eitaa logo
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
1.6هزار دنبال‌کننده
853 عکس
98 ویدیو
17 فایل
دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه کانال‌ها و صفحات من⬇️ https://zil.ink/mimte
مشاهده در ایتا
دانلود
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
شهید سبزواری شهید چه چیزی است؟ پیگیری مسائل زنان در بستر هویت و مطالبه‌ی پروژه‌ی الگوی سوم ضرورتاً و منطقاً ما را به طرح هویتی خاصی از مردان متوجه می‌کند؛ چرا که قرارگیری زن در جایگاه خودش دقیقاً به معنای این است که مرد هم در جای خودش بایستد تا هندسه‌ی رابطه‌ی زن و مرد در حرکت تاریخی بهینه شود؛ این منطق ‎ است. این مرد چه مختصاتی دارد؟ اولین مشخصه در این رابطه این است که او در نسبت با زنان بر اساس قاعده و سیاست مهمی به نام «تکریم» عمل می‌کند. او این تکریم را «حق» تمام زنان به حسب خود می‌داند. زن چون زن است باید مراقب کرامت او بود. اگر هم او به دلایلی از کرامت خود غافل است باز مرد اجازه ندارد از کرامت او غفلت کند. در شهید ‎ چه دیدیم؟ غیرت؟ من دیدم غالباً او را شهید غیرت نامیده‌اند اما باید مشخص کرد خاستگاه این غیرت چیست و چرا این مرد غیور است؟ ‏و دقیقاً کدام معنا از غیرت در «الگوی مرد شریف و مومن» یافت میشود؟ این غیرت و مردانگی را باید با همان «قاعده‌ی تکریم» فهمید. کرامت و شرافت زن _ ولو بدون حجاب کامل یا با هر نقص ظاهری دیگری _ هم به حسب خود باید خط قرمز باشد و شاید یک جنبه از تکریم او مثلاً در این مورد، یعنی محافظت از او در برابر مردان اوباش، یعنی اظهار برادری با او و حتی یعنی بالاجبار سپر بلای او شدن. او نه‌تنها در برابر مردان رذل ایستاد بلکه به مردان دگم که این ستم‌دیدگی و ناامنی را حق بدحجابان (به بیان خودشان فواحش) می‌دانند پشت کرد. من این شهید عزیز را به «شهید گفتمان تکریم» می‌شناسم. الگوی مرد مسلمان ایرانی که با پروژه‌ی تعادل‌بخش الگوی سوم همراهی می‌کند ضرورتا مردی است که بالاترین حق زن یعنی کرامت را فهمیده است. او مردانگی دارد و آن را برای رفع موانع از پیش پای زن به خدمت می‌گیرد. این مرد مرد تراز انقلاب اسلامی است. و من البته میدانم در سرتاسر این متن واژگان استفاده‌شده‌ی بسیاری پیش از این از معنا تهی شده‌اند! @Mahdi_Takallou
تلازم غیرت مرد، تکریم و استقلال زن @Mahdi_Takallou
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ موقعیت زینب‌گونگی موقعیت زینب‌گونگی یکی از اسرارآمیزترین موقعیت‌های زنانه است. در حقیقت این موقعیت یک مقام و مرحله است که برخی زنان به آن نائل می‌شود. زنی که به این مرحله عروج می‌کند به یک اعتبار «زینب‌گونه» می‌شود. من برای این لحظه و موقعیت نام بهتری سراغ ندارم و راستش چیز زیادی هم از آن نمی‌دانم. فقط میدانم یک چنین چیزی علی‌القاعده باید وجود داشته باشد. این موقعیت به زن چیزهای عجیبی اعطا می‌کند. وقتی که زن داغ می‌بیند و شهیدی را تقدیم می‌کند، گویا نطقش باز می‌شود. درحالیکه انتظار می‌رود از شدت بلا زبانش قفل شده باشد اما به مدد این موقعیت و مقام رازآلود عمیق‌ترین مفاهیم را به فصیح‌ترین شکل بیان می‌کند. این امکان و قدرت را این موقعیت خاص به زن اعطا میکند. شاید پیش از این و بیرون از این نقطه کمتر چنین خطابه‌هایی از آن زن بشنویم و شاید برای چنین مفاهیم بلندی باید ساعت‌ها فکر و برای چنین ادبیاتی ساعت‌ها طراحی کرده باشد. لطافت و ظرافت روح زنانه در کالبد واژگان و جملات حلول می‌کند و جملاتی نافذ، ظریف و پرمغز به صفحه‌ی حافظه‌ی ما می‌نشاند. خیلی عجیب است! در خیلی از زنان معاصر تکرار این لحظات را دیده‌ایم. این موقعیت نامش زینب‌گونگی است و بدرستی تمام زنانی که به چنین موقعیتی مبعوث می‌شوند ما را بیاد آن بزرگ قبیله‌ی زن‌های قدرتمند و صبور می‌اندازند و به خوبی پژواک صدای زینب کبری در امتداد تاریخ می‌شوند. اینجا هم همسر شهید شیخ عدنان دارد جملات ویژه‌ای می‌گوید: «چهره‌ی فرزندان ما را به‌خاطر بسپارید». وه که چه خطابه‌ای. @Mahdi_Takallou
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خمینی: ما شاه را با همین‌ها "خانم‌ها" بیرون کردیم... ای کاش می‌توانستیم این شکوه را تکرار کنیم و با «همین خانم‌ها» بت‌های ارتجاعی و فرعون‌های استیلایی را از همه کشورهای آزاده‌ی جهان بیرون کنیم و بقایای طاغوت را به دریا بریزیم. کاش شکوه نسل ما هم نجات زنان و به تبع آن ها ملت‌ها از یوغ قدرتمندان و اصحاب زر و زور و تزویر باشد. پ.ن: کسانی که این مواضع امام را سیاسی و عملگرایانه می‌فهمند در مشکلات امروز زنان مقصرند. @Mahdi_Takallou
همواره پیرامون مسئله حجاب گزاره ها و روایت ها و گفتمان های مختلفی وجود داشته و هر یک نیز طرفداران و مخالفانی دارد. در ماه های اخیر آشفتگی گفتمانی و تشتت روایی و غلبه روایت های کم اثر به وضوح دیده می شود. از این رو در گام اول گفتگوها باید به دنبال شناسایی گفتمان و روایت برتر و اثر بخش ترین روایت باشیم تا با پیگیری آن در گفتگوها و تبیین آن در نسبت با گروه های مختلف مخاطب و بسته بندی رسانه ای مناسب به هدف گفتگوها که همان اثرگذای بر میدان جامعه و اصلاح وضعیت موجود است نزدیک شویم. و لذا بدین منظور مرکز بررسی مسائل فرهنگی (هاتف) اقدام به برگزاری سلسله نشست هایی با عنوان « نقد و بررسی روایت های موجود در حل مسئله حجاب» از منظر کارشناسی به تبیین روایت برتر و دلایل کم اثر بودن یا اثر معکوس داشتن برخی روایت ها در مسئله حجاب نموده است. زمان: ۱۶ الی ۲۱ اردبیهشت ماه ۱۴٠۲ مکان: خانه اندیشه ورزان 💠مرکز بررسی مسائل فرهنگی(هاتف)💠 📢 آپارات | بله | ایتا
*نزاع تصویر زن* 📌گفتگو و نشست علمی ناظر به الگو‌های هویتی زن 👤 با حضور پژوهشگر حوزه زنان *جناب آقای مهدی تکلو* 📆 دوشنبه؛ ۱۸ اردیبهشت ماه ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۶:۳۰ 📍اتاق شورای دانشکدهٔ روان‌شناسی و علوم تربیتی @basijpsyedu
🔸«رویداد ملی هاد» 🔹هویت آرمان‌خواه دختران 🔺با محوریت: ▫️تبیین هویت حقیقی دختران ▫️روایت بی‌واسطه از زندگی الگوهای موفق ▫️به همراه اکران دانشجویی «فیلم غریب» ▪️زمان رویداد: : ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۰۲ ▪️مکان رویداد: دانشگاه قم، دانشکده فنی و مهندسی، سالن شهید احمدی روشن ▪️از ۸ صبح الی اذان مغرب 🔻برای کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @haadevent_ir در پیام‌رسان های ایتا و تلگرام مراجعه کنید. ♦️درگاه ثبت‌نام در رویداد: https://survey.porsline.ir/s/cyYlXHX ورود برای عموم دانشجویان دختر آزاد است. 📲 @anjomaneslami_qom
حضرت آدم اگر خطا نمیکرد به کمال نمیرسید! زيرا كه آدم- عليه السلام- در تحت جذبه غيبيّه اگر مانده بود، و در آن حالِ فنا و بى‏خبرى- كه بهشت دنيا به آن معبر است- باقى مى‏ماند، از تعمير عالم و كسب كمالات ملكيّه، آثارى نبود. پس به واسطه تسلط شيطان بر او، توجه به كثرات حاصل شد و از درخت گندم، كه صورت دنيا در عالم جنت است، تناول نمود. پس از آن توجه، باب كثرت مفتوح و راه كمال و استكمال، بلكه باب كمال «جلا» و «استجلا» باز شد. پس با آن كه در مذهب محبت و عشق، اين توجه خطيئه و خطا بود، در طريقه عقل و سنّتِ نظام اتمّ لازم و حتم بود، و مبدأ همه خيرات و كمالات و بسط بساط رحمت رحمانيّه و رحيميّه گرديد. پس حقيقت ادبار وقوع در حجب سبعه است و تا در اين حجب واقع نشود، قدرت خرق حجاب پيدا نشود. _ شرح حديث « جنود عقل و جهل »، متن، ص: 43 ____ __ @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
استاد جسارتاً شما «مطلب» ندارید! چرا حجاب «حرف زور»‌ است؟! در زبان تمثیل وضعیت امروز ما در حجاب، ماجرای استادی است که برای کلاس‌هایش به واقع «مطلب» ندارد و به همین دلیل توفیق همراه‌سازی مخاطبانش را نیافته است. اما او به جای تجدیدنظر در دانش خود، فکر می‌کند یا مشکل از فن بیان است و یا همه‌ی مباحث را به‌قدر کافی توضیح نداده. او باز موفق نمی‌شود و گمان می‌کند دیگر این بار مشکل از او نیست و باید آن را در مخاطب جستجو کند. او کلافه و عصبانی است و گاهی در این وضعیت به وضع قانون‌های جدیدتر کنترل و همراه‌سازی مخاطبانش روی می‌آورد. باز هم به مقصود نمی‌رسد و باز در میانه‌ی فن‌بیان بهتر – سخت‌گیری بیشتر در سردرگمی است. من اعتقاد دارم مشکل پیشینی و اصلی سیاست‌های گذشته و حال در موضوع حجاب در کم‌مایگی است و اگر به دیده‌ی انصاف نگاه کنیم خیلی هم باید از عملکرد خودمان در این چند دهه راضی باشیم. خروجی این فهم نازل و این برداشت معوج و مردانه و جنسی از حجاب قاعدتاً چیزی بهتر از این نمی‌شد و می‌توان گفت ما به اندازه‌ی خود موفق هم بوده‌ایم! اما حالا باید قبول کنیم تسلط فهم و معناسازی مردانه از حجاب که ما را از بسیاری ظرافت‌ها و اعماق آن محروم کرده بیش از این امکان پیشروی و همراه‌سازی زنان را ندارد. زنانی که حجاب کرده‌اند خود در ممارست شخصی برای حجاب داشتن توضیح‌هایی دست‌وپا کرده‌اند و ضرورتاً از گفتمان موجود استفاده نمی‌کنند. زنانی هم که محجبه نیستند با گفتمانی که از حجاب شکل گرفته مسلماً احساس موانست نکرده و خود هم البته چیزی به دست نیاورده‌اند. گفتمان مردانه یا به خلع قدرت و منع شکوفایی زن می‌انجامد و او را در تنگنا قرار می‌دهد و یا منجر به خروش و ایستادگی او دربرابر حجاب می‌شود. واکنش‌های منفی (عقلی و عاطفی) زنان دربرابر گفتمان موجود ضرورتاً کرداری بوالهوسانه ویا غیرمسئولانه نیست بلکه آن‌ها بنحو ناخودآگاه دارند به وضعیتی غیرطبیعی و غیرفطری اشاره می‌کنند که گویی خیلی چیزها سرجایشان نیستند. معلوم نیست این فهمی که از حجاب بر بین‌الاذهان ما سایه افکنده چه نسبتی با فهم، اراده، کرامت، آزادی و استقلال زن دارد که نسبت به تمام آنها ساکت و عقیم است! گفتمان مردانه‌ی حجاب به زن می‌گوید تو مهم نیستی و باید خودت را نبینی و به مصلحت مردان چنین و چنان کنی! درحالیکه دال مرکزی گفتمان موجود از حجاب «ضرورت مصلحت مردان» است، دال مرکزی گفتمان رقیب بر «آزادی انتخاب زنان» متمرکز شده است! این آنجایی است که بند را به آب داده‌ایم! استدلال‌ها و شعارهای بی‌مایه‌ی ما دیگر کار نمی‌کند! مشکل اینجاست و مادامی که فهم عمیق (نظری) و زنانه‌نگری (تجربی) از حجاب در چنته نباشد، داریم به معنای واقعی کلمه در مورد حجاب «حرف زور» می‌زنیم؛ چه کار فرهنگی کنیم و چه کار قانونی. مشکل را در نبود بودجه جستجو نکنید! استاد شما «مطلب» ندارید! استاد شما چیزی بهتر از «محدودیت نیست» و «صدف است» و «میراث مادرهاست» و «خواهرم فلان» ندارید! @Mahdi_Takallou
هدایت شده از نسیم آنلاین
اتمسفر حاکم بر حجاب، تحمیلی است ◻️بخش‌هایی از گفت‌وگوی نسیم آنلاین با مهدی تکلو کارشناس حوزه زنان درخصوص گفتمان حجاب در ایران ▪️ما به‌جای کلیدواژه‌ی عرف باید از واقعیت جامعه گفتگو کنیم. واقعیت جامعه یعنی آن مرحله‌­ای که جامعه‌ی هم‌­اکنون آنجاست و آن مختصات را دارد. واقعیت جامعه یعنی مرحله‌­ای که جامعه در حرکت خودش همین الان آن مختصات و آن موقعیت را به خودش اختصاص داده است. در هر زمینه­‌ای می‌شود این بحث را مطرح کرد. عرف جامعه یعنی اینکه این جامعه مسیری را به لحاظ تاریخی و فرهنگی طی کرده است ▪️البته ضروری است که برای اینکه بفهمیم هم اکنون در چه وضعیتی هستیم گذشته‌­ی خود را دنبال کنیم. ببینیم که چه راهی را آمده‌­ایم، چه روزهایی را پشت سر گذاشته­‌ایم. وضعیت حجاب چه دورانی را، چه مؤلفه­‌هایی را، چه نیروهایی را تجربه کرده است. ▪️اگر سوال این است که آیا مواد فرهنگی قابل ترویج از سوی حاکمیت باید متناسب با عرف جامعه تنظیم شوند، باید گفت مسلماً. اصلاٌ چیزی غیر از این پیش روی ما قرار ندارد. دین جامعه را به مسیرهای درست، به نحو درست، به سوی کمال، به سوی سعادت، روی زمین و در آسمان رهنمون می‌کند. این دین بر گرده یا برنهاد این مردم و با همه‌­ی واقعیت‌های آن می‌خواهد سوار شود. ▪️این نرم‌افزار دین بر روی یک سخت‌افزار واقعی می‌خواهد سوار شود و اساسا مخاطب دین، مردم و واقعیت مردم است. لذا اولین شأنی که واقعیت جامعه برای ما پیدا می‌کند شأن مخاطب است ▪️اساساً فرهنگ و به یک معنا از گفتمان فرهنگ آن چیزی است که مورد تقبل جامعه واقع می‌شود. لذا در مقوله‌ی حجاب بطور خاص ما الان در موقعیتی نیستیم که کار فرهنگی به معنای درست، به معنای دقیق کلمه کرده باشیم و طیف بزرگی از مردم نپذیرفته باشند. ▪️دین چیزی بیرون از مردم، ترویج دین چیزی بیرون از مردم و در انحصار دولت و حاکمیت نیست. این تنها صورت مسأله ما نیست. ▪️دومین شأن، شأن فاعل بودن است. بنظر من اساساً این شأن خیلی ضرورت و جدیت بیشتری برای ما دارد و آن هم این است که کار فرهنگی، توسعه مواد فرهنگی، گفتمان‌سازی به معنای دقیق کلمه، فاعلش هم مردم است و حتی به یک معنا می‌توانم این شجاعت را به خرج بدهم و بگویم یگانه فاعلش مردم است، یعنی در کشاکش و در کنش متقابل مردم است که فرهنگ ساخته می‌شود و توسعه پیدا می‌کند. ▪️آن‌چیزی که در ساحت گفتمان حجاب باعث می‌شود که حجاب تحمیلی و دستوری و حتی غیرفطری بنظر برسد پیش از آنکه مربوط به ساحت قانونی باشد، مربوط به اتمسفر است. اتمسفر است که حجاب را پیگیری می‌کند، بالای سر حجاب ایستاده است، عَلَم حجاب را دست گرفته است و می‌خواهد به نحو از بالا به پایینی مردم را به آن موضوع جلب کند. در این مفهوم است که مردم توده‌های فاقد عقل و شعوری تصور می‌شوند که این آمده است تکلیف آن‌ها را روشن کند و آن‌ها بایستی مطیع باشند، فاقد اراده و بدون اختیار دین را بپذیرند. ▪️کار فرهنگی مثلاً در خصوص مسأله حجاب باید کاری کند و این اثر را داشته باشد که زن حجاب را دوست داشته باشد. باید زن محجبه در جامعه محبوب، مکرم و اعظم باشد. ساحت عقلی جامعه هم باید از این ماجرا پشتیبانی کند. ▪️این در سطح مخاطب. در سطح فاعل که ماجرا جدی­‌تر است و اساساً بجز فاعل و اراده‌­ی مردم فاعلی و اراده نیست که بتواند و مطلوب باشد، یعنی نه مقدور و نه مطلوب است که کسی جز مردم و اراده‌­های مردمی حرکت را رقم بزند. متن کامل گفت‌وگو را اینجا بخوانید @NasimOnline
‌‌دفتر مطالعات جنسیت و جامعه برگزار می‌کند: ✴️ «جای خالی نگاهِ زنانه به حجاب» با حضورِ 🔹 خانم صفورا‌ سادات امین‌جواهری (پژوهشگر علوم اجتماعی) 🔹 آقای مهدی تکلّو (مدیر دفتر مطالعات جنسیت و جامعه) 🗓 پنجشنبه 28 اردیبهشت ماه، ساعت 12:15 📌نمایشگاه بین‌المللی کتاب، شبستان، غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی، راهرو 22، غرفه 12 @gesostu_ir Gesostu.ir
🔰نشست تحلیلی تاریخ شفاهی از زن و تصویر زن انقلاب اسلامی: 📨 به دعوت انتشارات راهیار و با حضور: 🔸 خانم زهرا صادقی فرد (مدیر دفتر روایت زن انقلاب اسلامی) 🔸 خانم صفورا سادات امین‌جواهری (پژوهشگر علوم اجتماعی) 🔸 آقای مهدی تکلو (پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه) 🗓 پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه، ساعت ۱۵ 📌 نمایشگاه بین‌المللی کتاب، شبستان، مجمع ناشران انقلاب اسلامی، راهروی ۲۲، غرفه ۱۲ ☘ @revayate_zan
‌‌دفتر مطالعات جنسیت و جامعه برگزار می‌کند: ✴️ «قیل و قال‌های حجاب سیاسی» با حضورِ 🔹 خانم دکتر فاطمه رایگانی (پژوهشگر فلسفه سیاست) 🔹 آقای مهدی تکلّو (پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه) 🗓 جمعه 29 اردیبهشت ماه، ساعت 12:15 📌نمایشگاه بین‌المللی کتاب، شبستان، غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی، راهرو 22، غرفه 12 @gesostu_ir Gesostu.ir
💠بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا‌ (سلام‌الله علیها) به همراه بسیج دانشجویی شش دانشگاه دیگر برگزار می‌کند: 🔰 سلسله جلسات *«روایت سوم»* 🔺️ *درآمدی بر پروژه تاریخی الگوی سوم* با حضور: 👤 *آقای مهدی تکلو* - پژوهشگر مطالعات اجتماعی جنسیت 🗓 چهارشنبه‌ها 🕓 ساعت ۱۶ 📍 دانشگاه صنعتی شریف، اتاق جلسات ساختمان شهید رضایی 🔸️ جهت شرکت در برنامه تا ساعت ۱۲ روز سه‌شنبه، این فرم را پر کنید. حضور برای عموم دانشجویان آزاد است. https://survey.porsline.ir/s/tQzrW6F 🌐 @alzahrabasij
لایحه‌ی عفاف و حجاب در میانه‌ی بی‌تصوری از مفهوم دولت در بحبوبه‌‌ی درخواست قشری از بدنه‌ی مردمی دغدغه‌مند درباره‌ی مقوله‌ی حجاب، صدای لایحه‌ای در این باره بلند شد که محتوای آن، حاکی از جریمه‌های نقدی پلکانی برای خاطیان مقوله‌ی عفاف و حجاب است. آن‌چه بیش از هر چیز دیگری از این لایحه به ذهن متبادر می‌شود، عدم وجود هیچ نوع الگوی حاکمیتی، هیچ نوع عاملیت فرهنگی و هیچ گونه تصوری از مردم است که این همه «هیچ» در یکجا، فریاد «من نمی‌توانم» را از متن و پیشنهاددهندگان این لایحه به ذهن مخاطب متبادر می‌سازد. متن، بیش از آن‌چه کلمات نوشته شده‌اش، یک سری اصول و معناها را به ذهن القا کنند، نانوشته هایی دارد که به نظر می رسد آن نانوشته‌ها، برای مخاطب، "نوعی از گفتمان" را ایجاد می‌نماید که اثرات آن سال‌های سال قطعا در اخلاق جامعه و رفتار سیاستی حاکمان پیامد خواهد داشت. اگرچه بنا ندارم که بر مبنای متن منتشر شده که احتمالا پیش‌نویس است، قضاوت کنم، اما ذکر چند نکته خطاب به نویسندگان این متن که نوع نگاهشان از «هیچ‌های مذکور» حکایت می کند، نکاتی را عرض می‌کنم: مراقبت از نقش و جایگاه مردم در فرهنگ جامعه، مساله‌ای اساسی و بنیادین است و نهادهای سیاستی و قانون‌گذار باید به فهمی از فرهنگ در این زمینه ملزم بمانند که «مردم» را در خردترین و کلان‌ترین لایه‌های عاملیت در نظر بگیرد. تسهیلگری در این زمینه، مهم‌تر از عاملیت مستقیم حاکمیت است، ولو بخشی از اقشار دغدغه‌مند جامعه را رنجور نماید. لذا اگر بناست که مسیری پلکانی در نظر گرفته شود، قبل از پلکان‌های جزایی، باید مصونیت‌های مردمی و تسهیلگری مردم و نهادهای میانجی در این زمینه را بسط دهد. پدیده‌ی کشف حجاب، پدیده‌ای منتشر و بسیار پراکنده در جامعه است. فهم درست این پراکندگی و حتی «همه‌جایی آن» دو راه را پیش روی سیاستگذار می نهد: یا با هزاران چشم خود(دوربین‌ها) شروع به کنترل‌گری نماید و حجم عظیمی از انرژی و مخارج و وقت نهادهای اجرایی و قضایی را به این موضوع اختصاص دهد و یا بر چشم‌های مردم، به عنوان صاحبان اصلی این آب و خاک و با توضیحی از خود به عنوان "حاکمیتی برآمده از آنان" و "اذعان به ناتوانی خود"، حساب باز کند. مورد اول، رویکردی است که توسط دولت‌های خودکامه پیگیر می‌شود و منجر به این می شود که حاکمیت برای برائت از خودکامگی، روز به روز از سیاست‌های خود عقب‌نشینی کند، حال این که گزینه دوم، روز به روز بر قدرت حاکمیت، به عنوان روح برآمده از یک بدنه‌ی مردمی خواهد افزود. البته تبیین‌های نظری و گفتمان‌های پشتیبان نیز نقش موثری در این زمینه دارند. یعنی حاکمیت در این کنش، بایسته است با تمرکز بر "مردم"، این مساله را بیش از آن که سیاسی جلوه دهد، به لایه‌های اخلاقی آن نزدیک سازد و به مردم گوشزد نماید، همچون امنیت، این مساله، مقوله‌ای است که نه تنها آحاد جامعه_فارغ از دعواهای سیاسی_ با آن درگیر هستند و مساله، بهره برداری سیاسی نیست، بلکه خود مردم، مقوم اخلاق جامعه هستند و از قضا، حاکمیت، تنها در نقش پشتیبان و تسهیلگر به این عرصه ورود می‌نماید. ✍مریم منصوری
انسانِ مدرن عاشق است! ✅کوچه پس کوچه‌های تنگ و تودرتو، چه در ایران یا ژاپن یا اروپا، نمونه‌ای بود از نظم طبیعی! همان کوچه‌هایی که هرجا هنوز پابرجا باشند جاذبه‌ی توریستی به شمار می‌آیند. 🔺خیابان‌ها و بلوارهای عریض و خط‌کشی‌شده و موازی که هرجا باشند، معمولاً روح و زندگی شهری را می‌کشند حاصل نظمِ برنامه‌ریزی شده‌اند. ✅جنگل‌های طبیعی با انبوه درختان متفاوت و هزار رازشان نظم طبیعی را نشان می‌دهند. 🔺"جنگل‌داری علمی" با ردیف‌های منظم درختان کاشته‌شده برای صرفه‌ی اقتصادی از نوع نظم دوم است، نظمی که در بلندمدت (شاید کمتر از 100 سال) جنگل را می‌کشد! ✅سوق‌ها و بازارهای قدیمی: نظم طبیعی و خودجوش 🔺مال‌ها و مراکز خرید بزرگ: نظم تصنعی بی‌روح