eitaa logo
امام زمان سلام الله علیه ✨
483 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
407 ویدیو
59 فایل
💠ترویج معارف اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین ..بیان قران کریم و روایات ..پخش زنده توسط اساتید برجسته در مناسبت های مذهبی و دوشنبه شب ها و جمعه بعدازظهرها به نیت تعجیل در فرج و خشنودی امام زمان سلام الله علیه کپی ازاد خادم کانال @Ya_mahde_adrekni
مشاهده در ایتا
دانلود
📝سوالاتی که در پیوی شده است: 1⃣ببخشید یکی از دوستان من یکی از اقوامشون رو که چهار سال پیش فوت کرده دیشب تو خونشون دیدن، باهاش صحبت کردن، و از اینکه دیدنش اطمینان کامل دارن. میخواستم بپرسم میتونه جن باشه؟ اگه هست دوستم چیکار باید بکنه؟ ✍اجنه دارای این قدرت هستند چون جنس شون لطیف است و هنگامی که منقبض شوند دیده شده و به اشکال مختلفی در می آیند همچون ملائکه. ارتباط خودش رو قطع کنه. ارتباط با این موجودات درست نیست. مع ذلک : معوذتین را خوانده و اگر باز دید بسمله را بلند بگوید و مضافاً در روایات وارد شده است از اسم مبارک امیرالمومنین علی علیه السّلام ترس دارند مخصوصاً شیاطین اجنه. این امکان است که جن بوده باشه چون در روایات وارد شده گروهی از اجنه که مُذهِب نام دارند به هر شکل و صورت انسانی بخواهند میتوانند در بیایند الا صورت نبی یا وصی نبی. 2⃣روایتی که میگن نماز بدون ولایت مثل زنا است درسته؟ ✍بله روایات خیلی است در مورد نماز مخالفین: ♦️و قال: سواء على من خالف هذا الامر صلى او زنى. (برای مخالف ولایت امیرالمومنین فرقی ندارد که نماز بخواند یا زنا کند نمازش به منزله زنا است.) ♦️فَقَالَ مَا هُمْ عِنْدِی إِلَّا بِمَنْزِلَةِ الْجُدُرِ. (از امام باقر ع که نماز پشت سر اهل سنت در نزد من به منزله نماز پشت دیوار است.) ♦️فَقَالَ هَذَا مِخْلَطٌ وَ هُوَ عَدُوٌّ لَا تُصَلِّ خَلْفَهُ وَ لَا كَرَامَةَ إِلَّا أَنْ تَتَّقِيَهُ. (امام باقر ع فرمود: پشت سر کسی که محب امیرالمومنین است ولی ابوبکر و عمر را دوست دارد و از آنان بیزار نیست نماز نخوان! چرا که چنین شخصی دشمن ما است و کرامتی ندارد و پشت سر چنین شخصی نماز نخوان مگر در صورت تقیه.) ♦️إِنَّ الله عَزَّ وَ جَلَّ فِي كُلِّ وَقْتٍ صَلاَةً يُصَلِّيهَاٰ هَذَاٰ اَلْخَلْقُ‌ يَلْعَنُهُمْ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاٰكَ وَ لِمَ قَالَ عَلَیْهِ السَّلَامُ؛ بِجُحُودِهِمْ حَقَّنَا وَ تَكْذِيبِهِمْ إِيَّانَاٰ. (امام موسی کاظم علیه السلام فرمودند: همانا خداوند در هر نمازی که این جماعت[اهل سنت یا منکرین ولایت] بخوانند آنان را لعنت می‌کند راوی گوید پرسیدم فدایتان شوم به چه دلیل فرمودند به سبب انکار نمودن حق ما و تکذیب ما اهل بیت. 👈علامه مجلسی ره در حق الیقین فرمودند: رواياتى كه دلالت بر كفر مخالفين ميكند و آنكه ايشان مخلد در نارند و اعمال(نماز و روزه و...) ايشان مقبول نيست از طرق عامه و خاصه است. (📚حق الیقین) 3⃣دعای ناد علی در منابع معتبر اومده؟ ✍ناد علی کبیر که امروز خوانده می شود در منایع معتبر روایی وجود ندارد و آنچه است همین ناد علی صغیر است که در کتبی مانند مصباح کفعمی و بحارالانوار و مستدرک و ناسخ التواریخ وارد شده است: ناد علیا مظهر العجائب تجده عونا لک فی النوائب کل غم و هم سینجلی بولایتک یا علی یا علی یا علی 4⃣آیا ام کلثوم بنت علی علیه السلام با عمر ازدواج کرده است؟ ✍بنظر ما طبق روایت عمر بن خطاب، ام کلثوم را خواستگاری کرد و امیرالمومنین قبول نکردند و عمر در این مسئله تهدید هایی کرده و زور گفت که حضرت امیرالمومنین معجزه ای کرده و این شرّ اعظم عمر ملعون را دفع کردند: 《گفته شد به امام صادق علیه السّلام که: مردمان یعنی جماعت عامّه به ما احتجاج می کنند و می گویند: امیرمؤمنان تزویج کرد دختر خود امّ کلثوم را با فلان، و آن حضرت تکیه کرده بود. پس نشست و فرمود: آیا می گویند این را؟ هرآینه گروهی هستند که چنین گمان می کنند، و به راه راست هدایت نشده اند. سبحان اللّه! امیر مؤمنان علیه السّلام قدرت نداشت که در میان او و دختر خود حائل شود و او را نگهداری کند؟ دروغ گفتند و چنین نیست آنچه را که گفته اند، هرآینه فلانی دختر علی را خواستگاری کرد، و علی علیه السّلام از دختر دادن به او ابا کرد، پس او به عبّاس گفت: بذات خدا قسم اگر دخترش را با من تزویج نکند سقایت حاج و زمزم را از تو می گیرم. پس عبّاس آمد و با آن حضرت سخن گفت. چون امیر مؤمنان علیه السّلام دید که عبّاس از سخن شاقّ او ناراحت است، و آنچه گفته است راجع به سقایت و زمزم خواهد کرد، و عبّاس هم الحاح کرد، کسی را فرستاد بسوی جنّیه ای از اهل نجران که یهودیّه بود، و  او را سحیفه دختر جریریّه می گفتند، و او را امر فرمود تا بصورت امّ کلثوم ممثّل شد، پس او را فرستاد بنزد آنمرد، و آن جنّیه همیشه در نزد او بود، تا اینکه از او بشک  افتاد در روزی، پس گفت: در روی زمین جادوگرتر از بنی هاشم نیست، خواست این مطلب را اظهار کند که کشته شد و جنّیه میراث او را برد و بطرف نجران رفت، و امیر مؤمنان علیه  السّلام امّ کلثوم را ظاهر کرد.》(📚مرحوم بحرانی در مدینه معاجز نقل کرده است) 🔰نهج الحقّ في معرفة امناء الرّب♥️ 🌐@mohadesin_marefat_110
امام زمان سلام الله علیه ✨
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄ 🌹 #داستانهای‌بحارالانوار 💚 #‌داستان‌امروز 💌گریه پیامبر صلی الله علیه و آله! 🌷رسول
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄ 🌹 💚 💌رعایت حجاب در نزد نابینا! 💐امّ سلمه نقل می‌کند: در محضر پیامبر صلی الله علیه و آله بودم. یکی از همسرانش به نام میمونه نیز آنجا بود. در این هنگام، ابن امّ مکتوم که نابینا بود به حضور رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد. پیامبر صلی الله علیه و آله به من و میمونه فرمود: حجاب خود را در برابر ابن مکتوم رعایت کنید! 💐پرسیدم: ای رسول خدا! آیا او نابینا نیست؟ بنابراین حجاب ما چه معنی دارد؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: آیا شما نابینا هستید؟ آیا شما او را نمی بینید؟ 📚بحارالانوار - ط مؤسسةالوفاء ، ج ۱۰۴، ص ۳۷ ┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
امام زمان سلام الله علیه ✨
•┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• ☂ #نهج‌البلاغه ☀️ #حکمت‌ها ┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄ 🔸أَزرَی بِنَفسِهِ مَنِ است
•┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• ☂ ☀️ ┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄ 🔸البُخلُ عَارٌ وَ الجُبنُ مَنقَصَةٌ وَ الفَقرُ یُخرِسُ الفَطِنَ عَن حُجّتِهِ وَ المُقِلّ غَرِیبٌ فِی بَلدَتِهِ. 🔹بخل ننگ و ترسو بودن مایه نقصان است، فقر، شخص زیرک را از بیان دلیلش لال و ناتوان می‌سازد و آن کس که فقیر و تنگدست است حتی در شهر خود غریب و بیگانه است. 📒 ❀•✾●شرح●✾•❀ ✍🏼نخست می‌فرماید: «بخل ننگ است»؛ (الْبُخْلُ عَارٌ). بخل آن است که انسان حاضر نباشد چیزی از مواهب خداداد را در اختیار دیگران بگذارد، هرچند امکانات او بسیار بیش از نیازهای او باشد و نقطه مقابل آن سخاوت و کرم است که گاه سبب می‌شود انسان حتی وسائل مورد نیاز خود را به دیگران ببخشد و خود به کمترین مواهب حیات قناعت کند. عار بودن بخل و افتخار بودن کرم و سخاوت بر کسی پوشیده نیست، زیرا اولاً بخل سبب نفرت مردم از بخیل می‌شود و افراد نزدیک و دور از او فاصله می‌گیرند و ثانیا بخل سبب سنگدلی و قساوت است، زیرا بخیل ناله مستمندان را می‌شنود و چهره رقت بار آنها را می‌بیند و در عین حال به آنها کمکی نمی کند و این مایه قساوت است. ثالثا بخل سبب می‌شود که بسیاری از منابع اقتصادی از گردش تجاری سالم خارج شود و به صورت کنز و اندوخته در آید در حالی که گروه‌هایی در جامعه ممکن است به آن نیاز داشته باشند. رابعاً افراد بخیل گاه به زن و فرزند خود نیز تنگ و سخت می‌گیرند به اندازه ای که مرگ او را آرزو می‌کنند و این عار و ننگ دیگری است. خامسا افراد بخیل به سبب دلبستگی فوق العاده غیر منطقی به مال و ثروتشان از نظر تفکر اجتماعی بسیار ضعیف و ناتوانند و این هم ننگ و عار دیگری است، لذا امام علیه السلام در عهدنامه معروف مالک اشتر به او توصیه می‌کند که هرگز بخیل را در مشورت خود دخالت ندهد که او را به ترک حق دعوت می‌کند و از ته دستی و فقر می‌ترساند. ✍🏼آنگاه امام به رذیله دوم اخلاقی اشاره کرده می‌فرماید: «ترس مایه نقصان می‌شود»؛ (وَ الْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ). افراد ترسو هرگز نمی توانند از قابلیت ها، شایستگی‌ها و استعدادهای خود استفاده کنند و نتیجه آن عقب ماندگی در زندگی است. به علاوه هنگامی که دین و جان و ناموس و کشور آنها به خطر بیفتد از جهاد ابا دارند و به جای این که در صف مجاهدان باشند در صف قاعدان و بیماران و از کار افتادگان و کودکان قرار می‌گیرند. ✍🏼امام در سومین جمله اشاره به آثار فقر در زندگی انسان‌ها می‌کند و می‌فرماید: «فقر شخص زیرک را از بیان دلیلش گنگ می‌سازد»؛ (وَ الْفَقْرُ یُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ).اشاره به این که از یک سو افراد فقیر در خود احساس حقارت می‌کنند و هر اندازه فَطِن و باهوش باشند بر اثر این احساس حقارت از گفتن حرف حساب خود و دفاع از حقوق خویشتن باز می‌مانند و از سوی دیگر چون می‌دانند بسیاری از مردم برای سخنان آنها بهایی قائل نمی شوند چون غالباً دنیاپرستند و برای افراد ثروتمند شخصیت قائلند همین احساس سبب می‌شود که فقیران نتوانند حرف حق خود را بیان کنند. درباره آثار سوء فقر و تنگدستی روایات زیادی از معصومین علیهم السلام وارد شده که حتی فقر را در سرحد کفر معرفی کرده اند. ✍🏼حضرت در چهارمین و آخرین جمله که در واقع تکمیل کننده جمله سوم است می‌افزاید: «آن کس که فقیر و تنگدست است حتی در شهر خود غریب است»؛ (وَ الْمُقِلُّ غَرِیبٌ فِی بَلْدَتِهِ). زیرا غریب کسی است که دوست و آشنایی ندارد و احساس تنهایی می‌کند و می‌دانیم دنیاپرستان از افراد فقیر و تنگدست فاصله می‌گیرند و آنها را در شهر خود غریب می‌گذارند و به عکس ثروتمندان حتی در بلاد دوردست از وطنشان غریب نیستند. ✍🏼بعضی میان فقیر و مُقِلّ این فرق را گذاشتند که فقیر به کسی می‌گویند که در عین فقر، فقر خویش را نیز اظهار می‌کند و مقل کسی است که فقیر است و خویشتن دار. 📔شرح نهج البلاغه آقای ناصر مکارم شیرازی •┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام زمان سلام الله علیه ✨
