eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.7هزار دنبال‌کننده
802 عکس
193 ویدیو
10 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است» • گروه #شعر و هنر ما : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed https://virasty.com/Taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
برخی از اساتید محترم و فعال در حوزه فلسفه یا علوم انسانی رو وقتی نگاه میکنم میبینم طرف توی ده سال گذشته حداقل توی ده تا مسئله اجتماعی یا فلسفی و علمی ادعا داره و وقتی درسشون رو گوش میدی میبینی به طور کلی ایده های خوبی ممکنه داشته باشه ولی هیچکدوم از پروژه هاشون سر و ته نداره. همین مسئله هم باعث میشه خود تحول علوم انسانی رو ما ذبح کنیم، چون بالاخره مخاطب تا یه روزی پشت سر ما می افته و بعدش می فهمه که ما سروصدامون فقط زیاد بوده
فلک به مردمِ نادان دهد زمامِ مراد تو اهلِ فضلی و دانش، همین گناهت بس "حافظ"
• من میتونم به جرات بگم همه مطالبات سخنرانی های اخیر رهبری از حوزه رو حداقل سی سال پیش هم عینا گفتن منتهی کسی گوشش بدهکار نبوده. برای نمونه بازم مثل همین پستی که گذاشتم، یه بخش دیگه ای از سخنرانی ایشون که سی و چهار سال پیش توی جمع مسئولین حوزه گفتن رو براتون قرار میدم.
❖ سی و چهار سال گوش بدهکار حوزه... • مطالبه سال ۱۳۶۸/۰۹/۰۷: - مثلاً فرض بفرمایید که ما الان به رادیو میگوییم شما براى مسائل اسلامىِ منتشرشونده‌ی در رادیو چرا این‌قدر ضعیفید؟ خود من به خودم جواب دادم، در دلم البتّه، که خب اینها چه‌کار کنند؟ به چه کسى مراجعه کنند؟ از چه کسى بخواهند؟ تا من بگویم چرا، میگوید خیلى خب، بنویس تا من برایت بخوانم. من چه جوابش را بدهم؟ ببینید، وضع ما این است! و حوزه‌ی علمیّه در این زمینه‌ها موظّف است. • مطالبه سال ۱۴۰۲/۰۴/۲۱ : - یک وقتی چند سال قبل از این، تعداد زیادی، شاید پنجاه شصت نفر یا بیشتر از سینماگرهای کشور آمدند اینجا، در بالای این حسینیّه با بنده ملاقات داشتند؛ حرفهایی میزدند، گله‌هایی داشتند. من به این نتیجه رسیدم که ما گاهی توقّع زیادی میکنیم از اینها؛ ما کِی معارف لازم را در اختیار اینها گذاشتیم که حالا گله کنیم که چرا بر اساس این معارف شما فیلم نساختید؟ مواد را ما باید بدهیم 📝 . . . . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ حجم محتوای اسلامی که در رادیو [ رسانه ] تولید می‌شود حتی معرفت دینی یک نفر را هم افزایش نمی دهد. - هرچیزی که محتوای پوچ و بی معنی دارد را به اسم محتوای عرفانی پخش میکنند - این ها همه تقصیر کم کاری است. 📝 • بازخوانی مطالبه های ۳۴ سال پیش رهبری از حوزه های علمیه پیرامون کم‌کاری در مسئله . . . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• میدونستید امکان داره پوشیه و چادر خودش مصداق لباس شهرت بشه؟ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• یه بنده خدایی فتوای زیر از حضرت امام رو فرستاده برای من؛ - متن امام : بسمه تعالی، وجه و کفین در فرض عدم ریبه و مفسده از حرمت نظر‏‎ ‎‏مستثنا می باشد.‏ • از این استنباط میکنه پوشیدن پوشیه برای خانوم اکثرا هست چون دیدن چهره خانوم مفسده داره! • بهشون میگم خود امام و حضرت آقا توی صریح فتواشون گفتن مفسده دیده شدن چهره جایی هست که آرایش غیر متعارف داشته باشه - بهم میگه: « نمیخوای قبول کنی نمیکنی و دنبال تغییر حکم خدا هستی » •خیلی تلخه خیلی...
• قرائت چهل سال پیش مارکس و هگل و کانت رو از شهید مطهری میخونید نقد میکنید انتظار دارید بیرون حوزه خریدار داشته باشه حرفتون ؟ این عقب گرد هست نوآوری نیست. الان که دیگه متون اصلی فلاسفه غرب در دسترس هست نوشته های دسته چندم به درد نمیخوره، قرائت ها و حرف ها عمیق تر شده نمیشه با همون قرائت منسوخ به نقد فلسفه غرب رفت.
👥 بهشون بفرمایید فتوا رو یه بار دیگه با دقت بخونن: امام فرموده «حرمت نظر»؛ که برای مرد است. چطور از حکمی که برای مرد است وجوب حکم دیگری برای زن رو نتیجه گرفتند؟
❖ انقلاب اسلامی ایران از لحاظه ارائه مبانی فکری کم کارترین و ضعیف ترین انقلاب دنیاست و مسئولیت این به عهده حوزه علمیه است. 📝 . . . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
4_5882195824858894588.mp3
3.8M
بسم الله الرَّحمن الرَّحیم و به نستعین اگر از جسم بگذري و به جان رَسي به حادثي رسیده باشي؛ حقّ قدیم است؛ از کجا یابد حادث قدیم را؟! «ما لِلتُّرابِ وَ رَبِّ الأَرباب؟» نزدِ تو آن‌چه بدان بجهی و برهی، جان است، و آن‌گه اگر جان بر کف نهي، چه کرده باشی؟ «عاشقان‌ات سویِ تو تحفه اگر جان آرند به سَرِ تو که همی زیره به کرمان آرند» زیره به کرمان بري، چه قیمت و چه نرخ و چه آب‌روی آرَد؟ چون چنین بارگاهي است، اکنون او بي‌نیاز است، تو نیاز ببر؛ که بي‌نیاز «نیاز» دوست دارد. به‌واسطه‌ی آن نیاز از میانِ این حوادث، ناگاه، بجهی؛ از قدیم چیزی به تو پیوندد و آن عشق است: دامِ عشق آمد و در او پیچید؛ که «یُحِبُّونَهُ تأثیرِ یُحِبُّهُم» است. از آن قدیمْ قدیم را ببینی «و هُوَ یُدرِکُ الاَبصارَ» این است تمامی این سخن که تمام‌اش نیست، إلیٰ یوم القیامة تمام نخواهد شد. • متن: مقالات ، تصحیح دکتر محمّدعلی موحّد، نشر خوارزمی، ۱۳۶۹. • موسیقی: کنسرت خموشانه، محمدرضا لطفی و محمد قوی حلم، دستگاه آواز ابوعطا، ۱۳۸۵. • به نقل از کانال این سو عضویت در گروه و هنر ما 🍃 : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb
• تعدد قرائت علمی اگر خروجی تفکر باشد یک امر کاملا طبیعی و مطلوب هست که خود این اختلاف آرا باعث تولید فکر میشود، اما در حال حاضر تعدد قرائات علمی و برداشت ها غالبا حاصل تساهل فکر و نتیجه قرائت های سرسری و پروژه ای است که امکان گفتگوی جدی را با خطر مواجه کرده است.
آمد غمش ولایتِ جان را ستد به زور در دل نشست و قلعه‌ی جان را حصار داد... "ظهیرالدین‌فاریابی"
❖ کتاب های تبلیغی و دینی معاصر ما اغلب زیانشان از منافعشان بیشتر است. 📝 • هرکس که از مادر خود قهر کرده هوس کرده در دفاع از اسلام کتاب بنویسد و این تقصیر بی نظمی سازمان روحانیت است. . . . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
- به قول یه بنده خدایی؛ اگه ما طلبه ها اینقد که به سفیدی عمامه هامون اهمیت میدیم به سفیدی دلمون اهمیت میدادیم دیگه مشکلی نداشتیم.
Mahmoud Karimi - Saram Khake Kafe Paye Hossein Ast (128).mp3
3.64M
• من تجربه کردم نه دروغ است نه احساس بی حنجره هم میشود آواز بخوانیم 🖤 ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ امت ۷۲ نفره امام حسین، تنها امت بی بدیل تاریخ بشریت است. 📝 ... دنيا تا كنون هيچ امتى و جمعيتى را نشان نداده كه همه افراد آن پاك باشد، و در نتيجه امتى طاهر به طورى كه حتى يك نفر غير طاهر و داراى لغزش و گناه در آن نباشد، الا يك امت هفتاد و دو نفرى، يعنى ياران حسين بن على بن ابى طالب (صلوات اللَّه عليهما) كه همگى پاك بودند، از اين امت كوچك كه بگذريم همه جمعيت‏ها و حتى مؤمنين صدر اسلام مركب بوده‏اند از مؤمنين واقعى، و منافق، و بيمار دل، و پيرو هواى نفس... . . . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
امام حسین با بودا نسبت فامیلی دارد! • چند وقت پیش با یکی از طلاب جامعه المصطفی که اهل هند بود صحبت میکردم ایشون در ایام محرم به هندوستان برای تبلیغ می‌رفتند. ازشون پرسیدم بودایی هایی که اونجا هستند یا پیروان ادیان دیگه که مسلمان نیستند برای شما در این ایام تبلیغ دردسر درست نمی‌کنند ؟ - گفت: نه اتفاقا بودایی ها ارادت عجیبی به امام‌حسین دارند. - پرسیدم چه طور ؟ - گفت: اعتقاد دارند که امام حسین با بودا یک نسبت فامیلی دارد برای همین برای امام حسین کلی مراسم میگیرند! ( جزئیات چگونگی این نسبت فامیلی یادم نیست) - گفتم خوب این واقعیت داره؟ - گفت نه کاملا خرافه است و هیچ اعتبار و سند تاریخی نداره. - کمی مکس کرد بعد گفت: ولی ما تا جایی که میتونیم اونجا این مسئله رو تایید میکنیم و ترویجش میدیم! - گفتم یعنی چی؟ گفت خوب همه میدونیم دروغ هست ولی باعث میشه دستگاه عزاداری امام حسین گسترده تر و بهتر توی هند برگزار بشه!!! - این بنده خدا نمیدونست چیزی که داره گسترده تر میشه بساط و دکان خودش هست نه دستگاه امام حسین هرچند این رفتار برای ما خیلی عجیب و غریب هست ولی وقتی همین سخنرانی ها و باورهای عمومی خودمون رو با واقعیت های داستان عاشورا مقایسه میکنیم کلی مصداق اینطوری پیدا میشن که روحمونم خبر نداره ولی ما هرسال با همین فرمون داریم جلو میریم بدون اینکه ذره ای احساس نیاز نسبت به معرفت واقعه عاشورا پیدا کنیم. ❖ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
29.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❖ یکی با لب ، یکی با دل ، یکی با سر به پات افتد دل سلطان عالم را به دست آوردن آسان نیست • یکی از زیباترین اشعاری که توی چندین سال گذشته شنیدم شعری بود که دیشب آقای سلحشور خوندن، حماسه زیبایی احساسات شکوه و سوز همه یک جا توی یک شعر بود: بیابان با وجود تو برای ما بیابان نیست کسی که با تو می آید سفر دیگر پریشان نیست کنار تو کسی دلواپس خار مغیلان نیست بیابان گردمان کردی ولی زینب پشیمان نیست . اگر دربدر کوه و بیابانم کنی عشق است اگر زخمی صد خار مغیلانم کنی عشق است پریشانم کنی عشق است ، حیرانم کنی عشق است اگر دنبال معشوق است دل ، دنبال سامان نیست برادر جان تو ثارالله و ثارالله دیگر من حسین قبل خنجر تو ، حسین بعد خنجر من تجلی می کنم در تو ، تجلی می کنی در من شهادت یا اسارت هر دو آغاز است ، پایان نیست ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
•• عزیزان اگر توفیق دارید و سخنران هیئت یا هر مراسمی توی محرم هستین خواهشا مطالعه کنید برای سخنرانی. مطالعه هم یعنی مطالعه ... • یک حقیقت تلخی که این روزا وجود داره اینکه روحانیون ما به جای اینکه خودشون محتوا تولید کنن برخی از منبر ها یا سخنرانی های از پیش آماده شده افراد مشهور رو گوش میدن و با تلفیق اونا و گاها عین اون رو توی سخنرانی خودشون به مردم میان‌ و میگن. • این اسمش حقیقتا تبلیغ نیست. تبلیغ یعنی بر اساس اقتضائات مخاطب و نیاز های اون بتونی محتوا آماده کنی. وقتی شما خودت با کار فکری به محتوایی که ارائه میدی نرسیدی و مثل یک ریکوردری که صرفا یه محتوایی رو ضبط کرده داری اون رو توی مجالس دوباره پخش میکنی اثر این محتوا هیچ وقت ارتقا معرفت مخاطب و خود شما رو در پی نداره. • علاوه بر این قالب و صدای خوب هنری یک سخنران زمانی به درد میخوره که محتوا داشته باشه، بعضی سخنرانی هارو بنده که گوش میدم حقیقتا با یک هیجان و شیوه هنری ای مطلب رو میگه که انسان فک ‌میکنه قرار هست چی بگه بعد هرچی منتظر میمونی تا آخر منبر دوتا نکته به درد بخور ازش در نمیاد. این آفت حتی خیلی از سخنران های مشهور مام هست که محتوا حقیقتا خیلی ضعیف و گاها متناقض هست.
❖ از حضرت امير صلوات اللّه عليه روايت شده كه چون وقت نماز مى‏شد، به خود مى‏پيچيد و متزلزل مى‏شد. عرض كردند به آن حضرت اين چه حالى است تو را يا امير المؤمنين. مى‏فرمود: «آمد وقت امانتى كه خداى تعالى عرضه داشت آن را بر آسمان‏ها و زمينها و ابا كردند از حمل آن و ترسيدند از آن.» - و سيّد بن طاوس [قدّس سرّه‏] در فلاح السّائل نقل فرموده كه حضرت عليه السلام وقتى وضو مى‏گرفت رنگش تغيير مى‏كرد و مفاصلش مى‏لرزيد. سبب از آن حضرت پرسيدند، فرمود: «سزاوار است براى كسى كه وقوف كرد بين دو دست صاحب عرش اين كه رنگش زرد شود و مفاصلش بلرزد.» امام خمینی، آداب الصلاة، ص: ۱۱۲ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• درسته عزاداری و امام حسین برای جمهوری اسلامی نیست ولی جمهوری اسلامی از عزاداری و امام حسین هست. نمیتونی عزادار باشی ولی از این عزاداری به جمهوری اسلامی نرسی.
❖ مداح هنرمند نیازی به "روضه مکشوف" ندارد! 📝 • ما در مشهد یک واعظی داشتیم، مرحوم حاجی رکن؛ به او میگفتیم آقای رکن و حدود شاید چهل سال، چهل و پنج سال قبل از این - یا بیشتر - ایشان از دنیا رفته. منبری پیرمرد محاسن سفیدی بود، واعظ خوبی بود و منبر بسیار شیرین و جذابی هم داشت. میرفت منبر و روضه میخواند؛ این روضه مجلس را منقلب میکرد؛ زیر و رو میکرد. در حالی که مطلقاً - تعبیر خودش این بود و بارها در منبر میگفت که خاک بر دهانم اگر اسمی از نیزه و شمشیر و خنجر بیاورم - از این چیزهائی که متعارف است که گفته بشود، ؛ اصلاً و ابداً. حادثه را تصویر میکرد؛ تصویر هنرمندانه. یک هنرمند غریزی و بالذات بود. واقعاً یک هنرمند بود. اگر اینجور هنرمندها شناخته بشوند و تربیت بشوند، خیلی باارزشند. اینجوری است قضیه؛ ما اگر بتوانیم ابعاض و ابعاد حادثه را با نگاه هنرمندانه و با زبان هنرمندانه، ببینیم و تبیین و تصویر بکنیم، به افزودنی هیچ احتیاج ندارد؛ این افزودنیهای مضر و رنگ‌آمیزیهای غیرلازم هیچ لزومی ندارد... . . . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef