eitaa logo
امام زمان سلام الله علیه ✨
518 دنبال‌کننده
863 عکس
156 ویدیو
34 فایل
💠ترویج معارف اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین ..بیان قران کریم و روایات ..پخش زنده توسط اساتید برجسته در مناسبت های مذهبی و دوشنبه شب ها و جمعه بعدازظهرها به نیت تعجیل در فرج و خشنودی امام زمان سلام الله علیه کپی ازاد خادم کانال @Ya_mahde_adrekni
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام زمان سلام الله علیه ✨
•┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• ☂ #نهج‌البلاغه ☀️ #حکمت‌ها ┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄ ⭕️قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَی ق
•┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• ☂ ☀️ ┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄ ⭕️الظَّفَرُ بِالْحَزْمِ، وَ الْحَزْمُ بِإِجَالَةِ الرَّأْی، وَ الرَّأْیُ بِتَحْصِینِ الْأَسْرَارِ. 💠پیروزی در گرو تدبیر است، حزم و دوراندیشی در گرو به کار گرفتن فکر، و تفکر صحیح در گرو نگه داری اسرار است. 📒 ┄═❁❈شرح❈❁═┄ ✍🏼«حَزْم» به معنای دوراندیشی و مطالعه عواقبِ کار است، یکی از مهم ترین عوامل پیروزی است، زیرا افراد سطحی نگر که گرفتار روزمرّگی هستند در برابر حوادث پیش بینی نشده به زودی به زانو در می‌آیند و رشته کار از دستشان بیرون می‌رود و شکست می‌خورند. در حدیث دیگری در غرر الحکم امام می‌فرماید: «مَنْ أخَذَ بِالْحَزْمِ اسْتَظْهَرَ وَ مَنْ أضاعَ الْحَزْمَ تَهَوَّرَ؛ کسی که حزم و دوراندیشی بر گیرد پیروز می‌گردد و کسی که آن را ضایع کند به هلاکت می‌افتد». (. 📚غررالحکم، ص ۴۵۷، ح ۱۰۸۷۰. ) (وَ الْحَزْمُ بِإِجَالَةِ الرَّأْیِ). «اجالة» به معنای جولان دادن و «رأی» به معنای فکر است و منظور از جولان دادن فکر این است که انسان همچون اسب سواری که در تمام اطراف میدان نبرد، قبل از شروع گردش می‌کند تا از نقاط ضعف و قوت با خبر شود، باید در مسائل مهم نیز چنین کند و تمام جوانب یک مسئله را از خوب و بد بدون اغماض بررسی کند تا بتواند تصمیم صحیح بگیرد. ✍🏼گاه برای رسیدن به پیروزی باید از نقشه پیچیده و مختلفی استفاده کرد که آگاهی دشمن بر آن سبب نابود شدن وی است، از این رو امام علیه السلام در سومین و آخرین جمله حکمت آمیز فوق می‌فرماید: «تفکر صحیح در گرو نگه داری اسرار است»؛ (وَ الرَّأْیُ بِتَحْصِینِ الْأَسْرَارِ). در حدیث دیگری که از امام علیه السلام در غرر الحکم نقل شده می‌خوانیم: «سِرُّکَ أسیرُکَ فَانْ أفْشَیْتَهُ صِرْتَ أسیرَهُ؛ راز تو اسیر توست؛اما اگر آن را افشا کردی تو اسیر آن می‌شوی». (. 📚غررالحکم، ص ۳۲۰، ح ۷۴۱۵. ) در حدیث دیگری از امام جواد علیه السلام آمده است: «إِظْهَارُ الشَّیْءِ قَبْلَ أَنْ یُسْتَحْکَمَ مَفْسَدَةٌ لَهُ؛ اظهار کردن چیزی (سری از اسرار) پیش از آنکه مستحکم شود و به نتیجه برسد موجب فساد آن است». (. 📚بحارالانوار، ج ۷۲، ص ۷۱، ح ۱۳. ) از بعضی روایات معصومین استفاده می‌شود که اسرارتان را حتی به همه دوستان هم نگویید، زیرا احتمال تغییر حالت در آنان وجود دارد. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «لَا تُطْلِعْ صَدِیقَکَ مِنْ سِرِّکَ إِلَّا عَلَی مَا لَوِ اطَّلَعَ عَلَیْهِ عَدُوُّکَ لَمْ یَضُرَّکَ فَإِنَّ الصَّدِیقَ قَدْ یَکُونُ عَدُوَّکَ یَوْماً مَا؛ اسرارت را حتی به دوستت مگو مگر در آنجا که اگر دشمن تو بر آن سر آگاه شود ضرری به تو نمی رساند، زیرا دوست ممکن است روزی به صورت دشمن درآید». (. 📚بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۱۷۷، ح ۱۵. ) گفتنی است که انسان گاهی سر خود را برای دوست مطمئنی بیان می‌کند غافل از آنکه آن دوست نیز ممکن است دوست مطمئن دیگری داشته باشد و سومی نیز به همین صورت، ناگاه متوجه می‌شود که اسرارش همه جا بر سر زبان هاست. سعدی شیرازی گوید: به دوست گرچه عزیز است راز دل مگشای که دوست نیز بگوید به دوستان عزیز! •┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈•
امام زمان سلام الله علیه ✨
#طب‌‌اهل‌بیت‌علیهم‌السّلام #طول‌عمر 🌹🍃آنچه که باعث طول عمر انسان می شود: 💠ازدواج با دوشیزگان 🔹تزوی
🍝خوردن شام را به هیچ وجه ترک نکنید🍝 💠روایات بسیاری در فضیلت خوردن شام و در نهی از ترک آن وارد شده است به چند مورد اشاره می کنیم: 🌺💐رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: ⭕️لَا تَدَعُوا العَشاءَ ولَو عَلى حَشَفَةٍ، إنّي أخشى عَلى اُمَّتي مِن تَركِ العَشاءِ الهَرَمَ ؛ فَإِنَّ العَشاءَ قُوَّةُ الشَّيخِ وَالشّابِّ. 💠شام را وا مگذاريد، هر چند به خوردن دانه خرماى خشكيده اى باشد. من بر امّت خويش از اين بيم دارم كه از وا گذاردن شام پيرى و درهم شكستگى به سراغشان آيد ؛ چرا كه شام، مايه نيرومندى پير و جوان است. 📔وسائل الشیعه ج ۲۴ ص ۳۳۰ 🌺💐امام صادق علیه السّلام از رسول اکرم صلی الله علیه و آله نقل می کند که فرمود: ⭕️أصلُ خَرابِ البَدَنِ تَركُ العَشاءِ. 💠سرچشمه ويرانى و خرابی بدن انسان، وا گذاردن شام است. 📔دانشنامه احادیث پزشکی ج ۲ ص ۱۶۲ ❌🔥متاسفانه طبیب نمایان دروغگو از گذشته تا به این روز همیشه گام بر مخالفت با تعالیم اهل بیت علیهم السّلام گذاشتند یکی از این مخالفت ها امر به ترک شام است: ⭕️عن عليّ بن أبي علي اللهبي عن الإمام الصادق عليه السلام: ما تَقولُ أطِبّاؤُكُم في عَشاءِ اللَّيلِ؟ قُلتُ: إنَّهم يَنهَونا عَنهُ. قالَ: لكِنّي آمُرُكُم بِهِ. 💠از على بن ابى على لهبى که گوید: امام صادق عليه السلام به من فرمود: «طبيبانِ شما درباره شام شب، چه مى گويند؟ ». گفتم: ما را از آن، باز مى دارند. فرمود: «امّا من، شما را بدان، فرمان مى دهم». 📔کافی ج ۶ ص ۲۸۹ ح ۱۰ 🌺💐حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السّلام در باطن عشاء(شام) فرمود: ⭕️إنَّ فِي الجَسَدِ عِرقاً يُقالُ لَهُ: العَشاءُ ؛ فَإِن تَرَكَ الرَّجُلُ العَشاءَ لَم يَزَل يَدعو عَلَيهِ ذلِكَ العِرقُ إلى أن يُصبِحَ، يَقولُ: أجاعَكَ اللّهُ كَما أجَعتَني، وأظمَأَكَ اللّهُ كَما أظمَأتَني. فَلا يَدَعَنَّ أحَدُكُمُ العَشاءَ ولَو بِلُقمَةٍ مِن خُبزٍ أو شَربَةٍ مِن ماءٍ. 💠در بدن، رگى است كه آن را «عَشاء (شام) » گويند. اگر شخصْ شام خوردن را وا گذارد، آن رگ تا صبح، او را لعن و نفرین مى كند و مى گويد: «خدا تو را گرسنه بدارد، چنان كه مرا گرسنه بداشتى، و تشنه بدارد، چنان كه تشنه‌ام داشتى» پس مبادا كسى از شما خوردن شام را وا گذارد، هر چند به يك لقمه نان يا جرعه اى آب باشد. 📔کافی ج ۶ ص ۲۸۹ ح ۱۲ 🔖چند نکته خدمت مومنین عرض شود: 1⃣خوردن شام این نیست که انسان برای خود ضیافت ایجاد کند در روایات فوق نیز دیدیم که اهل بیت علیهم السّلام خوردن چند خرما یا تکه نان یا کلوچه را کافی برای شام دانستند. 2⃣برخی از فقهاء رحمة الله علیهم بنابر روایات ترک شام را علی الخصوص در روز های شنبه و یکشنبه(بدلیل امر روایات)جائز نمی دانند و بسیار نهی شده از ترک شام در این دو روز پشت سر هم. 3⃣وقتی در روایات تأمل می کنیم می بینیم اهل بیت علیهم السّلام تأکید ویژه ای بر خوردن شام علی الخصوص بر کسانی که به کهولت سنی رسیدند داشتند و امر فرمودند وقتی انسان به میانسالی و پیری رسید نباید خوردن شام را ترک کند. بنابر روایات خوردن شام موجب قوت و نیروی جسم و قوت و نیرو برای جماع است، برای انسان هایی که به دوران پیری رسیدند موجب می شود خواب آرامی داشته باشند و دهان شان خوش بو باشد. 4⃣زمان خوردن شام بنابر روایات بعد از تاریکی شب و بعد از خواندن نماز عشاء هنگام خفتن است. 📔دانشنامه احادیث پزشکی ج ۲ ص ۱۶۲ 🆔 @mohadesin_marefat_110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام زمان سلام الله علیه ✨
💠حدیث روز💠 💎بهترین دوستان ✍امام علی علیه السلام: 🔻خَیْرُ إِخْوَانِکَ مَنْ دَعَاکَ إِلَی صِدْقِ ال
💠حدیث روز💠 💎راستگویی و انصاف ✍رسول اکرم صلی الله علیه و آله: 🔻مَنْ أُلْهِمَ الصِّدْقَ فِی کَلَامِهِ وَ الْإِنْصَافَ مِنْ نَفْسِهِ وَ بِرَّ وَالِدَیْهِ وَ وَصَلَ رَحِمَهُ أُنْسِئَ لَهُ فِی أَجَلِهِ وَ وُسِّعَ عَلَیْهِ فِی رِزْقِهِ وَ مُتِّعَ بِعَقْلِهِ وَ لُقِّنَ حُجَّتَهُ وَقْتَ مُسَاءَلَتِهِ. ❇️به هر کس، راستگویی در گفتار، انصاف در رفتار، نیکی به والدین و صله رحم الهام شود، اجلش به تأخیر می‌افتد، روزیش زیاد می‌گردد، از عقلش بهره مند می‌شود و هنگام سئوال [مأموران الهی] پاسخ لازم به او تلقین می‌گردد. 📚اعلام الدین ص ۲۶۵
امام زمان سلام الله علیه ✨
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄ 🌹 #داستانهای‌بحارالانوار 💚 #‌داستان‌امروز 💌دعای فرشته 🌼راوی می‌گوید: وقتی که اعما
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄ 🌹 💚 💌حضرت سلیمان و گنجشک 🍃🕊حضرت سلیمان علیه السلام گنجشکی را دید که به ماده خود می‌گوید: چرا از من اطاعت نمی کنی و خواسته هایم را به جا نمی آوری؟ اگر بخواهی تمام قبه و بارگاه سلیمان را با منقارم به دریا بیندازم توان آن را دارم!سلیمان از گفتار گنجشک خندید و آنها را به نزد خود خواست و پرسید: چگونه می‌توانی چنین کاری بزرگی را انجام دهی؟ 🍃🕊گنجشک پاسخ داد: نمی توانم ای رسول خدا! ولی مرد گاهی می‌خواهد در مقابل همسرش به خود ببالد و خویشتن را بزرگ و قدرتمند نشان بدهد از این گونه حرفها می‌زند. گذشته از اینها عاشق را در گفتار و رفتارش نباید ملامت کرد. سلیمان از گنجشک ماده پرسید: چرا از همسرت اطاعت نمی کنی در صورتی که او تو را دوست می‌دارد؟ گنجشک ماده پاسخ داد: یا رسول الله! او در محبت من راستگو نیست زیرا که غیر از من به دیگری نیز مهر و محبت می‌ورزد. سخن گنجشک چنان در سلیمان اثر بخشید که به گریه افتاد و سخت گریست. آن گاه چهل روز از مردم کناره گیری نمود و پیوسته از خداوند می‌خواست علاقه دیگران را از قلب او خارج نموده و محبتش را در دل او خالص گرداند. 📘بحار: ج ۱۴، ص ۹۵ ┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
امام زمان سلام الله علیه ✨
