eitaa logo
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
1.2هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
2.9هزار ویدیو
149 فایل
#تابع قوانین جمهوری اسلامی دانستنیهای قرآن ✨آموزش روخوانی و روانخوانی ✨اموزش ترتیل و ترتیل خوانی ✨آموزش تجوید1...و 2تخصصی ✨تلاوت تحقیق آموزشی ✨تلاوت های مجلسی ✨آموزش صوت و لحن و مقامات ✨️اجرای اذان مٶذنین برترجهان اسلام ✨️تواشی و ابتهال ✨️نگارش نستعلیق✨️
مشاهده در ایتا
دانلود
38.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مثالی برای بیان موضوعی خاص با ارائه حکمی عام 🔹در آیه سوم سوره مبارکه زمر، خداوند متعال پس از اینکه مصداقی خاص در رابطه با دروغگویی کفار را بیان می‌فرماید، حکمی عام و کلی برای عموم مردم در رابطه با دروغگویی مطرح کرده است. @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
✅انواع وقف اختیاری: علماء قرائت در تقسیم بندی انواع_وقف_اختیاری؛ اختلاف نظر دارند؛ 🔶ما از بین انو
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 🌹باسپاس از حضور گرمتان. .. با ادامه [باب وقف و ابتداء]همراهیم👇 ✳️ ✳️ 🔶تعلق بین دو عبارت دو نوع است. 👇 ۱✅ تعلق لفظی ۲✅تعلق معنوی لفظی : 🔶مقصود از رابطه ے لفظی عبارت است از ((ارتباط دو عبارت با یکدیگر از لحاظ )) 🔷حال باید دانست گاه((بین دو عبارت طرفین محل وقف ؛ رابطه و تعلق وجود ندارد))=یعنی هر یک از دو عبارت ؛ از دیگری بوده و جمله نمی شود. 🔶و یا بااعکس زمانی((بین دو عبارت؛ رابطه و تعلق وجود دارد)) =یعنی اینکه یک یا هر دو برای تکمیل شدن؛ نیاز به دیگری دارد و خود به تنهایی و نیست❗️ مثال: ⭕️((لَقَد أَضَلّنِی عَنِ الذِّکرِ بَعدَ أِذ جَآ ءَنِی * وَ کَانَ الشَّیطَانُ لِلاِنسَانِ خَذُولاً)) ۲۹ ⭕️ترجمه : (((دوستم) نرا بعد از آن که حق به سراقم آمده بود ؛ از ذکر ان غافل و گمراه کرد. ✳️ و شیطان خوار کننده ے انسان است)) 🔷می بینیم هر دو عبارت مفید و مستقل بوده و از لحاظ نیستند❗️تا برای کامل شدن نیاز و به بکدیگر داشته باشند. ❗️ ۲✅ وجوه تعلق لفظی؛ (( یُخرِجُونَالرَّسُولَ و اِیّاکُم * أَن تُٶمِنُوا بِاللهِ رَبَّکُم)) =ترجمه : پیامبر و نیز را اخراج می کنند✳️زیرا که به پروردگازتان((الله)) ایمان دارید. آیه ۲ 🔶در اینجا جمله ے اول مفید و مفهوم است. جمله ے دوّم بوده و بدون کامل نیست❗️. ⭕️لذا ابتداء از آن صحیح نیست ❗️ پس از نظر لفظی به جمله ے اول دارد. : نقصود از ((تعلق معنوی)) عبارت است از ((وابستگی موضوع یا سیاق مطلب مورد بحث)) در اینجا نیز دو خالت وجود دارد. ۱🔷حالت اول : ((عدم تعلق معنوی)) است. ⭕️بدین صورت که در عبارت دوم ؛ موضوع یا سیاق مطلب مورد بحث شود و با موضوعِ عبارت قبل نداشته باشذ. ⁉️فی المثل؛ در عبارت اول؛ موضوع در باره ے مٶمنین و در عبارت بعدی راجع به کفارباشد( )و یا حالت((خبری)) به حالت ((دعا)) تغییر یابد و یا به مخاطب شود( ) . ۲ 🔶حالت دوم ((وجوه تعلق معنوی)) است. ⭕️بدین معنا کهردر عبارت دوم ؛ موضوع یا سیاق مطلب؛ دنباله ے عبارت اول باشد. مثلاً: ⭕️در عبارت دوم((مٶمنین)) ادامه یابد و از موضوع خارج نشود .⁉️ ✳️ اکنون یکی از حالت ذیل را می توان نمود. 👇 ۱✅ عدم تعلق لفظی و معنوی ۲✅وحود تعلق لفظ و معنوی ۳✅عدم تعلق لفظی و تعلق معنوی ۴✅وجود تعلق لفظی و تعلق معنوی ⭕️بدیهی است چهامین حالت ؛ تواند وجود خارجی داشته باشد . 🔶زیرا ممکن نیست ؛ در دو عبارت که به یکدیگر و رابطه ے دارند ؛ موضوع مورد بحث باشد❗️ 👇 🖌شرط اساسیِ جواز((هر نوع)) یا و یا این است ؛که نهایتا ً: ۱✅جمله را نسازد و نکند. ۲✅ نقصود خداوند از آن مطلب را ندهد. 🌴اینک در جلسه بعدی به شرح چهار گانه ے وقف خواهیم پرداخت. ⚜🔶⚜ مطالب با دقت مطالعه شود. موفق باشید. .. 🔶 @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5888481161604237024.mp3
5.06M
دعای صباح حضرت امیرعلیه السلام. . 🌈وسلام علیکم و رحمت الله و برکاتهُ.
{ اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ} 🌾الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ 🌾أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلیِّ بنِ أَبِی طالِب 🌾وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ 🌾صبح روز یکشنبه بخیر و سعادتمندی باشذ. 🌾 ۱۵/۱/۱۴۰۰ 🤲 @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🌙✨سحرخیز عزیز✨🌙✨ 🕌امام رضا (علیه السّلام) فرمودند : بر نماز شب و تهجّد، مراقبت و مداومت کنید؛ زیرا که نماز شب، احترام به ساحت اقدس پروردگار است؛ موجب افزایش روزی می‌گردد و چهره‌ها را زیبا می‌سازد و رزق آن روز را ضمانت می‌کند. و در نماز وتر خود، درنگ و وقوف بسیار کنید؛ زیرا که درحدیث آمده است که: هر کس در نماز وتر خود، درنگ کند، وقوف و درنگ او در محشر و روز قیامت، اندک خواهد گشت. ✨🌙✨ 📚 فقه الرضا(ع) / نشان از بی نشان‌ها، ص۴۲۷ https://eitaa.com/joinchat/2077032465C8140a92dab ✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨
4_5843518549141751006.mp3
5.33M
|🗣اذان با صدای حسین صبحدل👆👆👆 . اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَءالِ مُحَمَّدوَعَجِّل فَرَجَهُم 🕋 @laylatolghadrnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم صبح عالی شما بخیرو سعادتمندی باشد. .در روزهاب پایانی شعبان المعظم و ورود رمضان الکریم هستیم... وقت را مغتنم شماریم و با صفای دل به پیشباز ماه ضیافت الهی وارد شویم.. .... 🍃🌸🍃🌾 همراهانتان را به ارسال و معرفی لینک به کانال دعوت بفرمایید و مروج و مبلغ قرآن و نماز و... باشید https://eitaa.com/joinchat/2077032465C8140a92dab
آموزش و دانستنیهای قرآن قوانین جمهوری اسلامی ✨آموزش روخوانی و روانخوانی ✨اموزش ترتیل و ترتیل خوانی ✨آموزش تجوید1...و 2تخصصی ✨تلاوت تحقیق آموزشی.. ✨تلاوت های مجلسی ✨آموزش صوت و لحن و مقامات # اجرای اذان مٶذنین برترجهان اسلام # تواشی و ابتهال https://eitaa.com/joinchat/2077032465C8140a92dab
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
✨بِسمِ اللهِ الرّحمَنِ الرَّحِیم✨ ✅ وقف تام : وقف تامّ وقفی است که بین دو عبارت طرفین محل وقف ، وجود نداشته باشد. 🔶 به عبارت دیگر ، هرکدام از دو عبارت به تنهایی جمله ای مفید هستند ؛ و جهت تکمیل خود نیازی به عبارت دیگر ندارند (عدم تعلق لفظی ) و همچنین 《موضوع》و 《سیاق》بحث نیز در عبارت دوم ارتباطی با ما قبل ندارد(عدم تعلق معنوی)🔶⚜🔶 ✅ حکم وقف تام بر عبارت اول وقف کنیم و از عبارت بعد ، ابتدا نماییم. 🔶اینک به برخی از موارد وقف تام در آیات قرآن ، می پردازیم.👇 ✅الف _ رئوس آیات بسیاری از رووس آیات ، محل وقف تام است .⭕️مانند : مالک یوم الدین (وقف تام) اِیّاکَ نَعبُدُ وَ اِیَّاکَ نَستَعِین ترجمه : 《الله》صاحب روز جزاست*(خداوندا!) تنها تو را میپرستیم و فقط از تو یاری میطلبیم.* هیچ یک از دو عبارت ، برای کامل شدن به دیگری نیاز ندارند و سیاق مطلب از حالت((توصیف خداوند)) ((وصف حال بندگان)) و خطاب به خداوند تغییر یافته است... اُولئک عَلی هُدیً مِن رَبِّهِم وَ اُولئکَ هُمُ المُفلِحُون (وقف تام) اِنَّالدِینَ کَفَرُوا سَوَاء عَلیهِم ءََاَنذَرتَهُم ام لم تُنذِرهُم لا یُومِنُونَ... ✳️ترجمه : آنان (متقین) قرین هدایت پروردگار خویشند و هم آنان رستگارانند * آنان که کفر میورزند تفاوت شان نکند که آنان را بترسانی و یا نه ، به هر حال ایمان نمی آورند. ! هیچ یک از دو آیه فوق ناقص نیستند ( عدم تعلق لفظی).🔶⚜🔶 ✅آیه اول در وصف متقین و دومی در معرفی کفار است (عدم تعلق معنوی). ⭕️*مثال های : دیگر : عظیم (بقره_۷) _ قدیر (بقره _ ۲۰ ) _ علیم (بقره _ ۲۹ ) _ هوآء (ابراهیم _ ۴۳ ) _ معاذیره (قیامه _ ۱۵ ) ✅ ب _ میان آیات *لقد اَضَلَّنِیی عَنِ الذکُر بَعدَ اِذ جَاءَِنی (وقف تام) و کَانَ الشَّیطانَ لِلاِنسانِ خَذُولا ✅ ترجمه: (دوست نا اهل) مرا پس از ان که حق به سرغم آمد؛ از یاد آن غافل کرد؛ * (بلی) * شیطان خوار کننده انسان است؟ ✳️جمله ے اول؛ گفته ے ظالم و جمله ے دوم؛ قول خداوند است. ⭕️مثال های دیگر؛: هُدیً(جَاثیه_۱۱)_ أَلدُّنیَا(جَاثِیُه_۳۵) گاه اولین کلمه ے آیه ے ؛ $محل_وقف_تامّ است❗️ (و در واقع دنباله ے آیه ے قبل می باشد) ⭕️مانند: اِنَّکُم لَتَمُرُّونَ عَلَیهِم مُصبِحِینَ ⭕️وَبِالَّیلِ(وقف تامّ) اَفَلَا تَعقِلُون⭕️ ✳️ ترجمه : و شما بر دیار ویران شده ے آنان(قوم لوط) می گذرید صبحگاهان⭕️و در شب*آیا تعقّل نمی کنید؟ واقع؛ جمله در ((وَبّالّیل)) تمام می شود، ⭕️مثال دیگر :وَزُخرِفاً(زخرف _۴۶) ✨ @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مقطعی شنیدنی از تلاوت محمدامیر میره‌ای، قاری نوجوان در مراسم دیدار نوروزی هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ ... ﴿۲۳﴾ سوره مبارکه حشر ✨ @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 "تا خراسان زیاد راهی نیست" ➕تصاویر حضور اخير رهبرانقلاب در حرم مطهر رضوی 🌹دعای رهبرانقلاب در جوار مرقد امام رضا(علیه السلام) در حق ملت و کشور ایران @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 از دروغگویی کوفیان تا راستگویی یاران حسین(ع) 🔹به روایت اسماعیل عاکفی، پژوهشگر علوم قرآنی @eshragholqoran ✅پستهای اُستاد عاکفی قبلاٌ در گوشی ذخیره شده❗️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ باسلام تحیت و قبولی طاعات بر بارگاه الهی در خدمتتان با ادامه وقف تامّ... باسلام تحیت و قبولی طاعات بر بارگاه الهی در خدمتتان با ادامه وقف تامّ...✅ چ: اختلاف تفاسیر... 🔶گاه بنا بر تفسیری از آیه؛ وقف تامّ است. اماممکن است با تفسیر دیگری؛ (به بیان دیگر؛ می شود گفت؛ در برخی آیات ؛ با یا ؛ می توان از آن آیه ایجاد نمود❗️) ⭕️مانند : *وَمَایَعلَمُ تأوِیلَهُ(وقف تامّ) وَالرَّاسِخُونَ فِی العِلمِ یَقُولُونَ ءَامَنَّا بِهِ کُلُ مِن عِندِ رَبِّنَا {ءالِعمران_۷} … ✳️ ترجمه: و کسی تأویل انها (آیات متشابه) را نمی داند مگر((خداوند))* و((رسوخ کنندگان در علم)) می گویند؛ ما به قرآن ایملن آورده ایم ؛ تمامی آیات آن از سوی پروردچات آنده است. 🔶در صورت اختصاص علم تأویل به خداوند ؛ وقف است و باید وقف کنیم. 🔷اما اگر در تفسیری متفاوت؛ علاوه بر خداوند؛ ((راسخونِ فی العلم)) را هم عالمان به تأویل بدانیم((اِلا الله)) محلِّ وقفِ تامّ نخواهد بود و باید وصل نمود. 🔶⚜🔶
