امام زمان سلام الله علیه ✨
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄ 🌹 #داستانهایبحارالانوار 💚 #داستانامروز 💌پاسخ منفی به خواستگاری معاویه 🍃پس از شه
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
🌹 #داستانهایبحارالانوار
💚 #داستانامروز
💌حمایت از حیوانات!
🌼❣روزی امام حسن علیه السلام حین غذا خوردن، جلوی سگی که در نزدیکی ایشان ایستاده بود، چند لقمه غذا انداخت.
🌼❣کسی پرسید: یابن رسول الله! اجازه میدهید سگ را دور کنم؟ حضرت فرمود: به حیوان کاری نداشته باش! من از خدایم حیا میکنم که جانداری نگاه به غذای من کند و من غذایش ندهم و برانمش!
📘بحار، ج ۴۳، ص ۳۵۲
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
➖پیامبر نیز بر ولایت امیرالمومنین و صراط مستقیم او است❗️
🖋امام باقر سلام الله علیه فرمود:
♦️أَوْحَی اللَّهُ إِلَی نَبِیِّهِ صلی الله علیه و آله فَاسْتَمْسِکْ بِالَّذِی أُوحِیَ إِلَیْکَ إِنَّکَ عَلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ قَالَ إِنَّکَ عَلَی وَلَایَةِ عَلِیٍّ علیه السلام وَ عَلِیٌّ علیه السلام هُوَ الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِیمُ.
🔹خداوند به پیامبرش وحی نمود: «فَاسْتَمْسِکْ بِالَّذِی أُوحِیَ إِلَیْکَ إِنَّکَ عَلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ» -. زخرف / ۴۳ -، {پس به آنچه به سوی تو وحی شده است چنگ در زن که تو بر راهی راست قرار داری. } فرمود: یعنی تو ای پیامبر بر ولایت علی هستی و علی همان صراط مستقیم است.
📕بحارالانوار ج ۲۴، ص ۲۳، ح ۴۸
•• @mohadesin_marefat_110 ••
➖مومن هنگام جدایی از همسر و فرزندان❗️
🖋پیامبر اکرم (ص و آله) فرمود:
♦️لَا یَزَالُ الْمُؤْمِنُ خَائِفاً مِنْ سُوءِ الْعَاقِبَةِ لَا یَتَیَقَّنُ الْوُصُولَ إِلَی رِضْوَانِ اللَّهِ حَتَّی یَکُونَ وَقْتُ نَزْعِ رُوحِهِ وَ ظُهُورِ مَلَکِ الْمَوْتِ لَهُ وَ ذَلِکَ أَنَّ مَلَکَ الْمَوْتِ یَرِدُ عَلَی الْمُؤْمِنِ وَ هُوَ فِی شِدَّةِ عِلَّتِهِ وَ عَظِیمِ ضِیقِ صَدْرِهِ بِمَا یُخَلِّفُهُ مِنْ أَمْوَالِهِ وَ عِیَالِهِ وَ مَا هُوَ عَلَیْهِ مِنْ اضْطِرَابِ أَحْوَالِهِ فِی مُعَامِلِیهِ وَ عِیَالِهِ وَ قَدْ بَقِیَتْ فِی نَفْسِهِ حَزَازَتُهَا وَ اقْتَطَعَ دُونَ أَمَانِیِّهِ فَلَمْ یَنَلْهَا فَیَقُولُ لَهُ مَلَکُ الْمَوْتِ مَا لَکَ تَتَجَرَّعُ غُصَصَکَ فَیَقُولُ لِاضْطِرَابِ أَحْوَالِی وَ اقْتِطِاعِی دُونَ آمَالِی فَیَقُولُ لَهُ مَلَکُ الْمَوْتِ وَ هَلْ یَجْزَعُ عَاقِلٌ مِنْ فَقْدِ دِرْهَمٍ زَائِفٍ قَدِ اعْتَاضَ عَنْهُ بِأَلْفِ أَلْفِ ضِعْفِ الدُّنْیَا فَیَقُولُ لَا فَیَقُولُ لَهُ مَلَکُ الْمَوْتِ فَانْظُرْ فَوْقَکَ فَیَنْظُرُ فَیَرَی دَرَجَاتِ الْجِنَانِ وَ قُصُورَهَا الَّتِی تَقْصُرُ دُونَهَا الْأَمَانِیُّ فَیَقُولُ لَهُ مَلَکُ الْمَوْتِ تِلْکَ مَنَازِلُکَ وَ نِعَمُکَ وَ أَمْوَالُکَ وَ أَهْلُکَ وَ عِیَالُکَ وَ مَنْ کَانَ مِنْ أَهْلِکَ هَاهُنَا وَ ذُرِّیَّتُکَ صَالِحاً فَهُمْ هُنَاکَ مَعَکَ أَ فَتَرْضَی بِهِ بَدَلًا مِمَّا هَاهُنَا فَیَقُولُ بَلَی وَ اللَّهِ ثُمَّ یَقُولُ لَهُ انْظُرْ فَیَنْظُرُ فَیَرَی مُحَمَّداً وَ عَلِیّاً وَ الطَّیِّبِینَ مِنْ آلِهِمَا فِی أَعْلَی عِلِّیِّینَ فَیَقُولُ لَهُ أَ وَ لَا تَرَاهُمْ هَؤُلَاءِ سَادَاتُکَ وَ أَئِمَّتُکَ هُمْ هُنَاکَ جُلَّاسُکَ وَ آنَاسُکَ أَ فَمَا تَرْضَی بِهِمْ بَدَلًا مِمَّا تُفَارِقُ هَاهُنَا فَیَقُولُ بَلَی وَ رَبِّی فَذَلِکَ مَا قَالَ اللَّهُ تَعَالَی إِنَّ الَّذِینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَةُ أَلَّا تَخافُوا فَمَا أَمَامَکُمْ مِنَ الْأَهْوَالِ فَقَدْ کُفِیتُمُوهَا وَ لا تَحْزَنُوا عَلَی مَا تُخَلِّفُونَهُ مِنَ الذَّرَارِیِّ وَ الْعِیَالِ وَ الْأَمْوَالِ فَهَذَا الَّذِی شَاهَدْتُمُوهُ فِی الْجِنَانِ بَدَلًا مِنْهُمْ وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ هَذِهِ مَنَازِلِکُمْ وَ هَؤُلَاءِ سَادَاتُکُمْ آنَاسُکُمْ وَ جُلَّاسُکُمْ نَحْنُ أَوْلِیاؤُکُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَةِ وَ لَکُمْ فِیها ما تَشْتَهِی أَنْفُسُکُمْ وَ لَکُمْ فِیها ما تَدَّعُونَ نُزُلًا مِنْ غَفُورٍ رَحِیمٍ.
🔹مؤمن پیوسته از عاقبت بد بیمناک است و یقین ندارد که آیا مقام خشنودی و رضای خدا را دریافت خواهد کرد یا نه، تا هنگام مرگ و آمدن ملک الموت. جریان چنین است که ملک الموت در هنگام شدت بیماری و کمال ناراحتی او از رها کردن اموال و خانواده و گرفتاریهای دیگر میآید. مؤمن به واسطه جدا شدن از زن و زندگی حسرت و اندوه فراوان دارد، چون آرزوهایش نقش بر آب شده. ملک الموت به او میگوید، این چه اندوه و ناراحتی است که داری؟ میگوید، از اضطراب احوالم و جدا شدن از آرزوهایم. ملک الموت میگوید، آیا عاقل به واسطه از دست دادن پشیزی بی ارزش ناراحت میشود، در صورتی که به جای آن میلیونها برابر دنیا به او ارزانی داشته اند؟ در پاسخ میگوید: نه. ملک الموت به او اشاره میکند که به بالای سرت نگاه کن. محتضر درجات بهشت و قصرهایی را که از حد آرزو هم بالاتر است میبیند. فرشته مرگ به او میگوید، اینجا منزل تو است و نعمت پایدار و اموال و خانواده و خویشاوندانت در اینجا هستند. هر کدام از خویشاوندان و خانواده ات صالح باشند، در اینجا با تو خواهند بود. آیا راضی هستی به جای مال و ملک دنیا این نعمتها را دریابی، میگوید، به خدا قسم مشتاقم و حاضرم. فرشته مرگ به او میگوید: اینک تماشا کن. محتضر نگاه میکند و محمّد و علی و پیشوایان معصوم علیهم السلام از فرزندان پیامبر و علی را در اعلی علیین مشاهده میکند. فرشته به او میگوید: آیا نمی بینی آنها را که پیشوایان و رهبران تو هستند، آنها در آنجا همنشین و مأنوس با تو خواهند بود، حالا حاضری به جای کسانی که اکنون در دنیا از آنها جدا میشوی، این همنشینها را انتخاب کنی؟ میگوید: به خدا سوگند آری. این است تفسیر آیه ای که خداوند میفرماید: «إِنَّ الَّذِینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَةُ أَلَّا تَخافُوا»، ملائکه به آنها میگویند: از آینده ناراحت نباشید ما رفع نگرانیهای شما را کرده ایم، «وَ لا تَحْزَنُوا» و از زن و بچههای خود و اموالی که میگذارید اندوهگین نباشید.
📕بحارالانوار ج ۲۴، ص ۲۶، ح ۴
•• @mohadesin_marefat_110 ••
امام زمان سلام الله علیه ✨
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄ ☂ #نهجالبلاغه ☀️ #حکمتها ┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄ 🔺تَذِلُّ الْأُمُورُ لِلْمَقَادِ
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
☂ #نهجالبلاغه
☀️ #حکمتها
┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄
🔺وَ سُئِلَ علیه السلام عَنْ قَوْلِ الرَّسُولِ صلی الله علیه و آله: «غَیِّرُوا الشَّیْبَ وَ لَا تَشَبَّهُوا بِالْیَهُودِ» فقال علیه السلام: إِنَّمَا قَالَ صلی الله علیه و آله ذَلِکَ وَ الدِّینُ قُلٌّ، فَأَمَّا الْآنَ وَ قَدِ اتَّسَعَ نِطَاقُهُ، وَ ضَرَبَ بِجِرَانِهِ، فَامْرُؤٌ وَمَا اخْتَارَ.
🔶(از امام پرسیدند که رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود: موها را رنگ کنید، و خود را شبیه یهود نسازید یعنی چه؟فرمود) پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم این سخن را در روزگاری فرمود که پیروان اسلام اندک بودند، امّا امروز که اسلام گسترش یافته، و نظام اسلامی استوار شده، هر کس آنچه را دوست دارد انجام دهد.
📒 #حکمت17
┄═❁❈شرح❈❁═┄
✍🏼«نطاق»در اصل به معنای کمربند و یا کمربندهای خاصی است که زنان به کمر میبستند؛ولی در اینجا به معنای محدوده و قلمرو است، بنابراین جمله «اتَّسَعَ نِطاقُهُ» یعنی قلمرو اسلام گسترش یافته است. «جِران»به معنای قسمت پایین گردن شتر است که به هنگام استراحت آن را به زمین مینهد و تعبیر به«ضَرَبَ بِجِرانِهِ»کنایه از حاکمیت امنیت بر محیط اسلام است. در آغاز اسلام که عدد مسلمانان کم بود و در میان آنها گروهی از پیران نیز وجود داشتند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله اصرار داشت که پیران چهره جوان به خود بگیرند تا مایه ترس و وحشت دشمن شوند و نشانی از ضعف در آنها دیده نشود به همین دلیل دستور خضاب و رنگ کردن صادر شد. منتها برای این که دشمنان اعم از یهود و مشرکان، از نکته این کار باخبر نشوند و دوستان نیز احساس ضعف نکنند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله این دستور را مستند به عدم شباهت با یهود کرد که این کار را به خود اجازه نمی دادند.
✍🏼امام علیه السلام به این نکته دقیق اشاره میکند که هر حکمی تابع موضوع خود است؛ اگر موضوع تغییر یابد آن حکم نیز عوض میشود، همان گونه که اگر شراب سرکه شود و یا کافر مسلمان گردد حکم آن تغییر پیدا میکند. امام علیه السلام میفرماید: موضوع این حکم رعب افکندن در دل دشمنان از طریق جوان نمایی پیران بوده و این مربوط به زمانی است که عدد مسلمانان کم بود اما در عصر امام که اسلام سراسر منطقه را فرا گرفته بود و حکومت اسلامی تثبیت یافته بود نه ترسی از مشرکان وجود داشت و نه خوفی از یهود، دیگر موضوعی برای رعب افکندن در دل دشمن از طریق رنگ کرد موهای سفید باقی نمانده بود.
✍🏼در اینجا دو سؤال پیش میآید: سؤال اول این که ما معتقدیم: «حَلَالُ مُحَمَّدٍ حَلَالٌ أَبَداً إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَة؛ حلال و حرام اسلام تا دامنه قیامت تغییر ناپذیر است». (. کافی، ج ۱، ص ۵۸، ح ۱۹. ) و این اصل با آنچه در این حدیث آمده چگونه سازگار است؟ مغنیه در شرح نهج البلاغه خود پاسخ خوبی به این سؤال داده است که با توضیحی آن را میآوریم: احکام شرع دو گونه است: احکامی که بر اساس موضوعات ثابت و فطری تشریع شده مانند نماز و روزه و حج و... که تغییرپذیر نیست، همچون قوانین ثابتی که در جهان آفرینش حکمفرماست و احکامی که بر اساس موضوعات متغیر وارد شده است که با تغییر موضوع، حکم عوض میشود؛مثلا ما میدانیم خرید و فروش خون و اعضای بدن انسان در سابق جزء محرمات بود، زیرا هیچ فایده مباحی نداشت ولی امروز که برای نجات جان مصدومان یا پیوند اعضا آثار حیات بخش دارد کاملاً قابل خرید و فروش به قیمتهای بالاست. امثال این احکام در میان احکام اسلامی کم نیست. مسئله رنگ آمیزی موهای سفید که در این کلام نورانی به آن اشاره شده است نیز از همین قبیل بوده، شبیه این موضوع چیزی است که در بعضی از روایات آمده است که از امام باقر علیه السلام سؤال شد که ما شنیده ایم پیغمبر (و یارانش) در طواف با سرعت و شبیه دویدن حرکت میکردند آیا ما هم این گونه عمل کنیم و یا به طور معمولی راه برویم؟ آن بزرگوار پاسخ دقیقی به این سؤال دادند، فرمودند: پیغمبر اکرم این دستور را در ماجرای حدیبیه داد تا قریش چابکی آن حضرت و یارانش را ببینند (و بترسند) ولی جمعی از عامه به سبب غفلت از این موضوع که این یک حکم موقت و در شرایط خاصی بوده است هنوز این کار را ادامه میدهند ولی من و پدرم در طواف راه میرویم». (. وسائل الشیعه، ج ۹ باب ۲۹ از ابواب طواف ح ۲.)
💟ادامه دارد💟
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
امام زمان سلام الله علیه ✨
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄ ☂ #نهجالبلاغه ☀️ #حکمتها ┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄ 🔺وَ سُئِلَ علیه السلام عَنْ قَو
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
┄═❁❈ادامه شرح❈❁═┄
✍🏼سؤال دوم این که میدانیم خضاب یکی از مستحبات(بنابر قول برخی مباحات) است چگونه امام میفرماید: امروز هر کس مخیر است بین خضاب و ترک آن؟ پاسخ این سؤال این است که در آن زمان پیغمبر اکرم به یاران مسن خود الزام کرده بود که خضاب کنند و امام علیه السلام میفرماید: آن الزام اکنون بر طرف شده و هرکس آزاد است و این امر منافاتی با استحباب خضاب ندارد، زیرا آثار دیگری در روحیه خود انسان و همسر و فرزندان و اطرافیان او ممکن است داشته باشد. (. بهج الصباغه، ج ۲ صلی الله علیه و آله ۴۸۳. )
✍🏼ابن میثم بحرانی رحمهُ الله یکی از شارحین نهج البلاغه از این سخن امام که هر کس مختار است انجام دهد یا ندهد نتیجه می گیرد که این دلالت بر مباح بودن خضاب دارد. برخی روایات نیز دلالت بر اباحه خضاب دارند نه استحباب آن. مثل روایتی که امام صادق فرمود: خضاب کنی هم خوب است خضاب نکنی هم خوب است هر دو مساوی اند. در مقابل برخی از روایات دلالت کامله بر استحباب دارند مثل قول امام صادق علیه السلام که خضاب کردن سنت است یا توصیه های فروان ائمه به خضاب کردن، والله العالم.
✍🏼ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه گوید: گروهی روایت کرده اند که چند تار موی سپید در ریش پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ظاهر شد و آن حضرت آن را با خضاب تغییر داد و با حنا و کتم - دانههای رنگی- رنگ کرد. گروهی هم گفته اند که هرگز خضاب نبسته است، و روایت شده است که عایشه میگفته است: خداوند پیامبر خود را با موی سپید معیوب نفرمود. گفتند: ای عائشه مگر موی سپید عیب است گفت: آری که همه تان آن را خوش نمی دارید. (روایات شیعه در این مورد به دو قسم تقسیم می شود: ۱)پیامبر خضاب کرد. ۲)پیامبر خضاب نکرد. در جمع این اخبار می گوییم: آن روزی که پیامبر مسلمانان را امر به خضاب کرد خودش نیز خضاب کرد به این علت که مردم نیز به او اقتداء کرده و خضاب کنند و پس از این روز دیگر خضاب نکرد. (چنانکه در علل محمد بن علی بن ابراهیم این گونه روایات تجمیع شده است)
✍🏼در روایاتی می بینیم که فرموده شده امیر المؤمنین علی علیه السّلام، خضاب نبسته است، و برای این امر دو علت گفته شده است: ۱)برای مصیبت پیامبر یا حضرت زهراء سلام الله علیهما : به آن حضرت گفته شد چه میشود که موهای سپید خود را خضاب ببندی، فرمود: خضاب زینت است و ما سوگواریم(نحن قوم فی مصیبة) یعنی سوگوار شهادت رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و حضرت زهراء سلام الله علیها. ۲)مشتاق خضاب شدن به خون شهادت: پیامبر به امیرالمومنین فرمود: ای علی! این (یعنی ریش تو) از این (یعنی از سر تو) خضاب شود. و امیرالمومنین دوست داشت آن را با خون شهادت خضاب کند به همین دلیل خضاب نمی کرد.
✍🏼در روایات وارد شده است که : امامانی چون امام حسین و امام سجاد و امام باقر و امام صادق و امام کاظم و امام رضا و... علیهم السّلام خضاب می کردند، ائمه این موضوع خضاب کردن را برای متاهلین بیشتر تأکید کردند و خضاب را برای مرد زینت دانستند به چند روایت اشاره می کنیم:
🔹حسن بن جهم گفت: به امام رضا (ع) گفتم: خضاب بستی؟ فرمود: آری، با حنا و کتم. نمی دانی که آن ثواب دارد؟ همسرت هم دوست دارد در تو ببیند آنچه که تو دوست داری در او ببینی، یعنی آرایش و به خود رسیدن. و اگر زنانی از عفت به در شدند و فاجره شدند، برای آن است که شوهرهاشان کم به خود میرسیدند.
🔹پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: خضاب نور است و اسلام و ایمان و موجب دوستی زن نسبت به شوهرش است و بیم و ترس در دل دشمنان می اندازد.
🔹گروهی به محضر امام محمد باقر(ع) رسیدند، آن حضرت موی خویش را رنگ سیاه زده بود، درباره این مطلب سؤال کردند. پاسخ داد: من مردی هستم که همسرانم را دوست دارم و خود را برای آنان میآرایم.
📚(بحارالانوار جلد ۷۳، باب ۸ الخضاب للرجال و النساء)
📚(الکافی جلد ۶، باب الخضاب)
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
هدایت شده از 💫♥️ دریای احادیث اهل بیت
⭐️⭐️⭐️هجوم به خانه وحی
8⃣1⃣میزان لطمات و صدمات وارده بر حضرت فاطمه(س) طبق روایات :
✅برخی از آنچه در کتب شیعه و اهل سنت درباره لطمات و صدمات وارده بر حضرت فاطمه زهرا(س) در طی حمله مهاجمین به خانه ایشان آمده است، عبارت است از :
🖤🥀ضرب تازیانه :
بر پهلوها و پشت :
نقل شده است :
《فَمَاتَت وَ آثَارُ السِّیَاطِ بِجَنبِهَا》
حضرت فاطمه(س) از دنیا رفت، در حالی که آثار تازیانه بر پهلوی او بود.(۱)
و در روایتی :
《ضَرَبَ قُنفُذُ فَاطِمَهَ(س) بِالسَّوطِ عَلَی ظَهرِهَا وَ جَنبَیهَا》
قنفذ با تازیانه بر دو طرف پهلوی فاطمه(س) زد.(۲)
◼🥀بر دست :
نقل شده است :
《وَ ضَرَبَ یَدَ الصِّدِّیقَةِ الکُبرَی فَاطِمَةِ(س) بِالسَّوْطِ》
و آن ملعون دست صدیقه کبری(س) را با تازیانه زد.(۳)
در روایتی خود عمر می گوید :
《فَضَرَبْتُ كَفَّيْهَا بِالسَّوْطِ فَأَلَّمَهَا》
با تازیانه بر دستانش زدم و او از آن ضربه من درد کشید.(۴)
بر بازو :
در روایتی از خود حضرت فاطمه(س) نقل شده است :
《فَالتَوَی السَّوطَ عَلَی عَضُدِی، حَتَّی صَارَ کَالدُّملُجِ》
♦️عُمَر با تازیانه به بازوی من زد و مانند دستبندی سیاه، کبود شد.(۵)
☄🥀شکستن شدن پهلو :
نقل شده است که :
《وَ کُسِرَت جَنبُهَا》
و پهلویش شکسته شده است.(۶)
در روایتی دیگر :
《فَدَفَعَها فَکَسَرَ ضِلعَاً مِن جَنبِها》
قنفذ بانو را به سمتی از خانهاش پرت کرد و استخوان دنده پهلویش را شکست.(۷)
☄🥀لگد خوردن :
نقل شده است :
📋《إنَّ عُمَرَ رَفَسَ (بِرِجلِهِ) فَاطِمَةَ(س) حَتَّی أسْقَطَتْ بِمُحْسِنٍ(ع)》
عُمر لگدی بر
🍀⭐️فاطمه(س) زد، در نتیجه، فاطمه(س) فرزندی که در رحم داشت، سقط شد.(۸)
در روایتی دیگر :
《لَکَزَهَا قُنفُذُ》
قنفذ با لگد به سینه فاطمه زهرا(س) زد.(۹)
☄🥀ضربه با غلاف شمشیر :
نقل شده است :
《فَرَفَعَ عُمَرُ السَّیفَ وَ هُوَ فِی غِمدِهِ فَوَجَاَ بِهِ جَنبَهَا》
سپس عمر شمشير را بلند کرد، در حالی که در غلاف بود، پهلو های فاطمه(س) را مجروح ساخت.(۱۰)
☄🥀فشار بین در و دیوار :
نقل شده است :
《وَ ضَغَطُوا سَیِّدَةَ النِّسَاءِ بِالبَابِ》
سرور زنان را با درب مورد فشار قرار دادند.(۱۱)
در روایتی دیگر :
《ضَغَطَ عُمَرُ لَهَا بَینَ البَابِ وَ الحَائِطِ》
عُمر، فاطمه(س) را بین در و دیوار فشار داد.(۱۲)
در روایتی دیگر :
《أنـَّهُ حَصَرَ فاطِمَةَ(س) فِی الْبابِ حَتّی أسْقَطَتْ مُحْسِناً》
عمر، فاطمه(س) را چنان در میان در فشرد که محسن را سقط کرد.(۱۳)
و در روایتی دیگر :
《عَصَرَ عُمَرُ فَاطِمَةَ(س) خَلفَ البَابِ》
عمر فاطمه(س) را پشت در فشرد.(۱۴)
🖤🥀سیلی به صورت :
نقل شده است :
📋《لَطَمَ وَجَهَ الزَّکِیَّةِ》
عمر به صورت فاطمه زکیه(س) سیلی زد.(۱۵)
در روایتی، خود عمر می گوید :
《فَصَفَقْتُ صَفْقَةً عَلَى خَدَّيْهَا مِنْ ظَاهِرِ الْخِمَارِ فَانْقَطَعَ قُرْطُهَا وَ تَنَاثَرَتْ إِلَى الْأَرْضِ》
از روی مقنعه طوری بر دو گونه اش زدم که گوشوارهها پاره شد و به زمین ریخت.(۱۶)
در روایتی دیگر :
《لَطَمَهَا حَتَّی خَرَّت لِوَجهِهَا وَ جَبِینِهَا》
🎯🔥عمر با سیلی فاطمه(س) را زد و او با صورت و پیشانی بر زمین آمد.(۱۷)
در روایتی دیگر :
《ثُمَّ لَطَمَهَا فَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى قُرْطٍ فِي أُذُنِهَا حِينَ نُقِفَتْ》
سپس عمر، سیلی به صورت ایشان زد، که گویا میبینم که بر اثر سیلی او گوشواره از گوشش بر زمین افتاد.(۱۸)
🖤🥀زخمی شدن سینه توسط میخ در :
نقل شده است :
《وَ نَبَتَ مِسمَارُ البَابِ فِی صَدرِهَا》
میخ در، به سینه فاطمه(س) فرو رفت.(۱۹)
🖤🥀سوختن صورت :
از حضرت فاطمه(س) نقل شده است که :
《وَ فَسَقَطتُ لِوَجهِی وَ النَّارُ تَسعَرُ وَ تَسفَعُ وَجهِی》
پس با صورت بر زمین افتادم، در حالی که آتش شعله ور بود و حرارتش صورتم را می سوزاند.(۲۰)
{وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ}
📜منابع :
۱)الهجوم عبدالزهراء، ص۲۷۹
۲)عوالم العلوم بحرانی، ج۱۱، ص۵۸۰
۳)بحارالانوار مجلسی، ج۵۳، ص۱۴
۴)بحارالانوار مجلسی، ج۳۰، ص۲۹۳
۵)الهدایه الکبری خصیبی، ص۱۷۹
۶)نوادر الاخبار فیض کاشانی، ص۱۶۳
۷)الاحتجاج طبرسی، ج۱، ص۸۳
۸)لسان المیزان ابن حجر عسقلانی، ج۱، ص۴۰۶
۹)عوالم العلوم بحرانی، ج۱۱، ص۵۸۰
۱۰)بحارالانوار مجلسی، ج۴۳، ص۱۹۷
۱۱)اثبات الوصیه مسعودی، ص۱۴۶
۱۲)الصواعق المحرقه هیثمی، ص۵۱
۱۳)اثبات الهداة حرّ عاملی، ج۳، ص۳۹۸
۱۴)عوالم العلوم بحرانی، ج۱۱، ص۹۴۴
۱۵)بحارالانوار مجلسی، ج۳۱، ص۱۲۶
۱۶)بحارالانوار مجلسی، ج۳۰، ص۲۹۴
۱۷)الهجوم عبدالزهراء، ص۳۳۶
۱۸)الاختصاص شیخ مفید، ص۱۸۵
۱۹)الهجوم عبدالزهراء، ص۳۱۷
۲۰)عوالم العلوم بحرانی، ج۱۱، ص۵۸۰
💞🤲اللهم عجل لولیک الفرج
▂▃▅▇█▓▒░
💫♥️کانال شیعـہ اهل بیت
@DinAssLamm
〽️☘
➖حتی ما اهل بیت علیهم السلام تعیین وقت نمیکنیم❗️
🔶عن ابي بصير عن ابي عبدالله (سلام الله علیه) قال: سألته عن القائم (سلام الله علیه)؟ فقال: کذب الوقاتون أنا اهل بيت لإنوقت.
🔺به نقل از ابي بصير از حضرت امام صادق (صلوات الله علیه) پرسيد درباره قائم (صلوات الله علیه) فرمودند: وقت گذاران دروغگويند ما اهل بيت (صلوات الله علیهم) وقت تعيين نمي کنيم.
📚📕اصول الکافي ج 1 ص 368
📚📕اثبات الهداة ج 3 ص 441
•• @mohadesin_marefat_110 ••
➖بیناترین چشم، شنواترین گوش و سالم ترین دل کدام اند❓
🔺قال الإمام الحسن المجتبیٰ علیه السلام : إِنَّ أَبْصَرَ الْأَبْصَارِ مَا نَفَذَ فِي الْخَيْرِ مَذْهَبُهُ وَ أَسْمَعَ الْأَسْمَاعِ مَا وَعَى التَّذْكِيرَ وَ انْتَفَعَ بِهِ أَسْلَمُ الْقُلُوبِ مَا طَهُرَ مِنَ الشُّبُهَاتِ.
🔶کریم آل طاها امام حسن مجتبی سلام الله علیه میفرمایند: همانا بیناترین دیده ها آن است که در طریق خیر نفوذ کند، و شنواترین گوش ها آن است که پند و اندرز را در خود فرا گیرد و از آن سود برد، سالم ترين دلها، دلى است كه از شبهات پاك باشد.
📚📕تحف العقول، ص: 235
•• @mohadesin_marefat_110 ••
➖حتی اگر دروغگویی روایتی آورد ، رد نکنید❗️
🔺عَنْ سُفْيَانَ بْنِ السِّمْطِ، قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام : جُعِلْتُ فِدَاكَ يَأْتِينَا الرَّجُلُ مِنْ قِبَلِكُمْ يُعْرَفُ بِالْكَذِبِ فَيُحَدِّثُ بِالْحَدِيثِ فَنَسْتَبْشِعُهُ.فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ سلام اللّه علیه: «يَقُولُ لَكَ: إِنِّي قُلْتُ الليلإِنَّهُ نَهَارٌ، وَ النهار إِنَّهُ لَيْلٌ؟» قُلْتُ: لَا، قَالَ: «فَإِنْ قَالَ لَكَ هَذَا إِنِّي قُلْتُهُ فَلَا تُكَذِّبْ بِهِ، فَإِنَّكَ إِنَّمَا تُكَذِّبُنِي»
🔶به امام صادق علیه السلام گفتم : فدايتان شوم ، شخصي از نزد شما می آيد كه به كذب و دروغ گویی معروف است و از شما حديث روايت می كند و ما نسبت به او اكراه داريم . پس امام صادق علیه السلام فرمود : آيا می گويد كه من گفته ام شب روز است و يا روز شب است ؟ گفتم : خير . فرمود : حتی اگر گفت كه من آن را گفته ام ، آن را تكذيب نكن كه اگر تكذيب كنی بدرستی كه مرا تكذيب كرده ای.
📚📕مختصر البصائر ص 233
✍نکته: طبق روایات اهل بیت رد و تکذیب روایاتی که روات از ایشان نقل کردند جائز نمی باشد، امّا این نکته را اضافه کنیم که آنچه امر شده رد و تکذیب نکردن روایات است، به عمل به هر روایتی و قرار دادن آن به عنوان عقیده امر نشده است بلکه باید به روایتی عمل کرد و اعتقاد پیدا کرد که از ثقه نقل شده یا مخالفتی با قرآن و روایات صحیحه کثیره دیگر ندارد.
•• @mohadesin_marefat_110 ••
امام زمان سلام الله علیه ✨
#بابالفضائل #هدفازخلقتمانشرفضائلاهلبیتاست ✦ #حضرتامامکاظمع : 🔺ظَاهِرُهُمَابَشَرِيَّةٌو
#بابالفضائل
#هدفازخلقتمانشرفضائلاهلبیتاست
✦ #حضرتأمیرالمؤمنینعليّع :
🔺لَايَرَانَامَلَكٌمُقَرَّبٌوَلَانَبِيٌّمُرْسَلٌإِلَّا
بُهِتَبِأَنْوَارِنَاوَعَجِبَمِنضِيَائِنَاوَجَلَالَتِنَا.
🔶نمےبیندمااهلبیتراملڪےمقرّبو
نبےّمرسلمگراینڪہازانوارمامبهوت
مےگرددوازضیاءودرخششوشڪوہ
وجلالتمااهلبیتشگفتزدهمےشود.
📜الڪافےللشیخالأجلّڪلینے،ج۸،ص۲٥
•• @mohadesin_marefat_110 ••