هدایت شده از «طـلـبـه نـوشـت»
#عدالت_صحابه #تاریخ #اهل_سنت
💠کتمان حقایق و منع از حکایت ما وقع (۸)
🔻این عالم اهل سنت نجم الدین احمد بن حمدان حنبلی است که می گوید:
▫️حبّ تک تک صحابه واجب است و واجب است سکوت در رابطه با اختلافات و دعوا هایی که بین صحابه واقع شد از هر جهت! نباید چیزی در این مورد نوشته شود!!! نباید چیزی خوانده شود یا به دیگری گفته شود!!! نباید چیزی در این مورد گوش داده شود و نه به دیگری سخنش برسد!!! واجب است که خوبی های صحابه فقط ذکر شود و برای آن ها ترحم و ترضی شود!!! باید اعتقاد داشت که صحابه هر کاری کردند حتی اگر خطا هم بوده عذری داشتند و آنان مجتهد بودند نباید آن هارا بخاطر خطایشان تکفیر یا تفسیق کرد بلکه در خطاهایی که کردند ثواب هم بردند!!!
🔹متن عربی: وَقَال ابْنُ حَمْدَانَ الْحَنْبَلِيُّ: يَجِبُ حُبُّ كُلِّ الصَّحَابَةِ،وَالْكَفُّ عَمَّا جَرَى بَيْنَهُمْ كِتَابَةً وَقِرَاءَةً وَإِقْرَاءً وَسَمَاعًا
وَتَسْمِيعًا، وَيَجِبُ ذِكْرُ مَحَاسِنِهِمْ، وَالتَّرَضِّي عَنْهُمْ، وَالْمَحَبَّةُ لَهُمْ، وَتَرْكُ التَّحَامُلِ عَلَيْهِمْ، وَاعْتِقَادُ الْعُذْرِ لَهُمْ، وَأَنَّهُمْ فَعَلُوا مَا فَعَلُوا بِاجْتِهَادٍ سَائِغٍ لَا يُوجِبُ كُفْرًا وَلَا فِسْقًا، بَلْ رُبَّمَا يُثَابُونَ عَلَيْهِ.
📚لوامع الأنوار البهية، سفاريني، ج ۲ ص ۳۸۷
@Talabeh_nevesht110
هدایت شده از «طـلـبـه نـوشـت»
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #شیخ_صدوق
💠مخالفت های شیخ مفید اهل مکتب بغداد عقل گرا با شیخ صدوق اهل مکتب حدیثی قم (قسمت سوم)
🔻شیخ مفید که کتاب تصحیح اعتقادات الامامیه را در نقد کتاب الاعتقادات شیخ صدوق نوشت، در این کتاب اشکالات زیادی که غالباً بی دلیل و متعصبانه است نسبت به صدوق وارد کرده، گرچه در بعضی ابواب کتاب نقدی که به صدوق وارد کرده کاملا درست و بجا می باشد مثل نقدی که در خصوص جدال فی الله وارد کرده که شیخ صدوق گفته منهی عنه است ولی شیخ مفید گفته جدال بر دو قسم است: جدال بر حق و جدال بر باطل. انبیاء و معصومین و اصحاب شان جدل احسن می کردند و احتجاجات و مناظرات با مخالفین در اثبات خدا یا نفی تشبیه از خدا داشتند و هر جدالی منهی عنه نیست. یا در بعضی ابواب شیخ صدوق صرفاً به حدیث اکتفاء کرده است با اینکه نیازمند توضیحاتی بود و در بیشتر ابواب اجمال گویی کرده که موجب شده شیخ مفید نسبت به شیخ صدوق اشکالاتی بخاطر همین "اجمال گویی" و "اکتفاء به حدیث" وارد کند.
✳️جناب آیت الله صافی گلپایگانی کتابی به عنوان "بين العلمين الشيخ الصدوق والشيخ المفيد" دارد که در آن به بررسی نظرات این دو شیخ و اختلافات شان در دو کتاب اعتقادات و تصحیح اعتقادات پرداخته است، إن شاءالله چندین نمونه از اشکالات بی اساسی را که شیخ مفید به شیخ صدوق وارد کرده است و آیت الله صافی نیز از شیخ صدوق دفاع کردند و نسبت به اشکال شیخ مفید پاسخ دادند، ارسال خواهیم کرد.
@Talabeh_nevesht110
هدایت شده از «طـلـبـه نـوشـت»
#حدیث_شناسی #تاریخ
❇️بررسی شبهات در رابطه با حدیث "انا نقطة تحت الباء" (قسمت اول)
🔻شبهات و سوالاتی چند در رابطه با این روایت مطرح شده است:
1⃣گفته اند: آیا این روایت که در کتاب مشارق انوار الیقین حافظ رجب برسی آمده است، در منابع دسته اول و قابل اعتمادی وارد شده است که بتوان اعتماد کرد؟!
2⃣گفته اند: آیا در دوران امیر المؤمنین علیه السّلام اصلا خطی که استعمال می شده است، نقطه ای داشته است که حضرت فرموده باشند من نقطه زیر باء هستم؟
💠از میان شبهات این دو شبهه ارزش داشت تا مطرح کنیم و پاسخ دهیم، بقیه شبهات مضحک از قبیل "ضعف سندی" یا "عدم ورود در کتب اربعه" و... ارزش ندارند.
@Talabeh_nevesht110
هدایت شده از کربلایی رسول برنا
Untitled 10.mp3
5.76M
📜سوز صدام ابلفضل 🍇💙
🎤کربلایی رسول برنا
🎵شور محشر حضرت ابوالفضل علیه السلام 🍃❤️
🍃 بسیار عالی و زیبا 🍃
🌹 یا ساقی العطاشا 🌹
●「ڪانالنشر مَداحے کربلایی رسول برنا」•
#کربلایی_رسول_برنا
#رسول_برنا
احلی من العسل🍯
🍇[ @rasolborna ]🍇
هدایت شده از کربلایی رسول برنا
Untitled 12.mp3
8.62M
📜ایاک نعبد ایاک نستعین💜
🎤کربلایی رسول برنا
🎵واحد فوق العاده ❤️
🍃اجرای جدید🍃
🌹 یا علی مدد 🌹
●「ڪانالنشر مَداحے کربلایی رسول برنا」•
#کربلایی_رسول_برنا
#رسول_برنا
احلی من العسل🍯
🍇[ @rasolborna ]🍇
هدایت شده از کربلایی رسول برنا
MAX-SOUND-GROUP Mixdown 6.mp3
11.21M
📜ای خدای عارفان...
🎤کربلایی رسول برنا
🎵شور طوفانی امیرالمومنین علیه السلام
🍃بسیار زیبا🍃
●「ڪانالنشر مَداحے کربلایی رسول برنا」•
#کربلایی_رسول_برنا
#رسول_برنا
احلی من العسل🍯
🍇[ @rasolborna ]🍇
هدایت شده از «طـلـبـه نـوشـت»
#شیخ_مفید #مکتب_بغداد #شیخ_صدوق
💠مخالفت های شیخ مفید اهل مکتب بغداد عقل گرا با شیخ صدوق اهل مکتب حدیثی قم (قسمت چهارم)
🔻شیخ صدوق روایاتی را در کتاب الاعتقادات در باب القضاء والقدر نقل نموده که شیخ مفید در تصحیح اعتقادات گوید: این ها همه احادیث شاذ اند و مردود! در کل صدوق سخنان مفیدی در این باب نگفته است و بهتر بود برای او در رابطه با قضاء و قدر که آشنایی ندارد حرفی نزند. (📚تصحيح اعتقادات الإمامية ص ۵۴) سپس شیخ مفید چهار معنی لغوی قضاء را بررسی می کند.
🔷آیت الله صافی گلپایگانی در دفاع از شیخ صدوق و نقد اشکال شیخ مفید می نویسد: اولا- شیخ صدوق در این باب در صدد بیان معانی قضاء و قدر نبوده است! ثانیا- شیخ صدوق آشنا با معانی لغوی قضاء که شیخ مفید گفته بوده و خودش هم در کتاب توحید ۱۰ معنی برای قضاء از قرآن استخراج می کند! با اینکه شیخ مفید تنها ۴ معنی توانسته ذکر کند! ثالثا- شیخ مفید بر چه اساس و معیاری این روایات معتبر و صحیح را شاذ و مردود می نامد؟!! با اینکه شیخ صدوق در کتابش توحید ۳۶ روایت برای توضیح قضاء و قدر آورده است! (📚بين العلمين الشيخ الصدوق والشيخ المفيد ص ۳۱)
@Talabeh_nevesht110
هدایت شده از «طـلـبـه نـوشـت»
#حدیث_شناسی #تاریخ
❇️بررسی شبهات در رابطه با حدیث "انا نقطة تحت الباء" (قسمت دوم)
💢بعضی اشکال کرده بودند که این روایت انا النقطة تنها در آثار حافظ رجب برسی است که نقل های او قابل اعتماد نیست و او غالی است.
📌در پاسخ این افراد گوییم:
1⃣اتهام غلو مردود است و خود حافظ رجب برسی اهل تفویض و غلات را در کتاب مشارق انوار الیقین نقد و رد کرده است و علامه امینی رحمة الله علیه نیز در کتاب الغدیر دفاعاتی از حافظ رجب برسی دارد، برای تفصیل رجوع کنید به کتاب الغدیر عربی مجلد ۷ ص ۴۹.
2⃣ابن شهرآشوب مازندرانی که حدود ۲ یا ۳ قرن قبل از حافظ رجب برسی می زیسته، نقلی شبیه به روایت انا نقطة تحت الباء دارد که این نشان می دهد این روایت قبل از حافظ رجب برسی توسط علمای بزرگ شیعه مطرح بوده است: قَالَ علیه السّلام: أَنَا النُّقْطَةُ أَنَا الْخَطُّ. (📚المناقب ج ۲ ص ۴۹) یا عالم اهل سنت محمّد ترمذی که حدود ۲ و یا ۳ قرن پیش از حافظ رجب برسی می زیسته نقل می کند از ابن عباس که: امیرالمومنین علی علیه السّلام از شب تا صبح داشت برای ما تفسیر و شرح نقطه باء بسم الله الرحمن الرحیم را می گفت(📚بنقل از غایة المرام علامه بحرانی ج ۵ ص ۲۰۸ كان علي بن أبي طالب يشرح لنا نقطة الباء..)
3⃣الفضل ما شهد به الاعداء! حتی اهل سنت معترف به این روایت شریفه اند و در کتب شان قائل انا نقطة تحت الباء را امیرالمومنین می دانند مثل قندوزی حنفی در ینابیع الموده ج ۳ ص ۲۱۲ و اسماعیل حقی در تفسیر روح البیان ج ۱ ص ۷ یا محمّد امین هرری عالم معاصر سنی در تفسیر حدائق الروح والريحان ج ۱ ص ۳۲ و...
@Talabeh_nevesht110
هدایت شده از «طـلـبـه نـوشـت»
#حدیث_شناسی #تاریخ
❇️بررسی شبهات در رابطه با حدیث "انا نقطة تحت الباء" (قسمت سوم)
💢شبهه دوم: در دوران امیر المؤمنین اصلا خطی که استعمال می شده نقطه ای داشته است که حضرت فرموده باشند من نقطه زیر باء هستم؟
📌در پاسخ گوییم:
1⃣در اینکه دوران تنقیط اعجام از چه زمانی شروع شده است نقل ها مختلفه، بعضی گفته اند توسط ابوالاسود به تلقین امیرالمومنین علیه السّلام انجام شده است(📚أبجد العلوم ج ۱ ص ۳۹۰: وقيل: أبو الأسود الدؤلي بتلقين علي كرم الله وجهه) و بعضی گفته اند بعد از حضرت توسط یحیی بن معمر و نصر بن عاصم لیثی انجام شده است. صدور این سخن از حضرت امیر حمل می شود بعد از دوران تنقیط که به تلقین امیرالمومنین توسط ابو الاسود صورت گرفت و مختار کاتب اینست.
2⃣این نیز قابل ذکر است بعضی محققین مثل سید علی شهرستانی و حاجی خلیفه و صدیق حسن خان گفته اند مصحف های قبل از زمان عثمان دارای نقطه بودند و صحابه در مصحف عثمان نقطه هارا از قرآن حذف کردند و خود سخن عبد الله بن مسعود که گفته جردوا القرآن(قرآن را از نقطه ها خالی کنید) دلیل است بر اینکه مصاحف دارای نقطه بودند و سید علی شهرستانی نقل می کند که علمایی برای اثبات این مدعا(نقطه دار بودن مصاحف) به حدیث انا نقطة تحت الباء نیز استناد کردند. (📚مصحف امیرالمومنین ص ۱۰۳، 📚أبجد العلوم ج ۱ ص ۳۹۰، 📚كشف الظنون ج ۱ ص ۷۱۲)
@Talabeh_nevesht110
هدایت شده از «طـلـبـه نـوشـت»
#عدالت_صحابه #تاریخ #اهل_سنت
💠کتمان حقایق و منع از حکایت ما وقع (۹)
🔻از علمای اهل سنت اسماعیل حقی سخنی دارد که:
▫️هر کس مقتل امام حسین علیه السّلام و ظلم هایی که به او شده را بخواند تشبه به رافضی ها پیدا کرده است خصوصا زمانی که برای گریاندن و غمگین کردن مخاطب از الفاظی استفاده کند که با تعظیم منافات داشته باشد.
🔹متن عربی: من قرأ يوم عاشوراء وأوائل المحرم مقتل الحسين رضى الله عنه فقد تشبه بالروافض خصوصا إذا كان بألفاظ مخلة بالتعظيم لاجل تحزين السامعين.
📚روح البيان ج ۴ ص ۱۴۳
🔖نکته: شاید بتوان گفت یکی از اصول اهل سنت پرهیز از تشبه به شیعیان است که بعضی از علمایشان بر اساس همین اصل گفته اند هر گاه یکی از سنت های پیامبر و مستحبات شعاری برای شیعیان شد میتوان برای شبیه نشدن به آنان، این سنت و مستحب را ترک کرد، همانطور که ابن تیمیه به این تصریح کرده است: ذَهَبَ مَنْ ذَهَبَ مِنَ الْفُقَهَاءِ إِلَى تَرْكِ بَعْضِ الْمُسْتَحَبَّاتِ إِذَا صَارَتْ شِعَارًا لَهُمْ، فَإِنَّهُ لَمْ يَتْرُكْ وَاجِبًا بِذَلِكَ ، لَكِنْ قَالَ : فِي إِظْهَارِ ذَلِكَ مُشَابَهَةٌ لَهُمْ، فَلَا يَتَمَيَّزُ السُّنِّيُّ مِنَ الرَّافِضِيِّ، وَمَصْلَحَةُ التَّمَيُّزِ عَنْهُمْ لِأَجْلِ هِجْرَانِهِمْ وَمُخَالَفَتِهِمْ، أَعْظَمُ مِنْ مَصْلَحَةِ هَذَا الْمُسْتَحَبِّ. (📚منهاج السنة النبوية ج ۴ ص ۱۵۴)
@Talabeh_nevesht110
هدایت شده از «طـلـبـه نـوشـت»
#تصوف #نقد_تحلیل
💢نمونه اى از مكاشفات صوفيه
1⃣در كتاب صفوة الصفا كه در شرح حالات شيخ صفى الدين اردبيلى به قلم يكى از مريدان او نوشته شده است، نقل شده كه: يكى از مردان كار كرده به شيخ گفت: در عالم خواب ديدم سرآستين شيخ از «عرش» بودى تا «ثرى» (زمين)! شيخ گفت: «فرزند! اين را به قدر حوصله تو به تو نشان داده اند»!
2⃣محى الدين عربى يكى از سلسله جنبانان اين طريقت در كتاب «مسامرة الابرار» مى نويسد: رجبيون كسانى هستند كه داراى يك نوع رياضت مى باشند و از آثار آن اين است كه در حالت مكاشفه «رافضى ها» (شيعه ها) را به صورت خوك مى بينند!
🔻نگارنده گويد: «رجبيون در واقع قيافه خود را در آيينه وجود شيعه چنين مى بينند».
3⃣شيخ عطار در كتاب تذكرة الاوليا (صفحه ۱۰۲) در حالات بايزيد بسطامى نقل مى كند كه گفت: «حق تعالى مرا به جايى رسانيد كه خلايق را جملگى در ميان دو انگشت خود ديدم»! و باز در همان صفحه نقل مى كند كه: «مدتى خانه را طواف مى كردم، چون به حق رسيدم خانه را ديدم كه گرد من طواف مى كرد»!
4⃣در همان كتاب در صفحه ۱۰۱ مى نويسد: بايزيد گفت: حق تعالى مرا در دو هزار مقام پيش خود حاضر كرد و در هر مقام مملكتى بر من عرضه داشت، من قبول نكردم!
🔻نگارنده گويد: هرگز شنيده ايد يكى از پيغمبران بزرگ خدا، يا يك نفر از ائمه اطهار عليهم السلام چنين سخنانى بر زبان رانده باشند؟! اين بلند پروازيهاى زشت و بى معنى از سران تصوف، بهترين دليل بطلان مكاشفات آنها است و ادعاهايى كه هيچ ملك مقرب و نّبى مرسلى نكرده است.
📘جلوه حق(در نقد تصوف) ص ۱۵۱
@Talabeh_nevesht110