هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
حضرت آدم اگر خطا نمیکرد به کمال نمیرسید!
#سید_روح_الله_خمینی
زيرا كه آدم- عليه السلام- در تحت جذبه غيبيّه اگر مانده بود، و در آن حالِ فنا و بىخبرى- كه بهشت دنيا به آن معبر است- باقى مىماند، از تعمير عالم و كسب كمالات ملكيّه، آثارى نبود.
پس به واسطه تسلط شيطان بر او، توجه به كثرات حاصل شد و از درخت گندم، كه صورت دنيا در عالم جنت است، تناول نمود. پس از آن توجه، باب كثرت مفتوح و راه كمال و استكمال، بلكه باب كمال «جلا» و «استجلا» باز شد. پس با آن كه در مذهب محبت و عشق، اين توجه خطيئه و خطا بود، در طريقه عقل و سنّتِ نظام اتمّ لازم و حتم بود، و مبدأ همه خيرات و كمالات و بسط بساط رحمت رحمانيّه و رحيميّه گرديد. پس حقيقت ادبار وقوع در حجب سبعه است و تا در اين حجب واقع نشود، قدرت خرق حجاب پيدا نشود.
_
شرح حديث « جنود عقل و جهل »، متن، ص: 43
____
#عرفان_خمینی #سلوک #حجاب_علم
__
@ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
به کجا کشانده ای تو؟ دلِ کافرِ پُر از عشق
نه وضو نه قبله دارد، هوسِ نماز کرده....
#ناصر_پروانی
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
چند تا توصیه برای خرید از #نمایشگاه_کتاب تهران: - حتما از قبل لیست کتاب های مد نظر رو همراه با اسم
کتابی که همین الان سایت های فروش ۹۹ هزارتومان قیمت زدن، سایت رسمی نمایشگاه کتاب ۱۸۰ تومان با تخفیف میفروشه
برای همین میگم فریب این قیمت و بن کتاب رو نخورید ولی نمایشگاه کتاب هم برید حتما
#نمایشگاه_کتاب
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
نمایشگاه کتاب چاپ سال 99 ترجمه المیزان رو قیمت زده 6 میلیون تومان، مرحوم علامه خودش هم زنده میشد نمیتونست کتابشو بخره
امیدوارم حداقل توی خرید حضوری وضعیت موجودی کتاب بهتر از سایت باشه، نصف کتابا توی سایت نیست ( چاپ نشدن )، نصف دیگه ای که هست هم توی سایت های فروش دیگه با تخفیف بیشتری موجود هست.
پ.ن؛ تجربه ای که خودم سالای قبل داشتم بعضا پیش میاد کتابی که حضوری موجود هست رو توی سایت قرار نمیدن یا پیدا نمیشه.
#نمایشگاه_کتاب
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
داشتم نظرات خرید یه کتاب رو نگاه میکردم طرف کتاب رو خریده بود نخونده اومده بود نظر داده بود: این کتاب رو نخوندم ولی ۹۰ درصد کتابا مفید هستن پس اینم کتاب خوبیه و توصیه میکنم!
حالا اینکه کتاب رو نخونده نظر داده رو کاری ندارم و اینکه توصیه هم کرده بقیه بخونن هم کاری ندارم، مشکل اینکه اصلا ۹۰ درصد کتاب ها ارزش خوندن رو ندارن! یا کتاب های زرد انگیزشی و سلبریتی طور هستن، یا کتاب های اندیشمندان درجه چندم هستن که اصلا توی کشور خودشون براش تره خرد نمیکنن ولی از بدبختی ما اینجا شدن متفکر، یا هم به جای اینکه کتاب اصلی یک اندیشمند رو ترجمه کنن کتاب های درجه چندم درباره اورو ترجمه میکنن تا مخاطب زحمت فکر به خودش نده و علوم اجتماعی رو مثل یه رمان بخونه بفهمه!!
• آسیب کتاب بد خوندن کمتر از آسیب کتاب نخوندن نیست
#نمایشگاه_کتاب
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
میرید کتاب زن باراک اوباما رو ترجمه میکنید چند ده بار تجدید چاپ میشه تا مردم جامعه ایران رو متحول کنید!
جک تلخ جامعه ما.
#نمایشگاه_کتاب
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
صنعت کتاب نشر ایران گرفتار ترجمه اون هم به صورت فجیع هست، ان شاءالله فرصت بشه دربارش مینویسم اما به طور کلی شاید یک درصد کتاب هایی که داره کیلویی وارد بازار میشه توی افزایش سطح فرهنگ و فکری تاثیرگذار باشن...
#نمایشگاه_کتاب
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
میرید کتاب زن باراک اوباما رو ترجمه میکنید چند ده بار تجدید چاپ میشه تا مردم جامعه ایران رو متحول کن
تلخ تر از پر تیراژ بودن این کتابای زرد اینکه ملت دیگه پول خرید همین کتابا رو هم ندارن.
• با این فرمون داریم برمیگردیم به دورانی که علم توی انحصار آقازاده و بچه پولدارا بود.
#نمایشگاه_کتاب
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
هدایت شده از جامعه متعادل | مهدی تکلّو
استاد جسارتاً شما «مطلب» ندارید!
چرا حجاب «حرف زور» است؟!
#مهدی_تکلو
در زبان تمثیل وضعیت امروز ما در حجاب، ماجرای استادی است که برای کلاسهایش به واقع «مطلب» ندارد و به همین دلیل توفیق همراهسازی مخاطبانش را نیافته است. اما او به جای تجدیدنظر در دانش خود، فکر میکند یا مشکل از فن بیان است و یا همهی مباحث را بهقدر کافی توضیح نداده. او باز موفق نمیشود و گمان میکند دیگر این بار مشکل از او نیست و باید آن را در مخاطب جستجو کند. او کلافه و عصبانی است و گاهی در این وضعیت به اعمال قانونهای جدیدتر کنترل و همراهسازی مخاطبانش روی میآورد. باز هم به مقصود نمیرسد و باز در میانهی فنبیان بهتر – سختگیری بیشتر در سردرگمی است.
من اعتقاد دارم مشکل پیشینی و اصلی سیاستهای گذشته و حال در موضوع حجاب در کممایگی است و اگر به دیدهی انصاف نگاه کنیم خیلی هم باید از عملکرد خودمان در این چند دهه راضی باشیم. خروجی این فهم نازل و این برداشت معوج و مردانه از حجاب قاعدتاً چیزی بهتر از این نمیشد و میتوان گفت ما به اندازهی خود موفق هم بودهایم! اما حالا باید قبول کنیم تسلط فهم و معناسازی مردانه از حجاب که ما را از بسیاری ظرافتها و اعماق آن محروم کرده بیش از این امکان پیشروی و همراهسازی زنان را ندارد. زنانی که حجاب کردهاند خود در ممارست شخصی برای حجاب داشتن توضیحهایی دستوپا کردهاند و ضرورتاً از گفتمان موجود استفاده نمیکنند. زنانی هم که محجبه نیستند با گفتمانی که از حجاب شکل گرفته مسلماً احساس موانست نکرده و خود هم البته چیزی به دست نیاوردهاند.
گفتمان مردانه یا به خلع قدرت و شکوفایی زن میانجامد و او را تنگنا قرار میدهد و یا منجر به خروش و ایستادگی او دربرابر حجاب میشود. واکنشهای منفی (عقلی و عاطفی) زنان دربرابر گفتمان موجود ضرورتاً کرداری بوالهوسانه ویا غیرمسئولانه نیست بلکه آنها بنحو ناخودآگاه دارند به وضعیتی غیرطبیعی و غیرفطری اشاره میکنند که گویی خیلی چیزها سرجایشان نیستند. معلوم نیست این فهمی که از حجاب بر بینالاذهان ما سایه افکنده چه نسبتی با فهم، اراده، کرامت، آزادی و استقلال زن دارد که نسبت به تمام آنها ساکت و عقیم است! گفتمان مردانهی حجاب به زن میگوید تو مهم نیستی و باید خودت را نبینی و به مصلحت مردان چنین و چنان کنی! درحالیکه دال مرکزی گفتمان موجود از حجاب «ضرورت مصلحت مردان» است، دال مرکزی گفتمان رقیب بر «آزادی انتخاب زنان» متمرکز شده است! این آنجایی است که بند را به آب دادهایم! استدلالها و شعارهای بیمایهی ما دیگر کار نمیکند! مشکل اینجاست و مادامی که فهم عمیق (نظری) و زنانهنگری (تجربی) از حجاب در چنته نباشد، داریم به معنای واقعی کلمه در مورد حجاب «حرف زور» میزنیم؛ چه کار فرهنگی کنیم و چه کار قانونی. مشکل را در نبود بودجه جستجو نکنید! استاد شما «مطلب» ندارید! استاد شما چیزی بهتر از «محدودیت نیست» و «صدف است» و «میراث مادرهاست» ندارید!
