eitaa logo
اسلام سیاسی | مومنی
2.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
510 فایل
https://eitaa.com/eslamesyasi 🔸 در خدمتم 👇 @momeni1366
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐مهم‌ترین کلیدواژه‌های بیانیه گام دوم انقلاب (۷) 🖇پیشرفت در علم و دانش 📎دانش، آشکارترین وسیله‌ی عزّت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. مؤکداً به نیاز کشور به جوشاندن چشمه‌ی دانش در میان خود اصرار می‌ورزیم. ما هنوز از قله‌های دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قله‌ها دست یابیم. باید از مرزهای کنونی دانش در مهم‌ترین رشته‌ها عبور کنیم. 🖇شعور معنوی و وجدان اخلاقی 📎شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار می‌آورد؛ این، بی‌گمان محتاج جهاد و تلاش است و این تلاش و جهاد، بدون همراهی حکومت‌ها توفیق چندانی نخواهد یافت. 📝محسن مؤمنی| 🆔 @farhang_puya
🌐مهم‌ترین کلیدواژه‌های بیانیه گام دوم انقلاب (۸) 🚦اقتصاد قوی 🚥اقتصاد قوی، نقطه قوٌت و عامل مهمّ سلطه‌ناپذیری و نفوذناپذیری کشور است و اقتصاد ضعیف، نقطه ضعف و زمینه ساز نفوذ و سلطه و دخالت دشمنان است. فقر و غنا در مادّیات و معنویّات بشر اثر می‌گذارد. اقتصاد البتّه هدف جامعه اسلامی نیست، اما وسیله‌ای است که بدون آن نمی‌توان به هدف‌ها رسید. 🚦راه‌حلّ مشکلات اقتصادی 🚥عملکردهای ضعیف، اقتصاد کشور را از بیرون و درون دچار چالش ساخته است. راه‌حلّ این مشکلات، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. اینکه کسی گمان کند که «مشکلات اقتصادی صرفاً ناشی از تحریم است و علّت تحریم هم مقاومت ضدّ استکباری و تسلیم نشدن در برابر دشمن است؛ پس راه‌حلّ، زانو زدن در برابر دشمن و بوسه‌زدن بر پنجه گرگ است» خطایی نابخشودنی است. 📝محسن مؤمنی| 🆔 @farhang_puya
📍 📝 📰 نویسنده: محسن مومنی ♦️تحریف امام و راه‌های مقابله با آن 🔹تحریف یکی از ابزارهای دشمنان اسلام در طول تاریخ بوده است و بهترین مخاطب برای این کار، جوانان هستند چراکه چارچوب فکری جوان در دوران جوانی هنوز درحال شکل گیری است و تحریف مانند ویروسی است که به جان ذهن و قلب و اراده جوان می‌افتد و همچون موریانه‌ای از درون آن را میخورد و پایه های اعتقادی را سست می‌کند. 🔹در صورتی که امام، صرفا یک شخصیت تاریخی و اثر گذار نبود بلکه جدای از تاثیرگذاری ایشان بر تاریخ، حضرت امام بنیانگذار مکتبی فکری بودند که یکی از اثرات این مکتب را باید در تاثیر گذاری بر تاریخ دانست، این مکتب فکری دارای ابعاد گسترده‌ای است که شناخت هرچه بیشتر این ابعاد، مانع از تحریف امام می‌شود. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1143 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 📰 نویسنده: محسن مومنی ♦️تحریف امام و راه‌های مقابله با آن 🔹هنگامی که ارکان فکری و اندیشه‌ای شخصیتی بزرگ همچون (ره)، یا مجهول بماند یا غلط معنا شود قطعا تحریف صورت گرفته است. 🔹از همین رو یکی از مهمترین کارکرد تحریف، از الگو انداختن شخصیت‌هاست، هنگامی که شخصیتی چون امام، درست معنا نشود و یا حتی برعکس معنا شود، جوان امروز و نسل های بعدی دیگر نمی تواند امام را الگوی تام و تمام خود قرار دهد. 🔹عظمت برخی شخصیتها باعث می‌شود تا فرصت تخریب از دشمن گرفته شود لذا دشمنان آگاهانه به تحریف آن شخصیت روی می‌آورند که البته تاثیرش از تخریب نیز بیشتر است! 🔹به همین جهت، امام را نباید صرفا یک شخصیت محترم تاریخی دانست، بعضی دقیقا دنبال القای همین هستند، تفسیر آنها از امام همان شخصیت محترمی است که روزی در تاریخ درخشید، فعال، مفید و پر کار بود، برای ملت خود خدمتی کرد و امروز از دنیا رفته و در جمع ما نیست و ما همه ساله وظیفه داریم تا از ایشان تجلیل کنیم و برایش مراسم بگیریم و گُل نثار قبرش کنیم! 🔹عده‌ای درصدد هستند تا امام را این چنین بشناسند و به جامعه خصوصا نسل جوان بشناسانند. به این نکته باید دقت کرد که ذهن جوان، آماج تحریف است. 🔹تحریف یکی از ابزارهای دشمنان اسلام در طول تاریخ بوده است و بهترین مخاطب برای این کار، جوانان هستند چراکه چارچوب فکری جوان در دوران جوانی هنوز درحال شکل گیری است و تحریف مانند ویروسی است که به جان ذهن و قلب و اراده جوان می‌افتد و همچون موریانه‌ای از درون آن را میخورد و پایه‌های اعتقادی را سست می‌کند. 🔹در صورتی که امام، صرفا یک شخصیت تاریخی و اثر گذار نبود بلکه جدای از تاثیرگذاری ایشان بر تاریخ، حضرت امام بنیانگذار مکتبی فکری بودند که یکی از اثرات این مکتب را باید در تاثیر گذاری بر تاریخ دانست، این مکتب فکری دارای ابعاد گسترده‌ای است که شناخت هرچه بیشتر این ابعاد، مانع از تحریف امام می‌شود. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1143 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📰 📝 ♦️رابطه معنویت و سیاست در مکتب امام 🔹معنویت و سیاست اگر در هم مندمج نشود، تبعات بدی خواهد داشت. 🔹اگر کسی برای رضایت خدا سیاست ورزی کند، خداوند شک و تردید او را تبدیل به یقین می‌کند، خوف و حزن از دل او بیرون میرود و هرگز خسته و ناامید نمی‌شود. 🔹تفکیک معنویت از سیاست همان است که امروز روح حاکم بر غرب است. 🔹غرب اساسا بویی از معنویت نبرده و استاد سیاست ورزی ضد معنویت است. 🔹جالب اینکه عده ای جماعت روشنفکر نیز کورکورانه پشت سر غرب می روند و از آن تبعیت می‌کنند. ✍️نویسنده: محسن مومنی 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1171 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📰 📝 ♦️رابطه معنویت و سیاست در مکتب امام 🔻(بخش اول) 🔹بی شک معنویت، جزء لاینفک مکتب امام است، از سویی دیگر سیاست نیز از مولفه‌های اصلی مکتب امام به شمار می‌رود که هر دوی اینها در کنار یکدیگر مکتب امام را شکل می‌دهند، معنویت و سیاست در مکتب امام در هم چنان تنیده شده که جداشدن هر یک از آنها از دیگری، ماهیت مکتب امام را با مشکل اساسی روبرو می‌کند. 🔹خوانش امام از معنویت به همان مقدار آغشته به سیاست است که سیاست در منظومه فکری ایشان آغشته به معنویت است، به گونه‌ای که اساسا خوانش هر یک بدون دیگری معنا ندارد. 🔹هنر اصلی مکتب امام در مواجه با مکاتب موجود در دنیا بوده است، در مکاتب سکولاریستی، نه تنها بین معنویت و سیاست تجانس و ارتباطی نیست بلکه در بسیاری از موارد، تضاد برقرار است و این تضاد میان معنویت و سیاست، تضادی ذاتی و ماهوی است نه تضادی صرفا در اَشکال و صور امور معنوی و سیاسی. 🔹برای درک هرچه بیشتر و بهتر رابطه معنویت و سیاست در مکتب امام، ابتدا باید نگاه حضرت امام از سویی و از سوی دیگر نگاه غرب به دو مقوله معنویت و سیاست را شناخت. 🔶مکتب امام و معنویت آسمانی 🔹یکی از مهمترین بخش‌های مکتب امام، خوانش نوین امام از سیاست و معنویت است، خوانشی نوین در عصری که ایسم‌های غربی، مکتب غرب را چنان شکل داده و در دنیا فراگیر کرده بودند که مبارزه با آن را امری غیر ممکن می‌نمایاند. 🔹برای درک هرچه بیشتر و بهتر نگاه امام و آشنایی با ابعاد آن، باید به سراغ ریشه های فکری این مرد بزرگ و آسمانی رفت. 🔹ریشه‌های فکری امام را می‌توان در سه حوزه فقه، فلسفه و عرفان (که امام در هر یک، صاحب نظر و سرآمد زمان خویش بودند) از آبشخور شریعت دانست. 🔹با مرور افکار و اندیشه های امام خواهیم دید که این شریعت اسلام است که در بن مایه‌های اندیشه امام رسوخ کرده و به تمام داشته های ایشان جهت می‌دهد. 🔹فقه جواهری در کنار فلسفه صدرایی و عرفان ابن عربی شاکله شخصیت امام را چنان شکل داده که معنویت و سیاست را نیز در امام باید در همین دستگاه فکری معنا کرد. 🔹در مکتب امام، سیاست از معنویت نه تنها جدا نیست بلکه جزئی از آن است و ریشه این قرائت را باید در دستگاه فکری امام که در ذیل شریعت اسلامی معنا می‌شود جستجو کرد. 🔹در اندیشه امام همه رفتارها و موضع گیری ها، چه در زمان تبعید و چه در زمان پیروزی انقلاب، همه و همه حول محور خدا و معنویت دور میزند. 🔹حضرت امام اراده خدا را فوق همه اراده ها میداند و به اراده تکوینی خداوند اعتماد و به اراده تشریعی خداوند اعتقاد دارد. 🔹به یک معنا حضرت امام نظام عالم را تکوینا و تشریعا تحت اراده مطلق خدا میدانند. 🔹بنابراین حاصل چنین نگاهی در عرصه معنویت، اخلاق، سیاست و حکمرانی کاملا مشخص و آشکار است. 🔹در چنین دستگاه فکری خداوند همیشه ناظر و حاضر است و با اراده اوست که عالم در گردش است و انسان نیز بخشی از این عالم است، به موازات این اندیشه، دستگاه فکری شیطانی غرب، انسان را همه کاره عالم می‌داند و برای خداوند ارزشی قائل نیست. 🔹امانیزم یا همان انسان خدا انگاری، تمامتار و پود غرب را فراگرفته است، در چنین مکتب انسان گرایانه‌ای، نه تنها جایی برای خدا نیست بلکه خدا موجود مزاحمی است که باید از مدار عالم حذف شود و جای آن را انسان بگیرد. ✍️نویسنده: محسن مومنی 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1171 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📰 📝 ♦️رابطه معنویت و سیاست در مکتب امام 🔻(بخش دوم) 🔹در معنویت، اولویت با معنویتی است که در راستای عمل به تکلیف و وظیفه شرعی باشد، اگر وظیفه دفاع از حق در میانه کارزار باشد، معنویت و اخلاق نیز در همان راستا معنا می‌شود. 🔹معنویت رزمندگان اسلام در میدان نبرد، همان چیزی بود که امام راحل که خود در اوج قله فقاهت و عرفان است به آن غبطه خورده و از همین رو خواندن وصیت‌نامه شهدا را به همگان و حتی اهل سلوک بارها و بارها توصیه می‌کردند. 🔹عرفان مد نظر امام، عرفانِ ستیز است نه عرفان گریز، عرفانی که در وسط میدان مبارزه با نفس اماره و دشمن بیرونی معنا پیدا می‌کند، معنویتی که فرد را وا میدارد تا در دل شب با خدای خود راز و نیاز کند و در طول روز با دشمن، مردانه بجنگد. 🔹و چه زیبا وصیت کرد شهیدی از شاگردان مکتب خمینی، شهید گلستانه: آنجا که حسین نیست هر کجا خواهی باش، چه نشسته در شراب، چه ایستاده به نماز، هر دو یکی است. 🔹معنویت مکتب خمینی، معنویتی آغشته به شریعت است که سیاست را در تار و پود خود نیز به همراه دارد. 🔹معنویتی که از سخت ترین مراقبه ها و معاتبه ها تشکیل یافته و در عین حال فرمان گریز از سیاست و بیحالی و بیخیالی نسبت به ابعاد مختلف حکومت را بر نمی تابد و تحمل نمی‌کند. 🔹معنویتی که اخلاق را در سکوت و گوشه نشینی نمی‌بیند بلکه اخلاق واقعی را در اعتراض نسبت زالو صفتان سرمایه دار و گرگ صفتان درنده‌ای می بیند که بیت‌المال را بازیچه دست خود قرار داده‌اند و حق مظلومان و محرومان و پابرهنگان را پایمال می‌کنند. 🔹هنگامی که در جامعه اسلامی خطر جان و مال و ناموس مومنین را تهدید کند، سکوت و سازش نه تنها مذموم بلکه خیانت است. 🔹آنجا که دشمن در حال حمله به خیام ابی عبدالله است، قنوت گرفتن و سجود کردن هنر نمی‌باشد، هنر آن است که سلاح در دست‌گیری و پرده تزویر را از هم بدری تا چهره مظلوم حقیقت آشکار شود. 🔹معنویت و سیاست اگر در هم مندمج نشود، تبعات بدی خواهد داشت. اگر کسی برای رضایت خدا سیاست ورزی کند، خداوند شک و تردید او را تبدیل به یقین میکند، خوف و حزن از دل او بیرون میرود و هرگز خسته و ناامید نمی‌شود. 🔹تفکیک معنویت از سیاست همان است که امروز روح حاکم بر غرب است. غرب اساسا بویی از معنویت نبرده و استاد سیاست ورزی ضد معنویت است. 🔹جالب اینکه عده ای جماعت روشنفکر نیز کورکورانه پشت سر غرب می روند و از آن تبعیت می‌کنند. ✍️نویسنده: محسن مومنی 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1171 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📣📣📣📣 بسیج طلاب امام صادق علیه السلام اردکان برگزار می کند: گفتگوی مجازی با موضوع: ‼️ تحریف امام و راه های مقابله با آن ‼️ با حضور حجت الاسلام (پژوهشگر عرصه انقلاب اسلامی) برای شرکت در این گفتگو به آدرس زیر رفته و نام خود را وارد نمایید و در جلسه شرکت نمایید. 👇👇👇👇👇👇👇 https://tv.live21.ir/b/ham-zyy-449 🔔زمان: چهارشنبه۱۴خرداد ساعت ۱۸عصر.
❌ تنها نامه بدون «بسم الله» حضرت امام خمینی ❌ ♨️ پس از تسخیر لانه جاسوسى آمریکا توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، "جیمى کارتر" رئیس جمهورى آمریکا احتمالا با هماهنگى عوامل داخلى و به خصوص چند عضو کابینه دولت موقت، «رمزى کلارک» و «ویلیام میلر» را براى ملاقات با امام خمینى(س) به ایران اعزام داشت. نمایندگان اعزامى در حالی که به ترکیه رسیده بودند و خود را براى سفر به ایران آماده مى‏کردند، پیام فوق الذکر حضرت امام صادر شد و آنان بدون اخذ نتیجه به آمریکا باز گشتند. پیام کوتاه و مختصر حضرت امام بلافاصله در جهان و رسانه‏ هاى گروهى بین المللى انعکاس گسترده و کم نظیرى یافت. یادگار حضرت امام، آقاى سید احمد خمینى در این باره تصریح مى‏ کنند: «حضرت امام به محض اطلاع، اعلامیه‏ اى صادر فرمودند و در آن اطلاعیه هیأت آمریکایى را نپذیرفتند و به همه اعضاى شوراى انقلاب، هیأت دولت موقت و سایر مسئولین تذکر دادند که هیچ کس حق ملاقات با این هیأت آمریکایى را ندارد.» نکته قابل توجه در این اعلامیه آن است که این تنها اعلامیه حضرت امام است که بدون «بسم الله الرحمن الرحیم» است همانند سوره برائت در قرآن کریم. *زمان: 16 آبان 1358 / ذى الحجه 1399 مکان: قم مخاطب: شوراى انقلاب اسلامى و مسئولان دولتى از قرار اطلاع نمایندگان ویژه کارتر در راه ایران هستند و تصمیم دارند به قم آمده و با اینجانب ملاقات نمایند. لهذا لازم میدانم متذکر شوم دولت آمریکا که با نگهدارى شاه، اعلام مخالفت آشکار با ایران را نموده است و از طرفى دیگر آنطور که گفته شده است، سفارت آمریکا در ایران محل جاسوسى دشمنان ما علیه نهضت مقدس اسلامى است، لذا ملاقات با من به هیچ وجه براى نمایندگان ویژه ممکن نیست و علاوه بر این: 1- اعضاى شوراى انقلاب اسلامى به هیچ وجه نباید با آنان ملاقات نمایند. 2- هیچ یک از مقامات مسئول حق ملاقات با آنان را ندارند. 3- اگر چنانچه آمریکا، شاه مخلوع- این دشمن شماره یک ملت عزیز ما- را به ایران تحویل دهد و دست از جاسوسى بر ضد نهضت ما بردارد، راه مذاکره در موضوع بعضى از روابطى که به نفع ملت است باز می باشد. روح اللَّه الموسوى الخمینی (صحیفه امام، ج10، ص503) https://eitaa.com/eslamesyasi
💢 برنامه با حضور با موضوع تماشا و دانلود از لينك زير👇 https://www.telewebion.com/episode/2289060 ... https://eitaa.com/eslamesyasi
📍 📰 ✅پیشنهاد دانلود ♦️نخستین شماره نشریه تخصصی اندیشه‌های جاری «» منتشر شد. 🔹 پس از فعالیت در فضای مجازی و تمرکز بر روی مباحث نظری اندیشه‌ای در حوزه در دور جدید فعالیت خود در قالب نشریه مکتوب ـ الکترونیکی در زمینه اندیشه‌های جاری انقلاب اسلامی با عنوان «خردورزی» به مخاطبان گرامی و یاران فرهیختۀ خود خدمات اندیشه‌ای عرضه خواهد کرد. 🔹این نشریه در این شماره با تمرکز بر مباحث نظری اندیشه‌ای ویژه رحلت (ره) دارای بخش‌هایی شامل سخنرانی، گفتگو و یادداشت برای استفاده فرهیختگان در فضای مجازی منتشر می‌گردد. 🔹«خردورزی» در شماره نخست خود به «تحول‌خواهی امام خمینی» در بیانات مقام معظم رهبری پرداخته است؛ و همین‌طور به بهانه رحلت امام به ابعاد مختلف تحریف امام خمینی اهمیت ویژه‌ای داده است. 🔹سلوک عرفانی، سلوک معنوی، عقلانیت، معنویت، عدالت‌خواهی امام نیز از مطالب این نشریه می‌باشد. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
نشریه خردورزی نهایی.pdf
14.44M
📍 📰 ✅پیشنهاد دانلود ♦️نخستین شماره نشریه تخصصی اندیشه‌های جاری «خردورزی» منتشر شد. 🔰نشریه (نشریه تخصصی اندیشه‌های جاری انقلاب اسلامی) 🔷موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ سایت فکرت ⏰ 14 خرداد 1399 📍(اولین شماره) 🔻لینک دانلود: 🌐 http://fekrat.net/?p=1269 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
⚠️واکنش رسانه‌های اصلاح‌طلب به جنبش جلیقه زردها (۱) 👈این یادداشت به قلم محسن مؤمنی در زمستان ۱۳۹۷ در نشریه فرهنگ پویا به چاپ رسیده است. 🗒حوادث دو ماهه اخیر فرانسه، انگار ارزش چندانی برای رسانه‌های اصلاح‌طلب نداشته است. این حجم از بی‌تفاوتی نسبت به مسئله‌ی روز قاره سبز از سوی کسانی که تاکنون نزدیک به یک سال افکار عمومی را منتظر اجرای بسته اقتصادی اروپا کرده‌اند، اصلاً طبیعی، اتفاقی و اخلاقی نیست. رسانه‌های غرب‌گرا اعم از روزنامه‌های زنجیره‌ای، پایگاه‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی، پشت به فرانسه زندگی می‌کنند! 📔بیش از دو ماه است که فرانسه میدان جنگ است. طبق آمارهای رسمی، ۹۰ هزار نیروی پلیس و ارتش به مقابله با معترضان رفته‌اند، ۱۰ نفر از مردم معترض کشته شده و بیش از هفت هزار نفر نیز بازداشت یا زخمی شده‌اند؛ اما از نظر رسانه‌های به اصطلاح آزادی‌خواه اصلاح‌طلب انگار هیچ اتفاقی رخ نداده است! 🕯ظاهراً نمی‌خواهند بفهمند این همان اروپایی است که در منجلاب سرمایه‌داری فرو رفته و شما کشور را بی‌خود و بی‌جهت معطل بسته اروپایی کرده‌اید، اروپا اگر بلد بود برای خود لالایی می‌خواند! اصلاح طلبان اعتراضات فرانسه را پوپولیستی می‌دانند و مشغول خداقوت گفتن به پلیس های شجاع و مقتدر فرانسوی هستند. پ.ن: در حال حاضر موضع اصلاح‌طلبان درباره‌ی مسأله‌ی رنگین‌پوستان آمریکا همانند موضع‌شان در برابر جلیقه زردها است. 🆔 @farhang_puya
⚠️واکنش رسانه‌های اصلاح‌طلب به جنبش جلیقه زردها (۲) 👈این یادداشت به قلم محسن مؤمنی در زمستان ۱۳۹۷ در نشریه فرهنگ پویا به چاپ رسیده است. 🔻اعتراضات فرانسه این روزها چهره‌ی بهشت موعود اصلاح‌طلبان را بدجور خراب کرده است. کسانی که تا همین دیروز مکرون را «اوبامای اروپا» می‌خواندند، چگونه می‌توانند امروز خبرهای مربوط به سرکوب وحشیانه مردم توسط وی را مخابره کنند؟ 🔺لیبرالیسم و اقتصادش، با ایجاد شکاف‌های طبقاتی وحشتناک، رشته‌های پیوستگی جوامع را از هم می‌گسلد. اعتراضات خیابانی هم پیامد روشن اجرای این سیاست هاست. افزایش اعتراضات کارگری و صنفی در سال‌های اخیر نیز نتیجه اجرای لیبرال‌ترین نسخه‌های اقتصادی ممکن از ابتدای انقلاب تاکنون است. 🚫ما پیش از این و در دوره دولت سازندگی نیز با اجرای این نسخه‌ها، اعتراضات خیابانی را در مشهد، اسلام‌شهر و... برای نخستین بار پس از انقلاب تجربه کرده بودیم. واقعیت این است که به اعتقاد بسیاری، اجرای سیاست‌های موسوم به تعدیل ساختاری از ابتدای دولت نخست مرحوم هاشمی، علت‌العلل معضلات اقتصادی - اجتماعی کشور ما است. 🆔 @farhang_puya
🌐مهم‌ترین کلیدواژه‌های بیانیه گام دوم انقلاب (۹) 📘مبارزه با فساد 🔹همه باید از شیطان حرص برحذر باشند و از لقمه‌ی حرام بگریزند و از خداوند در این‌باره کمک بخواهند و دستگاه‌های نظارتی و دولتی باید با قاطعیّت و حساسیّت، از تشکیل نطفه‌ی فساد پیشگیری و با رشد آن مبارزه کنند. این مبارزه بخش اثرگذاری است از تلاش همه‌جانبه‌ای که نظام جمهوری اسلامی باید در راه استقرار عدالت به کار برد. 📘محرومیّت‌زُدایی 🔹عدالت در صدر هدف‌های اوّلیّه‌ی همه‌ی بعثت‌های الهی است و در جمهوری اسلامی نیز دارای همان شأن و جایگاه است. صریحاً می‌گویم آن‌چه تاکنون شده با آنچه باید می‌شده و بشود، دارای فاصله‌ای ژرف است. در جمهوری اسلامی، دل‌های مسئولان به طور دائم باید برای رفع محرومیّت‌ها بتپد و از شکاف‌های عمیق طبقاتی بشدّت بیمناک باشد. 📝محسن مؤمنی| 🆔 @farhang_puya
🛣آدرس غلط: از لیبرالیسم به سوسیال لیبرال - ۱ 🏘با مروری بر سیر تطور ماتریالیسم در غرب معاصر شاهد آن هستیم که نظام سرمایه‌داری در حالی وارد قرن بیستم شد که ایدئولوژی اصلی آن لیبرالیسم کلاسیک بود. اوج قدرت لیبرالیسم کلاسیک به خصوص در حوزه سرمایه‌گذاری صنعتی - که از اواخر قرن نوزدهم شروع شده بود - نتایجی به بار آورد که عبارت بود از: فقر شدید، فاصله‌ی طبقاتی، پایین آمدن میانگین عمر کارگران از حدود ۴۰ سال به ۳۵ سال، محرومیت اکثر فرزندان کارگران از تحصیل، دوقطبی شدن جامعه و آمادگی هرگونه التهاب و اعتراض. 🌋لیبرالیسم کلاسیک بر خلاف وعده‌هایی که درباره ایجاد صلح دائمی و رفاه داده بود، فقر و جنگ را برای مردم به ارمغان آورد. قطعاً جنگ بزرگ جهانی اول و دوم ریشه در رقابت‌های امپریالیستی دارد. پس از جنگ جهانی اول و پیروزی بریتانیا، شاهد رشد و شکل‌گیری اقتصاد لیبرالیستی در غرب هستیم. آمریکا که در حاشیه‌ی امن و به دور از جنگ قرار داشت، سلاح‌های خود را به طرفین درگیر جنگ می‌فروخت و از پول حاصل از فروش سلاح، توانست اقتصاد خود را سر و سامان دهد. 🏦از طرفی دیگر کشورهای در حال جنگ ذخایر طلای خود را جهت مصون ماندن از جنگ به آمریکا فرستادند که موجب دستیابی آمریکا به حجم عظیمی از ثروت شد. همین امر سبب شد تا آمریکا با الگو قرار دادن «اقتصاد لیبرالیستی» یا به تعبیری «لیبرالیسم کلاسیک» که مهم‌ترین شاخصه‌ی آن بازار آزاد و بخش خصوصی است، بتواند خود را به یکی از قطب‌های اقتصادی دنیا تبدیل کند. ✂️برشی از یادداشت محسن مؤمنی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🛣آدرس غلط: از لیبرالیسم به سوسیال لیبرال - ۲ 💳برتری آمریکا در این زمینه خیلی به طول نینجامید به طوری که در سال ۱۹۲۹ ناگهان آمریکا با اولین بحران اقتصادی خود مواجه شد. سقوط وال استریت در ۲۴ اکتبر ۱۹۲۹ موسوم به سه شنبه سیاه، رکود ده ساله اقتصادی را برای آمریکا و تمامی کشورهای صنعتی غربی به همراه داشت. به موازات تحولات آمریکا و حوادث پس از جنگ جهانی اول خصوصاً رشد دولت‌های توتالیتر و اقتدارگرا مانند آلمان نازیسم، ایتالیای فاشیسم و شوروی کمونیسم، غرب به این نتیجه رسید که نیاز به ترمیم نسخه اقتصادی خود دارد؛ بنابراین الگوهای اقتصادی «سوسیال دموکرات» را در دستور کار خود قرار داد. اقتصادی که شاخصه‌ی عمده‌ی آن دخالت بیشتر دولت در اقتصاد بود تا از این طریق بتوانند جلوی رشد سرمایه‌داری را بگیرند. 🌪آمریکا برای اینکه بتواند بر این بحران غلبه کند از نظریه‌های کینز استفاده کرد که نوعی اقتصاد ارشادی است. این نکته مهمی است که آمریکا هیچگاه به طور کامل سوسیال دموکرات نشد؛ اما با کمک نظریه‌ی اشتغال کینز و ورود و مداخله حداقلی دولت توانست مقداری از مشکلات خود را حل کند؛ اما بحران اقتصادی همچنان باقی ماند، چراکه نسخه کاملی برای حل بحران نداشتند. البته قبل از این نیز در بریتانیا برای مدتی این جریان بر سر کار آمده بود. ✂️برشی از یادداشت محسن مؤمنی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya