عرفان نما
#برشی_از_مقاله | سکولاریزاسیون معنویت؛ تهدیدی فرهنگی 🔹یکی از رخدادهای مهمی که امروزه در غرب رخ داده
#برشی_از_مقاله | سکولاریزاسیون معنویت؛ تهدیدی فرهنگی، بهزاد حمیدیه.
🔹 بیگمان سکولار شدن معنویت با توصیفهای پیشگفته تهدید بزرگی علیه هویت دینی و انقلابی ماست. با سکولار شدن معنویت، بزرگترین برگ برندهای که ایران انقلابی را در چند دههٔ اخیر در برابر سیل تهاجم دشمنان مقاوم و رویینتن ساخته، از دست خواهد رفت و این آخرین خاکریز را نیز دشمنان فتح خواهند کرد.
🔸 معنویت سکولار به انسانها سیاستگریزی و فردگرایی را میآموزد. دستکم میتوان گفت سیاستورزی در عمدهٔ معنویتهای سکولار کمرنگ است و آنها به مبارزه همهجانبه و درگیری تمامعیار با ظلم و استکبار تا پای جان باور ندارند.
🔹 معنویت سکولار پلورالیسم را یاد میدهد و هرگونه تعصب دینی را از میان میبرد. معنویت سکولار به جهت جذابیت و کمتر درکشدن تعارض آن با معنویت اصیل نزد مخاطبان عام حتی در میان دینداران معتقد نیز قابل رشد سریع است؛ بنابراین باید تعریف واضحی از معنویت اصیل اسلامی داشته باشیم تا بتوانیم گونههای مختلف و فراوان معنویت سکولار را تشخیص دهیم.
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید
🔅@erfannama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#طنز | سخنرانان انگیزشی که بهجای ارائهٔ راهکار علمی و برنامهٔ عملیاتی، تنها احساسات مخاطب را برانگیخته میکنند.
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید
🔅@erfannama
عرفان نما
#یادداشت | پائولو کوئلیو؛ از جادوگری تا ادعای معنویت 🔹 خدایی که در آثار کوئیلو زنده شده، همان خدای
سحر و جادو در آثار پائولو کوئیلو، حمیدرضا مظاهری سیف.pdf
1.09M
#معرفی_مقاله | سحر و جادو در آثار پائولو کوئیلو، حمیدرضا مظاهری سیف
🔹پائولو کوئیلو نیز مانند میلیونها نفر از اهالی عصر مدرن آوای روح را در فراق از وطن خویش شنیده و از معدود کسانی است که آن را جدی گرفته و برای التیام درد هجران دستبهکار شده است.
🔸ولی کاش او هم مثل میلیاردها بشری که ناله روح را میشنوند و کاری نمیکنند، خاموش میماند و دست به کاری نمیزد کاش نام خدا و یاد عالم غیب از راه آثار او به فرهنگ عمومی انسان امروز باز نمیگشت و کاش از خدا و معنویت نمینوشت.
🔹مظاهری سیف در مقالهٔ خود ردپای سحر و جادو در اندیشه و آثار کوئیلو و نسبت آن را با معنای زندگی میکاود و کاستیها و کژیهای اندیشه او را بررسی میکند.
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید
🔅@erfannama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 آیا واقعاً فکر ما زندگی ما رو میسازه؟!
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید
🔅@erfannama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 دانشمند عارف؛ شهید چمران در کلام مقام معظم رهبری
به مناسبت ۳۱ خرداد، سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران.
🔹 چمران اینجور هم نبود که یک آدم خشکی باشد که لذات زندگی را نفهمد؛ بهعکس، بسیار لطیف بود، خوشذوق بود، عکاس درجهٔ یک بود، هنرمند بود.
🔸 دل باصفائی داشت؛ عرفان نظری نخوانده بود؛ شاید در هیچ مسلک توحیدی و سلوک عملی هم پیش کسی آموزش ندیده بود، اما دل، دل خداجو بود؛ دل باصفا، خداجو، اهل مناجات، اهل معنا.
مطالعهٔ بیشتر
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید
🔅@erfannama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 پیشکسوتان ایرانی یوگا پاسخ میدهند: آیا یوگا ورزش است؟
🎙 استاد حسین عرب
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید
🔅@erfannama
عرفان نما
#معرفی_مقاله | آسیبشناسی رابطهٔ زنان و جنبشهای نوپدید دینی نویسنده: مدنی، آزاده؛ ابراهیمی، زینب.
#برشی_از_مقاله | «آسیبشناسی رابطهٔ زنان و جنبشهای نوپدید دینی»
🔹از نظر مؤلف بیشتر آسیبهای جنبشهای مدرن نه بهجهت مؤلفههای دینی خاص، بلکه بهسبب نوع نگاهی است که جنبشها از جوامع مدرن و پستمدرن وام گرفتهاند.
🔸این مهم که در متن نیز به آن اشاره شد، عبارت استاز:
🔺ابتدا عفیفبودن تبدیل به یک ضد ارزش شده است.
🔺دوم اینکه عشق آزاد در مقابل خواهشِ ازدواج، نوعی بلوغ بهشمار آمده است.
🔺و سوم اینکه برخی از فمینیستها گرایشهایی را در میان زنان رایج کردهاند که بیشتر، ارزشهای مردان بهشمار میرود.
🔹اما بسیاری از منتقدان جنبشهای مدرن دینی موارد زیر را از آسیبهایی میدانند که این جنبشها به آنان دامن زدهاند:
🔻نگاه مردسالارانه برخی گروهها.
🔻سؤاستفادههای جنسی.
🔻برهم ریختن نهاد خانواده و تغییر آن بهشکل نوعی کمونیسم جنسی.
🔻سقطهای اجباری و یا ازدواجهای اجباری و برنامهریزیشده.
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید
🔅@erfannama
📽 بستهٔ «موشنرئال معنویت بیسامان»
💻تولیدشده در مؤسسهٔ فرق و ادیان حق پژوهی مشهد
👤 استاد مظاهری سیف
بازنشر بهمناسبت ۲۱ ژوئن، روز جهانی یوگا!
🔗 ۱. تناسخ
🔗 ۲. قانون جذب
🔗 ۳. آسیبهای فرهنگی اجتماعی یوگا
🔗 ۴. درمانگریِ یوگا
🔗 ۵. ارمغان یوگا؛ نابودی جسم
🔗 ۶. یوگای ایرانی یا عرفان هندی؟
🔗 ۷. ورزش انگاری یوگا
🔗 ۸. آرامش حقیقی
🔗 فایلهای صوتی و تصویری نشست تخصصی «بررسی حقیقت یوگا و مدیتیشن»، ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید
🔅@erfannama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #موشن_رئال | ریکی؛ از ادعای درمانگری تا عقاید الحادی!
📌 از انرژیدرمانی، #عرفان_حلقه، شعور کیهانی، کارما و اینجور شبهعلمها چی میدونید؟
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید
🔅@erfannama
تبیین جامعهشناختی تمایل دانشآموزان به جنبشهای نوین شبهدینی (مورد مطالعه دانشآموزان استان آذربایجانشرقی).pdf
459.2K
#معرفی_مقاله | تبیین جامعهشناختی تمایل دانشآموزان به جنبشهای نوینِ شبهدینی (مورد مطالعه: دانشآموزان استان آذربایجانشرقی)، کمال کوهی
💠 چکیده:
🔹 یکی از مهمترین عواملی که در دهههای اخیر بنیان جامعه و باورهای مردم بهویژه جوانان را تهدید میکند، جنبشهای نوین شبهدینی است.
🔸پژوهشهایی که در ایران در زمینه جریانهای نوین شبهدینی انجامشده، اغلب به صورت نظری است و پژوهش تجربی و میدانی، کمتر انجام شده است.
🔹 همچنین نمیتوان نتایج و دلالتهای پژوهشهای انجامشده در جوامع غربی را بیکموکاست و بدون توجه به تفاوتهای فرهنگی و اجتماعی پذیرا شد.
🔸 در پژوهش حاضر میزان تمایل دانشآموزان به جنبشهای نوین شبهدینی و عوامل مرتبط با آن بررسی شده است.
🔹 براساس یافتههای توصیفی پژوهش، از هر ۱۰۰ دانشآموز ۲۵ نفرشان به جنبشهای نوین شبهدینی تمایل نشان دادهاند.
🔸 بالاترین میزان تمایل به ترتیب به «سایبابا» و «اکنکار» و پایینترین میزان تمایل نیز به «پائولو کوئلیو» و «کاستاندا» تعلق دارد.
🔹 نتایج تحقیق نشان داد که «میزان دینداری»، «میزان شناخت از جنبشها»، «کیفیتِ گذرانِ اوقات فراغت» و «میزان اعتقاد به سحر و جادو» تأثیری معنادار بر تمایل دانشآموزان به چنین جنبشهایی داشته است.
🔸 از میان متغیرهای تأثیرگذار، «میزان دینداری» و «کیفیت گذران اوقات فراغت»، نقشی کاهنده و پیشگیریکننده و «میزان شناخت» و «اعتقاد به سحر و جادو» نقشی افزایشی و ترغیبکننده در تمایل به جنبشهای نوین شبهدینی دارند.
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید
🔅@erfannama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 چرا خندهدار است که یوگا را ورزش بدانیم؟!
🎙 استاد حسین عرب
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید
🔅@erfannama
هدایت شده از حق پژوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#برشی_از_کتاب | «الگوهای محتوایی سینمای غرب»، ص۱۵۷، جواد امین خندقی
🔹 پویانمایی «نُه» (۲۰۰۹) بر اساس تعالیم «پاراسلسوس» پزشک و کیمیاگر سوئیسیآلمانی ساخته شده است.
🔸 در پویانمایی، برشی از آینده نشان داده میشود که تمام انسانها در جنگ با ماشینها از بین رفتهاند. یک دانشمند بر اساس تئوریهای کیمیاگری و جادویی روح خود را در نُه عروسک تقسیم میکند که هر کدام از آنها نماد بخشی از حیات انسانی هستند و نوع لباس و توانایی هر کدام نشانگر آن است.
🔹 پاراسلسوس بیشتر بهعنوان طبیبی برجسته شناخته میشود؛ اما علاوهبرآن، در زمینه مسائل ماورای ماده و ارتباط با ارواح نیز فعالیتهایی داشته است.
🔸 همچنین وی یکی از اندیشمندان بزرگ کابالا محسوب میشود و همین جهتِ زندگیِ او در این پویانمایی لحاظ شده است.
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید
🔅@erfannama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#موشن_گرافیک | توهمِ رسیدن به آرزوها؛ ثمرهٔ قانون جذب
🔹تابلوی کائنات یا تابلوی غرقشدن در تخیلات؟!
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید
🔅@erfannama
معنویت سکولار چیست؟ همتی.mp3
19.05M
#پادکست | معنویت سکولار
🎙دکتر همایون همتی، پسادکتری فلسفه دانشگاه بیلفلد آلمان، استاد دانشگاه، محقق حوزه ادیان و عرفان.
🔸چیستی معنویت سکولار
🔹تفاوت عرفان با معنویت
🔸تعریف عرفان و انواع آن
🔹برخی مصادیق معنویت سکولار
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید
🔅@erfannama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 اعتراضات مسلمانان به مفاهیم شرکآلود یوگا در هند و دیگر کشورها
🎙 استاد حسین عرب
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید
🔅@erfannama
هدایت شده از حق پژوهی
هدایت شده از حق پژوهی
🔻بیانیه انتخاباتی موسسه فرق و ادیان حق پژوهی
🔹مؤسسه فرق و ادیان حق پژوهی با تبریک عیدسعید غدیر خم و با لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب، ضمن دعوت مردم شریف و همیشه در صحنه به حضور پرشور و باشکوه در حماسه انتخابات هشتم تیرماه، از نامزدهای محترم و طرفدارانشان درخواست دارد از هرگونه اقدام دشمن شادکن بپرهیزند و با رعایت اخلاق و دوری از رفتار تفرقه انگیز، کام ملت ایران را شیرین و دشمنان این ملت مقاوم و سرافراز را ناامید گردانند...
🖇 متن کامل بیانیه را در سایت حق پژوهی بخوانید
haghpajohi.ir/?p=7213
💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی
| سایت | ایتا | تلگرام | آپارات | روبیکا | اینستاگرام |
عرفان نما
#برشی_از_کتاب | «الگوهای محتوایی سینمای غرب»، ص۱۵۷، جواد امین خندقی 🔹 پویانمایی «نُه» (۲۰۰۹) بر اسا
بررسی انتقادی کابالیسم در سینمای هالیوود (مطالعه موردی انیمیشین سینمایی ناین).pdf
550.4K
#معرفی_مقاله | بررسی انتقادی کابالیسم در سینمای هالیوود (مطالعه موردی انیمیشن سینمایی ناین)؛ حفیظه مهدیان، محمدحسین فرج نژاد، نشریه معرفت فرهنگی اجتماعی، پاییز ۱۳۹۳
💠 چکیده:
🔹 دین از ابتدای پیدایش انسان نقش مهمی در زندگی او داشته است. سینماگران نیز بهتبع جامعه و تاریخ، همواره نگاههای دینی را به همراه داشتهاند و با روایت و استفاده از تکنیکهای بصری و صوتی و سوژهسازی و پردازش شخصیتهای موردنیاز خود، بر سبک دینمداری مخاطب مؤثر بودهاند.
🔸 ورود بشر به دوره مدرن و کمتوجهی به دین باعث شد بازگشت بشر به دین در دوره پسامدرن با تحریف و گمراهی بسیاری همراه شود. معنویتِ بدون خدا و جایگزینی جادو بهجای معنویت اصیل از مهمترین این تحریفهاست که توسط سینما بازنمایی و تبلیغ میشود.
🔹 کابالا یا همان تصوف یهودی یکی از این معنویتهای غیراصیل است که در سالهای اخیر در مجامع سینمایی موردتوجه قرار گرفته است. این مقاله با تلقی کابالا بهعنوان یکی از مؤلفههای کلیدی معنویت عصر نوین، سعی نموده است با بررسی موردی انیمیشن «ناین»، روشهای القای نامحسوس مفاهیم کابالیستی، توسط رسانهها را بررسی نماید.
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید
🔅@erfannama