eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.7هزار دنبال‌کننده
802 عکس
193 ویدیو
10 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است» • گروه #شعر و هنر ما : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed https://virasty.com/Taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
• تعدد قرائت علمی اگر خروجی تفکر باشد یک امر کاملا طبیعی و مطلوب هست که خود این اختلاف آرا باعث تولید فکر میشود، اما در حال حاضر تعدد قرائات علمی و برداشت ها غالبا حاصل تساهل فکر و نتیجه قرائت های سرسری و پروژه ای است که امکان گفتگوی جدی را با خطر مواجه کرده است.
آمد غمش ولایتِ جان را ستد به زور در دل نشست و قلعه‌ی جان را حصار داد... "ظهیرالدین‌فاریابی"
❖ کتاب های تبلیغی و دینی معاصر ما اغلب زیانشان از منافعشان بیشتر است. 📝 • هرکس که از مادر خود قهر کرده هوس کرده در دفاع از اسلام کتاب بنویسد و این تقصیر بی نظمی سازمان روحانیت است. . . . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
- به قول یه بنده خدایی؛ اگه ما طلبه ها اینقد که به سفیدی عمامه هامون اهمیت میدیم به سفیدی دلمون اهمیت میدادیم دیگه مشکلی نداشتیم.
Mahmoud Karimi - Saram Khake Kafe Paye Hossein Ast (128).mp3
3.64M
• من تجربه کردم نه دروغ است نه احساس بی حنجره هم میشود آواز بخوانیم 🖤 ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ امت ۷۲ نفره امام حسین، تنها امت بی بدیل تاریخ بشریت است. 📝 ... دنيا تا كنون هيچ امتى و جمعيتى را نشان نداده كه همه افراد آن پاك باشد، و در نتيجه امتى طاهر به طورى كه حتى يك نفر غير طاهر و داراى لغزش و گناه در آن نباشد، الا يك امت هفتاد و دو نفرى، يعنى ياران حسين بن على بن ابى طالب (صلوات اللَّه عليهما) كه همگى پاك بودند، از اين امت كوچك كه بگذريم همه جمعيت‏ها و حتى مؤمنين صدر اسلام مركب بوده‏اند از مؤمنين واقعى، و منافق، و بيمار دل، و پيرو هواى نفس... . . . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
امام حسین با بودا نسبت فامیلی دارد! • چند وقت پیش با یکی از طلاب جامعه المصطفی که اهل هند بود صحبت میکردم ایشون در ایام محرم به هندوستان برای تبلیغ می‌رفتند. ازشون پرسیدم بودایی هایی که اونجا هستند یا پیروان ادیان دیگه که مسلمان نیستند برای شما در این ایام تبلیغ دردسر درست نمی‌کنند ؟ - گفت: نه اتفاقا بودایی ها ارادت عجیبی به امام‌حسین دارند. - پرسیدم چه طور ؟ - گفت: اعتقاد دارند که امام حسین با بودا یک نسبت فامیلی دارد برای همین برای امام حسین کلی مراسم میگیرند! ( جزئیات چگونگی این نسبت فامیلی یادم نیست) - گفتم خوب این واقعیت داره؟ - گفت نه کاملا خرافه است و هیچ اعتبار و سند تاریخی نداره. - کمی مکس کرد بعد گفت: ولی ما تا جایی که میتونیم اونجا این مسئله رو تایید میکنیم و ترویجش میدیم! - گفتم یعنی چی؟ گفت خوب همه میدونیم دروغ هست ولی باعث میشه دستگاه عزاداری امام حسین گسترده تر و بهتر توی هند برگزار بشه!!! - این بنده خدا نمیدونست چیزی که داره گسترده تر میشه بساط و دکان خودش هست نه دستگاه امام حسین هرچند این رفتار برای ما خیلی عجیب و غریب هست ولی وقتی همین سخنرانی ها و باورهای عمومی خودمون رو با واقعیت های داستان عاشورا مقایسه میکنیم کلی مصداق اینطوری پیدا میشن که روحمونم خبر نداره ولی ما هرسال با همین فرمون داریم جلو میریم بدون اینکه ذره ای احساس نیاز نسبت به معرفت واقعه عاشورا پیدا کنیم. ❖ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
29.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❖ یکی با لب ، یکی با دل ، یکی با سر به پات افتد دل سلطان عالم را به دست آوردن آسان نیست • یکی از زیباترین اشعاری که توی چندین سال گذشته شنیدم شعری بود که دیشب آقای سلحشور خوندن، حماسه زیبایی احساسات شکوه و سوز همه یک جا توی یک شعر بود: بیابان با وجود تو برای ما بیابان نیست کسی که با تو می آید سفر دیگر پریشان نیست کنار تو کسی دلواپس خار مغیلان نیست بیابان گردمان کردی ولی زینب پشیمان نیست . اگر دربدر کوه و بیابانم کنی عشق است اگر زخمی صد خار مغیلانم کنی عشق است پریشانم کنی عشق است ، حیرانم کنی عشق است اگر دنبال معشوق است دل ، دنبال سامان نیست برادر جان تو ثارالله و ثارالله دیگر من حسین قبل خنجر تو ، حسین بعد خنجر من تجلی می کنم در تو ، تجلی می کنی در من شهادت یا اسارت هر دو آغاز است ، پایان نیست ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
•• عزیزان اگر توفیق دارید و سخنران هیئت یا هر مراسمی توی محرم هستین خواهشا مطالعه کنید برای سخنرانی. مطالعه هم یعنی مطالعه ... • یک حقیقت تلخی که این روزا وجود داره اینکه روحانیون ما به جای اینکه خودشون محتوا تولید کنن برخی از منبر ها یا سخنرانی های از پیش آماده شده افراد مشهور رو گوش میدن و با تلفیق اونا و گاها عین اون رو توی سخنرانی خودشون به مردم میان‌ و میگن. • این اسمش حقیقتا تبلیغ نیست. تبلیغ یعنی بر اساس اقتضائات مخاطب و نیاز های اون بتونی محتوا آماده کنی. وقتی شما خودت با کار فکری به محتوایی که ارائه میدی نرسیدی و مثل یک ریکوردری که صرفا یه محتوایی رو ضبط کرده داری اون رو توی مجالس دوباره پخش میکنی اثر این محتوا هیچ وقت ارتقا معرفت مخاطب و خود شما رو در پی نداره. • علاوه بر این قالب و صدای خوب هنری یک سخنران زمانی به درد میخوره که محتوا داشته باشه، بعضی سخنرانی هارو بنده که گوش میدم حقیقتا با یک هیجان و شیوه هنری ای مطلب رو میگه که انسان فک ‌میکنه قرار هست چی بگه بعد هرچی منتظر میمونی تا آخر منبر دوتا نکته به درد بخور ازش در نمیاد. این آفت حتی خیلی از سخنران های مشهور مام هست که محتوا حقیقتا خیلی ضعیف و گاها متناقض هست.
❖ از حضرت امير صلوات اللّه عليه روايت شده كه چون وقت نماز مى‏شد، به خود مى‏پيچيد و متزلزل مى‏شد. عرض كردند به آن حضرت اين چه حالى است تو را يا امير المؤمنين. مى‏فرمود: «آمد وقت امانتى كه خداى تعالى عرضه داشت آن را بر آسمان‏ها و زمينها و ابا كردند از حمل آن و ترسيدند از آن.» - و سيّد بن طاوس [قدّس سرّه‏] در فلاح السّائل نقل فرموده كه حضرت عليه السلام وقتى وضو مى‏گرفت رنگش تغيير مى‏كرد و مفاصلش مى‏لرزيد. سبب از آن حضرت پرسيدند، فرمود: «سزاوار است براى كسى كه وقوف كرد بين دو دست صاحب عرش اين كه رنگش زرد شود و مفاصلش بلرزد.» امام خمینی، آداب الصلاة، ص: ۱۱۲ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• درسته عزاداری و امام حسین برای جمهوری اسلامی نیست ولی جمهوری اسلامی از عزاداری و امام حسین هست. نمیتونی عزادار باشی ولی از این عزاداری به جمهوری اسلامی نرسی.
❖ مداح هنرمند نیازی به "روضه مکشوف" ندارد! 📝 • ما در مشهد یک واعظی داشتیم، مرحوم حاجی رکن؛ به او میگفتیم آقای رکن و حدود شاید چهل سال، چهل و پنج سال قبل از این - یا بیشتر - ایشان از دنیا رفته. منبری پیرمرد محاسن سفیدی بود، واعظ خوبی بود و منبر بسیار شیرین و جذابی هم داشت. میرفت منبر و روضه میخواند؛ این روضه مجلس را منقلب میکرد؛ زیر و رو میکرد. در حالی که مطلقاً - تعبیر خودش این بود و بارها در منبر میگفت که خاک بر دهانم اگر اسمی از نیزه و شمشیر و خنجر بیاورم - از این چیزهائی که متعارف است که گفته بشود، ؛ اصلاً و ابداً. حادثه را تصویر میکرد؛ تصویر هنرمندانه. یک هنرمند غریزی و بالذات بود. واقعاً یک هنرمند بود. اگر اینجور هنرمندها شناخته بشوند و تربیت بشوند، خیلی باارزشند. اینجوری است قضیه؛ ما اگر بتوانیم ابعاض و ابعاد حادثه را با نگاه هنرمندانه و با زبان هنرمندانه، ببینیم و تبیین و تصویر بکنیم، به افزودنی هیچ احتیاج ندارد؛ این افزودنیهای مضر و رنگ‌آمیزیهای غیرلازم هیچ لزومی ندارد... . . . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• سرپوش گذاشتن به فلسفه اصلی واقعه کربلا از جمله آسیب های روضه های مکشوف است. - متاسفانه آنطور که باب شده مادحین برای آنکه مخاطب و‌ مجلس را به اوج احساسات برسانند نه تنها در غیر عاشورا بلکه به هر مناسبتی از تلخ ترین و وحشتناک ترین حوادث عاشورا به صریح ترین شکل یاد میکنند به طوری که ذهن مخاطبین را چنان شرطی کرده اند که همگی احساس میکنند تا آن وقایع خاص قتلگاه بیان نشود روضه شروع نشده است. - شهید مطهری تعبیری که نسبت به بزرگی اندوه عاشورا داشت این بود که تلخی و مصیبت این اتفاق نه به خاطر فجایع مادی انسانی آن است که شاید در طول تاریخ اگر اتفاقات انسانی را بررسی کنیم شکنجه ها و سختی های بدتری هم برای بشر به وجود آمده بلکه جفا در حق بزرگی و عظمت شخصیت انسان کامل در کربلا هست که اندوه عاشورا را برای ما بی بدیل کرده است. - در واقع وقتی ما درکی از معرفت و فلسفه عاشورا نداشته باشیم به توصیف هایی از ظلم واقع شده در آن ماجرا که جنبه معرفتی دارند اشک نخواهیم ریخت و صرفاً احساسات ما مانند احساسات یک انسان دنیا زده برای اتفاقات ظاهری مادی دلخراش عاشورا خواهد بود و طبیعی است که در این صورت روایتمان برای نشان دادن سختی حوادث محدود به خوشنت های ظاهری واقعه خواهد بود. چنین تقلیلی از روایت عاشورا باعث خواهد شد دیگر هتک حرمت های مادی در ظاهر کوچک در حق انسان کامل برای ما غم بزرگ نباشد، دیگر نتوانیم مانند امام راحل بگوییم بالاترین مصیبت اسلام سلب حکومت از امیرالمومنین بود و برای همین یک جمله حماسه و شور برپا کنیم ما بی هنر ها حق روضه را هیچوقت ادا نمیکنیم ... زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ اگر اعتقاد داریم خدا از امام حسین سخت گیر تر هدایت و شفاعت میکند ما یک ! 📝 • [ فکر میکنیم با ] امام حسین با یک روضه ای گرفتن و یک دانه اشکی ریختن و چندتا سینه زدن و خلاصه در چند روز دهه عاشورا سهل و ساده می شود همه قضایا را صاف کرد؛ ما به جای اینکه از در خدا وارد شویم که در خیلی سخت و مشکلی هست از در امام حسین وارد میشویم... این بت پرستی است!!! . . . . . . زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ باید معنی شفاعت درست و غلط را بدانیم تا دچار گناه و اشتباه در هنگام توسل نشویم. 📝 - کدام شفیع است که به خود اجازه بدهد یک کلمه بر خلاف رضای خدا درباره کسی حرف بزند؟! پس آن شفاعتی که شفاعت مردود و شفاعت منفی است [آن است که برای شفیع ‏ قائل باشیم.] مخصوصاً تکرار می‌کنم: ما هر دو را باید بدانیم، هم آن [شفاعتی‏] که نیست، تا یک وقت از راهی وارد نشویم که غیر از اینکه کار بی‌فایده‌ای کرده‌ایم گناهی هم مرتکب شده‌ایم، و هم آن که هست، چون واقعاً هست و ما باید هر چیزی را آنچنان که هست بدانیم. - امام حسین درِ دیگری باز نکرده غیر از در خانه خدا که بگوییم از در خانه خدا نمی‌رویم، از در خانه امام حسین می‌رویم! اگر دری غیر از در خانه خدا باز کرده باشد که او امام حسین نیست. - شفاعت همان مغفرت الهی است که وقتی به خدا نسبت می‌دهیم اسمش می‌شود «مغفرت»، وقتی به وسائلی که خدا برای مغفرت خودش برانگیخته است نسبت می‌دهیم اسمش می‌شود «شفاعت». •• استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج ۵ ، ص۹۸ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
•• واقعه عاشورا به قرآن خواندن سیدالشهدا ختم میشود، یعنی سلوک حسینی از قرآن و با قرآن و به قرآن است، در عزاداری های محرم جایگاه قرآن در کجا قرار دارد؟
•• من کل سخنرانی ها و متن های حضرت امام و حضرت آقا رو گشتم هیچکدوم از دو امامین انقلاب یک کلمه تا حالا راجع به شخصیتی به اسم حضرت رقیه صحبتی نکردن، با اینکه حضرت آقا تقریبا راجع به همه شخصیت های مشهور و غیر مشهور و حتی امام زاده های بعد از واقعه عاشورا سخنرانی های نسبتا مفصلی دارند اما هیچوقت از وجود چنین شخصیتی اسمی هم نبردن،به نظرتون این مسئله اتفاقی هست؟ اگر شما پیدا کردین برای بنده بفرستید حتما. • البته نکته ای که هست اینکه طبیعتا امام حسین در واقعه عاشورا دخترانی داشتن اما بحث سر عنوان و اسم شخصیتی به اسم حضرت رقیه و بعضی اتفاقاتی هست که بعضا نقل میشه.
❖ توهینی بزرگتر از این نیست که بگوییم ما عزاداری میکنیم تا دل حضرت زهرا تسلی پیدا کند! 📝 ... ائمه اطهار حتى به روايت از پيغمبر اكرم گفتند كه اين [حادثه‏] بايد زنده بماند، فراموش نشود، مردم بنشينند و بگريند. چرا چنين گفتند؟ هدف آنها از اين دستور چه بوده است؟ اينجا هم باز يك هدف واقعى است و يك هدف مسخ شده: يك بار آمديم گفتيم اين فقط به خاطر اين است كه تسلّى خاطرى براى حضرت زهرا سلام اللَّه عليها باشد. ايشان با اينكه در بهشت هستند، با اينكه همراه فرزند بزرگوارشان هستند و خود امام حسين هم فرمود: «وَ هِىَ مَجْموعَةٌ لَهُ فى حَضيرَةِ الْقُدْسِ» و در روز اول فرمود: «وَ ما اوْلَهَنى الى‏ اسْلافى اشْتِياقَ يَعْقوبَ الى‏ يوسُفَ» من آرزو دارم كشته شوم چون به پدرم، به جدم و به مادرم ملحق مى‏شوم؛ با اينكه امام حسين ملحق به مادرش هست، مع ذلك حضرت زهرا در بهشت نشسته دائماً بى تابى می ‏كند و ما مردم بی سروپا بايد بياييم يك مقدار گريه كنيم كه حضرت زهرا تسلى خاطر پيدا كند. آيا شما توهينى بالاتر از اين براى حضرت زهرا پيدا می ‏كنيد؟ گفتند ائمه كه دستور دادند گريه كنيد، هدف از اين دستور اين بوده كه حضرت زهرا پيدا كند... . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• دعا کنید گریه های از سر شرمندگی ما تبدیل به گریه های شوق بشه
ما بدين در نه پی حشمت و جاه آمده‌ايم از بد حادثه اين جا به پناه آمده‌ايم ره رو منزل عشقيم و ز سرحد عدم تا به اقليم وجود اين همه راه آمده‌ايم سبزه خط تو ديديم و ز بستان بهشت به طلبکاری اين مهرگياه آمده‌ايم با چنين گنج که شد خازن او روح امين به گدايی به در خانه شاه آمده‌ايم لنگر حلم تو ای کشتی توفيق کجاست که در اين بحر کرم غرق گناه آمده‌ايم آبرو می‌رود ای ابر خطاپوش ببار که به ديوان عمل نامه سياه آمده‌ايم حافظ اين خرقه پشمينه بينداز که ما از پی قافله با آتش آه آمده‌ايم ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• تساهل دینی در حوزه معرفتی به مراتب خطرناک تر از تساهل در عمل است. چرا که تساهل معرفتی امکان زایش دو نوع عمل که بیان باشد از تحجر و اباحه گری را دارد، اما تساهل در عمل صرفا یک نقص از این دو را برخوردار است. انقلاب اسلامی در وضعیت کنونی اگر نگوییم بیشتر بلکه به همان اندازه که از تساهل در عمل رنج برده از تحجر نیز رنج برده است. تفکر هایی از جنس مهدی جمشیدی ریشه در تساهل معرفت دینی دارد به این معنی که تحلیل های فوری و سطحی با سویه گری های دین حداقلی مارا در وضعیت فعلی به منجلاب فرهنگی میکشاند. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
4_5893228204272915465.mp3
1.65M
• فتنه ی چشم توچندان پی بیداد گرفت که شکیب دل من دامن فریاد گرفت هوشنگ_ابتهاج 🖤 عضویت در گروه و هنر ما 🍃 : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb