eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
882 عکس
229 ویدیو
12 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است » • گروه #شعر و هنر چامه : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed تبادل نداریم🙏
مشاهده در ایتا
دانلود
نزد این گروه، حجاب، شرط لازم برای حکومت دینی محسوب نمی‌شود؛ بلکه حداکثر تکلیفی است که باورمندان، خود را به آن مقید می‌دانند. ✅  آنان به‌جای حجاب، قسط و عدالت، اخلاق، مروت، تلاش برای رفاه شهروندان را مولفه‌ی حکومت خوب تلقی می‌کنند. برای اینان، رعایت حجاب، کاری نیکو است اما نیکو بودن‌اش را از اختیاری بودن‌اش به‌دست می‌آورد. در این دیدگاه، حجاب اجباری، اساسا حجاب نیست و افراد حق دارند به اختیار، آن را بپذیرند و یا آن را طرد نمایند. ❗️۲. گروه دوم، از منظر حقوق انسان و "حق خودآیینیِ"، با حجاب اجباری مخالفت می‌کنند. در این دیدگاه، دولت حق ندارد تصوری را که از زندگی مطلوب دارد بر جامعه تحمیل نماید؛ بلکه باید چنان آزادی باشد که هر فرد، بنا به این که چه تصوری از خیر و از زندگی مطلوب دارد، بزید.    ✅  کسانی که خواهان اصلاح جایگاه و مناسبات اجتماعی زنان هستند، تصورشان از اصلاح را با مفهوم حق انسان در انتخاب سبک زندگی می‌فهمند. اما حاکمیت سیاسی، اصلاح را ذیل مفهوم اباحی‌گری و بعضا بی‌عفتی صورت‌بندی می‌کند. و این چنین می‌شود که نزاع دو دیدگاه، چهره‌ی آنتاگونیستی و خیابانی پیدا می‌کند. درنتیجه، نظام مستقر، از هرچه بگذرد، از حجاب نمی‌تواند عبور کند و نمی‌تواند اصلاح وضعیت اجتماعی زنان را (آن‌گونه که در جهان مدرن دیده می‌شود)، بپذیرد. آن‌چه این روزها شاهد هستیم، اختلاف و تعارض حل نشده در سنوات پیشین است که روی دست میزِ قانون‌گذاری و عقل سیاسی مانده و نمی‌داند با آن، چه کند. اگر بازنگری را بپذیرد، حس می‌کند نظام دچار استحاله می‌شود و اگر نپذیرد، لاجرم با چالش‌های سخت و درگیری‌هایی با انتهای ناخوش و نامعلوم در خیابان‌ها روبه‌رو خواهد شد. ✔️  به طور کلی، تقریبا محال است که نظام سیاسی، دو سیاست خود را مورد بازبینی و تجدید نظر قرار دهد: اولا در بعد داخلی، اجبار را از فراز حجاب برنخواهد داشت. زیرا هویت دینی‌اش بدان وابسته است. ثانیا در بعد خارجی، کشمکش و نزاع‌اش را با غرب، به ویژه امریکا، حل نخواهد کرد. زیرا هویت سیاسی‌اش به آن وابسته‌ است. ✍️  علی زمانیان.........۱۴۰۱/۰۷/۲۱ _ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
دوش آن صنم چه خوش گفت در مجلس مغانم با کافران چه کارت گر بت نمی‌پرستی ____ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
2.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر احساس تنهایی کردی... ___ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
🔷 جنبشی که به اسم زنان بود و بیشترین ضربه اقتصادی را به زنان زد ____ _ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
#در_مسیر_علوم_انسانی متاسفانه وضعیت معیشتی و ناکارآمدی آموزشی و همچنین مشکلات اجتماعی اندک ورودی ح
فارغ از اینکه کدامین راه در وضعیت کنونی مارا به درستی به سمت علوم انسانی رهسپار خواهد کرد باید بگویم؛ هر طریقی که یکی از دو ویژگی زیر را داشته باشد به بی راهه میرود: - برنامه خوانش فلسفی که کوچک ترین مواجه ای با مسئله علوم انسانی نداشته و خود خواندن فلسفه نهایت غایت آن باشد. - سیر مطالعاتی ای که بدون رویکرد فلسفی وارد کاوش در مباحث علوم انسانی شده است. ( چه غربی, چه اسلامی) اولی زیربنایی است که روی آن هرگز شما سازه ای نمی‌توانید ببینید و کل عمرتان را برای مستحکم کردن زیربنا وقف خواهید کرد. دومی سازه ایست زیبا که هیچ شالوده مستحکم و منطق مشخصی در بدنه ندارد و با کوچک ترین لرزشی فرو خواهد ریخت. برای همین میگویم جواب به اینکه کدامین شیوه، برنامه یا طریقت متعیناً برای علوم انسانی مناسب است شاید سخت باشد اما نبود رویکرد فلسفی یا بودن رویکرد فلسفی محض بدون مواجه با علوم اجتماعی قطعا ملاک روشنی برای بطالت مسیر ماست. __ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
