eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
867 عکس
210 ویدیو
11 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است » • گروه #شعر و هنر چامه : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed تبادل نداریم🙏
مشاهده در ایتا
دانلود
به رفقا عرض کرده ام که بر حسب آنچه از میان عوامل گسترش دهنده ایمان میشناسم هیچ عاملی را از نظر قدرت و وسعت میدان اثر به اندازه رهبر و بعد هم کادر های متصل به او نشناخته ام. استدلال قوی و مطالب متقن البته ایمان آور است، اما بعد و برد اثرش به اندازه آن ایمان راستین تابنده و فروغ داری که از قلب کانون و کانون قلب رهبر فرا می تابد نیست‌. لذا گاهی میبینید حتی یک رهبر که مومن به راه خود است ولی راهش غلط است موجی در تاریخ و اجتماع ایجاد میکند که یک رهبر دارای تفکر صحیح اما فاقد آن ایمان تابنده قدرت ایجاد چنان موجی را ندارد ولایت و رهبری ۲۲۵ _ @soha_olom_ensani
#امام_خامنه_ای نمیشود کسی در درون خود، در عمل شخصی خود #تقوا نداشته باشد، دچار هوای نفس باشد، اسیر شیطان باشد، اما ادعا کند که در جامعه میتواند اجرای عدالت بکند. هرکسی که بخواهد در محیط زندگی مردم منشا عدالت بشود، اول باید در وجودِ خود، در درون خود، تقوای الهی را رعایت بکند. تقوا یعنی مراقب برای خطا نکردن. ۷۹/۱۲/۲۶ #اصلاح_دینی _ 💠 @soha_olom_ensani
حدیث میگوید: (فلما نفض یده من تراب القبر هاج به الحزن) وقتی که علی خاک ها را بر روی قبر شهید عزیزش [فاطمه زهرا]، شهید هیجده ساله اش، همرزم و همفکر و همکار و شریک زندگی اش ریخت به تعبیری گویا غم های عالم به دل علی بن ابی طالب هجوم آوردند، علی غمگین شد. غمگینی علی به خاطر از دست دادن یک رفیق راه است، علی همرزمی و همگامی از فاطمه نزدیکتر ندارد و او را از دست داده است این حرف های دیگر که برگردم جواب یتیم هایت را چه بدهم اینها خیال بافی است. ۵۹/۰۱/۱۰ _ @soha_olom_ensani
امروز طرفداران عوض کردن متد تعليم و تأليف زياد شده و با غالب اشخاصي که روبرو مي‌‌‌‌‌شويم از همين موضوع سخن به ميان مي‌‌‌‌‌آورند و برخي در اين راه به حد افراط اظهار نظر مي‌‌‌‌‌کنند و خيال مي‌‌‌‌‌کنند که واقعا هر مطلبي که براي هر کس نامفهوم است در اثر طرز تعليم و بيان آن مطلب است ولي ما در ضمن اينکه به طرفداران تغيير متد تعليم و تأليف حق مي‌‌‌‌‌دهيم و خود نيز طرفدار آن هستيم اين نکته را يادآوري مي‌‌‌‌‌کنيم که همان اندازه که بر دانشمندان است که حقايق را از قيد اسارت عبارات مغلق و معقّد آزاد سازند بيش از آن اندازه بر طالبان معرفت است که سطح افهام‌‌‌‌‌ خويش را با سطح حقايق نزديک سازند. #شهید_مطهری ' مقدمه ی ج ۳ اصول فلسفه #تحول @soha_olom_ensani
آرمان متعالی، يك روزه و يك ماهه و يك ساله تحقق پيدا نمی‌كند. زمان لازم دارد. ما نمی‌توانيم يك جريان سازنده را در يك آن به وجود آوريم. جريان اگر هست، خودبه‌خود زمان میخواهد. ولی اين زمان بايد هر قدر كوتاه‌تر و حركت بايد هر قدر نافذتر و سازنده‌تر باشد. کتاب "پیامبری از نگاهی دیگر" __ @soha_olom_ensani
فرق آدم بزرگ و بزرگوار بسیار است... 🔻🔻🔻
•فرق بین بزرگی و بزرگواری چیست؟ فرض کنیم شخصی یک بزرگ باشد و فضیلت دیگری غیر از علم نداشته باشد، یعنی کسی باشد که فقط می‌خواهد یک کشف جدید کند، تحقیق جدید کند. این یک فکر و اندیشه بزرگ است، یعنی یک اراده بزرگ و یک همت بزرگ در راه علم است. • آن دیگری یک افزون طلب بزرگ است که همیشه دنبال می‌رود و ثروت برای او هدف است، یک شهوت بزرگ است، یک بزرگ است. دیگری یک رقابت بزرگ است، دیگری یک کینه توزی بزرگ است، دیگری یک بزرگ است، دیگری یک جاه طلبی بزرگ است. تمام اینها خودپرستی‏های بزرگ هستند. هیچ یک از اینها را نمی‌شود بزرگواری دانست؛ بزرگی هست ولی بزرگواری نیست. •آن آدم بزرگ جاه پرست برای جاه پرستی آنقدر اهمیت قائل است که می‌گوید اگر هست این است که آدم مثل شیر زندگی کند نه مثل گوسفند، یعنی بدرد نه اینکه دیگری او را بدرداما بزرگوار چگونه است؟ بزرگوار می‌خواهد همه مردم شیر باشند، یعنی گوسفندی نباشد که دیگری طعمه‏اش کند. اصلًا می‌خواهد درندگی در دنیا وجود نداشته باشد. این معنایش احساس بزرگواری است، احساس انسانیت است، به تعبیر قرآن احساس عزّت است، احساس کرامت نفس است. کلمه « » در آثار اسلامی زیاد آمده و همان مفهوم بزرگواری را دارد. ▪ کتاب آزادی معنوی ▪ ▪▪ @soha_olom_ensani
عاشورای حسینی تسلیت.
اتفاقات دوران آقای بروجردی نباید دوباره تکرار شود اگر محدودیت هایی که برای علامه طباطبایی به وجود آوردند امروزه نبود علوم عقلی بسیار گسترده تر در جامعه رواج پیدا کرده بود ___ #امام_خامنه_ای در گذشته در حوزه‌ی قم با فلسفه و وجود مرحوم آقای «طباطبایی» مخالفت میشد. میدانید درس اسفار ایشان به دستور تعطیل گردید و ایشان مجبور شد شفا تدریس کند. در دوره‌ی اخیر، قم مرکز حوزه‌ی فلسفی ما بوده است؛ آقای طباطبایی هم انسان کاملاً متشرّع، مواظب، دائم‌الذّکر، متعبّد، اهل تفسیر و اهل حدیث بوده؛ از آن قلندرمآبهای آن‌طوری نبوده است - البته جلسات خصوصی را کاری نداریم - مراتب علمی و فقه و اصولش هم طوری نبوده که کسی بتواند آنها را انکار کند؛ درعین‌حال کسی مثل آقای طباطبایی که جرأت کرد و فلسفه را ادامه داد و عقب نزد، این‌طور مورد تهاجم قرار گرفت. نتیجه چیست؟ نتیجه این است که امروز سطح تفکّرات و معرفت فلسفی ما در جامعه و بین علمای دین محدود است. با بودنِ استادی مثل آقای طباطبایی، جا داشت امروز تعداد زیادی استاد درجه‌ی یک از تلامذه‌ی ایشان در قم و دیگر شهرستانها داشته باشیم. آقای طباطبایی فرد فعّالی بود؛ بنابراین جریان فلسفی‌ای که به وسیله‌ی ایشان پایه‌گذاری شد، باید به شکل وسیعی گسترش پیدا میکرد، که نکرده است. البته ما همان وقت مقلّد آقای «بروجردی» بودیم و الان هم با چشم تجلیل و تعظیم به ایشان نگاه میکنیم؛ اما بالاخره هرچه بود، نتیجه‌اش این شد. این نباید تکرار شود.۱۳۸۲/۱۰/۲۹ #فلسفه_اسلامی _ @soha_olom_ensani
کتاب های دوره معاصر که برای دفاع و تبلیغ اسلام نوشته شده است بیشتر باعث گمراهی اند تا هدایت! و این تقصیر روحانیت است. #شهید_مطهری انتشارات و مطبوعات هر مردمی نمایانگر سطح رشد آنهاست. یک نگاهی به آثار منتشره ما به نام اسلام و دین و مذهب می‌تواند سطح رشد جامعه ما را بفهماند. دو مقایسه در اینجا لازم است؛ یکی مقایسه میان مطبوعات دینی و اسلامی زمان حاضر ما با آثار و کتب قرون اولیه اسلامیه خودمان. اگر کتاب‌های این زمان خودمان را با کتاب‌های هزار سال پیش خودمان مقایسه کنیم موجب شرمندگی خواهد بود. فرنگی‌ها می‌گویند اگر به کتاب‌های غربی می‌خواهید رجوع کنید بدان کتاب‌ها رجوع کنید که تاریخش به شما نزدیکتر است زیرا کتب غربی هر چه جلو آمده بهتر و متقن‌تر و علمی‌تر و تحقیقی‌تر شده است، ولی اگر به کتاب‌های شرقی و اسلامی می‌خواهید رجوع کنید هر چه می‌توانید به کتاب‌هایی رجوع کنید که تاریخش از شما دورتر است و مربوط است به قرون اولیه اسلامی، زیرا هر چه جلوتر آمده بی‌ارزش‌تر شده است. البته مقداری مبالغه است، ولی بدون شک کتاب‌های به اصطلاح تبلیغی و دفاعی اسلامی ما همین طور است. اغلب اینها زیانشان از سودشان بیشتر است. غالباً به جای آنکه آگاه کننده و بیدار کننده باشند تخدیری و منحرف کننده‌اند، به جای آنکه هدایت کننده باشند گمراه کننده‌اند. شاید علت عمده این امر بی‌نظمی و بی‌تشکیلاتی سازمان روحانیت ماست، هر که از مادر خود قهر کرده هوس می‌کند درباره اسلام کتاب بنویسد و می‌نویسد و احیاناً از یک مقام مشهور و روحانی هم تقریظ می‌گیرد و دیگر واویلا. امدادهای غیبی ص ۱۵۱ #تحول_حوزه @soha_olom_ensani
حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت آری به اتفاق جهان می‌توان گرفت __ _ @soha_olom_ensani
وحدت علمای دین، راه‌حل‌های اسلامی برای سبک زندگی نوین اسلامی را کشف میکند. #امام_خامنه_ای #اجتهاد_تشکیلاتی #خطبه_انقلاب ___ @soha_olom_ensani