پلی به سوی عرفان💫
#شرح_حدیث_جنود_عقل_و_جهل {۲} #امام_خمینی لطیفة عرفانیة و حقیقة ایمانیة: [۱] بدان که آدمِ اول و اب
#شرح_حدیث_جنود_عقل_و_جهل{۳}
#امام_خمینی
لطیفة عرفانیة و حقیقة ایمانیة: [۲]
پس بر انسان سالک راه حق و طالب سعادت و نجات، لازم و متحتم است که تا در این چند روزه که مهلت است و از عمر دنیاوی او - که مورد تغییر و تبدیل و نشئه اختیار و نفوذ اراده است - چند صباحی باقی مانده، با جدیت کوشش کند و صفحه نفس خود را عرضه به قرآن خدا و احادیث معصومین علیهم السلام - که موازین حق و باطل و طرق تمیز سعات و شفاوتند - نماید، تا
اولاً: خود را بشناسد و به حال باطن خود معرفت پیدا کند که از کدام حزب و داخل کدام جند است ، آیا از حزب الرحمن و جندالعقل است ، یا حزب الشیطان و جند الجهل است؟
پس اگر با همین حدیث شریف که ما ، در صدد شرح آن هستیم خود را امتحان نمود و خود را از جنود عقل تشخیص داد، به این طور که دید، جنود عقل در مملکت روح او غلبه دارد،
شکر خدای تعالی کند و بکوشد تا مملکت باطن را از جنود جهل پاک کند، و حکم عقل و جنود آن را در باطن محکم و نافذ کند، و هرگز به واسطه کمال یا جمال باطنی که دارد، به خود مغرور نشود، که غرور از بزرگترین دامهای ابلیس است که سالک را از طریق حق باز دارد، بلکه به قهقری برگرداند، و بداند که انسان تا در این دنیا و دارالغرور است، به هر مرتبه از کمال و جمال روحانی و به هر مرتبه از عدالت و تقوی که برسد، ممکن است باز پس برگردد و بکلی تغییر کند و عاقبت امرش به شقاوت و خذلان منتهی شود.
پس هیچ گاه از خود نباید غفلت کند، و به کمال خود نباید مغرور شود، و از خود و احوال نفس خود و مراعات آن نباید نسیان کند، و در جمیع احوال از تمسک و عنایات خفیه حق تعالی غفلت نکند، و به خود و سلوک و ریاضت و علم و تقوای خود به هیچ وجه اعتماد نکند، که از بزرگترین مهالک انسانیت و وساوس شیطانیت است که سالک را از یاد خود نیز می برد،
چنانچه حق تعالی فرماید:
{و لا تکونوا کالذین نسوا الله فانساهم انفسهم اولئک هم الفاسقون}
و اگر حس آن نمود که جنود جهل حزب شیطان در باطن ذات و مملکت روح او غالب است، با هر جدیت و ریاضتی شده، مملکت باطن خود را از جنود شیطانی خالی، و دست تصرف دیو پلید را از آن کوتاه کند.
و ما به خواست خداوند تبارک و تعالی و توفیق او، در این اوراق در مورد بسط و تفصیل جنود عقل و جهل، کیفیت علاج نفوس و تطهیر قلوب و تنزیه ارواح را بیان می نماییم به مقدار میسور و مناسب با این مختصر، ولی باید دانست که هر کس باید خود، معالج قلب و طبیب روح خود باشد ، دایه دلسوزتر از مادر نخواهد بود.
روزهای فرصت و مهلت و موسع خود را نگذارد از دست برود و در هنگامی که ایام بیچارگی و فشار و ضیق است، از خواب غفلت برخیزد و هیچ دوائی برای اونشود.
نقل از کتاب:
شرح حدیث جنود عقل و جهل، امام خمینی، (ره)
ادامه دارد
#برادر_دینی
#امام_علی (علیه السلام):
هرکس که رفیق اهل معرفت و برادر دینی خود را از دست دهد، مانند این است که شریفترین اعضای بدنش را از دست داده است.
# مَن فَقَد أخا في اللّه ِ فكأنّما فَقَدَ أشْرَفَ أعْضائِهِ
📚غررالحکم/ص 795 ح9227
#ارزش دوست دانشمند، باتقوا و دلسوز که همنشینی با او باعث نزدیکی به خدا و دوری از گناهان است، مثل یکی اعضای بدن است که از دست دادنش، باعث بروز مشکلات جسمی و روحی فراوانی است.
#تلنگر
فاطمیه دوم ۱۴۰۰ شب اول.mp3
19.21M
✨#اسرار_فاطمی ✨ ۱
🔸 آنچه در این جلسه خواهیم شنید:
- معنای جنت و انواع آن: جنت افعال، جنت صفات، جنت عقول و...
- تبیین جنت المعانی و جنت ذات
- تفسیر آیه: يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبادِي وَ ادْخُلِي جَنَّتِي
- تفسیر حدیث: مَنْ أَحَبَّ فَاطِمَةَ اِبْنَتِي فَهُوَ فِي اَلْجَنَّةِ مَعِي
- محبت فاطمه زهرا سلام الله علیها، جلوه ذات الهی بلکه بهشت ذات است.
- بیان ویژگیهای جنت ذات
- چگونه میتوان بدون حساب وارد بهشت ذات شد؟
- اینکه «حُبُّ عَلِيٍّ حَسَنَةٌ لَا يَضُرُّ مَعَهَا سَيِّئَةٌ» به چه معناست؟
#ازدستشندید🙏
الهی از آن هنگام کزین تاروپود آلوده قلبم رخت بربستی
تو میدانی دلم تار است چشمم بیفروغ افتاده بر هستی
و من بیگانه هستم با خودم با زندگانیها
ومن بیگانه هستم با امید وعشق با هستی
چه شد از من سفر کردی
چه شد این واحه تاریک قلبم را رها کردی
بیا در من بدم ای آتش هستی که هستی ،سخت بیروح است۰۰۰
#مناجات
تابلویی هشدار دهنده
استاد بزرگوارمان، عارف کامل، مرحوم آیه الله پهلوانی در اطاق خود، مقابل محل جلوسشان تابلویی را نصب کرده بودند که این جمله بر آن نقش بسته بود که :
«ای هیچ، بهر هیچ، بر هیچ مپیچ»
و این تابلو هشدار و مذکری بود برای هر کسی که در محضر ایشان حاضر می شد و چشمش به آن می افتاد که باید باد موهوم را از سرت بیرون کنی و به دام مباهات و خود ستایی و خود بر تربینی نیفتی.
استاد عزیزمان، مرحوم عارف واصل آیت الله آقا سید عبدالله جعفری تهرانی می فرمودند:
در شبهای قدر، مرحوم آیه الله حاج اقا حسین فاطمی که از تلامذه برجسته عارف کامل، مرحوم آیه الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی بود، زار زار می گریست و خدای سبحان را مورد خطاب قرار می داد و می گفت:
«ای همه چیز! چه خواهی کرد با هیچ؟!»
ساحل بقا ص 395
#تلنگر
#سالک
پلی به سوی عرفان💫
#شرح_حدیث_جنود_عقل_و_جهل{۳} #امام_خمینی لطیفة عرفانیة و حقیقة ایمانیة: [۲] پس بر انسان سالک راه
#شرح_حدیث_جنود_عقل_و_جهل{۴}
#امام_خمینی
ادامه مطالب گذشته
لطیفة عرفانیة و حقیقة ایمانیة: [۳]
ای عزیز! تا این نعمت بزرگ الهی و این نقد عمر خداداد، موجود است، برای روزهای گرفتاری و بیچارگی، همتی کن و خود را از آن سختیها و بدبختیها که در پیش رو داری نجات ده که امروز، در دار تغیر و تبدل و دار الزرعی، این نتیجه را خوب می توانی حاصل کنی.
اگر خدای نخواسته حزب شیطانی در تو غالب باشد و با همین حال، روزگارت سرآید و دستت از این عالم کوتاه شود، دیگر جبران شدنی نیست، آن روز حسرتها و ندامتها فایده ندارد ،
{و انذرهم یوم الحسرة اذ قضی الامر و هم فی غفلة و هم لا یؤمنون}
خدا می داند که این روز حسرت و ندامت چه روزی است.
امروز ما از حسرتهای آن روز جز خبری نمی شنویم.
از قیامت خبری می شنوی ، دستی از دور بر آتش داری
حسرتهایی است که آخر ندارد، ندامتهایی است که منتها از برای او نیست.
نقل از کتاب:
شرح حدیث جنود عقل و جهل، امام خمینی،
#ادامه_دارد
باطن تو در این دنیا،
عین ظاهر تو در آن دنیاست .
#علامهحسنزادهآملی′ره′✨
فاطمیه دوم ۱۴۰۰ شب دوم.mp3
20.82M
✨#اسرار_فاطمی ✨ ۲
🏴🕯🏴🕯🏴🕯🏴
🔸 آنچه در این جلسه خواهیم شنید:
- تفسیر حدیث: فاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي، فمَن أغْضَبَها أغْضَبَنِي
- حضرت زهرا سلام الله علیها توحید محض و دشمنان ایشان شرک محض هستند.
- رزق بیحساب
- تبیین فیض اقدس و فیض مقدس مقام فاطمی
- بیان سرّ حدیث قدسی: «يا أَحْمَدُ! لَوْلاکَ لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاکَ، وَ لَوْلا عَلِىٌّ لَما خَلَقْتُکَ، وَ لَوْلا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُکُما»
- محبوبترین حقیقت نزد ذات حق متعال، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است.
- احسن صور حق متعال چیست؟
- محبت به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تنها لسانی نیست بلکه باید محبت حقیقی و عملی باشد؛ عمل کردن به دستورات دین، کمک به خلق خدا و... لوازم این محبت است.
#ازدستشندید🙏
غم صیقل خداست؛
خدایا ز ما مگیر
این جوهر جلی که
جلا میدهد به دل
#استاد_شهریار
مرحوم علامه محمدتقی جعفری(ره):
در روایات آمده "هر کس عالمی را در چهل روز زیارت نکند، قلبش می میرد" و همچنین "زیارت علماء در نزد خدا محبوبتر از هفتاد بار طواف نمودن در گرد #کعبه می باشد"
مصداق بارز "علما" آیت الله بهجت هستند.
صرف دیدن و ملاقات کردن ایشان خود سر تا پا #موعظه است.
من هر وقت ایشان را می بینم تا چند روز اثر این ملاقات در من باقی است، و در واقع هشدار دهنده برای ما می باشد.
#نشرباشما🙏
پلی به سوی عرفان💫
#شرح_حدیث_جنود_عقل_و_جهل{۴} #امام_خمینی ادامه مطالب گذشته لطیفة عرفانیة و حقیقة ایمانیة: [۳] ای
#شرح_حدیث_جنود_عقل_و_جهل{۵}
#امام_خمینی
شرح اجمالی از بعض الفاظ حدیث شریف:[۱]
قال سماعة: فقلت: جعلت فداک لا نعرف الا ما عرفتنا
سماعه گفت: فدایت شویم، ما نشناسیم مگر آنچه تو به ما معرفی فرمایی.
بدان که معرفت عقل و جهل و جنود آنها، از مختصات علوم غیبیّه الهیّه و معارف حقّیه باطنیّه است که معرفت آنها به جمیع شؤون و تمام مدارج و مراتب و همه اسرار و حقایق، میسور و میسّر نشود، مگر از برای اصحاب ولایت و ایقان و او حدّی از ارباب معارف و ایمان، که به نور معرفت و قدم سلوک از جلباب بشریت خارج و حجب عوالم مُلک و ملکوت را خرق نموده، به مبادی وجود و مصادر غیب و شهود رسیده، و به مشاهده حضوریّه، عوالم غیب را دریافته باشند، و این جز برای کُمَّل رخ ندهد.
بالجمله، چون احاطه به عوالم غیبیّه ملکوتیّه، چه ملکوت اعلیٰ - که عوالم عقول کلیّه نیز از جمله آنها است - و چه ملکوت سُفلیٰ - که ابلیس و جنود او از جمله آنها است و عقول جُزئیه نیز از آن عالم است - جز برای کمّل اولیاء، که علوم آنها از سرچشمه وحی الهی و سرمنزل افاضه سبحانی است، حاصل نشود.
سماعة بن مهران گفت: ما معرفت به عقل و جهل و جنود آن نداریم، بجز آنچه تو به ما معرفی فرمایی.
نقل از کتاب:
شرح حدیث جُنود عقل و جهل، امام خمینی،
ادامه دارد
مراتب تقوا از دیدگاه امام خمینی ره :
امام خمینی در چهل حدیث خود درباره مراتب ورع می نویسد:
۱. ورع عامه، اجتناب از کبائر است؛
۲. و ورع خاصه، اجتناب از مشتبهات است برای خوف وقوع در محرمات؛
۳. ورع اهل زهد، اجتناب از مباحات است، برای احتراز از وزر(سنگینی بار گناه) آن،
۴. و ورع اهل سلوک، ترک نظر به دنیاست برای وصول به مقامات،
۵. و ورع مجذوبین، ترک مقامات است برای وصول به باب الله وشهود جمال الله؛
۶. و ورع اولیا، اجتناب از توجه به غایت است.
نگاه اهل ورع و متقین در مقامات عالی اینگونه است که امام سجاد(ع) می فرماید: پروردگارا! هنگامى که ما به دو موضوع میل کردیم که یکى از آن مورد خشنودى تو و دیگرى مورد خشم تو است، در یکى رضاى تو و در دیگرى مورد خشم تو است، در یکى رضاى تو و در دیگرى سخط تو است، تو دل ما را بگردان از آنچه ناخشنودى تو در آن است به آنچه خشنودى تو در اوست.
(صحیفه سجادیه، دعاى نهم: ص۵۹ – ۶۰)
چهل حدیث
#تقوا
پلی به سوی عرفان💫
#شرح_حدیث_جنود_عقل_و_جهل{۵} #امام_خمینی شرح اجمالی از بعض الفاظ حدیث شریف:[۱] قال سماعة: فقلت: ج
#شرح_حدیث_جنود_عقل_و_جهل {۶}
#امام_خمینی
شرح اجمالی از بعض الفاظ حدیث شریف:[۲]
قوله - علیه السلام -: « فَقالَ الْجَهْلُ: یا رَبِّ! هَذا خَلْقٌ مِثْلِی ».
دعوی مماثلت جهل با عقل ، چون دعوی اشرفیت ابلیس از آدم - علیه السلام - است که گفت:
{خلقتنی من نار و خلقته من طین}
به واسطه احتجاب آن از مقام عقل و خودبینی و خودپرستی و خودخواهی او است و معلوم است حجاب خودخواهی و خودبینی، از حجب غلیظه ای است که هر کس را که مبتلای به آن است از همه حقایق و درک تمام محسنات و کمالات غیر و مقبحات و نقایص خود باز می دارد.
و این حجاب ، ارث ابلیس است ، و در هر کس قوت گیرد منسلک در ذریه ابلیس خواهد شد، گرچه به صورت و ولادت ملکیه، ولیده و ذریه آدم باشد، زیرا که میزان در عالم انسانیت و ملکوت، که شیئیت اشیاء به آن است، ولادت ملکوتیه است، چنانچه زاده ملکوتی، عیسی مسیح، فرموده است:
{لن یلج ملکوت السماء من لم یولد مرتین}
و این ولادت ثانویه که مبدا ولوج ملکوت اعلی است - که به ملکوت سماء از آن تعبیر شده - متوقف بر آن است که از این حجب که ارث ابلیس است، خارج و به حقایق اسماء که ارث آدم - علیه السلام - است، متحقق شود.
و تحقق به حقایق جنود عقلیه از مقدمات تحقق به حقایق اسماء است.
نقل از کتاب:
شرح حدیث جُنود عقل و جهل، امام خمینی
ادامه دارد
🔴چشم؛ دروازه غفلت از خداوند
✍️امام علی علیه السلام میفرمایند: در بدن عضوی کم سپاستر از چشم نیست، پس خواهش آن را بر آورده نسازید که شما را از یاد خدای بزرگ و بلند مرتبه باز میدارد.
📚غرر الحكم، ص 395
#تلنگر
🔰 از خدا بخواهیم چشم آخرتی ما را باز کند...
✨ امام سجاد علیه السلام فرمودند:
✨ أَلاَ إِنَّ لِلْعَبْدِ أَرْبَعَ أَعْيُنٍ عَيْنَانِ يُبْصِرُ بِهِمَا أَمْرَ دِينِهِ وَ دُنْيَاهُ وَ عَيْنَانِ يُبْصِرُ بِهِمَا أَمْرَ آخِرَتِهِ
✨ فَإِذَا أَرَادَ اَللَّهُ بِعَبْدٍ خَيْراً فَتَحَ لَهُ اَلْعَيْنَيْنِ اَللَّتَيْنِ فِي قَلْبِهِ فَأَبْصَرَ بِهِمَا اَلْغَيْبَ فِي أَمْرِ آخِرَتِهِ وَ إِذَا أَرَادَ بِهِ غَيْرَ ذَلِكَ تَرَكَ اَلْقَلْبَ بِمَا فِيهِ.
🔸بدان که بنده دارای چهار چشم است: دو چشم ظاهر که به وسیله آنها امور دینی ودنیوی را میبیند و دو چشم دیگر که امر آخرت خود را به وسیله آنها درک میکند.
🔸 چون بنده ای در اثر سعی و کوشش شایسته فیض بیشتر الهی شد و خدا خیری را در حق او اراده کرد، چشمهای دل او را باز میکند. در نتیجه امور غیبی و اخروی را درک میکند، ولی اگر چنین لیاقتی پیدا نکرد و خداوند در حق او اراده دیگری کرد، قلب او را به همان حالت خودش رها میکند.
📚 خصال ج۱ ص۲۴۰
#حدیث