eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
838 عکس
200 ویدیو
10 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است» • گروه #شعر و هنر ما : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed https://virasty.com/Taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
- اوج بیچارگی علمی جریان بی هویت توی همین دوتا عکس معلوم میشه، برای فهم بوعلی سینایی که ایرانی هست و کتب اصلی اون در دست‌ خودما هست دارن لحظه شماری میکنن که کتاب فلان نویسنده خارجی با یه ترجمه خوب براشون آماده بشه بفهمن بوعلی چی گفته. • این جریان‌ فکری حقیقتا سنخیتی با ایران و علم نداره ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• من توی این مدت فعالیت کانال متوجه شدم تعداد رشته علوم انسانی یا حتی غیر علوم انسانی دغدغه مند از اعضای کانال خیلی داریم و جای ناراحتی داره که اکثرا میگن که کسی تا حالا بهشون حرفی از علوم انسانی اسلامی نزده و خیلی براشون این مسئله جالبه، الانم اکثرا نمیدونن باید چیکار کنن. برن دانشگاه ؟ مگه میشه اونجا تحول علوم انسانی ایجاد کرد؟ برن حوزه؟ اصلا، خونواده هاشون پوستشونو میکنن‌. چارشون چیه؟ چقدر استعداد اینطوری داریم که کسی نیست دستشونو بگیره
• خدايا! وسوسه قلوب ما را برطرف نمى‏كند مگر نور هدايت تو اى طمأنينه دلهاى مؤمنين، ما را به برهان فنّى احتياجى نيست، تويى آرامش دل بندگان و اگر ظلّ عنايتت بر دلهاى ما نرسد، در غمرات جهل و نادانى غوطه ‏وريم، اگر چه تمام فنون استدلال را بدانيم. تقريرات فلسفه ، ج‏۳، ص: ۶۱۰
- زندگی به سبک طلبگی و همواره معمم بودن یک محدودیت هست مثل چادر و حجاب برای یک خانوم، وقتی شما نمیتونی محدودیت لباس خودت رو به خاطر فشار های خانوادگی و اجتماعی تحمل کنی، نمیتونی مطالبه ای از طرف مقابلت هم داشته باشی.
بگذارید به خاطر شعار شما، بعضی ها از شما اجتناب کنند. من این را میخواهم که عده ای حریم انقلابی را حفظ کنند... ______ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
• برخی کانال ها از دیروز خبری پخش کردن که امسال ورودی حوزه ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده و بابت این پیشرفت خوشحالن، هیچ بعید نیست چنین خبرسازی های محصول سازمان هایی عریض و طویل بودجه بگیر برای سرپوش گذاشتن به بی کفایتی هاشون باشه. - سوال اینکه بیست درصد چند نفر ؟چند درصد توی این سال ها افت داشته که حالا بیست درصد رشد داشته؟ چرا جرات اعلام آمار شفاف ورودی حوزه رو ندارید ؟ از این ورودی هایی که دارید چند درصدشون تا پایه ۶ توی حوزه میمونن؟ چند درصد طلاب سطوح عالی فعالیت طلبگیشون باقی مونده؟ بدیهی ترین سوال هایی که هر ارگان آموزشی باید در عوض عملکرد مدیریتی خودش پاسخگو باشه. نه اینکه بیاید جلوی حضرت آقا یه گزارشی بدین که ما احساس کنیم دارید راجع به یه دنیای دیگه صحبت میکنید. - طبیعتا از گفتن این حرفا نمیخوایم از حوزه ناامید بشیم که با وجود همه این مشکلات بهترین و قوی ترین نهاد علمی کشور که میتونه مشکلات مارو حل کنه حوزه هست اما نه این حوزه سازمانی که آقایون ساختنش، بلکه نهاد حوزه که ریشه تاریخی و فرهنگی بزرگی داره.
- دانشگاهی که نمیگم اکثر ولی تعداد قابل توجهی دانشجوی مخالف نظام داره که میاد آزادانه جلوی آقا صحبت میکنند نقد میکنن حواب میشنون • توی بیست سال گذشته چند بار اجازه صحبت بی واسطه رسانه ای همین طلبه هایی که کل عمرشونو برای این دین و انقلاب میخوان بگذارن گذاشتین؟ یعنی بیت رهبری که برای دانشجو و هر قشری اجازه صحبت میده به طلاب میرسه میگه فقط باید مسئولینش صحبت کنن؟
❖ من بعد از عمری تحقیق در فلسفه و منطق هنوز ادعای فهم بوعلی سینا را ندارم. 📝 ... اين بنده كه يك كار عمده‏اش تحقيق در منطق و فلسفه بو على است، مجهولاتى در منطق و فلسفه بو على دارد، اگر كسى را بيابد كه واقعاً منطق و فلسفه بو على را مى‏شناسد حاضر است با نهايت از محضرش بهره‏مند گردد... . . . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ من بعد از عمری تحقیق در فلسفه و منطق هنوز ادعای فهم بوعلی سینا را ندارم. 📝 #شهید_مطهری ... اين ب
❖ نمیتوان بین بزرگی شخصیت بوعلی سینا و ابوریحان قضاوتی کرد چرا که کسی در طول تاریخ این دو را نشناخته است. 📝 • برخى از شرق شناسان ابو ريحان را بزرگ‏ترين شخصيت علمى جهان اسلام و لااقل بزرگ‏ترين شخصيت علمى عصر خودش مى‏دانند و او را بر بو على مقدم مى‏شمارند. مقايسه ميان اين دو شخصيت بزرگ كار آسانى و بلكه كار صحيحى نيست زيرا اين دو شخصيت در يك ميدان مركب نرانده ‏اند، رشته تخصصى هر يك با ديگرى متفاوت است. • بعلاوه، مقايسه ميان اين‏چنين دو شخصيت، موقوف به اين است كه مقايسه كننده هم ابو ريحان را به درستى بشناسد و هم بو على را. من گمان نمى‏كنم چنين شخصى وجود داشته باشد. در گذشته نيز شايد افراد معدودى نظير خواجه نصير الدين طوسى بوده ‏اند كه واقعاً می توانسته ‏اند هم ابو ريحان را به درستى بشناسند و هم بو على را، هم به افكار و انديشه ‏هاى ابو ريحان احاطه يابند و هم به انديشه ‏هاى بو على؛ اما اينكه آنها عملًا روى هر دو نفر كار كرده‏اند يا نه، محل ترديد است. كسانى كه امروز مقايسه مى‏كنند، يا ابو ريحان را نمى‏شناسند و يا بو على را و يا هيچكدام را. • غالباً می پندارند كه اگر ابو ريحان ناشناخته است بو على كه اين همه بر سر زبانها بوده و كنگره ‏ها برايش تشكيل داده ‏اند ديگر نقطه ناشناخته ندارد، در صورتى كه بو على نيز ناشناخته است. اين بنده كه يك كار عمده‏اش تحقيق در منطق و فلسفه بو على است، مجهولاتى در منطق و فلسفه بو على دارد، اگر كسى را بيابد كه واقعاً منطق و فلسفه بو على را مى‏شناسد حاضر است با نهايت فروتنى از محضرش بهره‏مند گردد مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (مقالات فلسفى)، ج‏13، ص: 84 . . . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ من بعد از عمری تحقیق در فلسفه و منطق هنوز ادعای فهم بوعلی سینا را ندارم. 📝 #شهید_مطهری ... اين ب
• یکی از تجربیاتی که من توی مدت تحصیل خودم داشتم این هست که اساتیدی که راحت تر کلمه "نمیدانم" رو به کار میبرن قابل اعتماد تر هستند. منظورم این نیست که طرف هرچی میپرسی بگه بلد نیستم و بی سواد هستما که طبیعتا این فرد اصلا استاد نیست، منظورم اینکه انسان ها هرچقدر پخته تر و عمق علمی بیشتری داشته باشن با احتیاط بیشتر و در مسایل کمتر نظر تخصصی و قاطعانه میدن .
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
• یکی از تجربیاتی که من توی مدت تحصیل خودم داشتم این هست که اساتیدی که راحت تر کلمه "نمیدانم" رو به
- یادمه چند وقت پیش بعد از یک نشستی با آقای پارسانیا یکی از بانوان اصرار کردن که ایشون راجع به موضوع زن در یک سخنرانی شرکت کنن، ایشون بدون اینکه حرفشون جنبه تواضع داشته باشه گفتن من تخصصی توی زمینه مسایل بانوان ندارم و شاید از فرد دیگه ای دعوت کنید بیشتر استفاده کنید با اینکه ایشون کل عمرشون رو توی زمینه علوم انسانی گذاشتن اما صرفا در حوزه ای که تخصص دارن به خودشون اجازه نظر دادن میدادن و همین روحیه و رفتار ایشون برای من خیلی آموزنده بود.
برخی از اساتید محترم و فعال در حوزه فلسفه یا علوم انسانی رو وقتی نگاه میکنم میبینم طرف توی ده سال گذشته حداقل توی ده تا مسئله اجتماعی یا فلسفی و علمی ادعا داره و وقتی درسشون رو گوش میدی میبینی به طور کلی ایده های خوبی ممکنه داشته باشه ولی هیچکدوم از پروژه هاشون سر و ته نداره. همین مسئله هم باعث میشه خود تحول علوم انسانی رو ما ذبح کنیم، چون بالاخره مخاطب تا یه روزی پشت سر ما می افته و بعدش می فهمه که ما سروصدامون فقط زیاد بوده
فلک به مردمِ نادان دهد زمامِ مراد تو اهلِ فضلی و دانش، همین گناهت بس "حافظ"
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ مگر گفتیم به جنگل آمازون برای تبلیغ بروید که نمی روید؟ والله من کار شما را الهی نمیدانم. 📝 #سید_ع
• من میتونم به جرات بگم همه مطالبات سخنرانی های اخیر رهبری از حوزه رو حداقل سی سال پیش هم عینا گفتن منتهی کسی گوشش بدهکار نبوده. برای نمونه بازم مثل همین پستی که گذاشتم، یه بخش دیگه ای از سخنرانی ایشون که سی و چهار سال پیش توی جمع مسئولین حوزه گفتن رو براتون قرار میدم.
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ مگر گفتیم به جنگل آمازون برای تبلیغ بروید که نمی روید؟ والله من کار شما را الهی نمیدانم. 📝 #سید_ع
❖ سی و چهار سال گوش بدهکار حوزه... • مطالبه سال ۱۳۶۸/۰۹/۰۷: - مثلاً فرض بفرمایید که ما الان به رادیو میگوییم شما براى مسائل اسلامىِ منتشرشونده‌ی در رادیو چرا این‌قدر ضعیفید؟ خود من به خودم جواب دادم، در دلم البتّه، که خب اینها چه‌کار کنند؟ به چه کسى مراجعه کنند؟ از چه کسى بخواهند؟ تا من بگویم چرا، میگوید خیلى خب، بنویس تا من برایت بخوانم. من چه جوابش را بدهم؟ ببینید، وضع ما این است! و حوزه‌ی علمیّه در این زمینه‌ها موظّف است. • مطالبه سال ۱۴۰۲/۰۴/۲۱ : - یک وقتی چند سال قبل از این، تعداد زیادی، شاید پنجاه شصت نفر یا بیشتر از سینماگرهای کشور آمدند اینجا، در بالای این حسینیّه با بنده ملاقات داشتند؛ حرفهایی میزدند، گله‌هایی داشتند. من به این نتیجه رسیدم که ما گاهی توقّع زیادی میکنیم از اینها؛ ما کِی معارف لازم را در اختیار اینها گذاشتیم که حالا گله کنیم که چرا بر اساس این معارف شما فیلم نساختید؟ مواد را ما باید بدهیم 📝 . . . . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ سی و چهار سال گوش بدهکار حوزه... • مطالبه سال ۱۳۶۸/۰۹/۰۷: - مثلاً فرض بفرمایید که ما الان به راد
❖ حجم محتوای اسلامی که در رادیو [ رسانه ] تولید می‌شود حتی معرفت دینی یک نفر را هم افزایش نمی دهد. - هرچیزی که محتوای پوچ و بی معنی دارد را به اسم محتوای عرفانی پخش میکنند - این ها همه تقصیر کم کاری است. 📝 • بازخوانی مطالبه های ۳۴ سال پیش رهبری از حوزه های علمیه پیرامون کم‌کاری در مسئله . . . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• میدونستید امکان داره پوشیه و چادر خودش مصداق لباس شهرت بشه؟ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
• میدونستید امکان داره پوشیه و چادر خودش مصداق لباس شهرت بشه؟ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ htt
• یه بنده خدایی فتوای زیر از حضرت امام رو فرستاده برای من؛ - متن امام : بسمه تعالی، وجه و کفین در فرض عدم ریبه و مفسده از حرمت نظر‏‎ ‎‏مستثنا می باشد.‏ • از این استنباط میکنه پوشیدن پوشیه برای خانوم اکثرا هست چون دیدن چهره خانوم مفسده داره! • بهشون میگم خود امام و حضرت آقا توی صریح فتواشون گفتن مفسده دیده شدن چهره جایی هست که آرایش غیر متعارف داشته باشه - بهم میگه: « نمیخوای قبول کنی نمیکنی و دنبال تغییر حکم خدا هستی » •خیلی تلخه خیلی...
• قرائت چهل سال پیش مارکس و هگل و کانت رو از شهید مطهری میخونید نقد میکنید انتظار دارید بیرون حوزه خریدار داشته باشه حرفتون ؟ این عقب گرد هست نوآوری نیست. الان که دیگه متون اصلی فلاسفه غرب در دسترس هست نوشته های دسته چندم به درد نمیخوره، قرائت ها و حرف ها عمیق تر شده نمیشه با همون قرائت منسوخ به نقد فلسفه غرب رفت.
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
• یه بنده خدایی فتوای زیر از حضرت امام رو فرستاده برای من؛ - متن امام : بسمه تعالی، وجه و کفین در ف
👥 بهشون بفرمایید فتوا رو یه بار دیگه با دقت بخونن: امام فرموده «حرمت نظر»؛ که برای مرد است. چطور از حکمی که برای مرد است وجوب حکم دیگری برای زن رو نتیجه گرفتند؟
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ سی و چهار سال گوش بدهکار حوزه... • مطالبه سال ۱۳۶۸/۰۹/۰۷: - مثلاً فرض بفرمایید که ما الان به راد
❖ انقلاب اسلامی ایران از لحاظه ارائه مبانی فکری کم کارترین و ضعیف ترین انقلاب دنیاست و مسئولیت این به عهده حوزه علمیه است. 📝 . . . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
4_5882195824858894588.mp3
3.8M
بسم الله الرَّحمن الرَّحیم و به نستعین اگر از جسم بگذري و به جان رَسي به حادثي رسیده باشي؛ حقّ قدیم است؛ از کجا یابد حادث قدیم را؟! «ما لِلتُّرابِ وَ رَبِّ الأَرباب؟» نزدِ تو آن‌چه بدان بجهی و برهی، جان است، و آن‌گه اگر جان بر کف نهي، چه کرده باشی؟ «عاشقان‌ات سویِ تو تحفه اگر جان آرند به سَرِ تو که همی زیره به کرمان آرند» زیره به کرمان بري، چه قیمت و چه نرخ و چه آب‌روی آرَد؟ چون چنین بارگاهي است، اکنون او بي‌نیاز است، تو نیاز ببر؛ که بي‌نیاز «نیاز» دوست دارد. به‌واسطه‌ی آن نیاز از میانِ این حوادث، ناگاه، بجهی؛ از قدیم چیزی به تو پیوندد و آن عشق است: دامِ عشق آمد و در او پیچید؛ که «یُحِبُّونَهُ تأثیرِ یُحِبُّهُم» است. از آن قدیمْ قدیم را ببینی «و هُوَ یُدرِکُ الاَبصارَ» این است تمامی این سخن که تمام‌اش نیست، إلیٰ یوم القیامة تمام نخواهد شد. • متن: مقالات ، تصحیح دکتر محمّدعلی موحّد، نشر خوارزمی، ۱۳۶۹. • موسیقی: کنسرت خموشانه، محمدرضا لطفی و محمد قوی حلم، دستگاه آواز ابوعطا، ۱۳۸۵. • به نقل از کانال این سو عضویت در گروه و هنر ما 🍃 : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb
• تعدد قرائت علمی اگر خروجی تفکر باشد یک امر کاملا طبیعی و مطلوب هست که خود این اختلاف آرا باعث تولید فکر میشود، اما در حال حاضر تعدد قرائات علمی و برداشت ها غالبا حاصل تساهل فکر و نتیجه قرائت های سرسری و پروژه ای است که امکان گفتگوی جدی را با خطر مواجه کرده است.