eitaa logo
ارجاعات مکتب فقه الخمینی
157 دنبال‌کننده
51 عکس
4 ویدیو
1 فایل
🔸 این کانال بستری است برای مطالعۀ منابع و مراجعاتی از بیانات و عبارات علمای متقدم و متاخر که موردنظر مکتب #فقه_الخمینی (مکتبی مبتنی بر مبانی امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی(ره) و شاگردانِ به‌حقِ این دو بزرگوار) می‌باشد. 📬 مدیر کانال: @gomgashte_59
مشاهده در ایتا
دانلود
🏷 🏷 🏷 ‼️ توجه: بیانات این دیدار در سایت KHAMENEI.IR منتشر نشده است. 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 ما باید حدیث را بشناسیم. الان خیلی از بزرگان و علمای ما که در رشته‌های مختلف علمی خیلی متبحر هستند، با حدیث خیلی آشنایی ندارند، جز احادیث فقهی؛ آن هم به خاطر این که در استدلالات فقهی، مورد ابتلایشان است. مردم استفتاء می‌کنند، فقیه باید به آن استفتاء پاسخ دهد؛ لذا باید مراجعه کند و طبعاً در آن باب، هر روایتی که هست، می‌بیند. بنابراین، مراجعه به حدیث، به تبع نیاز به فقه است. 🔹 در کنار چند صد هزار حدیثی که داریم، مگر احادیث فقهی ما چه‌قدر است؟ بخش محدودی است. بقیۀ احادیث، احادیث معارف، احادیث آداب -که آداب را مستحبات معنا می‌کنند، لیکن آداب گاهی اوقات مستحبات نیست، فراتر از مستحبات است، آداب زندگی و حکم زندگی است- و احادیث مربوط به زندگی ائمه، رشته‌های مهمی است. احادیث مربوط به معارف، مثل توحید، معاد، امامت، نبوت، مسألۀ انسان، جبر و اختیار، مهم‌ترین نورافکنی است که می‌تواند به فضای ذهن یک متفکر عقلانی -که در این فضای نورانی، عقل او کاوش کند و معارف را به دست بیاورد- تابانده شود؛ یا در همین مسائل حکم و آداب که عرض کردیم؛ خزانۀ لَبالَب احادیث اهل‌بیت در باب حکم و آداب زندگی و آداب معاشرت و روابط انسان‌ها با هم و روابط حکومت‌ها با انسان‌ها و روابط انسان با طبیعت، این‌قدر مطلب دارد که اگر انسان واقعاً در این‌ها غور کند، مثل برگی خواهد بود روی دریا؛ از بس زیاد است، انسان اصلا نمی‌تواند غور کند. 🔹 اما متأسفانه این‌ها غالبا مورد مراجعه نیست، مگر تلطّفاً؛ یا مگر کسی منبری باشد و بخواهد برای مردم موعظه کند، ناچار احتیاج پیدا می‌کند که مراجعه کند؛ اما در محیط علمی و حوزه‌های علمیۀ ما، مراجعه به حدیث خیلی باب نیست. 📌 بیانات در دیدار با جمعی از اساتید و دانشجویان دانشکده علوم حدیث [۱۳۸۳/۰۴/۸] 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع (سایت رسمی موسسه دارالحدیث) 🌐 خبر این دیدار در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری 🌐 تصاویر این دیدار در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ ✍ توضیحات تکمیلی: 🔹 در عالم فقاهت و دین‌شناسی، نباید به روایات فقهی و مربوط به فروع عملی دین (خطابات تشریعی/آموزه‌های عملی و اعتباری) بسنده کرده و از روایاتی که شارح واقعیات و تکوینیات عالم‌اند (خطابات تشریحی/آموزه‌های نظری و حقیقی) دوری جست؛ زیراکه شریعت، علاوه بر آموزه‌های عملی و اعتباری، مشتمل بر بسیاری از آموزه‌های نظری و حقیقی است؛ بنابراین فقاهت کامل در شریعت نیز بایستی معطوف به شناخت تمام شریعت و استخراج تمام آموزه‌های آن (اعم از اعتباری و حقیقی) باشد. 🔹 بنابراین طلاب و دین‌شناسان بایستی همت بسزایی در استخراج آموزه‌های اعتقادی و معقول و به‌صورت کلی آموزه‌های حقیقی و نظری داشته و از این بحر عمیق و انیق غافل نشوند. ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 🏷 💬 علامه طباطبایی(رحمة‌الله‌علیه): 🔹 مرحوم استاد قاضى مى‌فرمودند: گشايش و فتح باب، از راه توسّل به سيدالشهدا (عليه‌السّلام) است! و حضرت ابوالفضل (عليه‌السّلام) را به عنوان «درب» براى اين امر قرار مى‌دادند. 📌 کتاب ثمرات حیات (آیت‌الله پهلوانی«ره»)، ج۴، ص۲۳۴ ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 💬 علامه طهرانی(رحمة‌الله‌علیه): 🔹 و امّا از نقطۀ نظر معجزه‌ بودن‌ وجود رسول‌ الله‌، مطلبی‌ به‌ نظر حقیر آمده‌ است‌ که‌ شایان‌ دقّت‌ است‌؛ و این‌ مطلب‌ را تا به‌ حال‌ از کسی‌ نشنیده‌ام‌ و یا در کتابی‌ ندیده‌ام‌. 🔹 و آن‌ اینکه‌ ما می‌دانیم‌ رسول‌ اکرم‌ «صلّی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ و سلّم‌»، قرآن‌ را بدون‌ یک‌ حرف‌ کم‌ و زیاد، حافظ‌ بودند و در نمازهای‌ واجبه‌ و نمازهای مستحبّه‌ می‌خواندند، به‌خصوص‌ در رکعات‌ نماز شب‌؛ و در روایت‌ است‌ که‌ آن‌ حضرت پنج‌ سورۀ مُسبِّحات‌ را که‌ سوره‌های‌ حدید، حَشر، صفّ، جُمعه و تَغابن‌ است‌، هر شب‌ قبل‌ از خواب‌ می‌خواندند. 🔹 و چون‌ از علّت‌ قرائت‌ این‌ سوره‌ها از آن‌ حضرت‌ سؤال‌ کردند، در پاسخ‌ فرمودند: در هر یک‌ از این‌ سوره‌ها آیه‌ای‌ است‌ که‌ به‌ منزلۀ هزار آیه‌ از قرآن‌ است‌؛ و بنا بر همین‌ اساس‌ در روایت‌ وارد شده‌ است‌ که‌ هر کس‌ مسبّحات‌ را شب‌ قبل‌ از خواب‌ بخواند، نمی‌میرد مگر آنکه‌ رسول‌ اکرم‌ را می‌بیند و آن‌ حضرت‌ محلّ و مقام‌ او را در بهشت‌ به‌ وی‌ نشان‌ می‌دهند. و این‌ حافظ‌ بودن‌ قرآن‌ نسبت‌ به‌ رسول‌ الله‌ معجزه‌ است‌، چون غیر از حفظ‌ سائر افراد است‌. رسول‌ خدا «صلّی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ و سلّم‌» خطّ نداشتند، و آیاتی‌ که‌ بر آن‌ حضرت‌ وحی‌ می‌شد، خود نمی‌نوشتند؛ و در این‌ مسأله‌ ابداً جای‌ شکّ و تردید نیست‌. در تمام‌ مدّت‌ عمر، کسی‌ رسول‌ الله‌ را با قلم‌ و کاغذ ندید که‌ حتّی‌ یک‌ آیه‌ را خودشان‌ بنویسند؛ بلکه‌ به‌ کُتّاب‌ وحی‌ مراجعه‌ می‌شد و آنان‌ می‌نوشتند؛ رسول‌ الله‌ قرائت‌ میکردند و آنها می‌نوشتند. و این‌ مسأله‌ جای‌ تعجّب‌ است‌ که‌ رسول‌ الله‌ با آنکه‌ خطّ نداشتند و آیات‌ را خود نمی‌نوشتند، این‌ سوره‌ها و سائر سوره‌های‌ قرآن‌ را بعد از نزول‌ و بعد از ماه‌ها و سال‌ها و بعد از بیست‌ سال‌ و زیادتر بدون‌ یک‌ کلمه‌ یا یک‌ حرف‌ کم‌ و بیش‌ می‌خواندند. 🔹 این‌ چه‌ قوّۀ حافظه‌ای‌ بوده‌ است‌؟ و اصولاً آیا می‌توان‌ اینگونه‌ حفظ‌ را شدّت‌ و قدرت‌ قوّۀ حافظه‌ نامید؟ آیا در تمام‌ دوران‌ تاریخ‌ بشریّت‌، چنین‌ امری‌ نظیرش‌ دیده‌ شده‌ است‌؟ آیا قوی‌ترین‌ سخنگویان‌ و زبردست‌ترین‌ خطباء، بدون‌ ضبط‌ سخنان‌ خود به‌ نوشتن‌ یا به‌ آلت‌ ضبط‌ صوت‌، می‌توانند فقط‌ به‌ قدر یک‌ دقیقه‌ عین‌ عبارات‌ انشاء شدۀ خود را در هنگام‌ خطابه‌ یا بعد از آن‌ بدون‌ یک‌ حرف‌ پیش‌ و پس‌ و کم‌ و زیاد بازگو کنند؟ 🔹 و مسلمانان‌ آن‌ زمان‌، آیات‌ قرآن‌ را نزد رسول‌‌الله‌ میخواندند و رسول‌‌الله‌ مواضع‌ اشتباه‌ را تصحیح‌ می‌نمودند؛ حتّی‌ «واو» به‌ جای‌ «فاء» و «فاء» به‌ جای‌ «واو» اشتباه‌ نمی‌شد؛ «وَ یَعْلَمُونَ»، «فَیَعْلَمُونَ» گفته‌ نمی‌شد؛ و این‌ بسیار عجیب‌ و غریب‌ است‌ که‌ هر چه‌ تأمّل‌ در اطراف‌ و جوانب‌ آن‌ بیشتر گردد، اعجاز آن‌ مشهودتر می‌شود. 🔹 این‌ حقیر (سید محمدحسین طهرانی) اخیراً این‌ مسأله‌ را با حضرت‌ استاد گرامی‌ خود، عالِم‌ بی‌بدیل‌ و فقیه‌ نبیل‌ آیت‌الله‌ استاد علاّمه طباطبایی‌ «مُدّ ظلّه‌ العالی‌» در میان‌ گذاشتم‌. فرمودند: آری‌ مطلب‌ همینطور است‌ که‌ می‌گوئید! رسول‌‌الله‌ آیات‌ قرآن‌ را بدون‌ یک‌ حرف‌ پس‌ و پیش‌ می‌خواندند و حتّی‌ عین‌ عباراتی‌ را که‌ سال‌های‌ قبل‌ فرموده‌ بودند، در موضع‌ حاجت‌ بازگو می‌کردند؛ و کَأنّه‌ این‌ عبارت‌ را السّاعه‌ فرموده‌اند. 📌 کتاب «معاد شناسی»، ج۵، ص۳۱ 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 🏷 🔹 در یک سفر به مشهد، یکی از حاضران پرسیده بود: شما به حرم می‌روید؟ علامه در پاسخ فرموده بودند: آری! آن شخص دوباره سوال کرده بود: آیا شما هم مثل عامه مردم بر ضریح بوسه می‌زنید؟ علامه پاسخ داده بودند: نه‌تنها به ضریح، بلکه خاک تختۀ درب حرم و هرچه که متعلق به امام رضا (علیه‌السلام) است را نیز می‌بوسم! 🔹 دیگری گفت: شلوغ است، نمی‌شود به حرم رفت؛ علامه فرمود بودند: ما هم جزو این شلوغی‌ها...! 📌 کتاب «زندگی و سلوک علامه سید محمدحسین طباطبایی»، ص۷۳ 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 🏷 💬 شهید مطهری(رحمة‌الله‌علیه): 🔹 ماهیت «ادراکات اعتباری» و تفاوت‌های آنها با «ادراکات حقیقی»، برای اولین بار به‌وسیلۀ برخی از اساتید عظام ما تشریح و توضیح داده شده است که در شرق و غرب بی‌‌سابقه است! 📌 کتاب «فلسفه ابن سینا»، ج۲، ص۱۸ 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ❗️پ.ن: طبق شواهدی از آثار شهید مطهری، مراد ایشان از «برخی از اساتید عظام ما»، علامه طباطبایی(ره) می‌باشد. ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 💬 شهید مطهری(رحمة‌الله‌علیه): 🔹... در این سلسله مقالات (مقالات کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم)، هم مسائلی که در فلسفۀ قدیم نقش عمده را دارد و هم مسائلی که در فلسفۀ جدید حائز اهمیت است طرح می‌شود و در ضمن، قسمت‌هایی می‌رسد که نه در فلسفۀ اسلامی و نه در فلسفۀ اروپایی سابقه ندارد. 📌 اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج۲، ص۱۲ 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ❗️پ.ن: طبق عبارات دیگری از شهید مطهری فهمیده می‌شود که بخشی از آن مباحثی که ایشان سابقه‌ای در فلسفۀ اسلامی و اروپایی برای آنها قائل نیستند، مباحث مربوط به «ادراکات حقیقی و اعتباری» می‌باشد. ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 💬 شهید مطهری(رحمة‌الله‌علیه): 🔹 مقاله ۶، متکفل یک مبحث فلسفی نو و بی‌سابقۀ دیگری است که تا آنجا که ما اطلاع داریم، برای اولین بار این مبحث در این سلسله مقالات طرح شده و آن مبحث، مربوط به تمیز و تفکیک «ادراکات حقیقی» از «ادراکات اعتباری» است و این مطلب از مطالعه خود مقاله روشن خواهد شد. 📌 اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج۲، ص۱۰ 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 🏷 🏷 💬 شهید مطهری(رحمة‌الله‌علیه): 🔹 شیخ انصاری و حاجی سبزواری یک تلاقی شش ماهه‌‌ای در مشهد داشته‌‌اند و شیخ در نزد حاجی، منطق و فلسفه می‌‌خوانده و حاجی هم نزد شیخ، فقه و اصول می‌‌خوانده است. 📌 شرح مبسوط منظومه، ج۱، ص۲۴۴ 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 🏷 💬 مرحوم حجت الاسلام و المسلمین احمد احمدی در مورد علامه طباطبایی(ره) اینچنین نقل می‌کنند: 🔹 غالباً در مجالس روضه و مرثیۀ روزهای جمعه شرکت می‌کرد و گاهی با تمام وجود زارزار گریه می‌کرد؛ بطوریکه تمام بدنش می‌لرزید و از چشم‌های درشت و جذابش اشك سرازير می‌شد؛ و بی‌گمان بسیاری از موفقیت‌ها که داشت، مولود همین خصلت بود. 🔹 دلباختگی، شیفتگی و علاقه وی نسبت به خاندان پیغمبر تا حدّی بود که کتاب و علم را در مواردی که مصیبت و مرثیه و امثال آن بود، یکسره به يک‌سو می‌نهاد. 📌 یادنامۀ علامه طباطبایی، مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی، ص۱۷۳ 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 💬 علامه طهرانی(رحمة‌الله‌علیه): 🔹 علامه طباطبایی‌ آقای‌ حاج‌ سیّد محمّد حسین‌ تبریزی‌، استاد عالیقدری‌ که‌ قرن‌ علمی‌ِ فعلی‌، مرهون‌ خدمات‌ و افکار بلند و فضل‌ و کمال‌ ایشان‌ است‌. 🔹 عالِم‌ جلیلی‌ که‌ بواسطۀ تکان‌ علمی‌ که‌ به‌ حوزۀ علمیّه‌ دادند، نهضتی‌ علمی‌ بوجود آوردند و با تدریس‌ تفسیر و حکمت‌، طلاب‌ علوم‌ دینیّه‌ را به‌ حقائق‌ معارف‌ الهیّه‌ آشنا نموده‌ و برای‌ هدم‌ سنگر کفر و ردّ ملحدین‌، یگانه‌ پایگاه‌ متین‌ و اساس‌ رصین‌ را پایه‌گذاری‌ کردند. 🔹 [ایشان] صاحب‌ تفسیر «المیزان‌» و کتب‌ نفیسۀ دیگر، و استاد حقیر در تفسیر و اخلاق‌ و فلسفه‌ و هیئت‌ قدیم‌ [بودند]. 📌 معاد شناسی، ج۱، ص۱۸۳ 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 💬 علامه جوادی آملی: 🔹 خداوند براساس اطلاق ذاتي و نامحدود بودن وجودي خود، با تمام اشياء و در تمام شئون و اَطوار و اَنحا و حالات آنها بدون امتزاج حضور دارد؛ چنان‌كه از همۀ آنها بدون تباين بيرون است. 🔹 لذا هيچ موجودی به هيچ موجودی همانند خداوند نزديك نيست؛ يعني خداوند نسبت به علت و معلول، مادّه و صورت و جنس و فصل، ماهيت وجود، از هر كدامِ آنها به مقابل آن نزديك‌تر است؛ بلكه خداوند از هر موجودي نسبت به عين همان موجود از خود آن موجود، نزديك‌تر است؛ زيرا غير خدا هر چيزي اَجوف و محدود است و تنها خداست كه صَمَد و نامتناهی است. 🔹 لذا هركس بخواهد چيزي را بفهمد، خداوند نسبت به او، از شیء مفهوم و خود فهم و خود فهمنده نزديك‌تر است. بنابراين، شخص فهمنده قبل از اينكه چيزی را بفهمد، حتی پيش از آنكه خود را ادراك كند و قبل از آنكه فهم خود را بيابد، اول خداوند را می‌يابد؛ سپس در ظلّ او، خود و فهم خود و شیء معلوم را مي‌فهمد! 🔹 اين طريقِ معرفتی، بدون «برهان صدّيقين» تقرير نخواهد شد. 📌 سرچشمه انديشه، جلد۲، ص۱۸۲-۱۸۳ ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 دفاع مقدّس، جهاد فی‌سبیل‌الله بود؛ دفاع مقدّس، انقلاب را زنده نگه داشت، اسلام را زنده نگه داشت، ملّت ایران را عزیز کرد، روح معنوی را در کشور ترویج کرد، جوهر واقعی انسانی و ایمانی را در جوانها زنده کرد. 🔹 جوان‌هایی که رفتند در میدان جنگ، از یک آدم معمولی تبدیل شدند به یک ولیّ الهی؛ مردانی که با یک نگاه ساده و معمولی به مسائل دینی وارد میدان جنگ شدند، مثل یک عارف الهی و معنوی از میدان جنگ بیرون آمدند. 🔹 امام بزرگوار ما یک عارف بزرگ بود، یک انسان والا بود؛ ایشان خطاب به خیلی از بزرگان -به طور عام- گفت: هفتاد سال عبادت کردید، خدا قبول کند از شما، بروید یک مقدار هم وصیّت‌نامۀ شهدا را بخوانید! یعنی این جوانی که وارد جبهه شده و مدّتی در جبهه جهاد کرده و جان خودش را کف دستش گرفته و برای خدا حرکت کرده، راه هفتادسالۀ آن مرد عارف عالِم ملّا را در مدّت کوتاهی طی کرده؛ مضمون حرف امام این است. 📌 بیانات در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت [۱۴۰۳/۰۷/۰۴] 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f