#عقائد #عقل‌کل #حرکت‌بر‌اساس‌وحی 💥ملا محمد تقی مجلسی رحمهُ الله تعالی گوید: ✍هیچ شک نیست در آن که
💥ملا محمّد تقی مجلسی رحمهُ الله تعالی گوید: ✍در حدیث صحیح از حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه علیه وارد است که شخصی از آن حضرت سؤالی نمود و حضرت جوابی فرمودند دیگر سؤالی کرد و گفت رأی شما چیست حضرت فرمودند که نزد ما رأی نمی باشد هر چه می‌گوییم سخن رسول خدا است صلّی اللَّه علیه و آله. در حدیث حسن از ابو بصیر منقول است که به حضرت صادق صلوات اللَّه علیه عرض نمودم که بر ما چیزها وارد می‌شود که در کتاب خدا و سنت نیست پس جایز است که فکر کنیم و به عقل خود جواب گوییم؟ حضرت فرمود که نه اگر در واقع فکر تو موافق حق باشد ثواب نداری، و اگر مخالف حق باشد دروغ بر حق سبحانه و تعالی بسته ای. و در اخبار بسیار وارد شده است که حضرات ائمه معصومین صلوات اللَّه علیهم ابو حنیفه را لعن نمودند بواسطه آن که عمل به قیاس می‌کرد، و احادیث عدم جواز عمل به قیاس اظهر متواترات است. و در حدیث صحیح وارد شده است از عبد الرحمن بن الحجاج که حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه علیه بمن فرمود: که دور باش از دو خصلت که هر که هلاک شده است، و مستحق عقوبات الهی شده است از این دو صفت شده است: زنهار که فتوی برأی خود مده و چیزی که علم به آن نداشته باشی اعتقاد مکن و عمل مکن. 📚لوامع صاحبقرانی، ج ۱، ص: ۹۴ 🆔 @mohadesin_marefat_110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰سیلی حضرت عین الله صلوات الله علیه👌 ⭕️إن رجلا کان ینظر فی الطواف إلی حرم المسلمین فلطمه علی علیه السلام فاستعدی علیه فقال ضربک بحق أصابته عین من عیون الله أراد خاصة من خواص الله عز و جل و ولیا من أولیائه. 💠مردی در طواف به تماشای زنان مسلمان مشغول بود، مولی الموحدین علی علیه السّلام به او یک سیلی زد. آن مرد از علی به عمر شکایت نمود. عمر گفت، حق داشته تو را زده، یکی از عیون و چشمان خدا تو را مشاهده کرده، یکی از خواص پروردگار و یک ولیّ از اولیای خدا. 📚بحارالانوار ج ۲۴ ص ۲۰۲ 🆔 @mohadesin_marefat_110
🔰اختلاف در دین نیست! ✍اهل سنت حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل می کنند که به زعم آنان پیامبر فرموده است: اختلاف در دین برای امت من رحمت است! (اختلاف امتي رحمة) در حالی که بنابر فرموده ائمه اطهار علیهم السّلام اختلاف در دین بسیار مذموم است و رحمت نمی باشد: 🌹🍃در رساله محکم و متشابه نعمانی نقل است از امیرالمومنین سلام الله علیه که: 💠از ردود و ردیه هایی که خداوند در قرآن زده به اهل اجتهاد و و رأی و قیاس و استحسان و کسانی که می گویند: اختلاف رحمت است! 📚تفسیر النعمانی او رساله المحکم و المتشابه، ص ۱۷۷ 🌹🍃وقتی ابوبکر خطبه خود را پایان داد، ابی بن کعب از جای برخاست و چنین گفت: 💠سوگند به خدا، چقدر شما اهمال کردید و ندیده گرفتید! برای شما راهنمایی قرار داد که حلال را از حرام تمیز می‌دهد، اگر پیرو او بودید اختلاف نداشتید و از یکدیگر فاصله نمی گرفتید و به جنگ با یکدیگر نمی رفتید و از یکدیگر برائت نمی جستید. به خدا قسم شما پس از او در احکام خود اختلاف خواهید داشت و با پیامبر اکرم پیمان شکنی کرده اید، شما در باره عترتش اختلاف کردید. اگر این از کسی که نمی داند سؤال شود، به رأی خود فتوا می‌دهد. شما دور شدید و با هم بودید و خیال کردید که اختلاف رحمت است. افسوس، چنین چیزی را قرآن نمی پذیرد. در این آیه می‌فرماید: «وَ لا تَکُونُوا کَالَّذِینَ تَفَرَّقُوا وَ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْبَیِّناتُ وَ أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِیمٌ» آل عمران / ۱۰۵ {و چون کسانی مباشید که پس از آنکه دلایل آشکار برایشان آمد پراکنده شدند و با هم اختلاف پیدا کردند و برای آنان عذابی سهمگین است. } 📚بحارالانوار ج ۲۴ ص ۲۰۶، ح ۷ 🌹🍃حضرت امام باقر علیه السّلام فرمود: 💠«وَ لا یَزالُونَ مُخْتَلِفِینَ» {در حالی که پیوسته در اختلافند} مراد اختلاف در دین است: «إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّکَ» {مگر کسانی که پروردگار تو به آنان رحم کرده} یعنی آل محمّد و شیعیان اند که اختلاف ندارند: «وَ لِذلِکَ خَلَقَهُمْ» -. هود / ۱۱۸ و ۱۱۹ -، {و برای همین آنان را آفریده است. } فرمود: یعنی کسانیکه اهل رحمت باشند اختلاف در دین نمی کنند. 📚بحارالانوار ج ۲۴ ص ۲۰۴، ح ۱ 🌹🍃در حدیثی زیبا امام جعفر صادق علیه السّلام حدیث نبی اکرم را خوب تبیین می کنند و مراد حضرت را از اختلاف بیان می دارند: 💠عبدالمؤمن انصاری گوید: به امام صادق علیه السّلام عرض کردم: گروهی روایت کرده اند که پیغمبر خدا صلی اللَّه علیه و آله فرموده است: «اختلاف امّت من رحمت است. » فرمود: راست گفته اند. عرض کردم: اگر چنین باشد، پس یک رأی بودن و اجتماعشان عذاب است!فرمود: آن طور که تو و آنان پنداشته اید نیست، بلکه مقصودش این فرموده خدای عزوجل است: «فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ» توبه/ ۱۲۲ {و شایسته نیست مؤمنان همگی [برای جهاد] کوچ کنند پس چرا از هر فرقه ای از آنان دسته ای کوچ نمی کنند تا [دسته ای بمانند و] در دین آگاهی پیدا کنند و قوم خود را وقتی به سوی آنان بازگشتند، بیم دهند باشد که آنان [از کیفر الهی] بترسند. } خداوند به آنان فرمان داده است به سوی پیامبر خدا صلی اللَّه علیه و آله عازم شوند و به خدمتش آمد و رفت کنند و احکام را بیاموزند، بعد به سوی خویشان خود برگردند و آنچه را که فرا گرفته اند به آنان یاد دهند، جز این نیست که رفت و آمدشان به سرزمین‌ها را اراده فرمود، نه اختلاف در دین خدا را، زیرا بی تردید دین بیش از یکی نیست. 📚بحارالانوار ج ۱، ص ۲۲۸، ح ۱۹ ✍بنابر این روایت، حدیث اختلاف امتی رحمة صحیح می باشد امّا معنایش آنچه که برخی گمان بردند نیست؛ مراد از اختلاف در این روایت تردد و رفت و آمد است چنانکه در آیه قرآنی 《اخْتِلَافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ》نیز مراد از اختلاف رفت و آمد روز و شب است. 🆔 @mohadesin_marefat_110
🔻ابن سعد عالم بزرگ اهل سنت: 🔹زمانی که خبر قتل امیر المومنین (علیه السلام) به عایشه رسید از شدت خوشحالی چشمانش روشن شد. 😔 💠ترجمه شعری که عائشه بعد از شنیدن قتل امیر المومنین (علیها السلام) سرود: 🔸عصایش را پرت کرد و آنجا اقامت گزید. همانگونه که چشم در هنگام بازگشت مسافر روشن می گردد. 🔗 @RafidiText
🔻به روایت کتب اهل سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: 🔹هر کس بمیرد و در قلبش کینه امیر المومنین علیه السلام باشد یهودی یا نصرانی مرده است. 🔗 @RafidiText