eitaa logo
ارجاعات مکتب فقه الخمینی
158 دنبال‌کننده
51 عکس
4 ویدیو
1 فایل
🔸 این کانال بستری است برای مطالعۀ منابع و مراجعاتی از بیانات و عبارات علمای متقدم و متاخر که موردنظر مکتب #فقه_الخمینی (مکتبی مبتنی بر مبانی امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی(ره) و شاگردانِ به‌حقِ این دو بزرگوار) می‌باشد. 📬 مدیر کانال: @gomgashte_59
مشاهده در ایتا
دانلود
🏷 🏷 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 بر عهده‌ی ما طلبه‌هاست که این شبهه‌ها را با پیشگیری یا با درمان برطرف کنیم. چالش عمده‌ی امروز شما این است؛ چه‌کار میخواهید بکنید؟ خطاب من، هم به بزرگان حوزه‌هاست، هم به طلاب و فضلای جوان حوزه‌ها: چه کار میخواهید بکنید؟ درس را باید خواند. یقیناً مطوّل و شرح لمعه و رسائل و مکاسب و کفایه و درسهای خارجِ معمول سنتىِ ما لازم است. من قبلاً گفتم بیمایه فطیر است. علوم عقلی کلام و فلسفه حتماً لازم است؛ اما آیا اینها کافی هم هست؟ من به شما عرض میکنم: نه، کافی نیست. ما در برنامه‌های کارىِ خود باید جریان خلّاق فکرییی را که در حوزه‌های ما بحمداللَّه از دوره‌ی قبل از ما شروع شده و تا حدودی اتساع هم پیدا کرده است، وسعت و عمق بیشتری بدهیم. 🔹 کسی مثل مرحوم علامه‌ی طباطبایی (رضوان‌اللَّه‌تعالیعلیه) در حوزه‌ی علمیه‌ی قم پیدا شد؛ ایشان، هم فقیه بود و هم اصولی؛ هم میتوانست درس خارج فقهِ مفصلی بدهد؛ هم میتوانست درس خارجِ اصول مفصلی ترتیب دهد و فضلا را جمع کند؛ اما او به کاری پرداخت که آن روز آن را لازم میدانست. بعد هم حوادث و وقایع شهادت داد بر این‌که اینها لازم است. او گفت من میبینم که دارند تفکرات و فلسفه‌ی کاذب مارکسیستی را در ذهنها جا میدهند؛ نمیشود با توضیح‌المسائل اینها را پاسخ دهیم؛ توضیح‌المسائل جای خودش را دارد؛ جواب این شبهه‌ها را با چیز دیگری باید داد. ایشان «اصول فلسفه و روش رئالیسم» را نوشت. 🔹 یکی از تربیت‌شده‌های او مرحوم شهید مطهری (رضوان‌اللَّه‌علیه) است. کاری که شهید مطهری کرد، امروز باید همه‌ی فضلای جوان در صدد باشند خود را برای آن آماده کنند؛ و اگر آماده هستند، اقدام کنند. شهید مطهری به عرصه‌ی ذهنیت جامعه نگاه کرد و عمده‌ترین سؤالات ذهنیت جامعه‌ی جوان و تحصیلکرده و روشنفکر کشور را بیرون کشید و آنها را با تفکر اسلامی و فلسفه‌ی اسلامی و منطق قرآنی منطبق کرد و پاسخ آنها را در سطوح مختلف در مقابل افراد گذاشت؛ از مسأله‌ی عدل الهی و قضا و قدر و علل گرایش به مادیگری بگیرید - که مسائل، بیشتر ذهنی و عقلی است - تا مسائل مربوط به زنان، تا مسائل مربوط به خدمات متقابل ایران و اسلام، که این هم تلاشی بود برای روشن کردن ذهنها. 📌 بیانات در دیدار جمعی از روحانیون استان همدان [۱۳۸۳/۰۴/۱۵] 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 💬 شهید مطهری(رحمة‌الله‌علیه): 🔹 علامه طباطبایی سَلَّمَهُ الله تعالی، این مرد بسیار بسیار بزرگ و ارزنده- که البته مجلس امروز مجلسی نیست که این مقدار شایستگی داشته باشد که حق ایشان را ادا کند، ولی چون این شخص این حرف را زد عرض می‌کنم- مردی است که صد سال دیگر باید بنشینند و آثار او را تجزیه و تحلیل کنند و به ارزش او پی ببرند. چرا ما از حالا به این فکر نیفتیم؟ این مرد واقعاً یکی از خدمتگزاران بسیار بسیار بزرگ اسلام است. اولًا مجسمه تقوا و معنویت است. در تهذیب نفس و تقوا مقامات بسیار عالی را طی کرده است. من سالیان دراز از فیض محضر این مرد بزرگ بهره‌مند بوده‌ام و الآن هم هستم. 🔹 کتاب تفسیر المیزان‏ ایشان یکی از بهترین تفاسیری است که برای قرآن مجید نوشته شده است. البته قرآن مجید مقامی دارد که نمی‌شود هیچ تفسیری را ادعا کرد که حق قرآن را ادا کرده است، ولی مفسرین هرکدام از یک جنبه بالخصوص خدمتی به قرآن کرده‌اند، من می‌توانم ادعا کنم که این تفسیر از جنبه‌های خاصی- که الآن وقت آن نیست که برایتان عرض کنم- بهترین تفسیری است که در میان شیعه و سنّی از صدر اسلام تا امروز نوشته شده است. بسیار بسیار مرد عظیم و جلیل‌‏القدری است. 🔹 این وظیفه حوزه قم و وظیفه همه است و شاید وظیفه ما هم باشد که هفتادسالگی این مرد را- که الآن در حد هفتادسالگی است- تجلیل کنیم. دیگران چطور یک هفتادساله که پیدا می‌کنند به اعتبار اینکه مردی است که در طول عمرش به ادب و فرهنگ و ادبیات خدمت کرده، از او تجلیل می‌کنند، آنهایی که یک صدم علامه بزرگ طباطبایی شمرده نمی‌شوند! چرا از این مرد بزرگ به این عنوان در زندگی‌اش تجلیل نشود؟! تجلیل از اینها تجلیل از علم است، تجلیل از اجتماع است، یعنی اقلّ فایده‌ای که دارد این است که مردم صبر نمی‌کنند که صدسال بگذرد بعد، از فیض این مرد بهره‌مند شوند؛ هرچه زودتر از فیض وجود این مرد بهره‌مند می‌شوند. 🔹 و تفاوتی که زمان ما با زمان‌های قبل دارد این است که افراد را زودتر می‌تواند بشناساند (به وسیله چاپ کتاب و از این قبیل). البته ایشان تنها در ایران شناخته نیستند بلکه در دنیای اسلام شناخته هستند. تفسیر المیزان‏ را در بیروت همین‏جور بدون اطلاع چندین بار تجدید چاپ کرده‌اند و این خودش نشان می‌دهد که افکار و کتاب‌های ایشان در دنیای اسلام چقدر برای خودش جا باز کرده است. نه تنها در دنیای اسلام، در دنیای غیر اسلام هم مستشرقینی که با معارف اسلامی آشنا هستند، در اروپا یا آمریکا، یکی از کسانی که در دنیای اسلام او را به صورت یک مفکر بزرگ می‌شناسند و سراغش می‌آیند ایشان هستند. علّال الفاسی- که البته در دنیای اسلام مرد دانشمندی است- وقتی که به ایران آمد، مخصوصاً به قم و به خانه ایشان رفت برای اینکه یک ساعت از محضر این مرد بزرگ بهره‌مند شود و شنیده‌ام که وقتی از منزل ایشان بیرون آمد خیلی مُعجَب بود به مقام این شخص بزرگ، این کسی که هم شخصیت اسلامی دارد (شخصیتش تنها شخصیت شیعی نیست) و هم‏ شخصیت علمی جهانی...! 📌 احیای تفکر اسلامی، ص ۲۶ تا ۲۸ 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 بُعد دیگر، سعه و فراگیری مسائل زندگی است؛ یعنی ما باید به بعضی از ابواب - آن هم ابواب دارای اهمیت فردی، نه اهمیت اجتماعی - اکتفا نکنیم؛ مثلاً ابواب طهارت. شما الان نگاه کنید ببینید، تعداد کتبی که در باب طهارت نوشته شده، چه‌قدر است؛ تعداد کتبی که در باب جهاد، یا در باب قضا، یا در باب حدود و دیات، یا در باب مسائل اقتصادی اسلام نوشته شده، چه‌قدر است. خواهید دید آن اولی بیش از این دومی است؛ از بعضیها که خیلی بیشتر است. بعضی از کتب دوره‌یی ما، حتّی کتاب جهاد را ندارد. مثلاً صاحب «حدائق» و بسیاری از فقهای دیگر، لازم ندانستند جهاد را که یکی از اصول اسلام و شریعت است، بحث کنند. البته «حدائق» دوره نیست - نقص دارد - اما از محلی که جهاد را باید بررسی کنند، خیلی گذشته و بحث نکرده‌اند. جهاد در آخر عبادات و قبل از ورود در معاملات و عقود است. خیلیهای دیگر هم - مثل مرحوم نراقی- بحث نکردند؛ عده‌یی هم که بحث کردند، خیلی مختصر بحث کردند و مثلاً میبینید که آن پیچیدگی‌های علمی را در بعضی از کتب به کار نبردند. ما باید به فقه وسعت بدهیم؛ یعنی فقه ما باید از لحاظ سعه‌ی سطح فقاهت پیشرفت کند و همه‌ی مسائل زندگی را شامل بشود. 📌 بیانات در آغاز درس خارج فقه [‌۱۳۷۰/۰۶/۳۱] 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 فلسفه باید ما را به معرفت کامل برساند. 📌 بیانات در آغاز درس خارج فقه [‌۱۳۷۰/۰۶/۳۱] 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 🏷 🏷 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 ما یک جامعۀ اسلامی هستیم، یک حکومت اسلامی هستیم و افتخار ما به این است که می‌توانیم از منبع اسلام استفاده کنیم. خوشبختانه منابع اسلامی هم در اختیار ما وجود دارد؛ قرآن هست، سنّت هست و مفاهیم بسیار غنی و ممتازی که در فلسفۀ ما و در کلام ما و در فقه ما و در حقوق ما وجود دارد. 📌 بیانات در نخستین نشست اندیشه‌های راهبردی [۱۳۸۹/۰۹/۱۰] 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 🏷 🏷 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 فقاهت یک روش و شیوه استنباط است؛ علم است؛ این علم را باید آموخت. برای همه راه باز است که دین را یاد بگیرند و از آن استنباط کنند؛ اما استنباط از دین یک روش علمی دارد و کار عامیانه‌ای نیست؛ هر کس از هر جا رسید نمی‌تواند از قرآن و سنّت استنباط کند. 🔹 دانش اصلی روحانیت، فقاهت است. البته فلسفه و عرفان اسلامی نیز هست که هر دو به معنای وسیع فقاهت، داخل در فقاهتند. اگر روش فقاهت را از میان بردارند، دیگر چیزی از دین باقی نمی‌ماند. 📌 بیانات در دیدار جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان [‌۱۳۷۴/۰۸/۱۰] 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 🏷 🏷 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 البته در این زمینه که چه مباحثی را باید در حوزه‌ها اصل دانست، ما بارها مطالبی عرض کرده‌ایم؛ حالا هم عرض میکنیم: رشته‌های اصلی در حوزه‌های علمیه، به ترتیب، اوّل فقه است؛ دوم کلام است؛ و سپس فلسفه است. 🔹 فقه، ستون فقرات حوزه‌های علمیه است؛ علم کلام، جزو پایه‌های حوزه‌های علمیه است؛ فلسفه، جزو لوازم حتمی حوزه‌های علمیه است. 📌 بیانات در آغاز درس خارج فقه [‌۱۳۷۸/۰۶/۲۸] 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 🏷 🏷 🏷 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 حکمت و کلام هم به مثابۀ تأمین کنندۀ شالودۀ اساسیِ نظام فکری و نظام عملی و نظام سیاسیِ امروز است. 📌 بیانات در روز اوّل شروع درس خارج فقه [۱۳۷۲/۰۶/۲۱] 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
7.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏷 🏷 🔸ارزش و اهمیت روضه‌خوانی و مجلس اباعبدالله در نظر علامه طباطبایی(رحمة‌الله‌علیه) ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
9.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏷 🏷 💬 علامه طباطبایی(رحمة‌الله‌علیه): 🔹 حاضرم المیزان خود را بدهم و یک بیت ایرج میرزا در مورد حضرت علی‌اکبر(علیه‌السلام) را بگیرم!!! 📌 به نقل تصویری از حاج‌آقا سید جواد علوی بروجردی ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 📝 شعر ایرج میرزا برای حضرت علی‌اکبر(ع): رسم است هر که داغ جوان دید، دوستان رأفت برند حالت آن داغ دیده را یک دوست زیر بازوی او گیرد از وفا وان یک ز چهره پاک کند اشک دیده را آن دیگری برو بفشاند گلاب و شهد تا تقویت کند دل محنت کشیده را یک جمع دعوتش به گل و بوستان کنند تا برکنندش از دل، خارِ خلیده را جمع دگر برای تسلای او دهند شرح سیاهکاری چرخِ خمیده را القصّه! هر کسی به طریقی ز روی مهر تسکین دهد مصیبتِ بر وی رسیده را آیا که داد تسلیت خاطرِ حسین (ع) چون دید نعش اکبر در خون تپیده را؟ آیا که غمگساری و اندُه بری نمود لیلای داغ دیدۀ زحمت کشیده را؟ بعد از پسر، دل پدر آماج تیر شد آتش زدند لانۀ مرغ پریده را ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 ‼️ توجه: بیانات این دیدار در سایت KHAMENEI.IR منتشر نشده است. 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 سعى شما اين باشد كه اين قشر و اين جماعت مستعد (دانشجویان) را هدايت كنيد. فلسفۀ وجود من و شما هدايت كردن است؛ باقى، حرف، يا مقدمه، يا ملازمات و مقارنات و ناگزيری‌هاست؛ اصل قضيه، هدايت به صراط مستقيم است. 🔹 البته اول، ما باید خودمان را هدایت کنیم؛ ما باید راهی به باطن این عالم و این وجود بجوییم. مردان خدا -که ما آن‌ها را مثل شبحی از دور می‌بینیم- آن‌طور که از بعضی از حرف‌های بزرگان برمی‌آید، توانسته‌اند به باطن عالم راه پیدا کنند. این جهان، این آفرینش عظیم، همین سنگ و خاک و چوب و گوشت و پوست نیست، باطنی دارد، روحی، جانی و نُطقی دارد که مخصوص حواس اهل دل است؛ کمااینکه من و شما ورای این ظاهرمان باطنی، دلی و اندرونی داریم. اگر کسی هم بخواهد راهی به باطن عالم، پیدا و دریچه‌ای باز کند، قدم اول این است که راهی به باطن خودش پیدا کند. 🔹 اول، با دل خودمان ارتباط برقرار کنیم. این تکلیف مهمی است؛ نمی‌توانم بگویم خیلی شاق و دشوار است؛ ما اگر تنبلی نکنیم، شاید خیلی هم دشوار نباشد. ظواهرمان مثل آنچه که می‌گوییم، آنچه ادعا می‌کنیم، آنچه به آن تفاخر می‌کنیم، آنچه را آموخته‌های ذهنی خودمان می‌دانیم -که این‌ها آن خوب‌هایش است، از این‌ها یک درجه پایین‌تر- مالی، جایی و مسندی که داریم، همۀ این‌ها ظواهر است؛ باطنی هم هست که آن، دل ماست؛ اگر راهی به این دل پیدا کردیم، خیلی از این مشکلات حل خواهد شد؛ نماز و ذکر، برای این است. 🔹 مرحوم آقا شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی که از زهّاد و اوتاد مشهد در دورۀ قبل از ما بوده، شرح حالش نوشته و چاپ شده است، من در همین شرح حالش خواندم که می‌گوید: «من وقتی از اصفهان به مشهد آمدم، مدت طولانی -حالا یادم نیست چند سال، شاید هر روز- فلان ذکر را چند هزار مرتبه بر این دل گمراه و غافل خود خواندم». 🔹 ذکر را بر دل خودمان می‌خوانیم. دل ما گمراه است؛ دل ما سربه‌هوا و غافل است. اول باید این موجود چموش و سربه‌هوا را در مقابل حقیقت، در مقابل نور، رام کنیم. اول باید با او رابطه برقرار کنیم. اگر این نشد، آن وقت کارها مشکل خواهد شد. 🔹«واعلموا ان الله یحول بین المرء و قلبه»، از قبیل «و یضل من یشاء» است؛ باید این را با همان مبنا و منطقی معنا کرد که «یضل به من یشاء»، یا «یضل الله الکافرین» را معنا می‌کنید و می‌فهمید و عمقش را به دست می‌آورید. 🔹«ان الله یحول بین المرء و قلبه»، این‌جا که این جوری شد، وقتی به آن نشئه رفتیم، «کلّا انّهم عن ربّهم یومئذ لمحجوبون» می‌شود؛ همین حجاب، آن‌جا ظاهر می‌شود! آن وقت آن حجاب، دیگر حجاب سختی است؛ حالا این‌جا امیدی هست که یک وقتی نوری، معرفتی و جرقه‌ای از جایی بدرخشد و کاری بکند؛ آن‌جا دیگر کاری هم نمی‌شود کرد. 🔹 صورت حقیقی این فرصت محدود و همۀ این چیزهایی که ما این‌جا به آن دچار هستیم، و «ان الاخره لَهِی الحیوان» است؛ حیات و تحقق حقیقتش آن‌جاست. «و جعلنا من بین ایدیهم سداً و من خلفهم سداً»؛ آن‌جا «فضرب بینهم بسور له باب باطنه فیه الرحمه و ظاهره من قبله العذاب»؛ این همان سدّ است؛ این‌جا سدّ راه هدایت و سدّ راه نور است؛ آن‌جا دیگر سدّ راه ابدی است. اول باید این راه را باز کرد؛ 🔹... البته این حرف‌ها، حرف‌های خانقاهی و درویشی نیست؛ این‌ها حرف‌های دوری از دنیا و دوری از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی نیست؛ نخیر! این روح همۀ فعالیت‌های یک انسان است. 🔹 چیزی که من عرض می‌کنم، این است که اگر می‌خواهید آنچه را می‌اندیشید، در صراط مستقیم حق قرار بگیرد و خدای متعال، آن مشعل هدایت را اول در ذهن شما روشن بکند، این رابطه را قوی کنید. باید مقداری از این ظواهر و رسوم و جلوه‌های کاذب زندگی مادی بیرون آمد و به آن باطن، به آن ملکوت عالم توجه کرد؛ باید دنبال او بود؛ آن وقت صفا و نورانیت شما کار خود را خواهد کرد. 📌 بیانات در دیدار مسئولان نهاد نمایندگى ولى‌فقیه در دانشگاه‌هاى سراسر کشور [۱۳۷۸/۲/۱۶] 📚 منبع: کتاب سايه سار ولايت (منشور مطالبات مقام معظم رهبرى از دانشگاه و دانشگاهيان) 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f
🏷 🏷 ‼️ توجه: بیانات این دیدار در سایت KHAMENEI.IR منتشر نشده است. 💬 آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: 🔹 هر کس هر چه یافته است -تا آن‌جایی که ما دیده‌ایم و دید ناقص محدود ما می‌توانسته پیدا کند- هر کس به هر جایی در این مقولۀ هدایت مردم و دستگیری از ذهن‌ها و دل‌های سرگردان رسیده است، از همان تضرع و دعای نیمه‌شب، توسل الی الله و سپردن خود به خدا و تضرع پیش خداست که پروردگارا! این «من» را که این جور به دست و پای من می‌پیچد، مرا این جور از همۀ کارها باز می‌دارد و این جور در همه چیز، مرا لنگ می‌کند، از من بگیر، آن را ضعیف کن. 🔹 نمونه‌اش امام(ره) است؛ نمونه‌اش مرحوم آقای طباطبایی(ره) و همین اساتید و بزرگانی که در قم هستند؛ این‌ها کسانی هستند که کلماتشان واقعاً شفابخش است -می‌بینید که جوان‌ها هم چطور به این‌ها اقبال می‌کنند و این‌ها را می‌خواهند، از روی دل و جان، نه با تبلیغات و این چیزها. شما باید این را داشته باشید؛ این راه و مَعبر عجیبی است؛ ما ها را هم اصلاح می‌کند، سدها را برمی‌دارد. 📌 بیانات در دیدار مسئولان نهاد نمایندگى ولى‌فقیه در دانشگاه‌هاى سراسر کشور [۱۳۷۸/۲/۱۶] 📚 منبع: کتاب سايه سار ولايت (منشور مطالبات مقام معظم رهبرى از دانشگاه و دانشگاهيان) 🌐 پیوند مشاهدۀ منبع ┈═══ ✧؛❁؛✧ ═══┈ 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 https://eitaa.com/erjaat_f