غم صیقل خداست؛
خدایا ز ما مگیر
این جوهر جلی که
جلا میدهد به دل
#استاد_شهریار
مرحوم علامه محمدتقی جعفری(ره):
در روایات آمده "هر کس عالمی را در چهل روز زیارت نکند، قلبش می میرد" و همچنین "زیارت علماء در نزد خدا محبوبتر از هفتاد بار طواف نمودن در گرد #کعبه می باشد"
مصداق بارز "علما" آیت الله بهجت هستند.
صرف دیدن و ملاقات کردن ایشان خود سر تا پا #موعظه است.
من هر وقت ایشان را می بینم تا چند روز اثر این ملاقات در من باقی است، و در واقع هشدار دهنده برای ما می باشد.
#نشرباشما🙏
پلی به سوی عرفان💫
#شرح_حدیث_جنود_عقل_و_جهل{۴} #امام_خمینی ادامه مطالب گذشته لطیفة عرفانیة و حقیقة ایمانیة: [۳] ای
#شرح_حدیث_جنود_عقل_و_جهل{۵}
#امام_خمینی
شرح اجمالی از بعض الفاظ حدیث شریف:[۱]
قال سماعة: فقلت: جعلت فداک لا نعرف الا ما عرفتنا
سماعه گفت: فدایت شویم، ما نشناسیم مگر آنچه تو به ما معرفی فرمایی.
بدان که معرفت عقل و جهل و جنود آنها، از مختصات علوم غیبیّه الهیّه و معارف حقّیه باطنیّه است که معرفت آنها به جمیع شؤون و تمام مدارج و مراتب و همه اسرار و حقایق، میسور و میسّر نشود، مگر از برای اصحاب ولایت و ایقان و او حدّی از ارباب معارف و ایمان، که به نور معرفت و قدم سلوک از جلباب بشریت خارج و حجب عوالم مُلک و ملکوت را خرق نموده، به مبادی وجود و مصادر غیب و شهود رسیده، و به مشاهده حضوریّه، عوالم غیب را دریافته باشند، و این جز برای کُمَّل رخ ندهد.
بالجمله، چون احاطه به عوالم غیبیّه ملکوتیّه، چه ملکوت اعلیٰ - که عوالم عقول کلیّه نیز از جمله آنها است - و چه ملکوت سُفلیٰ - که ابلیس و جنود او از جمله آنها است و عقول جُزئیه نیز از آن عالم است - جز برای کمّل اولیاء، که علوم آنها از سرچشمه وحی الهی و سرمنزل افاضه سبحانی است، حاصل نشود.
سماعة بن مهران گفت: ما معرفت به عقل و جهل و جنود آن نداریم، بجز آنچه تو به ما معرفی فرمایی.
نقل از کتاب:
شرح حدیث جُنود عقل و جهل، امام خمینی،
ادامه دارد
مراتب تقوا از دیدگاه امام خمینی ره :
امام خمینی در چهل حدیث خود درباره مراتب ورع می نویسد:
۱. ورع عامه، اجتناب از کبائر است؛
۲. و ورع خاصه، اجتناب از مشتبهات است برای خوف وقوع در محرمات؛
۳. ورع اهل زهد، اجتناب از مباحات است، برای احتراز از وزر(سنگینی بار گناه) آن،
۴. و ورع اهل سلوک، ترک نظر به دنیاست برای وصول به مقامات،
۵. و ورع مجذوبین، ترک مقامات است برای وصول به باب الله وشهود جمال الله؛
۶. و ورع اولیا، اجتناب از توجه به غایت است.
نگاه اهل ورع و متقین در مقامات عالی اینگونه است که امام سجاد(ع) می فرماید: پروردگارا! هنگامى که ما به دو موضوع میل کردیم که یکى از آن مورد خشنودى تو و دیگرى مورد خشم تو است، در یکى رضاى تو و در دیگرى مورد خشم تو است، در یکى رضاى تو و در دیگرى سخط تو است، تو دل ما را بگردان از آنچه ناخشنودى تو در آن است به آنچه خشنودى تو در اوست.
(صحیفه سجادیه، دعاى نهم: ص۵۹ – ۶۰)
چهل حدیث
#تقوا
پلی به سوی عرفان💫
#شرح_حدیث_جنود_عقل_و_جهل{۵} #امام_خمینی شرح اجمالی از بعض الفاظ حدیث شریف:[۱] قال سماعة: فقلت: ج
#شرح_حدیث_جنود_عقل_و_جهل {۶}
#امام_خمینی
شرح اجمالی از بعض الفاظ حدیث شریف:[۲]
قوله - علیه السلام -: « فَقالَ الْجَهْلُ: یا رَبِّ! هَذا خَلْقٌ مِثْلِی ».
دعوی مماثلت جهل با عقل ، چون دعوی اشرفیت ابلیس از آدم - علیه السلام - است که گفت:
{خلقتنی من نار و خلقته من طین}
به واسطه احتجاب آن از مقام عقل و خودبینی و خودپرستی و خودخواهی او است و معلوم است حجاب خودخواهی و خودبینی، از حجب غلیظه ای است که هر کس را که مبتلای به آن است از همه حقایق و درک تمام محسنات و کمالات غیر و مقبحات و نقایص خود باز می دارد.
و این حجاب ، ارث ابلیس است ، و در هر کس قوت گیرد منسلک در ذریه ابلیس خواهد شد، گرچه به صورت و ولادت ملکیه، ولیده و ذریه آدم باشد، زیرا که میزان در عالم انسانیت و ملکوت، که شیئیت اشیاء به آن است، ولادت ملکوتیه است، چنانچه زاده ملکوتی، عیسی مسیح، فرموده است:
{لن یلج ملکوت السماء من لم یولد مرتین}
و این ولادت ثانویه که مبدا ولوج ملکوت اعلی است - که به ملکوت سماء از آن تعبیر شده - متوقف بر آن است که از این حجب که ارث ابلیس است، خارج و به حقایق اسماء که ارث آدم - علیه السلام - است، متحقق شود.
و تحقق به حقایق جنود عقلیه از مقدمات تحقق به حقایق اسماء است.
نقل از کتاب:
شرح حدیث جُنود عقل و جهل، امام خمینی
ادامه دارد
🔴چشم؛ دروازه غفلت از خداوند
✍️امام علی علیه السلام میفرمایند: در بدن عضوی کم سپاستر از چشم نیست، پس خواهش آن را بر آورده نسازید که شما را از یاد خدای بزرگ و بلند مرتبه باز میدارد.
📚غرر الحكم، ص 395
#تلنگر
🔰 از خدا بخواهیم چشم آخرتی ما را باز کند...
✨ امام سجاد علیه السلام فرمودند:
✨ أَلاَ إِنَّ لِلْعَبْدِ أَرْبَعَ أَعْيُنٍ عَيْنَانِ يُبْصِرُ بِهِمَا أَمْرَ دِينِهِ وَ دُنْيَاهُ وَ عَيْنَانِ يُبْصِرُ بِهِمَا أَمْرَ آخِرَتِهِ
✨ فَإِذَا أَرَادَ اَللَّهُ بِعَبْدٍ خَيْراً فَتَحَ لَهُ اَلْعَيْنَيْنِ اَللَّتَيْنِ فِي قَلْبِهِ فَأَبْصَرَ بِهِمَا اَلْغَيْبَ فِي أَمْرِ آخِرَتِهِ وَ إِذَا أَرَادَ بِهِ غَيْرَ ذَلِكَ تَرَكَ اَلْقَلْبَ بِمَا فِيهِ.
🔸بدان که بنده دارای چهار چشم است: دو چشم ظاهر که به وسیله آنها امور دینی ودنیوی را میبیند و دو چشم دیگر که امر آخرت خود را به وسیله آنها درک میکند.
🔸 چون بنده ای در اثر سعی و کوشش شایسته فیض بیشتر الهی شد و خدا خیری را در حق او اراده کرد، چشمهای دل او را باز میکند. در نتیجه امور غیبی و اخروی را درک میکند، ولی اگر چنین لیاقتی پیدا نکرد و خداوند در حق او اراده دیگری کرد، قلب او را به همان حالت خودش رها میکند.
📚 خصال ج۱ ص۲۴۰
#حدیث