امام زمان سلام الله علیه ✨
•┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• ☂ #نهجالبلاغه ☀️ #حکمتها ┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄ 🔸العِلمُ وِرَاثَةٌ کَرِیم
•┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈•
☂ #نهجالبلاغه
☀️ #حکمتها
┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄
🔸صَدرُ العَاقِلِ صُندُوقُ سِرّهِ وَ البَشَاشَةُ حِبَالَةُ المَوَدّةِ وَ الِاحتِمَالُ قَبرُ العُیُوبِ وَ روُیِ َ أَنّهُ قَالَ فِی العِبَارَةِ عَن هَذَا المَعنَی أَیضاً الْمُسالِمَةُ [المَسأَلَة]ُ خِبَاءُ العُیُوبِ وَ مَن رضَیِ َ عَن نَفسِهِ کَثُرَ السّاخِطُ عَلَیهِ.
🔹سینه انسان عاقل گنجینه و صندوق اسرار اوست، خوشرویی و بشاشت، دام محبت و دوستی است و تحمل ناراحتیها گور و قبر عیب هاست. و روایت شده از آن حضرت که در زمینه فقره اخیر چنین فرموده: مسالمت جویی و وسیله پوشاندن عیب هاست و آن کس که از خود راضی باشد افراد خشمگین بر او بسیار خواهند بود.
📒 #حکمت6
❀•✾●شرح●✾•❀
✍🏼(صَدْرُ الْعَاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ) یعنی همان گونه که صاحبان ثروت اشیاء قیمتی را در صندوقهای محکم نگاه داری میکنند، انسان عاقل نیز باید اسرارش را در دل خود پنهان دارد، چرا که اسرار او اگر به دست دوست بیفتد گاه سبب ناراحتی اوست و اگر به دست دشمن بیفتد ممکن است سبب آبروریزی او شود. به علاوه بعضی از اسرار ممکن است با سرنوشت ملتی ارتباط داشته باشد که اگر بی موقع فاش شود سبب خسارت عظیمی برای جامعه گردد.
✍🏼در روایات اهل بیت سلام الله علیهم فرموده شده است اسرار خود را حتی به دوست خود نگویید، چرا که ممکن است روزی همان دوست تبدیل به دشمن شود و فرموده شده است سرّ انسان اسیر انسان است و اگر افشاء شد دیگر انسان اسیر او خواهد بود. ابن ابی الحدید نقل کرده است که برخی از عرب ها گویند: لا تضع سرک عند من لا سر له عندک [یعنی سرّ خودت را به کسی که سرّی از او در نزد تو نیست نگو]
✍🏼بدون شک افراد خوشرو و خوش برخورد که با چهره گشاده و لبهای پرتبسم با دیگران برخورد میکنند، دوستان زیادی خواهند داشت و به عکس، افرادی که با قیافه در هم کشیده و عبوس و خشم آلود با دیگران روبه رو میشوند مردم از آنها متنفر میگردند، گفته شده که مردم بنده محبت اند و این محبت جزء با خوشرویی و خوش رفتاری و خوش گویی اظهار نمی شود. تعبیر به«حبالة» (دام) اشاره به این است که حتی افرادی که از انسان گریزانند با اظهار محبت و خوشرویی به سوی وی میآیند و کینهها از سینهها شسته میشود.
✍🏼(وَ الْاِحْتِمَالُ قَبْرُ الْعُیُوبِ) اشاره به این که بسیار میشود انسان از رفتار بعضی از دوستان و آشنایان و یا حتی افراد عادی ناراحت میگردد و یا مشکلات و مسائلی در زندگی پیش میآید که انسان را نگران میسازد. کسانی که این گونه ناملایمات را تحمل کنند به فضیلت بزرگی دست یافته اند که عیوب انسان را میپوشاند و به عکس، افراد ناصبور و بی حوصله داد و فریاد بر میآورند و به سخنان یا کارهایی آلوده میشوند که سر تا پا عیب است. تعبیر به «قبر العیوب» اشاره لطیفی است به اینکه همانطور که قبر موجب ستر و پوشانده شدن میت می شود تحمل نیز همانطور برای عیوب یک قبر است که آن عیوب را می پوشاند و موجب ستر عیوب است.
✍🏼«احتمال» اشاره به خویشتن داری و«مسالمت»اشاره به خوش رفتاری با مردم است. در واقع«احتمال»مفهومی در رابطه با خویشتن دارد و«مسالمت»در رابطه با دیگران.
✍🏼فرد از خود راضی انتظار دارد دیگران برای او احترام فراوان قائل شوند، همه به او سلام کنند، در مجالس، صدر مجلس را به او اختصاص دهند، روی حرف او سخنی نگویند و پیوسته زبان به مدح و ثنایش بگشایند. هنگامی که این گونه احترامات را نمی بیند و مردم او را در جایگاه اصلی اش میشناسند نه آنچه خودش ادعا دارد نسبت به مردم بدبین میشود و زبان به بدگویی میگشاید و بی اعتنایی پیشه میکند و همین امر مردم را به او خشمگین میسازد.
✍🏼مضافاً کسی که از خود راضی است دچار خودپسندی و عجب می باشد چنانکه میرزا حبیب الله خوئی در شرح نهج البلاغه به این اشاره کرده که "الرضا عن النفس من شعب العجب" راضی بودن از خود یک بخش از عجب و خود پسندی است. در روایتی در کتاب شریف کافی در جلد ۲ از امام باقر علیه السّلام نقل شده است که رسول الله فرمود: عجب و غرور به اعمال خود و راضی بودن از خویش موجب هلاکت بنده می شود. در همان جلد از کتاب کافی که خداوند فرمود: گاهی بنده مومنم در عبادت من یا در نماز شب بسیار تلاش می کند تا به نماز بر خیزد ولی من اجازه نمی دهم و او را خواب میگیرد و صبح بنده ام پا شده خود را سرزنش می کند و ناراحت می شود، همانا این بخاطر این است بنده ام را غرور و عجب و راضی بودن به خویش نگیرد.
•┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈•
امام زمان سلام الله علیه ✨
─━━━━━━🍂━━━━━━─ 💠حدیث روز💠 💎کیفیت و چگونگی دعاء ✍امام صادق علیه السّلام فرمود: 🔻إِذَا أَرَادَ أَ
─━━━━━━🍂━━━━━━─
💠حدیث روز💠
💎برترین صدقه
🔻عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِب (علیه السلام) قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و اله) لِسُرَاقَةَ بْنِ مَالِكِ بْنِ جُشْعُمٍ أَ لَا أَدُلُّكَ عَلَى أَفْضَلِ الصَّدَقَةِ قَالَ بَلَى بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و اله) أَفْضَلُ الصَّدَقَةِ عَلَى أُخْتِكَ أَوِ ابْنَتِكَ وَ هِيَ مَرْدُودَةٌ عَلَيْكَ لَيْسَ لَهَا كَاسِبٌ غَيْرُكَ.
❇️پیامبر (صلی الله علیه و اله) به سراقة بن مالک فرمودند: آیا تو را به بهترین صدقه راهنمایی کنم؟ گفت: بله پدر و مادرم فدای شما ای رسول خدا پس حضرت فرمودند: بهترین صدقه، صدقه ای است که به خواهر یا دخترت که پیش تو برگشتند و سرپناه مالی غیر تو ندارند، بدهی.
📚بحارالأنوار ج ۷۱ ص ۱۰۳
─━━━━━━🍂━━━━━━─
♥️قائم منتقم از جباران و طاغوت های قریش و بنی امیه🔥
▪️امام صادق صلوات الله علیه در مورد آیه: «إِنَّهُمْ یَکِیدُونَ کَیْداً * وَ أَکِیدُ کَیْداً * فَمَهِّلِ الْکافِرِینَ أَمْهِلْهُمْ رُوَیْداً» یعنی: {آنان دست به نیرنگ میزنند و [من نیز] دست به نیرنگ میزنم. پس کافران را مهلت ده و کمی آنان را به حال خود واگذار} فرمود:
🔸کَادُوا رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ کَادُوا عَلِیّاً علیه السلام وَ کَادُوا فَاطِمَةَ علیها السلام.
🔹نیرنگ با پیامبر اکرم و علی بن ابی طالب و فاطمه زهرا علیهم السّلام زدند.
🔸اِلَی وَقْتِ بَعْثِ الْقَائِمِ علیه السلام فَیَنْتَقِمُ لِی مِنَ الْجَبَّارِینَ وَ الطَّوَاغِیتِ مِنْ قُرَیْشٍ وَ بَنِی أُمَیَّةَ وَ سَائِرِ النَّاسِ.
🔹به آنان مهلت داده تا وقتی که حضرت قائم برانگیخته شود، پس او انتقام خداوند را از جباران و طاغوتهای قریش و بنی امیه و سایر مردم میگیرد.
📚بحارالانوار ج ۲۳ ص ۳۶۹ ح ۴۰
🔰نهج الحقّ في معرفة امناء الرّب♥️
🌐@mohadesin_marefat_110
➖منظور از میثاق چیست⁉️
📜«وَ اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ مِیثاقَهُ الَّذِی واثَقَکُمْ بِهِ» مائده / ۷ - {و نعمتی را که خدا بر شما ارزانی داشته و [نیز] پیمان و میثاقی را که شما را به [انجام] آن متعهد گردانیده}
🔳حضرت علی بن ابراهیم قمی رضوان الله تعالی علیه روایت کرده که:
🔶🔸لَمَّا أَخَذَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله الْمِیثَاقَ عَلَیْهِمْ بِالْوَلَایَةِ قَالُوا سَمِعْنَا وَ أَطَعْنَا ثُمَّ نَقَضُوا مِیثَاقَهُ.
🔷🔹وقتی که پیامبر اکرم از آنها به ولایت امیرالمؤمنین پیمان گرفت، گفتند شنیدیم و اطاعت کردیم، بعد پیمان شکنی کردند.
🔳علامه محمّد باقر مجلسی رضوان الله علیه گوید:
♦️صاحب مجمع البیان طبرسی گفته است که در مورد میثاق چهار قول است:
●اول اینکه معنی این است که پیمانی که پیامبر اکرم در موقع اسلام آوردن و بیعت آنها گرفت به اینکه خدا را اطاعت کنند در تمام آنچه که بر آنها واجب میکند.
●دوم آنچه در حجة الوداع به ایشان تبیین کرد، از تحریم محرمات و کیفیت طهارت و وجوب ولایت و غیر آنها که ابوالجارود از حضرت باقر علیه السّلام نقل کرده است.
●سوم منظور بیعت عقبه و بیعت رضوان است.
●چهارم میثاق و پیمان ارواح است.
📚بحارالانوار ج ۲۳ ص ۳۷۰ ح ۴۶ - بیان ذیل روایت.
🔰نهج الحقّ في معرفة امناء الرّب♥️
🌐@mohadesin_marefat_110
🔥شرّ البریّة = مخالفین امیرالمومنین🔥
▪️در روایت ابوالجارود از حضرت امام باقر علیه السّلام نقل کرد که فرمود:
🔺إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ وَ الْمُشْرِکِینَ فِی نارِ جَهَنَّمَ قَالَ أُنْزِلَ عَلَیْهِمُ الْقُرْآنُ فَارْتَدُّوا وَ کَفَرُوا وَ عَصَوْا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ أُولئِکَ هُمْ شَرُّ الْبَرِیَّةِ إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ قَالَ نَزَلَتْ فِی آلِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام.
🔻«إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ وَ الْمُشْرِکِینَ فِی نارِ جَهَنَّمَ» منظور از این آیه کسانی هستند که قرآن بر آنها نازل شد مرتد شدند و کفر ورزیدند و مخالفت با امیرالمؤمنین علیه السّلام کردند. «أُولئِکَ هُمْ شَرُّ الْبَرِیَّةِ» -. بیّنه / ۶ - و این قسمت آیه «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ» -. بیّنه / ۷ - {در حقیقت کسانی که گرویده و کارهای شایسته کرده اند آنانند که بهترین آفریدگانند} فرمود: درباره آل محمّد نازل شد.
📚بحارالانوار ج ۲۳ ص ۳۶۹ ح ۴۲
🔰نهج الحقّ في معرفة امناء الرّب♥️
🌐@mohadesin_marefat_110
05.mp3
6.25M
♥️اعلی حضرت...
🎧 #پیشنهادی🍇
🔰نهج الحقّ في معرفة امناء الرّب♥️
🌐@mohadesin_marefat_110
🏴 #شبهاتوسوالاتفاطمیه
🥀 #یافاطمةالزهراء
1⃣ #شبههاوّل
🛑علی شیعه ها شجاعت دارد؟ چطور شجاع است که زنش را کتک زدند و هیچ عکس العملی از خود نشان نداد؟
☑️ #پاسخشبهه
⬅️اولاً- مخالف دچار تراوشات ذهنی شده و می گوید امیرالمومنین از همسرشان دفاعی نکردند!
▪️ثم دفعه عمر. ضرب الصديقة الطاهرة عليها السلام فاستقبلته فاطمة عليها السلام وصاحت: (يا أبتاه يا رسول الله) فرفع السيف وهو في غمده فوجأ به جنبها فصرخت. فرفع السوط فضرب به ذراعها فصاحت: (يا أبتاه) أمير المؤمنين عليه السلام يهم بقتل عمر فوثب علي بن أبي طالب عليه السلام فأخذ بتلابيب عمر ثم هزه فصرعه ووجأ أنفه ورقبته وهم بقتله، فذكر قول رسول الله صلى الله عليه وآله وما أوصى به من الصبر والطاعة، فقال: والذي كرم محمدا بالنبوة يابن صهاك، لو لا كتاب من الله سبق لعلمت أنك لا تدخل بيتى. يريدون قتل الزهراء عليها السلام بالسيف فأرسل عمر يستغيث. فأقبل الناس حتى دخلوا الدار وسل خالد بن الوليد السيف ليضرب فاطمة عليها السلام فحمل عليه بسيفه، فأقسم على علي عليه السلام فكف.
🔺حضرت زهرا علیها السّلام روبروی عمر در آمد و ناله زد: (یا ابتاه! یا رسول اللَّه)! عمر شمشیر را- همچنان که در غلافش بود- بلند کرد و بر پهلوی حضرت زد . فاطمه علیها السّلام فریاد زد. عمر تازیانه را بلند کرد و بر بازوی آن حضرت زد. فاطمه علیها السّلام ناله زد: (یا ابتاه)!
🔺ناگهان امیر المؤمنین علیه السّلام برخاست و گریبان عمر را گرفت و او را تکانی داد و بر زمین زد و بر بینی و گردن او کوبید و تصمیم به قتل او گرفت. ولی سخن پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و وصیّت او در باره صبر و تسلیم را بیاد آورد، و فرمود: ای پسر صُهاک، قسم به خدایی که محمّد را به نبوّت کرامت داد، اگر نبود مقدّری که از طرف خداوند نوشته شده میفهمیدی که تو نمی توانی داخل خانهام شوی)!
🔺عمر فرستاد و کمک خواست. مردم رو به خانه آوردند و داخل شدند. خالد بن ولید شمشیر از غلاف بیرون کشید تا فاطمه علیها السّلام را بزند! امیر المؤمنین علیه السّلام با شمشیر بر خالد حمله کرد. او حضرت را قسم داد، و حضرت هم دست نگهداشت.
📚كتاب سليم بن قيس ج 1 ص 387
⬅️ثانیاً- مخالف اصلاً در معنای شجاعت گیج است و نمی داند شجاعت به چه معناست!
🔶شجاعت از شجع در لغت به معنای "قوی القلب و محکم بودن" است.
✅لسان العرب در ماده شجع گوید:
▪️شَجاعه یعنی محکمی قلب و دل در برابر سختی ها است.
▪️شجاع کسی است که قوی القلب می باشد.
📚لسان العرب ماده شجع، ج 8
🔶شیعه معتقد است که امام باید شجاعت داشته باشد و به همین دلیل در روایات وارد شده است در وصف امیرالمومنین که قریش معترف بودند که " انّ ابن ابی طالب رجل شجاع" (📚کافی ج ۵ ص ۶) فلذا عمر بن خطاب معترف است که لولا سیفه لما قام عمود الاسلام ! {اگر شمشیر و شجاعت علی بن ابی طالب نبود عمود اسلام بر پا نمی شد}
🔶معنای شجاعت که آوردیم در امیرالمومنین ظهور می یابد که رسول اکرم امرشان فرمود به صبر در برابر مصائبی که به ایشان و حضرت زهراء خواهد رسید و امیرالمومنین نیز در برابر این مشکلات و مصائب قوی القلب بوده و محکم بودند چنانکه در نهج البلاغه در حکمت ها خود حضرت گوید: والصّبر شجاعة: که صبر کردن در برابر مصائب خود شجاعت است. (📚حکمت ۴) پس میتوجه میشویم مخالف با تحریف معنای شجاعت، زیر سوال میبرد شجاع بودن کسی را که در هیج نبردی مانند خلفائش پا به فرار نگذاشته است.
🔶مخالف، نمی داند نمی فهمد که در روایت بحارالانوار است #چهارهزارمرد به همراه عمر بن خطاب به خانه امیرالمومنین و حضرت فاطمه سلام الله علیهما هجوم آوردند. (📚الجنة العاصمة صفحه ۴۱۰)
⬅️ثالثاً- مخالف، تاریخ را فراموش می کند در روزی که به خانه عثمان خلیفه سوم او حمله کردند و انگشت زن او را قطع کرده و به باسن زن او دست زدند و گفتند عجب پشت بزرگی دارد زن عثمان !
📜وجاء سودان بن حمران لیضربه فانکبت علیه نائلة ابنة الفرافصة واتقت السیف بیدها فتعمدها ونفح اصابعها فاطن اصابع یدها وولت فغمز اوراکها وقال انها لکبیرة العجیزة وضرب عثمان فقتله.
📚تاريخ الطبري ج ۴ ص ۳۹۱
📜وجاء سودان لیضربه فاکبت علیه امراته واتقت السیف بیدها فنفح اصابعها فاطن اصابع یدیها وولت فغمز اوراکها وقال انها لکبیرة العجز وضرب عثمان فقتله.
📚الكامل في التاريخ ج ۲ ص ۵۴۴
📜ثم تقدم سودان بن حمران بالسیف فمانعته نائلة فقطع اصابعها فولت فضرب عجیزتها بیده وقال: انها لکبیرة العجیزة. وضرب عثمان فقتله.
📚البداية والنهاية - ط هجر، ج ۱۰ ص ۳۱۵
📌ترجمه: سودان بن حمران آمد تا او را کتک بزند، نائله دختر فرافصه (زن عثمان) خود را بر روی او انداخت، سودان شمشیر را گرفت و انگشت او را قطع کرد و سپس دست به باسن زن عثمان زده و گفت: عجب باسن بزرگی دارد، سپس عثمان را زد و کشت.
🙏🏼🌿نشر حداکثری🌿🙏🏼
امام زمان سلام الله علیه ✨
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄ 🌹 #داستانهایبحارالانوار 💚 #داستانامروز 💌سفارشهایی از پیامبر صلی الله علیه و آله
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
🌹 #داستانهایبحارالانوار
💚 #داستانامروز
💌گریه برای یتیمان
🥀در جنگ احد بسیاری از رزمندگان اسلام، از جمله، حضرت حمزه علیه السلام به شهادت رسیدند. به طوری که شایع شد که شخص پیامبر صلی الله علیه و آله نیز شهید شده اند.
🥀زنهای مدینه به سوی احد حرکت کردند. فاطمه، دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز در میان آنان بود. پس از آنکه دریافتند پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله سالم است به مدینه بازگشتند. رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز با کمی فاصله به طرف مدینه حرکت نمود. زنان بار دیگر گریه کنان به استقبال شتافتند.
🥀در این وقت زینب دختر جحش محضر پیامبرگرامی رسید. پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: صبور و پایدار باش! گفت: برای چه؟ فرمود: در مورد شهادت برادرت عبدالله. زینب گفت: شهادت برای او گوارا و مبارک باد! فرمود: صبر کن! گفت: برای چه؟ فرمود: درباره شهادت دایی ات حمزه علیه السلام. گفت: همه از آن خداییم و به سوی او باز میگردیم، مقام شهادت برای او مبارک باد! پس از چند لحظه، دوباره پیامبر صلی الله علیه و آله رو به زینب کرد و اظهار فرمود: صبور باش! گفت: دیگر برای چه؟ فرمود: به خاطر شهادت شوهرت مصعب بن عمیر.
🥀زینب تا این جمله را شنید با صدای بلند گریه کرد و به طور جانگدازی ناله سر داد. او در پاسخ کسانی که میگفتند: چرا برای شوهرت چنین گریه میکنی؟پاسخ داد: گریهام برای شوهرم نیست، چرا که او به فیض شهادت در رکاب پیامبر صلی الله علیه و آله رسیده، بلکه گریهام برای یتیمان اوست، که اگر سراغ پدر را بگیرند، چه جوابی به آنان بدهم؟
📘بحارالانوار ، ج ۲۰، ص ۶۳
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