امام زمان سلام الله علیه ✨
💠حدیث روز💠 💎عبادت در شب ✍امام حسن عسکری علیه السلام: 🔻اِنَّ الوُصُولَ اِلی اللهِ عَزّوجلَّ سَفَرٌ
💠حدیث روز💠
💎برترین عبادت بعد از شناخت حجت خدا
✍امام موسی کاظم علیه السلام:
🔻أفضَلُ العِبادَةِ بَعدِ المَعرِفَةِ إِنتِظارُ الفَرَجِ؛
❇️بهترین عبادت بعد از معرفت(امام)، انتظار فرج و گشایش است.
📚بحارالانوار (ط- بیروت) ج ۷۵، ص ۳۲۶، ح ۴
امام زمان سلام الله علیه ✨
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄ 🌹 #داستانهایبحارالانوار 💚 #داستانامروز 💌قطیفه بر دوش 🌿هارون پسر عنتره از پدرش ن
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
🌹 #داستانهایبحارالانوار
💚 #داستانامروز
💌بهترین اهل بهشت
🌺مردی به همسرش گفت: برو خدمت حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام از او بپرس آیا من از شیعیان شما هستم یا نه؟ آن زن خدمت حضرت زهرا علیهاالسلام رسید و مطلب را پرسید. حضرت فاطمه علیهاالسلام فرمود: به همسرت بگو اگر آنچه را که دستور داده ایم بجا میآوری و از آنچه که نهی نموده ایم دوری میجویی از شیعیان ما هستی وگر نه شیعه ما نیستی.
🌺زن به منزل برگشت و فرمایش حضرت زهرا علیهاالسلام را برای همسرش نقل کرد. مرد با شنیدن جواب حضرت سخت ناراحت شد و فریاد کشید: وای بر من! چگونه ممکن است انسان به گناه و خطا آلوده نباشد؟ بنابراین من همیشه در آتش جهنم خواهم سوخت، زیرا هرکس از شیعیان ایشان نباشد همیشه در جهنم خواهد بود. زن بار دیگر محضر فاطمه علیهاالسلام رسید و ناراحتی و سخنان همسرش را نزد آن حضرت بازگو نمود. حضرت زهرا علیهاالسلام فرمود: به همسرت بگو؛ آن طور که فکر میکنی نیست. چه اینکه شیعیان ما بهترینهای اهل بهشتند ولی هر کس ما را و دوستان ما را دوست بدارد دشمن دشمنان باشد و نیز دل و زبان او تسلیم ما شود، ولی در عمل با اوامر و نواهی ما مخالفت کرده، مرتکب گناه شود، گرچه از شیعیان واقعی ما نیست اما در عین حال او نیز در بهشت خواهد بود، منتهی پس از پاک شدن گناه. آری! به این طریق است که به گرفتاریهای (دنیوی) و یا به شکنجه مشکلات صحنه قیامت و یا سرانجام در طبقه اول دوزخ کیفر دیده، پس از پاک شدن از آلودگیهای گناه به خاطر ما از جهنم نجات یافته، در بهشت و در جوار رحمت ما منزل میگیرد.
📚بحار: ج ۱۸، ص ۱۵۵
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
🔰شفاء در سخنان اهل بیت علیهم السّلام است.
🌺🌻امام رضا علیه السّلام فرمود:
⭕️فِیهِ شِفاءٌ لِلنَّاسِ قَالَ یَعْنِی مَا یَخْرُجُ مِنْ عِلْمِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیهما السلام فَهُوَ الشِّفَاءُ.
💠منظور از شفاء در آیه قرآنی «فِیهِ شِفاءٌ لِلنَّاسِ» آنچه که از علم امیر المؤمنین صلوات الله علیه بروز میکند و خارج می شود است، که در آن شفاء برای مردم می باشد. (بنابر روایات دیگر منظور از ناس شیعیان است که برای آنان علم و سخنان اهل بیت شفاء است: وَ الشِّیعَةُ هُمُ النَّاسُ)
📔بحارالانوار، مجلد ۲۴، صفحه ۱۱۳، حدیث ۷
📔بحارالانوار، مجلد ۲۴، صفحه ۱۱۲، حدیث ۵
🆔 @mohadesin_marefat_110
🔰اهل بیت سلام الله علیهم سبع المثانی هستند.
🍁قال الله الحکیم فی کتابه الکریم:
♦️🔸وَلَقَدْ آتَیْنَاکَ سَبْعًا مِّنَ الْمَثَانِی وَالْقُرْآنَ الْعَظِیمَ.
📜سوره حجر / آیه ۸۷
♦️🔹ای پیامبر ما به تو سبع المثانی و قرآن عظیم دادیم!
❤️💐امام باقر سلام الله علیه فرمود:
⭕️نَحْنُ الْمَثَانِی الَّتِی أَعْطَاهَا اللَّهُ نَبِیَّنَا وَ نَحْنُ وَجْهُ اللَّهِ نَتَقَلَّبُ فِی الْأَرْضِ بَیْنَ أَظْهُرِکُمْ.
💠ما اهل بیت مثانی هستیم که خدا به پیامبر عطا نموده و ما وجه اللَّه هستیم که روی زمین بین شما رفت و آمد میکنیم.
📔بحارالانوار، مجلد ۲۴، صفحه ۱۱۴، حدیث ۱
❤️💐امام صادق سلام الله علیه فرمود:
⭕️لِی نَحْنُ وَ اللَّهِ السَّبْعُ الْمَثَانِی وَ نَحْنُ وَجْهُ اللَّهِ نُزُولٌ بَیْنَ أَظْهُرِکُمْ.
💠به خدا قسم ما سبع مثانی هستیم و وجه اللَّه که میان شما قرار داریم.
📔بحارالانوار، مجلد ۲۴، صفحه ۱۱۵، حدیث ۲
❤️💐امام باقر سلام الله علیه فرمود:
⭕️لَقَدْ آتَیْناکَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانِی وَ الْقُرْآنَ الْعَظِیمَ قَالَ سَبْعَةَ أَئِمَّةٍ وَ الْقَائِمَ.
💠«وَ لَقَدْ آتَیْناکَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانِی وَ الْقُرْآنَ الْعَظِیمَ» مراد از سبع المثانی هفت امام و قائم می باشد.
📔بحارالانوار، مجلد ۲۴، صفحه ۱۱۷، حدیث ۸
❎اشکال نشود که در روایات دیگر گفته شده است منظور از سبع المثانی سوره حمد می باشد، در پاسخ می گوییم: قرآن یک ظاهر دارد و یک باطن دارد که مراد ظاهر آیه سبعا من المثانی سوره حمد است ولی مراد از باطن آن ائمه علیهم السّلام می باشد. چنانکه امام صادق سلام الله علیه فرمود:
⭕️إِنَّ ظَاهِرَهَا الْحَمْدُ وَ بَاطِنَهَا وُلْدُ الْوَلَدِ وَ السَّابِعُ مِنْهَا الْقَائِمُ علیه السلام.
💠ظاهر آیه سبع المثانی سوره حمد است و باطن آن فرزند فرزند است و هفتم از آنها قائم می باشد.
📔بحارالانوار، مجلد ۲۴، صفحه ۱۱۷، حدیث ۶
🌹👌بیان علامه مجلسی رحمة الله علیه در مورد این روایات:
💠مراد از سبعة، هفت نفر از ائمه علیهم السّلام است که اکثر علوم و روایات از آنان منتشر شده است. مراد از مثانی نیز یا ثناء است که خداوند آنان را در کتاب خود مورد ستایش و ثناء قرار می دهد یا تثنیه است بنابر قول شیخ صدوق که اهل بیت با قرآن دو امانت پیامبر اسلام اند. یا شاید به این اعتبار نیز می توان گفت که وقتی هفت تثنیه بسته شود چهارده می شود که مراد از سبع المثانی چهارده معصوم علیهم السّلام است و همچنین می توان گفت: مراد از سبع المثانی همان نظر مشهور مفسرین سوره حمد است چون سوره حمد مشتمل بر مدح ائمه و ذم دشمنان ایشان است، بر این اعتبار معنای روایت این می شود که ما اهل بیتیم مقصود از سبع المثانی.
📔بحارالانوار، مجلد ۲۴، صفحه ۱۱۴، بیان.
🆔 @mohadesin_marefat_110
امام زمان سلام الله علیه ✨
🔳جایگاه شاهدان مسئله فدک 📌حسن و حسین علیهما السلام دو آقا و سرور جوانان اهل بهشت 💠🔺درباره امام حس
🔳چرا ابو بکر شهادت شاهدان را نمی پذیرد؟
⭕️سعد الدین تفتازانی به هنگام بیان ایرادهای وارده بر امامت ابو بکر میگوید:
♦️🔹یکی دیگر از ایرادهای وارده این است که ابو بکر مانع تصرّف فاطمه علیها السلام در فدک شد. فدک روستایی در نزدیک خیبر بود که علی رغم این که فاطمه علیها السلام ادّعا میکرد که پیامبر صلی اللّه علیه و آله آن را به او بخشیده و واگذار نموده است علی علیه السلام و امّ ایمن نیز بر این موضوع گواهی دادند؛ ابو بکر سخن آنان را نپذیرفت، امّا ادّعای همسران پیامبر صلی اللّه علیه و آله درباره مالکیت خانه را بدون شاهد قبول کرد. بدیهی است که این گونه ستم و روی گردانی از حق، شایسته امام و رهبر نیست. از همین رو عمر بن عبد العزیز در دوران خلافتش فدک را از مروانیان ستانده و به فرزندان فاطمه علیها السلام باز گرداند. آنگاه تفتازانی این اشکال را چنین پاسخ میدهد: پاسخ این است که بر فرض که صحّت و درستی ماجرا را بپذیریم، باز هم بر حاکم لازم نیست که شهادت یک مرد و یک زن را بپذیرد، گرچه فرض کنیم که ادّعاکننده و شاهد، عصمت داشته باشند [📚شرح المقاصد: ۵ / ۲۷۸ و ۲۷۹]
⭕️شریف جرجانی نیز در این مورد میگوید:
♦️🔹شاید ابو بکر معتقد بود که برای حکم در این موضوع، شاهد و سوگند لازم نیست. [📚شرح المواقف: ۸ / ۳۵۶]
❇️ما در پاسخ این دو نفر و کسانی که این گونه میاندیشند میگوییم:
💠🔺ما از عصمت ثابت شده و یقینی امیر مؤمنان علی علیه السلام و حضرت زهرا علیها السلام نیز صرف نظر میکنیم، زیرا برخی از کسانی که به امامت ابو بکر معتقدند، در این موضوع تردید دارند، با این حال میگوییم: ابو بکر میتوانست تنها با شهادت امیر مؤمنان علی علیه السلام در این قضیّه حکم کند، همچنان که پیامبر خدا صلی اللّه علیه و آله فقط با گواهی خزیمة بن ثابت حکم فرمود و او به «ذوالشهادتین» ملقّب شد. [📚سنن ابی داوود: ۳ / ۳۰۶ حدیث ۳۶۰۷]
💠🔺در مورد دیگر آن گرامی فقط با گواهی عبد اللَّه بن عمر قضاوت نمود [📚جامع الاصول: ۱۰ / ۱۸۷ حدیث ۷۶۸۶] . آیا مقام امیر مؤمنان علی علیه السلام از خُزَیمه و عبد اللَّه بن عمر هم کمتر بود؟! اگر ابو بکر در این مسئله از رسول خدا صلی اللّه علیه و آله پیروی می کرد چه زیان میدید؟
💠🔺دیگر این که بر طبق احکام قضاوت، ابو بکر میتوانست علاوه بر شهادت امیر مؤمنان علی علیه السلام از فاطمه علیها السلام نیز سوگند بخواهد، همچنان که در زمان رسول خدا صلی اللّه علیه و آله در ماجرایی که فقط یک شاهد داشت، جبرئیل به نزد آن گرامی فرود آمد. [📚کنز العمّال: ۵ / ۵۸۵ حدیث ۱۴۰۴۰] و حکم آورد که به همان یک شاهد و با سوگند دادن مدّعی قضاوت نماید و ایشان نیز همان گونه حکم کرد [📚جامع الاصول: ۱۰ / ۱۸۴ و ۱۸۵ حدیثهای ۷۶۸۱ - ۷۶۸۵] . پس چرا ابو بکر این گونه عمل نکرد؟
📚📕قسمتی از مطالب کتاب ارزشمند "فدک در فراز و نشیب" استاد سید علی میلانی
