eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
869 عکس
211 ویدیو
11 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است » • گروه #شعر و هنر چامه : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed تبادل نداریم🙏
مشاهده در ایتا
دانلود
. فکر غیر از داده و اطلاعات است، اگر شما روش علم آموزیتان صرفا افزایش اطلاعات بود نه تفکر، این لزوما به رشد نفس منجر نخواهد شد، نتیجه اش میشود تحلیل هایی که برخی از افراد صاحب نظر در علوم انسانی در این ایام به مناسبت انتخابات مدام بیرون میدهند، اینطور حتی میشود فهمید که چرا در وضعیت علوم انسانی کشور هم اتفاقی نمی افتد؛ چون آقایان میخواهند با گستره اطلاعات و داده تحول ایجاد کنند، نه رشد فکر و اندیشه.
• سنگ رادیکالیسمی که از طرف جریان اصلاحات به سمت نظام پرتاب شده بود، اکنون به سمت بدنه این جریان کمانه کرده. - در ده پانزده سال گذشته برخی از بزرگان جریان اصلاحات با تغییر رویکرد خود سعی در انقلاب سخت داشتند، سوختی که موتور محرک این تفکر شد از طیف طرفدار خود این جریان شکل گرفت، یعنی اصلاحات طرفداران منتقد وضع موجود و حامی جریان خود را تبدیل به یک جریان رادیکالی کرد که اکنون حتی حاضر به رای دادن به نمایندگان خود این حزب نیستند، این دستپخت اصلاحات اکنون مانعی برای باز به قدرت رسیدن خود این جریان گشته؛ طرفداران رادیکالیسم خوب میدانند رای دادن به جریان اصلاحات یعنی مشروعیت بخشیدن به اصل نظام و این نتیجه با آنچه در چندین سال گذشته برای آن سرمایه گذاری کرده بودند در تضاد است. اصلاحات اکنون بخش قابل توجهی از بدنه اجتماعی خود را به اپوزیسون سخت تبدیل کرده است .
• رشد عملکرد دولت در دهه نود گرچه تقریبا متوقف بوده یا بعضا عقب گرد هم داشته، اما نظام جمهوری اسلامی سال ۹۰ با سال ۹۸ قابل مقایسه نیست! وضعیت غیرقابل دفاع بودن یک دولت به معنی غیرقابل دفاع بودن نظام و انقلاب در آن برهه نیست.
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
یادداشت نخست (۱۴۰۳/۳/۲۵) 🖌 سیدمحمدتقی چاوشی روزهای اخیر و در جریان جنگ غزه، تصویری از سربازی ف
یادداشت نخست بخش دوم 🖌 قدما گفته‌اند هر علمی از سه بخش تشکیل یافته است؛ موضوع و مسایل و مبادی. گاه به‌جای مبادی از مطالب یا نتایج نام می‌برند. لکن، نتایج خارج از علم است و وقتی مقدمات را به درستی بیان و توضیح کرده باشیم، نتایج یا مطالب آشکار می‌شود و به همین جهت، در کتب منطقی می‌خوانیم که قیاس از دو مقدمه فراهم آمده است و نتیجه را جزو قیاس نمی‌دانند. به‌یاد داشته باشیم در شیوه ارتباط و پیوند مقدمات با نتایج دست‌کم پنج قول بیان شده است؛ مانند علیت و معدیت و تولیدی بودن و ... . پی بردن به این نسبت‌ها، کار عقل یا حدس است. مهم تهیه و توضیح درست و دقیق مقدمات است. مسایل یک علم ویژگی‌هایی دارد و بی شک با آنها آشنا هستیم. لکن، ماهیت یا طبیعت مسایل فلسفی محل کلام است. برای نمونه می‌دانیم که موضوع مسایلِ دانش از موضوعِ دانش جدا نیست گرچه در نسبت آنها اتفاق قول وجود ندارد. اما مسایل فلسفی گذشته از ویژگی‌هایی که برای آنها و در کتب منطقی-فلسفی آورداند، خصلتی دارند که آنها را از مسایل سایر علوم جدا می‌کند. به بیان دیگر،‌ مسایل علوم آنگونه که در دانش منطق آمده است مختص به یک دانش نیست و هر علمی اگر علمی حقیقی باشد(یعنی، علمی باشد که بتوانیم برای مسایل آن اقامه برهان کنیم)همان ویژگی‌ها را دارد. لکن، روحی یا طبیعتی بر مسایل حاکم است که در منطق از آن‌ها نمی‌گویند. ارسطو در متافیزیک از دشواری‌های مسایل فلسفی بحث می‌کند. همانطورکه می‌دانیم ارسطو مسایل را آپوریا می‌خواند و آپوریا در زبان یونانی دشواری‌ها و معضلات را می‌گویند؛ هزارتو(Maze). در هزارتو، انسان سردرگم می‌شود؛ زیرا، از آغاز به فکرِ خروج است؛ در هزارتو، می‌کوشیم به سرعت و با تعجیل راهی برای خروج بیابیم؛ زیرا، وضعیتی که در آن گرفتار آمده‌ایم، مطلوب نیست؛ آزاردهنده است. خروج از وضعیتِ هزارتو، پیش‌از ورود در آن حاضر است؛ می‌نماید که چنین خروجی بنحو ماتقدم در مسایل فلسفی حضور دارد. این آگاهی به خروج، از کجا آمده است؟ به‌یاد داریم که افلاطون و ارسطو فلسفه را در عبور از شگفتی‌ و حیرت می‌دیدند؛ نقطه عزیمت فلسفه را حال و حیرت(παθος)یا شگفتی(ταοζομεναι)می‌دانستند. در دوره جدید و بقول هگل، همین حیرت است که جای خود را به شک(دکارت)می‌دهد. از این‌جا روشن می‌شود که آگاهی از خروج، امری ماتقدم نیست. مقدم بر این آگاهی، آگاهی دیگری وجود دارد. وقتی آگاهی یا علم را به یقین تعریف می‌کنیم عبور از حیرت یا شک ضرور می‌شود. هایدگر باور دارد که در یونان سوبژکتیویسم وجود داشت و در دوره جدید و از دکارت به‌بعد سوبژکتیویته. سوبژکتیویسم یعنی، حقیقت یا دانش را یقین بدانیم. سوبژکتیویته اما یقین را آگاهی انسان بدانیم یعنی، انسان به آگاهی و النهایه خودآگاهی برسد. به‌بیان دیگر،‌ حقیقت منوط است به یقین انسان و یقین کسب نمی‌شود مگر در و با آگاهی انسان. در نتیجه، آگاهی یقینی، حقیقت است. این را سوبژکتیویته می‌خوانیم. در سوبژکتیویسم اما گرچه حقیقت یقین است لکن، دخلی به آگاهی انسان ندارد. قوام یقین یا حقیقت به آگاهی انسان نیست. بیان هایدگر قابل نقد است. سوبژکتیویته از یونان وجود دارد و دخلی به دوره‌های جدید ندارد. در یونان نیز یقین را در آگاهی انسان بنا می‌کنیم. آنچه مقوم متافیزیک است سوبژکتیویته است؛ چه در یونان و ایران و چه در اروپا. بله، شدت و ضعف دارد. اگر قبول کردیم که سوبژکتیویته مقوم متافیزیک است، جایی برای اینگونه تمایزات نمی‌ماند. مضاف آنکه، چطور می‌شود که در دوره جدید سوبژکتیویته پیدا شده است؟ آیا چیزی که سابقه‌ای در تاریخ متافیزیک ندارد، به یک بار از مقومات متافیزیک شود؟ سوبژکتیویته اگر مقوم متافیزیک است که هست پس، در تمامی ادوار متافیزیک حضور دارد. ادامه دارد .... ____ زندگی برای علوم انسانی https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعالیت در کف میدان دقیقا کجاست؟ . در ایام تبلیغات انتخابات همیشه یک مسئله ای که مطرح است ارتباط نخبگان با کف میدان است، سوال اصلی این است که کف میدان به چه معنی است؟ گاه این مسئله به ذهن ما خطور میکند که کسی که برود در خیابان بگردد و دانه دانه با مغازه دار ها صحبت کند، سوار تاکسی شود با راننده هم کلام شود، در پارک ها با پیرمرد های بازنشسته بنشیند و سخن بگوید یا در ایستگاه اتوبوس پای صحبت دانش آموزانی که از مدرسه بازمیگردند بنشیند او دقیقا در کف میدان است! برخی نیز فعالیت در کلاب هاوس، اینستاگرام، تویتر و... هرچه که خارج از فضای محفوظ ایتا باشد را کف میدان میدانند، کسی که کل داده های فکری خود را از پیام رسان های داخلی میگیرد در این تعریف خبری از جامعه ندارد و دغدغه های پاستوریزه و غیر واقعی را برای خود مسئله کرده است. سوال اساسی این است که کف میدان دقیقا کجاست؟ و اگر یک نخبه یا فردی که توان تاثیری گذاری اجتماعی دارد بخواهد در ایام های خاص مثل انتخابات ارتباطی با جامعه بگیرد تا مسئله جامعه را حل کند یا جریان سازی کند کدامین مصادیق از جامعه واقعی یا همان کف میدان است؟ در پانزده بیست روز باقی مانده به ایام انتخابات چگونه میشود در کف میدان نقش آفرینی کرد؟ 🔺 منتظر جواب شما عزیزان هستیم.
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ فعالیت در کف میدان دقیقا کجاست؟ . در ایام تبلیغات انتخابات همیشه یک مسئله ای که مطرح است ارتباط
- تو فلسفه غرب یه دعوایی بین هگل و مارکس هست که چه کسی انتزاعی می اندیشد؟ حالا سوال برای ما فراتر از اندیشه شده و مسئله اینکه چه کسی انتزاعی عمل میکند؟ خوب شاید بگید انتزاع میتونه وصف اندیشه باشه اما عمل همیشه با عینیت همراه هست و نمیشه انتزاعی بودن در باره عینیت مورد سوال واقع بشه، ولی خوب خدمتتان باید عرض کنم که خیلی از ماها انتزاعی عمل میکنیم، چه طور ؟ مسئله همینه که عمل واقعی با عمل وهمی چه فرقی داره...
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛ ❖ تاملاتی در نسبت عقلانیت اجتماعی با حکمرانی 🔸 با ارائه : استاد امین اسدپور ▫️شنبه/۲تیرماه/ساعت ۲۱ • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
• توی این جلسه که مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار میکنه، قرار هست استاد اسدپور نسبت نظر با عمل و تاثیر اون در انتخابات رو بحث کنه، موضوع خوبی هست اگر دوست داشتین شرکت کنید .
سوالات زیر رو یک نفر بتونه جواب بده شاید بتونه تفاوت جریان انقلاب رو با جریان اصول گرایان سنتی در کشور تشخیص بده؛ - وجه اشتراک بدنه اصول گرایان سنتی و اصلاح طلبان با جریان فقه اخصی در حوزه های علمیه در چیست؟ - آیا جریان اصول گرایان سنتی قائل به تقدمیت عدالت به نسبت توسعه در مسائل اقتصادی هستند؟اساسا عدالت در نظام فکری این جریان چقدر مهم است؟ چه تعداد از بدنه سرمایه داران بزرگ کشور را جریان های اصول گرایان سنتی شکل داده است؟ شکل گیری مدارس غیر انتفاعی مذهبی چه نسبتی با جریان اصول گرایان سنتی داشته است؟ چرا تعداد قابل توجهی از بزرگان اصول گرایان سنتی در مسئله برجام موضع شفافی نداشته اند؟ دیدگاه فرهنگی جریان اصول گرایان سنتی به دیدگاه فرهنگی مقام معظم رهبری نزدیک تر است یا جریانات فقه حداقلی حوزه های علمیه؟ نقش اصول گرایان سنتی در دوقطبی موجود چقدر بوده است؟ عدالت و مبارزه با فساد و دوری از مصلحت سنجی چقدر در اندیشه این جریان اهمیت دارد؟
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
سوالات زیر رو یک نفر بتونه جواب بده شاید بتونه تفاوت جریان انقلاب رو با جریان اصول گرایان سنتی در کش
این سوالات به نظرم در شناخت رویکرد جریان های موجود مهم هستند و کمتر جایی دیدم که به صورت جدی بهش پرداخت بشه، من قائل به این نیستم که اگر بدنه انقلاب با جریان اصول گرایان سنتی در یک تیم قرار بگیرند قدرت بیشتری خواهند داشت، اساسا خیلی از ضعف های جریان انقلاب به همین رویکرد های اصول گرایان سنتی برمیگرده، اگر جریان انقلاب بتونه وجه تمایز خودش رو با بدنه اصول گرایان سنتی مشخص کنه اولا این جریان اصول گرایان منزوی تر خواهد شد، ثانیا جریان انقلاب محبوبیت اجتماعی زیادی در طول زمان پیدا خواهد کرد.
📣 آخرین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا 🔸 آخرین یافته‌های نظرسنجی انتخاباتی ایسپا که در روزهای ۲۹ و ۳۰ خرداد ‏ماه ۱۴۰۳ اجرا شده، منتشر شد. ‏ 📌 برای مطالعه مشروح گزارش به سایت ایسپا مراجعه فرمایید. 📲با ما در ارتباط باشید اینستاگرام | X - توئیتر | سایت | ایتا | سروش‌پلاس | بله 📊 مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) 🆔 @ispa_polling