50.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 تلاوت بسیار زیبای سوره با صدای استاد عبدالباسط عبدالصمد 🍃🍃🍃🍁 🍃🍃🍁 🍃🍁 🍁 @eshragholqoran
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ باسلام تحیت و قبولی طاعات بر بارگاه الهی در خدمتتان با ادامه #مبحث وقف تامّ... باسلام
🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶 ⚜ ✅و_در_ادامه: *اختلاف_در_قرائات : گاه وقفی((تامّ)) محسوب می شود . اما به موجب قرائت دیچری از آن آیه؛ نوع وقف نیز تغییر می یابد و حکم دیگری پیدا می کنذ. ⭕️مانند :👇 *کِتَابٌ أَنزَلنَاهُ اِلَیکَ لِتُخرِجَ النَّاسَ نِنَ الظُّلُمَاتِ اِلَی النُّّورِ بِأِذنِ رَبِّهِن الَی صِرَاطِ العَزِیزِ الحَمِید( وقف حَسَن) آَللهِ الَّذِی لَهُ مَا فِی السَّمَوَلتِ وَمَا فِی الأرضِ /سوره ابراهیم_۱) =*ترجمه : 👇 (این قرآن) کتابی است کهرما برذتو فرو فرستادیم تا مردم را به اذن پروردگارشان از طلمات به سوی نور خارج سازی؛به راه(پروردگار)((مقتدر)) و((ستوده)) (وقف حسن) ((أَلله)) که هر چه در آسمان ها و زمین است؛ همه از آن او است. ⚜ ✳️ همان گونه كه در قرآن ملاحظه مي شود، حرف ((ه)) در ((اَللهِ)) است، و به اين ترتيب، ((اَللهِ)) متعلق به ((اَلْعَزيزِ الْحَميدِ)) در آيه قبل ايت و اين دو آيه به يكديگر بهتر از وقف آن است. 🌱 (با وقف حَسَن، آشنا خواهيم شد.)🌱 🔶 اما بنابر قرائت كساني كه حرف ((ه)) در ((اَلله)) را خوانده اند، وقف بر ((الحميد)) محسوب مي شود و لذا وصل آنها موردي ندارد. *⭕️مثال ديگر: وقف بر ((اَمْناً)) (بقرة-١٢٥)، به شرط قرائتِ ((وَاتَّخِذُوا)) به ((خ))، وقف ((تامّ)) و در صورت ((خ))، وقف ((كافي)) است. (با وقع کافی نیز آشنا خواهیم شد) ✅نكته مهم* در اغلب مواردِ وقف ، وصل آن صرفا موجب و سنگيني معناي دو عبارت مي شود و لذا نوعي ((بي سليقگي)) محسوب مي گردد.❗️ 🔶 اما در برخي موارد، وصل دو عبارت، از ثقيل بودن گذشته، موجب *تغيير فاحش آن مي گردد و لذا وقف بر آن بسيار مي يابد. به اين نوع وقف، ((وقف بيان تامّ)) گويند⚜ و وقف بر آن، ((لازم)) است و به همين دليل به ((وقف لازم)) مشهور است كه در قرآن، با علامت ((م))(میم کشیده شمشیری) نشان داده مي شود. ⭕️مثال: 👇 وَلَا يَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ ۘ * إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا ۚ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ{سوره یونس_۶۵} 👈ترجمه: گفته(ياوه) آنان، تو را محزون نسازد ❗️* (بدان كه) 🖌 همانا تمامي عزت از آن خداوند است.🔶⚜🔶 🔷ملاحظه مي شود كه در صورت وصل، فرمايش خداوند در عبارت دوم، گفته هاي منكران و كفار محسوب خواهد شد. *⭕️مثال هاي ديگر از وقف بيان تامّ: اَلظّٰالِمينَ (بقرة-١٤٥)- يَحْزَنُونَ (بقرة-٢٧٤) - اَغْنِيٰاءُ (اٰل عِمْران-١٨١) - وَلَدٌ (نسآء-١٧١) - اَبْنٰآءَهُمْ (انعام-٢٠) قَوْلُهُمْ (يس-٧٦) - اَلْعِقٰابِ (حَشْر-٧) @eshragholqoran