eitaa logo
تکثیر نسل_تعدد زوجات
532 دنبال‌کننده
40 عکس
37 ویدیو
7 فایل
ادمین @ya_ali_madaddddd
مشاهده در ایتا
دانلود
یکی از سوالاتی که در مورد تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها پرسیده میشه، اینه که در تعداد ذکری که گفتیم شک می کنیم که مثلا ۳۳ الله اکبر گفتیم یا ۳۴ تا، در این صورت تکلیف ما چیه؟ روایات این طور پاسخ دادن که: هر گاه در تسبیحات حضرت فاطمه زهرا شک کردید، إعاده کنید. (یعنی از اول شروع کنید) کافی، ج۳، ص۳۴۲ https://eitaa.com/joinchat/2204499968C61326b0f24
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلا تُقْسِطوا فى الْیَتَمَى فَانکِحُوا مَا طاب لَکُم مِّنَ النِّساءِ مَثْنى وَ ثُلَث وَ رُبَعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلا تَعْدِلُوا فَوَحِدَةً أَوْ مَا مَلَکَت أَیْمَنُکُمْ ذَلِک أَدْنى أَلا تَعُولُوا (آیه ۳، سوره نساء) و اگر مى ترسید از اینکه (به هنگام ازدواج با دختران یتیم) عدالت را رعایت نکنید،(از ازدواج با آنان، چشم پوشى کنید و) با زنان پاک (دیگر) ازدواج نمایید، دو یا سه یا چهار همسر، و اگر مى ترسید عدالت را (درباره همسران متعدد) رعایت نکنید تنها یک همسر بگیرید، و یا از زنانى که مالک آنها هستید استفاده کنید. @ezdevaje2
آیا تعدد زوجات در اسلام جائز است؟ آیه فوق دلیل صریحى است بر مسئله تعدد زوجات در صورت حفظ «اما اگر نمى توانید را رعایت کنید به همان یک همسر اکتفا نمایید» تا از ظلم و ستم بر دیگران بر کنار باشید. (فان خفتم الا تعدلوا فواحدة) «و یا (به جاى انتخاب همسر دوم) از کنیزى که مال شما است استفاده کنید» تفسیر نمونه، ج ۳، ص ۲۵۴ @ezdevaje2
منظور از که جزء شرایط تعدد همسر ذکر شده است چیست؟ عدالتی که است عبارت است از: ۱- تقسیم شب ها (طبق نظر همه مراجع) ۲- نفقه (طبق نظر بعضی از مراجع) عدالت در سایر امور است. پس رعایت عدالت برای همه سخت نیست. @ezdevaje2
دفع در شرط نیست شک نیست که در محبتهاى قلبى خارج از قدرت انسان است چه کسى مى تواند محبت خود را که عواملش در بیرون وجود اوست از هر نظر تحت کنترل درآورد؟ به همین دلیل رعایت این نوع عدالت را خداوند واجب نشمرده و در آیه 129 همین سوره نساء مى فرماید: «و لن تستطیعوا ان تعدلوا بین النساء و لو حرصتم؛ شما هر قدر کوشش کنید نمى توانید در میان همسران خود (از نظر تمایلات قلبى) عدالت و مساوات برقرار سازید» بنابراین محبت هاى درونى مادامى که موجب ترجیح بعضى از همسران بر بعضى دیگر از جنبه هاى عملى نشود ممنوع نیست ، آنچه مرد موظف به آن است رعایت عدالت در جنبه هاى عملى و خارجى است. تفسیر نمونه، ج ۳، ص ۲۵۵ @ezdevaje2
namayejavaani.apk
13.42M
🔰اپلیکیشن نمای جوانی ▫️بانک جامع محتوایی جمعیت و فرزندآوری ❗️با نصب یک اپلیکیشن 1️⃣ به حجم زیادی از محتوای جمعیتی دسترسی پیدا کنید؛ 2️⃣ محتوای خود را در دسته‌بندی‌های زیر مشاهده کنید؛ ✅ دسته‌بندی‌های مناسبتی ✅ دسته‌بندی‌های موضوعی ✅ دسته‌بندی‌های قالبی ✅ دسته بندی مجموعه‌های تولید کننده 3️⃣ محتواهای تولید شده خود را، با اسم خودتون با دیگران به اشتراک بگذارید؛ 4️⃣ ایده‌ها و تجربیات خود را به اسم خود با دیگران به اشتراک بگذارید؛ 5️⃣ از ایده‌ها و تجربیات دیگران مطلع شوید؛ و... 📍این نرم افزار به نام هیچ مجموعه خاصی نیست و متعلق به همه کنش‌گران و فعالان است. https://eitaa.com/joinchat/2204499968C61326b0f24
فلسفه تعدد زوجات یک اجتماعى است قوانین اسلام بر اساس نیازهاى بشر دور مى زند نه ظاهرى و رهبرى نشده، مسئله تعدد زوجات نیز از همین زاویه در اسلام مورد بررسى قرار گرفته، زیرا هیچ کس نمى تواند انکار کند که در گوناگون زندگى بیش از زنان در خطر نابودى قرار دارند و در جنگها و حوادث دیگر قربانیان اصلى را آنها تشکیل مى دهند. و همواره تعداد در جامعه بیش از مردان است. و تعدد زوجات موجب می شود تا همه زنان دارای همسر باشند. تفسیر نمونه، ج ۳، ص ۲۵۶ و ۲۵۷ @ezdevaje2
فلسفه زنانى هستند که همسران خود را به علل گوناگونى از دست مى دهند و معمولا نمى توانند به عنوان همسر ، مورد توجه مردان قرار گیرند و اگر مسئله در کار نباشد آنها باید براى همیشه بدون همسر باقى بمانند همانطور که در مطبوعات مختلف مى خوانیم که این دسته از زنان بیوه با محدود شدن مسئله تعدد زوجات از نابسامانى زندگى خود شکایت دارند و جلوگیرى از تعدد را یک نوع احساسات درباره خود تلقى مى کنند. تفسیر نمونه، ج ۳، ص ۲۵۷ @ezdevaje2
«فرهنگ سازی تعدد زوجات»: در کشور ما و جامعه فعلی خودمان بیش از یک میلیون دختر بالای 35 سال وجود دارد که دیگر خواستگار ندارند. این در حالی است که اخیرا یک میلیون دختر ازدواج نکرده شدند. با توجه به نیازهای روحی-عاطفی، عشق به فرزند و شدن و غرایز جنسی ضربه های سنگینی به ایشان وارد می شود و اگر کرده و فریاد خاموش است به خاطر و جو جامعه نسبت به است. اگر عرف و فرهنگ جامعه با فرهنگ دینی منطبق شود، مشکل اکثر ایشان حل خواهد شد. @ezdevaje2
دفع ایجاد فرهنگ به این معنی نیست که همه مردان را امر به ازدواج دوم و سوم و ... کنیم. خیر بلکه منظور از فرهنگ سازی این است که همه مردم: ضرورت این امر را دریابند وقتی در جامعه این امر واقع شد، مرد و زن دوم را تقبیح نکنند و زن اول را دچار نقص و اشکال نپندارند و نگاه ترحم آمیز نسبت به وی نداشته باشند. با ایجاد فرهنگ ناب اسلامی، کسانی که شرایط ازدواج مجدد را دارند به راحتی اقدام به این امر کنند، بدون اینکه آن ها را کند. @ezdevaje2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طبق سرشماری سال ۹۵، 1,297,300 دختر ۳۰ الی ۵۰ ساله داریم که هرگز ازدواج نکرده اند @ezdevaje2
مردی نزد امام صادق علیه السلام از زن خود بسیار تعریف و تمجید كرد حضرت فرمود:تا به حال غیرت او را آزموده ای؟ مرد گفت :نه! حضرت فرمود غیرتش را بیازما! پس آن مرد چنین كرد و زنش هم ثابت قدم ماند. [ و حسادت نورزید.] خبر را به امام داد و حضرت فرمود: زن تو حقیقتا همانگونه است كه تعریف كردی! [چون حسود نیست و چشم دیدن هوو و یا سایر شریکهای جنسی حلال شوهرش را دارد.] الكافی ج ۵ ص۵۰۵ ح۵ @ezdevaje2
روزی حضرت رسول صلوات الله علیه و آله نشسته بودند که زنی عریان نزد ایشان آمد و ایستاد!و گفت ای رسول خدا من مرتکب فجور شدم پس مرا پاک گردان!(بر من حد جاری ساز). در اینحال مردی از راه رسید و لباسی بر بدن آن زن افکند.حضرت پرسید با این زن چه نسبتی داری؟ مرد گفت : او همسر من است ای رسول خدا! من امروز با کنیز خود خلوت کرده بودم [که او دید] و [برای انتقام از من] مرتکب زنا شد!! حضرت فرمود:او را به خانه بازگردان! سپس فرمود : زنی که غیرت می ورزد بالای بیابان را از پایین آن تشخیص نمی دهد. الكافی ج ۵ ص۵۰۵ ح۳ [کنایه از اینکه آنقدر حسادتش چشم عقل او را کور می کند که حتی بدیهی ترین چیزها را نیز تشخیص نمی دهد.] @ezdevaje2
آقاي آقا تهراني در جلسه مبلغين گفتند: با حضرت آقا ديدار داشتم از حضرت آقا پرسيدم من تو جلسات روي چي تأكيد كنم؟ سياست؟ اقتصاد؟ سبك زندگي؟ آقا گفتند همه اينها كنار، بگيدمبلغين فقط روي افزايش جمعيت كار كنند بگيد اگر من رو هم قبول ندارند، به خاطر كشورشون اين كار رو بكنند، به خاطر اسلام! https://eitaa.com/joinchat/2204499968C61326b0f24
یکی از علل کاهش رشد جمعیت افزایش سن است بسیارند جوانان مجرد دهه شصتی و گاها دهه پنجاهی که اگر ازدواج کرده بودند، الان صاحب بودند ولی پشت سد ازوداج ایستاده اند و اگر از این سد عبور کنند به خاطر سن بالا، حوصله بچه هم ندارند و به یک فرزند اکتفا می کنند. دوستان عزیز فقط به فرزند آوری نیست، چه بسا کمک به جوانان مجرد برای ازدواج جهاد بزرگ تری باشد؛ گاهی با معرفی دختر و پسر خوب و هم کفو به یکدیگر، گاهی هم با کمک مالی به جوانان و ... https://eitaa.com/joinchat/2204499968C61326b0f24
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) مَنْ عَمِلَ فِي تَزْوِيجِ حَلَالٍ حَتَّى يَجْمَعَ اللَّهُ بَيْنَهُمَا زَوَّجَهُ اللَّهُ مِنَ الْحُورِ الْعِينِ وَ كَانَ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ خَطَاهَا وَ كَلِمَةٍ تَكَلَّمَ بِهَا عِبَادَةُ سَنَة رسول خدا (ص): هر فردی در ازدواج حلالی بین ۲ نفر اقدام کند تا این که خدا آن ۲ را گرد هم آورد، خداوند او را با حورالعین تزویج کرده و در برابر هر قدمی که وی در این راه برداشته و هر سخن ثوابی که گفته ثواب یک سال عبادت را به او می دهد.(جامع الاخبار، ص ۱۰۲) https://eitaa.com/joinchat/2204499968C61326b0f24
یکی از فقهایی که قائل به استحباب تعدد زوجات می باشد، مرحوم سید یزدی می باشد: «الاستحباب لا يزول بالواحدة بل التعدد مستحب أيضا» استحباب ازدواج، با یک ازدواج از بین نمی رود، بلکه ازدواج متعدد (ازدواج دوم، سوم و چهارم) نیز مستحب است. العروة الوثقى (للسيد اليزدي)، ج‌2، ‌ص797‌ https://eitaa.com/joinchat/2204499968C61326b0f24
از دیگر فقهایی که قائل به استحباب تعدد زوجات می باشد، مرحوم بصری بحرانی است: «و استحباب النكاح شامل لمن اشتاقت نفسه للنكاح و من لم تشتق نفسه اليه، و هو كذلك ثابت لمن لم يتزوج و لمن تزوج الواحدة و لمن تزوج الأكثر» كلمة التقوى، ج‌7، ‌ص5 https://eitaa.com/joinchat/2204499968C61326b0f24
در روایتی از پیامبر آمده است: "هر کس فرزندش به سن ازدواج برسد و توان تزویج او را داشته باشد ( ولی این کار را نکند) و از فرزندش لغزشی سر بزند، گناهش به گردن اوست." ( الفردوس، ج ۳، ص ۴۸) https://eitaa.com/joinchat/2204499968C61326b0f24
الزام فرزندان به امام صادق علیه السلام: ای اباهارون! ما همان طور که بچه هایمان را به نماز امر می کنیم، به تسبیح فاطمه زهرا نیز امر می کنیم. کافی، ج ۳، ص۳۴۳ https://eitaa.com/joinchat/2204499968C61326b0f24
عمل بهتر از شرح ماجرا به نقل از فرزند آيت الله شبيري زنجاني از زبان پدر بزرگوارشان اين‌گونه نقل مي‌شود كه: در سفري كه امام خميني(ره) و پدرم براي زيارت به مشهد مقدس رفته بودند امام در صحن حرم امام رضا (ع) با سالك الي الله حاج حسنعلي نخودكي مواجه مي‌شوند. امام امت (ره) كه در آن زمان شايد در حدود سي الي چهل سال بيشتر نداشت وقت را غنيمت مي شمارد و به ايشان مي‌گويد با شما سخني دارم.حاج حسنعلي نخودكي مي‌گويد: من در حال انجام اعمال هستم، شما در بقعه حر عاملي (ره) بمانيد من خودم پيش شما مي‌آيم. بعد از مدتي حاج حسنعلي مي‌آيد و مي‌گويد چه كار داريد؟ امام (ره) خطاب به ايشان رو به گنبد و بارگاه امام رضا (عليه‌السلام) كرد و گفت: تو را به اين امام رضا، اگر (علم) كيمياداري به ما هم بده؟ حاج حسنعلي نخودكي انكار به داشتن علم (كيميا) نكرد بلكه به امام (ره) فرمودند: اگر ما «كيميا» به شما بدهيم و شما تمام كوه و در و دشت را طلا كرديد آيا قول مي‌دهيد كه به جا استفاده كنيد و آن را حفظ كنيد و در هر جايي به كار نبريد؟ امام خميني (ره) كه از همان ايام جواني صداقت از وجودشان مي‌باريد، سر به زير انداختند و با تفكري به ايشان گفتند: نه نمي‌توانم چنين قولي به شما بدهم. حاج حسنعلي نخودكي كه اين را از امام (ره) شنيد رو به ايشان كرد و فرمود: حالا كه نمي‌توانيد «كيميا» را حفظ كنيد من بهتر از كيميا را به شما ياد مي‌دهم و آن اين كه: بعد از نمازهاي واجب يك بار آيه الكرسي را تا «هو العلي العظيم» مي‌خواني. و بعد فاطمه زهرا سلام الله عليها را مي‌گويي. و بعد سه بار سوره توحيد «قل هو الله احد» را مي‌خواني. و بعد سه بار صلوات مي‌گويي: اللهم صل علي محمد و آل محمد و بعد سه بار آيه مباركه: وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا ؛ (سوره طلاق آيه 2 و 3) (هركس تقواي الهي پيشه كند، خداوند راه نجاتي براي او فراهم مي‌كند و او را از جايي كه گمان ندارد روزي مي‌دهد، و هركس بر خداوند توكل كند كفايت امرش را مي‌كند، خداوند فرمان خود را به انجام مي‌رساند، و خدا براي هر چيزي اندازه‌اي قرار داده است.) را مي‌خواني كه اين از كيميا برايت بهتر است. https://eitaa.com/joinchat/2204499968C61326b0f24
یکی از فقهایی که قائل به استحباب تعدد زوجات می باشد، مرحوم آقای تبریزی می باشد: «الأصل استحباب تعدد الزوجات» صراط النجاة (للتبريزي)، ج‌6، ‌ص260‌ ارتباط با ادمین: @admin2h https://eitaa.com/joinchat/2204499968C61326b0f24