@Mahdi_Takallou
• یک جلد کتاب جریان های مذهبی و سیاسی ایران آقای رسول جعفریان قیمت خورده یک میلیون و چهارصد، دوسه سال پیش حدود دویست تومن این کتاب رو خریده بودم.
کتابی که حتی ترجمه هم نیست که به خاطر خارجی بودنش اینقدر گرون باشه، درسته حجمش زیاده ولی دیگه آخه اینقد ....
• امسال با پولی که دوسه سال پیش برای رهن خونه استفاده میکردیم میشه کتاب خرید
#نمایشگاه_کتاب
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• من قضاوتی در باره اینکه چرا برخی انتشارات بزرگ توی نمایشگاه شرکت نکردن نمیکنم بیانیه یکی دوتاشون رو هم که خوندم قانع نشدم.
• همین الان وقتی پیج اینستاگرام برخی انتشارات رسمی کشور رو نگاه میکنی استوری های قضیه #مهسا_امینی و حمایت هاشون از جنبش رو برنداشتن.
• برخی هاشون گفتن به خاطر هزینه زیاد اجاره غرفه نشد بیان، اون وقت همین الان توی نمایشگاه کتاب انتشاراتی که خیلی ضعیف تر و کوچیک تر از اینا هستن غرفه تونستن بگیرن ولی واقعا اینا یعنی نمیتونن؟
• یا مثلا بیانیه دادن برای حمایت از صنعت خرده فروشی کتاب حاضر به حضور نشدن ولی از این طرف زیر بیانیه نوشتن توی سایت خودمون خواستین با تخفیف ویژه میتونید بخرید.
• آدم دلش به حال نظام اسلامی میسوزه که برخی از این انتشارات پیاده نظام دشمن داخل کشور شدن و تازه باز داره حمایتشون میکنن...
#نمایشگاه_کتاب
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
برای اینکه توی نمایشگاه کتاب راحت تر باشید
از طریق لینک زیر محل غرفه انتشارات مد نظرتونو پیدا کنید تا کمتر خسته بشید، باجه های اطلاعاتی که اونجا حضوری آدرس بهتون بدن غالبا خیلی شلوغ هستن:
https://tibf.ir/fa/publisher
اگر اسم انتشارات مد نظر شما نبود یعنی این انتشارات حضور فیزیکی امسال نداره.
#نمایشگاه_کتاب
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
حضرت آدم اگر خطا نمیکرد به کمال نمیرسید! #سید_روح_الله_خمینی زيرا كه آدم- عليه السلام- در تحت جذبه
❖ توضیحی مختصر پیرامون ضرورت خطای حضرت آدم برای کمال انسانی
#یادداشت
- خطا در عبارت حضرت امام به معنی گناه نیست بلکه به معنی توجه به کثرات هست، ماهیت عالم دنیا که بر اساس اعتباریات انسان شکل گرفت در واقع همان غفلت هست و انسان برای اینکه بتواند تمام مراتب هستی را در خود داشته باشد یعنی خلیفه الهی شود باید شامل جمیع مراتب عالم باشد، از جمله مراتب انسانیت همان غفلت اوست که این امر بدون واقع شدن در امر دنیایی ایجاد نمیشود. یعنی فرق انسان با سایر موجودات در جامعیت نفس او نسبت به همه عوالم مثل عقل، مثال و دنیاست.
- دنیا که محل غفلت انسان است تا انسان در آن واقع نباشد رشد مفهومی برای انسان رخ نمیدهد و علاوه بر این تنها عالمی که بین عوالم امکان حرکت برای انسان را میدهد عالم ماده است که دارای قوه و فعل میباشد یعنی امکان حرکت جوهری به نحوی که در اثر تکامل در عالم دنیا برای ما وجود دارد برای موجوداتی که فاقد عالم ماده هستند وجود ندارد_ هر موجودی هم که در عالم ماده است توان تکامل مانند انسان را ندارد چون نفس او فاقد اتصال با عالم عقل است_ برای همین مجردات در فعلیت خود تام هستند نه امکان سقوط و نه امکان کمال دارند ما فرشتگانی داریم که همواره در حال سجده اند، فرشتگانی داریم که فقط همواره تسبیح گوی هستند اما این انسان است که نماز را که جامع همه این هاست دارد .
-اگر حضرت آدم توجه به عالم کثرت نمیکرد توان خرق حجاب های دنیوی و حرکت برای او وجود نداشت و در این صورت به کمال نیمرسید.
پ.ن؛ این متن فاقد دقت های علمی است.
#فلسفه #رشد #انسان #کمال
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ توضیحی مختصر پیرامون ضرورت خطای حضرت آدم برای کمال انسانی #یادداشت - خطا در عبارت حضرت امام به
امام چرا گاهی فلسفه را مذمت میکرد؟
_ عبارت هایی که بعضا از حضرت امام در مذمت فلسفه یا عرفان وجود دارد ناظر به خرق حجاب عالم مفهوم است. یعنی فارق شدن از مفهوم و توجه به اصل وجود و فقر اما بدون داشتن بعد مفهومی امکان خرق آن بی معنی است یعنی تا نظام مفهومی فلسفی برای انسان شکل نگیرد خرق آن هم معنی ندارد و اساسا رشد و حرکت برای انسان رخ نمیدهد. برای همین است که امام اولین مرتبه انسانیت را خواندن یک دور فلسفه میداند چرا که اولین مرتبه ما با صیرورت مفهومی حاصل میگردد.
#فلسفه
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
امام چرا گاهی فلسفه را مذمت میکرد؟ _ عبارت هایی که بعضا از حضرت امام در مذمت فلسفه یا عرفان وجود د
- یکی از دوستان میگفت یک آقای بزرگواری که از علمای نسبتا مشهور قم هم هستن با استناد به حرف هایی که امام در مذمت فلسفه دارد ادعا میکرد امام خمینی رحمه الله علیه اواخر عمر پشیمان از این سیر عرفانی و فلسفی بود.
- این استدلال به قدری سست هست که شاید امکان گفتگو با این فرد وجود نداشته باشد چرا که اگر او کمی اهل تحقیق و انصاف بود میدانست مقصود امام از مذمت فلسفه چیست و اینکه شخصیت امام به هیچ وجه از فلسفه جدا نمیشود.
- امام خمینی حتی در نامه ای که به گورباچف داشت او را برای آشنایی با دین اصیل اسلام به مطالعه کتاب های #محی_الدین_ابن_عربی و #یادداشت ملاصدرا دعوت میکند! یعنی این خط همان خط اصیل اسلام است.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ امام خمینی راه تحول حکومت شوروی سابق را هم یادگیری فلسفه و عرفان اسلامی میدانست
📝 بازخوانی بخشی از نامه امام خمینی به گورباچوف در آستانه فروپاشی شوروی:
اگر جنابعالى میل داشته باشید در این زمینهها تحقیق کنید، مىتوانید دستور دهید که صاحبان اینگونه علوم علاوه بر کتب فلاسفه غرب در این زمینه، به نوشتههاى فارابى و بوعلى سینا - رحمة اللَّهعلیهما- در حکمت مشاء مراجعه کنند، تا روشن شود که قانون علیت و معلولیت که هرگونه شناختى بر آن استوار است، معقول است نه محسوس؛ و ادراک معانى کلى و نیز قوانین کلى که هر گونه استدلال بر آن تکیه دارد، معقول است نه محسوس، و نیز به کتابهاى سهروردى - رحمة اللَّه علیه- در حکمت اشراق مراجعه نموده، و براى جنابعالى شرح کنند که جسم و هر موجود مادى دیگر به نور صِرف که منزه از حس مىباشد نیازمند است؛ و ادراک شهودىِ ذات انسان از حقیقت خویش مبرا از پدیده حسى است. و از اساتید بزرگ بخواهید تا به #حکمت_متعالیه صدرالمتألهین - رضوان اللَّه تعالى علیه و حشره اللَّه مع النبیین والصالحین- مراجعه نمایند، تا معلوم گردد که:حقیقت علم همانا وجودى است مجرد از ماده، و هر گونه اندیشه از ماده منزه است و به احکام ماده محکوم نخواهد شد.
_ دیگر شما را خسته نمىکنم و از کتب عرفا و بخصوص #محى_الدین_ابن_عربى نام نمىبرم؛ که اگر خواستید از مباحث این بزرگمرد مطلع گردید، تنى چند از خبرگان تیزهوش خود را که در اینگونه مسائل قویاً دست دارند، راهى قم گردانید، تا پس از چند سالى با توکل به خدا از عمق لطیف باریکتر ز موى منازل معرفت آگاه گردند، که بدون این سفر آگاهى از آن امکان ندارد.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ امام خمینی راه تحول حکومت شوروی سابق را هم یادگیری فلسفه و عرفان اسلامی میدانست 📝 بازخوانی بخشی
امام خمینی به صراحت در این نامه اولین قدم برای اصلاح یک حکمرانی در حال فروپاشی را توجه به مبانی فلسفه و عرفانی میداند. این یعنی نه تنها اولین قدم برای حرکت در مسیر انسانیت افراد فلسفه است بلکه اولین قدم برای حرکت یک جامعه در مسیر اصلاح هم فلسفه است.
❖ تاثیر تربیت در سعادت و شقاوت انسان از منظر #علامه_طباطبایی
_ شك و شبهه اى نيست كه تربيت به طور اجمال در انسان مؤثر است تلاش و عمل نوع انسانى در ادوار مختلف زندگيش بر همين پايه استوار است، چون انسان با تربيت نيكو به سعادت و خوشبختى نزديك و با غير تربيت نيكو به شقاوت و بدبختى سوق داده مىشود (البته با توجه به معانى شقاوت و سعادت كه تصور مىشود).
_ اين مطلب نيز جاى ترديد نيست كه سعادت و شقاوت انسان در گرو كارها و عملهايى است كه او خود را در انجام و ترك آنها توانا و مختار مىبيند (كارهاى اختيارى) پس نسبت اين كارها به انسان نسبت امكانى است (يعنى ممكن است او انجام بدهد و يا ندهد) و هم چنين است نسبت سعادت و شقاوت (كه آنها نتيجه اجتماع و انباشتن صفات و خصلتهاى نفسانى است كه از همان اعمال و كارهاى اختيارى حاصل مىشود) به انسان همان نسبت امكانى مىباشد.
_ و از ديگر سو، انسان خود يكى از اجزاء علت وجودى فعل و عملى است كه آن فعل و عمل از او سر مىزند، مثلًا عمل خوردن را در نظر مىگيريم: اراده انسان به خوردن، يكى از اجزاء علت تحقق اين عمل، يعنى خوردن است و اگر همراه اراده انسان، چيزى هم براى خوردن وجود داشته باشد و آن چيز كاملًا قابل اكل باشد و بقيه شرايط خوردن موجود و موانع هم بدون استثنا مفقود باشند در اين هنگام وقوع عمل خوردن و صدور آن از انسان ضرورى، قطعى و واجب خواهد بود (يعنى ممكن نيست عمل واقع نشود و رخ ندهد) پس از شناخت اين مقدمه، براى خواننده روشن خواهد شد كه سعادت و شقاوت كه به واسطه اعمال اختيارى انسان نصيب او مىشود، وقتى به خود او نسبت داده شود چنين نسبتى امكانى و اختيارى است، اما اگر به مجموع علت تامه كه انسان هم يكى از اجزاى آن علت تامه است، منسوب شود؛ نسبتى ضرورى و حتمى خواهد بود و معلوم است كه قضا، عبارت است از علم خداى تعالى و حكم او در مورد اشيا از جهت علل تامهشان و از اين نظر بايد گفت:
سعادت و شقاوت درباره هر انسانى قضا شده است، قضايى كه تغيير نپذيرد و قابل برگشت نيست. و اين منافاتى با آن ندارد كه سعادت و شقاوت براى انسان عملى اختيارى بوده باشد.
📝 مجموعه رسائل (علامه طباطبائى)، ج۳، ص: ۹۲
#قضا_و_قدر
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ تاثیر تربیت در سعادت و شقاوت انسان از منظر #علامه_طباطبایی _ شك و شبهه اى نيست كه تربيت به طور ا
در این مطلب علامه چگونگی جمع قضای حتمی الهی را با #اختیار انسان هم تبیین کرده است.
❖ در این سخنرانی های ما هم گاهی حرفهای خوبی در گوشه کنار هست؛ منتها غالبا دقّت نمیشود و همینطور ناپدید میگردد
#سید_علی_خامنه_ای
.
.
.
.
#عکس_نوشته
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
4_5920250304548311278.mp3
3.93M
📻 #نواها
نگاه دار دلم را برای آنچه در اوست
که ساغرِ غمِ تو، درخورِ شکستن نیست ...
#حسین_منزوی
لینک عضویت در گروه شعر ما:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb
• فکر کن دانشجو هستی بعد از ظهرا رو کار میکنی به سختی بعد یه سال پس انداز میکنی بتونی برای نمایشگاه کتاب پول جمع کنی، میری میبینی کتابایی که میخوای بخری نه دوبرابر بلکه حداقل چهار برابر شده!! از اینکه هرکاری میکنی نمیتونی حداقلیاتت رو داشته باشی کلافه میشی و این وسط یکی میاد از بین غرفه های پرسش و پاسخ بهت میگه بیا راجع به #حجاب صحبت کنیم، چقدر براتون این بحث قابل تحمل هست؟ اصلا برای این آدم حجاب اولویت چندم زندگیشه؟
این همون مدل ترویج حجاب توی نمایشگاه کتاب بود.
پ.ن؛
• فضای رسانه ای که برای بی حجابی ایجاد شده از واقعیت عینی جامعه خیلی متفاوت تر هست، حتی جو عمومی نمایشگاه کتاب درصد بسیاری یا محجبه بود و یا بدحجاب ( حجاب معمولی) از هر چند ده نفر یک خانوم بدون روسری بود که بعضا هم چهرشون رو با ماسک پوشونده بودن ( مشکوک بودن)
• ما با دوستانی که رفیتم تعداد زیادی #ملبس بودیم، حداقل هفت ساعت توی نمایشگاه حضور داشتیم و به غیر از احترام از کسی چیزی ندیدیم.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
استاد جسارتاً شما «مطلب» ندارید! چرا حجاب «حرف زور» است؟! #مهدی_تکلو در زبان تمثیل وضعیت امروز ما
#پیام_مخاطب
سلام
احساس میکنم ما خیلی از مسائل را برای خودمان الکی پیچیده کرده ایم و مدام برایشان تئوری بافی های جامعه شناسانه میکنیم (منظورم شخص شما نیست..متوجه ام که نگارنده عزیز دیگری است)
چه کسی گفته گفتمان موجود از حجاب، ضرورت مصلحت مردان است؟؟
آیا واقعا ۸۰ میلیون طرفدار حجاب در این مملکت ( سوای آن ۵ میلیون که فرض میکنیم مخالف حجاب هستند) صرفا بخاطر«ضرورت مصلحت مردان» از حجاب دفاع میکنند؟؟ و هیچ دفاعیات، استدلال و مبانی نظری دیگری ندارند؟
مسئله و دعوا کاملا روشن است.. اصل قضیه دین و پیاده شدن احکام دین است.. حجاب هم یک حکم دین است.. مثل اعدام..مثل قصاص..مثل بعضی احکام ارث.. مثل مهریه..مثل تعدد زوجات.. مثل... هزاران حکم دیگر..
که در ظاهر و نگاه اول و بدون توجه به کنه و مبانی فلسفی آن،، ممکن است به نفع یا ضرر یکی از طرفین (مرد یا زن) باشد..
خلاصه این که میخواهم بگویم: بنظرم یکی از مشکلات همین است که مدام میخواهیم احکام شریعت را در چارچوب تحلیل های جامعه شناسانه بیاوریم.. و بعد دیگر نمیشود جمعش کرد..و خودمان هم درونش میمانیم که: ( نکند مخالفین آن حکم الهی، دارند درست میگویند!)
https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef