eitaa logo
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام
1.1هزار دنبال‌کننده
18.4هزار عکس
12.4هزار ویدیو
668 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان مدرسهٔ علمیهٔ امام صادق علیه‌السلام گرگان (محمدتقی خان سابق) در سال ۱۳۵۴ه.ش توسط مرحوم آیت‌الله حاج سید حبیب‌الله طاهری گرگانی تجدید بنا شد 🔹سایت : www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین @HD57_65
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عراقچی: در نیویورک تلاش کردیم که مذاکرات برجام در چارچوب روندِ مسقط احیا شود 🔹ما آمادۀ شروع مذاکرات در روند مسقط و همچنین با اروپایی‌ها بودیم که به تحولات لبنان خوردیم و روند متوقف شد. مذاکرات مسقط، مذاکرۀ غیرمستقیم به‌واسطۀ طرف عمانی است. 🔹الان اروپایی‌ها برای شروع مجدد مذاکرات ابراز علاقه کرده‌اند و احتمالا ما به‌‌زودی این کار را انجام خواهیم داد. 🔹البته روند مذاکراتِ مسقط هنوز متوقف است و دولت جدید آمریکا باید تصمیم خودش را بگیرد. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
⭕️ در سکوت رسانه‌ها سیده عمرو دانشجو دکتری رشته روانشناسی دانشگاه علوم تحقیقات به دست رژیم غاصب شهید شد اما صدایی از کسی درنیومد و هیچکس برای این زن مظلوم تیتر نزد 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌‌‌✨🌙بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد اللهم عجل لولیک الفرج اگر پرده ڪنار برود و به حقایق واقف شویم بیش از آنڪه خدا را برای دعـــــاهایی ڪه اجابت ڪرده شـــــاڪر باشــــیم برای دعاهایی ڪه  نڪرده شـــــاڪریم! 🤲 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۴۳سوره (صفحهٔ۳۶۳) أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ أَفَأَنْتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا آيا آن كس كه هواى [نفس] خود را معبود خويش گرفته است ديدى آيا [مى‏ توانى] ضامن او باشى ❄️ كلمه ( ) به معناى ميل نفس به سوى خواسته های خودش ویا شهوت است ، بدون اينكه آن شهوات را با عقل خود تعديل كرده باشد، و مراد از معبود گرفتن هواى نفس اطاعت و پيروى كردن آن است ، بدون اينكه خدا را رعايت كند و خداى تعالى در كلام خود مكرر پيروى هوى را مذمت كرده و از هر چيزى را آن چيز خوانده و فرموده : (الم اعهد اليكم يا بنى آدم ان لا تعبدوا الشيطان انه لكم عدو مبين و ان اعبدونى). 🌐بـى شـك در وجـود انسان غرائز و اميال گوناگونى است كه همه آنها براى ادامه حيات او ضـرورت دارد: خـشـم و غـضـب ، عـلاقـه بـه خـويـشـتـن ، عـلاقـه بـه مـال و زنـدگى مادى و امثال اينها، و بدون ترديد دستگاه آفرينش همه اينها را براى همان هدف تكاملى آفريده است . ❄️ امـا مهم اين است كه گاه اينها از حد تجاوز مى كنند و پا را از گليمشان فراتر مى نهند و از صـورت يـك ابـزار مـطـيع در دست عقل در مى آيند و بناى طغيان و ياغيگرى مى گذارند عـقـل را زنـدانـى كـرده و بـر كـل وجود انسان حاكم مى شوند و زمام اختيار او را در دست مى گيرند. 🌐اين همان چيزى است كه از آن به تعبير مى كنند كه از تمام انواع بت پرستى خـطـرنـاكتر است ، بلكه بت پرستى نيز از آن ريشه مى گيرد. هر گاه که فرمان یا خواست دل با حکمی از احکام الهی در ستیز شد همان جا می‌توان فهمید که ما خداپرستیم یا مطیع بت نفسیم ؟! ❄️ بى جهت نيست كه پيامبر گرامى اسلام (ص) بت هوى را برترين و بدترين بتها شمرده اسـت. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۴۸ سوره فرقان(صفحه۳۶۴) وَهُوَ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّيَاحَ بُشْرًا بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً طَهُورًا و اوست آن قدرت بى كرانى كه بادها را مژده رسانانى پيشاپيش رحمت خود فرستاد، تا به شما مژده آمدن باران دهند و از آسمان آبى پاك فرود آورديم 🍃🌸 نـقـش به عنوان پيش قراولان نزول رحمت الهى بر كسى پوشيده نيست چرا كه اگر آنـهـا نـبـودند هرگز قطره بارانى بر سرزمين های خشك نمى باريد، بادها آميخته با رطوبت مـلايـمـى هـسـتـنـد، نـسيم دل انگيزى ايجاد مى كنند و از درون آنها بوى باران به مشام مى رسد و همچون بشارت دهنده اى هستند كه از قدوم مسافر عزيز باران خبر مى دهند. تـعـبـيـر بـه (بادها) به صورت جمع شايد اشاره به انواع مختلف آنها باشدکه طبعا سبب گسترش ابرها در كل مناطق روى زمين مى شود. قـابـل تـوجـه ايـنـكـه در ايـنجا « » توصيف به شده است كه صيغه مبالغه از طـهـارت و پـاكـيزگى است ، و به خاطر همين مفهوم آن پاك بودن و پاك كردن است ، يـعـنـى آب هـم ذاتـا پـاك اسـت و هـم اشـياء آلوده را پاك مى كند🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۵۲ فرقان(صفحه۳۶۴) فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا پس از كافران اطاعت مكن و با [الهام گرفتن از] قرآن با آنان به جهادى بزرگ بپرداز 💠 از آيه شريفه اين درس بزرگ دريافت مى گردد كه برترين و پرشكوه ترين جهادها و تلاش ها در پيشگاه خدا، علمى و فكرى و فرهنگى است؛ 👈🏻جهاد كسانى است كه با روشنگرى خويش بافته ها و ساخته ها و شبهات بدانديشان و گمراه گران را از اذهان و افكار مى زدايند و مردم را با روح و جان دين خدا و هدف هاى بلند آن آشنا مى سازند.. 💠ايـن تـعـبـيـر عـظمت مقام قرآن را نيز بازگو مى كند، چرا كه وسيله اى است براى اين جهاد كـبـيـر، و سـلاحـى اسـت بـرنـده ، كـه قـدرت بـيـان و استدلال و تاثير عميق و جاذبيتش مافوق تصور و قدرت انسانها است .یعنی 👈🏻با قرآن با دشمنان جهاد كن ، يعنى را بر آنان بخوان و معارف و حقايق آن را بر ايشان بيان كن . 💠بنابر این برخورد ما با كفّار چند مرحله دارد: اوّل: عدم اطاعت از آنان.👈🏻 «فلا تُطِع» دوّم: مبارزه و جهاد. 👈🏻«و جاهِدهم» 💠جهاد و مبارزه نیز چند قسم است: اول:جهاد با شمشیر كه جهاد اصغر است، دوم: جهاد علمى با منطق قرآن و پاسخ دادن به شبهات دشمنان كه جهاد كبیر است. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
سوره فرقان آیه ۵۳ 🍃🌸 مـَرَجْ بـه مـعـنـى مـخـلوط كـردن و يـا ارسـال و رهـا نـمودن است و در اينجا به معنى در كنار هم قرار گرفتن آب شيرين و شور است . عَذْب به معنى گوارا و پاكيزه و خنك ، و فُرات به معنى خوش طعم و خوشگوار است ، مِلح بـه مـعـنـى شـور، و اُجاج بـه مـعـنـى تـلخ و گـرم اسـت (بـنـابـرايـن مـلح و اجـاج نـقطه مقابل عذب و فرات است ). برزخ به معنى حجاب و حائل ميان دو چيز است . و جمله «حجرا مهجورا»جمله اى بوده است كه در ميان عرب به هنگامى كه با كسى روبرو مى شدند و از او وحشت داشتند براى گرفتن امان ، اين جمله را مى گفتند، يعنى ما را معاف و در امان داريد و از ما دور باشيد. بـه هـر حـال ايـن آيـه يـكـى ديـگـر از مـظـاهـر شـگفت انگيز قدرت پروردگار را در جهان آفـريـنـش تـرسـيـم مـى كـنـد كـه چـگـونـه يـك حـجـاب نـامـرئى ، و حائل ناپيدا در ميان درياى شور و شيرين قرار مى گيرد و اجازه نمى دهد آنها با هم آميخته شوند. البـتـه امـروز مـا اين را مى دانيم كه اين حجاب نامرئى همان تفاوت درجه غلظت آب شور و شيرين و به اصطلاح تفاوت وزن مخصوص آنها است كه سبب مى شود تا مدت مديدى به هم نياميزند.🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۵۷ فرقان ( صفحهٔ۳۶۵) 🍃🌸 تنها اجر و پاداش پیامبر 👈🏻هدايت شدن امت است ، آنهم از روى اراده و اختيار نه اكراه و اجبار! اين بيان، نشانگر صداقت پيامبر در دعوت توحيدى و آسمانی خويش و نمايش دهنده نهايت لطف او به مردم است، چرا كه پاداش خود را هدايت و نيك بختى مردم اعلان مى كند و چيزى از آنان، جز انديشه و شناخت و پذيرش حق نمى خواهد..🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🟨 در آیات سوره فرقان ، دوازده صفت از صفات ویژهٔ «عباد الرّحمن» بیان شده كه بعضى اعتقادى، بعضى اجتماعى و بعضى اخلاقى است. آیهٔ ۶۳ سوره فرقان ( صفحهٔ۳۶۵) وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا و بندگان خداى رحمان كسانى‏ اند كه روى زمين به نرمى گام برمى دارند و چون نادانان ايشان را طرف خطاب قرار دهند به ملايمت پاسخ مى‏ دهند 🟣 در آیهٔ۱۸۰ سورهٔ اعراف آمده است که خدا را نام‌های نيکوئی است، پس او را به اين نام‌ها بخوانيد . بديهی است که منظور از خواندن نامهای او، نه لفظ و ظاهر، بلکه 👈🏻توجه به معنا و مفهومی است که هر يک از اين نام‌ها و صفات، که تربيت کننده و سازنده اخلاق آدميان به رنگ👈🏻 «اخلاق الله» است، دارند. مثل: يا رحمن و يا رحيم، يا غفور، يا کريم، يا وهّاب، يا قريب یا مجيب...  🟡 جالب اينکه در قرآن به غير از عبادالله که ۷ بار آمده و عبادالرحمن که ۲ بار آمده ، کلمه الله با هيچ نام نيکوی ديگری ترکيب نشده است. 🟣 «عبادالرحمن » به غير از آیه ۱۹ زخرف ،که در وصف فرشتگان آمده ، در همين آيه ۶۳ فرقان بکار رفته که از انسانهائی با چنين ويژگی نام مي‌برد. 👈🏻انسانهائی که رحمت عام خدا را در وجود خود جذب کرده و پرتوی از مهربانی و محبت خدائی شده‌اند.  ⭐️ به معناى تذلل و است بنابراين ، به نظر مى رسد كه مقصود از راه رفتن در زمين نيز كنايه از زندگى كردنشان در بين مردم و معاشرتشان با آنان باشد. 🟣 در اين آيه دو صفت از صفات ستودهٔ را ذكر كرده ، اول اينكه : (روى زمين با وقار و فروتنى راه مى روند.) 🟡 مؤ منين واقعا در اعماق دل ، افتادگى و تواضع دارند و چون چنينند ناگزير، نه نسبت به خدا استكبار مى ورزند و نه در زندگى مى خواهند كه بر ديگران استعلاء كنند و بدون حق ، ديگران را پائين تر از خود بدانند 🟣 همچنین عباد الرحمن هرگز براى به دست آوردن عزت موهومى كه در دشمنان خدا مى بينند در برابر آنان خضوع و اظهار ذلت نمى كنند. پس خضوع و تذللشان در برابر 👈🏻مؤ منين است نه كفار و دشمنان خدا، البته اين در صورتى است كه به گفته راغب كلمه «هون» به معناى تذلل باشد. و اما اگر آن را به معناى رفق و مدارا بدانيم معناى آيه اين مى شود كه 👈🏻مؤ منين در راه رفتنشان و تبختر ندارند. 🟡 صفت دومى كه براى عباد الرحمن آورده اين است كه 👈🏻چون از جاهلان حركات زشتى مشاهده مى كنند و يا سخنانى زشت و ناشى از جهل مى شنوند، به سخنى سالم و خالى از لغو و گناه جواب مى گويند 🟣 سـلامـى كه نشانه بى اعتنائى توأم با بزرگوارى است ، نه ناشى از ضعف سلامى كه دليل عدم مقابله به مثل در برابر جاهلان و سبك مغزان است سلام وداع گفتن با سخنان بى رويه آنها است ، نه تحيت كه نشانه محبت و پيوند دوستى است ، خلاصه 👈🏻سلامى كه نشانه حلم و بردبارى و بزرگوارى است .. 🟡 پس اولين نشانهٔ مهربانی با مردم ، نداشتن احساس خود بزرگ‌بينی و نگاه تحقيرآميز، و دومين آن، عکس‌العملی رفتار نکردن و پاسخ سلامت دادن به زخم زبان‌های بيمارگونهٔ جاهلان است. 🟣 عبادالرحمن همچون طبيب، دلسوزانه با بيماران اخلاقی برخورد مي‌کنند و به فکر مداوا و «سلامت» آنها هستند. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیهٔ۶۷ سوره فرقان( صفحهٔ۳۶۵) وَالَّذِينَ إِذَا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكَانَ بَيْنَ ذَلِكَ قَوَامًا و كسانى‏ اند كه چون انفاق كنند نه ولخرجى مى كنند و نه تنگ مى‏ گيرند و ميان اين دو [روش] حد وسط را برمى‏ گزينند ⚪️ كلمه به معناى بذل مال و صرف آن دررفع حوايج خويشتن و يا ديگران است 🟤و كلمه به معناى بيرون شدن از حد است ، اما بيرون شدن از حد اعتدال به طرف زياده روى و در مورد انفاق ، زياده روى و تجاوز از حدى است كه رعايت آن حد سزاوار و پسنديده است ، ⚪️ به معناى كمتر انفاق كردن است 🟤 به معناى حد وسط و معتدل است ، آن شيوه اى است كه انسان را در زندگى از ديگران بى نياز ساخته و به طور خودكفا استوار و سر پا دارد ⚪️ معنای « بین ذالک»اين است كه : بندگان رحمان انفاق مى كنند ولی انفاقشان همواره در حد وسط و ميان اسراف و اقتار است . 🟤 بـدون شـك اسـراف يـكى از مذموم ترين اعمال از ديدگاه قرآن و اسلام است ، و در آيات و روايـات نـكـوهـش فـراوانـى از آن شـده ، اسراف يك برنامه فرعونى است در آیهٔ۸۳ یونس می فرماید:👈🏻 (و ان فرعون لعال فى الارض و انه لمن المسرفين ) و در آیهٔ۴۳ غافر اسراف كنندگان را اصحاب دوزخ مینامد👈🏻 (و ان المسرفين هم اصحاب النار) ⚪️ منابع روى زمين با توجه به جمعيت انسانها آن قـدر زيـاد نـيـسـت كه بتوان اسراف كارى كرد، و هر اسراف كارى سبب محروميت انسانهاى بـى گـنـاهـى خـواهـد بود، بعلاوه روح اسراف معمولا توأ م با خودخواهى و خودپسندى و بيگانگى از خلق خدا است . در عـيـن حـال بـخـل و سختگيرى و خسيس بودن نيز به همين اندازه زشت و ناپسند و نكوهيده اسـت ، 🟤 درآیهٔ۲۹ إسرا مى‏خوانیم: (لا تجعل یدك مغلولةً الى عنقك و لا تبسطها كل البسط)👈🏻نه دستت را به گردنت غل و زنجیر كن و بخیل باش و نه كاملاً آن را باز بگذار و ولخرجى و اسراف كن. ⚪️ اصـولا از نـظـر بـيـنـش توحيدى مالك اصلى خدا است و ما همه امانتدار او هستيم و هر گـونـه تـصـرفـى بـدون اجـازه و رضـايـت او زشت و ناپسند است و مى دانيم او نه اجازه اسراف مى دهد و نه اجازه بخل و تنگ چشمى ، بلكه روش اعتدال و ميانه پسنديده است. 🟤 پس هرچند که انسان باصطلاح مالک باشد، ولى در خرج كردن محدودیّت دارد. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir