eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.7هزار دنبال‌کننده
837 عکس
199 ویدیو
10 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است» • گروه #شعر و هنر ما : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed https://virasty.com/Taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
یکی دیگر از تحریفات عصر ما و مظلومیت های نبی اکرم این هست که گاها دیده میشه برخی جریان های کم عمق مقام حضرت امیرالمومنین یا حضرت فاطمه رو بالاتر از آن حضرت مطرح میکنن و این جفای بزرگی در حق شخصیت نبی اکرم هست. کسی که عمق معرفتی کافی داشته باشه متوجه میشه که حضرت علی با تمام کمالاتی که دارن باب مدینه علم نبی هست و حتی نسبت مساوات مقامات هم برای پیامبر با سایر اهل بیت ظلم در حق شخصیت ایشون هست. چنین تحریفاتی غالبا خروجی هیئات و دین داری های جریان های بی عمق و سنتی ماهست
شیعه ای که معرفتش نسبت به پیامبر از معرفتش نسبت به حضرت علی کمتر هست، شیعه علی نیست...
محمد صلى الله عليه و آله و اسلام.pdf
407.6K
❖ مقاله فارسی محمد (ص) از علامه طباطبایی ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
✍راه ورسم فلسفه خوانی: بازهم بسم الله الرحمن الرحیم پیرو سوالات برخی دوستان عزیز پیرامون طریقه تحصیل علم فلسفه و علم اصول، مطالبی را خدمت عزیزان عرض می کنم؛ ابتدا در مورد علم فلسفه اسلامی چند کلمه ای می نویسم؛ دانش فلسفه اسلامی بعنوان دانشی که بخشی(نه همه)از مبادی کلان معرفتی عالمان دینی را تامین می کند، اهمیت بسزایی دارد که بخش هایی از آن را در بخش اول ودوم رساله"اجتهاد دراسلام" سعی کردم به اجمال توضیح دهم. مع الوصف قبل ازتوصیه وارائه طریق بایستی مخاطب این گفتار هدف خود را ازتحصیل این دانش روشن کند. در ادامه به چند سطح از تحصیل فلسفه اشاره می کنم: سطح اول؛آشنایی با مفاهیم برای چنین سطحی از فلسفه خوانی، بیش از کتاب بدایه الحکمه یا کتاب آموزش فلسفه را لازم نمی دانم البته هریک که انتخاب شود بایستی کامل خوانده شود نه فقط چند مبحث ابتدایی کتاب. درصورتی که مخاطب بخواهد به سطح آشنایی با مفاهیم فلسفی اکتفا کند(تا بااصطلاحات فلسفی در کتب عقلی واصول فقه و... آشنا شود) صرف زمان و عمر بیش از این اندازه را صحیح نمی دانم. سطح دوم؛ آشنایی با نظام فلسفی مشهور برای این سطح از فلسفه خوانی، بایستی کتاب بدایه الحکمه ونهایه الحکمه به طورکامل با استاد خوانده شوند. وتاکید می کنم از ابتدا تا انتها. غالب مباحث اساسی ومهم حکمت اسلامی بعد از مبحث ماهیات شروع می شوند و صرف زمان وعمر زیاد در مباحث ابتدایی فلسفه_بدون آنکه به مباحث متاخر پرداخته شود_ به هیچ عنوان شیوه صحیحی نیست. چنین روشی موجب می شود متعلم نگاه صحیح وبرداشت مطلوبی از نظام واره حکمت اسلامی نداشته باشد و به نوعی کل مباحث فلسفی را از روزنه تنگ چند مبحث ابتدایی فلسفه تجزیه وتحلیل نماید. معیاردراین سطح آن است که مدعای کلام علامه طباطبایی رحمه الله درمباحث مختلف درحد قابل قبولی فهم و تصویر گردد. علامه طباطبایی رحمه الله سعی کرده است درکتاب نهایه نظام فلسفی مشهور( حکمت متعالیه) را تببین نماید. در کنار کتاب نهایه الحکمه می توان از کتاب اصول فلسفه وروش رئالیسم علامه طباطبایی رحمه الله نیز استفاده کرد. https://eitaa.com/taher_alizadeh
سطح سوم؛ بررسی نظامات فلسفی مختلف واجتهاد درمبادی کلان معرفتی اسلام برای این سطح ازکارعلمی دو شرط اساسی نیاز است؛ یکی پشتکارزیاد ومستمر چندین ساله(حدود ۲۰سال، البته بدیهی است که به تناسب افراد مختلف با استعدادها وذائقه ها ی مختلف مساله متفاوت می شود) ؛ودیگری ذوق وعلاقه؛ در این نوع از کار علمی، متعلم بایستی یک برنامه منظم و مرتب وحساب شده بلند مدت برای خود ترتیب دهد؛ با حوصله کامل وبدون تعجیل؛ در این سطح از کار، دست کم بایستی سه مسلک کلان حکمت اسلامی در قالب کتب زیرتحصیل شود؛ الف. کتاب اشارات وتنبیهات شیخ الرئیس رحمه الله به همراه شرح جناب خواجه طوسی رحمه الله و کتاب طبیعیات و الهیات شفاء شیخ الرئیس رحمه الله(نه فقط الهیات). این دو کتاب متعلم را به خوبی به مبانی حکمت مشاء مسلط می کنند. ب. کتاب حکمه الاشراق جناب شیخ سهروردی با شرح جناب قطب الدین شیرازی رحمهما الله. برای فهم مبانی حکمت اشراق تحقیق این کتاب لازم است. ج. کتاب اسفار جناب صدرالدین شیرازی رحمه الله(حکمت متعالیه). به همراه برخی شروح و حواشی شارحان ومحشین این دستگاه فلسفی. این کتاب، صرف وقت زیادی را از متعلم طلب می کند ولی خروجی آن بسیار ارزشمند وگرانبهاست. اصرار دارم که تحصیل این کتب بایستی در قالب درس و تدرّس انجام شود نه مطالعه. ناگفته پیداست که همه مباحث فلسفی در کتب مورد اشاره به یک اندازه مهم نیستند؛ برخی نقش اساسی ومحوری وبرخی جنبه فرعی دارند و محصِّل فلسفه به تدریج می تواند روند کارتحصیلی خود را تدبیر کند. پیمودن این طریق، بخش مهمی از سلوک علمی عالم دین در حوزه جهان بینی اسلامی را تامین می کند ولی یک تتمه بسیار مهم دیگری وجود دارد که در قسمت بعدی به آن می پردازم. https://eitaa.com/taher_alizadeh
- قبلا اساتید حوزه فضلایی بودن که به جهت قوت علمی که داشتن شهرت پیدا میکردن و غالبا هم از اینکه به عنوان استاد خطاب بشن یا مطرح باشن فراری بودن الان مسئله معیشت بلایی سر علم آورده که با نزدیک شدن ایام انتخاب واحد برخی اساتید پول دادن به کانال های مشهور که درس اینا تبلیغ بشه و خلاصه کلاسشون از رونق نیافته..
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
- آیت الله بروجردی منبر علامه امینی را به خاطر حفظ وحدت شیعه تعطیل کرد! - آیت الله بروجردی: من برای حفظ وحدت مسلمین ده ها امینی را حاضرم فدا کنم! ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
بله، همین‌طور است. مفهومی در ذهن‌مان از کسی می‌سازیم. به آن عشق می‌ورزیم. آن را بر کسی طرح‌می‌افکنیم. لباسی را به‌زور می‌خواهیم اندازه کنیم به تن او. اما این‌همانیِ طرح‌افکنی‌های ما با کسی که طرح را بر او می‌افکنیم، غالباً وهمی پوچ است. میان ذهن ما و دیگری، فاصله‌ای نامتناهی هست. اما نااین‌همانیِ نامتناهیِ من و دیگری، شرطِ رابطه‌ی من با دیگری‌ست. نخست باید میان من و دیگری فاصله‌ای باشد تا حرکتی لازم شود. هرچه گسست و فاصله بیشتر، شوقِ این‌همان‌شدن با دیگری هم بیشتر. پس دو نوع شکست داریم. اما فرق است بین شکست و شکست. یک بار از خود شکست می‌خوریم، یک بار از دیگری. بار نخست در پی حقنه‌کردن خود به دیگری‌ایم. بار دوم در پی دیگری‌شدن. در اولی شکست می‌خوریم چون خود به دیگری گشوده نیست، در دومی چون گشودگیِ خود، کفاف عظمت دیگری را نمی‌دهد.
اسرائیل به مانند اقتصاد دستوری در خلاف نظم طبیعی جهان حرکت میکند. •اقتصاد کمونیستی اسرائیل - روتبارد به عنوان اقتصاد دانی که مخالف اعمال قدرت دولتی برای کنترل اقتصاد هست معتقد است که باید اسرائیل را محکوم کرد چرا که شکل گیری پدیده هایی به مانند اسرائیل به مانند تحمیل های غیر واقعی یک دولت حداکثری به عملکرد طبیعی بازار آزاد است، به این معنی که همانطور که دخالت های دولت در روند طبیعی اقتصاد و سرکوب های تحمیلی آن روند اقتصاد را درست نخواهد کرد ( و در آخر محکوم به شکست است)، تحمیل اسرائیل به عنوان یک کشور در منطقه فلسطین نیز خلاف جریان طبیعی آن منطقه است. یعنی دولت مداخله گر در نظم طبیعی بازار با شکل گیری اسرائیل به عنوان مخل نظم طیبعی جهان عرب یکی است. روتبارد معتقد است: - دو دلیل عمده برای تحسین اسرائیل توسط افکار عمومی آمریکا مطرح شده است: • اول آنکه اسرائیل سنگر ضد کمونیسم در خاور میانه است. این هم از آن حرف هاست؛ چون اولا هیچ کدام از کشورهای عربی ، کمونیست یا چیزی مانند آن نیستند... ثانیا، کشور های عربی هرچه باشند از اسرائیل سوسیالیست تر نیستند: اسرائیل از زمان تاسیس خود توسط یک حزب سوپرسوسیالیست!(حزب ماپای) اداره میشود. بخش چشمگیری از اقتصاد این کشور در دست دولت قرار دارد و یک جنبش اتحادیه کارگری فوق العاده قوی (هیستادروت) نیز در این کشور حضور دارد که به مثابه یک قدرت پنهان، کنترل گر و مالک بخش بزرگی از اقتصاد اسرائیل است و علاوه بر اینها، در اسرائیل، دهکده اشتراکی ( کیبوتص) - همان کمون معروف- وجود دارد که کمونیسم در آن به معنی واقعی آن ( یعنی عدم مالکیت خصوصی) وجود دارد... • دلیل دوم هم که در این زمینه ذکر میشود این است که اسرائیل در مقایسه با همسایگان عرب خود کوچک است، و بنابر این توسط غول ها به عنوان یک عنصر فرومایه ( همانطور که داوید ها توسط جالوت ها احاطه شده اند) محاصره شده است. در حالی که این افراد اروپاییانی بودند که با استفاده از فناوری ، ثروت و دانش فنی اروپا در کنار تبانی با امپراتوری انگلیس( از پایان جنگ جهانی اول تا پایان جنگ جهانی دوم)، برای به دست گرفتن سرزمین ها و خانه های اعراب، و استعمار فلسطین مهاجرت کردند. این طرز فکر درباره صهیونیست ها و اسرائیلی ها ( که به خاطر کوچک بودن مورد هجوم هستند) باتوجه به وجود متقلبانه خودشان، چیزی جز طنز تلخ نیست. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
استاد میرشمس‌الدین ادیب سلطانی درگذشت. ‏او فیلسوف، زبان‌شناس، ریاضی‌دان، نویسنده و مترجم کتابهای سنجش خرد ناب امانوئل کانت، منطق ارسطو، جستارهای فلسفی برتراند راسل، سوگنمایش هملت اثر ویلیام شکسپیر و همچنین رساله منطقی- فلسفی ویتگنشتاین بود. برای این دانشمند بزرگ طلب رحمت داریم.
4_5825501745450587102.mp3
3.35M
🔊فایل صوتی احمد زید آبادی بگذار فحش بخوریم اما حقیقت را بگوییم الان این اولین دوره ای است از سال ۶۶ که همه سیاستها را نقد می‌کنیم؛ اما نگران نیستیم که نشریه را ببنددند یا مارا تحت تعقیب قرار دهند. . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
استاد میرشمس‌الدین ادیب سلطانی درگذشت. ‏او فیلسوف، زبان‌شناس، ریاضی‌دان، نویسنده و مترجم کتابهای س
- مرحوم آقای ادیب سلطانی بیش از ده زبان زنده دنیا رو بلد بودن، بی شک ترجمه نقد عقل محض ایشون ( سنجش خرد ناب) که از کتاب کانت صورت گرفته قوی ترین یا جزو قوی ترین ترجمه های صورت گرفته از یک کتاب فلسفی در تاریخ دنیا هست. - اما آشنایی ایشون با خودمون چقدر بوده..؟ این بلایی هست که خیلی از اندیشمندان و حتی حوزویان ما دچارش هستن، علامه هر علمی هستن به غیر از معارف ایرانی اسلامی خودمون
إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
رسانه همه چیز را دم دستی و عادی میکند، چه کسی فکر میکرد به راحتی بتوان این حجم از جنایت و سرهای بریده از کودکان و زنان را در نگاه ها عادی کرد؟ آیا حساسیتی که در روز های اول جنایت بود امروز نیز هست؟
❖ فلسفه تاثیر قتل کودکان توسط فرعون برای تشکیل امت حضرت موسی و رابطه آن با قتل کودکان غزه توسط اسرائیل در فص موسوی کتاب «فصوص الحکم»، ابن‌عربی در مورد حکمت قتل کودکان توسط فرعون و نسبت آن با جامعۀ بنی اسرائیل بحث می‌کند. همانطور که می‌دانیم فرعون با خبر می‌شود که فرزندی خواهد آمد که قدرت او را متزلزل می‌کند. او هم برای جلوگیری از به دنیا آمدن موسی (ع)، فرزندان بنی‌اسرائیل را قتل‌عام می‌کند. اینجا سوالی که به وجود می‌آید این است که اگر عالم صحنۀ حکمت الهی است آیا این حادثه و قتل کودکان از باب تصادف است؟ زمانی هست که ما در سطح خرد مساله را نگاه می‌کنیم و فقط اراده، قدرت و اقتدار فرعون و ظلمی که انجام می‌دهد را ملاحظه می‌کنیم اما اگر در عالم همه جنود و کارگزار الهی هستند و از یک منظر الهی به مساله نگاه کنیم خود این امر هم در طرح حکیمانه الهی و نظام احسن نقشی ایفا نمی‌کند؟ ابن‌عربی در این فص و در توضیح این مطلب - به تعبیر بنده- بیان می‌کند که این «اخذ عزیز مقتدر» است که با دست خود فرعون دارد او را به نابودی می‌کشد و با همان ظلمی که دارد انجام می‌دهد، امت موسی (ع) در حال شکل گیری است. چون این کودکان که به تعبیری «حدیث العهد بالرّب» هستند و به واسطه حدیث‌العهد بودن به پروردگار و قربی که به خداوند دارند، پدر، مادر و بزرگان را به تسخیر خود درمی‌آورند و جامعه را به خدمت خود می‌گیرند. ضرورت این به خدمت درآوردن این است که عُلّوی در کار باشد و این علّو را کودکان به خاطر نزدیکی به خداوند دارند و همین موضوع باعث می‌شود که در دیگران اثر بگذارند و آنها را به تسخیر خود درآورند. اگر کسی پدر و مادر را از خواب بیدار کند، خودشان ناراحت می‌شوند و تحملش را ندارند اما تا از فرزند سرفه‌ای سر می‌زند یا ناآرام می‌شود با همه وجود از خواب برمی‌خیزند و در خدمت کودک قرار می‌گیرند. این در واقع منزلتی است که خداوند به کودک داده است که اینگونه می‌تواند مادر و پیرامون را تسخیر کند. کودکانی که حدیث العهد هستند وقتی که به مقتل برده می‌شوند نفس دارند و از بین نمی‌روند. ظلمی که به این‌ها می‌شود و انتقام و قصاصی که نسبت به این خون می‌شود باعث انباشت می‌شود. این کودکان با روحانیتی که دارند در یک حقیقت روحانی برتر اجتماع پیدا می‌کنند که همان تشکیل امت موسی است. همین مساله در سنت الهی عمل می‌کند و در نهایت فرعون را از بین می‌برد. امروز حوادثی که در غزه رخ می‌دهد و قتل‌عام کودکان بی‌گناه رخ می‌دهد کافی است که سنت الهی عمل کند و دست انتقام الهی با متن همین ظلم دارد قدرت و قوت می‌گیرد تا گریبان ظالم با آن گرفته شود. کسانی که به قتل می‌رسند کلمه توحید را بر زبان می‌آورند و ربّ خود را فرا می‌خوانند. فقط این کودکان نیستند که به مقتل برده می‌شوند و سنت خدا با آنها عمل می‌کند. این مقاومت و استقامت و توجه و عنایتی که به خداوند دارند و این ظلمی که به حیثیت الهی اینها می‌شود، مسبب تکوین امت اسلامی است که در حال رخ دادن است. گاهی حوادث را در ظرف مسائل طبیعی و دنیوی می‌بینیم و قواعد و سنن را در این افق در نظر می‌گیریم اما نظام عالم یک نظامی است که روابط دنیوی ظاهر اوست و ارتباطات وجودی در سطح عمیق‌تری شکل می‌گیرد و هویت امت و جامعه فقط در این روابط نیست بلکه در سطح معانی و حقایقی است که وجود دارد. بنابراین اگر مرگی اینجا وجود دارد فقط در نسبت این بدن هست و حقیقت اینها از بین نمیرود: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون» ارتباط وجودی انسان‌ها در حوزه معنایی و روحانی آن‌هاست پس قاعدتاً این ارواح حاضر هستند و وجود دارند و خود بخشی از سنت الهی است که به دست خود ظالم عمل می‌کند تا ان‌شاالله انتقام مظلوم گرفته شود. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
هدایت شده از KHAMENEI.IR
33.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت علامه طباطبائی. ۱۴۰۲/۸/۱۷ 💻 Farsi.Khamenei.ir
• نقش انتشارات ما در میان بحران ها چیست؟ نمونه ای از پست نشر بیگدل در میان آتش و خون فلسطین
39.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بخشی از میزگرد «فرهیختگان» درباره متن مایوس‌کننده دکتر رضا : مسئله دکتر داوری سقف امکانات است و با این مفهوم دوره تاریخی ما را تحلیل می‌کند. ایشان به عهدنامه ترکمانچای پرداخته و می‌گوید وقتی شما می‌گویید عهدنامه ننگین، این را ناظر به نویسندگان و مذاکره‌کنندگان آن می‌گویید اما آیا کار دیگری هم می‌توانستند بکنند که نکردند؟ سقف امکانات‌شان همان بوده. : وقتی به اواخر دهه 50 و سال‌های 57 و 58 نگاه می‌کنید، ما فکر می‌کنیم سقف امکانات ما تقریبا بی‌نهایت است و وقتی به آن شعارها نگاه می‌کنیم، شعارها صرفا شعار نباید در نظر گرفت و غلیان عواطف و شهودات و تمامی آن وجود مردم است که خیال می‌کردند ما می‌خواهیم سقف را بشکافیم و طرحی نو دراندازیم. ولی وقتی وارد سازوکار نظام می‌شویم تا نظام را بسازیم، مشکلات شروع می‌شود و می‌بینید که سقف امکانات شما چیست و من باز برمی‌‌گردم به اینکه این شکست نیست. زندگی برای علوم انسانی https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
بايد بگويم كه فلسفه ملا صدرا را هيچ كس بدون ده پانزده سال مطالعه نمى‏تواند در آن نظر دهد، زيرا در حدود پنجاه و پنج شصت سال ملا صدرا روى فلسفه‏ اش كار كرده است؛ البته يك مقدار اجمالى و كم مى‏شود با آن آشنا شد. ج 13 ص 280 ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دست‌خط علامه طباطبایی از کتاب «قرآن در اسلام» توسط دکتر نصر به کتابخانه آستان قدس اهدا می‌شود. دکتر سیدحسین نصر، متفکر بزرگ ایرانی در گفتگو با پیام فضلی‌نژاد می‌گوید: این اصل کتاب «قرآن در اسلام» است؛ به خط خیلی زیبا، اما لرزان علامه طباطبایی، چون دست‌شان کمی می‌لرزید، اما خط ایشان است. من امیدوارم هستم [اما] نمی‌دانم خداوند به من عنایت خواهد کرد که دوباره زیارت حضرت رضا(ع) بروم یا نه؟ آن وقت‌ها دائما میرفتم. اگر رفتم که خودم انشاءالله [تقدیم می‌کنم] و اگر نرفتم، قرار گذاشتم به دست یک شیعه مومن بدهم تا به کتابخانه آستان قدس رضوی برساند و در آنجا نگهداری شود. آنجا کتابخانه‌ای مخصوص قرآن دارند. کتاب ارزشمند «قرآن در اسلام» نیم قرن پیش توسط علامه طباطبایی به رشته تحریر درآمد و در پنج فصل به ارزش قرآن و سند نبوت، چگونگی تعلیم قرآن و مقام علمی آن، وحی قرآن، تجلیل قرآن از علم، ترتیب نزول قرآن و کیفیت انتشار آن می‌پردازد. به نقل از مجله نقد اندیشه روح بزرگش قرین رحمت الهی https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
- حتی بوعلی سینا هم با آن استعداد عظیم به دلیل پراکنده کاری در موضوعات مختلف علمی بود که نتوانست برخی مسائل مهم فلسفه اسلامی را حل کند. - کسی که استعداد دارد نباید در طب و ریاضی و... وقت صرف کند 📝 • در - ابتکارات فلسفی صدرا - غیر این چند قسمت ( فلسفه کلی و الهیات به معنی اخص و علم النفس و تا اندازه‌ای شامل منطق ) نه نظر خاصی از صدرا دیده شده و نه خود او مدعی تخصص و تبحر در آنهاست بلکه عقیده دارد اگر خداوند به کسی قریحه و ذکائی فوق‌العاده عنایت بفرماید آن طور که به بوعلی عنایت فرموده بود، باید همّ خود را مصروف این مسائل کند و سایر مسائل را به دیگران واگذار کند • و به عقیده صدرا علت اینکه بوعلی با آن قوّت ذکاء و فرط فطانت از حل بسیاری از مسائل الهی عاجز مانده است این بوده که وقت خود را بیشتر صرف طب و ریاضی و احیاناً لغت و امثال اینها کرده است‏. 📙 مقالات فلسفی ص ۳۰۵ ___ زندگی برای علوم انسانی https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
، شاخص‌‌ترین چهره فلسفی معاصر آلمان روز دوشنبه، ۱۴ نوامبر، در بیانیه‌ای با اشاره به بحث‌های گسترده و داغی که در باره درگیری‌های کنونی در غزه در آلمان درگرفته تأکید کرد که نقطه‌ نظرات متضاد در این بحث‌ها نباید برخی اصول را به چالش بکشند و مورد مناقشه قرار دهند، اصولی که از نظر هابرماس و سه امضاکننده دیگر بیانیه، "مبنای همبستگی به درستی فهم‌شده با اسرائیل و یهودیان در آلمان هستند". در بیانیه یادشده که هابرماس همراه با دو کارشناس سرشناس در رشته علوم سیاسی و یک حقوقدان صاحب‌نام منتشر کرده با اشاره به "قتل عام حماس در روز ۷ اکتبر که با نیت محو زندگی یهودیان انجام شد" گفته می‌شود که عملیات ارتش اسرائیل علیه این اقدامات تروریستی به لحاظ اصولی موجه است، ولی راهبر این عملیات باید باید اصل تناسب، اجتناب از کشتن غیرنظامیان و پیشبرد جنگ با ملاحظه دستیابی به صلح در آینده باشد. در بیانیه سپس گفته می‌شود که «با وجود تمام نگرانی‌ها نسبت به سرنوشت فلسطینیان در درگیری‌های جاری، نسبت دادن نسل‌کشی به عملیات اسرائیل معیارهای قضاوت را به نابودی می‌کشد.» "یهودی‌ستیزی قابل تحمل نیست" نویسندگان بیانیه سپس تأکید کرده‌اند که عملیات اسرائیل ابدا توجیه‌گر حملات و فضای ضدیهودی، به‌خصوص در آلمان، نیست. آنها نوشته‌اند: «قابل تحمل نیست که یهودیان در آلمان بار دیگر در معرض تهدیدهای جانی و بدنی قرار گیرند و از خشونت فیزیکی در خیابان‌ها بترسند. تصویر دموکراتیک جمهوری فدرال از خود، که مبتنی بر ملزومات مربوط به احترام به کرامت انسانی است، با فرهنگی سیاسی مرتبط است که با توجه به جنایات گسترده دوران حکومت نازی، دفاع و پاسداری از هستی یهودیان و حق موجودیت اسرائیل از عناصر اصلی آن است.» بیانیه هابرماس و سه چهره علمی و حقوقی دیگر در انتها تصریح می‌کند که «حقوق اساسی همه در مورد آزادی و مصونیت از تعرض جسمانی و همچنین حراست در برابر آزار و افتراهای نژادپرستانه تفکیک‌ناپذیر هستند و در مورد همه به طور مساوی اعمال می‌شود.». آنها زنهار داده‌اند که کسانی هم که در آلمان "احساسات و عقاید یهودی‌ستیزانه را در پشت انواع توجیهات و بهانه‌ها پرورش داده‌اند و حالا فرصتی برای ابراز بی‌مانع آن می‌بینند نیز باید به این اصل پایبند بمانند.» منبع : dw.com -- زندگی برای علوم انسانی https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
Page 02.pdf
3.85M
فیلسوف و جنایت دو صورتبندی کلان درباره ماجرا فلسطین می‌توان داشت؛ یکی اینکه ماجرای فلسطین را ذیل اشغالگری و ضداشغالگری ترسیم کرد یا به‌تعبیر دیگری ذیل استعمار و ضداستعمار یا اینکه ما ماجرای فلسطین را حول یک نزاع بین یک ساختار سیاسی و جنبش اعتراضی ببینیم. اگر ما جمع‌بندی یا صورتبندی اول را قبول داشته باشیم، مساله فلسطین- اسرائیل را ذیل دوگانه استعمارگر و استعمارشونده تقسیم کنیم، پیامدهایی که بتوانیم حکم اخلاقی درباره‌اش بدهیم، متفاوت خواهد بود. اختلاف‌نظر چنین دیدگاهی با فیلسوفی مانند هابرماس در همین جا شکل می‌گیرد. او دفاع اسرائیل را موجه می‌داند و حماس را یک حرکت تروریستی می‌خواند. این دیدگاه به این دلیل است که نوع صورت‌بندی که هابرماس از این مساله دارد ذیل استعمارگر و استعمارشونده نیست. او حرکت حماس را نقطه آغاز می‌داند و به تجربه تاریخی این مساله یعنی آغاز استعمار و اشغال در هفت هشت دهه پیش توجه ندارد. 📌فایل پی‌دی‌اف شامل متن ارائه شده پرویز امینی در گروه تلگرامی گفت‌وشنود درباره اخلاق جنگ و اظهارنظر تاسف‌بار یورگن هابرماس است که به‌صورت یادداشت شفاهی تنظیم شده. ___ زندگی برای علوم انسانی https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
ما نباید با متکی بودن به دیگران شعور و اراده خود را بفروشیم. زندگى اتكالى (وابسته) يعنى به اميد و پشتيبانى ديگران زيستن، در حقيقت از دست دادن افتخار انسانى و شرافت استقلال و آزادى و منشأ همه گونه بزه و زشت‏كارى‏هاى اجتماعى است كه از خوارى و پستى، سرچشمه مى‏گيرد. كسى كه به اميد ديگران نشسته چشم به دست اين و آن میدوزد، در حقيقت اراده‏ و شعور خود راى در اين راه مى‏فروشد. بايد تملق كند. بايد هرچه بخواهند و بگويند- حق يا باطل زشت يا زيبا انجام دهد. به هر عار و ننگى تن در دهد، بيگانه پرستى نمايد. به هر ستم و ناروايى راضى شود. و بالآخره همه حدود و مقررات انسانى راى به هيچ شمرد. «سؤال یا کمک مالی خواستن از دیگری » در غير حال ضرورت در اسلام حرام است و مساعدت مال فقرا، كه جزء مقررات اسلامى است تنها شامل حال فقيرانى است كه مزد كارشان با مخارجشان برابرى نمى‏كند، يا از كار باز مانده‏اند و نيازمند واقعى هستند. تعاليم اسلام، ص: 250 ___ زندگی برای علوم انسانی https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 علوی تبار: فكر نمی‌کنم این نسل بتواند بن‌بست‌های تاریخی را بشکند 🔸 عليرضا علوى‌تبار: در مورد نسل کنونی من چندان امیدوار نیستم. گفت‌و‌گوها با آنها امیدبخش نیست. 🔹 یک نوع لذت‌گرایی خودمحور لحظه‌ای در آنها می‌بینیم. خیلی هم خودمحور است. یعنی من پول خانواده را بگیرم و برای خودم کفش فلان بخرم، حالا اگر خواهرم کفش نداشته باشد عیب ندارد. 🔸 کم حوصله در مطالعه عمیق هستند. عمدتا پاراگراف‌های فجازی را ترجیح می‌دهند تا کتاب. حوصله گفت‌و‌گو و مخالفت کردن با حرفشان را ندارند. 🔹 فکر می‌کند نیازی به تجربه قبل ندارد. نگاهش به گذشته تحقیرآمیز است. اینها جنبه هایی است که من را می ترساند. 🔸 من وقتی می‌بینم کسی خیلی از آنها تعریف می‌کند احساس می‌‌کنم که می‌خواهد سوارشان بشود. 🔹 اینکه نسلی باشد که هیچ چیز درباره ایران نداند، نه در مورد جنگ، نه انقلاب، نه اصلاحات، نه وقایع ٨٨. نمی‌دانم چقدر می‌شود به این ندانستن‌ها افتخار کرد. __ زندگی برای علوم انسانی https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef