eitaa logo
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
1.2هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
2.9هزار ویدیو
149 فایل
#تابع قوانین جمهوری اسلامی دانستنیهای قرآن ✨آموزش روخوانی و روانخوانی ✨اموزش ترتیل و ترتیل خوانی ✨آموزش تجوید1...و 2تخصصی ✨تلاوت تحقیق آموزشی ✨تلاوت های مجلسی ✨آموزش صوت و لحن و مقامات ✨️اجرای اذان مٶذنین برترجهان اسلام ✨️تواشی و ابتهال ✨️نگارش نستعلیق✨️
مشاهده در ایتا
دانلود
به نام خدا☝️☝️☝️ 🌍 تیتراژ ابتدایی سریال یوسف پیامبر مزین به آیه 4 سوره یوسف با صدای استاد کریم منصوری شده و ایشان این فراز را در مقام اصلی و یکی از فرعیات این مقام اجرا نموده اند که موضوع تحلیلی و بحث امشب ماست برخلاف اینکه استاد منصوری از قدیم الایام به عنوان عبدالباسط ایران معروف شده اند اما نوع اجرای لحنی این فراز که پرده صوتی بالایی نیز دارد بیشتر به سبک قاریان قدیمی مصر مانند استاد عبدالفتاح شعشاعی و... نزدیکتر است تا شیخ عبدالباسط. مسلما رسیدن به محیر حجاز آن هم بدین شکل در سبک استاد عبدالباسط دیده نمی شود. همچنین می توان ادعا نمود با توجه به تک فراز بودن اثر، روی آن کار و دقت شده و طراحی صوتی لحنی مناسبی انجام شده است. در ابتدای فراز محوریت نغمه بر عهده مقام است (نوا) و از یک پرش صوتی نیز استفاده شده است. ✏️ مجددا این فراز را بشنوید سپس به تصویر هادی مقام و فایل های صوتی مربوطه دقت نمائید👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_125293229.mp3
6.25M
جمعه شب بهارصلواه و شب زیارت اباعبدالله الحسین(ع) 🌴و قرائت دعای کمیل همراه ترجمه بسیار عالی... اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌴 @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣فراز ماندگار و بسیار زیبا 💠قاری: استاد مرحوم محمد رفعت 💠سوره: طارق 💠مدت فراز: ۵۱ثانیه 💠مقام اجرا شده : 📣این فراز ناب و معنوی را حتما استماع فرمائید. 🍃🌹🍃🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣دعای فرج با نوای گرم استاد مرحوم سید قاسم موسوی قهار 🌈🌹این ذاکر اهل بیت و مناجات. .. پس از یک دوره بیماری به لقاءالله پیوست. .. 🌹🍃 @eshragholqoran کانال آموزش هم در خدمت شما بزرگواران هست بفرمایید.. .
💎💠💎💠💎 🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼 ❇️ درس ششم ❇️ 💠آشنایی با مقامات 🔴قسمت پنجم 🎼 🔶معنای لغوی : صبا، به معنی نسیم صبجگاه و نام آهنگی از آهنگ‌های موسیقی است. 🔷گستردگی و پیشینه : این مقام در عراق به منصوری معروف است. چرا که برخی آن را به منصور خلیفه عباسی، و به قولی دیگر، منصور زلزال (همزمان دولت عباسی) نسبت می‌دهند. 🔶کیفیت آهنگ : صبا، مجموعه‌ای از آهنگ‌های حزین می‌باشد، و گذشته‌ای را به تصویر می‌کشد که انسان آن را از دست داده و از جمله مقام‌های محزون و دلنشین است که زیبایی و روح خاصی به قرائت می‌دهد. پرده‌ی صوتی مناسبی که برای این مقام می‌توان درنظر گرفت، متوسّط و اوج است که باعثِ نِمود بیشتر الحان آن می‌شود. روند آن کاملاً لطیف، ملایم و روان است و هرنوع تکلّف در اجرای آن از تأثیراتش می‌کاهد. این مقام بسیار حزین، رسا و اثرگذار است و پیچیدگی کمتری نسبت به سایر مقام‌ها دارد. 🔷تطبیق این مقام با مضامین آیات : آیاتی که حالت «خوف، خشوع، توبه، انابه، مغفرت، ندامت، استغاثه، سوز، اندوه، حسرت، تضرّع، درد و رنج مظلوم و احوالات قیامت و... » دارند و همچنین آیاتی که درباره «مشرکین، کفار و اصحاب شمال، معاد» صحبت می کنند و همچنین آیات «عبرت، سرانجام گنهکاران و آیات جهنم و عذاب» را می‌توان با این مقام تلاوت نمود. 🔶تأثیرات : استفاده از نغمات این مقام با عنایت به معنا و مفهوم، حال و هوای ملکوتی و روحانی را بر شنونده حاکم می‌سازد. این مقام حزن زائدالوصفی در انسان ایجاد می‌نماید و حالت هشدار و بیدارباش دارد. برخی گوشه‌های آن تأثیر شدیدی در قاری به وجود می‌آورد و حالت خوف و اندوه ایجاد می کند و انسان را دعوت به کنکاش در گذشته می‌نماید می‌نماید و توجه به بازگشت و توبه می دهد. اساتید لحن گفته‌اند، هرکس میل بازگشت در او بیشتر باشد، این مقام را محزون‌تر و بهتر ایجاد می‌کند. 🔷جایگاه اجرا : صبا مقام ثابت بسیاری از قراء در تلاوت است. اکثر قراء آن را با مقامهای حجاز، عجم و چهارگاه در تجانس می‌دانند و معمولاً پس از بیات و حجاز آن را اجرا می‌نمایند. 🔶گوشه‌ها و نغمه‌های فرعی : مشهورترین و مهم‌ترین نغمه‌های فرعی مقام صبا، «عجم»، «تقطیع» و «صبا زمزم» هستند. بعضی قراء پس از اجرای این مقام و مراحل اول و دوم آن، در مرحله‌ٔ سوم از «عجم»، به جای جوابِ جواب استفاده می‌نمایند. قسمت اعظم زیرشاخه‌ٔ تقطیع «رمل» می‌باشد که در مقام سگاه و صبا از آن استفاده می‌شود. درمورد «عجم»، عدّه‌ای معتقدند که این مقام به صورت مستقل وجود ندارد و فقط در حد همین زیرشاخه است و برخی دیگر آن را یک مقام مستقل دانسته‌اند و آن را جدای از این زیرشاخه می‌دانند. 🔷برترین قاریان در اجرای مقام صبا : از استاد مصطفی اسماعیل و استاد عبدالباسط می‌توان به عنوان اساتیدی که در اجرای این مقام و عجم آن، مهارت فوق‌العاده‌ای دارند نام برد. همچنین اساتیدی چون منشاوی، شعبان صیاد، محمد رفعت، حصّان، کامل یوسف، سیّد متولّی عبدالعال و شحات انور را می‌توان نام برد. 🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼 💎💠💎💠👇👇
4_5918082771992969329.mp3
2.56M
💠 تلاوت روح نواز و ملكوتی اکبرالقراء از سوره های انشراح تین و حمد ؛ وابداعات جذاب استاد در مقام صبا که در نهایت خشوع و معنویت اجرا شده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله ربّ النورالعظیم سلام علیکم امروز با اسماء الله حسنای خداوندی بر کشتی نشستگانیم خواهیم که ظفر یابیم باید که در طریقت بر مکیال معرفت الله ے باشیم و لحظه اے غیر از او را نجوییم و نخواهیم روزتان تابنده و پیروز باد. ✅ @eshragholqoran👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼 ❇️ درس هفتم ❇️ 💠آشنایی با مقامات 🔴قسمت ششم 🎼 مقام حجاز ⁦🔶معنای لغوی : نام منطقه‌ای در شبه جزیره عربستان و همچنین نام پرده‌ای از پرده‌های موسیقی است و گفته‌اند صدایی که از زنگوله خیزد. 🔷گستردگی و پیشینه : حجاز از جمله مقام‌های اصیل و قدیمی عرب است. بعضی آن را از الحان اهل مدینه و مکه و حجاز می‌دانند و برخی معتقدند صحرانشینان منطقه حجاز در طی مسیرهای طولانی سوار بر شتر شده و تحت تأثیر راه رفتن این حیوان نغمات خاصی را زمزمه می‌کردند. که با گذشت زمان بر وسعت آن‌ها افزوده شد و به مرور به دلیل منحصر به فرد بودن اعراب، نام «حجاز» را بر آن نهاده‌اند. این مقام را در مغرب «الحجازالکبیر» و در عراق به عنوان «مثنوی» می‌شناسند. 🔶کیفیت آهنگ : این مقام تا حدودی با حجاز پارسی اختلاف دارد، و عرب‌ها حق مطلب را اداء نموده‌اند و با فاصله یک پنجم، گوشه را شروع می‌کنند که خود یک جهش معنوی به سوی دنیای بالا است، از این رو مناجات به درگاه الهی با این مقام خوانده می‌شود. به روایتی صوت قرآن نیز در آهنگ حجاز بسیار مؤثر می‌افتد و در قلوب اهل ایمان جای می‌گیرد. حجاز حالتی جهشی دارد و گویی انسان می‌خواهد با خدای خود راز و نیاز کند مانند مناجات بالای گلدسته‌های مساجد. اساتید لحن در توصیف این مقام آن را ناله‌ برخواسته از غم هجران حوادث گذشته می‌دانند و اجرای آن را با جریانی بسیار ملایم و روان همراه دانسته و هر نوع تکلّف در آن را باعث کاهش میزان اثرگذاری قلمداد نموده‌اند. 🔷تطبیق این مقام با مضامین آیات : از مقام حجاز در آیات بشارت، انذار، خوف، القاء مطلب، عظمت، جاودانگی، هشدار، عقاب و عتاب، اوامر، صفات الهی، تحکم، تأکید، خطاب و بلندنظری و قصص قرآنی بهره می‌جویند. همچنین گوشه‌های حجاز در آیات توحید، اسماء و صفات الهی، نشانه‌های الهی به کار می‌رود. 🔶تأثیرات : حجاز، مقامی بسیار جذاب و گسترده است. برخی گوشه‌های آن سرور معنوی به ارمغان می‌آورد. و برخی دیگر حالت بشارت‌دهنده دارد و عشق و محبت الهی را در انسان زنده می‌سازد و حالتی که این مقام در ذهن متصوّر می‌سازد حالت ذهنی و ضمیری آن است و غالباً تلاوت با این مقام در ذهن شنونده فاصله دور و بعد مسافت را ایجاد می‌نماید و شنونده احساس می‌کند که از مکانی بالا و دور سخن می‌گویند. 🔷جایگاه اجراء : این مقام غالباً با مقام سه‌گاه و صبا تجانس داشته و پس از مقام بیات، صبا و سه‌گاه اجرا می‌شود. 🔶گوشه‌ها و نغمه‌های فرعی : مهمترین نغمه های فرعی مقام حجاز، نغمات «حجازکار و حجاز نوا» هستند و برخی دیگر به نغمات فرعی «زنگران، اصفهان، غطا، نسوی، رمل، منصوری و دوکا» اشاره نموده‌اند. 🔷قاریان برتر : برخی از اساتیدی که در اجرای این مقام تبحّر داشته اند عبارتند از : اساتید محمد رفعت، عبدالفتاح شعشعاعی، مصطفی اسماعیل، کامل یوسف، حصّان، شحات انور و ... 🔶مصداق سازی ذهنی برای مقام حجاز : از آنجا که یکی از بهترین روش ها برای در ذهن ماندن مقامات و الحان موسیقایی، مصداق سازی ذهنی می باشد ، برای مصداق سازی می توان به موسیقی فیلم فاخر و مشهور « (ص)» ساخته مرحوم مصطفی عقّاد اشاره نمود. 🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_140513782.mp3
19.46M
🎤صوتی 👆🏻👆🏻👆🏻 📖 آموزش صوت و لحن قرآن کریم 📖 🔵استاد غلامرضا شاه میوه 📌جلسه هفتم @eshragholqoran
⭐️🌈 🌈⭐️انواع صوت از نظر منبع تولید: : همچون صدای رعد وبرق؛ وزش باد ؛بارش باران امواج دریا و. .. : ... اصوات پرندگان و حیوانات و. . ... که به بیش از گروه/ 🌈از نظر ارتفاع و گستردگی/ 🌈از نظر شدّت ورسایی/ 🌈از نظر طنین صوت/🌈 از تظر خوشایندی و ناخوشایندی صوت.. .و در که خود به تقسیم میشود: 💎باس/= به صدای بم مردان 💎باریتون/= به صدای توسط مردان گفته میشه. 💎تِنور/ به صدای صدای زیر( صدای نازک) مردان گفته میشود. 💎آلتو/ = به صدای بم زنان و کودکان گفته می شود. 💎سپرانو/= به صدای توسط زنان گفته میشود. 💎متروسپرانو/= به صدای زیر(صدای نازک) در زنان و کودکان گفته می شود. : مانند .. تولید آلات موسیقی.. .و. ..ذوب کردن آهن و غیره...گفته می شود.. 💎 @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️🌈 💎بحث نغمه شناسی ارتباط مستقیم با موسیقی دارد و برای یک ملودی یا یک نغمه از کلمه یا حروف استفاده میشود 💎 در عرب درجات صوت عبارت از : Do Re Mi Fa Sol La Si Doدرجه رست 💎 و یَا أَیُّهَالّذِینَ... و نخستین روایتی که در موضوع روش و شیوه ے تلاوت قرآن وجود دارد: روایت معروف از پیامبر عظیم الشأن اسلام حضرت محمّد ابن عبد الله صلواة الله است که فرمودند: القُرءانَ بِٲَلحَانِ العَرَبِ و ٲَصوَاتِهَم اِیَّاکُم وَ لُحُونِ ٲَهلِ الکَبِائِرِ؛ فَاِنَّهُ سَیَجِیءُ مِن بَعدی ٲَقوَامُ یُرجِِعُونَ القُرءانَ تَرجِیعَ الغِنَاءِ وَ النَّوحِ وَ الرَّهبَانِیَّةِ؛ یَجُوزُ تَرَاقِیّهِم =ترجمه: قرآن را با لحن و صوت عرب ها بخوانید و از لحن های اهل گناه و لهو و لعب دوری بجوییذ که همانا بعد از من اقوامی خواهند آمد که قرآن را به صوت غنا؛ نوحه گری و مانند مسحیان (دعا کردن مسیحیان در کلیسا ) می خوانند که این خواندن از گلوی آنان تجاوز نمی کند. و می رساندکه : صوت و لحن در کنار هم بر مفهوم موسقیایی آن دلالت داشته و به خوبی می توان دریافت که صوت و نغمه که عناصر اصلی یک فرایند موسقیایی هستند تا چه اندازه برای تلاوت زیبا و مٶثّر قرآن مجید اهمیّت دارند. و با ارتباطی که میان موسیقی و زبان یک ملت وجود دارد می توانیم دریابیم که قرآن کریم به عنوان برترین کلام الهی پس از نخستین اَوامر نبیّ مکرم اسلام صلواۀ الله است. که با توجه به لحن عرب و قواعد تجویدی و با استفاده از صدای خوش با هدف تأثیر بر مخاطب صورت می گرفته است. { زَیّنُو القُرءانَ با صوَاتِکُم... } ⭐️🌈 @eshragholqoran