─━━━━━━🍂━━━━━━─ 💠حدیث روز💠 💎از شش خصلت باید به خدا پناه برد ✍حضرت امام صادق علیه السّلام فرمود: 🔻
─━━━━━━🍂━━━━━━─ 💠حدیث روز💠 💎سخنور زبردست منافق و مومن ناتوان کوتاه زبان ✍امام صادق علیه السّلام فرمود: 🔻تَجِدُ الرَّجُلَ لَا یُخْطِئُ بِلَامٍ وَ لَا وَاوٍ خَطِیباً مِصْقَعاً وَ لَقَلْبُهُ أَشَدُّ ظُلْمَةً مِنَ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ وَ تَجِدُ الرَّجُلَ لَا یَسْتَطِیعُ یُعَبِّرُ عَمَّا فِی قَلْبِهِ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبُهُ یَزْهَرُ کَمَا یَزْهَرُ الْمِصْبَاحُ. ❇️گاهی مردی را بینی که در سخنوری در یک لام یا واو اشتباه نکند. سخنوری زبردست و شیوا و خوش صدا است؛ولی دلش از شب تاریک، تیره تر است و گاهی مردی را بینی که نتواند آنچه در دل دارد به زبان آورد و دلش هم چون چراغ فروزان است. 📚الکافی ج ۲ ص ۴۲۲ ح ۱ ─━━━━━━🍂━━━━━━─
امام زمان سلام الله علیه ✨
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄ 🌹 #داستانهای‌بحارالانوار 💚 #‌داستان‌امروز 💌رعایت حجاب در نزد نابینا! 💐امّ سلمه نقل
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄ 🌹 💚 💌بد خلقی فشار قبر می‌آورد! 🌻به رسول خدا صلی الله علیه و آله خبر دادند که سعد بن معاذ فوت کرده. پیغمبر صلی الله علیه و آله با اصحابشان از جای برخاسته، حرکت کردند. با دستور حضرت - در حالی که خود نظارت می‌فرمودند سعدرا غسل دادند. پس از انجام مراسم غسل و کفن، او را در تابوت گذاشته و برای دفن حرکت دادند. 🌻در تشییع جنازه او، پیغمبر صلی الله علیه و آله پابرهنه و بدون عبا حرکت می‌کرد. گاهی طرف چپ و گاهی طرف راست تابوت را می‌گرفت، تا نزدیکی قبر سعد رسیدند. حضرت خود داخل قبر شدند و او را در لحد گذاشتند و دستور دادند سنگ و آجر و وسایل دیگر را بیاورند! سپس با دست مبارک خود، لحد را ساختند و خاک بر او ریختند و در آن خللی دیدند آنرا بر طرف کردند و پس از آن فرمودند: من می‌دانم این قبر به زودی کهنه و فرسوده خواهد شد، لکن خداوند دوست دارد هر کاری که بنده اش انجام می‌دهد محکم باشد. در این هنگام، مادر سعد کنار قبر آمد و گفت: سعد! بهشت بر تو گوارا باد! 🌻رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: مادر سعد! ساکت باش! با این جزم و یقین از جانب خداوند حرف نزن! اکنون سعد گرفتار فشار قبر است و از این امر آزرده می‌باشد. آن گاه از قبرستان برگشتند. 🌻مردم که همراه پیغمبر صلی الله علیه و آله بودند، عرض کردند: یا رسول الله! کارهایی که برای سعد انجام دادید نسبت به هیچ کس دیگری تاکنون انجام نداده بودید: شما با پای برهنه و بدون عبا جنازه او را تشییع فرمودید. رسول خدا فرمود: ملائکه نیز بدون عبا و کفش بودند. از آنان پیروی کردم. عرض کردند: گاهی طرف راست و گاهی طرف چپ تابوت را می‌گرفتید! حضرت فرمود: چون دستم در دست جبرئیل بود، هر طرف را او می‌گرفت من هم می‌گرفتم! 🌻عرض کردند: یا رسول الله صلی الله علیه و آله بر جنازه سعد نماز خواندید و با دست مبارکتان او را در قبر گذاشتید و قبرش را با دست خود درست کردید، باز می‌فرمایید سعد را فشار قبر گرفت؟حضرت فرمود: آری، سعد در خانه بداخلاق بود، فشار قبر به خاطر همین است! 📘بحارالانوار ، ج ۶ ص ۲۲۰ ┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
🔥طاغوت های سه گانه و بنی امیه🔥 🔺عَنْ جَابِرِ بْنِ یَزِیدَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه السلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الَّذِینَ یَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ قَالَ یَعْنِی الْمَلَائِکَةَ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ یَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِینَ آمَنُوا یَعْنِی شِیعَةَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام رَبَّنا وَسِعْتَ کُلَّ شَیْ ءٍ رَحْمَةً وَ عِلْماً فَاغْفِرْ لِلَّذِینَ تابُوا مِنْ وَلَایَةِ الطَّوَاغِیتِ الثَّلَاثَةِ وَ مِنْ بَنِی أُمَیَّةَ وَ اتَّبَعُوا سَبِیلَکَ یَعْنِی وَلَایَةَ عَلِیٍّ علیه السلام وَ هُوَ السَّبِیلُ وَ هُوَ قَوْلُهُ تَعَالَی وَ قِهِمُ السَّیِّئاتِ یَعْنِی الثَّلَاثَةَ وَ مَنْ تَقِ السَّیِّئاتِ یَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمْتَهُ وَ قَوْلُهُ تَعَالَی إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا یَعْنِی بَنِی أُمَیَّةَ یُنادَوْنَ لَمَقْتُ اللَّهِ أَکْبَرُ مِنْ مَقْتِکُمْ أَنْفُسَکُمْ إِذْ تُدْعَوْنَ إِلَی الْإِیمانِ یَعْنِی إِلَی وَلَایَةِ عَلِیٍّ علیه السلام وَ هِیَ الْإِیمَانُ فَتَکْفُرُونَ. 🔻جابر بن یزید گفت: از حضرت امام باقر علیه السّلام درباره آیه «الَّذِینَ یَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ» پرسیدم. فرمود: یعنی ملائکه، یعنی «یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ یُؤْمِنُونَ بِهِ وَ یَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِینَ آمَنُوا» یعنی شیعه محمّد و آل محمّد، «رَبَّنَا وَسِعْتَ کُلَّ شَیْءٍ رَحْمَةً وَ عِلْمًا فَاغْفِرْ لِلَّذِینَ تابُوا» از ولایت طاغوت‌های سه گانه و بنی امیه، «وَ اتَّبَعُوا سَبِیلَکَ» یعنی ولایت علی و او راه است، و این است فرمایش خداوند متعال «وَ قِهِمُ السَّیِّئاتِ» یعنی آن سه تا، «وَ مَن تَقِ السَّیِّئَاتِ یَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمْتَهُ» - ۲. غافر / ۹ - {و آنان را از بدی‌ها نگاه دار و هر که را در آن روز از بدی‌ها حفظ کنی، البته رحمتش کرده ای. } و آیه «إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا» یعنی بنی امیه، «یُنَادَوْنَ لَمَقْتُ اللَّهِ أَکْبَرُ مِن مَّقْتِکُمْ أَنفُسَکُمْ إِذْ تُدْعَوْنَ إِلَی الْإِیمَانِ» یعنی به ولایت علی و آن ایمان است، «فَتَکْفُرُونَ. » 📚بحارالانوار ج ۲۳ ص ۳۶۳ ح ۲۶ 🔰نهج الحقّ في معرفة امناء الرّب♥️ 🌐@mohadesin_marefat_110
♥️اوّل من صلّی مع النبیّ و اوّل من صدّق النبیّ صلی الله علیه و آله♥️ ▪️عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام فِی قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی الَّذِینَ آمَنُوا وَ لَمْ یَلْبِسُوا إِیمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ قَالَ علیه السلام یَا أَبَانُ أَنْتُمْ تَقُولُونَ هُوَ الشِّرْکُ بِاللَّهِ وَ نَحْنُ نَقُولُ هَذِهِ الْآیَةُ نَزَلَتْ فِی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیهما السلام وَ أَهْلِ بَیْتِهِ لِأَنَّهُمْ لَمْ یُشْرِکُوا بِاللَّهِ طَرْفَةَ عَیْنٍ قَطُّ وَ لَمْ یَعْبُدُوا اللَّاتَ وَ الْعُزَّی وَ هُوَ أَوَّلُ مَنْ صَلَّی مَعَ النَّبِیِّ وَ هُوَ أَوَّلُ مَنْ صَدَّقَهُ فَهَذِهِ الْآیَةُ نَزَلَتْ فِیهِ. ♦️ابان بن تغلب گفت: به حضرت باقر علیه السّلام درباره آیه «الَّذِینَ آمَنُوا وَ لَمْ یَلْبِسُوا إِیمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ». انعام / ۸۲ - {کسانی که ایمان آورده و ایمان خود را به شرک نیالوده اند آنان راست ایمنی و ایشان راه یافتگانند} گفتم. فرمود: ای ابان! شما می‌گویید شرک به خدا است، ما می‌گوییم این آیه درباره امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و اهل بیتش نازل شده، زیرا آنها هرگز به اندازه یک چشم به هم زدن به خدا مشرک نشدند و هرگز لات و عزی را نپرستیدند، و او اول کسی بود که با پیامبر نماز خواند و او اول کسی بود که پیامبر را تصدیق نمود. این آیه درباره آن جناب نازل شده است. 📚بحارالانوار ج ۲۳ ص ۳۶۷ ح ۳۵ 🔰نهج الحقّ في معرفة امناء الرّب♥️ 🌐@mohadesin_marefat_110
امام زمان سلام الله علیه ✨
•┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• ☂ #نهج‌البلاغه ☀️ #حکمت‌ها ┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄ 🔸البُخلُ عَارٌ وَ الجُبنُ
•┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• ☂ ☀️ ┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄ 🔸العَجزُ آفَةٌ وَ الصّبرُ شَجَاعَةٌ وَ الزّهدُ ثَروَةٌ وَ الوَرَعُ جُنّةٌ وَ نِعمَ القَرِینُ الرّضَی. 🔹عجز و ناتوانی آفت است و صبر و شکیبایی شجاعت و دلیری است و زهد از دنیا توانگری و ثروت است، ورع و خود داری از محرمات چونان سپر در برابر عذاب و رضایت به قضای الهی نیکو همنشینی است. 📒 ❀•✾●شرح●✾•❀ ✍🏼عجز مفهوم وسیعی دارد که هرگونه ناتوانی علمی، جسمی، اقتصادی و فکری را شامل می‌شود و به یقین اینها بزرگ ترین آفات زندگی انسان است؛ انسان عاجز، ذلیل و خوار عقب مانده و شکست خورده و بی ارزش و بی مقدار است به همین دلیل اسلام می‌گوید: بکوشید و هرگونه عجز را از خود دور سازید و با قدرت و قوت به اهداف مالی و معنوی خود برسید. ✍🏼بدیهی است صبر چه در مقابل عوامل معصیت باشد، چه در مسیر اطاعت پروردگار چه در برابر مصائب روزگار انجام گیرد، نوعی شجاعت محسوب می‌شود و تنها شجاعانند که از عهده شکیبایی در این مراحل سه گانه بر می‌آیند. در حدیثی در جلد دوم کافی از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است که می‌فرماید: صبر بر سه گونه است: ۱)صبر هنگام مصیبت ۲)صبر بر طاعت ۳)صبر بر معصیت. ✍🏼آدم زاهدِ قانع، از همه خلق بی نیاز است و چه بسا ثروتمندانی که جزء نیازمندان هستند. زهد همان بی اعتنایی به زرق و برق دنیا و مال و منال و شهرت و آوازه است. زاهد کسی نیست که فاقد این امور باشد بلکه زاهد کسی است که دلبسته و وابسته به این امور نباشد؛خواه آن را داشته باشد یا نه! در حدیثی از امیر مومنان علی علیه السلام در نهج البلاغه می خوانیم که: زهد آنست که به آنچه از مال و منال دنیا بدست آوردی شادمان نباشی چرا که روزی از بین خواهد رفت آنچه بدست آمده و به آنچه از دست دادی غمگین نباشی چرا که از هر دست رفته ای را جایگزینی است. در روایات درباره زهد خیلی صحبت شده است فرموده شده زهد یریح القلب والبدن: یعنی موجب آرامش قلب و بدن می شود و فرموده شده بیشتر یاد کردن مرگ به انسان زهد می آورد و مفتاح تمام خیر و خوبی ها زهد در دنیا است و افضل الزهد اخفاء و پنهان داشتن زهد است. این را نیز اضافه کنیم که امیر مومنان علی(ع) کسی است که طبق حدیث نبوی خداوند او را به زهد در دنیا آراسته است. ✍🏼ورع به معنای تقوا یا حد اعلای تقواست به گونه ای که انسان حتی از شبهات پرهیز کند. این فضیلت انسانی از حالت خداترسی باطنی سرچشمه می‌گیرد که چون در برابر او گناهی ظاهر شود سدی در میان او و گناه ایجاد کند.تعبیر به«جنة»تعبیر جالبی است، زیرا سپر وسیله ای دفاعی در مقابل آماج تیرهای دشمن یا شمشیرها و نیزه هاست گویا هوای نفس و شیطان پیوسته قلب انسان را هدف تیرهای خود قرار می‌دهد و انسان با ورع به وسیله این سپر می‌تواند از آزار آنها در امان بماند. ✍🏼همنشین خوب کسی است که به انسان آرامش بخشد و او را از بی تابی در برابر مشکلات باز دارد و در او روح امید بدمد و تمام این آثار در راضی بودن به قضای الهی است.آنکس که مقدرات را از سوی خداوند حکیم و مهربان می‌داند هرگز از مصائبی که به هر حال در دنیا روی می‌دهد و مشکلاتی که گریبان انسان را ناخواسته می‌گیرد ناراحت نمی شود و بی تابی نمی کند و اعصاب خود را در هم نمی کوبد. کسی که می خواهد بداند خداوند از او راضی است یا نه؟! باید به خود نگاه کند که آیا او نسبت به مقدرات و قضاء خداوند راضی است؟! در حدیث است که: «فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَیْهِ أَنَّ رِضَایَ فِی رِضَاکَ بِقَضَائِی؛ خداوند به موسی وحی فرستاد که رضای من در این است که تو راضی به قضای من باشی». •┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام زمان سلام الله علیه ✨
📝سوالاتی که در پیوی شده است: 1⃣ببخشید یکی از دوستان من یکی از اقوامشون رو که چهار سال پیش فوت کرده
📝سوالاتی که در پیوی شده است: 1⃣یکی بیاد ازمون برا یکی تحقیق کنه درمورد خانواده ایی. باید راستش بگیم؟ این غیبت نمیشه؟ ✍اگر مسئله مهمی باشه، مثل اینکه طرف بیاد در مورد پسری که از دخترش خواستگاری کرده از شما تحقیق کنه و شما می دانید که پسره معتاد یا مشکل جدی داره ممکنه آینده دردسر ساز بشه. برای همین در این مواقع غیبت محسوب نمیشه و استثناء زده شده. در اصطلاح فقهی بهش وجوب نصح مستشیر میگن. روایتی هم هست: وَ قَالَ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ : لِفَاطِمَهَ بِنْتِ قَیْسٍ حِینَ شَاوَرَتْهُ فِی خُطَّابِهَا أَمَّا مُعَاوِیَهُ فَرَجُلٌ صُعْلُوکٌ لاَ مَالَ لَهُ وَ أَمَّا أَبُو جَهْمٍ فَلاَ یَضَعُ اَلْعَصَا عَنْ عَاتِقِهِ. (و رسول اکرم به فاطمه دختر قیس که درباره خواستگارهایش با آن حضرت مشورت کرده بود فرمود: اما معاویه دزدیست ندار و اما ابو جهم عصاء را از دوشش وانگذارد یعنی پیوسته کتک میزند) {📚بحار الأنوار , جلد 72 , صفحه 232 } 2⃣آیا اسم ایلیا منسوب به حضرت علی هست؟این درسته؟ ✍روایتی در احتجاج است که: قال علي : اسمي عند اليهود " إليا " وعند النصارى "إيليا " وعند والدي " علي " وعند أمي " حيدرة . (امیرالمومنین جلّ شانه فرمود: اسم من در نزد یهود " إليا " است و در نزد مسیحیان "إيليا " است و در نزد پدرم اسم من " علي " است و در نزد مادرم اسم من " حيدر " است.) 📚الإحتجاج ج ۱ ص ۳۰۸ 3⃣سلام علیک یک حدیثی دیدم که امام صادق علیه السلام فردی بنام ابو خطاب که غالی بوده لعن کردند؟ ✍و علیکم السّلام، در مورد شخصیت ابوالخطاب اختلاف است و ما در مورد او نظری نداریم و متوقف هستیم به چند دلیل: ۱)در زمان امام صادق ع چندین ابوالخطاب وجود داشت ابوالخطاب محمد بن مقلاص و ابوالخطاب محمد بن ابی زینب و ابوالخطاب محمد بن ابی ربیب. ۲) این ابوالخطابی که رجالیون می گویند لعن شده محمد بن ابی زینب است. در حالی که علامه محمد باقر مجلسی در بحارلانوار گوید: رجل غال ملعون علی لسان الصادق ع اسمه محمد بن مقلاص ! یعنی علامه معتقد است این ابوالخطاب لعن شده در واقع محمد بن مقلاص بوده است. ۳)ما نسخه هایی را از کتاب کشف الغمه اربلی یافتیم که در آن ابوالخطاب محمد بن ابی ربیب لعن شده بود نه محمد بن ابی زینب که عکس نسخه هارا ارسال خواهیم نمود. ۴)در مورد ابوالخطاب محمد بن ابی زینب عده ای همچون صاحب هدایه الکبری یعنی خصیبی معتقد اند و احادیثی نقل کردند که او نیز لعن شده بود ولی فرموده شده: لعنتهُ تقیةً از روی تقیه امام لعن کرد واگرنه او از ابواب امام صادق و از اصحاب خاص ایشان بود مانند مفضل بن عمر. ۵)در روایتی در کتاب بحارالانوار یافتیم که گروهی به ابوالخطاب تهمت می زدند که او تقیه را رعایت نکرده و شیخین را علنی سبّ و شتم می کند امام صادق این را از ابوالخطاب پرسید و ابوالخطاب قسم خورد که من چنین کاری نکردم و امام در جواب فرمود: قد حلف و لا یحلف کاذباً : ابوالخطاب سوگند خورد و او هیچ وقت به دروغ سوگند نمی خورد. ۶)با تدبر در روایات میبینیم که مذمت هایی که در مورد ابوالخطاب شده و غلو محسوب شده از روی تقیه بوده است برای مثال: ابوالخطاب معتقد بوده است که امام غیب را می داند. (انک تعلم الغیب) که امام صادق این عقیده ابوالخطاب را رد می کند و میفرماید ما علم غیب نمی دانیم. یا مثلا ابوالخطاب قائل بوده امام علم حلال و حرام را می داند که یکی از اصحاب این را غلو می دانست و به نزد امام صادق آمده و گفت: ان ابا الخطاب کان یقول فیکم قولا عظیما ! ابوالخطاب در مورد شما اهل بیت سخن بزرگی میگه! میگه که: انکم تعلمون علم الحلال والحرام ! ۷)آنطور که از روایات بدست می آید افرادی همچون زراره و محمد بن مسلم با گروهی از اصحاب امام صادق صلوات الله علیه مخالفت داشتند و عقائد آنان را غلو می دانستند همچون حضرات مفضل و معلی بن خنیس و محمد بن سنان و ابوالخطاب. و تردید این نیز است که این احادیث لعن ابوالخطاب جعل زراره و اصحاب او باشد همچون روایتی که زراره نقل می کند امام باقر ابوالخطاب را لعن کرد و علامه مجلسی در اشکال بزرگ این روایت جعلی زراره می نویسد که در زمان امام باقر اصلا ابوالخطابی نبود!! ۸)باز در آخر اضافه می کنیم که در مورد ابوالخطاب اختلاف است و احادیثی در مذمت او است، این نیز ممکن است این ابوالخطاب که(محمد بن ابی زینب بوده یا محمد بن مقلاص یا محمد بن ابی ربیب) در روایات تصریح شده از معارین بوده مثلا در روایت امام کاظم در الکافی فرموده شده ابوالخطاب یک زمان از خوبان و مومنین صحیح العقیده بود و امام صادق امر به تولی و احترام او می کرد ولی بعد ها چون انحراف پیدا کرد امر به لعن او کرد و معارین کسانی که در ایمان یا کفر شان ثابت نیستند. همچنین ما در مورد شخصیت زراره نیز متوقف ایم احادیثی در مذمت او است که غیر قابل حمل بر تقیه می باشد، والله العالم.