eitaa logo
امام زمان سلام الله علیه ✨
533 دنبال‌کننده
848 عکس
150 ویدیو
28 فایل
💠ترویج معارف اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین ..بیان قران کریم و روایات ..پخش زنده توسط اساتید برجسته در مناسبت های مذهبی و دوشنبه شب ها و جمعه بعدازظهرها به نیت تعجیل در فرج و خشنودی امام زمان سلام الله علیه کپی ازاد خادم کانال @Ya_mahde_adrekni
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰ائمه اطهار علیهم السّلام تابع رضایت و خشنودی خداوند هستند. 🌺💐امام صادق علیه السّلام فرمود: ⭕️أَ فَمَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَ اللَّهِ کَمَنْ باءَ بِسَخَطٍ مِنَ اللَّهِ وَ مَأْواهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصِیرُ آل عمران / ۱۶۲ الَّذِینَ اتَّبَعُوا رِضْوَانَ اللَّهِ هُمُ الْأَئِمَّةُ علیهم السلام. 💠أَ فَمَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَ اللَّهِ کَمَنْ باءَ بِسَخَطٍ مِنَ اللَّهِ وَ مَأْواهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصِیرُ آل عمران / ۱۶۲ { آیا کسی که از خشنودی خدا پیروی می‌کند، همچون کسی است که به خشمی از خدا دچار گردیده و جایگاهش جهنم است و چه بد بازگشتگاهی است. } کسانی که از رضایت و خشنودی خداوند پیروی می کنند آنان ائمه علیهم السّلام هستند. 📔کافی، مجلد ۱، صفحه ۴۳۰، حدیث ۸۴ 🆔 @mohadesin_marefat_110
🔰ناس و اشباه ناس و نسناس در بیان اهل بیت سلام الله علیهم 🌺💐امام حسن مجتبی سلام الله علیه در پاسخ سوال راوی که ناس و اشباه ناس و نسناس چه کسانی اند؟ فرمود: ⭕️سَأَلْتَ عَنِ النَّاسِ فَرَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله النَّاسُ لِأَنَّ اللَّهَ یَقُولُ ثُمَّ أَفِیضُوا مِنْ حَیْثُ أَفاضَ النَّاسُ وَ نَحْنُ مِنْهُ وَ سَأَلْتَ عَنْ أَشْبَاهِ النَّاسِ فَهُمْ شِیعَتُنَا وَ هُمْ مِنَّا وَ هُمْ أَشْبَاهُنَا وَ سَأَلْتَ عَنِ النَّسْنَاسِ وَ هُمْ هَذَا السَّوَادُ الْأَعْظَمُ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ تَعَالَی أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِیلًا. 💠سؤال از ناس کردی، رسول خدا ناس است به دلیل اینکه خداوند در این آیه می‌فرماید: «ثُمَّ أَفِیضُوا مِنْ حَیْثُ أَفاضَ النَّاسُ» -. بقره / ۱۹۹ -، {پس از همان جا که مردم روانه می‌شوند شما نیز روانه شوید. } منظور پیامبر اکرم است و ما از او هستیم. از اشباه ناس پرسیدی، آنها شیعیان ما هستند و ایشان از ما هستند و شبیه مایند. اما سؤال از نسناس کردی، آنها این جمعیت انبوهند که افراد این آیه به شمار می‌روند: «أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُ سَبیلا» -. فرقان / ۴۴ -، {آنان جز مانند ستوران نیستند بلکه گمراه ترند. } 📔بحارالانوار مجلد ۲۴، صفحه ۹۵، ح ۱ 🌺💐در روایتی دیگر همین سوال از امام حسین علیه السّلام شد که حضرت فرمودند: ⭕️أَمَّا قَوْلُکَ أَخْبِرْنِی عَنِ النَّاسِ فَنَحْنُ النَّاسُ وَ لِذَلِکَ قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی ذِکْرُهُ فِی کِتَابِهِ ثُمَّ أَفِیضُوا مِنْ حَیْثُ أَفاضَ النَّاسُ فَرَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله الَّذِی أَفَاضَ بِالنَّاسِ وَ أَمَّا قَوْلُکَ أَشْبَاهُ النَّاسِ فَهُمْ شِیعَتُنَا وَ هُمْ مَوَالِینَا وَ هُمْ مِنَّا وَ لِذَلِکَ قَالَ إِبْرَاهِیمُ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ فَمَنْ تَبِعَنِی فَإِنَّهُ مِنِّی وَ أَمَّا قَوْلُکَ النَّسْنَاسُ فَهُمُ السَّوَادُ الْأَعْظَمُ وَ أَشَارَ بِیَدِهِ إِلَی جَمَاعَةِ النَّاسِ ثُمَّ قَالَ إِنْ هُمْ إِلَّا کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِیلًا. 💠گفتی از ناس آگاهم کن، ما ناس هستیم به همین خاطر خداوند در این آیه می‌فرماید: «ثُمَّ أَفِیضُوا مِنْ حَیْثُ أَفاضَ النَّاسُ» منظور پیامبر اکرم است که با مردم راهی شد. اما اینکه گفتی اشباه الناس، آنها شیعیان و دوستداران ما هستند و آنها از ما هستند و به همین خاطر ابراهیم فرمود «فَمَنْ تَبِعَنِی فَإِنَّهُ مِنِّی» -. ابراهیم / ۳۶ -، {پس هر که از من پیروی کند بی گمان او از من است. } اما گفته تو در مورد نسناس، پس آنها این جمعیت انبوهند و با دستش به جمعیت اشاره کرد سپس گفت «إِنْ هُمْ إِلَّا کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِیلًا». 📔کافی، مجلد ۸، صفحه ۲۴۴، حدیث ۳۳۹ 🆔 @mohadesin_marefat_110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام زمان سلام الله علیه ✨
•┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• ☂ #نهج‌البلاغه ☀️ #حکمت‌ها ┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄ ⭕️وَ قَدْ لَقِیَهُ عِنْدَ
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄ ☂ ☀️ ┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄ ⭕️قال علیه السلام: لِاِبْنِهِ الْحَسَنِ علیه السلام: یَا بُنَیَّ، احْفَظْ عَنِّی أَرْبَعاً، وَ أَرْبَعاً، لَا یَضُرُّکَ مَا عَمِلْتَ مَعَهُنَّ: إِنَّ أَغْنَی الْغِنَی الْعَقْلُ، وَ أَکْبَرَ الْفَقْرِ الْحُمْقُ، وَ أَوْحَشَ الْوَحْشَةِ الْعُجْبُ، وَ أَکْرَمَ الْحَسَبِ حُسْنُ الْخُلُقِ. 💠امام علیه السلام به فرزندش امام حسن علیه السلام فرمود:فرزندم! چهار چیز: و چهار چیز را، از من حفظ کن که با حفظ آن هر کار کنی به تو زیان نخواهد رسید: بالاترین سرمایه‌ها عقل است و بزرگ ترین فقر حماقت و نادانی است، بدترین وحشت خودپسندی است و برترین حسب و نسب اخلاق نیک است. 📒 ┄═❁❈شرح❈❁═┄ ✍در اینجا این سؤال پیش می‌آید که امام علیه السلام چرا نفرمود من هشت چیز را به تو توصیه می‌کنم، بلکه فرمود: چهار چیز و چهار چیز. پاسخ سؤال این است که امام می‌خواهد بدین وسیله مخاطب را متوجه تفاوت این دو را با هم سازد، زیرا چهار قسمت اول ناظر به صفات«اخلاقی» است و چهار قسمت دوم ناظر به امور«رفتاری»و اضافه بر این چهار قسمت اول از باب اوامر است و چهار قسمت دوم از باب نواهی. انسانی که دارای عقل کافی است هم از نظر معنوی غنی است و هم از نظر مادی؛از نظر معنوی عقل، او را به سوی خدا و اعتقاد صحیح و فضایل اخلاقی و اعمال صالحه دعوت می‌کند، زیرا عواقب شوم رذایل اخلاقی را به خوبی درک می‌نماید و او را از آن باز می‌دارد و در امور مادی با حسن تدبیر و همکاری صحیح با دیگران و تشخیص دوست و دشمن و درک فرصت‌ها و استفاده صحیح از نیروی دیگران به فواید و برکات مادی می‌رساند، بنابراین سرمایه پیروزی در دنیا و آخرت عقل است. ✍آدم احمق هم آخرت خود را به باد می‌دهد و هم دنیایش را. او منافع زودگذر را بر سعادت جاویدانش مقدم می‌دارد و لذت ناپایدار را بر سعادت پایدار. به همین دلیل روز رستاخیز دستش از حسنات ته است و پشتش از بار سیئات سنگین. در دنیا نیز بر اثر ندانم کاری‌ها دوستان خود را از دست می‌دهد و منافع آنی را بر درآمدهای آینده مقدم می‌شمرد. بخل و تنگ نظری که لازمه حماقت است مردم را به او بدبین می‌کند و تدبیر لازم برای تمشیت امور مادی را از دست می‌دهد وبه همین دلیل فقر عقل باعث فقر در زندگی مادی او نیز می‌شود. یکی از مشکلات مهم کار احمق نیز مشکل بودن درمان اوست، زیرا او مانند بیماری است که نه دارو می‌خورد و نه پرهیز می‌کند. مطابق آنچه مرحوم مفید در کتاب اختصاص آورده در حدیثی از امام صادق علیه السلام می‌خوانیم: حضرت عیسی بن مریم گفت: من بیماران (غیر قابل علاج) را مداوا کردم و آنها را به اذن خدا بهبودی بخشیدم. نابینای مادرزاد و مبتلا به بیماری برص را به اذن خدا شفا دادم حتی مردگان را به اذن خدا زنده کردم؛ولی به سراغ معالجه احمق رفتم و نتوانستم او را اصلاح کنم. (. 📚میزان الحکمه، ماده احمق، ح ۴۴۱۸؛ 📚بحارالانوار، ج ۱۴، ص ۳۲۳، ح ۳۵. ) در شرح نهج البلاغه علّامه شوشتری آمده است که روزی یکی از خلفا در عید فطر یا قربان به سوی مصلّا می‌رفت، طبل‌ها در مقابل او مشغول به زدن بودند و پرچم‌ها در بالای سر او در اهتزاز مرد نادانی حضور داشت سر به آسمان بلند کرد و عرض کرد: «أللّهُمَّ لا طَبْلَ إلّا طَبْلُکَ؛خداوندا طبل تنها طبل توست! »کسی به او گفت: این سخن را نگو. خدا طبل ندارد. گریه کرد و گفت: پس فکر می‌کنید او هنگامی که می‌آید تک و تنهاست نه طبلی جلوی او می‌نوازند و نه پرچمی بالای سر اوست. در این صورت او از خلیفه زمان ما هم پایین تر است. در عیون الاخبار «ابن قتیبه دینوری» طبق نقل علّامه شوشتری آمده است شخص احمقی می‌گفت من اسم گرگی که یوسف را خورد می‌دانم؛اسمش فلان بود. به او گفتند: یوسف را گرگ نخورد. گفت: پس این اسم، اسم همان گرگی است که یوسف را نخورد. (. 📚بهج الصباغه، ج ۱۳، ۴۱۷. ) ✍درباره اهمیت حسن خلق آیات و روایات فراوانی وارد شده تا آنجا که قرآن حسن خلق را یکی از عوامل مهم پیروزی پیغمبر می‌شمرد و می‌فرماید: ««فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ»؛ پس تو به لطف و رحمت الهی با آنان نرمخو شدی و اگر درشت خوی و سخت دل بودی بی شک از گرد تو پراکنده می‌شدند»و در جای دیگر خطاب به پیغمبر اکرم می‌فرماید: ««وَ إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ»؛ تو اخلاق بسیار برجسته ای داری». (. قلم، آیه ۴. ) تأثیر این اخلاق در پیشرفت پیغمبر به اندازه ای بود که بعضی آن را به عنوان معجزه اخلاقی پیغمبر می‌شمرند. ┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام زمان سلام الله علیه ✨
#حرمت‌لعن‌و‌سبّ‌علنی #لزوم‌رعایت‌تقیه 🔰تـقـیـه بـرای حـفـظ جـان خـود و هـمـچـنـیـن بـرای حـفـظ جـان
🔰امیرالعارفین مولی الموحدین علی سلام الله علیه فرمود: 🔸آمُرُکَ أَنْ تَصُونَ دِینَکَ وَ عِلْمَنَا الَّذِی أَوْدَعْنَاکَ وَ أَسْرَارَنَا الَّذِی حَمَلْنَاکَ فَلَا تُبْدِ عُلُومَنَا لِمَنْ یُقَابِلُهَا بِالْعِنَادِ وَ یُقَابِلُکَ مِنْ أَجْلِهَا بِالشَّتْمِ وَ اللَّعْنِ وَ التَّنَاوُلِ مِنَ الْعِرْضِ وَ الْبَدَنِ وَ لَا تُفْشِ سِرَّنَا إِلَی مَنْ یُشَنِّعُ عَلَیْنَا عِنْدَ الْجَاهِلِینَ بِأَحْوَالِنَا وَ یَعْرِضُ أَوْلِیَاءَنَا لِبَوَادِرِ الْجُهَّالِ. 🔹به تو امر می‌کنم که دین و علمی را که به تو سپردیم، حفظ کنی، و اسرار ما را هم که به تو وانهادیم، حفظ کنی؛ و پدیدار مکن علوم ما را بر کسی که با عناد با آنها روبرو می‌شود، و به خاطر آنها با تو با دشنام و لعن و آبروریزی و کتک روبرو می‌شود؛ و فاش مکن راز ما را بر کسی که طعنه می‌زند بر ما نزد کسانی که احوال ما را نمی دانند، و دچار می‌کنند دوستان ما را به ناهنجاری نادان ها. 📚📕بحارالانوار جلد ۷۲ صفحه ۴۱۸ حدیث ۷۲ ✍وجه استدلال: در این عبارت حضرت آقا امیرالمومنین نکته و امری است نایاب که امروزه رعایت نمی شود متاسفانه: فَلَا تُبْدِ عُلُومَنَا لِمَنْ یُقَابِلُهَا بِالْعِنَاد. (یعنی آشکار ننمایید علوم و معارف و مسائلی را که از ما اهل بیت اخذ کرده اید برای کسانی که در مقابل این معارف و مطالب رفتار معاندانه دارند.) بسیار واضح است لازم به شرح و توضیح بیشتر نیست و مصداق امروزی آن یک عده شیعه نما هستند که در گروه های اهل سنت احادیثی که در مطاعن و ولدالزناء بودن فلان خلیفه است ارسال می کنند در حالی که می دانند هیچ سودی نخواهد داشت و مخالفین اصلاً آن حدیثی که در بحارالانوار در زنازادگی فلان خلیفه نقل شده است قبول ندارند و اینکه ما در برابر آنان این مطالب را آشکار می کنیم موجب رفتار عناد گونه و منکرانه آنان می شود، مضافاً جسارت عمری ها بیشتر شده و اهل بیت سلام الله علیهم را متهم به فرزند زنا بودن می کنند یا به مادران ایشان تهمت می زنند، خذلهم الله تعالی. {سوء برداشت نشود بنده حقیر مخالف با بیان حقایق و مطاعن و اثبات حقانیت مکتب شیعه و ابطال خلافت خلفاء ثلاثه نیستم، بلکه در جایی که سودی نداشته باشد بیان این موارد و ثمرش عناد و جنگ و درگیری باشد مخالف هستم} و در ادامه حضرت می فرماید: لَا تُفْشِ سِرَّنَا إِلَی مَنْ یُشَنِّعُ عَلَیْنَا. (یعنی با افشاء و آشکار کردن اسرار ما اهل بیت، موجب این نشوید نزد مخالفین که بر ما طعنه زنند بی احترامی کنند) 🆔 @mohadesin_marefat_110
امام زمان سلام الله علیه ✨
💠حدیث روز💠 💎پری شکم ✍لقمان حکیم علیه السلام: 🔻یَا بُنَیَّ اِذَا امتَلأَتِ المَعِدَةُ نَامَتِ الفِ