🆔 @mohadesin_marefat_110
امام زمان سلام الله علیه ✨
#حرمتلعنوسبّعلنی #لزومرعایتتقیه 🔰عـامـل بـه سـبّ و لـعـن عـلنـی مـشـرک بـه خـدا 🔸الصّادق (عل
#حرمتلعنوسبّعلنی
#لزومرعایتتقیه
🔰شیوه لعن در سیره اهل بیت علیهم السّلام
🔸إِنَّ رَجُلاً قَالَ لِلصَّادِقِ یَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ إِنِّی عَاجِزٌ بِبَدَنِی عَنْ نُصْرَتِکُمْ وَ لَمْ أَمْلِکْ إِلَی اَلْبَرَاءَهِ مِنْ أَعْدَائِکُمْ وَ اَللَّعْنِ عَلَیْهِمْ فَکَیْفَ حَالِی فَقَالَ لَهُ اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ قَالَ مَنْ ضَعُفَ عَنْ نُصْرَتِنَا أَهْلَ اَلْبَیْتِ فَلَعَنَ فِی صَلاَتِهِ أَعْدَاءَنَا بَلَّغَ اَللَّهُ صَوْتَهُ جَمِیعَ اَلْمَلاَئِکَهِ مِنَ اَلثَّرَی إِلَی اَلْعَرْشِ وَ کُلَّمَا لَعَنَ هَذَا اَلرَّجُلُ أَعْدَاءَنَا سَاعَدُوهُ فَلَعَنُوا مَنْ یَلْعَنُهُ ثُمَّ أَثْنَوْا وَ قَالُوا اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی عَبْدِکَ هَذَا بَذَلَ مَا فِی وُسْعِهِ وَ لَوْ قَدَرَ عَلَی أَکْثَرَ مِنْهُ لَفَعَلَ فَإِذَا اَلنِّدَاءُ مِنْ قِبَلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ أَجَبْتُ دُعَاءَکُمْ وَ سَمِعْتُ نِدَاءَکُمْ وَ صَلَّیْتُ عَلَی رُوحِهِ فِی اَلْأَرْوَاحِ وَ جَعَلْتُهُ عِنْدِی مِنَ اَلْمُصْطَفَیْنَ اَلْأَخْیٰارِ.
🔹امام عسکری علیه السّلام فرمود:که همانا مردی به امام صادق علیه السّلام عرض کرد ای پسر رسول خدا بنیۀ بدنی من ناتوان از کمک شماست ولی دشمنان شما را لعن میکنم پس حال من چگونه خواهد بود؟ امام صادق فرمود: پدرم مرا حدیث کرد از پدرش از جدش از رسول خدا که فرمود: 👈هر کس از یاری ما اهل بیت ناتوان باشد ولی در نمازش دشمنان ما را لعن کند👉 خداوند صدایش را به تمام فرشتگان از زمین تا عرش برساند و هر چه این مرد دشمنان ما را نفرین کند فرشتگان او را کمک نمایند با او و نفرین کنند آن کس را که او نفرین کند بعد درود فرستند و بگویند بار الها درود بر بندۀ تو این بنده بذل کرد آنچه را که در خور توانائیش بود و اگر بیشتر از این قدرت میداشت انجام میداد. ناگاه صدائی از طرف خدای عز و جل شنیده می شود که من دعای شما را دوست دارم و صدای شما را شنیدم و درود بر روح او در میان روحها فرستادم و او را در پیشگاهم از نیکان قرار دادم.
📚📕إرشاد القلوب، ج ۲، ص ۴۲۶
📚📕مستدرک الوسائل، ج ۴، ص ۴۱۱
🔸عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ وَ أَبِی سَلَمَةَ السَّرَّاجِ قَالا سَمِعْنَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) وَ هُوَ یَلْعَنُ فِی دُبُرِ کُلِّ مَکْتُوبَةٍ أَرْبَعَةً مِنَ الرِّجَالِ وَ أَرْبَعاً مِنَ النِّسَاءِ فُلَانٌ وَ فُلَانٌ وَ فُلَانٌ وَ مُعَاوِیَةُ وَ یُسَمِّیهِمْ وَ فُلَانَةُ وَ فُلَانَةُ وَ هِنْدٌ وَ أُمُّ الْحَکَمِ أُخْتُ مُعَاوِیَةَ.
🔹امام صادق علیه السلام #بعدازهرنمازواجب ۴ مرد و ۴ زن را لعن میفرمودند: عمر، ابابكر، عثمان و معاويه، عايشه، هند، حفصه، ام حكم.
📚📕الکافی، ج ۳، ص ۳۴۲، ح ۱۰
✍وجه استدلال:
♦️همانطور که قبلاً در پست های قبل ارسال شد که اهل بیت علیهم السّلام در مجامع و مجالس خصوصی و در خلوات خود با افراد مورد اطمینان شیعه اظهار برائت و لعن می کردند. (📚کتاب سلیم بن قیس، صفحه ۲۸۹) و در روایتی دیگر گفته شد که اهل بیت علیهم السّلام لعن را به #خلوات تقیید زدند. (📚بحارالانوار مجلد ۵۰ صفحه ۳۱۶)
♦️در این روایت نیز لعن به #صلاته مقید شده است. که هر کسی از نصرت ما اهل بیت عاجز است پس در نماز خود دشمنان ما را لعن نماید. (فلعن فی صلاته اعدائنا.) و در سیره امام صادق علیه السّلام هم که نگاه می کنیم می بینیم که حضرت بعد از نماز های واجب لعن می کردند. متاسفانه جهال و حمقاء شیعه با این روایت می خواهند لعن علنی را اثبات کنند در حالی که غافل اند از اینکه این روایت کاملاً در حرمت لعن علنی است.
🆔 @mohadesin_marefat_110
🔰عصمت صغری حضرت زینب سلام الله علیها
⭕️فَقَالَتْ زَيْنَبُ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَكْرَمَنَا بِنَبِيِّهِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ طَهَّرَنَا مِنَ الرِّجْسِ تَطْهِيرا.
🌺💐حضرت زینب صلوات الله علیها به ابن زیاد ملعون فرمود:
💠ستایش برای خداوندی است که ما را به پیامبرش محمد (صلی الله علیه و آله) تکریم کرد و ما را از هرگونه رجس و پلیدی، منزّه و مطهّر ساخت.
📔الإرشاد، ج ۲، ص ۱۱۵
📔إعلام الوری ص ۲۵۲
📔بحار الأنوار ، ج ۴۵، ص ۱۱۷
💠از القاب آن بانوی بزرگوار #المعصومهالصغری است در مقابل عصمت کبری که چهارده معصوم صاحب آن هستند.
📔خصائص الزینبیه، سید نورالدین جزائری
📌علامه مامقانی در تنقیح گوید:
✍حضرت زینب عليها السلام و تو چه میدانی که حضرت زینب عليها السلام کیست؟ او عقیله بنی هاشم است و در حجاب و عفاف یگانه زمان خویش بود در صبر و استقامت و ثبات ایمان بی نظیر بود در فصاحت و شیوایی کلام چون پدر خویش بود 👈🏼و اگر ما قائل به عصمت ایشان شویم و این نکته براساس آن چه که در واقعه عاشورا به وقع پیوست قابل اثبات است👉🏼 هنگامی که امام حسین علیه السلام ثقل امامت را بر عهده حضرت زینب عليها السلام گذاشته تا جان امام سجاد علیه السلام از خطرات مصون بماند چنان چه ایشان به نیابت خاص از امام سجاد علیه السلام به تبیین احکام الهی نیز می پرداخت
📔تنقيح المقال ج۳ ص۷۹
🆔 @mohadesin_marefat_110
#زنان
🔰نقصان عقل زنان در روایات اهل بیت علیهم السّلام(1)
⭕️اَلْمَوْلَى سَعِيدٌ اَلْمَزْيَدِيُّ فِي تُحْفَةِ اَلْإِخْوَان، عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنِ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: فِي خَبَرٍ طَوِيلٍ فِي خِلْقَةِ آدَمَ وَ حَوَّاءَ وَ دُخُولِهِمَا اَلْجَنَّةَ وَ خُرُوجِهِمَا مِنْهَا إِلَى أَنْ قَالَ قَالَ اِبْنُ عَبَّاسٍ فَنُودِيَتْ يَا حَوَّاءُ وَ مَنِ اَلَّذِي صَرَفَ عَنْكِ اَلْخَيْرَاتِ اَلَّتِي كُنْتِ فِيهَا وَ اَلزِّينَةَ اَلَّتِي كُنْتِ عَلَيْهَا قَالَتْ حَوَّاءُ إِلَهِي وَ سَيِّدِي ذَلِكَ خَطِيئَتِي وَ قَدْ خَدَعَنِي إِبْلِيسُ بِغُرُورِهِ وَ أَغْوَاَنِي وَ أَقْسَمَ لِي بِحَقِّكَ وَ عِزَّتِكَ إِنَّهُ لَمِنَ اَلنّٰاصِحِينَ لِي وَ مَا ظَنَنْتُ أَنَّ عَبْداً يَحْلِفُ بِكَ كَاذِباً قَالَ اَلْآنَ اِخْرُجِي أَبَداً فَقَدْ جَعَلْتُكِ نَاقِصَةَ اَلْعَقْلِ وَ اَلدِّينِ وَ اَلْمِيرَاثِ وَ اَلشَّهَادَةِ وَ اَلذِّكْرِ وَ مُعْوَجَّةَ اَلْخِلْقَةِ شَاخِصَةَ اَلْبَصَرِ وَ جَعَلْتُكِ أَسِيرَةً أَيَّامَ حَيَاتِكِ وَ أَحْرَمْتُكِ أَفْضَلَ اَلْأَشْيَاءِ اَلْجُمُعَةَ وَ اَلْجَمَاعَةَ وَ اَلسَّلاَمَ وَ اَلتَّحِيَّةَ وَ قَضَيْتُ عَلَيْكِ بِالطَّمْثِ وَ هُوَ اَلدَّمُ وَ جِهَةُ اَلْحَبَلِ وَ اَلطَّلْقِ وَ اَلْوِلاَدَةِ فَلاَ تَلِدِينَ حَتَّى تَذُوقِينَ طَعْمَ اَلْمَوْتِ فَأَنْتِ أَكْثَرُ حُزْناً وَ أَكْسَرُ قَلْباً وَ أَكْثَرُ دَمْعَةً وَ جَعَلْتُكِ دَائِمَةَ اَلْأَحْزَانِ وَ لَمْ أَجْعَلْ مِنْكُنَّ حَاكِماً وَ لاَ أَبْعَثُ مِنْكُنَّ نَبِيّاً اَلْخَبَرَ.
💠امام صادق علیه السلام در حدیثی بلند در موضوع خلقت آدم و حواء و خروج آن دو از بهشت فرمود:... (از سوی خدا) ندا آمد ای حواء! چه کسی خیراتی که در آن بودی و زینتی که بر آن هستی را از تو برگرداند؟ حواء گفت: ای خدای من و سرور من! این گناه من بود و ابلیس مرا با نیرنگش فریب داد و مرا گول زد و نزد من به حق تو و عزت تو قسم خورد که از نصیحت کنندگان من است و من گمان نمیکردم که بندهای به تو قسم دروغ بخورد.
خداوند فرمود: الان تا ابد بیرون شو! که همانا من تو را در عقل و دین و میراث و شهادت و یادآوری، ناقص و در آفرینش، کج و چشمگیر قرار دادم و تو را اسیر ایام زندگیات (=غرق دنیا) قرار دادم و تو را از با فضیلت ترین چیزها یعنی از نماز جمعه و جماعات و سلام و تحیت محروم ساختم و بر تو به حیض که همان خون است و به بارداری و رهاشدگی (به اینکه طلاق یا آزادی از کنیزی دست زن نیست) و زاییدن حکم نمودم. پس نمیزایی تا اینکه طعم مرگ را بچشی. پس غم و اندوهت بیشتر و دِلَت شکنندهتر و اشکت فراوانتر است و تو را همیشه غمخوار (و همش نگران) قرار دادم و از میان شما قاضی قرار نمیدهم و از شما پیامبری برنمیانگیزم.
📚مستدرک الوسائل، ج ۱۴، ص ۲۸۵
🆔 @mohadesin_marefat_110
#زنان
🔰نقصان عقل زنان در روایات اهل بیت علیهم السّلام (2)
⭕️مَعاشرَ النّاسِ إنَّ النِّساءَ نَواقِصُ الإیمانِ، نواقِصُ العُقُولِ، نَواقصُ الحُظوظِ، فَأمّا نُقصانُ إیمانِهنَّ فَقُعُودُهنَّ عَنِ الصَّلاهِ وَالصِّیامِ فی أیّام حِیضِهنَّ وَأمَّا نُقصانُ عُقُولُهنَّ فَلا شَهادَهَ لهُنَّ إلّا فی الدَّینِ وَشهادَهُ إمرأتَینِ بِرَجُلٍ وَأمّا نُقصانُ حظُوظِهِنَّ فَمَواریثُهُنُّ عَلَی الأنصافِ مِنْ مَواریثِ الرِّجالِ.
💠امیرالمومنین سلام الله علیه فرمود: ای مردم! زنان ایمانشان ناتمام و عقلشان ناتمام و بهره شان ناتمام است؛ امّا ناتمام بودن ایمانشان، دست کشیدن آن ها از نماز و روزه در روزهای عادت ماهانه شان است؛ امّا ناتمام بودن عقل آن ها این است که گواهی آن ها جز در مورد قرض قبول نیست و گواهی دو زن، برابر گواهی یک مرد است؛ امّا ناتمام بودن بهره آن ها، چون ارث آن ها نصف ارث مردان است.
📚نهج البلاغه خطبه ۸۰
🆔 @mohadesin_marefat_110