"باید با وحدت وجود ملاصدرا نظام های اجتماعی ساخت" 📝 ◾ توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. «لااله‌الا ّاللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمی‌ماند؛ وارد جامعه میشود و تکلیف حاکم را معیّن میکند، تکلیف محکوم را معیّن میکند، تکلیف مردم را معیّن میکند. ◾میتوان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریانهای بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت به‌وجود میآورد و تکلیف جامعه و حکومت و را معیّن میکند. دنبال اینها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آن‌گاه یک دستگاه فلسفی درست کنید. از وحدت وجود، از «بسیط الحقیقة کلّ الاشیاء»، از مبانی ملاّ صدرا، اگر نگوییم از همه‌ی اینها، از بسیاری از اینها - میشود یک دستگاه فلسفىِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد؛ فضلاً از آن ◾فلسفه‌های مضاف که آقایان فرمودند: فلسفه‌ی اخلاق، فلسفه‌ی اقتصاد و... و. این، یکی از کارهای اساسی است. این کار را هم هیچ‌کس غیر از شما نمیتواند بکند؛ شما باید این کار را انجام دهید. ۱۳۸۲/۱۰/۲۹ بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی ____ _ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
📝موت در واقع یک نوع کمال برای انسان است. توضیح موت با بیان حرکت جوهری ملا صدرا... معتدلترین اجسام ، یعنی مغز وقتی در جنین پیدا شد این آخرین درجه جسم است که عرش جسم بوده و تا این مغز حرکت کرده اول مرتبهٔ احساس ، تولید می شود چون جسم به جوهره ، به واسطه حرکت منقلب به حس لمس شده و چون این حس به جسم نزدیک است و آخر مرتبه جسم ، اول مرتبه حس است ، لذا حالّ در جسم است و بتدریج حرکت کرده ، مشاعر و احساسات دیگر پیدا میشود و قوه خیالیه به وجود می آید .بعد که این حس رو به ترقی گذاشت ، آخر مرتبه عالم طبیعت ، اول مرتبه تجرد است و بتدریج این قوا که تکمیل میشوند و رو به عالم غیب میگذارند وحدتی به دنبال اینها حاصل می آید که نفس است ؛و نفس بوحدتها جامع و حاوی این کثرات است ، که بتدریج حرکت میکند و مادامی که در طبیعت است ، مرتبه به مرتبه به حرکت جوهریه خود را از طبیعت بیرون می کشد ، در عین حال که مرتبه ای از آن تجرد پیدا کرده ، مرتبه دیگرش طبیعی است و در حقیقت اختلاط عالم _ غیب و شهود ، اختلاط طبیعت و تجرد و اختلاط کثیف با لطیف است تا اینکه وقتی با سبر ترقی خود را از طبیعت بیرون کشید با کاروان قافله مجردات منسلک می شود ، و در حقیقت این سواری است که از اول نقطه طبیعت و عالم هیولا برخاسته و با قافله موجودات عالم طبیعی که هم قافله بود از طبیعت جلو افتاد تا به مرز طبیعت و تجرد رسید و از آخرین مرتبه طبیعت که قدم برداشته به اولین درجه عالم تجرد قدم می گذارد و از عالم شهادت گذشته به عالم غیب می رسد ، و اینکه از مرز طبیعت و تجرد می گذرد با قافله طبیعت وداع می کند و این فراق است که آن را موت می نامیم . این فراق قهری و طبیعی و این وداع ، وداعِ اجباری و این مسافرتِ جبلّی است . فاذا جا ٕ اجلهم لا یستأخرون ساعة و لا یستقدمون کتاب تقریرات فلسفه امام خمینی ____ ___ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نامه ای به خواهرم سلام خواهر نمیدانم حواست هست یا نه. اما اینجا ایران است دراین مملکت آغوش قیمت ندارد. "آغوش فروشی"برای جاهای دیگری است که الگوی ذهنی تو شده اند.ماهر وقت همدیگررا می بینیم بغل میکنیم و میبوسیم. ماکمبود آغوش نداریم. ما اصلا غمگین نیستیم. ما شادترین ملت دنیا هستیم. دنیای اطراف تو را نمیدانم. اما در اطراف من همه شاد هستند و اتفاقا هر چه به آن طرف دنیا نگاه میکنم چیزی جز غم و افسردگی و سگ دو زدن برای یک لقمه نان نمی بینم. هر چه به آن سوی دنیا نگاه میکنم فقط کالا میبینم. فقط بازار می بینم. همه در حال خرید و فروش هستند. از کف خیابان گرفته تا روی تختخواب. همه چیز در حال خرید و فروش است. لبخند و آغوش هم آنجا کالاست. هر چه به آنسوی دنیا نگاه میکنم چیزی جز شکاف طبقاتی و بردگی و اسارت نمی بینم. نمیدانم. شاید باید عینکت را عوض کنی. شاید هم رسانه هایت را! تو خواهر من هستی و من برایت ارزش قائلم. اگر سالها آنجا بایستی حتی لحظه ای به تو نزدیک نمی شوم. اما اگر در آنسوی دنیا بودی احتمالا خیلی ها برای لذت بردن به تو نزدیک می شدند. چه چیزی برای آنها جذاب تر از آغوش رایگان است؟ راستی مشکلاتمان را می بینی؟در اقتصاد و ...؟ همه آنها هم همین شکلی هستند! یعنی مساله ای راخواستیم حل کنیم به جای آنکه ببینیم راه حل خودمان چیست بدون هیچ تاملی رفتیم سراغ پاسخهای آنوریها پاسخ هایی که مشکلات خودشان را هم حل نکرده است خلاصه آن آغوشی که باز کردی نه غمی رااز تو برطرف میکند نه از دیگری فقط غمی برغمهایت می افزاید غم اینکه چراکسی نیست که برای آغوشت ارزش (نه قیمت) قائل شود. @h_abasifar __ @ensani_islami
🕯️ للأسماء عطورها ايضا كلّما ناديتك هبّت ريح جَنّة! {و نام‌ها را نیز عطری‌ست هر بار تو را صِدا زدم، نَسیم بِهشت وزیدن گرفت!} ‌ • ما به آغوش تو یک باره چه محتاج شدیم... ___ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami ༻