💠حدیث روز💠 💎طلب الحلال ✍قال الله تعالی: 🔻یا أَحمَدُ إِنَّ العِبادَةَ عَشَرَةُ أَجزاءَ: تِسعَةٌ مِنها طَلَبُ الحَلالِ فَإِذا طَیَّبتَ مَطعَمَکَ وَمَشرَبَکَ فَأَنتَ فی حِفظی وَ کَنَفی. ❇️در حدیث قدسی آمده است که خداوند می‌فرماید: ای احمد همانا عبادت ده جزء است که نه جزء آن طلب روزی حلال است، پس چون خوراکی و نوشیدنی خود را پاک کردی در پناه و حمایت من هستی. 📚وافی ج ۲۶، ص ۱۴۷
امام زمان سلام الله علیه ✨
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄ 🌹 #داستانهای‌بحارالانوار 💚 #‌داستان‌امروز 💌نجوای شبانه 🌸ابودردأ نقل می‌کند: در یکی
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄ 🌹 💚 💌سفره افطار 🌼ام کلثوم دختر امیر المؤمنین علیه السلام می‌گوید: در شب نوزدهم ماه رمضان دو قرص نان جو، یک کاسه شیر و مقداری نمک در یک ظرف برای افطار خدمت پدر آوردم. وقتی نمازش را به اتمام رساند. برای افطار آماده شد. هنگامی که نگاهش به غذا افتاد به فکر فرو رفت. آنگاه سرش را تکان داد و با صدای بلند گریست و فرمود: عزیزم! برای افطار پدرت دو نوع خورش (شیر و نمک)، آن هم در یک ظرف آماده ساخته ای؟ تو با این عمل می‌خواهی فردای قیامت برای حساب در محضر خداوند بیشتر بایستم؟ من تصمیم دارم همیشه دنباله رو برادر و پسر عمویم رسول خدا صلی الله علیه و آله باشم. هرگز برای آن حضرت دو نوع خورش در یک ظرف آورده نشد تا آنکه چشم از جهان فرو بست. دختر عزیزم! هر کس در دنیا خوردنیها، نوشیدنیها، و لباسهایش از راه حلال و پاک تهیه گردد، روز قیامت در دادگاه الهی بیشتر خواهد ایستاد و چنانچه از راه حرام باشد علاوه بر بیشتر ایستادن عذاب هم خواهد داشت زیرا که در حلال این دنیا حساب و در حرام آن عذاب است. 📘بحار: ج ۴۲، ص ۲۷۹ ┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
🔰تأویل ماء معین(آب جاری و روان) در قرآن مجید ♦️🔸قُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُکُمْ غَوْراً فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِماءٍ مَعِینٍ. 📜سوره ملک / آیه ۳۰ ♦️🔹بگو به من خبر دهید، اگر آب [آشامیدنی] شما [به زمین] فرو رود چه کسی آب روان(ماء معین) برایتان خواهد آورد. ❤️💐امام رضا سلام الله علیه ماء معین را تفسیر به علم امام معصوم کرده است: 💠«فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِماءٍ مَعِینٍ» یعنی چه کسی برای شما علم امام را می‌آورد. 📔بحارالانوار، مجلد ۲۴، صفحه ۱۰۰، حدیث ۱ ❤️💐امام صادق علیه السّلام فرمود: 💠اگر امام شما غائب شد چه کسی امامی جدید برای شما می‌آورد؟ 📔بحارالانوار، مجلد ۲۴، صفحه ۱۰۰، حدیث ۳ ❤️💐امام باقر علیه السّلام نیز فرمود: 💠اگر امام خود را نیابید و دیگر از سرچشمه زلال او آب ننوشید چه می‌کنید؟! 📔بحارالانوار، مجلد ۲۴، صفحه ۱۰۰، حدیث ۲ 🌺🌷مرحوم ملا محمّد باقر مجلسی رحمة الله علیه ذیل این روایات گوید: ⭕️کون الماء کنایة عن علم الإمام لاشتراکهما فی کون أحدهما سبب حیاة الجسم و الآخر سبب حیاة الروح. 💠آب که کنایه از علم است به جهت اشتراک این دو در علت بودن برای زندگی است؛ زیرا آب سبب زندگی جسم و علم سبب زندگی روح است. 📔بحارالانوار، مجلد ۲۴، صفحه ۱۰۱ 🆔 @mohadesin_marefat_110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا