eitaa logo
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام
1.1هزار دنبال‌کننده
18.8هزار عکس
12.8هزار ویدیو
674 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان مدرسهٔ علمیهٔ امام صادق علیه‌السلام گرگان (محمدتقی خان سابق) در سال ۱۳۵۴ه.ش توسط مرحوم آیت‌الله حاج سید حبیب‌الله طاهری گرگانی تجدید بنا شد 🔹سایت : www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین @HD57_65
مشاهده در ایتا
دانلود
اطلاعیه دفتر رهبر انقلاب 📝 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم‌ 🔻به‌ اطلاع‌ امت‌ حزب‌الله‌ و هميشه‌ در صحنه‌ ايران‌ اسلامي‌ مي‌رساند در پي‌ حملات‌ وحشيانه‌ و گسترده‌ رژيم‌ صهيونيستي‌ عليه‌ جنوب‌ لبنان‌ كه‌ بر اثر آن‌ ضايعات‌ جاني‌ و خسارات‌ مالي‌ سنگين‌ بر مردم‌ مظلوم‌ و محروم‌ و در عين‌ حال‌ با ايمان‌ و مقاوم‌ اين‌ منطقه‌ تحميل‌ شده‌ است‌، بدستور مقام‌ معظم‌ رهبري‌ حساب‌ مخصوصي‌ با شماره‌ ۵۷۵ نزد شعبه‌ مركزي‌ بانك‌ ملي‌ ايران‌ جهت‌ دريافت‌ كمكهاي‌ نقدي‌ امت‌ حزب‌الله‌ براي‌ مردم‌ مسلمان‌ جنوب‌ لبنان‌ اختصاص‌ يافته‌ است‌. حضرت‌ آيت‌الله‌ خامنه‌اي‌ همچنين‌ اجازه‌ فرمودند كه‌ مؤمنين‌ مي‌توانند از وجوهات‌ شرعيه‌ خود يك‌ سوم‌ از سهم‌ مبارك‌ امام‌ را به‌ اين‌ حساب‌ واريز كنند. حمايت‌ ايران‌ اسلامي‌ از رزمندگان‌ مقاومت‌ اسلامي‌ در جنوب‌ لبنان‌ و كمكهاي‌ انساندوستانه‌ ملت‌ مسلمان‌ و انقلابي‌ ايران‌ به‌ مردم‌ مظلوم‌ اين‌ منطقه‌ پشتوانه‌ دلگرم‌ كننده‌اي‌ براي‌ تداوم‌ مقاومت‌ اسلامي‌ در برابر تجاوزهاي‌ رژيم‌ صهيونيستي‌ خواهد بود. دفتر مقام‌ معظم‌ رهبري‌ https://www.leader.ir/fa/content/886
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌‌‌✨🌙بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد اللهم عجل لولیک الفرج اگر پرده ڪنار برود و به حقایق واقف شویم بیش از آنڪه خدا را برای دعـــــاهایی ڪه اجابت ڪرده شـــــاڪر باشــــیم برای دعاهایی ڪه  نڪرده شـــــاڪریم! 🤲 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌸 سوره « توبه » نهمین سوره قرآن کریم و دارای 129 آیه است . این سوره آخرین سوره ای که در مدینه بر پیامبر نازل شده است . توبه به معنى بازگشتن از گناه و كار بد، و نام نهمين سوره قرآن مجيد است. نام اين سوره از آيه 105 آن گرفته شده است. سوره توبه تنها سوره اى از قرآن است كه بدون  "بسم اللّه الرّحمن الرّحيم"  آغاز مى شود؛ زيرا اعلان جنگ به مشركان و برائت از آنان است. در اين سوره داستان متخلّفين از جنگ تبوک آمده است. پاره اى از موضوعات اين سوره عبارتند از:  قطع رابطه با مشركان ، جهاد در راه خدا ، ستايش مجاهدان راه خدا ، لزوم تحصيل علم و پرهيز از تراكم ثروت ، داستان هجرت پيامبر(ص) ، موضوع ماه هاى حرام ، گرفتن جزيه از اقلّيت هاى مذهبى ، سرنوشت منافقان و موضوع زكات . پیام سورۀ توبه توجه دادن مسلمانان به مسئله مهم تولّا و تبرّا، پیرایش اندیشه و عمل مسلمانان از شائبه‌های گوناگون کفر و نفاق و توبه‌ دادن ایشان از اسلام سودجویانه و مصلحت ‌طلبانه است و بر حذر داشتن ایشان از آمیزش و سازش با کافران و مشرکان با توجیه‌همزیستی و همنوعی و همسایگی با آنان است.  🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۶ سوره ( صفحه ۱۸۷) وَإِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ اسْتَجَارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّى يَسْمَعَ كَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَعْلَمُونَ و اگر يكى از مشركان از تو پناه خواست پناهش ده تا كلام خدا را بشنود سپس او را به مكان امنش برسان چرا كه آنان قومى نادانند 🔶يعنى در نهايت آرامش با او رفتار كن ، و مجال انديشه و تفكر به او بده تا آزادانه به بررسى محتواى دعوت تو بپردازد، و اگر نور هدايت بر دلش تابيد آنرا بپذيرد. بعد اضافه مى كند كه (او را پس از پايان مدت مطالعه به جايگاه امن و امان برسان ) تا كسى در اثناء راه مزاحم او نگردد. (ثم ابلغه مامنه ). 🔶سرانجام علت اين دستور سازنده را چنين بيان مى كند كه : اين بخاطر آن است كه آنها قومى بى اطلاع و ناآگاهند. بنابراين اگر درهاى كسب آگاهى به روى آنها باز گردد، اين اميد مى رود كه از بت پرستى كه زائيده جهل و نادانى است خارج شوند، و به راه توحيد و خدا كه مولود علم و دانش است گام بگذارند. 🔶ازآيات فوق اين نكته نيز استفاده مى شود كه عامل مهم بى ايمانى 👈🏻 است و سرچشمه اصلى ايمان 👈🏻 و آگاهى است ، لذا براى ارشاد و هدايت مردم بايد امكانات كافى براى مطالعه و انديشه در اختيار آنها گذارد تا بتوانند راه حق را پيدا كنند نه اينكه كوركورانه و يا از روى اسلام را پذيرا شوند. 🔶 اين دستورالعملها از ناحيه قرآن و دين قويم اسلام نهايت درجه رعايت اصول فضيلت و حفظ مراسم كرامت و گسترش رحمت و شرافت است .زیرا که اساس اين دعوت حقه و وعد و وعيدش و بشارت و انذارش و لوازم اين وعد و وعيد يعنى عهد و پيمان بستنش و يا پيمان شكستنش و نيز احكام و دستورات جنگيش ، مقصود از همه آنها اين است كه مردم را از ضلالت به سوى 👈🏻رشد و برگردانيده و از بدبختى و نكبت شرك به سوى👈🏻 سعادت توحيد بكشاند. 🧡نکات آیه: 🔸مدت امان گرفتن مقيد به مقدار بررسى مزبور است و رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) تا آن مقدار از زمان مى تواند به امان خود وفادارى كند كه مشركين براى شنيدن كلام خدا و بررسى ادله نبوت او به آن مقدار مهلت محتاج باشند 🔸منظور از شنيدن كلام خدا واقف شدن بر اصول دين و معالم آن است نه صرف شنيدن 🔸خداوند قبل از اينكه حجت بر كسى تمام شود او را عقاب نمى كند، و مواخذه و عتاب هميشه بعد از تمام شدن بيان است ، و از مسلمات مذاق دين است كه جاهل را با اينكه در مقام تحقيق و فهميدن حق و حقيقت برآمده دست خالى برنمى گرداند و تا غافل است او را مورد مواخذه قرار نمى دهد. 🔸اين آيه پناه دادن به پناه خواهان را وقتى واجب كرده كه مقصود از پناهنده شدن ، مسلمان شدن و يا چيزى باشد كه نفعش عايد اسلام گردد، 🔸جمله (ثم ابلغه مامنه ) با اينكه جمله (فاجره حتى يسمع ) بدون آن مقصود را مى رساند براى اين آورده شد كه بر كمال عنايت بر باز شدن راه هدايت به روى مردم دلالت كند، و بفهماند كه اسلام تا چه اندازه خواسته است حريت مردم را در زندگى و كارهاى حياتى آنان حفظ كند 🔸آيه شريفه دلالت دارد بر اينكه اعتقاد به اصل دين بايد به حد يقينى برسد و اگر به اين حد نرسد يعنى اعتقادى آميخته با و ريب باشد كافى نيست ، هر چند به حد ظن راجح رسيده باشد، به شهادت اينكه خداى تعالى در چند جاى قرآن از پيروى ظن مذمت نموده به پيروى علم سفارش كرده ، و از آن جمله فرموده است : (و لا تقف ما ليس لك به علم ) و نيز فرموده : (ان يتبعون الا الظن و ان الظن لا يغنى من الحق شيئا) و نيز فرموده : (و ما لهم بذلك من علم ان هم الا يخرصون ) 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۹ سوره ( صفحه ۱۸۸) اشْتَرَوْا بِآيَاتِ اللَّهِ ثَمَنًا قَلِيلًا فَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِهِ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ آيات خدا را به بهاى ناچيزى فروختند و [مردم را] از راه او باز داشتند به راستى آنان چه بد اعمالى انجام مى‏ دادند 🔷این آیه راجع به اكثريت مشركان اظهار مى دارد كه آنان آيات خدا (مواثيق الهى و بسيارى از اصول دين) را به بهاى كمى فروخته‏ اند و از راه خدا برگشته ‏اند و مانع پيشرفت اسلام و سدّ راه خدا شدند و آنان چه كار بدى مى كنند. 🔷منظور از آيات خدا ، شاید هم آيات قرآن باشد كه آنها با تكذيب آن و پيروى از هوا و هوسهاى خود در واقع آن آيات را به بهاى 👈🏻دنياپرستى و لذت جويى فروختند. نظير معامله اى كه و از يهود و نصارى با آيات تورات و انجيل كردند. 🔷بت‏ پرستان به‏ سان يهود، پست و فرومايه بودند و در برابر بهاى اندكى، پيمان «حديبيه» را كه با پيامبر در سال ششم هجرت بسته بودند، زير پا نهادند تا آن جا كه ابوسفيان، ضيافتى ترتيب داد و از مشركان قول گرفت كه شبانه بر قبيله «خزاعه»، كه با مسلمانان هم‏ پيمان بودند، بتازند و آنان را بكشند و بهاى اين پيمان‏ شكنى تنها همان ضيافت فرعون قريش بود! 🔷حقيقت «اشتراء» تبديل دو چيز با يكديگر است، از اين جهت در لغت عرب لفظ به دو گونه مى‏ آيد: يكى بدون «باء» و دومى با «باء». آن‏چه با حرف «باء» همراه نيست آن را دريافت میکند و آنچه با آن همراه باشد، از دست مى‏ دهد. در آيات مورد بحث چون لفظ «آيات» همراه با حرف «باء» است، مفاد آيه چنين مى‏ شود كه 👈🏻آنان با از دست دادن آيات الهى، كالاى مختصرى را به‏ دست آوردند. 🌀از اين بيان روشن مى‏ گردد كه راه صحيح در ترجمه لفظ «اشتراء» در قرآن اين است كه آن را به 👈🏻معناى مبادله و تعويض بگيريم 💙نکات این آیه : 🔹انسان در عمل و گزینش راه، داراى حقّ انتخاب است. «اشتروا»(آیاتى كه بر داد وستد انسان دلالت دارد، نشانه‏ ى اختیار انسان است. ) 🔹در برابر از دست دادن آیات الهى، هر چه به دست آوریم، كم است. «ثمناً قلیلاً» 🔹دنیاطلبى، سبب مبارزه با دین و باز داشتن مردم از راه خداست. «اشتروا بایات اللَّه ثمناً قلیلا فصدّوا عن سبیله» 🔹رضاى الهى و بهشت ابدى را به دنیاى زودگذر و پرآفت فروختن، بدترین كار است، چرا كه همه‏ ى دنیا و آنچه در آن است، در برابر الطاف الهى به مؤمنان، متاع قلیل و ناچیز است. «اشتروا... ثمناً قلیلا... ساء ما كانوا یعملون» 💙بار خدايا ما را از آفتهاى ويرانگر و انحطاط آفرين تعصّب و دنباله روى، بازيگرى و ظاهرسازى، عوام فريبى و عوام زدگى، خودمحورى و خودكامگى مصون و محفوظ بدار! 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🍎مهارت لذت غذاخوردن و شکر گزاری 🍎 🥗غذا خوردن علاوه بر رفع نیازهای بدن، بالاترین لذت همیشگی انسان است ولی اغلب اوقات ما چنان آنرا با عجله و ناآگاهانه انجام میدهيم که چیزی از آن متوجه نمی شویم. 🖥 مثلا بیشتر آدم ها عادت دارند هنگام خوردن تلویزیون تماشا کنند، با کامپیوتر یا موبایل خود کار کنند، با دیگران صحبت کنند یا حتی کتاب بخوانند. بعلاوه سبک زندگی مدرن، موجب شده تا هرچه بیشتر از غذاهای سالم و طبیعی فاصله گرفته و هدف از خوردن ، چیزی جز پرکردن شکم نباشد. غافل از اینکه خوردن، این اساسی ترین نیاز بشر، می تواند بسیار متفاوت تر از آن چیزی باشد که می پنداریم. 🍒هرگاه چیزی می خوریم یا می نوشیم، می توانیم تمامی حواس خود را در این تجربه بکار گیریم. این گونه نه تنها نیازهای بدن فیزیکی خود را برآورده می کنیم بلکه ذهن، احساسات و آگاهی مان را نیز تغذیه می کنیم. 🍓برای این تمرین در جایی آرام بنشینید و چند نفس عمیق بکشید. بهتر است برای شروع از غذای مورد علاقه خود استفاده کنید. آنرا پیش روی خود گذاشته و حس بینایی و بویایی خود را بکار گیرید. لحظاتی از رنگ و ظاهر غذا لذت ببرید… آنرا ببویید و عطر آنرا آگاهانه فرو دهید… 🍏سپس بسم الله گفته و یک لقمه از آنرا داخل دهان گذاشته و به آرامی هرچه تمام تر آنرا بجوید و مزه مزه کنید… در حین جویدن سعی کنید با آگاهی از حس چشایی خود، طعم تک تک مواد تشکیل دهنده غذا را شناسایی کرده و همراه با دَم مزه آنرا به درون بکشید… در مورد لقمه های دیگر نیز به همین شکل رفتار کنید و پس از لذت بردن از طعم، عطر و ظاهر غذا، با دَم آگاهانه آنرا فرو دهید و بخاطر این لذت، از زمین و تمامی افرادی که تا رسیدن این غذا به شما کمک کرده اند شکرگزار باشید. 🍑هنگامی که شروع به این تمرین می کنید، تازه متوجه می شوید که چه تجربه لذت بخشی را بدون توجه از دست می دادید. 🍉چرا همیشه به دنبال لذت از آنچه ندارید می گشتید و در دسترس ترین لذت دنیا را تباه می کردید. چطور می توانستید از عطر هلو 🍑غافل شده باشید یا زیبایی توت فرنگی 🍓یا طعم فوق العاده آلبالو🍒. 🍊 به این روش، خوردن برای شما تبدیل به مراسمی می شود که نوعی مراقبه و شکرگزاری ست و درعین حال مزایای بسیاری نیز برای سلامتی شما دارد. از جمله سیری زودرس و کاهش وزن، غلبه بر پرخوری، جلوگیری از بیماریهای گوارشی، کنترل بیماری های متابولیکی و مزمن بویژه دیابت نوع ۲، دریافت بهتر مواد مغذی و انرژی حیاتی موجود در غذا، و تقویت ارتباط و پیوند با بدن فیزیکی خود. 🍓به راستی زمانی که این تمرین را انجام ‎می دهیم، از تمامی حواس مان آگاه شده و ارتباط نزدیکی با غذایی که می خوریم برقرار می سازیم، گویی طعم و لذت غذا خوردن چند برابر می شود و این گونه بدن ما نیز فرصت تجزیه و هضم و جذب مواد مغذی را بهتر می یابد. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🌸🍃«وَلِيجَهً» از ريشة «وَلَجَ»، دلالت بر نفوذ تدريجي و آرام مي‌کند، مثل عبور دادن نخ از سوراخ سوزن [اعراف 40]. نفوذ تدريجي آب باران در زمين يا تبخير تدريجي آن را قرآن با همين فعل بيان کرده است [سبا 2 و حديد 4]، همچنين داخل شدن تدريجي شب در روز يا روز در شب [تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ- آل‌عمران 27، حج 61، لقمان 29، فاطر 13 و حديد 6]. منظور از ، دوستي است که به تدريج درون زندگي و دل شخص مي‌شود و نزديک‌ترين ارتباط قلبي را با او پيدا مي‌کند و به اصطلاح همدل و همرازش مي‌گردد. اصطلاح مشابه آن در قرآن « » [دوست باطني و بسيار نزديک] مي‌باشد [آل‌عمران 118]. مؤمنين راستين چنين دلدادگي و دلبستگي را به هيچ بيگانه‌اي جز خدا و رسول و مؤمنين پيدا نمي‌کنند.🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir