستگيها را داشته باشند و خود را در غم و شادى يكديگر شريك بدانند. 💦 سوره مبارکه توبه نیز به آخر رسید ، بار الها قلب ما را به نور ياد خودت روشن فرما همان روشنائى كه در پرتو آن ، بال و پر خويش را به سوى حقيقت بگشائيم و از آن در بپاداشتن پرچم حق و پيكار با ظالمان و ستمگران و درك مسئوليتها و انجام رسالتها مدد گيريم . 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir