eitaa logo
ارجاعات مکتب فقه الخمینی
155 دنبال‌کننده
38 عکس
4 ویدیو
1 فایل
🔸 این کانال بستری است برای مطالعۀ منابع و مراجعاتی از بیانات و عبارات علمای متقدم و متاخر که موردنظر مکتب #فقه_الخمینی (مکتبی مبتنی بر مبانی امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی(ره) و شاگردانِ به‌حقِ این دو بزرگوار) می‌باشد. 📬 مدیر کانال: @gomgashte_59
مشاهده در ایتا
دانلود
🏷 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 من یک جایی خواندم که نوشته شده بود امروز در حوزه علمیه قم، آزاد اندیشی علمی نیست؛ دیروز بود، امروز نیست. این درست نیست؛ دیروز هم بود، امروز هم هست؛ امروز بیشتر از دیروز هم هست. آراء فقهی و اصولی از برترین فقها مورد نقد قرار می‌گیرد. آدم ملاحظه می‌کند که بعضی از نظرات برجسته و فوق‌العاده‌ی فقهی و اصولی امام در مقالات علمی مورد نقد قرار می‌گیرد؛ ایرادی هم ندارد. مبنای خطابات قانونیه امام که به نظر ما یکی از مستحکم‌ترین، بدیع‌ترین و کارسازترین مبانی اصولی امام است، مورد نقد قرار می گیرد؛ هم در درسها مورد نقد قرار می‌گیرد، هم در مقالات. من مقالاتی را هم خواندم، دیدم مورد نقد قرار داده‌اند. البته به نظر ما آن نقدها وارد نیست، اما بالاخره مورد نقد قرار می گیرد. 📌 بیانات در دیدار جمعی از اساتید و فضلا و طلاب نخبه حوزه علمیه قم [۱۳۸۹/۰۸/۰۲] 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 واقعاً چه اشکالی دارد که ما درس فلسفه را در مسجد آقای بروجردی بگوئیم؟ بزرگان فلسفه‌ی ما - آقای جوادی، آقای مصباح، آقایان دیگر - آنجا فلسفه بگویند؟ فلسفه را باید به عنوان یک علم دینىِ محض به حساب آورد. خب، جایش کجاست؟ جایش در مسجد است. 📌 بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت [۱۳۹۱/۱۱/۲۳] 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 گاهی اوقات خواندن کتابی که در هزار سال پیش نوشته شده است، با ادبیات آن روز، با مشکلاتی که فهم این کلمات دارد، اصلاً خودش تضییع وقت محسوب میشود؛ ممکن است افرادی را از فلسفه دور کند؛ در حالی که اگر شما بنشینید مثلاً یک کتابی درباره‌ی آراء فلسفی ابن‌سینا تبیین کنید، از آراء او منظومه‌سازی کنید، این مسلّماً جاذبه‌ی زیادی خواهد داشت. این جزو کارهای لازم است، اما این کار در حوزه انجام نمیگیرد. 🔹 خب، مرحوم آقای طباطبایی این کار را در «بدایة» و «نهایة» به یک شکلی انجام دادند؛ منتها این کارِ آقای طباطبایی است، این که کار نهایی نیست؛ کار یکی از بزرگانِ این قضیه است؛ و تازه، آراء خود آقای طباطبائی است، آراء ملاصدرا نیست؛ یعنی در کتاب «بدایة» و «نهایة» برای آراء ملاصدرا منظومه‌سازی نشده، بلکه خود ایشان نظراتی دارند، نظرات ابتکاری هم دارند، حرفهای خاصی هم دارند، چیزهائی هم اضافه کردند، اینها را ایشان بیان کردند. فرق میکند که انسان خودش در فلسفه تألیفی بکند، یا اینکه یک فلسفه‌ی معروفی را تبیین و ارائه کند. این دومی جایش خالی است. 📌 بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت [۱۳۹۱/۱۱/۲۳] 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 🏷 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 به نظر من باید برگردیم به همین مبنا و همین معنا. این که ما بگوئیم فقه، مجرد از فلسفه، یک قداستی دارد؛ فلسفه هم دامن خودش را منزه نگه میدارد که داخل وادی فقه و اصول و حدیث و اینها نیفتد، درست نیست؛ اینها همه‌اش یکی است، یک هدف دارد. 📌 بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت [۱۳۹۱/۱۱/۲۳] 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 فلسفۀ اسلامی - همان‌طور که شما فرمودید و درست هم گفتید - فقه اکبر است؛ پایه‌ی دین است؛ مبنای همه‌ی معارف دینی در ذهن و عمل خارجی انسان است؛ لذا این باید گسترش و استحکام پیدا کند و برویَد و این به کار و تلاش احتیاج دارد. 📌 بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی [۱۳۸۲/۱۰/۲۹] 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 🏷 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 دو سه نکته درخصوص آموزش فلسفه و پژوهش فلسفی عرض میکنم، که خوشبختانه دیدم در ذهن بعضی دوستان هم هست. یکی مسأله‌ی امتداد سیاسی - اجتماعی فلسفه است که من مکرّر به دوستان گفته‌ام و الان هم در تأیید فرمایش بعضی از آقایان عرض میکنم؛ منتها نه با تعبیر رنسانس فلسفی؛ نباید به این معنا مطرح شود. ما به رنسانس فلسفی یا واژگون کردن اساس فلسفه‌مان احتیاج نداریم. نقص فلسفه‌ی ما این نیست که ذهنی است - فلسفه طبعاً با ذهن و عقل سروکار دارد - نقص فلسفه‌ی ما این است که این ذهنیّت امتداد سیاسی و اجتماعی ندارد. فلسفه‌های غربی برای همه‌ی مسائل زندگی مردم، کم و بیش تکلیفی معیّن میکند: سیستم اجتماعی را معیّن میکند، سیستم سیاسی را معیّن میکند، وضع حکومت را معیّن میکند، کیفیت تعامل مردم با همدیگر را معیّن میکند؛ اما فلسفه‌ی ما به‌طور کلّی در زمینه‌ی ذهنیّاتِ مجرّد باقی میماند و امتداد پیدا نمیکند. شما بیایید این امتداد را تأمین کنید، و این ممکن است؛ کمااین‌که خود توحید یک مبنای فلسفی و یک اندیشه است؛ اما شما ببینید این توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. «لااله‌الا ّاللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمی‌ماند؛ وارد جامعه میشود و تکلیف حاکم را معیّن میکند، تکلیف محکوم را معیّن میکند، تکلیف مردم را معیّن میکند. میتوان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریانهای بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت به‌وجود میآورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن میکند. دنبال اینها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آن‌گاه یک دستگاه فلسفی درست کنید. از وحدت وجود، از «بسیط الحقیقة کلّ الاشیاء»، از مبانی ملاّ صدرا، اگر نگوییم از همه‌ی اینها، از بسیاری از اینها - میشود یک دستگاه فلسفىِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد؛ فضلاً از آن فلسفه‌های مضاف که آقایان فرمودند: فلسفه‌ی اخلاق، فلسفه‌ی اقتصاد و...؛ و این، یکی از کارهای اساسی است. این کار را هم هیچ‌کس غیر از شما نمیتواند بکند؛ شما باید این کار را انجام دهید. 📌 بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی [۱۳۸۲/۱۰/۲۹] 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 فلسفۀ اسلامی، پایه و دستگاهی بوده که انسان را به دین، خدا و معرفت دینی نزدیک میکرده است. فلسفه برای نزدیک شدن به خدا و پیدا کردن یک معرفتِ درست از حقایق عالم وجود است؛ لذا بهترین فلاسفه‌ی ما - مثل ابن‌سینا و ملاّ صدرا - عارف هم بوده‌اند. اصلاً آمیزش عرفان با فلسفه در فلسفه‌ی جدید - یعنی فلسفه‌ی ملاّ صدرا - به‌خاطر این است که فلسفه وسیله و نردبانی است که انسان را به معرفت الهی و خدا میرساند؛ پالایش میکند و در انسان اخلاق به‌وجود میآورد. ما نباید بگذاریم فلسفه به یک سلسله ذهنیّات مجرّد از معنویت و خدا و عرفان تبدیل شود. راهش هم تقویت فلسفه‌ی ملاّ صدراست؛ یعنی راهی که ملاّ صدرا آمده، راه درستی است. 📌 بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی [۱۳۸۲/۱۰/۲۹] 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 🏷 🏷 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 به نظر من بین فلسفه و کلام هم نباید دعوا قائل شد. مهمترین کتاب کلامی ما را یک فیلسوف - یعنی خواجه‌نصیر - نوشته؛ اما در واقع فلسفه است. ما باید اینها را به همدیگر نزدیک کنیم؛ هیچ مانعی ندارد. فلسفه و کلام و عرفان وجوه تفارقی دارند، وجوه اشتراکی هم دارند؛ ما باید اینها را به عنوان علوم عقلی - همین تعبیری که آقایان داشتند و کاملاً تعبیر خوبی است - یا به یک معنا حکمت، که شامل همه‌ی اینها بشود، مورد توجّه قرار دهیم و دنبال کنیم. 📌 بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی [۱۳۸۲/۱۰/۲۹] 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 مطلب سوم این است که در حوزه‌ها، اساس، فقاهت است. فقه باید پیشرفت بکند. فقاهت به معنای خاص خود مورد نظر ماست. فقه به معنای عام - که آگاهی از دین است - در این‌جا فعلاً مورد بحث ما نیست؛ فقه به معنای خاص، یعنی آگاهی از علم دین و فروع دینی و استنباط وظایف فردی و اجتماعی انسان از مجموعه‌ی متون دینی، که خیلی هم مهم است. 🔹 انسان از قبل از ولادت تا بعد از ممات احوالی دارد، و این احوال شامل احوال فردی و زندگی شخصی اوست، و نیز شامل احوال اجتماعی و زندگی سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و بقیه‌ی شؤون اوست. تکلیف و سرنوشت همه‌ی اینها در فقه معلوم میشود. فقه به این معنا مورد نظر ماست، که اسمش همان احکام فرعی است؛ استنباط احکام فرعی از اصول. این، اساس حوزه‌هاست. 📌 بیانات در آغاز درس خارج فقه [‌۱۳۷۰/۰۶/۳۱] 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 🏷 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 بر عهده‌ی ما طلبه‌هاست که این شبهه‌ها را با پیشگیری یا با درمان برطرف کنیم. چالش عمده‌ی امروز شما این است؛ چه‌کار میخواهید بکنید؟ خطاب من، هم به بزرگان حوزه‌هاست، هم به طلاب و فضلای جوان حوزه‌ها: چه کار میخواهید بکنید؟ درس را باید خواند. یقیناً مطوّل و شرح لمعه و رسائل و مکاسب و کفایه و درسهای خارجِ معمول سنتىِ ما لازم است. من قبلاً گفتم بیمایه فطیر است. علوم عقلی کلام و فلسفه حتماً لازم است؛ اما آیا اینها کافی هم هست؟ من به شما عرض میکنم: نه، کافی نیست. ما در برنامه‌های کارىِ خود باید جریان خلّاق فکرییی را که در حوزه‌های ما بحمداللَّه از دوره‌ی قبل از ما شروع شده و تا حدودی اتساع هم پیدا کرده است، وسعت و عمق بیشتری بدهیم. 🔹 کسی مثل مرحوم علامه‌ی طباطبایی (رضوان‌اللَّه‌تعالیعلیه) در حوزه‌ی علمیه‌ی قم پیدا شد؛ ایشان، هم فقیه بود و هم اصولی؛ هم میتوانست درس خارج فقهِ مفصلی بدهد؛ هم میتوانست درس خارجِ اصول مفصلی ترتیب دهد و فضلا را جمع کند؛ اما او به کاری پرداخت که آن روز آن را لازم میدانست. بعد هم حوادث و وقایع شهادت داد بر این‌که اینها لازم است. او گفت من میبینم که دارند تفکرات و فلسفه‌ی کاذب مارکسیستی را در ذهنها جا میدهند؛ نمیشود با توضیح‌المسائل اینها را پاسخ دهیم؛ توضیح‌المسائل جای خودش را دارد؛ جواب این شبهه‌ها را با چیز دیگری باید داد. ایشان «اصول فلسفه و روش رئالیسم» را نوشت. 🔹 یکی از تربیت‌شده‌های او مرحوم شهید مطهری (رضوان‌اللَّه‌علیه) است. کاری که شهید مطهری کرد، امروز باید همه‌ی فضلای جوان در صدد باشند خود را برای آن آماده کنند؛ و اگر آماده هستند، اقدام کنند. شهید مطهری به عرصه‌ی ذهنیت جامعه نگاه کرد و عمده‌ترین سؤالات ذهنیت جامعه‌ی جوان و تحصیلکرده و روشنفکر کشور را بیرون کشید و آنها را با تفکر اسلامی و فلسفه‌ی اسلامی و منطق قرآنی منطبق کرد و پاسخ آنها را در سطوح مختلف در مقابل افراد گذاشت؛ از مسأله‌ی عدل الهی و قضا و قدر و علل گرایش به مادیگری بگیرید - که مسائل، بیشتر ذهنی و عقلی است - تا مسائل مربوط به زنان، تا مسائل مربوط به خدمات متقابل ایران و اسلام، که این هم تلاشی بود برای روشن کردن ذهنها. 📌 بیانات در دیدار جمعی از روحانیون استان همدان [۱۳۸۳/۰۴/۱۵] 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 💬 شهید مطهری(رحمة‌الله‌علیه): 🔹 علامه طباطبایی سَلَّمَهُ الله تعالی، این مرد بسیار بسیار بزرگ و ارزنده- که البته مجلس امروز مجلسی نیست که این مقدار شایستگی داشته باشد که حق ایشان را ادا کند، ولی چون این شخص این حرف را زد عرض می‌کنم- مردی است که صد سال دیگر باید بنشینند و آثار او را تجزیه و تحلیل کنند و به ارزش او پی ببرند. چرا ما از حالا به این فکر نیفتیم؟ این مرد واقعاً یکی از خدمتگزاران بسیار بسیار بزرگ اسلام است. اولًا مجسمه تقوا و معنویت است. در تهذیب نفس و تقوا مقامات بسیار عالی را طی کرده است. من سالیان دراز از فیض محضر این مرد بزرگ بهره‌مند بوده‌ام و الآن هم هستم. 🔹 کتاب تفسیر المیزان‏ ایشان یکی از بهترین تفاسیری است که برای قرآن مجید نوشته شده است. البته قرآن مجید مقامی دارد که نمی‌شود هیچ تفسیری را ادعا کرد که حق قرآن را ادا کرده است، ولی مفسرین هرکدام از یک جنبه بالخصوص خدمتی به قرآن کرده‌اند، من می‌توانم ادعا کنم که این تفسیر از جنبه‌های خاصی- که الآن وقت آن نیست که برایتان عرض کنم- بهترین تفسیری است که در میان شیعه و سنّی از صدر اسلام تا امروز نوشته شده است. بسیار بسیار مرد عظیم و جلیل‌‏القدری است. 🔹 این وظیفه حوزه قم و وظیفه همه است و شاید وظیفه ما هم باشد که هفتادسالگی این مرد را- که الآن در حد هفتادسالگی است- تجلیل کنیم. دیگران چطور یک هفتادساله که پیدا می‌کنند به اعتبار اینکه مردی است که در طول عمرش به ادب و فرهنگ و ادبیات خدمت کرده، از او تجلیل می‌کنند، آنهایی که یک صدم علامه بزرگ طباطبایی شمرده نمی‌شوند! چرا از این مرد بزرگ به این عنوان در زندگی‌اش تجلیل نشود؟! تجلیل از اینها تجلیل از علم است، تجلیل از اجتماع است، یعنی اقلّ فایده‌ای که دارد این است که مردم صبر نمی‌کنند که صدسال بگذرد بعد، از فیض این مرد بهره‌مند شوند؛ هرچه زودتر از فیض وجود این مرد بهره‌مند می‌شوند. 🔹 و تفاوتی که زمان ما با زمان‌های قبل دارد این است که افراد را زودتر می‌تواند بشناساند (به وسیله چاپ کتاب و از این قبیل). البته ایشان تنها در ایران شناخته نیستند بلکه در دنیای اسلام شناخته هستند. تفسیر المیزان‏ را در بیروت همین‏جور بدون اطلاع چندین بار تجدید چاپ کرده‌اند و این خودش نشان می‌دهد که افکار و کتاب‌های ایشان در دنیای اسلام چقدر برای خودش جا باز کرده است. نه تنها در دنیای اسلام، در دنیای غیر اسلام هم مستشرقینی که با معارف اسلامی آشنا هستند، در اروپا یا آمریکا، یکی از کسانی که در دنیای اسلام او را به صورت یک مفکر بزرگ می‌شناسند و سراغش می‌آیند ایشان هستند. علّال الفاسی- که البته در دنیای اسلام مرد دانشمندی است- وقتی که به ایران آمد، مخصوصاً به قم و به خانه ایشان رفت برای اینکه یک ساعت از محضر این مرد بزرگ بهره‌مند شود و شنیده‌ام که وقتی از منزل ایشان بیرون آمد خیلی مُعجَب بود به مقام این شخص بزرگ، این کسی که هم شخصیت اسلامی دارد (شخصیتش تنها شخصیت شیعی نیست) و هم‏ شخصیت علمی جهانی...! 📌 احیای تفکر اسلامی، ص ۲۶ تا ۲۸ 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 بُعد دیگر، سعه و فراگیری مسائل زندگی است؛ یعنی ما باید به بعضی از ابواب - آن هم ابواب دارای اهمیت فردی، نه اهمیت اجتماعی - اکتفا نکنیم؛ مثلاً ابواب طهارت. شما الان نگاه کنید ببینید، تعداد کتبی که در باب طهارت نوشته شده، چه‌قدر است؛ تعداد کتبی که در باب جهاد، یا در باب قضا، یا در باب حدود و دیات، یا در باب مسائل اقتصادی اسلام نوشته شده، چه‌قدر است. خواهید دید آن اولی بیش از این دومی است؛ از بعضیها که خیلی بیشتر است. بعضی از کتب دوره‌یی ما، حتّی کتاب جهاد را ندارد. مثلاً صاحب «حدائق» و بسیاری از فقهای دیگر، لازم ندانستند جهاد را که یکی از اصول اسلام و شریعت است، بحث کنند. البته «حدائق» دوره نیست - نقص دارد - اما از محلی که جهاد را باید بررسی کنند، خیلی گذشته و بحث نکرده‌اند. جهاد در آخر عبادات و قبل از ورود در معاملات و عقود است. خیلیهای دیگر هم - مثل مرحوم نراقی- بحث نکردند؛ عده‌یی هم که بحث کردند، خیلی مختصر بحث کردند و مثلاً میبینید که آن پیچیدگی‌های علمی را در بعضی از کتب به کار نبردند. ما باید به فقه وسعت بدهیم؛ یعنی فقه ما باید از لحاظ سعه‌ی سطح فقاهت پیشرفت کند و همه‌ی مسائل زندگی را شامل بشود. 📌 بیانات در آغاز درس خارج فقه [‌۱۳۷۰/۰۶/۳۱] 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 فلسفه باید ما را به معرفت کامل برساند. 📌 بیانات در آغاز درس خارج فقه [‌۱۳۷۰/۰۶/۳۱] 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 🏷 🏷 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 مسئلۀ امتداد که آقایان اشاره کردید به عرایض من، من اینجا در این کاغذی که یادداشت کرده‌ام، مجدداً آن را ذکر کرده‌ام. بله، فلسفه‌های مضاف - مثل فلسفه‌ی علوم انسانی، فلسفه‌ی روان‌شناسی - خوب و لازم است؛ اینها همان چیزهائی است که امتداد حکمت ما محسوب می‌شود؛ منتها تکیه‌ی اساسی را باید بگذارید روی مسائل کلان جامعۀ اسلامی؛ مثل حکومت. 🔹 ما وقتی به فلسفه‌های غرب نگاه میکنیم، می‌بینیم مسائلی مثل حکومت، اقتصاد، شأن مردم، شأن انسان، طبق نظرات آنها، حل میشود. اینها مسائل بنیادی شاخه‌های اصلی زندگی و جامعه است؛ اینها باید در فلسفه پاسخ پیدا کند. البته بعضی از آقایان در این یکی دو سال اخیر به من گفتند که ما داریم در این مسائل کار میکنیم - حالا من در این خصوص ارزیابی‌ای ندارم - باید در این زمینه کار شود. واقعاً برویم ببینیم بر اساس فلسفه‌ی ما، شکل جامعه، بنیان سیاسی جامعه، حکومت در جامعه، به چه شکلی خواهد بود؛ یعنی ما برای مسئله‌ی حکومت، در فلسفه چه پاسخی داریم. نمیشود بگوئیم آقا فلسفه ذهنیات محض است و به مسائل زندگی و جامعه ارتباطی ندارد؛ این معنی ندارد. به نظر من بخش عمده‌ای از جاذبه‌ی فلسفه‌ی غرب، مربوط به این است. همچنین مسئله‌ی اقتصاد. 🔹 بنابراین به طور کلی جهان‌بینی اسلام تبیین شود. مواد اصلی جهان‌بینی اسلام را مشخص کنید - مسئله‌ی انسان، مسئله‌ی خدا، مسئله‌ی ارتباط انسان و خدا، مسئله‌ی تکلیف - در فلسفه‌ی اسلامی روی اینها کار شود. البته اینها پاسخهای روشنی هم دارد، در فلسفه‌ی ما خیلی از اینها مسائل مبهمی نیست؛ اما باید این پاسخها منعکس شود، گفته شود. 📌 بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت [۱۳۹۱/۱۱/۲۳] 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 🏷 🏷 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 ما یک جامعۀ اسلامی هستیم، یک حکومت اسلامی هستیم و افتخار ما به این است که می‌توانیم از منبع اسلام استفاده کنیم. خوشبختانه منابع اسلامی هم در اختیار ما وجود دارد؛ قرآن هست، سنّت هست و مفاهیم بسیار غنی و ممتازی که در فلسفۀ ما و در کلام ما و در فقه ما و در حقوق ما وجود دارد. 📌 بیانات در نخستین نشست اندیشه‌های راهبردی [۱۳۸۹/۰۹/۱۰] 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 🏷 🏷 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 فقاهت یک روش و شیوه استنباط است؛ علم است؛ این علم را باید آموخت. برای همه راه باز است که دین را یاد بگیرند و از آن استنباط کنند؛ اما استنباط از دین یک روش علمی دارد و کار عامیانه‌ای نیست؛ هر کس از هر جا رسید نمی‌تواند از قرآن و سنّت استنباط کند. 🔹 دانش اصلی روحانیت، فقاهت است. البته فلسفه و عرفان اسلامی نیز هست که هر دو به معنای وسیع فقاهت، داخل در فقاهتند. اگر روش فقاهت را از میان بردارند، دیگر چیزی از دین باقی نمی‌ماند. 📌 بیانات در دیدار جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان [‌۱۳۷۴/۰۸/۱۰] 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 🏷 🏷 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 البته در این زمینه که چه مباحثی را باید در حوزه‌ها اصل دانست، ما بارها مطالبی عرض کرده‌ایم؛ حالا هم عرض میکنیم: رشته‌های اصلی در حوزه‌های علمیه، به ترتیب، اوّل فقه است؛ دوم کلام است؛ و سپس فلسفه است. 🔹 فقه، ستون فقرات حوزه‌های علمیه است؛ علم کلام، جزو پایه‌های حوزه‌های علمیه است؛ فلسفه، جزو لوازم حتمی حوزه‌های علمیه است. 📌 بیانات در آغاز درس خارج فقه [‌۱۳۷۸/۰۶/۲۸] 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 🏷 🏷 🏷 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 حکمت و کلام هم به مثابۀ تأمین کنندۀ شالودۀ اساسیِ نظام فکری و نظام عملی و نظام سیاسیِ امروز است. 📌 بیانات در روز اوّل شروع درس خارج فقه [۱۳۷۲/۰۶/۲۱] 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏷 🏷 🔸ارزش و اهمیت روضه‌خوانی و مجلس اباعبدالله در نظر علامه طباطبایی(رحمة‌الله‌علیه) ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏷 🏷 💬 علامه طباطبایی(رحمة‌الله‌علیه): 🔹 حاضرم المیزان خود را بدهم و یک بیت ایرج میرزا در مورد حضرت علی‌اکبر(علیه‌السلام) را بگیرم!!! 📌 به نقل تصویری از حاج‌آقا سید جواد علوی بروجردی ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 📝 شعر ایرج میرزا برای حضرت علی‌اکبر(ع): رسم است هر که داغ جوان دید، دوستان رأفت برند حالت آن داغ دیده را یک دوست زیر بازوی او گیرد از وفا وان یک ز چهره پاک کند اشک دیده را آن دیگری برو بفشاند گلاب و شهد تا تقویت کند دل محنت کشیده را یک جمع دعوتش به گل و بوستان کنند تا برکنندش از دل، خارِ خلیده را جمع دگر برای تسلای او دهند شرح سیاهکاری چرخِ خمیده را القصّه! هر کسی به طریقی ز روی مهر تسکین دهد مصیبتِ بر وی رسیده را آیا که داد تسلیت خاطرِ حسین (ع) چون دید نعش اکبر در خون تپیده را؟ آیا که غمگساری و اندُه بری نمود لیلای داغ دیدۀ زحمت کشیده را؟ بعد از پسر، دل پدر آماج تیر شد آتش زدند لانۀ مرغ پریده را ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 ‼️ توجه: بیانات این دیدار در سایت KHAMENEI.IR منتشر نشده است. 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 سعى شما اين باشد كه اين قشر و اين جماعت مستعد (دانشجویان) را هدايت كنيد. فلسفۀ وجود من و شما هدايت كردن است؛ باقى، حرف، يا مقدمه، يا ملازمات و مقارنات و ناگزيری‌هاست؛ اصل قضيه، هدايت به صراط مستقيم است. 🔹 البته اول، ما باید خودمان را هدایت کنیم؛ ما باید راهی به باطن این عالم و این وجود بجوییم. مردان خدا -که ما آن‌ها را مثل شبحی از دور می‌بینیم- آن‌طور که از بعضی از حرف‌های بزرگان برمی‌آید، توانسته‌اند به باطن عالم راه پیدا کنند. این جهان، این آفرینش عظیم، همین سنگ و خاک و چوب و گوشت و پوست نیست، باطنی دارد، روحی، جانی و نُطقی دارد که مخصوص حواس اهل دل است؛ کمااینکه من و شما ورای این ظاهرمان باطنی، دلی و اندرونی داریم. اگر کسی هم بخواهد راهی به باطن عالم، پیدا و دریچه‌ای باز کند، قدم اول این است که راهی به باطن خودش پیدا کند. 🔹 اول، با دل خودمان ارتباط برقرار کنیم. این تکلیف مهمی است؛ نمی‌توانم بگویم خیلی شاق و دشوار است؛ ما اگر تنبلی نکنیم، شاید خیلی هم دشوار نباشد. ظواهرمان مثل آنچه که می‌گوییم، آنچه ادعا می‌کنیم، آنچه به آن تفاخر می‌کنیم، آنچه را آموخته‌های ذهنی خودمان می‌دانیم -که این‌ها آن خوب‌هایش است، از این‌ها یک درجه پایین‌تر- مالی، جایی و مسندی که داریم، همۀ این‌ها ظواهر است؛ باطنی هم هست که آن، دل ماست؛ اگر راهی به این دل پیدا کردیم، خیلی از این مشکلات حل خواهد شد؛ نماز و ذکر، برای این است. 🔹 مرحوم آقا شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی که از زهّاد و اوتاد مشهد در دورۀ قبل از ما بوده، شرح حالش نوشته و چاپ شده است، من در همین شرح حالش خواندم که می‌گوید: «من وقتی از اصفهان به مشهد آمدم، مدت طولانی -حالا یادم نیست چند سال، شاید هر روز- فلان ذکر را چند هزار مرتبه بر این دل گمراه و غافل خود خواندم». 🔹 ذکر را بر دل خودمان می‌خوانیم. دل ما گمراه است؛ دل ما سربه‌هوا و غافل است. اول باید این موجود چموش و سربه‌هوا را در مقابل حقیقت، در مقابل نور، رام کنیم. اول باید با او رابطه برقرار کنیم. اگر این نشد، آن وقت کارها مشکل خواهد شد. 🔹«واعلموا ان الله یحول بین المرء و قلبه»، از قبیل «و یضل من یشاء» است؛ باید این را با همان مبنا و منطقی معنا کرد که «یضل به من یشاء»، یا «یضل الله الکافرین» را معنا می‌کنید و می‌فهمید و عمقش را به دست می‌آورید. 🔹«ان الله یحول بین المرء و قلبه»، این‌جا که این جوری شد، وقتی به آن نشئه رفتیم، «کلّا انّهم عن ربّهم یومئذ لمحجوبون» می‌شود؛ همین حجاب، آن‌جا ظاهر می‌شود! آن وقت آن حجاب، دیگر حجاب سختی است؛ حالا این‌جا امیدی هست که یک وقتی نوری، معرفتی و جرقه‌ای از جایی بدرخشد و کاری بکند؛ آن‌جا دیگر کاری هم نمی‌شود کرد. 🔹 صورت حقیقی این فرصت محدود و همۀ این چیزهایی که ما این‌جا به آن دچار هستیم، و «ان الاخره لَهِی الحیوان» است؛ حیات و تحقق حقیقتش آن‌جاست. «و جعلنا من بین ایدیهم سداً و من خلفهم سداً»؛ آن‌جا «فضرب بینهم بسور له باب باطنه فیه الرحمه و ظاهره من قبله العذاب»؛ این همان سدّ است؛ این‌جا سدّ راه هدایت و سدّ راه نور است؛ آن‌جا دیگر سدّ راه ابدی است. اول باید این راه را باز کرد؛ 🔹... البته این حرف‌ها، حرف‌های خانقاهی و درویشی نیست؛ این‌ها حرف‌های دوری از دنیا و دوری از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی نیست؛ نخیر! این روح همۀ فعالیت‌های یک انسان است. 🔹 چیزی که من عرض می‌کنم، این است که اگر می‌خواهید آنچه را می‌اندیشید، در صراط مستقیم حق قرار بگیرد و خدای متعال، آن مشعل هدایت را اول در ذهن شما روشن بکند، این رابطه را قوی کنید. باید مقداری از این ظواهر و رسوم و جلوه‌های کاذب زندگی مادی بیرون آمد و به آن باطن، به آن ملکوت عالم توجه کرد؛ باید دنبال او بود؛ آن وقت صفا و نورانیت شما کار خود را خواهد کرد. 📌 بیانات در دیدار مسئولان نهاد نمایندگى ولى‌فقیه در دانشگاه‌هاى سراسر کشور [۱۳۷۸/۲/۱۶] 📚 منبع: کتاب سايه سار ولايت (منشور مطالبات مقام معظم رهبرى از دانشگاه و دانشگاهيان) 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 🏷 ‼️ توجه: بیانات این دیدار در سایت KHAMENEI.IR منتشر نشده است. 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 هر کس هر چه یافته است -تا آن‌جایی که ما دیده‌ایم و دید ناقص محدود ما می‌توانسته پیدا کند- هر کس به هر جایی در این مقولۀ هدایت مردم و دستگیری از ذهن‌ها و دل‌های سرگردان رسیده است، از همان تضرع و دعای نیمه‌شب، توسل الی الله و سپردن خود به خدا و تضرع پیش خداست که پروردگارا! این «من» را که این جور به دست و پای من می‌پیچد، مرا این جور از همۀ کارها باز می‌دارد و این جور در همه چیز، مرا لنگ می‌کند، از من بگیر، آن را ضعیف کن. 🔹 نمونه‌اش امام(ره) است؛ نمونه‌اش مرحوم آقای طباطبایی(ره) و همین اساتید و بزرگانی که در قم هستند؛ این‌ها کسانی هستند که کلماتشان واقعاً شفابخش است -می‌بینید که جوان‌ها هم چطور به این‌ها اقبال می‌کنند و این‌ها را می‌خواهند، از روی دل و جان، نه با تبلیغات و این چیزها. شما باید این را داشته باشید؛ این راه و مَعبر عجیبی است؛ ما ها را هم اصلاح می‌کند، سدها را برمی‌دارد. 📌 بیانات در دیدار مسئولان نهاد نمایندگى ولى‌فقیه در دانشگاه‌هاى سراسر کشور [۱۳۷۸/۲/۱۶] 📚 منبع: کتاب سايه سار ولايت (منشور مطالبات مقام معظم رهبرى از دانشگاه و دانشگاهيان) 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 💬 علامه طباطبایی(رحمة‌الله‌علیه): 🔰 متن عربی 🔰 🔹... فمعنى قوله «ما أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ (النساء: 79)»، أن ما أصابك من حسنة -و كل ما أصابك حسنة- فمن الله، و ما أصابك من سيئة فهي سيئة بالنسبة إليك، حيث لا يلائم ما تقصده و تشتهيه وإن كانت في نفسها حسنة، فإنما جرتها إليك نفسك باختيارها السيئ، و استدعتها كذلك من الله، فالله أجلّ من أن يبدأك بشرّ أو ضرّ. 🔹و الآية كما تقدم وإن كانت خصّت النبي (ص) بالخطاب، لكنّ المعنى عامٌ للجميع، و بعبارة أخرى هذه الآية كالآيتين الأخريين «ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً» (الآية) «وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ» (الآية)، متكفّلة للخطاب الاجتماعي كتكفّلها للخطاب الفردي. فإن للمجتمع الإنساني، كينونةً إنسانيةً و إرادةً و اختياراً، غير ما للفرد من ذلك. 🔹فالمجتمع ذو كينونة، يستهلك فيها الماضون و الغابرون من أفراده، و يؤاخذ متأخروهم بسيئات المتقدمين، و الأموات بسيئات الأحياء، و الفرد غير المقدم بذنب المقترفين للذنوب و هكذا، و ليس يصح ذلك في الفرد بحسب حكمه في نفسه أبدا ...! ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🔰 ترجمه فارسی 🔰 🔹... بنابراين معناى اينكه در آيه مورد بحث فرمود: {ما أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ...} اين است كه آنچه از حسنه و خير به تو مى‌رسد (كه البته هر چه به تو برسد حسنه است) از ناحيۀ خداى تعالى است و آنچه از سيئه و شرور به تو برسد (كه البته نسبت به حال تو سيئه و شرّ است، چون با مقاصد و آمال و خواست تو سازگار نيست، وگرنه آن نيز براى خودش حسنه است) بايد بدانى كه نفس خودت به اختيار سوئش آن سيئه و آن شر را به سوى تو كشانيد، و با زبان حال آن را از خداى تعالى درخواست كرد، و خداى تعالى بزرگتر از آن است كه ابتداء شرّى و يا ضررى متوجه تو بسازد. 🔹آيه مورد بحث همانطور كه قبلا گفتيم، هرچند خطاب را متوجه شخص رسول خدا (ص) كرده؛ ليكن معناى آن عمومى و شامل همه مردم است و به عبارت ديگر اين آيه مانند دو آيه ديگر يعنى آيه شريفه‌{ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً...} و آيه شريفه‌ {وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ...}، درصدد بيان مطلبى عمومى است و در عين اينكه متكفّل خطاب فردى است، خطاب در آن، خطابى اجتماعى نيز هست؛ برای اینکه مجتمع انسانى براى خود كينونتى انسانى و اراده‌اى اختيارى دارد، غير آن كينونت و اختيارى كه فرد دارد. 🔹پس مجتمع، كينونت و وجودى دارد كه گذشتگان و آيندگانِ از افراد، در آن مستهلك هستند و به همين جهت نسل موجود از آن، مؤاخذه مى‌شود به سيئات گذشتگان، و مردگان مؤاخذه مى‌شوند به سيئات زندگان، و افرادى كه اقدامى به گناه نكرده‌اند، مؤاخذه مى‌شوند به گناهان افرادى كه مرتكب گناه شده‌اند و ...؛ با اينكه اين مؤاخذه به حسب حكمى كه تك‌تك افراد دارند هرگز صحيح نيست، پس معلوم مى‌شود اجتماع هم براى خود كينونتى دارد. 📌 الميزان فی تفسیر القرآن، ج۵، ص۱۴ 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 مرحوم علّامه طباطبائی (رضوان‌الله‌علیه) در تفسیر این آیه‌ی شریفه‌ی سوره‌ی نساء که «مآ اَصابَکَ مِن حَسَنَةٍ فَمِنَ اللهِ وَ مآ اَصابَکَ مِن سَیِّئَةٍ فَمِن نَفسِکَ» یک بیانی دارند؛ میفرمایند که جوامع بشری، جامعه‌ی کشور، یک جامعه‌ی خاصّ یک محدوده، یک هویّت مستقلّی دارد، یک هویّت وحدانی دارد غیر از هویّت افراد؛ یعنی جامعه‌ی یک کشور با یک نگاه مثل یک انسان واحد است. 🔹 همچنان‌که در انسان واحد یک عضو ممکن است عملی انجام بدهد که بقیّه‌ی اعضا را درگیر کند، در جامعه هم همین‌جور است، یک عضو ممکن است کاری بکند که همه را درگیر بکند. حوادثی برای جامعه پیش می‌آید، عدّه‌ای بی‌گناهند در آن حادثه؛ [پس‌] چطور میشود گفت که «مآ اَصابَکَ مِن سَیِّئَةٍ فَمِن نَفسِکَ»، ایشان میفرمایند نه، همین درست است، همین جا هم «فَمِن نَفسِکَ» است، منتها نفْس یک موجود وسیعی به نام جامعه است که یک جزئی از او گناهی کرده. خب، اگر بنا باشد که از چنین گناهی ما پرهیز کنیم خیلی باید مراقب باشیم؛ احتیاج دارد به مراقبت، به دقّت؛ این فضای ماه رمضان این را بایستی به ما تعلیم بدهد، این را بایستی به خودمان تلقین کنیم، واقعاً احساس مسئولیّت کنیم، هرجا هستیم. 📌 بیانات در دیدار مسئولان نظام [۱۳۹۵/۰۳/۲۵] 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 امام یک مبنای مهمّ اصولی دارند [به نام] «خطابات قانونی»؛ ایشان خطابات شرعی را از قبیل خطابات قانونی می‌دانند؛ مبنای خیلی مهمّی است که در چندین مسئلۀ اساسیِ اصولی، این مبنا اثر می‌گذارد؛ امام هم روی این مبنا فکر کردند و کار کردند و با مقدّمات فراوانی آن را در اصول، بیان کردند. چندجا هم بیان کردند؛ از جمله در آن جای اصلی، با مقدّمات فراوان -شاید شش هفت‌ مقدّمه- ایشان بیان میکنند. 🔹 حاج‌آقا مصطفیٰ می‌پردازد به این مبنا. اوّل که خب تعریف میکند؛ جا هم دارد؛ واقعاً این مبنا، مبنای تعریف‌داری است؛ تعریف مفصّلی از این مبنا میکند که این چه‌جور است، یک‌چیز فوق‌ا‌لعاده‌ای است -راست هم میگوید واقعاً؛ یک فکر فوق‌العاده‌ای است که امام [کردند]- بعد شروع می‌کند مناقشه کردن؛ دانه دانه این مقدّماتی را که امام ذکر کردند، ذکر می‌کند و بعد می‌گوید نه! این مقدّمه هیچ لزومی نداشت، اصلاً ربطی ندارد و مانند اینها، رد میکند؛ [همین‌طور] مقدّمۀ بعدی، مقدّمۀ بعدی! البتّه بعد خود ایشان مبنا را تحکیم میکند، نه اینکه رد بکند، یعنی واقعاً هم قابل رد نیست این مبنایی که امام دارند؛ این مبنای اصولی، واقعاً قابل رد هم نیست، اگرچه مخالف هم زیاد دارد. 📌 بیانات در دیدار دست‌اندرکاران کنگره بزرگداشت آیت‌اللّه سیّد مصطفی خمینی [۱۳۹۶/۰۷/۳۰] 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f