۲۸
#چله_واژه
#واژه۲۸
#ماعون
#مع
#عون
#استعانت
بسم الله الرحمان الرحیم
به اسم الله همیشه و بسیار نزدیک
« وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ » ماعون ۷
و منع می کنند از ماعون
ماعون از ریشه #معن به معنای چیز کم و به معنای جاری شدن
ماعون؛ نام جامعى است براى اثاث خانه
و شامل هر اثاثی می شود؛ قابلمه، چاقو و ... که همسایگان به صورت عاریه به هم قرض می دهند
و نیز وسایل کوچک و کم اهمیت که در موقع گرفتاری برای دیگران ارزشمند است مانند نمک، آب، آتش، کبریت و ... که کار آن ها را به جریان می اندازد.
و نیز هر وسیله، کار، فکر، کمک و ... که به دیگران در رفع نیازشان کمک کند و آن ها را به جریان زندگی برمی گرداند.
و نیز قرض دادن هرچند اندک به بدهکار که به او در رفع گرفتاری کمک کند و هرچند ناچیز است اما کمک کننده است و نیز زندگی بدهکار را به جریان می اندازد.
و نیز زکات از آنجا که زکات در برابر کل مال بسیار اندک است ( از دو و نیم درصد تا ده درصد کل مال)
و نیز از آن روی که به جریان اقتصادی جامعه کمک می کند و جامعه را به جریان می اندازد.
&
#مع ؛ با، همراهی،
که در دل خود معنی جاری شدن دارد
&
#عون ؛ کمک کردن
#معاون ؛ کمک کننده
#استعانت ؛ یاری خواستن
ایاک نستعین ؛ فقط و فقط و فقط از تو یاری می خواهیم
که در دل خود معنی به جریان انداختن را نیز دارد
یک چرخ دنده ی کوچک یک کارخانه عظیم را به حرکت در می آورد.
یک کمک کوچک یک زندگی را نجات می دهد.
&
این دو کلمه فوق هرچند که به ظاهر از ریشه ای دیگر هستند اما در دل خود معانی اصلی معن را دارند
ناچیز و جاری کننده
&
آیه ماعون به صورت منفی عنوان شده است یعنی افرادی که ماعون را منع می کنند مورد سرزنش قرار گرفته اند در واقع به ماعون توصیه و الزام شده است
&
در نگاهی فراتر؛
هر گونه رکود و جمود؛ منع ماعون است
راکد نگاه داشتن جامعه و اقتصاد، منع ماعون است
عدم فقاهت لازم با علم روز؛ منع ماعون است
به روز نبودن؛ منع ماعون است
عدم یادگیری مستمر؛ منع ماعون است
و ...
&
الهی ! بزرگی و بزرگتری از هر چه که به بزرگی تصور کنم و از بزرگ نیم نگاهی نیز هرچند کوچک باشد بزرگ است.
الهی ! بی نهایتی و قسمت کوچکی از بینهایت نیز بینهایت می شود.
الهی ! به نیم نگاهی و به قسمت کوچکی از توجه خویش ما را یاری کن
همانگونه که ما را به ماعون سفارش نمودی، ما را از ماعون خویش بی بهره نکن
&
گیرم که خطا کردیم، بخشش به چه کار آید
ما را که خطا کردیم، کی جز تو قرار آید...
✍️ ؛ #علیرضا_قربان_خان
#واژه_شناسی
#قرآن
https://eitaa.com/eshare
دلم خوش است به قول وسیع رحمت او
به لطف لایتناهی او، محبت او
خوشم به آیه ی لاتقنطوی قرآنش
به قاطعیت گفتار او، صراحت او
خوشم به لا تخف او، خوشم به لاتحزن
خوشم به رحمه للعالمین، شفاعت او
خوشم به سوره ی توبه اگرچه بسم الله
ندارد اول آن هست با برائت او
امیدوار کرم از کریم، می داند
که نیست حاصل امید او شماتت او
اگر چه غرق گناهم امیدوارم که
مرا به هیچ ببخشد مقام رافت او
به دست خالی خود دل نبسته ام اما
گرفته چشم امید مرا سخاوت او
به روز واقعه می بخشد او به قطع یقین
نه من، که خیل گنهکار را عنایت او
#علیرضا_قربان_خان
https://eitaa.com/eshare
۲۹
#چله_واژه
#واژه۲۹
#مضطر
بسم الله الرحمان الرحیم
به اسم الله همیشه و بسیار نزدیک
« اَمَّن یُّجیبُ المُضطَرَّ اِذا دَعاهُ وَ یَکشِفُ السُّوءَ وَ یَجعَلُکُم خُلَفاءَ الاَرضِ ءَاِلهٌ مَّعَ اللهِ قَلیلاً مَا تَذَکَّرُونَ » نمل ۶۲
يا [كيست] آن كس كه درمانده را -چون وى را بخواند- اجابت مىكند، و گرفتارى را برطرف مىگرداند، و شما را جانشينان اين زمين قرار مىدهد؟ آيا معبودى با خداست؟ چه كم پند مىپذيريد.
&
در نگاه این حقیر، این آیه زیباترین آیه و نشانه و وعده ی الهی ست که وسعت و رحمت آن کل هستی را در بر می گیرد و کل مخلوقات را و کل موجودات روی زمین را و در نهایت بشریت را و انسان را
دلخوشی و شادمانی بی نهایتی در دل این آیه نهفته است که با ظرافت خاصی بیان شده است.
آیه علاوه بر شمول کلی که اعلام می دارد برطرف کننده و اجابت کننده ی هر مضطری که به درگاه احدیت پناه بیاورد الله است، به طور خاص و با توجه به ادامه ی آیه که « یَجعَلُکُم خُلَفاءَ الاَرضِ » لحظه ی آغاز قیام امام قائم (عج) را بیان می کند همان لحظه ای که حضرت مهدی ( سلام بر او باد ) یاران خویش را فرا می خواند و آنان که در همه جای دنیا پراکنده هستند در محضرش حاضر می گردند و قطعی ترین نشانه ی بارز و علامت شناسایی ایشان از افرادی که ادعای کذب مهدویت دارند نیز همین حضور یاران پس از فراخوان است.
آری حضرت و یارانش با عنوان خلفا الارض در ادامه ی آیه عنوان شده اند که حکومت جهانی مهدوی را با رهبریت ایشان و کارگزاری یاران به راه می اندازند.
&
ابتدا ریشه یابی و معنای تاویلی کلمه ی کلیدی آیه « مضطر » ؛
مُضْطَر؛ « ضرّ »
مُضْطَرٌّ إلى... ؛ نيازمند به ...
#مضطر؛ بي اختيار، مجبور، ناگزير، ملزم، مضطر، ناچار
#اضطرار؛ فوريت، ضرورت، نياز شديد
#ضروري؛ ضروري، واجب، بسيار لازم، اصلي، اساسي ذاتي، لاينفک
حتما این عناوین و جمله ها را در اخبار روزمره شنیده اید؛
کمیته اضطرار آلودگی هوا
جلسه ی اضطراری بحران آب
جلسه ی اضطراری ترافیک
و ....
وقتی بحرانی پیش می آید و یا وقتی که کار به مرحله ی بحرانی می رسد ستاد مدیریت بحران یا کمیته اضطرار تشکیل و با اختیارات کاملی که دارد وضعیت را کنترل و اصلاح می کند.
این مقدمه ذکر شد تا روشن شود « مضطر » در این آیه به معنی بیچاره و ناتوان و درمانده نیست یلکه درست برعکس به معنی چاره جو و توانمند و کاردان است.
در واقع انسان؛ زمین و چه بسا جهان هستی را به مرحله ی بحران می رساند کما اینکه بیم نابودی زمین که به فرموده ی الله ارث صالحین است می رود و متعاقب آن نابودی انسان و بشریت.
و انسان به تنهایی و با تمام مکاتب فکری و ایسم هایش با شکست مواجه می شود و به مقام انسانیت نمی رسد و به فرموده ی حافظ ؛
ما بدان مقصد عالی نتوانیم رسید
هم مگر پیش نهد لطف شما گامی چند
و نیز به قول حافظ؛ این ملامت تنها و تنها در سایه ی حضور و حکومت جهانی حضرت از بین می رود؛
یا رب سببی ساز که یارم به سلامت
باز آید و برهاندم از بند ملامت
در این اوضاع و شرایط کمیته ی اضطرار شروع به فعالیت ویژه واضطراری می کند و اینجا معنای مضطر آشکار می گردد.
اَمَّن ؛ کیست ؟ آیا کیست کسی که
یُّجیبُ ؛ اجابت می کند
المُضطَرَّ ؛ مضطر را ، مضطر شناخته شده با الف و لام معرفه، کسی که ناچار به دخالت می شود، کسی که ملزم به اقدام می شود، کسی که به فوریت و ضرورت کاری را شروع می کند به گونه ای که هیچ چاره ی دیگری ندارد.
اِذا ؛ هنگامی که
دَعاهُ ؛ می خواند او را، دعا می کند، درخواست اقدام دارد
وَ یَکشِفُ السُّوءَ ؛ و بلافاصله برطرف می شود بدی ها،
&
فرازی از #دعای_ندبه ؛
« أَيْنَ الْمُضْطَرُّ الَّذِي يُجابُ إِذا دَعا؟ »
کجاست آن مضطّری که اجابت شود هنگامی که دعا کند
در این فراز امام زمان (عج) به عنوان مضطری دانسته شده که دعایش مستجاب است.
&
هنگامی که قصد دعا کردن داریم بهتر است که با این جمله عنوان شود؛
« یا مَنْ یجیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ »
ای کسی که اجابت می کنی مضطر را هنگامی که بخواند تو را
&
«یوسف» گم گشته باز آید به کنعان غم مخور
کلبه ی احزان شود روزی گلستان غم مخور... #حافظ
&
✍️ ؛ #علیرضا_قربان_خان
#واژه_شناسی
#قرآن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
..
شعر خوانی جالب دکتر "غلامحسین ساعدی" با طنز خاص خودش
غلامحسین ساعدی سالها با نام مستعارِ "گوهر مراد" آثار خود را منتشر میکرد.
او در گفتوگویی منتشرنشده دربارهٔ انتخاب این نام گفت: در پشت خانهٔ مسکونیشان در تبریز، گورستانی متروک بود و او گاه ساعتها در این گورستان قدم میزده و در یکی از دفعات چشمش به گور دختری به نام گوهر، دخترِ مراد میافتد که بسیار جوان از دنیا رفته بوده و همانجا تصمیم میگیرد تا از نام او به عنوان نام مستعارِ خودش استفاده کند.
غلامحسین ساعدی (۲۴ دی ۱۳۱۴ – ۲ آذر ۱۳۶۴)
#خیام
#رباعیات_خیام
#غلامحسین_ساعدی
#طنز
#گوهرمراد
#نویسنده
#نمایشنامه_نویس
#شعرخوانی
https://eitaa.com/eshare
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
彡بِسمِ الّلـہ彡
و خدا چقدر قشنگ میگه:
لا تَخَفْ وَلَا تَحْزَنْ ۖ إِنَّا مُنَجُّوكَ
نترس و غمگین نباش،ماتورا نجات خواهیم داد...
#آیه_گرافی
#قرآن
https://eitaa.com/eshare
27.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تو انسان نیستی انسان خداوندی خداوندی
به خود آ، تا که با گنج نهان در خود بپیوندی
تو را دادند فرصت تا خدایی را بدست آری
از این رو جامه بر تن کرده ای ای روح یک چندی
چه اعجازی از این بهتر که با این قدر نادانی
خردجویی، خردجانی، خردورزی، خردمندی
اگر امروز در عزلت نشستی کرم ابریشم
دو روز دیگر ای پروانه بر گل غرق لبخندی
مسافر این مسافرخانه ی زیبا میان راهی ست
چرا بار سفر را می گشایی و نمی بندی
تماشا کن همه ذرات هستی غرق تسلیم اند
تو تنها زین میان سرگرم خویشی، آرزومندی
سبک خواهی شد ای ابری که بی تکلیف می باری
مبارک باشدت این سبک خوشحالی و خرسندی
بهل، بردار دست از این همه، این قدر خودبینی
قفس را بشکن ای مرغ مهاجر از چه دربندی
گشاده دست باش و چشم پوش و مهربان و پاک
تو انسان نیستی انسان خداوندی خداوندی
#علیرضا_قربان_خان
https://eitaa.com/eshare
12.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مرحوم #حاتم_مشمولی
حاتم مشمولی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون معروف به «عمو حاتم کتابباز» که از چندی پیش از بیماری کلیوی رنج میبرد، پیش از ظهر روز دوشنبه ۵ شهریور درگذشت.
https://eitaa.com/eshare
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتى از اميرالمؤمنين سلام الله عليه سؤال كردند كه بين آسمان و زمين چقدر فاصله است , فرمود : مد البصر و دعوة المظلوم
عندما سئل الإمام أمير المؤمنين (عليه السلام): ما الفاصلة بين الأرض والسماء، قال: (مد البصر ودعوة المظلوم)
الفاصلة بين السماء والأرض شيئان الأول نظر العين والثاني دعوة المظلوم، وهذا يعني أن الفاصلة بين السماء والأرض بمقدار نظرة الناظر، ونهاية نظركم إلى السماء، مقدار ما تراه العين، وهذا النظر إلى السماء ظاهري، أما دعاء المظلوم، فهو الفاصلة بين السماء والأرض، ويعني ذلك السر والباطن الذي يقطع السماء.
فاصله بين آسمان و زمين را دو چيز مى تواند پر كند , و فاصله بين آسمان و زمين به اندازه دو چيز است و با دو واحد مى شود اين فاصله را تعيين كرد : يكى نگاه چشم , و ديگرى دعاى مظلوم . يعنى فاصله بين آسمان و زمين به اندازه اى است كه شما با يك نگاه مى بينيد . پايان ديد شما همان آسمان است به مقدارى كه چشم مى بيند , اين ناظر به آسمان ظاهرى , اما دعاى مظلوم , فاصله بين زمين و آسمان را يعنى آن سر و باطن آسمان را مى پيمايد . اين راجع به سر او است.
https://eitaa.com/eshare
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گرچه از عقل گران لنگر فلاطونیم ما
کار با اطفال چون افتاد مجنونیم ما
سرو آزادیم، ما را حاجت پیوند نیست
هر که از ما بگذرد چون آب، ممنونیم ما
نارسایی باده ما را ز دوران مانع است
گر حصاری در خم تن چون فلاطونیم ما
چشمه کوثر نمی سازد دل ما را خنک
تشنه بوسی از آن لبهای میگونیم ما
از حجاب عشق نتوانیم بالا کرد سر
در تماشاگاه لیلی بید مجنونیم ما
شکوه ما نعل وارونی است از بیداد چرخ
ورنه از غمخانه افلاک بیرونیم ما
در وجود خاکسار ما به چشم کم مبین
کز سویدا نقطه پرگار گردونیم ما
چون صدف گر آبرو را با گهر سودا کنیم
پیش طبع بی نیاز خویش مغبونیم ما
روح ما از پیکر خاکی است دایم در عذاب
در ضمیر خاک زندانی چو قارونیم ما
از دم تیغ است پشت تیغ بی آزارتر
هر که می گرداند از ما روی، ممنونیم ما
باعث سرسبزی باغیم در فصل خزان
در ریاض آفرینش سرو موزونیم ما
#صائب_تبریزی
https://eitaa.com/eshare
هر چه می خواهی بپرس از روزگار ما مپرس
از سکوت ما بپرس و از هوار ما مپرس
خانه ی خورشید را در کوچه های شب مجوی
از دریغ آفتاب از شام تار ما مپرس
جای پرسش نیست وقتی پاسخ آن روشن است
حال و روز ما بببن از حال زار ما مپرس
کار ما تعطیلی است و کسب ما خسران شده
سر چراغ عصر شد از کسب و کار ما مپرس
پاسخ « خوبم خدا را شکر » را باور مکن
از چرایی دروغ شاخدار ما مپرس
بخت ما را چادر شب در سیاهی بسته است
کو ستاره؟ از غم دنباله دار ما مپرس
زیر بار منت هشت آسمان و شش زمین
شد شکم پهن و کمر خم از ویار ما مپرس
دایره آغاز و پایانش به یک جا می رسد
هیچ راهی نیست هی از اختیار ما مپرس
با وجود این برادرهای بد یمن حسود
نیست چاه عزتی از اعتبار ما مپرس
شاهنامه آخرش خوش نیست گویا ای رفیق
بی خیالی طی کن از پایان کار ما مپرس
#علیرضا_قربان_خان
#استقبال از #کلیم_کاشانی ؛
دیده را کردی سپید از انتظار ما مپرس...
https://eitaa.com/eshare